{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.028 visninger | Oprettet:

Er du sosu uddannet og over 25 ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med en uddannelse til ernærings assistent, men kan ikk få lærer plads, så leder efter en uddannelse man kan ta hele vejen, uden selv at skulle slås med lærepladser - og tror sosu kunne være en mulighed ....
Men men men ....
På ug.dk står der at man kan få voksen løn hvis man har et års erfaring fra området, og det har jeg ikke - men har masser af erhvervs erfaring fra brugs og fabrik, så tænker jeg godt kan springe grundforløbet over ....
Men hvis jeg nu starter og jo er noget over 25 - hvad ville man så få af su/løn ???

hilsen betina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er du sosu uddannet og over 25 ??
  • #1   1. sep 2011 Jeg bor i skive kommune - ved du om man kan læse om det et sted ...
    må jeg spørge hvad man ca får i løn hvis man kan få som voksen ?
    Du tog vel ikke grundforløb vel ??


  • #2   1. sep 2011 Betina * Nico * - du skal ikke have grundforløbet uanset hvad, det er jo kun for unge der kommer direkte fra 9 - 10 klasse eller udlændinge som kommunerne/skolerne mener vil få gavn af grundforløbet..

    i nogle kommuner findes der ikke længere voksenløn smiley


  • #3   1. sep 2011 hvis man ikk får voksen løn, er det så su ???
    Får jo su nu og det løber lige rundt, men hvis elevløn er 9000 ligesom farmakonom, ja så hænger det ikk sammen smiley


  • #4   1. sep 2011 som hjælper elev er elevlønnen mellem 9500-10500 før skat, som assistent elev er lønnen omkring 500-700 kroner mere..
    men det er vist forskelligt fra kommune til kommune, samtidig med at kørselsgodtgørelsen også er forskellig..


  • #5   1. sep 2011 *WHAT * - jeg valgte også at få noget erfaring før jeg tog uddannelsen, og det er jeg godt nok glad for at jeg gjorde.. jeg arbejdede ved hjemmeplejen i 2 år, før jeg gik igang med uddannelsen. jeg synes at det er en kæmpe fordel at have fået noget erhvervserfaring først, både fordi at hjælper praktikken er ekstremt barsk, det er et helt bestemt miljø man træder ind i, men også fordi at der er så mange andre som virkelig ønsker at gøre en forskel i borgernes hverdag og så er det altså synd at optage pladserne fra dem der virkelig gerne vil det..

  • #6   1. sep 2011 anita - jeg forstår dig godt ....

    Jeg har været i 4 måneders praktik på et plejehjem, for år tilbage, men der måtte jeg ikke en dyt ... kun trisse rundt efter min "mentor" og ikke snakke med de gamle selvom de sad og kaldte ...
    Nej, sosu var nok ikke min drøm, nok mest pga folks nedladende blik på folk i branchen, men jeg er også bare kommet dertil at jeg MÅ videre .....
    Jeg har et cv hvor der er tomt de sidste 9 år pga en arbejdsskade, har godt nok de sidste 3½ år været i 2 forskellige brugser, men på kontanthjælp....
    Jeg er alene med 2 børn, og en uddannelse er vejen frem...
    Jeg har altid gerne ha været sygeplejeske, så drømmen er den vej, men sosu er jo smart fordi der er små trin undervejs, så man opnår noget, hvis du kan følge mig....


  • #7   1. sep 2011 Betina * Nico * - det kan godt være at det ser ud som "små trin" nu, men bare vent til at du sidder i det smiley sosu/sosa'er er et specielt folkefærd, som jeg er det lykkelige medlem af...

    man skal kunne være lige så stikkende som et pindsvin, lige så omsorgsfuld for fremmede mennesker, som man ville være overfor sine børn OG man skal have hjertet fyldt med gode intentioner og kunne udvise empati.. det er altså ikke alle mennesker der klarer den balancegang smiley


  • #8   1. sep 2011 Hvad er forskellen på sygepleje opgaven og sosu hjælper/assistenten ??
    Jeg er virkelig på herrens mark, med hvad jeg skal, må snakke med jobhuset .-...


  • #9   1. sep 2011 Anita - jeg er altså ikke hverken 19 eller en tom hjernet gås smiley
    Er et voksent ansvarsfuldt menneske som godt kan se at vejen frem er en uddannelse ...
    Det jeg frygter ved uddannelsen, er at jobbet er lige så overfladisk som jeg oplevede - at der bare ingen kontakt er til de ældre ud over hvad der er et absolut minimun ......


  • #10   1. sep 2011 Ingen SU og elev lønnen sviger på omkring de 9.000-10.000kr før skat.

    Nu ved jeg ikke om du er villig til at blive elev i Tårnby Kommune men jeg ved at på et tidspunkt der havde de slækket på kravet med 1års erhvervserfaring da denne ikke behøvede at være relevant.


  • #11   1. sep 2011 Freja og Zoe:

    ''man skal kunne være lige så stikkende som et pindsvin, lige så omsorgsfuld for fremmede mennesker, som man ville være overfor sine børn OG man skal have hjertet fyldt med gode intentioner og kunne udvise empati.. det er altså ikke alle mennesker der klarer den balancegang :P''

    Så sandt skrevet man ska sgu være lidt små tossede for at ville det fag *smiler kærligt* er selv et lykkeligt medlem af den skønne og tossede folkefærd og elsker mine borgere og faget.


  • #12   1. sep 2011 Betina:

    Hvilken type arbejdsskade har/havde du?


  • #13   1. sep 2011 Anita O - du har helt ret, man skal kunne tåle lidt af hvert..
    jeg formåede engang at stå klokken 23 om aftenen, lige midt i vagt skifte, med en borger der havde sprunget en cyste i brystet.. jeg er ret hårdhudet og der skal meget til før at jeg får brækfornemmelser, men lige der, der kunne jeg sgu have brækket mig ud overalt.. det var SÅ ulækkert, det der kom ud.. det stank og det var overalt! men alligevel skal man formå at fremstå positiv og overskudsagtig og berolige borgeren... det er altså virkelig ikke alle mennesker der er skabt til det og det er altså ikke noget man kan "fake" sig frem til..

    Betina * Nico * - en hjælper står for den helt basale pleje, som vask, tøjvask, rengøring osv.. assistenter gør det samme, men har også ansvar for medicindosering, sårskifte, insulin, sprøjter der ikke skal i blodårer. osv.
    Sygeplejersker må stikke i blodårer, assistere ved operationer osv, men laver ellers også nogenlunde det samme som hjælpere og assistenter..
    hvis du har fået det indtryk, at man ikke kommer tæt på sine borgere og får et nært forhold, så tager du virkelig fejl!
    der er borgere man ikke rigtig kan forholde sig til, som man simpelthen ikke er på bølgelængde med, men andre borgere bliver nærmest reserve bedsteforældre.. jeg var aftenvagt inden jeg begyndte at læse til assistent, og jeg kunne på de stille aftener nå at få vendt hele verdenssituationen med mine borgere smiley og når jeg hører at nogen af dem er døde, så bliver jeg stadig rigtig ked af det.. så tæt et forhold kan man altså få til dem, man skal dog stadig være i stand til at skabe den professionelle "afstand"..

    .::$::. Reiki Master .::$::. - ja det er altså et helt fantastisk område at arbejde indenfor smiley når ført man har lært sine borgere at kende, så føles det slet ikke som at være på arbejde..




  • #14   1. sep 2011 Anita O - du har helt ret, man skal kunne tåle lidt af hvert..
    jeg formåede engang at stå klokken 23 om aftenen, lige midt i vagt skifte, med en borger der havde sprunget en cyste i brystet.. jeg er ret hårdhudet og der skal meget til før at jeg får brækfornemmelser, men lige der, der kunne jeg sgu have brækket mig ud overalt.. det var SÅ ulækkert, det der kom ud.. det stank og det var overalt! men alligevel skal man formå at fremstå positiv og overskudsagtig og berolige borgeren... det er altså virkelig ikke alle mennesker der er skabt til det og det er altså ikke noget man kan "fake" sig frem til..

    Betina * Nico * - en hjælper står for den helt basale pleje, som vask, tøjvask, rengøring osv.. assistenter gør det samme, men har også ansvar for medicindosering, sårskifte, insulin, sprøjter der ikke skal i blodårer. osv.
    Sygeplejersker må stikke i blodårer, assistere ved operationer osv, men laver ellers også nogenlunde det samme som hjælpere og assistenter..
    hvis du har fået det indtryk, at man ikke kommer tæt på sine borgere og får et nært forhold, så tager du virkelig fejl!
    der er borgere man ikke rigtig kan forholde sig til, som man simpelthen ikke er på bølgelængde med, men andre borgere bliver nærmest reserve bedsteforældre.. jeg var aftenvagt inden jeg begyndte at læse til assistent, og jeg kunne på de stille aftener nå at få vendt hele verdenssituationen med mine borgere smiley og når jeg hører at nogen af dem er døde, så bliver jeg stadig rigtig ked af det.. så tæt et forhold kan man altså få til dem, man skal dog stadig være i stand til at skabe den professionelle "afstand"..

    .::$::. Reiki Master .::$::. - ja det er altså et helt fantastisk område at arbejde indenfor smiley når ført man har lært sine borgere at kende, så føles det slet ikke som at være på arbejde..



  • #15   2. sep 2011 Jeg er uddannet sosu-assistent og jeg kan simpelthen ikke magte tanken om at komme til at arbejde på plejehjem, ikke pga. de gamle, men pga. af den flok damemennesker der arbejder der. Jeg har været på flere plejehjem og historien er altid den samme, bagtaleri, stikpiller osv. Naturligvis findes der også søde og dygtige ansatte, de andre fylder bare mest.

    Men altså TS, du burde kunne få voksenelevløn, men tal med skolen om det.


  • #16   2. sep 2011 Ja kan udelukkende give dig ret DET er en FANTASTISK branche og jeg nyder at gå på job ; )

  • #17   2. sep 2011 Anne Julie:

    Voksenelevløn - ikke når TS ikke har 1års relevant erhvervserfaring Kommuner SKAL følge prokulatet dog med undtagelse af Tårnby Kommune muligvis som beskrevet tidligere.


  • #18   2. sep 2011 Hej alle - jeg har en skulder skade, som man ikk kan gøre noget ved, den må jeg bare leve med, så kan ikk klare arbejde med mange løft ud fra kroppen over skulderhøjde og gentagende arbejde, derfor brugsen ikke duer ...
    Jeg kan ikk leve af 9-10.000 før skat, så den mulighed er aflivet ....

    Er der nogen ide til hvad man kan blive, er sku ret ligeglad efterhånden, det skal bare være noget hvor hele uddannelsen er på su, eller skolen sørger for lære/elev plads, da jeg har ret svært ved at søge selv, med det her cv der siger jeg har været arbejdsløs i 9 år, pga den skulder ...... smiley


  • #19   2. sep 2011 Man skal være enorm stærk fysisk for at klare et sosu job..
    Jeg har selv fået ødelagt min krop endnu mere af at være i faget..
    Der er hver dag tunge løft, rengøring og bad som er fysisk krævende
    så for dig med skulder skade er det bare slet slet ikke det rigtige fag...

    Udover det så kan jeg slet ikke forholde mig til at man vælger at gå ind i et fag med mennesker uden at drømme om det.. Det er MENNESKER, der er føelser og det kræver at man virkelig nyder sit job og nyder at gøre en forskel selvom det er sindsyg hårdt... Man skal ikke bare ha en uddannelse for at have en.. man er nød til at finde en man virkelig vil - ihvertfald når det handler om omsorg for levende væsner, mennesker som dyr...

    Held og lykke med at finde din vej fremad smiley


  • #20   2. sep 2011 Jeg tror ikke SOSU er vejen for dig, hvis du har en skulderskade. Hvad med noget kontor eller butik? Jeg er selv i gang med en HGS lige nu, med henblik på at få en en elevplads som advokatsekretær senere.
    Du kan også tjekke Teknisk Skole, der kan man også uddanne indenfor køkkenfaget, det kunne måske også være noget.

    Ellers prøv www.ug.dk, det er en ret god side smiley


  • #21   2. sep 2011 renee - teknisk skole er jeg jo igang med nu, men kan bare ikk få en læreplads ....
    Lægesekeretær er min drøm, det og farmakonom og sygeplejeske ...
    Startede på hf for at kunne blive farmakonom og holdt lige præcis en uge inden jeg røg på sygehuset med stress (er bare slet ikk typen der kan få stress - troede jeg)
    Og an skal jo den vej både for lægesekeretær og farmakonem, og som i siger, det andet er nok for fysisk hårdt ...... smiley


  • #22   2. sep 2011 Måske fordi vi fik rapporter for, 2 første uge, en i dansk og en i engelsk, som skulle afleveres samme uge, jeg er alene med 2 børn, og har ikk gået i skole i 15 år, så jo stress fik jeg .......

  • #23   3. sep 2011 Betina

    Ok med den skulderskade vil det IKKE være anbefaligt at vælge SSH eller SSA uddannelsen da det er tungt arbejde selvom der er hjælpemiddeler.


  • #24   3. sep 2011 Betina:

    Jeg kom til at tænke på måske er det noget for dig at uddanne dig som Økonoma eller Klinisk diætist?


  • #25   3. sep 2011 klinisk diætist tænker jeg også, men kan ikk finde rundt på nettet om hvordan man bliver de forskellige ting - det er nød til at være i enten skive, holstebro eller viborg ..... Og mindst på su takst ..

  • #26   4. sep 2011 klinisk diætist:

    http://www.ug.dk/job/hotelrestaurationkoekkenogkantine/specialkost/klinisk_diaetist.aspx kan se at adgangskravet er en

    Måske er Professionsbacheloruddannelse Ernæring og sundhed også noget for dig (efter endt udd med rette spec linie giver denne adgang til diætist/klinisk diætist)? der er adgangskravet én af følgende: ''Du skal have en af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

    studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) eller eux
    særligt hf- forløb for fremmedsprogede (GIF)
    en af følgende erhvervsuddannelser: bager (trin 2), detailslagter med specialer, ernæringsassistent (trin 2), gastronom (med specialer), industrislagter (med specialer), konditor (trin 2), tjener (trin 2), social- og sundhedsuddannelsen (trin 2).

    Specifikke adgangskrav: Engelsk C og kemi C eller bioteknologi A samt enten matematik C, biologi C eller samfundsfag C. Alle fag skal være bestået.''

    Du kan se meget mere her: http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/ernaering_og_sundhed.aspx#fold6

    Under udd kan du få SU.

    Prøv at se her, fundet på www.diaetist.dk:

    ''Vil du være diætist?

    Mange tror det er nemt at blive diætist, ofte fordi de ikke ved helt nøjagtig, hvad det indebærer. Det er også en udbredt misforståelse, at man uden videre kan kalde sig diætist, hvis bare man har en ernæringsmæssig uddannelse. Dette passer ikke.

    En diætist, eller klinisk diætist - det er det samme, da det kun er autoriserede kliniske diætister, der må kalde sig diætist ifølge lovgivningen - kan man kun blive ved at læse til Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed og så komme på den rette specialelinje, klinisk diætetik.

    Uddannelsen tager 3½ år og er SU-berettiget.

    Optagelseskravene og andre relevante informationer om uddannelsen kan du læse på uddannelsesinstitutionernes hjemmeside:

    Professionshøjskolen Metropol - Suhrs Seminarium

    University College, Sjælland - Ankerhus Seminarium

    Via University College, Århus

    Foreningen af Kliniske Diætister kan ikke afgøre, om du evt. har en anden uddannelse, der kan give merit, det er uddannelsesinstitutionen, der kan afgøre dette.

    Har du en udenlandsk uddannelse skal du forhøre dig på uddannelsesinstitutionerne og er det en udenlandsk diætistuddannelse skal du også kontakte Sundhedsstyrelsen for at høre, om din uddannelse kan godkendes eller skal suppleres.

    Du kan læse mere om uddannelsen her''


    Medmindre du selv kan finansere din uddannelse så er mulighederne store?


  • #27   4. sep 2011 så lige at du osse linker til www.diaetist.dk ''Vil du være diætist?''

Kommentér på:
Er du sosu uddannet og over 25 ??

Annonce