1.800 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 77 Svar

Åben Minkfarm - har du? Åben Minkfarm - har du?

Godmorgen folkens... smiley

I morgen er der åben minkfarm landet over:

http://www.danskeminkavlere.dk/aabent-landbrug/

der har været en del diskussioner gennem tiden herinde omkring pels/mink...

Og så kom jeg til at tænke på, hvor mange af jer, der har været afsted til sådan et arrangement?

Og om i kunne finde på det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Let rengøring 500 kr.
  • Toilet løber 3.400 kr.
  • Græsklipning 1.370 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Fjerne bed støbt i cement 4.200 kr.
  • Akkustikpaneler i entré 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Åben Minkfarm - har du?
  • #2   15. sep 2012 Nej deter heller ikk noget for mig.

• #4   15. sep 2012 Jeg har arb ganske kort tid på en minkfarm i Island, og det er rigeligt for mig. forestiller mig at det er stort set det samme herhjemme.

• #5   15. sep 2012 der lugter grimt der ude smiley

• #6   15. sep 2012 Jeg har været ude og se smiley
    og netop som pia siger, har minkene faktisk mere plads (deres størrelse taget i betragtning) i forhold til, malkekøer, fjerkræ og svin

• #7   15. sep 2012 Louise K - kan så fortælle dig, at det slet ikke er det samme smiley

Minkene i Danmark, er dem der har de bedste forhold i hele verden smiley og netop derfor producerer Danmark faktisk de bedste skind i verden smiley

• #8   15. sep 2012 Vi er nabo til en minkfarm og det har lige været sommer - så jeg springer lige over *GG*

Men jeg synes faktisk det er på sin plads, at man ser giraffen, hvis man har en mening om den smiley

• #9   15. sep 2012 Pernille og Janni - hvorfor vil i ikke se det?

• #10   15. sep 2012 CH - præcis! det var det jeg tænkte smiley

Og JA! Fy for pyffer der lugter smiley de tester pt udstyr på mit arbejde.... :-S jeg holder mig pænt på afstand... er sååååå sart *GG*

• #12   15. sep 2012 Minion - det har du nemlig fuldstændig ret i..... det er gyseligt, hvilke forhold de har i andre lande smiley

herhjemme er der gudskelov nogle krav....
    Og har minkene det ikke godt=dårligere skind...

• #13   15. sep 2012 jeg går ikke selv med pæls, og ønsker heller ikke at gøre det, men derfor har jeg ikke noget som sådan mod de danske mink farme, dem jeg har set på skole udflugter under min landbrugs uddannelse (inden for kvæg) har set fine ud,
    Men de lugter ! smiley
    og det er det smiley

• #14   15. sep 2012 Minion - det der pt stopper udviklingen, er tilladelser til at udvide.... deres ansøgninger ligger i flere år, uden der blir gjort noget ved det....

• #15   15. sep 2012 Ja det lugter ganske forfærdeligt smiley
    Jeg troede faktisk det var stort set samme måde de blev holdt herhjemme. Men jeg synes det er synd med de små bure, uanset om det er mink, gris eller fjerkræ m.m.
    Også en af grundende til at jeg stoppede med at bruge min uddannelse som landmand. Det blev for meget fabrik og for lidt levende væsner.
    Nu arbejder jeg i en kantine, og det er ikke den store forskel fra en grise stald smiley

• #16   15. sep 2012 og selvfølgelig er der brodne kar også inde for den brance men det er der jo ved alt,

• #18   15. sep 2012 Min venind ehar boet på en minkfarm i en del år, så jeg har set den i hvert fald... og der var ikke noget at sætte en finger på.
    Måske kunne man ønske nogle større bure, men dyrene virkede ikke til at mistrives, de legede hele dagen i deres rør og huler og virkede på ingen måde aggresive eller triste

• #19   15. sep 2012 Det er mange år siden jeg var på en minkfarm, og det virkede ganske fint.
    Lidt små bure, og i bund og grund er jeg ikke vild med industriproduktion af dyr.
    Men man kan også tænke på, at forholdene mange andre steder er ganske forfærdelige, så er det egentligt ikke bedre at der foregår herhjemme under bedre forhold.

Vi har set reportager fra eks. Rusland og deres proiduktion af skind - ganske forfærdeligt.

• #20   15. sep 2012 Jeg må indrømme, at jeg heller ikke er specielt bekymret for minkene. Vi ser dem jo en gang imellem, når der slipper en løs - og de er ufattelig flotte, velnærede og velplejede.

Og ja - Minion - høns er bare en helt anden kedelig liga...

• #22   15. sep 2012 har arbejdet på en i en kort periode, og har ikke noget at udsætte på dem smiley
    chefen var meget nøje med at havde det godt, og ikke manglende noget..

sys så ikke de stinker smiley .. kun når de skal flyttes og sprøjter det der klamme sekret over det hele smiley det er til at kaste op over smiley

• #23   15. sep 2012 Elin - nej, de stinker nok ikke. Men det gør deres afføring og deres foder.

I skøn forening giver det en vammel og kvalmende, sød lugt. Lidt som døde dyr...

• #24   15. sep 2012 Nej, det må jeg ikke m.h.t smittefare.

Arbejder på en vildtfarm, hvor der er mink, agerhøns og fasaner.
    Jeg har heller ikke noget at klage over m.h.t hold af mink. Det er få på vores farm, som har en stereotyp adfærd. De spiser, drikker og opføre sig som de skal. smiley
    Har ikke fået oprettet et fotoalbum herinde, men jeg har på gnavergalleri, baboom og min facebook - hvis nogen er interesseret i at se det.

• #25   15. sep 2012 behøves ikke, har en rigtig sød nabo der avler mink, som gladeligt åbner døren hvis jeg er nysgerrig, har flere venner der har arbejdet på mink farm hvor jeg har været med på en arbejdsdag.
    Så har jeg selv 3 af det djævle yngel vi kalder mink ( på bunden kan jeg godt lide dem, men de gør det dælme mere besværligt end det lige burde være)

• #26   15. sep 2012 *ch* ja minkfoder :S BADDEr; hver morgen når jeg kører på arbejde kører jeg lige forbi minkfoder fabrikken, og bward man skal virkelig ikke være sart der om morgnen

• #27   15. sep 2012 Det er da bare fisk smiley
    (og en masse andet blandet sammen, men primært fisk)

• #28   15. sep 2012 Har været til åben landbrug. Det endte med minkfarmeren politianmeldte mig, fordi jeg stilte nogen spørgsmål... :o) (rent faglige spørgsmål om minkopdræt)

Det var et ret sørgerligt syn at se. På trods af de jo virkelig rydder op inden de åbner dørene...

I morgen tager jeg ud og siger hej på en grisefarm.

• #29   15. sep 2012 Trust - hvad havde du at brokke dig over? (oprigtigt spørgsmål)

og nej de rydder såmænd ikke synderligt op inden åbent hus... eller selvf. roder det på en arbejdsplads (som det jo er) så almen oprydning er der nok.. men har en fornemmelse af, at det ikke er det du hentyder til?

mange af mine kolleger kommer rundt på alle farme i landet - flere forskellige farme hver dag... og du skal ikke bilde mig ind, at de "rydder op" hver gang, der kommer en montør for, at servicere maskiner, vandingsanlæg osv?

• #30   15. sep 2012 Simse - har i sygdom hos jer pt. da?

• #31   15. sep 2012 Ilder- mor - hvilken fabrik?

Jeanette - 3 stk? som kæledyr?

• #32   15. sep 2012 T ved esbjerg ligger der en minkfoder fabrik, DEN STINKER XD

• #33   15. sep 2012 sådan mink vil jeg gern have smiley http://www.youtube.com/watch?v=9mUz9D_0wxg&feature=relmfu

• #35   15. sep 2012 pia, heller ikke synderligt godt, i esbjerg har vi også arovit som producere hundetørfoder :S BWARD, kan egentlig godt ske jeg bare er sart XD

• #36   15. sep 2012 Ilder-mor - NUHR smiley ej hvor er den sød smiley
    gad vide, om man skulle forsøge sig med en kæle-mink? hmm.... det må da kunne lade sig gøre, hvis man får en hvalp, fra en af de farme, der har mink, men faktisk kan komme til uden cm-tykke handsker smiley

• #37   15. sep 2012 Jeg har set flere minkfarme her i DK, og NEJ, det er bestemt ikke noget jeg ønsker at se igen. De har det under ingen omstændigheder godt, hvert fald ikke dem jeg har set, kunne ikke forestille mig at det var anderledes andre steder.

Minkene i DK har det ikke bedst i verden, mink i Sverige har adgang til udendørs arealer, hvilket jeg også synes burde være lovkrav i DK.
    Synes det er direkte klamt at gå rundt med døde dyr som beklædning. Det samme med læder.

• #38   15. sep 2012 T ja men man skal vidst have dem fra meget små af, de mink i filmen er også fra pels farme så det burde kunne lade sig gøre smiley ejeren har Også en Aktia og tager ofte billeder sammen med den og minkene, og han har Mår, Brude, ræve og katte alle sammen gående sammen smiley det er dyretække der vil noget, dog står han også gerne frem og viser de skader det kan give ved sådanne dyr

• #40   15. sep 2012 nu har jeg tre mink i udendørs indhegning, godt nok er de ikke mere tæmmet end at mennesker kan tage dem op og flytte dem og fodre dem, altså ikke kæledyr.
    Og jeg vil på absolut ingen anbefale en mink som kæledyr, jo det ser vildt sødt ud når de går i sele og ligne, men en mink er på ingen måder et sødt dyr, den ser ikke kæl som en social udfoldelse, men som dominans, og så skal de have utrolig meget plads og mange kravende burforhold.
    Og så er minken altid et dyr der bider først spørger bagefter, og hunnerne er ganske forfærdelige når de er i brunst, helt usandsynlig agressive, jeg har flere gange oplevet at en hun i brunst kunne finde på at løbe fra den ene ende af buret og sætte sig direkte i skinnebenet på en når man kom med foder.
    Den kan være rigtig sjov at se på uden fra buret, men ikke et dyr jeg ville vælge som kæledyr

• #41   15. sep 2012 Pia
    Ja, det har du faktisk ret i.

• #42   15. sep 2012 R - den diskussion kan vi da sagtens starte op (igen)
    Hvad er dine sko lavet af? dine møbler? dine tasker? pung??

• #43   15. sep 2012 Ilder-mor - jeg tror det er et større projekt, at få sådan en fætter tam smiley men sjovt kunne det være.. helt sikkert smiley
    og så er de jo SÅ bløøøde smiley har et mink-skind liggende herhjemme, og det er simpelthen så silkeblødt smiley

Meen kaninerne er nu nok noget nemmere at have med at gøre smiley

• #44   15. sep 2012 Jeg oprettede et emne om det for ikke så længe siden, du skal da være velkommen til at gå ind og læse mine holdninger der smiley og nej, hverken mine sko, møbler, tasker eller pung er lavet af læder. Men jeg gider ikke tage diskussionen endnu en gang herinde, som sagt kan man kigge i et af mine tidligere emner, hvis man ønsker den diskussion.

• #45   15. sep 2012 Jeanette - ja de er jo nogle aggressive bæster smiley men synes det er lidt sjovt at du har sådanne 3 smiley alternativt må man sige... smiley

men hvis man holder sådan nogle, ved man jo også hvad man går ind til smiley det er jo ikke for sjov at man bruger handsker med stålwire i *GG*

må nok tilstå, at jeg blev noget overrasket første gang jeg så sådan en fætter i pelset tilstand.... er du vimmer nogle tænder, og et kæbeparti smiley Intet under at de næsten kan tygge sig igennem hvad som helst...

• #46   15. sep 2012 Er det ikke sjovt at tænke på, at i en del kulturer er det, at arbejde med døde dyr den aller laveste sociale status man kan opnå. Det var også sådan her i landet - dem der arbejdede på de lokale garverier var udstødte... I Indien er det et job udelukkende for kasteløse.
    Det pudsige er, at tager man historien længere bagud i betragtning, så har disse opgaver været fuldstændig uundværlige og alles overlevelse var afhængige af disse menneskers arbejde...

Kom jeg lige i tanker om ved denne snak om dyrelig, pelsfabrikker og DAKA.

• #47   15. sep 2012 R -har desværre ikke tiden i dag til sådan en diskussion smiley
    men så kan jeg da lige smide det ultimative kort... hvad spiser din hund???

( ku ikke lade være smiley )

• #48   15. sep 2012 CH - du har så ret smiley

I dag er det ikke sådan længere i DK heldigvis....
    hvis man i dag fortæller at man er minkfarmer, er det nok ca 50/50 om folk tænker "MORDER!!!!" eller "aha.... du har så penge nok, kan jeg regne ud" smiley

(og så er der fx mig, der tænker "aaaahhh synes nok jeg kunne lugte det" ha ha smiley )

og det samme med Daka... ihvertfald her i området.... når der bliver fortalt, at man arbejder på Daka, svarer folk som oftest, at de har hørt at det er en god arbejdsplads, eller at så skal man ikke klage over sin løn smiley

• #49   15. sep 2012 vil lige indskyde, at jeg ikke arbejder med hverken pelsen eller de døde dyr smiley

• #50   15. sep 2012 Synes bestemt også godt man kan forvente en god løn for det lidt smudsige job *GG*

Ellers ville det sgu nok også blive svært at få folk til at gøre det, tror jeg.

• #51   15. sep 2012 CH - altså jeg gjorde det ikke, hvis jeg kunne blive fri.... selvom lønnen er så god smiley

har været ude og besøge M på jobbet en enkelt gang... der fulgte selvf. en rundvisning med...

det var første og sidste gang for mit vedkommende...

PUHA hvor en stank.... :-S

• #52   15. sep 2012 Jeg har været på minkfarm mange gange som barn, min morfar havde en minkfarm.

Hører og en del igennem en kollega, der er konsulent for pelsavlere i fritiden, så ved da lidt om hvad det er journalisterne strikker sammen smiley
    Som udgangspunkt har vi noget af det bedste skind i DK, og som helhed så har mink det godt der hvor de er, men som i hundeverden er der også nogen der sætter indtjening højere end dyrevelfærd. Og det er desværre dem der bliver fremhævet i medierne.

Har blandt andet set en udsendelse, hvor man så et par farme af de "dårlige" her glemte man så (sandsynligvis med vilje) at vise hvordan en god farm ser ud, samt spørgsmål til diverse folk i branchen var drejet så de omhandlede de "dårlige" farme.......

• #53   15. sep 2012 jeg har dem til et forsøgsprojekt der hedder nonkill fur, jo de kan sagtens være rigtig sjove at arbejde med, men de er problematiske at holde ingen tvivl der, og derfor heller ikke noget jeg vil foreslå til folk som bare vil have dem som kæledyr.

• #54   15. sep 2012 Tør godt indrømme at jeg arbejder med døde dyr, og at jeg har tre minkskind herhjemme. Vildt smukke er de smiley

• #55   15. sep 2012 Åh det orker jeg næsten ikke til at svare på smiley som sagt kan du i min tråd få svar på det.. Der har jeg skrevet et længere indlæg om det smiley kort sagt: han bliver fodret med pacifica fra acana udelukkende fordi, at jeg ikke har viden nok på området til, at jeg vil eksperimentere med min hunds helbred på den måde, og fordi jeg ved, hvor foderet kommer fra og under hvilke forhold.

• #56   15. sep 2012 R- se så er det fair nok ... smiley (igen-har ikke tiden til, at tygge mig igennem en lang tråd i dag smiley )

så er det ikke hyklerisk, som jeg ser mange andre være smiley

• #57   15. sep 2012 R - det er respektfuldt, synes jeg, at du vælger for dig selv, men er ydmyg overfor, at hundens ophav er som det er....

smiley

• #58   15. sep 2012 Tror at Ryan har ret i at "hundehandlere" selvfølgelig også findes i minkverdenen.

Og et eller andet sted bliver det mistænkeligt at organisationer der hader dyr i fangenskab m.m., så også er dem der skal vise de dårlige farme, og også lukke mink ud i "friheden" hvor de kan ødelægge naturen og selv få en elendig død.

Det gør ikke troværdigheden bedre om at alle farme er dårlige.

• #59   15. sep 2012 Peter - det er jo desværre det eneste billede folk ser af farmene....

Især når man ikke vil tage imod et tilbud som 'Åben Minkfarm'...

Det arrangement er jo en glimrende mulighed for, at se forholdene ved selvsyn smiley

klart man kunne ønske sig større bure, men det kan man vel for de fleste dyr, der bliver holdt i fangenskab... om det er industrielt eller som kæledyr....

• #61   15. sep 2012 Det er bare ikke noget for mig smiley

• #62   16. sep 2012 Jeg forstår dig udmærket T, rigtig rigtig mange er meget dobbeltmoralske og gider slet ikke sætte sig ind i andet end "det er synd for dyrene" og har travlt med at fyre med skyts.... Dem ryster jeg også på hovedet af!!

CH
    Lige præcis smiley har heller aldrig set en hund vælge en gulerød frem for et stykke laks *GG* smiley

• #64   16. sep 2012 Ja det gør jeg også ^

• #65   16. sep 2012 herhjemme har pelsen pels på XD

profilbillede
  • #66   16. sep 2012
    pia: vi prøve med at lave pelse uden at slå dyret ihjel, vi barbere dyrerne istedet for og samler pelsen i en speciel flette metode, men indtil videre har vi kun kunne få lavet et par luffer, da det er ret svært og vi skal have fundet nogle forskellige typer pels der dyr til det

• #68   16. sep 2012 Ej det giver jo slet ikke mening, at barbere dem! Sorry, men det er mere mishandling i mine øjne end at aflive dem.
    Det må da være mega stressende for dyrene.

• #69   16. sep 2012 EJ jeg troede det var en dårlig joke XD

• #70   16. sep 2012 Det håber jeg at det er. smiley

• #71   16. sep 2012 Barberer dem?? smiley
    skal du barbere en mink, skal den da fixeres umådeligt meget, og det er da helt sikkert mere stressende for dem, end at blive taget ud, og blive puttet i en aflivningsvogn....
    Og barbering er jo garanteret flere gange i dyrets levetid....

og hvad så med de dyr der bliver for gamle til at kunne barberes mere?

og hvad med frostgrader?

• #72   16. sep 2012 Pia nej de indfanges i naturen og barberes og så slippes de fri igen så kan de rende rundt nøgne og blive drillet af de andre små mink.......

• #73   16. sep 2012 Hahahahaha Ryan smiley

• #74   16. sep 2012 Så kommer de til at så sådan her ud (ved godt det er en ilder og den har binyrekræft men alligevel)

profilbillede
  • #75   16. sep 2012 ilder-mor - eeeej smiley stakkels lille dyr da smiley

• #76   16. sep 2012 Føj, så sent som igår snakkede jeg om at barbere mine hamstere (for sjovt) til slagefoder, hvis nu slangen ville få forstoppelse pga. pelsen. smiley

• #77   16. sep 2012 har selv en der har tabt pelsen på brystet og er pletskaldet (ser ret sjovt ud da hun er langhåret) og hun har binyrekræft, det er en af de få ting der får dem til at tabe alt pelsen, der hjælper suprelorin implantat (det samme som man kemisk kastere hanhunde med) men det udsætter kun men i op til 2 år,

Nå men tilbage til babering, jeanette hvad har du og sige til at det stresser dyrene? og at de i et klima som dk skal leve nøgne?

plus det ændre jo ikke deres boligforhold, og det er jo der det er mest galt, for dyret lider ikke når det er dødt, men det lider når de har sår og er levende

• #78   16. sep 2012 jo det har jeg også skrevet længere oppe smiley vi har lige 3 mink i voliere på skrivende tidspunkt og 4 i karantæne til at starte et nyt vliere op.
    Nu har vi ikke kun mink til forsøget, men marsvin, kanin (de er dog ved at komme ud igen, da deres hår ikke egner sig til det) ged, hest, ko og på forsøgs ønskelisten er der alpaca, hund, kat og vaskebjørn.
    Fordi vi har så mange dyr i forskellige str har vi endnu ikke fundet nogen fast metode til ar barbere dem, så indtil videre han jeg bare holdt dem og fodret dem imens de er bliver barberet.
    Nu klippe vi dem jo ikke skaldet, men derimod korthåret, det kan vi kun gøre to gange om året med mink.
    Men fordi forsøget kører på så mange forskellige dyrearter lige nu, har vi slet ikke udviklet noget tvangsfikcering til nogle af dyrerne og det er der heller ikke planer om,

• #79   16. sep 2012 simone. det er meget flot at du kan udtale dig på den måde om nogle forhold du slet ikke kender til

• #80   17. sep 2012 Som du kan se er jeg ikke den eneste der mener det må være mere stressende for dyrene.

• #81   17. sep 2012 tja, men vi har jo heldigvis resultaterne smiley så meninger betyder ikke så meget

• #83   17. sep 2012 vi har dyrlæge tilknyttet til at tage blodprøve for at måle stress faktorer, vores resultater på at kunne trænet dyrerne til at blive klippet er faktisk ydderst gode.
    Det største problem for os er at produktions metoden desværre er alt alt for dyr i forhold til almindelig fremstillet pels, så vores opgave er lige nu at få omkostningspriserne ned.
    Der er jo mange forskellige tilknyttet til det, det er jo ikke kun mig der lige synes det kunne være sjovt at have 3 mink gående og klippe lidt i dem smiley
    Der er jo 3 forskellige dyrepassere inklusiv mig, med hver vores ekspertise område.
    2 dyrlæger en med produktionsdyr og en med kæledyrerne
    1 adfærds konsulent og 2 landmænd.
    Resltaterne på stress umrådet har faktisk været super gode, det har ikke taget lang tid at vende dem til at blive klippet, det mest ærgelige var at kaninerne var hurtigst til at lærer det, men deres pels er ikke egnet, og har kun oplevet en gang panik, og det var da vi prøvede med mine heste for at se om de kunne være med, vi har dog været nødt til at nød aflive en mink ellers har vi ikke haft nogen uhensigtmæssige dødsfald eller sygdomudbrud smiley

• #85   17. sep 2012 Pia: og håb om at kunne nedbringe mængden af dyr der bliver brugt til det, og så fordi jeg gik sammen med en dyrlæge om det for fire år siden fordi jeg synes det kunne være spændende at forske i om det kunne være muligt, hvilket hun også fandt spændende.

• #87   17. sep 2012 Pia: bor selv i Roskilde, det skulle du have sagt, så kunne du lige have set dem smiley
    Vi håndtere dem på ingen måder uden handsker, mink er så indædt et rovdyr og territorial, at det både er for vores egen skyld, men også minken, hvis den kommer tilbage i buret og lugter af menneske (et andet rovdyr) slår de andre den ihjel, det er helt misforstået hvis du tror vi håndtere minkene som kæledyr eller uforsigtigt.
    Du kan mene lige hvad du vil, men nu har jeg jo både blodprøvesvar på deres stress niveau og adfærdstest der visser modsat.
    Det er ikke noget vi vil lancere som et nyt dyrehold inde for produktionsdyr eller vil have op til at skulle ændre minkverdene, men blot et forsøg på at det er muligt og hvor langt vi kan gå for at genbruge dyret, og hvilket forhold der egentligt tæller for et produktionsdyr

• #89   17. sep 2012 Jeanette - det er da urealistisk, at tro, at minken ikke stresser ved at blive håndteret og barberet...

JEG synes personligt, at det er mee synd, end at de ryger i en aflivningsvogn....

Metoden i sig selv er også ret så uholdbar... rent produktionsmæssigt...

Dyrene skal stadig holdes i fangenskab, de bliver stadig håndteret imod deres vilje (ved jeres metode flere gange end den "traditionelle")

Rent tidsmæssigt er det jo et sandt mareridt... hvem pokker har dog tid til, at gøre 3000 tæver "håndvante" ?

Og hvor mange flere ansatte, skal der ikke lige til, for at håndtere og barbere dyrene? (det tager unægteligt længere til at holde, barbere, tørre, flette osv end, at snuppe, proppe, pelse, tørre)

Omkostningerne for farmere ville også være højere, mht til stort set alt, da hver mink producerer en mindre mængde "skind"...

• #90   17. sep 2012 T: jeg tror du mangler at læse hele mit svar, for jeg har ingen steder skrevet at det skal være en ny metode til pelsproduktion, men et forsøg for at se om det er muligt at genbruge dyret i pels produktion

• #91   17. sep 2012 Der er rigtig mange som avler angora kaniner for deres pels - de barbere dem og strikker diverse ting af deres pels, hvilket jeg også synes er i orden da en kanin nemt kan vendes til den slags.

Men mink, nej - den hopper jeg ikke på uden dokumentation.

Kommentér på:
Åben Minkfarm - har du?

Annonce