{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Hvilken Mac? {{forumTopicSubject}}

Da jeg er skadet og har fået forbud mod at lave noget fysisk (var igang med dyrepasser) Og gymniasie ikke lige er løsningen nu, går jeg og leger med tanken om at starte indenfor noget medie produktion...
Men på nuværende tidspunkt køre jeg på en to årig gammel COMPAQ som lever sit eget liv til tider.

Og jeg kunne forestille mig at ens computer skal kunne trække en del programmer og diverse i sådan en uddannelse, og jeg går derfor rundt og overvejer at købe en Mac.

Men hvilken er bedst til hvad og hvorfor?
Og hvad er forskellen?

Derudover vil jeg også lige høre om i mon ved hvilken server de køre med på uddannelsen? Mac eller windows?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken Mac?
  • #1   19. aug 2012 Det er ALTID mere bøvlet med en mac det skal du være forberedt på når det gælder skoler for alt er lavet til windows på skoler derfor skal du ud og finde dine egne programmer osv osv næsten alt hvad du har til din compaq kan du smide ud da det ikke kan bruges til noget, desuden betaler man 5000-10.000 kr ekstra for det halvbidte æble bag på computeren når man kan få PRÆCIS det samme til mindre penge smiley

• #2   19. aug 2012 Hvilken ville du så anbefale?

• #3   19. aug 2012 Jeg har Mac, dog ikke som studiecomputer - men mange fra min klasse har og i danske gymnasier er det i hvert fald forholdsvist nemt at bruge Apples produkter i samarbejde med Windowsprodukter. Jeg er meget glad for min Macbook Pro 15", synes den er ideel til det meste - redigering af billeder, skolearbejde (hvis jeg skal skrive opgaver foretrækker jeg at skrive på den fremfor min mini Dell), surfing på nettet, se film osv smiley Jeg valgte at købe Mac da jeg synes at de altid er en smule forud for deres tid. Man kan sagtens købe en brugt Mac og få en lækker computer, hvis man køber en brugt pc er det oftest lort man får da pc hurtigt bliver super forældet. Derudover er jeg vild med styresystemet og designet. Men ja, det er en dyr computer smiley Mine forældre syntes at jeg var fuldstændig sindsyg da jeg valgte at købe bærbar til 10.000, og så fik jeg den endda billigere da jeg købte den igennem en ven - men nu er de selv blevet så vild med den at de har købt en stationær Mac - så det smitter altså smiley

• #4   19. aug 2012 jeg har lige købt min første mac - en macbook pro - og jeg er edderdyleme glad for den. Lækkert design - lækkert interface - lækkerlækkerlækker.

Jeg købte den hovedsageligt til skolebrug, da jeg er led og ked af skolens øv-pc'er smiley

Om det er bøvlet at bruge mac i skolen.. det kommer i høj grad an på hvilken skole du skal ind på. Jeg går p.t. ude på RTS som webintegrator, og der er skolen både på grund- og hovedforløb gearet til at folk slæber deres egne laptops med. Vi har både laptops med winblows, macs (en del lærere bruger mac) og mindst én med linux (for ham sidder jeg ved siden af. Der er trådløst netværk til rådighed, så det eneste problem man har med laptops, det er at printerne ikke kører trådløst - så der hedder det usb og plirren til en anden i klassen der sidder på skolens stationære. Vi har indtil videre ikke været ude for at der skulle bruges programmer som ikke fåes både til pc og mac.

• #5   19. aug 2012 Hvilken uddannelse tænker du på at tage? Hvis det ikke er design du vil arbejde med, så køb en pc. Og jeg er enig med Kim S og Aichia !, du betaler meget mere for meget mindre når du køber en MAC i forhold til at pc.

• #6   19. aug 2012 Jeg er mest til MacChicken eller BigMac smiley

• #7   19. aug 2012 Det kommer an på, hvilken uddannelse du skal i gang med. Undersøg hvad din skole anbefaler smiley

• #8   19. aug 2012 Jeg købte min mac for 4 år siden, og den virker bare stadig 110% !!!! I forhold til min kæreste som 6 mdr senere købte en HP, og han har skiftet batteri, den er langsom osv osv.
    Med mindre der sker noget VIRKELIG stort med windows og div. computere, går jeg ALDRIG tilbage fra Mac.
    jeg havde lige købt en studie computer (toshiba), netop fordi det var bøvlet for 4 år siden med mac. Men puha, det har jeg godt nok fortrudt. Den er jeg nu ved at sælge fordi jeg kan simpelthen ikke vænne mig til hvor langsomt det går i forhold til min mac smiley
    På mit gymnasie anbefaler de bare den nyeste office pakke, og styrer systemet har ingen betydning.

Og når ja, så kan man jo indstille windows på en mac, så den faktisk har 2 styre systemer, alt efter hvad du skal smiley Det er der en del som gør når det er besværligt at have mac system på fx skolen. Så det kan man jo også gøre smiley

Jeg kan i hvert fald ikke anbefale andet end mac mere smiley

• #9   19. aug 2012 Jamen kan i så ikke uddybe hvad og hvorfor den er bedre end en alm. pc?

• #10   19. aug 2012 Hvilken uddannelse er det du vil tage? Så er det måske nemmere at vejlede dig smiley

• #11   19. aug 2012 eller man kan nøjes med at installer CrossOver, så mac'en kan simulere windows og køre windåse-programmer.

• #12   19. aug 2012 Stella - det ved jeg ikke endnu, ved bare det bliver noget inden for medie...

Mener jeg har hørt om et sted man kan tage grundforløbet også derefter vælge hvilken linie man vil ind på, kan det passe?

• #13   19. aug 2012 Kan i ikke uddybe HVAD og HVORFOR den er bedre end en almindelig pc?

Jeg er en idiot direkte, til at passe på mine ting så jeg syntes at det er MANGE penge hvis den er i stykker om 4 måneder

• #14   19. aug 2012 måske.. måske ikke... det er jo ikke så specifikt når du skriver 'noget med medieproduktion', for det kan være rigtigt mange ting.

• #15   19. aug 2012 I mit tilfælde:
    Mac er hurtigere - selv efter flere år.
    Mac er nemmere for "normale" mennesker at finde rundt i (når man har vænnet sig til at være overgået fra windows til mac. Min onkel har eget firma, og da de havde windows havde de næsten kontakt med en teknikker 2-3 gange om ugen, da de skiftede til mac, har de kontakt med en teknikker 1 gang hver anden måned!)
    Mac holder længere - Det er i alt - batteri, levetiden er bedre og længere end normale pc'er., hastigheden på min mac (selvom meget af pladsen er brugt på den) er stadig 100% !
    Mac er meget praktisk.

Altså jeg vil 110% hellere købe en computer (dvs. mac) for fx 12.000 kr., og så vide at den (når man selvfølgelig behandler den pænt og ikke kaster med den smiley ) holder i 5-7 år frem, hvis ikke længere? End jeg hvert andet år vil købe en computer til 5.000 kr.
    Ingen tvivl at en mac er dyr, men til gengæld synes jeg den er alle pengene værd!

• #16   19. aug 2012 Udenfor - Ja, nu var min drøm heller ikke at blive noget indenfor medie men det er den eneste mulighed jeg har, derfor kan jeg ikke fortælle præcist hvad jeg vil inde under medie, jeg ved bare det ligger der smiley

Steinskog - Jeg syntes bare det er svært, for som sagt er jeg en IDIOT med stort til at passe på mine ting smiley

• #17   19. aug 2012 JTK med Nala prinsessen
    Ja se lige med det kan jeg ikke hjælpe dig smiley Men personligt passer jeg pænt på mine ting når de har kostet mig en del smiley Men en mac er ikke mere sart end andre pc'er.

• #18   19. aug 2012 Det gør jeg også, den første uge altså..... smiley

• #19   19. aug 2012 hehe, jeg er enig med Steinskog - jeg passer osse på mine ting. Nok mere hysterisk på mac'en, fordi den har kostet en god slat penge. Den er blevet navngivet 'my precious'... det siger vel alt smiley
    Den har en stor fed lædertaske, og med extra neoprensleeve indeni - just en case.
    Og så bliver den ellers slæbt med i skole med 2 busser, s-tog og regionaltog hver dag.

• #20   19. aug 2012 Har det ligesom Udenfor pædagogisk rækkevidde! smiley Hihi.

• #21   19. aug 2012 men for pokker hvor den dog bare er najs i interfacet at bevæge sig rundt i... jeg bøvler så stadig lidt med at installere 'ting' på den, fordi jeg lige skal vænne mig til hvilke filer jeg skal kigge efter... når man nu har været vant til windåse-installationer af diverse ting i mange år.

• #22   19. aug 2012 Jamen Mac er bare fantastisk! smiley Men når man har vænnet sig til det, så fortryder man altså ikke smiley

• #23   19. aug 2012 jeg ER ihvertfald omvendt, hehe
    Og får jeg problemer, så har jeg en sidebuddy i skolen som er inkarneret 'fanboy' smiley

• #24   19. aug 2012 Har selv en Macbook pro, og det er helt sikkert en fin maskine, men er du ikke sådan rimeligt computer kyndig, så skal du nok holde dig til en Windows baseret bærbar.
    Der er nemlig en masse ting som skal konverteres, ændres eller omgås for at få din Mac til at fungere optimalt med de fleste skolers systemer.

Tager du en PC, får du ikke Apple's lækre design, men du får til gengæld mere for pengene på hardware siden.

• #25   19. aug 2012 Det kommer jo igen an på hvordan skolernes systemer er bygget op.
    Hos os ligger 'alt' bare online som filer og diverse oplysninger, og der spiller det ingen trille hvilket styresystem man tilgår det med.
    Det eneste man går glip af, uanset igen hvilket styresystem man kommer med, så er det direkte adgang til printerne og adgang til det personlige elevdrev (hvilket kan være ligemeget, når man alligevel bruger sin egen laptop).

• #26   19. aug 2012 Moster i svøb - Mac chicken og Chicken salsa cheese er altså også lækre! smiley

• #27   20. aug 2012 Enig med Oliver...

Mac er en super lækker computer. Ingen tvivl. Havde selv en Mac indtil for et par måneder siden, da jeg efterhånden havde mistet tålmodigheden ang. at den var blevet ret langsom. Den holdt i seks år og det var først i januar i år at det bgyndte at gå ned af bakke med min Mac.

Det jeg vil sige er minus ved Mac, er at man sådan set skal huske at købe de nye styresystemer der kommer til den, samt evt. opgradere RAM. Ellers kan du til sidst ikke hente nye udgaver af iTunes, Firefox og hvad man nu end henter til sin computer. Der kommer et ny version af styresystemet ca. 1 gang om året og det koster omkring 180 kr.

Min nye computer jeg købte er ikke en Mac. Mest fordi at jeg ikke lige havde 9000 kr at smide ud på en ny, men også fordi at jeg trængte lidt til en Mac pause, for som Oliver skriver, så er det udelukket designet du betaler for. Intet andet og du får virkelig meget meget mere computer for pengene ved at købe en alm. pc.

Edit: jeg havde IKKE opdateret min Macs styresystem gennem årene eller opgraderet RAM. Havde jeg gjort dette, var den muligvis stadigvæk i brug. Jeg trængte som sagt bare til fornyelse til sidst smiley

• #28   20. aug 2012 som en tilføjelse, så koster en opgradering fra lion til mountain lion 190 (eller var det 199) kr.

Kommentér på:
Hvilken Mac?

Annonce