{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.611 visninger | Oprettet:

Katten bider.. {{forumTopicSubject}}

.. men han mener det ikke ondt!!

Jeg har en 2-årig hankat som i sin tid er fundet som meget lille hittekilling, og derfor har nogle lidt spøjse vaner af og til.

Han er meget anmassende overfor mig, og jeg får gerne en lab i hovedet med kløerne ude, hvis jeg ikke giver ham opmærksomhed nok.

Når man kæler med ham skærer han tænder, og bider. Han bider som regel ikke hul, men bider så det gør ondt. Han slipper ikke selv, men jeg skal åbne kæberne på ham.
Jeg har egentlig vænnet mig til det, og når han bider stopper jeg med at ae. Hvis han stadig ikke slipper, tvinger jeg kæberne fra hinanden.

Men ak, jeg fik en øjenåbner forleden aften. Han havde bidt sig rigtig hårdt fat, og jeg kunne simpelthen ikke fåm åbnet munden, så jeg måtte vente til han slap. Og så kom jeg i tanke om det: Nu har jeg jo et barn? Og med tiden vil katten opsøge barnet, og barnet vil kæle med katten.
Og hvad gør jeg så? et lille barn kan jo ikke finde ud af at håndtere at katten bider? og selvom der ikke går hul, gør det jo stadig ondt.
Var det et stort barn, kunne man lettere finde en løsning, hvor barnet lærer at håndtere kattens særhder jo.

Men hvad gør jeg? Har nogle gyldne råd til hvordan jeg lærer katten ikke at bide? Som nævnt stoppe jeg med at kæle ham når han bider. og genoptager det så, kort efter.

og han bider ikke som en gå-væk-du-er-for-tæt-på, som de nogle gange gør, og bruger poterne, han bider i forlængelse af at han kører siden mod mine hænder, skærer tænder, og derefter bider fast.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katten bider..
  • #1   13. okt 2011 Kan det være en form for kærlighedsbid, der har taget overhånd?

    Ej, jeg ved ikke helt, hvad du kan gøre ved det :-((


  • #2   13. okt 2011 Har selv en hankat der "kærlighedsbider", når man kæler ham engang i mellem bider han, kun lige hurtigt, men han savler os og dasker til mig med poterne hvis jeg stopper med at kæle ham.
    Det er kun engang i mellem der sker og det gør ikke ondt, for han slipper igen med det samme.

    Har ingen råd desværre.


  • #3   13. okt 2011 Du skriver han var hittekilling, mange katte som er kommet for tidligt fra moren bliver "sindssyge" specielt hankatte, hvilket netop kan medføre de ting du skriver. Dog har jeg heller ingen ideer, det eneste jeg har prøvet var min gamle kat som bed når han blev overkælen, da ruskede jeg ham, og gjorde det til "leg" fra min side, men det syntes han ikke var sjovt smiley

    Men måske noget adfærdsnoget kan hjælpe, har du prøvet strengt at sige NEJ?


  • #4   13. okt 2011 det er mget almendeligt at katte som bliver fjernet fra deres mor får disse vaner - en form for agrassivitet men under leg. Forklaringen skal ofte findes i at vi måske er kommer til at lege med kattekillingen med vores fingre istedet for fx med en bamse osv. Og samtidig måske ikke har været meget opmærksomme på at læren katten kattesprog og ikke mindst bidehæmning. Det du kan gøre er fx at undgå de situationer hvor han bider eller prøve at se hvordan han reagerer hvis d med "kattesprog" prøvet at kommunikkere til ham at han bider for hårdt. Men ja det e desværre ofte konsekvensen af at katten kommer fra tidigt fra mormis hvis man ikke selv er meget skarp i kattesprog og opmærksom på at præge katten på dette

  • #5   13. okt 2011 (link fjernet)

  • #6   13. okt 2011 Det er helt sikkert "Kærlighedsbid". Han mener absolut intet ondt i det, og gør det som en del af hyggen når jeg kæler for ham. Der er ingen andre indikationer på at han ikke gider, og han bliver helt fornærmet når jeg stopper med at ae, så jeg tror ikke han siger fra, han hygger sig bare. Ligesom at han skærer tænder når han hygger, det er heller ikke helt normalt.

    Men hvordan kan jeg vise ham at det ikke er i orden? Jeg stopper med at ae ham, og trækker hænderne til mig, men som den påtrængende kat han er, kommer han bare tættere på.
    Bliver han ved med at bide når vi kæler, løfter jeg ham op og sætter ham på gulvet.

    han er nemlig taget tidligt, og det har helt sikkert konsekvenser for ham. Han har altid boet med andre katte, men det kan jo ikke altid opveje for hvad han ikke har lært af sin mor.



  • #7   13. okt 2011 CMP,
    sådan som der beskrives på linket, er han slet slet ikke.
    Det er imens vi ligger og kæler, f.eks i sengen. Så kører han siden af hovedet langs min hånd, skærer tænder og bider mig derefter. Når han så har sluppet gør han det forfra..



  • #8   13. okt 2011 AnjaCS & Hoppebolden ~ Befri Wille NU !
    det er svært at ændre på når det er en grundlæggende bidehæmning han ikke har indlært. jeg tvivler på det kan lade sig gøre nu. det jeg ville gøre er at prøve at undgåe de situatiner hvor han kommer tila t bide i. Altså nå du fx sidder og nusser ham så var meget opmærksom på at se på ham - og så snart der er det mindst signal til at det kunne trække op til t haps så stoper du kontakten. Signaler kan fx være lidt viftende hale, stift blik, lidt sortere øjne, ørestilling osv. Ikke at jeg tror han vil lærer bidehæmning af dette - men du vil i større omfange undgå at blive bidt ;o)


  • #9   13. okt 2011 AnjaCS & Hoppebolden ~ Befri Wille NU !
    det du beskriver for mig har jeg også haft en kat som gjorde (han skar dog ikke tænder men sittede istedet for) men han gnad også hovedet op af in hånd og bed så - hårdt og slap ikke. Han var slet ikke sur eller noget men kunne bare ikke finde ud af hvordan han skulle gøre. hans var ved hans mor til han 10 uger og måtte så tages fra da hans mor bed to andre illinger ihjel - moren til ham var som det nok fremgår en meget meget dårlig kattemor og derfor lærte han heller aldrig x bidehæmning...


  • #10   13. okt 2011 der er slet ikke de signaler. der er intet aggressivt i det, det tror jeg virkelig ikke..

    han ligger afslappet, bevæger stort set ikke halen, har halvlukkede øjne og spinder tungt.

    nogle gange nedstirrer jeg ham når han gør det, i håb om på den måde at vise at jeg ikke bryder mig om situationen..
    han gør det stort set altid når han kæler og han vil så gerne putte.

    jeg har jo indtil nu bare accepteret at det er sådan han er - han heavypetter. men forleden gik det op for mig at det bliver et problem når han søger kontakt hos min søn, for jeg kan jo ikke forklare så lille et barn at han ikke bider hul, og at det ikke hjælper at blive sur/ked..


Kommentér på:
Katten bider..

Annonce