Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ergo/fysioterapeut uddannelse
  • #1   14. apr 2011 Jeg læser til ergoterapeut på snart 12 modul (6. semester).

Hvad kunne du tænke dig at vide? smiley

• #2   14. apr 2011 Er du glad for studiet? Og hvor "hårdt" er det?
    Kommer man i praktik i en praksis, virksomhed eller andet på et tidspunkt? Eller er det ren undervisning hele vejen igennem uddannelsen?
    Håber du kan komme igennem mine spørgsmål :O) Vil gerne vide alt, hvad der er værd at vide *G*

• #3   14. apr 2011 Jeg læser til fysioterapeut på 7. modul (4. semester) smiley

• #4   14. apr 2011 hehe jamen okay så.

Det går lidt op og ned hvor glad jeg er for studiet, men det er af den grund, at jeg går på det første hold på den nye ordning og vi er derfor konstant prøveklude. Det kan være rigtig trættende for der er rigtig mange opstarter fejl, som så selvfølgelig går direkte ud over os (men man skal ikke undervurdere at det også er belastende for underviserne).

Men når det så er sagt, så vil jeg sige at jeg ikke synes det er et særlig hårdt studie. Det er oftest meget fleksibelt i forhold til hvis man vil have arbejde ved siden af og eksamenerne er ikke så slemme (på nær et par enkelte).

En rigtig god og virkelig lærerig ting ved studiet er i praktikken, som du også spørger ind til. Der er 2 lange praktikker på 9 og 10 uger og derudover er der en 1 ugers praktik, en to ugers praktik og nogle praktikker der ligger mere spredt ud over det almindelige studie. Her har du mulighed for at komme i somatikken (f.eks. hospitaler eller genoptræningscentre) eller psykiatrien og senere også i virksomheder i forbindelse med arbejdsmiljø.

Noget af det vigtigste er at man er glad for at arbejde med mennesker smiley

Hvis der er mere du vil vide siger du bare til smiley

• #5   14. apr 2011 Nu snakker du om den nye ordning og prøveklude. Kan du uddybe det lidt?

Og med hensyn til praktikken - skal man selv finde en praktikplads? Eller for man sådan en liste, ligesom på pædagog uddannelsen, hvor man kan vælge og pritotere dem man helst vil have udfra listen?

Tak for svarene, det er dejligt at vide lidt om det :O)

• #6   14. apr 2011 Holdet før os var på den gamle ordning, der fulgte semesterformen. De havde vidst 3 eksamener ud over bachelor, men ellers kender jeg ikke så meget til den ordning.

Vores er ændret til at der er eksamen hver 10. - 12. uge og der er altså 13 eksamener ud over bachelor. Vi kører i moduler som hver kører i 10-12 uger. Hvert modul har et forskelligt tema (f.eks. indenfor psykiatri, somatik, arbejdsmiljø osv.).
    Vi er prøveklude, da vi er det første hold på den nye ordning og derfor skal prøve alt for første gang. Undervisningen er lagt anderledes end før, læringsområderne er anderledes osv.

Praktikkerne er oftest ligesom på pædagogstudiet, men enkelte gange er man selv med til at finde stedet.

Noget du overvejer? smiley

• #7   14. apr 2011 Nå, hvis jeg lige skal lægge et godt ord ind for fysioterapeutuddannelsen så gør jeg lige det smiley

Jeg er rigtig glad for studiet. Jeg er på den 3. omgang af den nye studieordning, så de fleste børnesygdomme er væk nu. (Jeg startede første gang på 1. omgang af den nye studieordning, men der var virkelig ikke styr på en skid og jeg endte med at stoppe - det er der så nogenlunde styr på denne gang!).

Fysioterapeutstudiet svinger meget fra modul til modul med hvor hårdt det er rent arbejdsmæssigt og hvor højt niveauet er. Hvert modul har ligesom ergoterapeut uddannelsen et overordnet emne.
    Vores moduler har disse emner:

Modul 1: Fysioterapi; fag, profession og studie
    Eksamen er en synopsis omkring profession, samt en mundtlig eksamen hvor man uddyber sin synopsis.
    3 dages praktik

Modul 2: Berøring, kommunikation og manuel vævspåvirkning
    Massageeksamen koncentreret ca. fra navlen og ned.
    + Obligatorisk psykologiopgave
    14 dages praktik

Modul 3: Identifikation og analyse af bevægelse og aktivitet
    Skriftlig anatomieksamen uden hjælpemidler.
    + Obligatorisk fysiologiopgave omhandlende biomekanik

Modul 4: Fysisk aktivitet i sundhed og genoptræning
    Kombineret skriftlig/praktisk + mundtlig eksamen i træning&bevægelse + fysiologi. Man trækker en målgruppe hvor man udarbejder et træningsprogram. Til eksamen vises 15 min af træningsprogrammet med statister, herefter trækker man et kendt fysiologispørgsmål og har 15 min til at snakke om det (ingen forberedelse).
    14 dages praktik

Modul 5: Tværfagligt fællesmodul
    Man blandes på kryds og tværs af uddanelserne og udarbejder i gruppe en opgave der handler om tværfagligt samarbejde.

Modul 6: Undersøgelse, diagnostik, og differentialdiagnostik
    Eksamen er mundtlig og en kombination af praktisk fysioterapeutisk undersøgelse og sygdomslære. Man trækker en kendt situationsbeskrivelse, 30 min forberedelse, herefter gennemgår man en undersøgelse af det område man har trukket. Herefter eksamineres du i sygdomslære af en læge (15min).

Modul 7: Udredning og behandling
    2 gange 14 dages praktik to forskellige steder (hhv. med livsstilspatienter og nyopererede patienter).
    Eksamen er en skriftlig eksamen som tager udgangspunkt i en af de to praktikker du har været i.

Herfra har jeg ikke det store overblik over det, men emnerne er:
    Modul 8: Undersøgelse og behandling af belastningsskader og degenerative lidelser
    Modul 9: Klinisk ræsonnering og beslutningstagning
    Modul 10: Samfund, sundhed og forebyggelse
    Modul 11: Kvalitetssikring i professionen gennem klinisk ræsonnering og behandling
    Modul 12: Selvstændig professionsudøvelse
    Modul 13: Valgmodul
    Modul 14: Dokumentation og udvikling, bachelor-projekt

Du skal vælge fysioterapi hvis du er interesseret i hvordan kroppen fungerer, er vild med menneskekontakt og kan lide at bevæge dig.

Jeg kan anbefale dig denne side til at læse om studiet. Der kan du også se modulbeskrivelser af de enkelte moduler.
    http://www.phmetropol.dk/Uddannelser/Fysioterapeut

• #8   15. apr 2011 Jeg takker for alle svarene :O)

Nu står der ved begge uddannelser, at man skal have en gymnasial eksamen som adgang - jeg har én, men hvilke fag skal man have bestået?

• #9   15. apr 2011 Tror du vil kunne se adgangskravene på hjemmesiden smiley eller bare google det.

For var på den gamle gymnasiereform, så ved ikke om der er noget ændret i forhold til den nye.

• #10   16. apr 2011 Du skal bare have en gymnasiel uddannelse (hhx, stx, hf eller htx), der er ikke krav til hvilke fag du har haft på højniveau.
    Til fys.uddannelsen er det en fordel at have haft kemi. Jeg kommer selv med en hhx i bagagen og tog kemi på C-niveau inden, så var det lidt nemmere at følge med i fysiologitimerne.

Kvotienterne for fysserne var ved sidste optagelse på 8,2 i København, 8,4 i Aarhus og 7,2 i Aalborg. Der er kvotienter ved alle uddannelsessteder og mindste optagede gennemsnit er i Esbjerg med et snit på 5,8.

Kvotienterne for ergo'er var ved sidste optagelse på 5,2 i København, 6,0 i Aarhus og 2,4 i Aalborg. Alle andre steder blev alle ansøgere optaget.

Så hvis dit gennemsnit er lavt er der størst chance for at komme ind på ergo.uddannelsen. Ligger dit gennemsnit over kvotienterne er du rimelig sikker på optagelse, med mindre sindsygt mange søger ind og kvotienten derfor stiger.

Du kan også læse mere om begge uddannelser på www.ug.dk

Kommentér på:
Ergo/fysioterapeut uddannelse

Annonce