15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Sovende fornemmelse i ben Sovende fornemmelse i ben
Jeg har hele dagen i dag haft en fornemmelse af at mit højre ben sov eller i begyndelsen af at sove. Mest når jeg sidder ned. Har forsøgt at stå lidt i løbet af dagen, som har hjulpet en anelse (har primært et siddende job).
Det er meget ubehageligt synes jeg.
Nogen som har oplevet det selv og som måske har en ide til hvorfor det er sådan ?
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.085
når du sidder ned kan du stoppe/formindske din blodtilførelse og det får dit ben til at sove.
Hvis du har et siddende job, så er det vigtigt at du lige stiller dig og bevæger dig i ny og næ.
Jeg ved ikke hvad du arbejder som.
men et godt tip ville være:
stil skraldespanden så langt væk at du skal rejse dig for at komme hen til den.
stil printeren så langt væk at du skal rejse dig for at komme til den.
Det er en god ide, hvis man har et elevationsbord at skifte mellem siddende og stående arbejdsstilling
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Jeg har hæve-sænke bord, men når jeg f.eks. skal skrive i en journal så kan jeg kun gøre det siddende, ellers får jeg en skæv holdning i ryggen da jeg bruger fodpedal til at starte, stoppe og spole tilbage på båndspilleren.
Men ja, måske der er noget i klemme, men så kun til det ene ben. Venstre ben har jeg ikke noget problem med.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.993
Jeg har sygdommen i familien.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Den sovende fornemmelse behøver ikke at handle om blodtilførelsen men kan også handle om nerveafklemning eller andre problemer i nervesystemet.
Kan du gå på både hæle og tå?
feb 2007
Jo jeg døjer lidt med ryggen ind imellem. Synes bare ikke lige der er noget specielt i disse dage. Men derfor kan der jo godt være et problem.
Kan både gå på hæl og tå, men gør det helst ikke da jeg også døjer med mine fødder (hælspore og nedfalden forfod).
Ville være skønt om man kunne skifte sin krop ud.
feb 2007
Den sovende fornemmelse er først begyndt i dag, men har været meget udpræget så derfor genere den mig. Men jeg vil selvfølgelig kontakte min læge hvis det fortsætter, men ser det lige an.
Håber i mit stille sind, at det er væk i morgen.
aug 2006
Er det i alle stillinger benet sover? Og er den sovende fornemmelse overalt på benet - for oven, for neden, foran, bagved - hvordan og hvorledes?
feb 2007
Det er mest når jeg sidder, også med f.eks. fødderne oppe på bordet (nu med pc på skødet). Der har ikke været markant bedring når jeg har stået op, hvilket jeg har forsøgt meget den sidste del af dagen på jobbet. Men har selvfølgelig siddet mest her til aften, da det jo er tid til at slappe af.
Det føles ikke som det rigtig sover, men stadiet mellem at sove rigtig og lige begyndt at vågne op - hvis det kan forklares sådan, det er svært.
Synes ikke jeg sådan lider af iskias nerven. Men har igennem længere tid - siden sommerferien lidt af periodevis smerter ned i lysken både når jeg sidder og går. Min højre fod er lidt hævet og det også lige fra morgenstunden.
Har haft snakket lidt med min læge om det og han undrede sig lidt, men har ikke ment at ville undersøge det nærmere.
Men fortsætter denne sovende fornemmelse i flere dage, må han nok kigge seriøst på det.
Har på job netop lavet en APV mhp. at få en speciel ergonomisk stol, som giver mig mulighed for at variere min sidde-stilling mange gange i løbet af dagen. Men der kan jo gå måneder før sådan evt. går igennem, hvis afdelingen overhovedet vil/kan finde penge til at give mig sådan en stol.
feb 2007
Vender tilbage i morgen.
aug 2006
Når det er en kombination af de føleforstyrrelser og hævelse i kun den ene fod, så bør det undersøges.
Jeg ville ringe i morgen, hvis der stadig er sære fornemmelser i benet.
feb 2007
Følte en slags stramhed i højre side af hoften i går, så der har måske siddet en nerve delvis i klemme ?
Her til morgen var det væk, men ser lige dagen an da jeg jo skal jobbe = sidde meget. Men vil også se om jeg kan arbejde lidt stående ind imellem.
Og så skriver jeg en mail til min læge, da jeg ikke synes det er akut akut. Og så kan han spekulere lidt over hvilke tiltag der evt. skal gøres.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Ikke for at skræmme dig... men...
Min bror havde lignende symptomer med en sovende fornemmelse i benene..
Han kørte på skadestuen da han pludselig ikke kunne lade vandet..
Blev indlagt og var det i en måned med føleforstyrrelser fra brystet og ned pga. hævelse i rygmarv og hjerne.
Ingen ved hvorfor og her 3 år efter er han ikke 100% symptomfri.
Det jeg vil frem til er at jeg synes du skal søge læge
feb 2007
Jeg har ville skrive en mail til min læge, men det virkede ikke. Prøvede så at ringe for at høre med en tid, men de har desværre lukket ned i dag pga. at de skal have nyt EDB-system.
Så jeg må vente til i morgen, hvor jeg så vil ringe fra morgenen af og få snakket med min læge.
Måske jeg lige vender den med en af lægerne her på mit job, for rart er det ikke.
Bliver det værre, skal jeg nok søge skadestue.
sep 2005
feb 2007
Nu er det jo sådan at her hvor jeg bor (ved ikke hvor du bor i landet) skal jeg ringe til en akut-telefon hvor jeg kommer til at snakke med en sygeplejerske formentlig. Som så enten vil bede mig komme i skadestuen eller ringe til vagtlægen, hvis det er i vagtlæge-tidsrummet, eller sige kan skal have fat i min læge i morgen (håber da sandelig de har åbent i morgen). Det bliver hendes/hans vurdering.
Jeg kan også bare ringe til vagtlægen og høre ham/hende, nå nu jeg ikke kan få fat i min egen læge i dag.
Men jeg høre nu lige en læge her hvor jeg arbejder, hvad han/hun mener om det - jeg skal bare lige finde den rette at spørge.
feb 2007
Men tænker måske det mest drejer sig om en nerve der sidder i klemme ?
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 226
sep 2005
Lav nogle øvelser for fastklemt iskiasnerve, f.eks.
http://www.kandu.dk/spg48680.aspx
feb 2007
Okay - vidste ikke at det var indført i hele landet, at man skulle ringe først. Troede det kun var her i regionen, men så blev jeg så meget klogere
Kigger på linket når jeg kommer hjem, nu må jeg vist hellere få rubbet neglene her på jobbet.
feb 2007
Det tror jeg så ikke at jeg har, atlså B12 mangel for jeg har ingen af de øvrige symptomer der skulle indikere det. Og det er ikke så længe siden jeg har fået taget blodprøver og de var alle fine. Og absolut ikke tendens på bla. blodmangel som også er et symptom på B12 mangel.
Og så får jeg så rigeligt med vitaminpiller og kosttilskud, så burde være dækket ind på det punkt.
aug 2006
Anæmi på grund af B12-mangel er et af de mere ekstreme symptomer.
Det KAN være relevant lige at spørge lægen, om der også blev tjekket for det.
Dog synes jeg ikke det, du beskriver her skriger B12, det må jeg indrømme.
sep 2010
feb 2007
Det synes jeg heller ikke.
Men alt er jo muligt og det kan i bund og grund være en ganske lille ting - forhåbentlig.
Vil i hvert fald have min læge til at tage sig lidt af det, udtænke en plan eller noget, for har været generet af forskelligt i den afdeling af kroppen i over et halvt år nu.
Men det er noget mærkeligt noget, for det kommer og går, så det er lidt diffust.
aug 2006
feb 2007
Jeg føler mig bare lidt som en hypokonder lige for tiden.
I sidste uge havde jeg 3 dage med lette nyrestenssmerter periodevis. Jeg slås med et øje som stadig genere efter jeg har haft en ridse på hornhinden. + de øvrige skavanker jeg går og døjer med.
MEN jeg har i hvert fald lavet en APV på min stol i forhåbning om at få en anden, mere ergonomisk og venlig, med mulighed for mange forskellige siddestillinger, når nu man har et forholdsvis siddende arbejde. Har prøvet den ergonomiske stol i en måned og jeg elskede den stol, men det var i sommers
feb 2007
sep 2005
sådan føles det også når man opdager sclerose.
sep 2010
feb 2007
sep 2005
GG
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
feb 2007
Jeg kan dog stadig få sovende fornemmelse i benene, men det kommer nu mest når jeg sidder i sofaen om aftenen og med benene oppe på bordet. Så stolen har ikke hjupet på alt, men når jeg sidder hjemme i sofaen, kan jeg jo bare ændre siddestilling. Det er ikke så nemt på arbejdspladsen, hvor jeg sidder og skriver hver dag, næsten hele dagen.
Så egentlig har jeg aldrig fundet ud af hvad der var årsagen, men symptomerne er minimeret meget og så har jeg egentlig slået mig til tåls med det forløbig og er ikke blevet undersøgt yderligere.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
feb 2007
Det var faktisk først efter jeg havde haft en dagvagt og så også havde snuppet en ekstra aftenvagt i stræk, og hvor jeg havde siddet på en elendig stol i aftenvagten, så min ryg var fuldstændig smadret de næste 3 dage. Den første dag måtte jeg tage hjem fra arbejde om formiddagen, fordi jeg kunne slet ikke være nogle steder - burde være blevet hjemme allerede fra om morgenen af og meldt mig syg, men vidste hvor travlt der var på jobbet.
Men i 3 dage måtte jeg stå op og arbejde, så kunne lave alt muligt andet end at skrive - det måtte de andre tage sig af. Jeg kunne ikke engang holde ud at sidde 1 minut på en stol.
Så kom der skred i tingene og jeg fik lov at bestille mig min Capisco ergonomiske stol.
Sovende fornemmelse i ben