{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.566 visninger | Oprettet:

undersøgelse celleforandring i livmoder {{forumTopicSubject}}

Ja..

nu skal jeg til den undersøgelse der på onsdag, er 23 og fik brev om det lige da jeg var blevet det- et halvt år siden nu, så fik endelig bestilt en tid !

på nettet kan jeg kun finde skræk tråde!! og det gør mig endnu endnu mere nervøs, når man ikke læser noget postivt!

har i fået taget sådan en undersøgelse ??
hvor lang tid efter får man svar?
og hvad er "behandlingen" hvis de finder meget meget lidt celleforandring - har kun læst om de slemme tilfælde hvor de skal fjerne noget og alt mulig - men der må vel være en middelvej ..

Håber i kan berolige mig lidt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  undersøgelse celleforandring i livmoder
  • #1   15. apr 2012 Desværre kan jeg ikke hjælpe, har ikke selv fået den undersøgelse, er skrækslagen ved tanken om resultatet.

• #2   15. apr 2012 Jeg har fået taget dem masser af gange. Der gør 1 lille uges tid før der er svar. Jeg har aldrig haft problemer.

Min mor havde celleforandringer engang, men da de så tod prøven igen for at sikre sig, var der ingenting.

Så RO på:-))

• #3   15. apr 2012 Altså Mette det er da nemt for dig at sige :o)

• #4   15. apr 2012 Mig? Jeg har altid HADET de undersøgelser, men nu har jeg fundet LÆGEN, som gør mig helt 100% tryg i situationen. Det kræver bare at jeg kører til Helsingør hver gang og det gør jeg gerne:-))

• #5   15. apr 2012 nu som medløber..

har det præcis ligesom dig!!
    Jeg er SKRÆKSLAGEN !!!!!

er i forvejen meget lægeskræk, og tanken om at jeg skal vente på svar om hvorvidt jeg er rask eller ej, er tanker der næsten får mig til at ligge søvnløs!

Ignorede brevet første gang jeg fik det, men tanken om at jeg engang skulle spolerede mine chancer for at få børn, får mig alligevel afsted..

Men det bliver nogen slemme uger !!

• #6   15. apr 2012 Jeg er os expert i at ignorere det brev med indkaldelsen.... Men jeg har det da ikke godt med det.

Men det er nemmere sagt end gjort. Håber dog jeg får taget mig sammen.

• #7   15. apr 2012 Dejligt Mette :o)

• #8   15. apr 2012 Please, ikke ignorere brevene........... Det er så vigtigt at blive undersøgt!!

• #9   15. apr 2012 Tager altid imod tilbuddet. Hellere opdage det i tide hvis der skulle være noget grimt end for sent. Undersøgelsen er ligesom en alm gynækologisk. Der tages bare en lille prøve med en lille "kost". Jeg kunne ikke mærke noget. Kender faktisk ikke til behandlingsformerne andet end det der hedder keglesnit. Men hvordan og hvor ledes...der må jeg melde pas.

• #10   15. apr 2012 Jeg har fået det foretaget nogle gange. Jeg mærker næsten ingenting. Det mest ubehagelige er de kolde instrumenter - men det er ingenting. Fra du har smidt bukserne og til du har dem på igen går der maks 2-3 min.
    Mine prøver har ikke vist celleforandringer.

• #11   15. apr 2012 Jeg er heller ikke stolt af at ignorere brevene, tro mig smiley

• #12   15. apr 2012 Kan KUN anbefale min "undervognsbehandler" på det kraftigste!!

• #13   15. apr 2012 jeg ignorede det første brev, nærmest uden at læse det- nok fordi at det pludselig kommer meget tæt på når man kommer i den alder at man begynder at blive indkaldt til sådan noget..

brev nr 2, kunne jeg ikke ignorerer , det satte tanker i gang om hvad der kunne ske hvis jeg fortsatte med at ignorer !

Men kan godt love dig at jeg er nervøs !

Nu som, hvor gammel er du ??

• #14   15. apr 2012 Jeg bliver 25 i næste måned.

• #15   15. apr 2012 Ja instrumenterne er ikke de rareste...og så må jeg faktisk indrømme at jeg har bedre erfaring med en mandelig læge...selvom jeg førhen sværgede til en kvindelig. Han er ligesom mere påpasselig hvor hun var lidt mere "Kom nu...det gør ikke ondt!!!" Jo det gør sgu.

• #16   15. apr 2012 Jeg er enig med dig Linda :o) Det er os min opfattelse.

• #17   15. apr 2012 det er det der keglesnit jeg har læst om..
    men det er ikke noget man bare får lavet, bare sådan lige ? troede nemlig i min hypokonder hjerne at de nærmest indkaldte mig 2 uger efter hvis de bare opdagede en lille smule forandring.. men sådan er det ikke?

HVis de opdager forandring, skal man så bare kontroleres ofterer ?? er det sådan jeg forstår det?

Og Rikke - lov mig du tager afsted!!

• #18   15. apr 2012 Det er virkelig ikke så slemt. Jeg har fået 4 af slagsen nu - det er da ikke noget jeg nyder, men det er heller ikke forfærdeligt. Man bliver bedøvet - det svier måske en smule - og så mærker man intet til det. Der bliver taget en biopsi - dvs. et lille stykke af vævet, evt. mere end en hvis gynækologen synes der er noget der ser mistænkeligt ud. Herefter får man en tampon i eller et bind, og så kan man forlade klinikken igen. Man bløder en del umiddelbart efter og herefter kan man pletbløde et par dage, og ifølge min gynækolog skal man lige vente et par dage med sex, men det er så det.
    Der er ikke noget drama over det, og forestillingerne er langt værre end virkeligheden. Jeg var meget nervøs første gang, men min gynækolog var rigtig god til at berolige mig. Hun lovede mig at jeg ikke ville synes det var forfærdeligt, og hun havde helt ret.

• #19   15. apr 2012 Er det bare den almindelige undersøgelse? Det er en lille smule ubehageligt, men bestemt ikke noget du skal gå og være nervøs for. Bare prøv at slappe af og så er det overstået inden du ved af det. smiley

Og det er vigtigt at få det undersøgt. Jeg fik konstateret forstadier til kræft for et par år siden, fik en taget udvidet celleprøver og fik senere et keglesnit, hvilket faktisk heller ikke var slemt overhovedet. Havde jeg ikke fået taget regelmæssige prøver så kunne det have endt meget værre for mig.

• #20   15. apr 2012 jeg har kun prøvet kvindelige, en gang hvor jeg fik tjek inden eg skulle have p-piller og en gang hvor de skulle tjekke deroppe da jeg havde mange mens-smerter ...

rart er det ikke ! men jeg tænker bare på noget andet .. man føler sig ufattelig nøgen når man ligger der med åben butik!

• #21   15. apr 2012 Nu som medløber... Jeg skulle lige overvinde min grænse med en mandelig læge skulle være så tæt på...men hold da op en forskel!

• #22   15. apr 2012 Woooooooow, jeg er aldrig blevet bedøvet eller har blødt bagefter?

Jeg er blevet undersøgt af både mænd og kvinder. Gode og dårlige oplevelser med begge køn. Så nu holder jeg mig til hende jeg går hos i Helsingør:-). Hun gør mig tryg:-)

• #23   15. apr 2012 Min har været positiv i to år og har været på sygehuset og fået taget prøver og min er normal i dag. Tænk på de gør det kun for at kunne tage det i tide smiley

• #24   15. apr 2012 Igen enig. Første gang havde jeg døet hvis jeg havde fået en mandlig læge. Og jeg var os ved at gå i selvsving første gang det så var en mandlig læge, men ja hold da op en forskel!!!! Af den positive slags, hvis man da kan sige det om sådan en undersøgelse smiley

• #25   15. apr 2012 sigyn:
    det du omtaler, det er hvis man har fået konstateret forandring ikke ? den biopsi er da kun en de tager hvis der er forandring ikke ?? eller skider jeg grønne mænd lige nu!!!!!!

• #26   15. apr 2012 jeg skal til en kvindelig læge , men man kan vel forklare dem inden at man er skide nervøs ?

ellers må jeg starte morgenen med en snaps !

• #27   15. apr 2012 Er ret sikker på det Sigyn om taler ikke er det alm. tjek du skal til Lene.

• #28   15. apr 2012 God ide med en snaps smiley

• #29   15. apr 2012 Hej du har ikke noget at være bange for syntes det er meget vigtigt at man tager imod tilbudet om at blive undersøgt.
    Lægen har noget som ligner en flaskerenser i mikro størrelse som læagen lige skraber med, du kan godt mærke det men det går hurtigt så det er til at holde ud.
    Fik selv konstateret kraftige celleforandringer for ca. 8 år siden og fik lavet et keglesnit, gik til de kontroller man skal,er blev erklæret rask.
    så tag du det stille og roligt og kom afsted det er jo for din egen skyl.

• #30   15. apr 2012 Lene:

De tager en lille børste og skraber en lille smule væv af. Der kommer et niv i 1 sekund og så er det overstået. Værre er det altså ikke.

• #31   15. apr 2012 jeg har forstået at første undersøgelse, den jeg skal til onsdag, det er bare med en vatpind .. ikke biopsi .. korrekt ?:)

• #32   15. apr 2012 *men man kan vel forklare dem inden at man er skide nervøs ?*

Selvfølgelig kan man det. Og de forstår det!!

• #33   15. apr 2012 Jo Lene, det vil jeg os mene.

• #34   15. apr 2012 *jeg har forstået at første undersøgelse, den jeg skal til onsdag, det er bare med en vatpind .. ikke biopsi .. korrekt ?:)*

Korrekt:-)

• #35   15. apr 2012 igennem denne tråd er min puls gået op og ned .. Hahah

men i er virkelig dejlige at i vil dele jeres oplevelser med mig! det gør at man ser tingene mere rationelt og ikke bare æder alle skrækhistorierne råt ..

• #36   15. apr 2012 Det er aldrig sjovt at smække sig op på briksen og sprede benene. Men det er noget, der bare skal gøres.

Jeg har også fået taget den undersøgelse og den viste heldigvis ingenting.

Det er ikke fordi at jeg vil skræmme dig, men jeg er en af de uheldige, hvor det gjorder ret ondt og blødte efterfølgende.

Men det er SÅ rart, når det er overstået! Det er rart at få af vide at det hele er i orden dernede.

• #37   15. apr 2012 Nu som medløber... Ha ha ja...det kan man vel godt sige. det er i hvert tilfælde positivt når det er overstået smiley

Lene... Jeg ville fortælle jeg var nervøs og om hun ikke godt ville forklare hvad det er hun gør. Det gjorde mig. Så var jeg ligesom mere "med". Og så få lige det årlige tjek når nu du alligevel ligger der smiley

• #38   15. apr 2012 tak Mette ..

På den ene side er man glad for at der idag er alle de muligheder, og på den anden side gør alle de muligheder at man konstant er på vagt og skal til diverse tjek i tide og utide smiley

• #39   15. apr 2012 Ja man kan hurtig få hjertebanken omkring dette emne smiley

• #40   15. apr 2012 Rolig nu Lene: Der er groft sagt 3 former for undersøgelse i forbindelse med celleforandringer:
    1) Den man får hos lægen der tager et såkaldt celleskrab. Det er den helt rutinemæssige undersøgelse.
    2) Hvis der så er konstateret celleforandringer skal man videre til en gynækolog hvor der tages en celle-biopsi. Det er et lille bitte stykke af vævet så man kan foretage en ordentlig undersøgelse af cellerne i vævet.
    3) Hvis der viser sig celleforandringer af aggressiv form skal man have foretaget keglesnit, hvor man simpelthen fjerner det væv der har "syge" celler.

Så jeg opfattede din tråd som om du skulle ind til undersøgelse 2...altså at der var konstateret celleforandringer og det skulle undersøgelse hvilken type celleforandringer der er tale om. Beklager hvis jeg har misforstået.
    Meeeeeen, biopsien er altså ikke så slem. Jeg HAR celleforandringer. De holder sig i ro og jeg får en biopsi hvert halve år, for at sikre at de ikke pludselig går helt agurk. Det værste jeg har oplevet ved de undersøgelser er at jeg umiddelbart bagefter (når bedøvelsen aftager) føler jeg har lidt menstruationssmerter. Så nupper jeg bare et par panodiler og det er det.

• #41   15. apr 2012 hvordan er det i forhold til de tjek hvor de også tjekker for kønssygdomme ? er det samme fremgangs måde ?

ikke fordi det er noget jeg bliver tjekket for jævnligt *LOL* men blev tjekke sidste gang ..

• #42   15. apr 2012 Sigyn:
    nu har jeg hørt om hvordan en biopsi forgår også- og i forhold til alt det jeg har læst, forklarer du det meget bedre , og ikke så skræk og rædsel agtig!

Linda :
    nu siger du de årlige tjek - hvad skal jeg få hende til at tjeke for ? spørger lige af uvidenhed, da jeg ikke plejer at stille spørgsmål, men bare sprede stængerne smiley

• #44   15. apr 2012 Bare om alt ser ud som det skal smiley Ved ikke helt hvad de mærker efter...men skulle altså lige vænne mig til det er det de gør smiley Lidt spøjs fornemmelse men synes det er en lettet følelse bagefter at de lige har "tjekket". Min læge ser gerne jeg kommer 1 gang årligt til tjek for at forny min recept på P-pillerne.

• #45   15. apr 2012 min læge har ikke tjekket mit understel de sidste par gange ved fornyelse af p-piller.. underligt!

• #46   15. apr 2012 Lene, det behøves lægen heller ikke smiley

• #47   15. apr 2012 man bliver tjekket for den virus der hedder HPV ikke =?

• #48   15. apr 2012 Jeg har fået lavet celleskrab.

Bare rolig. Jge er selv en kylling og jeg klarede det uden problemer. smiley

Jeg mærkede næsten intet.

• #49   15. apr 2012 Den lille undersøgelse du skal igennem er vitterlig ingenting, det værste som et par stykker skriver er sgu at man skal ligge der med åben butik. Når gynækologen begynder får man en smule lokalbedøvelse, og her er der ikke tale om nåle, som får en til at slappe lidt bedre af og så man ikke mærker det så meget når han lige napper en prøve.
    Jeg har persoligt heller aldrig hverken blødt eller haft smerter efter. Lidt svien et par timer efter og det er så det. Jeg er typen der besvimer meget let hvis ting påvirker mig den mindste smule psykisk, og jeg synes virkelig ikke det er noget at få lavet den prøve. Jeg foretrækker dog at få af vide når min gynækolog vil lave sådan en og så få en ny tid, da jeg altid bliver rigtig nervøs og spændt når sådanne ting kommer pludseligt.. Så hellere en tid et par dage senere, så jeg ved hvad der skal ske.

Håber du får klaret dig igennem skærene. Og husk endelig alt det du læser på nettet er tit og ofte det negative...

• #50   15. apr 2012 Det er ikke alle læger der tjekker ved fornyelse af p-piller...det gjorde min gamle læge ikke. Men det gør de i det lægehus jeg er tilknyttet nu. Selv lægesekretæren spørger. Synes egenligt det er ok. For ville nok ikke selv bestille tid til et tjek smiley

• #51   15. apr 2012 er virkelig virkelig taknemmelig for jeres svar!
    må sige at det giver mig lidt ro i maven at det hele ikke er så slemt som alt det jeg læser på nettet!

er glad ( og stolt ) over at jeg overhovedet fik mig taget sammen til at bestille tid- det er virkelig stort !

• #52   15. apr 2012 solveig :
    får man lokalbedøvelse ?? inde i tisseren?

• #53   15. apr 2012 Det er altid rart at være stolt af sig selv smiley

• #54   15. apr 2012 Tror altså ikke du skal bedøves ved første undersøgelse Lene.

• #55   15. apr 2012 Jeg har fravalgt den slags undersøgelser, ville køre helt ned mens jeg ventede 3-4-5 uger på svaret

• #56   15. apr 2012 Jeg blev ikke bedøvet ( tror jeg ihvertfald ikke) smiley

• #57   15. apr 2012 Ingen bedøvelse ved den første undersøgelse hos lægen. Det forgår som en alm gynækologisk undersøgelse med "næb" og glidecreme...

• #58   15. apr 2012 Jeg elsker min prinsesse:
    det var nemlig også den tanke jeg gik med , da jeg først modtog det første brev ... Må jeg spørge hvor gammel du er ?

• #59   15. apr 2012 Hej Lene.
    Jeg har haft celleforandringer. Og i de fleste tilfælde går det i sig selv igen med, tiden. Jeg har haft det i 2 år nu, og fik at vide her sidste dag at jeg skulle søge egen læge igen om år, hvilket betyder at jeg ikke har mere.. smiley Det er slet ikke så slemt at komme der op.. Bare tænk på at de har set det der er værre smiley Det tænker jeg nemlig på smiley

• #60   15. apr 2012 Linda:

ja og de ting er bare så kolde!! uhhaaaa..

• #62   15. apr 2012 Tak Helene smiley

Fik du brev om resultatet ? og hvis du gjrode hvad stod der så?

• #63   15. apr 2012 HPV vaccinen er det den der er pisse dyr ?

• #64   15. apr 2012 Ventetiden til man får svar kan variere meget. Jeg fik at vide der kunne gå alt fra 1 uge til 1 måned, der gik to dage smiley
    Jeg har alle dage frygtet alle af den slags undersøgelser, så den jeg fik lavet for et par måneder siden er den første jeg nogensinde har fået, jeg bliver 26 lige straks.
    Blev undersøgt for alt man nu kan inkl celleskrab. Må altså indrømme at jeg bagefter sagde til lægen at jeg ikke forstod hvad jeg havde været så bange for, herre gud, ja jeg kunne mærke hvad der foregik men det kunne da højest kaldes for ubehageligt smiley
    Jeg blødte en smule i et par timer efter celleskrabet, hvilket i øvrigt er helt normalt.

• #65   15. apr 2012 Lene... Lige præcis...tænker også lidt som Helene skriver smiley Eller måske...den der skulle du nok lige have trimmet først smiley Eller værre...HOLD DA OP smiley

• #66   15. apr 2012 Nete :
    hvordan kan det være du er blevet tjekket hver år fra du var så ung?

jeg er aldrig blevet spurgt om den vaccine , eller noget -

• #67   15. apr 2012 hahaha .. meget sjovt i lige skrev det med at han har nok set det der var værre:D min kæreste spurgte mig idag " har du så tænkte dig at barberer dig fin?" hvilket jeg så bagefetr kom til at funderer over .. tænker lægen "hold da op hun har gjort noget ud af det" eller omvendt ved en der ikke har gjort forneden ... haha

onsdag morgen tager jeg en fed nutellamad , en bette morgen shot og giver mig selv lov til en pizza på hjemvejen smiley

har lært mig selv at se situationen oppefra, så det tror jeg bare jeg gør deroppe ved lægen smiley

• #68   15. apr 2012 Nej, du burde ikke få lokalbedøvelse ved den alm. prøve. Det kan vist ikke betale sig. Det er mere ubehageligt at få lagt en lokalbedøvelse end selve prøven er i sig selv.

Den eneste gang jeg har fået lokalbedøvelse har været ved keglesnittet. Aldrig nogen af de andre gange. Nogle bløder mere end andre, nogle bløder slet ikke. Jeg selv bløder meget, men det er bare mig og jeg synes som sagt ikke det gør ondt. Det er bare lidt ubehageligt. Det kan være en god ide selv at tage et bind med hvis nu du skulle bløde lidt for de fleste læger har kun de her monsterbind, så man føler at man vralter rundt med ble på.

Det almindelige tjek er virkelig sådan en lille ting. Jeg er ret sikker på at du på onsdag efter du kommer ud fra lægen vil undre dig over hvorfor du var så nervøs for det. smiley

• #69   15. apr 2012 M.I.

jeg troede keglesnittet forgår i fuld narkose ??

• #70   15. apr 2012 den der vaccine - er det noget jeg kan få ??

• #72   15. apr 2012 Er sikker på lægen er ligeglad...det er nok mere os der tænker smiley

• #74   15. apr 2012 umm.. ja okay, det var ret dyrt ..

men ja , nu skal den undersøgelse bare overståes, og så er det først igen om 3 år :)- med mindre der selvfølgelig er noget smiley

• #75   15. apr 2012 Jeg smed i mange år brevene ud, men fik endelig taget mig sammen for 1 måned siden og fik taget testen det tog 2 min og allerede 3 dage efter havde jeg svar, INGEN celleforandringer her, så det var super smiley

• #76   15. apr 2012 Afsted med dig:o)

Det skal nok gå ellers tag en veninde med hvis det gør det nemmere :o)

Svaret ticker ind på din mail inden for meget kort tid :o)

Og bed om at blive testet for alt når du alligevel er der :o)

Jeg kom af flere grunde først afsted til første gynækologiske undersøgelse da jeg var 29 år da det ikke længere kunne undgåes da jeg skulle have en mirenaspiral.

Jeg havde i årevis frygten for at jeg kunne være syg uden at vide det i baghovedet pga. min skræk for at blive tjekket.
    Hver gang der kom et brev som jeg ignorerede fik jeg det skidt.
    Min mormor fik sin livmoder fjernet i en ung alder og min mor har fået keglesnit x flere så er arveligt disponeret for celleforandringer.
    Vidste jeg var for dum men skrækken var bare såå stor.

Blev så endelig tjekket for alt og fik lavet skrab etc. Det var intet at tale om og den del var meget hurtigt ovre.
    Alt var normalt og der var ingen celleforandringer ...

Desværre endte jeg med at skulle indlægges og have fjernet en kæmpe cyste som havde smadret min ene æggestok og æggeleder.
    Fordi jeg ikke var kommet før kunne de ikke redde æggestok og æggeleder.
    Der var ingen symptomer så det var et held jeg kom overhovedet inden cysten var sprunget ...

Så for ens egen skyld skal man sørge for at blive tjekket jævnligt. Ikke kun pga. HPV og andre seksuelt overførte sygdomme og risikoen for livmoderhalskræft men der er så mange andre ting man lige så godt kan sikre sig er som det skal være.

1. gang er den "værste" :o)
    Derefter så er det som regel ret nemt fordi man første gang var så nervøs at selve undersøgelsen var meget mindre skræmmende end man havde forestillet sig.

Jeg sørgede dog for at finde en gynækolog med et virkelig godt rygte for var det gået "galt" vidste jeg at jeg ikke ville komme igen ...

Afsted med dig :o) Du vil have det meget bedre bagefter :o)

• #77   15. apr 2012 hvis den er gratis kunne jeg også godt overveje det:)

men ja brevende er nemme at smide ud, og glemme alt om .. gjorde jeg selv smiley

• #78   15. apr 2012 Nej, jeg fik kun en lokalbedøvelse, så jeg var oppe og sidde 30 sekunder efter kirurgen var færdig.Jeg havde kun en lille smule ondt i ryggen bagefter, men slet ikke noget at skrive hjem om. Det sværeste var faktisk at huske at tage alle de smertestillende piller (glemte faktisk at tage nogen fordi jeg ikke havde ondt) og at tage det med ro.

Jeg har hørt om nogen der har fået fuld narkose, men det var vist mere fordi de var meget bange for indgrebet. Der var også en pige i venteværelset sammen med mig som fik noget beroligende, men som sagt så hænger det nok sammen med hvordan man har det med det.

• #80   15. apr 2012 nu spørger jeg måske igen dumt - men tjekker de ikke automatisk for cyster ?

• #82   15. apr 2012 *rygte? Jeg mente *ry/omdømme :o)

• #83   15. apr 2012 må sige at jeg virkelig tager undersøgelelsen med langt større ro nu, end for 3 timer siden !
    i er guld værd piger:)

• #84   15. apr 2012 Lene: Jo hvis du rent faktisk dukker op så burde de gøre det :o) Men i mit tilfælde havde de ikke rigtigt muligheden for det da jeg jo dukkede op :o)

• #85   15. apr 2012 jo *ikke dukkede op.

Kæft det går ikke så godt med skrivningen ... Måske det er sengetid for mig snart :o)

• #86   15. apr 2012 på den måde Sanne smiley misforstod det du skrev..

håber at dene tråd i fremtiden vil hjælpe mange piger med at få sig taget sammen ..

• #87   15. apr 2012 Det er vitterligt ingenting at få lavet den prøve. Det kradser lidt - and thats it.

Det er først ved keglesnit, at man får lokalbedøvelse.

Jeg har fornyligt fået fjernet en polyp i livmoderen i fuld narkose. Jeg var ved at dø af skræk over tanken om at ligge der hele spredt og sårbar og bevidstløs. Men alle var så søde og pakkede mig ind og det hele var så stille og roligt. Så nu vil jeg for atlid tage den slags med oprejst pande.
    Og nej, jeg gjorde mig heller ikke "fin" smiley
    Cyster og polypper etc skal scannes, og det skal man til gynækolog med. Jeg gik i 7 år og døjede med min polyp, fordi mine læger ikke gad at sende mig videre til gynækolog, så jeg kunne få gjort noget ved det/på en diagnose

• #91   15. apr 2012 Christina:

det værste er faktisk lidt at få sig taget sammen til at bestille tiden - for så ved man at nu det nu .. når tiden er bestilt er det første skridt taget , det største af skridte - håber jeg smiley

• #92   15. apr 2012 Nu har jeg ikke læst alle svarene, men synes det er lidt vildt at nogle af jer skal lokalbedøves (måske læser jeg forkert)

Jeg har næsten lige fået undersøgelsen, for 3. gang. Det tager 10 sekunder og du mærker virkelig næsten ingenting. Jeg fik svar efter en uge..

Man kan lige så godt få det overstået, min mor har celleforandringer og det er for det meste arveligt - så jeg synes det er ok vigtigt at blive tjekket. Det er vidst kun hvert 2. andet år man behøver smiley

• #93   15. apr 2012 Renèe :
    lokalbedøvelsen var ti biopsi / keglesnittet smiley

men min bedstemor har haft livmoderkræft - de nåede at få min mor, men hun fik fjernet livmoderen og kunne derefter ikke få børn! Min drøm om at få børn er så stor at jeg aldrig vil kunne tilgive mig selv for ikke at blive tjekket, hvis noget er galt og det kan redes i tide ...

Håber andre piger tænker på den måde, og får en tid - ved hvor svært det er og jeg er stadig panisk .. men må bare gøre det smiley

• #94   15. apr 2012 Renee H: Der er ingen der er blevet lokalbedøvet til den alm. prøve så vidt jeg har kunnet læse mig til. Det er ved keglesnittet at man bliver lokalbedøvet og det er noget helt andet. smiley

Som Sigyn V, skriver så er der:

1) Alm. celleskrab som man får foretaget oppe ved lægen
    2) Biopsi (ved fund af unormale celler)
    3) Keglesnit (ved fund af forstadier til kræft) - her bliver man lokalbedøvet.

• #95   15. apr 2012 glæder mig også til at det er overstået så jeg kan sige at det slet ikke var så slemt smiley !

• #96   16. apr 2012 Jer der er bange for det....Det kan da ikke passe at i aldrig fået fortaget en underlivsundersøgelse før? For det er jo ikke anderledes end det, hvis det er en ordentlig læge mærker man intet, man skal ikke stikkes eller skæres i, man kan sige at konsekvenserne ved at ignorere de breve kan være meget værre hvis der er noget der ikke bliver opdaget i tide, og det er da noget at ærgre sig over.
    Så ikke mere pyller, kom afsted smiley

• #97   16. apr 2012 Når de laver biopsien er man bedøvet ja. Og det ved jeg fordi jeg selv er en kylling og har spurgt. Ved ikke hvordan de lokalbedøver kunne forestille mig det var med noget creme agtigt eller måske noget sprøjtehalløj. De stikker i hvert fald ikke.

• #99   16. apr 2012 min datter fik konstateret celleforandringer for 9 år siden ved en anden operation hun skulle have foretaget dernede, så de undersøgte prøven med det samme, og gav hende et keglesnit under samme operation, det første halve år bagefter var hun til kontrol hver 3 måned, det neæste år en gang hver halve år, og derefter har det været en gang om året, og ja hun er virklig disponeret for det, da min mor, og alle hendes søstre er død ag livmoderkræft,
    idag har min datterr ingen problemer med det.og havde heller ikke ondt eller blødte specielt meget efter keglesnittet.

• #100   16. apr 2012 La vær, det er nu mere svaret jeg er bange for smiley

• #101   16. apr 2012 Jeg fik mit første brev omkring undersøgelse for.. ja 2 mdr siden, da jeg lige er fyldt 23.

Jeg tog derop og følte mig hverken nervøs eller andet og havde faktisk glemt alt om prøven efter nogle dage - lægen ringede så til mig efter en uges tid og fortalte mig at jeg havde atypiske celler og henviste mig til en gynækolog.
    Jeg ringede derned for at finde en tid, hvor sekretæren så fortalte mig at jeg udover forandringer også havde hpv virus, da jeg fik den besked knækkede jeg helt sammen, sad og tudede i telefonen...
    Sekretæren var rigtig sød til at snakke med mig og fortælle hvad det egentlig indebar og at det jo ikke er en dødsdom osv.
    Jeg tog til en udvidet undersøgelse ved gynækologen som fortalte hvad hun gjorde og fik mig til at føle mig tryg (trods at man ligger med hele understellet til fuld skue), til anden undersøgelse skulle jeg have hvad det ligner en dildo op - så kunne jeg selv følge med på en skærm hvad man kunne se - hun viste mig mine æggestokke osv.. alt så normalt ud. Så tog hun en prøve, som nev væsentlig mere end den første prøve jeg fik taget, men det var alt i alt hurtigt overstået.
    Hun gav mig en seddel med hjem hvor der kort var beskrevet en keglesnitsoperation, hun fortalte mig at det var slet ikke sikkert det blev nødvendigt at kigge på det.
    Hun sagde i øvrigt også at jeg skulle lade være med at gå på nettet og søge, da der ikke er filtreret på nettet med hvem der har skrevet og hvilke stadier de er på osv, hun sagde at det ville nok gøre mig mere skræmt end nødvendigt. Til gengæld kunne jeg gå på hendes hjemmeside og læse, eller komme ned og snakke med hende.

Der gik lidt over en uges tid og hun ringede til mig i sidste uge og fortalte mig at jeg har moderate forandringer, hvilket betyder at hun anbefaler mig at få foretaget et keglesnit, men vi aftalte indtil videre at jeg skal gå til kontrol hver 4. måned, for at sikre os at det ikke udvikler sig videre, jeg følte mig ikke klar til at få fjernet noget..
    Efter en masse tid til at tænke og have snakket om tingene er jeg dog blevet sikker på at jeg nok skal have lavet et keglesnit.
    Jeg veneter på at kl bliver 9 så ringer jeg nemlig ned til hende og bestiller en tid til at min mor, min kæreste og jeg kan komme ned til hende og snakke om det hele, få spurgt om de spørgsmål jeg har og så nok til sidst bestille tid til indgrebet.

Efter at have læst på hendes hjemmeside er jeg dog blevet en del roligere og synes jeg har fået mange svar allerede, på de spørgsmål jeg havde..

Selvom at det nok ikke er samme læge du skal bruge, synes jeg alligevel du kan gå ind og læse på hendes hjemmeside - der står både noget om forandringer i celler og keglesnit.
    http://www.43524242.dk/ kig under patientvejledninger

Kan godt forstå at du bliver skræmt - jeg er også stadig lidt nervøs, jeg gik jo fra at hele tiden tænke at selvfølgelig viser den prøve ikke noget, hvorfor skulle den det? Til at skulle indse at det er alvorligt nok til at gøre noget ved det..

Håber du får svar på de spørgsmål du sidder inde med og håber at du finder ro - og nej det er sgu ikke fedt at ligge med stængerne i vejret, men første prøve tager max 3 min, bare prøv at slap af, drøm dig væk et helt andet sted, glem at du ligger og bliver kigget i.

Men som de andre siger, det er så vigtig at du bliver undersøgt, du kunne jo risikere at du ligesom mig har nogle forandringer man er nødt til at holde øje med - så kan det godt være at der kan gå mange mange mange år før det MÅSKE bliver til noget der ligner livmoderhalskræft.... men tænk hvis man først opdager det når det er for sent?

Unskyld det lange indlæg, håber du kunne bruge bare noget af det smiley

• #102   16. apr 2012 Solveig Ø: Det er ikke alle steder de bedøver inden biopsien. Jeg blev ikke bedøvet de to gange jeg fik foretaget en biopsi, det var først ved keglesnittet, hvor lokalbedøvelsen så vidt jeg kunne mærke blev injiceret ind med kanyle.

Så hvis det kommer til det for dig, hvilket det forhåbentlig aldrig gør, så vær sikker på at spørge igen.

• #103   16. apr 2012 Jeg blev heller ikke bedøvet da jeg fik taget prøve anden gang, hun bad mig bare om at hoste og så tog hun prøven.

Tror kun man bliver bedøvet hvis man på forhånd har spurgt om det, for hun nævnte det ikke engang..
    Det gør jo også kun ondt lige i det sekund hun tager prøven og bagefter mærker du intet...

• #104   17. apr 2012 Jeg sku tilfældt til læge, da jeg muligvis havde ørebetændelse, de havde glemt at give mig svar, normalt ringer de eller ringer man selv til dem. Det er slet ikke så slemt.. Og Hvis du har det, skal du til kontrol hver 3. mdr alt efter hvor "slemt" det.. Jeg har været til kontrol hver 3. mdr i et år, og er lige blevet afsluttet.. smiley

• #105   20. apr 2012 Vil blot høre om du klarede det ? smiley

• #106   20. apr 2012 tænkte faktisk lige tildlgere idag at jeg ville give jer en update smiley

men ja jeg klarede den, og det var ikke så slemt igen- men havde lidt ondt/øm bageffer fordi hun var kommet til at skabe for hårdt så det blødte lidt smiley

nu skal jeg så bare vente på svaret ...

• #107   20. apr 2012 Dejligt at høre du klarede det og at det ikke var så slemt igen. Krydser fingre for svaret er godt smiley

• #108   20. apr 2012 tak!

ventetiden kan føles laaaaaang!!!

• #109   20. apr 2012 DET tror jeg gerne!

• #110   20. apr 2012 men - det giver faktisk ro i kroppen oer at man har gjort det ! så håber du også får det gjort smiley

• #111   21. apr 2012 Det håber jeg os smiley Må lige sparke mig selv i røven... Et par gange!

• #112   2. maj 2012 vil med hænderne i vejret, og 30 kg smidt fra mine skulder fortælle jer at jeg idag- 2 uger efter undersøgelsen fik det dejlige svar fra min læge om at alt er normalt smiley

den sidste uge har været nervepirrende, og jeg ar haft mareridt næsten hver nat - men nu kan jeg endelig slappe af- og endda med god samvittighed smiley

• #113   2. maj 2012 Hvor FEDT!!! :-)))

• #114   2. maj 2012 er så lettet ! så idag, nu hvor jeg har fridag, vil jeg gå op og købe en is til mig selv og fejre det smiley

• #115   2. maj 2012 Åhh hvor dejligt!!!!! smiley :) smiley Er SÅ glad på dine vegne! smiley

• #116   2. maj 2012 nu som..

så når jeg kunne så kan du også !:)

• #117   2. maj 2012 Du har helt ret smiley Mon ikke snart der kommer et brev mere så må jeg lige tage mig sammen smiley

Kommentér på:
undersøgelse celleforandring i livmoder

Annonce