{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.705 visninger | Oprettet:

Korn/ikke korn - grøntsager/ikke grønt {{forumTopicSubject}}

Syntes tit at mange her inde tuder andre ørerne fulde med at majs er korn....men det er nu ikke sandt.

Fact: Majs er en grøntsag. IKKE en kornsort.

Præcis ligesom at en tomat er en frugt og IKKE en grøntsag.

Er i alle glade nu? Nu blev i så meget klogere....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korn/ikke korn - grøntsager/ikke grønt
  • #1   27. dec 2011 Majsplanten er altså en græsart.... og majsfrøene korn.

• #2   27. dec 2011 ja, det er rigtigt at majsplanten i sig selv er en græsart, men det er en grøntsag stadigvæk...

Og som jeg skriver, så kan man sammenligne det med tomaten, som rigtig mange folk meget fejlagtigt kalder en grøntsag, men igen...det er en frugt.

• #5   27. dec 2011 Nina - vi bruger den som en grøntsag, men det ER korn.

Du laver præcis den fejltagelse som du beskriver med tomaten.

• #6   27. dec 2011 Ulla - jeg henviser til mit wiki-svar i den tråd vi vist begge ved hvad er for en smiley

Oh well. Nu vil jeg i seng smiley

Adjø!

• #8   27. dec 2011
    Ulla M: Ulla det kan ikke passe. JEG ER KONGE!!!

Ej pjat til side. Majs er korn uanset hvordan du vender og drejer det.

• #9   27. dec 2011 Jeg er ligeglad hvad det er - min hund kan ikke tåle det

• #10   28. dec 2011 Tomat er en frugt - uanset hvad nogle herinde mener!!
    Tomaten er og har altid været en frugt - i kan jo evt. kigge lidt på bibloioteket om artsbestemmelse af de forskellige frugter osv.....

• #11   28. dec 2011 Bare tænk på POP-CORN...... he he ......
    Ja ja ... jeg ved det ..... jeg er morsom..... :o)

• #12   28. dec 2011 Ja... Popcorn.... det hedder jo ikke Popgrønt... vel ?.... *GG*

• #13   28. dec 2011 Det står da længere oppe af trådstarter - det med tomater og frugter...

Jeg citerer /kopierer fra indlæg af trådstarter:

"Præcis ligesom at en tomat er en frugt og IKKE en grøntsag"

• #14   28. dec 2011 CH refererer faktisk også til den - og siger at trådstarter tager fejl ang. tomater....

• #15   28. dec 2011 Hvad er Jordbær så ??

• #16   28. dec 2011 jeg forstod det indlæg fra CH anderledes..... derfor kommenterede jeg det med tomaterne

• #17   28. dec 2011 om majs så er korn.... ja, det syns jeg ikke indlægget fra Wickepidea gav nogen forklaring på....

Men lige som med så meget andet, er der nogle der kan tåle majs, og andre der ikke kan.... og det er vel ikke så unormalt??
    Jeg ville heller ikke betragte det som en kornsort - men som sagt, det er ikke noget jeg ligefrem har studeret

Jordbær?? Det er vel en frugt...... eller??

• #18   28. dec 2011 Tjaaa.... :o)

• #19   28. dec 2011 Jordbær er vel det navnet siger.. Et bær? *G*

Jeg betegner bestemt også majs som korn..
    Kan slet ikke se hvordan man kan fastholde at det er en grønsag?

• #20   28. dec 2011 Jordbær skulle være en nød

• #21   28. dec 2011 Jeps..... Tinna er klog... ha ha ....
    Ja.. Jordbær er en nød...... men ved det nødder egentlig også er frugter ... er jordbær også en frugt.... :o)

• #22   28. dec 2011 Tinna..
    Ja måtte lige google og ser ud til at du har ret..
    Det havde jeg aldrig gættet *G*

Men linket jeg fandt, står så at det stadig er korrekt at det er en frugt, for nødder er frugt..
    Så jeg var bare helt og aldeles forkert på den *G*

• #23   28. dec 2011 Ha ha .... og Jordnødder er slet ikke nødder........

• #24   28. dec 2011 Må indrømme at jeg i bund og grund er ligeglad med hvad ting er - det vigtigste er om det smager godt eller ej smiley

• #25   28. dec 2011 Ja, fandt også frem til, at jordbær hører til i underkategorien nødder.
    Hoved kategorien er frugt..... lidt bøvlet, men her er et link:

http://plantererogsaamad.dk/?page_id=1634

• #26   28. dec 2011 Majs - er en græsart !

De vilde græsarter er alle meget forskellige fra majs. Majsens oprindelse har derfor været et mysterium og i anden halvdel af det 20. århundrede er der foregået en livlig debat omkring hvilken vild plante der er majsens nærmeste stamfader. Ny viden om majsens genetiske sammensætning synes nu at have givet svar på spørgsmål, og blandt molekylærbiologer hersker der nu en udbredt enighed om at en teosinte-art (Zea mays ssp. Parviglumis Iltis & Doebley), som kun vokser i det sydvestlige Mexico, er den direkte forfader til den moderne majs (Planteforskning maj 2007).

Mange forskere har betragtet Mesoamerika (det centrale og sydlige Mexico, Guatemala, Belize, det vestlige Honduras og El Salvador) som kerneområdet for majsens oprindelse, mens andre har ment at majsens oprindelse snarere skulle søges i det nordlige Sydamerika (Peru, Bolivia, Ecuador og Chile).

Popcorn, cornflakes, majskolber, babymajs, majsgrød, polenta, majsbrød og tortillachips – vi kender dem alle, og vi er vokset op med majs og majsprodukter som en naturlig del af det overvældende udbud af fødevarer, vi i dag har adgang til. Oprindeligt kommer kulturplanten majs (Zea mays L.) fra det amerikanske kontinent, hvor et væld af sorter og varianter, havde en afgørende betydning for de civilisationer, der udviklede sig i. Majs udgjorde det absolut vigtigste hovedernæringsmiddel, og majsen var, og er fortsat, hvad hveden engang var for de europæiske kulturer og risen er for de asiatiske. Uden majs ville man ganske enkelt sulte. I dag er majs den tredje vigtigste afgrøde på verdensplan, kun overgået af hvede og ris. Majsens historie er med andre ord historien om en kæmpe succes også fordi majs indeholder mange vigtige næringsstoffer. Indianerne, hvis absolutte hovedernæring består af majs, er det bedste bevis herpå.

Der er mange myter om, at majs i foder skaber stressede hunde, men her er det vigtigt at tage udgangspunkt i den hele majs. Den hele majs i sammensætning med ingredienser der er fysiologisk tilpasset hunden medvirker i særdeles positiv retning til en harmonisk, stabil velfungerende hund.

I tilfælde, hvor det kun er skallerne fra majsen der er brugt, er det klart, at næringsværdien er lav.

Den hele ikke genmodificerede majs er en god glutenfri energikilde, rig på vitaminer-herunder seks forskellige B-vitaminer, vitamin E, K, Beta-karoten - for blot at nævne nogle stykker, mineraler som jern, kalcium og fosfor, sporemineraler - heriblandt zink og selen, kulhydrater herunder essentielle sukkerarter som fucose, galaktose, mannose og fruktose, gode lipider, essentielle aminosyrer og en lang række af aktive plantesubstanser.

Majs er den ideelle ingrendiens, hvis den bliver brugt korrekt, dvs. i det korrekte forhold til de andre ingredienser. Når det bruges korrekt, er det 99% fordøjelligt, og er en udmærket energikilde - og det er en af de bedste Omega 6 fedtsyre kilder der findes.

Det bedste foder er når der er en god blanding mellem hurtige / mellem / langsomme energikilder.

Kilde: (link fjernet)

• #27   28. dec 2011 Jeg kan godt li' majs, uanset om et er korn-, grønsag-, frugt- eller træ-art. Så kan jeg godt li majs, både hele kolber kogte eller på grillen, dåsemajs i salaten, majs i div gryderetter og som popcorn. Mmmm majs.

• #29   28. dec 2011 Hvad er en Oliven så??

Og hvorfor er en tomat en frugt?? smiley

• #30   28. dec 2011 Jeg må f.eks. ikke få majs, da majs er fyldt med kulhydrater (får mit blodsukker til at stige for hurtigt) - som jo heller ikke er en hunds naturlige spise. Så længere er den vel ikke.

• #31   28. dec 2011 Oliven mener jeg bestemt er en frugt også.. Nærmere bestemt stenfrugt smiley

Tomat er en frugt fordi det er det? *G*
    Hvordan vil du have det forklaret? Der er jo bare nogle ting der er som de er smiley

• #32   28. dec 2011 Hehe så blev man lidt klogere i dag smiley

Kommentér på:
Korn/ikke korn - grøntsager/ikke grønt

Annonce