2.401 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Marsvin unge. hvordan er det lige? Marsvin unge. hvordan er det lige?

Jeg har fået en lille marsvin unge med hjem idag da dens mor var ved at æde hende sammen med resten af flokken.. jeg kunne desværre ikke nå at rede de andre 2.

den er født idag, og jeg giver den mælke erstatning hver anden time..

jeg har opdrættet rotter før, og ved derfra at de skal have fyldte mælke maver, men hvordan ser man på en marsvin unge om den har fået nok?

og er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg ser kønnet på så lille en unge?

jeg vejede den da vi kom hjem, den vejer 48g , jeg har selvfølgelig tænkt mig at kontrol veje den hver dag.. og håbe på at den overlever.. jeg har givet den navnet yrsa , synes det ligner en lille pige smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin unge. hvordan er det lige?
  • #1   2. jun 2012 nå det er en lille han smiley så kan han jo ikke rigtigt hedde yrsa smiley

• #3   2. jun 2012 Marsvin er MEGET forskellige fra de fleste andre gnavere.

De fødes fuldt udviklede, åbne øjne og ører, mælketænderne ER skiftet.

Jeg havde selv et kuld som mistede deres mor da de var 5 dage gamle.
    De fik mælkerisgrød? med gulerødder og broccoli beregnet til babyer. jeg tilsatte så lidt c-vitamin.
    De fik alt hvad de ville have 3 gange om dagen. Resten fik de gennem det almindelige foder, som de andre voksne også spiste af.

Marsvin er nok noget af det nemmeste at se køn på. Jeg tjekkede altid mine lige efter fødslen.
    Vend den om på ryggen, placer så en finger på hver side af kønsåbningen og træk en lille bitte smule ud til siderne. Bliver det til et Y er det en lille pige og forbliver det bare et O er det en dreng.

• #4   2. jun 2012 Lotte

så hvad er den helt korrekte foder til den lille? jeg giver ham mælkeerstatning hver anden time.. han har absolut ikke fået noget fra moren..

jeg fiskede ham forsigtigt ud mens hun sad og gnaskede i hans øre, så de er halve. smiley men sød er han nu..

han har spåner, hø og vand, og så sover han i mit halstørklæde i sit bur.. da jeg tror han bliver hurtig kold når han ikke har nogen søskende at ligge op af..

skal de hjælpes af med afføring lige som hund og kat eller kan han helt selv?

og hvad med at blive holdt osv? er det noget der gerne må ske flere gange om dagen i længere tid eller skal han helst bare ligge i sin hule og vokse?

og igen hvordan kan jeg se hvor meget mælk den skal have??

• #5   2. jun 2012 hov er dens vægt forresten ok? eller er den lille af sin alder?

• #6   2. jun 2012 Jeg har opfostret en marsvine unge på killingemælk blandet op med ganske lidt vand. Det fungerede rigtig godt. Jeg ville nu passe på med for meget grød når den er så lille som den er, da jeg tror der kan være fare for forstoppelse.

• #7   2. jun 2012 Grød??? Jeg giver den slet ikke grød, kun vand og mælk.

Hvor tit gav du den mælk?

• #8   2. jun 2012 Han skal have ganske almindelig marsvinefoder suppleret med mælk. Bare lad ham have foderet stående så han kan tage det han vil have.

Det er MEGET vigtigt at han får c-vitamin da han ikke selv kan danne det. Derfor jeg blandede det i "mælken" som de fik med engangssprøjte. De fleste marsvin er vilde med persille og skvalderkål. som begge er sprængfyldt med c-vitamin.

Hvis du overhovedet har mulighed så synes jeg du skal låne et andet marsvin han kan gå sammen med. Så vil det stimulere ham til at smage på det "rigtige" foder og derved klare sig bedre. Han udvikler jo ikke muskler ved bare at ligge i sin "hule"

Mine har altid godt kunne lide at blive taget op og især ungerne KUNNE jeg slet ikke holde fingrene fra. De er bare så utroligt nuttede. Så tag du ham bare op og tilbyld ham evt noget grønt at spise samtidig. Nærkontakten med dig vil jo også hjælpe ham med at holde varmen.

Ja han er lille af sin alder, men det behøver ikke at betyde noget. Jeg gætter på at han ser ud som om han ikke har nogen bagpart. Sådan har alle mine små unger set ud, hvorimod de store kraftige på 100-110 g virkelig bare har lignet miniaturer af de gamle.
    En af mine unger "Skravlet" blev tilsyneladende født for tidligt. Der var det tydeligt at se at hoved og forpart udvikles først. Hun havde ganske enkelt ikke pels på bagparten. Hun blev sat i et bur alene med sin mor, så de kunne ligge uforstyrret sammen. Det var den eneste hjælp hun fik og hun blev helt normal som voksen.
    Min erfaring siger mig at ungerne ved fødslen ca vejer 1/10 af morens normalvægt.

• #9   2. jun 2012 Læs eventuelt dette (link fjernet)

• #10   2. jun 2012 Grød og grød!
    Det mener jeg det hedder det man kan købe til babyer. Jeg blandede så en del mere vand i sådet selvfølgelig var HELT tyndt og flydende.

• #11   2. jun 2012 Lige præcis han har ikke noget bagparti , han er helt smal bagtil.
    Jeg har desværre kun mulighed for at holde ham alene. Men mon ikke vi kan få ham til at smage på lidt lækkert smiley

Han falder i søvn i min hånd lige så snart han har fået mælk, så jeg håber at al den nærkontakt med hænder gør at han bliver endnu mere kontakt søgende. Og ikke bange for hænder smiley

Må han komme ud og gå lidt rundt i sofaen eller på gulvet sammen med mig, hvis jeg sætter mig på gulvet? Bare for at få ham til at gå lidt rundt??

• #12   2. jun 2012 Marsvin er et flok dyr, i Sverige er det faktisk ulovligt at holde dem enkeltvis. Det ville være det absolut bedste for ham at finde en der kan give ham muligheden for at være sammen med andre marsvin.

• #13   2. jun 2012 Der er heller ingen tvivl om at hans overlevelses chancer bliver meget størrer ved at få selskab af et andet Marsvin. Jeg havde en marsvine unge jeg havde købt i en dyrehandler, da den tydeligvis ikke var 4 uger gammel. Hun spiste ikke en bid, før hun blev sat sammen med en artsfælle. Så ændrede hun helt adfærd.

• #16   2. jun 2012 Mine voksne var ofte ude på gulvet og rende rundt. Motion er jo sundt og de hyggede sig med det.

Ungerne syntes jeg dog var for små til at de skulle ud på gulvet, så det var mest i sofaen. Det kræver bare at man er vågen og sikrer sig at de ikek falder ud over kanten.

• #17   2. jun 2012 Hårdt sagt - så synes jeg det er lidt "fra asken til ilden" at redde et marsvin men så vælge at holde det alene - særligt når det er så lille en pusling som du vil flaske op.

Men, har du tænkt på om der er en grund til at moren var ved at spise sine unger? At der har været noget i vejen med dem.

48g er ikke meget for en nyfødt.

• #18   3. jun 2012 Synes altså også at det er synd at den går alene. Så er der ikke meget ved at "rede" den.

• #19   3. jun 2012 syntes du skal spørge på gnavergalleriet jeg har et par voksne , og man kan læse mange gode råd der.

• #21   3. jun 2012 allerførst er 48g ikke meget for en nyfødt... som rollo siger... jeg vil endda gå så vidt at sige at det er extremt småt. Når mine unger er 'små', så ligger vægten på ca 65g.

Da marsvineunger helt naturligt taber sig i starten, så er 48g bare alt alt for lidt - og ja, han har ingen mulighed for at holde varmen nok selv. Der vil bare ikke være krudt nok til at række både til at holde sig varm, holde organer igang osv.

Med fare for at lyde som en partypooper, så er ods bare rigtigt dårlige for at sådan en lille gut overlever.

Been there, done that.. got plenty of them t-shirts. Endda så sent som i forgårs, hvor jeg måtte aflive en lille unge med en fødselsvægt på 49g, der klappede sammen dagen efter.

• #22   4. jun 2012 Udenfor ........

Nå en lille opdate på det hele.

Da jeg bare passede ham og ikke skulle beholde ham havde jeg ikke mulighed for at have den sammen med en anden, men jeg satte den sammen med en artsfælle på arbejdet så den ikke var alene. Her havde jeg den i et lille bur så jeg kunne give den mælk hver time. Jeg tilbød ham både grønt og baby marsvin blanding , det rørte han slet ikke. Jeg prøvede at bisse nogle små bidder blød gulerod af til ham og sætte det i bunden på ham, han spyttede det bare ud alle gangene. Det samme med marsvin foderet. Han brugte ikke sine ben særlig godt, så jeg blandede alt hans mælk vand osv op med c-vitamin , meget c-vitamin så jeg var sikre på han fik nok. Igår nat tabte han sig til 45g og igår aftes da vi kom hjem var han virkelig slatten og begyndte at blive kold.
    Derfor lagde jeg ham i min fodvarmer så han ikke skulle bruge energi på at holde varmen selv, bare på mild varme selvfølgelig.

Kl 21 var der ingen forbedringer sket og selvom han lå i varmen var han stadig for kold, og meget afkræftet, og det var lige som om han ikke ville tage den samme mængde mælk til sig som han før havde gjort, derfor besluttede jeg at min kæreste skulle aflive ham. Jeg synes jeg har kæmpet for ham, men nok er nok, og den lille skulle ikke lide. Det var overstået på et split sekundt. Så nu har han ikke ondt mere.

Jeg håber han er en glad lille marsvin oppe i den store himmel nu. R.I.P lille ven.

Kommentér på:
Marsvin unge. hvordan er det lige?

Annonce