{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.864 visninger | Oprettet:

Kan i måske svare os på dette {{forumTopicSubject}}

Sidder her og snakker med en ven og det må siges at vi ærligt er lidt uenige... måske kan du/i hjælpe os med at svare på dette...
Hvad er det en brumbasse gør? bider eller stikker den? Hvis den evt stikker, dør den så bagefter?
vi er enige om at bier og hvepse stikker, men hvem af dem er det som dør når de har gjort det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan i måske svare os på dette
  • #1   19. jun 2006 Brumbasser bider... Hvepse stikker.

  • #2   19. jun 2006 Bien dør når den har stukket - derfor stikker den meget nødigt.

  • #3   19. jun 2006 Brumbasser bider vit, og kan gøre det mange gange i træk.

    Resten ved jeg ikke, men venter på sidelinjen.


  • #4   19. jun 2006 Mener Hvepsen er den der lader livet.

  • #5   19. jun 2006 HA HA så fik jeg ret, en brumbasse stikker ikke, det var jo det jeg sage, fjolset mente at en brumbasse stikker og dør

  • #6   19. jun 2006 Aha Bien så jeg lige... Man skal jo lære nyt hverdag *S*

  • #7   19. jun 2006 nej vidst bien der dør ...

  • #8   19. jun 2006 mente også det var hvepsen der dør, men jeg ved det ærligt ikke smiley

  • #9   19. jun 2006 hov nåede ikke lige at se du havde set det ;-D

  • #10   19. jun 2006 BIER stikker og dør, hvepse stikker og dør DEsVÆRRE ikke*G* Brumbassen(som i virkeligheden hedder en HUMLEBI) Bider og dør IKKE

  • #11   19. jun 2006 Bi- og hvepsestik

    Det gør ondt at blive stukket af en bi, selv for garvede biavlere. For de fleste mennesker sker der dog ud over smerten, ikke andet end der kan komme lidt hævelse og kløe. Men enkelte mennesker er dog overfølsomme for bistik. Det kan være farligt og kræver lægebesøg.
    De fleste stik stammer i virkeligheden ikke fra bier, men fra hvepse. Det er nemlig hvepse, som kommer i syltetøjet på terrassen og i bagerbutikken. Der ser man ikke bierne, de er nemlig ligeglade med disse søde ting, de vil nemlig hellere have den ægte varer - nektaren.
    Biernes brod har modhager, så når bien har stukket, bliver brodden oftest siddende i huden, bierne kan derfor kun stikke mennesker én gang, så dør den - medmindre den ikke har stukket så dybt så dens brod bliver siddende, så kan den nemlig stikke flere gange, dette sker dog meget sjælden. Hvepse har ikke modhager på brodden, så de kan stikke flere gange.

    Saxset fra Danmarksinsekter.dk


  • #12   19. jun 2006 Hm så blev vi så kloge.... *GG*
    Hvad så med Mr.Brumbasse aka Humlebi ?


  • #13   19. jun 2006 Tak så fik jeg vist det på det rene, tusinde tak for hjælpen alle sammen (og hurra for mig, jeg fik min ære med mig i god behold, altså lige på nær det med at jeg troede det var hvepsen **GgG**)

  • #14   19. jun 2006 er der noget som har oplevet at deres hund er blevet bidt/stukket..
    oh hvad har i gjort??


  • #15   19. jun 2006 Ja neo tog som hvalp en lille bi med snuden og han var helt skæv i hovede, så mor måtte jo hen og hente en pincet og få trykket den der bi stikke ting ud, der efter falldt hævelsen hurtigt og nemo var frisk på at fange dem igen **GgG**

  • #16   19. jun 2006 min væreste frygt.. er at mann2 blivet stukket i munden...
    afsted til dyrelæge.. meen er der noget, man kan hjælpe med??
    som er godt og havde hjemme


  • #17   19. jun 2006 stop en halv for lige at stikke en lille brod i såret øv så har jeg lige læst på nettet under humlebi at de stikker ,er selv blevet stukket af en og dens brod sad fast i min arm av , to af vores hunde er også blevet stukket og de så bestemt ikke kønne ud bagefter , ( med flodhestehoved ) heldigvis fortog hævelsen sig hurtigt igen , og de holder sig langt fra alt der siger sum sum =0)

  • #18   19. jun 2006 Altså, jeg har købt mig sådan en suge bråden ud ting, du ved en ting du sætter på og suger, den kan købes på arpoteket og virker også til mennesker -det er jo to fluer med et smæk. så er det selvfølgelig en god ide ikke at lade sin hund jagte eller fange bier eller hvepse, men da man ikke kan være over den hele tiden kan det jo smutte, men ved faktisk ikke hvad man skal gøre hvis de bliver stukket i munden...

  • #19   19. jun 2006 he he spørg Anden (Anders Mattesen) for det har også undret ham meget....

    Lykke


  • #20   19. jun 2006 Gitte

    Gid nemo havde lært af at hans lille snude blev dobbelt så stor i den ene side kun... men ak nej,alt der flyver er i fare når det kommer ind i vores hjem... Faldt hævelsen selv ved dine? Jeg troede først der var noget helt galt, han var stor, hævet og helt hård og øm, da jeg fik kigget efter fandt jeg et lille bråd og da jeg fik fjernet det faldt hævelsen først....


  • #21   19. jun 2006 ja vi blev også frygtelig forskrækkede , første gang .men det er heldigvis sjællent de bliver stukket /bidt .min erfaring er at det faktisk er mest farligt om fåråret og sidst på sommeren hvor de små flyvende bæster ikke har så meget energi længere og er nemmere at fange for vores 4 benede venner .og er vi ikke også selv lidt dumme for hvem jubler ikke når fido efter store krumspring og en vild jagt igennem stuen endelig får fat i den iriterende flue , og stolt kommer og spytter den ud i skødet på en , det er jo både godt og ondt .

  • #22   19. jun 2006 forår

  • #23   19. jun 2006 øhm en anden ting at vide hehe: jeg mener også at når hvipsen har stukket en falder dens sorte spids af hvor giftet sidder så den kun kan stikke en gang i sit liv, men dør ikk :o)

  • #24   19. jun 2006 brombasser bider, og der bor en familie lige over min hoveddør.
    Brodden fra hvepsen blir siddende hvor den stak, og den pumper stadig gift ind. Indtil den fjernes.


  • #25   20. jun 2006 Bier og brombasser stikker og dør bagefter......hvepse stikker og kan leve videre....
    Det er en skrøne at brombasser bider!
    Det er fordi at bier og brombassers brod er forsynet med modhager at den bliver siddende i huden....når så dyret flyver bliver giftsækket revet ud af dyret og det dør.
    Det er derfor sjældent at disse stikker....de "ved" at det kun er i yderste nødstilfælde de skal stikke.....


  • #26   20. jun 2006 Hvis I ikke tror at brombasser kan stikke vil jeg varmt anbefale at I prøver at tage en op i hånden og trykke lidt på den....se så bare hvad der sker!

  • #27   20. jun 2006 SE :







    Print










    Ugeskr Læger 2005;167(06):628
    Allergi for insektgift
    STATUSARTIKEL

    Overlæge Holger F. Mosbech, 1. reservelæge Lone Winther & afdelingslæge John Hilligsøe Heinig H:S Rigshospitalet, Allergiklinikken, og Amtssygehuset i Gentofte, Lungemedicinsk Afdeling Y
    pdf-udgave




    Insektstik kan give anledning til meget akutte og dramatiske overfølsomhedsreaktioner, hvor man sjældent er i tvivl om den udløsende faktor, selv om det kan knibe med en præcis artsbestemmelse. En mere eller mindre ubegrundet frygt for fremtidige reaktioner kan påvirke offerets livskvalitet, og derfor er det vigtigt, at behandlerne har viden om og benytter sig af de gode diagnostiske og terapeutiske muligheder, der er tilgængelige.

    Stikkende insekter

    Få stikkende danske insektarter har medicinsk betydning. Det drejer sig om »sociale insekter«, der lever i familier med en vis arbejdsdeling, hvor stik benyttes som forsvarsmiddel. Relevante er her gedehams (hveps) og honningbi samt sjældnere humlebi og stor gedehams. For disse arter gælder, at familierne består af et større antal arbejdere (golde hunner), en lidt større dronning, som lægger æg, og hanner (droner) uden giftbrod. Det er relevant at få identificeret det stikkende insekt. Her kan farvefotos (Figur 1 ) benyttes. Viden om insekternes levevis kan være til hjælp i udredningsfasen, men er også nyttig, når diagnosen er stillet og stik skal undgås [1].

    Gedehamsen (engelsk: wasp , amerikansk: yellow jacket ) er ca. 1,5 cm lang. Den har en skarpt afgrænset sort/gul farvetegning og en beskeden behåring. Kun den befrugtede dronning overlever vinteren, og hun skal så bygge et bo, lægge æg og fodre de første larver. Derfor forekommer der få gedehamsestik tidligt på sommeren. Når de første arbejdere er klækket, overtager de bygge-, fodrings- og vagtforpligtelserne. Boet er kubeformet og bygget af gennemtyggede træ- og plantefibre. Det hænger beskyttet i vegetation, f.eks. i hække, under tagudhæng eller lignende steder. Visse underarter foretrækker underjordiske boer. Føden består af kød (mest andre insekter) og sukkerholdige emner som frugt. Gedehamsen tiltrækkes dog også af vor føde, både kødvarer og søde sager som is, øl og sodavand. Derfor er stik af gedehams væsentlig hyppigere end stik af andre insektarter.

    Honningbien har omtrent samme længde, men en lidt kraftigere behåring og en mindre skarp kontrast i farvetegningen. I Danmark bor honningbier i bistader og kun yderst sjældent i boer, som de selv har skabt. Både dronning og arbejdere overvintrer, så familien kan starte sit arbejde (og dermed også stikke) tidligere end gedehamsen. Føden består af pollen, nektar og frugtsaft, og disse insekter skal føle sig kraftigt truet, før de stikker. Biavlere og disses familier udgør her en særlig risikogruppe.

    Humlebierne kan være større end honningbierne, men er vegetarer som disse. De er kraftigere behåret og anlægger oftest deres bo under jorden, f.eks. i forladte musehuller. De stikker, hvis deres bo forstyrres, men er ellers overordentlig fredelige, og mennesker stikkes sjældent




Kommentér på:
Kan i måske svare os på dette

Annonce