4.297 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Gas eller el/induktion? Gas eller el/induktion?

Det er sådan at vi har købt lejlighed, og i denne lejlighed er der el udtag, men jeg har aldrig brugt, og aner faktisk ikke hvordan jeg bruger det.

Men da vi alligevel skal have nyt køkken, skal vi have kogeplade og ovn hver for sig, så ovnen bliver elektrisk lige meget hvad. Men når vi nu alligevel skal have kogeplader, og der er gas, så tænkte jeg.
Hvad er bedst?
Hvilke fordele er der ved de forskellige?

Det må også gerne være børnefordele. Det er en lejlighed vi skal bo i de næste mange år, så vi får nok også børn og sådan noget i den smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep. af udendørs vandhane 1.000 kr.
  • Ophængning af 2 stk. 40t tv på væg(beton) 699 kr.
  • Montering af vægreol (L:80 B: 22: H: 142) 600 kr.
  • Håndvaskrør skal skiftes ud 1.500 kr.
  • Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gas eller el/induktion?
  • #1   13. feb 2012 Der skulle selvfølgelig stå gas udtag! smiley

• #2   13. feb 2012 Frankly:
    Ja, hvis ikke det bliver gas, så skal det være induktion, men hvad betyder det der booster funktion? smiley

• #3   13. feb 2012 Det koster bare kassen at få lukket for sådan en gas forbindelse, omkring 10.000 kr skulle vi smide hvis vi ville have det gjort da vi flyttede ind i vores hus.

Vi valgte at få gas kogeplader og ovnen er så for sig selv, den er på el

• #4   13. feb 2012 Gas sviner vel ikke mere en noget andet, det er vel det man laver af mad som sviner eller hvordan?

• #5   13. feb 2012 Vores er også indbygget smiley bare i vores bordplade og ovnen i et halvhøjt skab smiley

• #6   13. feb 2012 RIP Minnie
    Det lyder helt voldsomt at skulle ligge så meget for at lukke forbindelsen.
    Er det fordi i skulle have en prof ud og tage kasse ned osv?

Så vidt jeg har forstået er det at aflæse, og så skære røret ned, så det stadig er muligt at sætte gas på senere?

Lena: Det skal kun være kogepladerne, men det vil kræve et helt nyt design af hvad vi allerede har lavet nu, fordi vi nu har regnet med at skulle have induktion smiley

• #7   13. feb 2012 Jeg ville ønske jeg havde gaskomfur og hvis det går over naturgas er det da slet ikke et problem, så ville jeg klart vælge et gaskomfur.... smiley

• #8   13. feb 2012 Der er nu noget sexet ved at lave mad over rigtig ild. Det er nok bare noget jeg drømmer, men jeg synes at maden smager bedre når det er lavet over gasblus... smiley

Vi har selv induktion, og det ER dejligt let at gøre rent, men jeg oplever at jeg savner gasblusset.

• #9   13. feb 2012 Maria, det er Københavns enegi der kommer og lukker for gassen, det gør de også hvis man ikke for en regning derfra på gassen, så kommer de og lukker og sender regningen.

• #10   13. feb 2012 Jeg har gaskomfur - men får induktion i vores nye køkken.

Jeg har været meget glad for gas -- men det er besværligt at rengøre komfuret. Der er ting, der skal tages af... og huller og kroge... bøvl bøvl bøvl...

• #11   13. feb 2012 Og man kan ikke bare få lukket for så at ville få det sat til igen et år eller to efter..

Nu er det her et hus, ved ikke om det er lige sådan for lejlighed

• #12   13. feb 2012 Induktion helt klart! Det er fantastisk!

Jeg synes også at gas sviner, det fedter hele køkkenet til og så er pladerne rigtig bøvlede at gøre rene.

• #13   13. feb 2012 Gasgasgas, jeg savner mit gas. Min oplevelse er godt nok også, at gassen sviner mere i selve køkkenet - hvorfor har jeg aldrig lige fanget. Jeg har selv glaskeramisk og hader det. Har også prøvet induktion og ganske vist reagerer det ligeså hurtigt som gas, men mine fingre er ikke gode venner med det der touch-betjening. jeg kunne bare ikke få det til at virke

• #14   13. feb 2012 Jeg er rigtig glad for vores induktion og pladerne køler meget hurtigt af efter brug, så det er rimelig børnesikkert, bare de ikke får lagt hånden på lige efter du har fjernet gryden smiley

og ja DEJLIGT nemt at gøre rent smiley

• #15   13. feb 2012 induktion har vel næsten samme funktion med at det bliver hurtig varmt og rigemelig hurtig kold. Husk i skal have gryder der virker på induktion..

• #16   13. feb 2012 Jeg har haft begge dele og jeg vil sige at de er lige gode. Jeg har ikke bemærket nogen nævneværdig forskel i hastigheden mellem induktion og gas. Ulempen ved gas er at man skal dælme huske at slukke for den, og ja induktionen er nemmere at gøre ren, men jeg synes nu ikke jeg havde de store problemer med at holde vores gaskomfur ren.

Ulempen ved induktion er at man skal sikre sig at ens potter og pander kan bruges på induktionen, og at man ikke har blusset, den brugte jeg meget til at "sætte ild" til alkohol eller grille skindet af peberfrugter, varme naan osv.

Hvis vores hus havde haft gasudtag da vi installerede køkken, så må jeg indrømme at jeg nok havde valgt gas istedet for induktion, men induktionen er nu stadigvæk vældig praktisk og super at bruge. smiley

• #18   13. feb 2012 har haft gas... fik induktion i sommeren 2011... det funker bare.. og pladen er flad, ingen ting der skal af og på, det reagerer lige så hurtigt som gas, er emormt nemt at lære at bruge... vores har booster funktion, den kender jeg ikke... til gengælld har det også timer funktin, dvs at når man ved at når fx kartofler, eller ris koger så skal det have 12-13 minutter, så timer man og det slukker selv, det bipper så man ved nu er det det... man kan også sætte den til hvis det er noget der skal holdes øje med, så bipper den og så kan man checke og sætte dt i gang igen hvis det ikke er nok osv..... det er så nemt

uanset at gas er biligt så skal man altså købe det, og være forberedt til det slipper op, slæbe flaskerne osv, og så er det ild, og ved børn ville jeg aldrig have ild....

Klart induktion

• #19   14. feb 2012 Har alt for meget underligt køkkensjov, som ikke ville kunne fungere på induktion:-) - Har selv lige bestilt et køkken, og det bliver med almindelige glaskeramiske kogeplader - ville helst gas, men det er stort set umuligt...

• #20   14. feb 2012 hvis man skal lytte til de professionelle kokke, så siger de gas komfur. : )

• #21   14. feb 2012 @ nana o.... har jeg hørt de ikke siger længere, altså at det er ligegyldigt om det er gas eller induktion.... de reagerer nøjagtigt lige hurtigt.... at lave mad ved induktion er som at lave på et gas komfur, bare uden fumlen med tænd funktion, og rengøringen efter,
    De er ellers helt ens mht reaktion og varme evne...

• #22   14. feb 2012 Jeg kan se at mange af jer, som har haft gas savner det, men jeg har aldrig haft gas, så jeg kan ikke rigtigt savne det smiley

Hvad er den booster funktion på induktion?? smiley

• #23   14. feb 2012 Hanne M -

Det er ikke kun det med at reagere der betyder noget for en kok. Det handler også om varmekapaciteten, alle store kokke siger stadig at de fortrækker gas, hvis man kigger på deres køkkener har de også gas smiley
    Jeg ved ikke præcis grunden til de siger det, men gas er bare til kokke og induktion eller almindelig el er til almindelig danske familier, som ikke lever af at lave mad smiley

• #24   14. feb 2012 Maria

At du kan få en gryde med vand til at koge på 2 min. smiley

• #25   14. feb 2012 @ nana.... varmekapaciteten i de nye induktion er blevet væsentlig bedre, og selvfølgelig har de gas.... induktionen er jo først blevet virkelig udviklet de sidste par år, så de skifter jo ikke lige store komfurer ud, de koster jo kassen, og da de almindelige glaskeramiske slet ikke kunne leve op til gas, så er de jo kørt videre med gas, det er jo klart nok en grund til at der stadig står gas på de store restauranter.... eller nogen af dem har lidt af hvert synes jeg også man ser efterhånden...

• #26   14. feb 2012 Min far har indoktionskomfur og det er bare såååååååå lækkert! Det skal jeg have en skønne dag.

• #27   14. feb 2012 En stor kok har råd til at købe et nyt stort induktion komfur hvis han/hun mener det er bedre eller nødvendigt at skifte ud. smiley
    Men hvis det er meget nyt, så er det klart de ikke har det. De vil jo lige være sikre på det faktisk er mindst lige så godt at lave mad på. smiley

Kan egentlig heller ikke se hvorfor det skal diskuteres smiley

• #28   14. feb 2012 altså, jeg synes det er fedt i diskuterer de store kokke, jeg laver ret god mad, meeeeeeen ikke prof smiley

Når det så er sagt, ved jeg også at induktion sparer ellen, og bruger nær så meget som almindelige kogeplader.

Jeg tror det bliver induktion, da alle vores gryder allerede virker til smiley
    Så hvis ikke det koster os en halv bondegård at få lukket for gassen, så er det på plads smiley

Tak for hjælpen alle sammen smiley

• #29   14. feb 2012 Man kan også bruge induktionsgryder på gas. blot en info smiley

• #30   14. feb 2012 Nana O.
    Well, ja, men jeg HADER at gøre rent, og at gas kræver lidt ekstra rengøring, så er det et no go for mig smiley Ja jeg er doven, og jeg glæder mig som et lille barn til at få opvaskemaskine!!

• #31   14. feb 2012 Maria -

Fair smiley

Opvaskemaskine er bare et thump up også herhjemme smiley

Kommentér på:
Gas eller el/induktion?

Annonce