4.518 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 89 Svar

Mine første Claus Meyer-brød Mine første Claus Meyer-brød

Måske i har set en af mine tidligere tråde om Claus Meyer brød..

Jeg har nu prøvet at lave 2 slags, ciabatta og fletbrød.
Jeg har lagt et par billeder op i albummet
http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=57417

Hvis i kan lide at bage, men endnu ikke er nået til Claus Meyers højder, så prøv!
Jeg er fuldkommen BIDT af det smiley
Jeg har bagt hver dag siden i torsdags, pånær igår.

Det er en super fedt proces, nærmest som at følge et barns udvikling - bortset fra at man ikke spiser børn smiley

Det kræver dog lidt planlægning at få sådan et brød klar fordi det skal hvile, hæve og efterhæve så meget.
Men det er så spændende!

Ihh jeg glæder mig allerede til det næste jeg skal i gang med, men hvilket et, hvilket et... Der er jo så mange.

Lille Marianne juleaften 5 år :o)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mine første Claus Meyer-brød
  • #1   8. aug 2011 NØJ, hvor ser de ciabattabrød bare LÆKRE ud!!!

• #2   8. aug 2011 Uhmmm smiley

Det er SÅ vanedannende at bage og alle har fortjent et ordentligt brød (pånær de danske "håndværksbagere", de har faktisk fortjent at spise det pap de sælger som "brød")...

• #3   8. aug 2011 Marianne:

Har du en opskrift på det Ciabattabrød? Kan man bage det på en pizzasten?

• #4   8. aug 2011 Mette ja det har jeg da smiley
    Og jeg har kun pizzasten, og det funger rigtig fint smiley
    Men de skal ligge direkte på stenen - ikke noget med bagepapir.

Jeg har været så heldig (at man skulle tro det var løgn), så jeg har fundet både Tipo 00 og majsmel af prima kvalitet - og billigt, i den italienske butik hvor vi hentede frokost. Weeeee smiley

Opskrift kommer, øjeblik

• #5   8. aug 2011 Nåe ja, og så har jeg også fået en bagespade i dag af min kæreste.
    Så håber jeg det bliver lidt nemmere at flytte brødet over på stenen.

• #6   8. aug 2011 Ciabatta fra claus meyer:
    3 stk. (jeg halverede opskriften)

Fordej:
    5 dl koldt vand
    10 g gær
    500 g hvedemel eller tipo 00 (god hvedemel i hvert fald)
    15 g havsalt

Brøddej:
    800 g hvedemel
    5 dl koldt vand
    20 g havsalt

Fordej:
    Gær opløses i koldt vand, og hvedemel og salt røres i.
    Skal stå ude i min. 8 timer ved stuetemperatur.
    (Med et fugtigt klæde over - det hæver meget skal jeg sige...)

Brøddej:
    Rør mel, vand og salt ud i fordejen, og ælt den godt igennem.
    Det er bedst at gøre på røremaskine, og den skal nok have omkring 10-15 min tror jeg.
    Kom dejen i en plastikskål smurt med olie, dæk den med husholdningsfilm, og lad den hæve et par timer ved stuetemperatur.
    Igen den hæver meget...

Varm ovnen op, inkl. pizzasten til 240 grader.
    Hæld dejen ud på meldrysset bord, og del den forsigtigt i 3 - der skal ikke hives eller trækkes i dejen.
    Læg brødende på en melet bagespande og sæt dem straks ind i den varme ovn.
    Bag dem i ca. 20 min, og afkøl dem på en rist.

OBS min første portion var fast i dejen, men nr. 2 var ret "lind".
    Aner ikke lige hvorfor, men bare så i ved det.

• #7   8. aug 2011 Sådan, det ser virkelig godt ud! smiley Lækre billeder..
    Hmm kunne være jeg skulle komme i gang igen, er gået lidt i stå, med Meyers brød, her henover ferien. Men det smager jo fantastisk.. Glæd dig til din surdej er klar, så får du nogle fantastiske brød!!! smiley

• #8   8. aug 2011 Jeg har kaldt den Svend haha.

Har du rørt i Svend i dag - ja det har jeg smiley

• #9   8. aug 2011 Hehe smiley Hvor længe har den stået?

• #10   8. aug 2011 Siden i torsdags.
    Så jeg venter og venter

Men kan se på den ene rugbrødsopskrift, at det er en speciel surdej, og den skal kun stå i 2 dage, så den må jeg prøve...

• #11   8. aug 2011 Du er godt nok aktiv smiley

• #12   8. aug 2011 Jeg bager hver dag hvis jeg kan komme afsted med det, nu hvor jeg har ferie.
    Jeg får pt. stress meget meget nemt, og så hjælper det at bage.

Så det er nok derfor min kæreste køber og køber til mig, så jeg har udstyret til min nye passion hehe.

• #13   8. aug 2011 Skønt at han støtter dig, og fedt at det hjælper dig med din stress.. smiley

• #14   8. aug 2011 Du skal være velkommen til at sende noget brød til Kastrup smiley

• #15   8. aug 2011 det hjælper desværre bare nok først rigtigt når jeg får et andet arb..
    Men ja, det gør det da ikke værre smiley

Kastrup er jo sååå langt væk, men ellers en god ide, for jeg er jo nødt til at give noget væk smiley

• #16   8. aug 2011 Hehe, kan godt være det ikke er så lækkert hvis det bliver forsinket med post danmark smiley

• #17   8. aug 2011 Eller skal det bare være et af dem der kan holde sig i 5 dage smiley

• #18   8. aug 2011 Rugbrødet med hørfrø, knækket rug og solsikkekerner smager rigtig godt - det skulle du tage at prøve.

Pøj-pøj med Svend, med lidt held bliver "han" jo en livslang følgesvend - hihi.

• #19   8. aug 2011 Jeg tror også at det er det jeg vil bage.
    Jeg ved bare ikke lige hvor jeg får knække rug?
    Jeg har kun set knækket hvede...

Ved du hvor jeg kan få det?

• #20   9. aug 2011 Knækket rug skulle gerne være standardvare i de fleste supermarkeder.

• #21   9. aug 2011 Jeg skal prøve at lave ciabattabrødene imorgen. Passer det så ikke fint med at jeg laver fordejen iaften? Og så lade den stå i stuetemperatur natten over? Kan jeg lave den i køkkenmaskinen?

Hvor mange blev der er af ½ portion? Hvordan deler man dejen inden man former brødet? Skærer den? Må det æltes eller hvordan former man brødet?

Uha, maaaaaaange spørgsmål.....*G*

• #22   9. aug 2011 Jeg fandt helt tilfældigt knækket rug fra kornkammeret (den starter jeg med) i kiwi, så det var heldigt nok.

Altså Mette dog smiley
    1. ja den skal bare stå fra i aften til i morgen formiddag eller bare morgen.
    2. ja jeg vil nok anbefale at røre den i maskine. Det kræver kræfter i den grad at røre i hånden.
    3. jeg fik 2 mellemstore brød.
    4. når dejen har hvilet, hælder du den forsigtigt (så godt som du nu kan) ud på et melet bord, og deler den i 2.
    Den skal IKKE æltes og formes. Du kan med en bred kniv lige "samle den lidt" men ellers skal de bare listes over på den mega varme bagesten.
    Jeg havde ingen bagespade i første omgang, så jeg tog et stort tyndt skærebræt, og væltede dejen ud på, og så skubbede jeg dem ned på stenen med en kniv meget hurtigt.

Så det ser altså ud som det nu kommer til smiley

• #23   9. aug 2011 Uha, jeg er jo nødt til at prøve..........*G*

Tror at jeg vælger at lave hel portion og laver den i min elskede køkkenmaskine.......*G*

Men jeg forstår ikke rigtig. Skal det ikke blive aflangt? Hvordan får man det så i den form man vil ha`det? Med den brede kniv?

Jeg TROR nok at jeg har sådanne en "bagespade" til pizzaer. Den må kunne bruges:-)

Men dejen kan godt stå mere end de 8 timer, ikke?

• #24   9. aug 2011 Mette, jeg tillader mig lige at svare. Fordejen kan godt stå længere, den må bare ikke overhæve, for så kan man ikke bruge den.
    Bagespaden til pizzaer er perfekt smiley

Dejen er blød, så man kan ikke forme det, men som Marianne siger så forme det lidt med kniven..

Held og lykke med brødbagningen, brødet er virkelig lækkert..:D

• #25   9. aug 2011 Jamen, hvis man laver den om aftenen,. hvordan ved man så om den er overhævet? Hvor mange timer kan den MAX stå?

Ja, jeg er HELT på bar bund her, men det skal sq prøves.......*G*

• #26   9. aug 2011 Når den er overhævet så begynder dejen at huler nedad og den lugter surt - altså en kæmpe surdej.
    Jeg ved ikke hvor længe den max kan stå, men den kan sagtens stå natten over. smiley

• #27   9. aug 2011 Altså......... Den kan godt stå i 10 timer?

• #28   9. aug 2011 Jeg plejer at have min stående natten over, uden problemer smiley

• #29   9. aug 2011 Ja det vil jeg mene, det plejer min smiley

• #30   9. aug 2011 Bager man det på varmluft? Hvad hvis pizzastenen kun kan tage 1 brød af gangen? Kan man så vente med de andre?

• #31   9. aug 2011 Altså bare vente til det ene er færdigt? TROR at jeg har 2 pizzasten?

• #32   9. aug 2011 Åh, jeg vakler for og imod hele tiden.........*GGGGGG*

• #33   9. aug 2011 Det er netop derfor at jeg halvere dejen smiley
    Men du kan gøre det at du deler dejen i 2 og sætter den til efterhævning i hver sin skål.
    Så kan du bage en portion af gangen.
    For der er kun plads til de 2 brød på en rund pizzasten..

Uden varmluft, siger Claus, det tørre brødet ud.

• #34   9. aug 2011 Jamen, der skal være til hele agilityholdet og de tager godt fra...........*GGGGG*

Men klart at jeg kan dele den i to, når dejen er rørt færdig:-)

• #35   9. aug 2011 Jeg plejer at lave alle tre brød, og bager et brød af gangen uden problemer.
    Claus Meyer anbefaler at man ikke bager i varmluft, da det tørre brødene ud. Og så skal man huske at lade ovnen varme op i 15 min ekstra, så stenen er varm nok..

• #36   9. aug 2011 Hehe Marianne var lige hurtigere smiley

• #37   9. aug 2011 Hvad skulle jeg dog gøre uden jer??

I sidder her også imorgen tidlig når jeg skriver HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP, ikke?...........*LOOOOOOL*

• #38   9. aug 2011 Hehe smiley Det skal nok gå, brødene smager fantastisk, og så er det jo lige meget hvordan de ser ud smiley

Ih nu bliver jeg jo også nødt til at bage ciabatta, man bliver jo helt sulten, bare ved tanken..

• #39   9. aug 2011 Altså jeg sover i morgen tidlig smiley

Jeg har lige købt 5 kg fantastisk tipo 00 mel, som jeg skal bage mine af næste gang. Glæder mig sååå meget :o)

• #40   9. aug 2011 Marianne - hvor har du købt det henne og for hvor meget?

• #41   9. aug 2011 Jeg har købt fiiiiint økologisk mel......... Kunne ikke finde det der tipo 00??

• #42   9. aug 2011 * 00- mel er almindeligt hvedemel og 00 står blot for på italiensk at den er fint malet - lidt grovere hvedemel, men stadig fint, er 0-mel.*

Sakset fra Google

• #43   9. aug 2011 Tipo 00 indeholder mere gluten, som er med til at give struttende luftige og saftige brød - Clays Meyer smiley

• #44   9. aug 2011 Jeg har købt mit tipo 00 i Føtex..

• #45   9. aug 2011 Jeg købte mit i en italiensk butik i Svendborg.
    60 kr. for 5 kg.
    Syntes det var mega billigt!
    Gav også kun 16 kr. for ½ kg majsmel.

• #46   9. aug 2011 Hold da op det er billigt!

• #47   9. aug 2011 Mener næsten jeg giver 40 kr for 1 kg

• #48   9. aug 2011 Jeg stod også bare og trippede smiley
    Syntes det var et fantastisk fund.
    Havde først taget 2 x1 kg til 20 kr stykket, men så så den store pose, og HAPS sagde det så hehe.
    Hvad vi ikke slæbte ud derfra...

• #49   9. aug 2011 Hehe, skønt med en god forretning hvor man kan få en masse lækre ting smiley

• #50   10. aug 2011 Lige meget hvad Google siger, så er der altså kæmpe forskel på Tipo 00 og almindeligt (dansk) hvedemel. De mange solskinstimer i Italien giver et helt andet glutenindhold i melet - og det er jo præcis det vi "hjemmebagere" er på udkig efter smiley (Med mindre man altså skal bage kage, så er et lavt glutenindhold faktisk at foretrække.)

PS
    Irma fører en ganske glimrende økologisk Tipo 00

• #51   10. aug 2011 Nu er første brød i ovnen...... Der kunne altså ikke blive 2 ud af ½ portion? Med mindre det hæver HELT vildt, men det finder jeg ud af om lidt........*GGGGG*

Men jeg synes at det klasker noget sammen (jeg er IKKE så god til gærdej)!!

• #52   10. aug 2011 Mette hvordan gik det?

• #53   10. aug 2011 Det ene blev fint nok (det tager jeg med til agility iaften) det andet blev en fiiint fladbrød.......*GGG* "Fladbrødet" hang fast i spaden, selvom der var masser af mel på:-(

• #54   10. aug 2011 Hehe nå ja men det gik da alligevel :o)

Jeg får 2 mellemstore brød ud af en halv portion dej. Og mine hæver sådan alm. op smiley

• #55   10. aug 2011 ærgeligt med fladbrødet, men fedt at det lykkedes nogenlunde.. Håber det smagte godt smiley

• #56   10. aug 2011 kommer du ikke her forbi med noget af alt det lækre du har lavet heh:)

• #57   10. aug 2011 De var meget begejstrede for brødet:-)

• #58   10. aug 2011 Men nu har jeg fået købt noget af det der 00 mel. Så jeg skal da klart prøve igen:-)

• #59   10. aug 2011 Altså jeg bagte mine de 4 første på helt alm. øko hvedemel.
    De hævede fint og blev helt fine - omend der var forskel på 2 de portioner dej...

Næste gang skal jeg bruge tipo 00.

Jeg har lige lagt en rugsurdej, som om 3 dage har jeg rugbrød - håber jeg da..

• #60   11. aug 2011 SPM:

Altså den rugsurdej, er den meget kompakt??
    De andre fordeje og surdeje jeg har gjort klar har været væsenligt lettere i konsistensen...

• #61   11. aug 2011 Marianne - hvis det er "starten" på det rugbrød med hørfrø og solsikkefrø, så er den temmelig fast/kompakt. Så du har sikkert gjort det rigtigt smiley

• #62   11. aug 2011 Ååh også dig? smiley Haha.. Vi gav min stedfar bogen i julegave og han har simpelthen ikke lavet andet end at bage og købe diverse bagesten, røremaskine osv. Det er åbenbart noget man bliver afhængig af? smiley

Men de smager nu godt de brød, så jeg brokker mig ikke smiley

• #63   12. aug 2011 Tyttebøvs, ok så er jeg mere rolig. For den hæver ikke rigtig, er bare kompakt.
    Jeg håber den overlever at stå i 2½ døgn for jeg sætter først kernerne over nu. Og de skal jo stå et døgn.

Jep man bliver noget så afhængig :o)

• #64   12. aug 2011 SPM

SKAL man bruge en hævekurv til de lidt tynde deje?
    Kan man ikke bare komme det i en skål?
    Jeg vil gerne lave speltbrødet, men der står i opskriften at det skal i en hævekurv, som jeg ikke ejer, og ikke lige sådan havde tænkt mig at købe lige pt..

• #65   12. aug 2011 Jeg ville ikke kaste mig ud i at bage det uden en hævekurv - men du kan overveje at bage det i en form af en eller anden slags, så bliver det bare uden "pizzastenen". (Altså så du kommer det op i formen til hævning og så sætter hele baduljen i ovnen... ) Du kan ikke bruge en skål i stedet for hævekurv.

(Men du vil blive rigtig glad for en hævekurv, den dag du får købt en...)

• #66   12. aug 2011 Nå så må jeg sku bare købe en. Jeg har jo 6 kg speltmel smiley
    Tak, inden jeg bare havde smidt det i en alm. skål hehe.

Jeg har lige hevet et mormor franskbrød ud af ovnen.
    Hold da k**** mand, aldrig har jeg nogensinde smagt så godt et alm. franskbrød.
    Nuj mand!!! Det skal bare bages igen og igen smiley

I morgen kan jeg bage mine rugbrød - og jeg er godt nok spændt. Kan ikke forstå at den tunge surdej, og de ekstremt sugende kerner, nogensinde kan blive til en rugbrød...

Og så har jeg tænkt mig at sætte fordej i aften til ciabatta og bage dem i morgen, og give dem som værtindegave - det er da personligt smiley

• #67   12. aug 2011 Jeg har bagt "verdens bedste brød" idag. Og det skal lige siges at det ER verdens bedste brød. For sytten da, det var godt:-))

• #68   12. aug 2011 Mette, hvad er det for et brød?

Nu har jeg så bestilt 2 hævekurve i dette minut smiley

• #69   12. aug 2011 http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed

Nemmere fåes det ikke:-)

• #70   12. aug 2011 Hehe det strider imod alt hvad Claus Meyer har skrevet smiley
    Men godt brød er bare godt! Mmmm

• #71   12. aug 2011 I morgen skal jeg bage Verdens bedste brød OG Meyer rugbrødet med kerner - uh, heldige frokostgæster. Der bliver også hønsesalat lavet HELT fra bunden, jeg har nemlig selv udruget kyllingerne (i rugemaskine altså).

• #72   13. aug 2011 Ok, der kan jeg ikke være med! Nogensinde smiley
    Kunne da slet ikke nænne det, de stakkels små gule kyllinger hehe.

Men det lyder da super godt.

• #73   13. aug 2011 Det er heldigvis flere måneder siden de var nuttede - nu er de nogle store haner, som galer smiley

• #74   13. aug 2011 SPM igen igen igen

Nu har jeg rørt min rugbrødsdej sammen - tror jeg
    Men maskinen blev ved med at køre dejen ud i siden, hvorfor den stort set ikke blev æltet rundt som deje normalt gør.
    Det fatter jeg ikke! Er det normalt?
    Jeg var nødt til at slukke for den konstant, for at skrabe dejen ned fra siden, i håb at at den blev æltet korrekt.
    Nu har jeg så lagt den i formene og håber på det bedste.. Men det tog da pippet fra mig, og min tidsplan skred lidt..

Jeg har 3 deje ståede til hævning! Og de skal jo bages hver for sig.
    Jøsses et projekt mand. Især fordi jeg ikke har oseaner af tid.
    Vi skal hjemmefra til middag kl. 17.30 og 2 af brødene er til værtinden, så de skal jo være færdige...

Det er ren Camille Plum herhjemme.. Hun har også skåle med dej osv. stående overalt smiley

• #75   13. aug 2011 Er det 3 forme med rugbrød? For så skal de bare i ovnen samtidig (hvis der er plads til alle tre)

Jeg ved ikke lige hvilken køkkenmaskine du har - jeg har en kitchen aid og den kører rugbrødsdejen fint (ikke med dejkrog, med den "grove" pisker). Jeg bager godt nok kun ½ portion - vi er kun 2 i husstanden - og så kommer jeg det i en stor 3½ l rugbrødsform (sådan en med silikone på indersiden).

Jeg står også i køkkenet hele dagen, har kogt og pillet hanekyllingerne, bagt rugbrød og bunde til to lagkager. Nu mangler jeg "kun" at lave rabarberkompot, stikkelsbærkompot, bage Danmarks bedste kringle (som set hos Søren Ryge), koge en skinke, og lave tomatsuppe. Nå ja, så skal der også lige sættes dej over til Verdens bedste brød... I går stegte jeg 60 frikadeller, som jeg har syltet rødbeder til i sidste uge. Puha - godt det kun er en gang om året jeg har 15 gæster... Men det bliver sikkert hyggeligt når gæsterne kommer i morgen - og jeg får helt sikkert ros for min mad - hæhæ smiley

• #76   13. aug 2011 Du godeste kvinde, jeg får helt stress af at læse dit indlæg. Det er da for vildt! Godt gået.

Nej det er 3 forskellige brød - ciabatta, flet og rugbrød.

Jeg bager altid kun ½ portioner for vi er også kun 2.

Men jeg tænkte godt nok på den spade der, om den ikke var bedre. Dejen er jo ikke så tung, så den burde godt kunne røre det. For med krogen så bliver det godt nok noget rod...
    Jeg har en Kenwood på 900 watt, med 6.7 l skål.

Jeg syntes godt nok det er faldet lidt sammen, på trods af at jeg kom ekstra rugmel i på forhånd, men nu må vi se når de er kølet.
    Hvis de ikke er gode nu, så bager jeg altså kun 1/4 dej fremover indtil den sidder i skabet :o)

i øvrigt så brugte jeg tipo 00 til ciabattabrødene. Wow siger jeg bare!
    Det er helt andre brød end de første på alm. hvedemel.

• #77   13. aug 2011 Nu har vi lige smagt på rugbrødet og ciabattaen.

Rugbrødet er faldet sammen, det vil jeg påstå.
    Og det måtte egentlig gerne have færre kerner.
    Så hvad gør jeg?
    Og hvis i ligger inde med en anden opskrift på rugbrød, så tager jeg gerne imod smiley

Ciabattaen er himmelsk!
    Min kæreste glæder sig til vi kommer hjem i aften, så han kan spise videre af det... Ja så er det vel godkendt smiley

• #78   13. aug 2011 Så er jeg næsten gennem dagens program - og trænger til at smække benene op. Godt at min bedre halvdel har luftet hundene...

Mit rugbrød falder også lidt sammen til trods for at jeg også kommer ekstra rugmel i - skal vi ikke bare kalde det en del af charmen ved hjemmebag? Så kan jeg lige give en melding når jeg får min melkværn - om det er anderledes med helt friskkværnet rugmel (uha, har jeg nævnt at jeg glæder mig...)

Jeg bager ofte Camilla Plums hverdagsrugbrød - det er rigtig godt, men til forskel for Meyers kræver det at du har en surdej (du kan IKKE bruge Meyers våde hvedesurdej)
    750 g rugmel
    7½ dl vand
    3 spsk Maldon salt
    ca 2½ dl surdej

Røres sammen og står til næste dag.

Dag 2

Tag surdej fra til næste bagning
    tilsæt dejen

1 dl vand
    500 g knækkede rugkerner

Kom i en stor (3½ l) rygbrødsform, pak det godt og glat overfladen med en våd dejskraber. Prik multimange huller i brødet - de skal helt i bund!
    Hæv ca 4 timer - måske mere.
    Bag 1½ time ved 175 grader, tag brødet ud af formen og sæt det ind i ovnen igen. Sluk ovnen og giv brødet 45 min ved eftervarmen.

Vent med at skære brødet til næste dag.

• #79   14. aug 2011 Se det der med at tage fra til næste gang, det fatter jeg ikke...
    Hvor meget af denne surdej skal jeg bruge til selve rugbrøddet?
    Så må jeg jo gemme det der er tilbage til næste gang, men der skal vel løbende fyldes på??

Og kan det fryses??

• #80   14. aug 2011 Tage surdej fra=tag en klump af rugbrødsdejen (2-3 dl), som det i et syltetøjsglas og hæld lidt salt på toppen. Skru låget næsten helt på glasset og sæt det i køleskabet til næste gang du skal bage (helst indenfor 10 dage). Det kan være en god idé at tage surdejen ud af køleskabet dagen før du vil bage, så der kommer lidt liv i. Hvis der går lang tid mellem du bager med surdejen har den godt af at blive fodret lidt med rugmel og lidt vand.

Modsat Meyer-surdejen bruger du hele "klumpen" når du bager - og tager en ny surdej fra (en portion af dejen) hver gang. Om det er 2 eller 3 dl surdej gør ikke noget - det er sådan lidt på slump.

Sig til hvis du skal bruge en opskrift på en "start-surdej" - og stil endelig flere spørgsmål, hvis du har brug for at få noget uddybet.

Jeg ved faktisk ikke om den kan fryses, det vil jeg lige prøve at undersøge.

• #81   14. aug 2011 Aha på den måde! Jeg har læst om det i Meyer-bogen med fattede det virkelig ikke - før nu - tror jeg smiley

Men så vil jeg gerne bede om en opskrift på en start-surdej smiley

Jeg smagte på rugbrødet i dag, og det var faktisk rigtig godt, nu hvor det var helt koldt og havde hvilet.
    Men det måtte gerne hæve mere op, og have knap så få kerner. Så det vil jeg forske lidt i.

I dag er Svend 10 dage gammel - og jeg tror han er klar smiley
    Så jeg vil prøve at lave en dej der skal koldhæves, i aften eller i morgen.
    Det glæder jeg mig til smiley

Jeg skal også prøve at lave en æblesurdej. Det bliver også helt spændende!

• #82   14. aug 2011 Og tak fordi du svarer mig på alle mine spm.
    Det sætter jeg pris på.
    Og der kommer mange mange flere smiley

• #83   14. aug 2011 Du spørger bare - jeg er uddannet biblioetar, så jeg er vant til at svare på spørgsmål - hahaha smiley Jeg finder lige en opskrift på surdej i morgen - lige nu er jeg for træt til at gå helt hen til bogerolen smiley Men det var en meget vellykket dag med 15 gæster - og vi spiste uafbrudt fra kl 13 til kl 20....

• #84   14. aug 2011 Bibliotekar (shit jeg er træt...)

• #85   14. aug 2011 Årh hvad! Så må du være træt. Jeg troede faktisk det var igår. Kunne heller ikke forstå hvordan du kunne nå at få alt det klar til lørdag aften hehe.

• #86   15. aug 2011 Rugsurdej

100 g hvedemel
    100 g rugmel
    1 tsk honning
    et stk gær på størrelse med en ært
    1 tsk valleforce (fås hos Helsekosten)
    en lille smule salt
    koldt vand til at binde det hele sammen til en tyk grød

Rør det hele sammen og stil den på køkkenbordet et døgn eller to - så er den klar til at bruge. Den er OK første gang man bager, men bliver bedre og bedre med tiden.

• #87   18. aug 2011 Nu har jeg så prøvet at lave begge Claus Meyers rugbrød og syntes de er gode begge 2, men vil egentlig gerne have en blanding af dem begge.

Kan jeg bare smide nogle kerner i det lyse rugbrød?
    Eller evt. majs"et eller andet" - det samme som der er på Fnuggi rugbrødet, og i majsrundstykker - som jeg ikke ved hvad hedder...

(jeg er ikke nået til camilla endnu hehe)

• #88   19. aug 2011 Jeg synes du bare skal kaste dig ud i eksperimentet smiley

Har selv prøvet at eksperimentere mig frem til den perfekte rugbrødopskrift, men blev aldrig helt tilfreds. Nu skifter jeg mellem Camilla Plums hverdagsrugbrød og Meyers det mørke med kerner - og det er fint for mig.

Jeg ved desværre ikke noget om majs (andet end at mine høns får det om vinteren og jeg selv dyrker skønne majskolber i køkkenhaven...)

• #89   19. aug 2011 Jeg syntes altså også det rugbrød er svært må jeg sige...
    De hvide brød er meget nemmere.
    Men nu har jeg købt rugmel fra Aurion, så jeg prøver mig frem i hvert fald ind den er tom.

Jeg kan heller ikke finde noget om det majs.. Og det er vældig irriterende smiley

Kommentér på:
Mine første Claus Meyer-brød

Annonce