{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Så er fasanjagten startet, kan jeg høre. {{forumTopicSubject}}

Og det evige spørgsmål om etik er aktuelt igen:

Fasankyllinger sættes ud i store volierer med tamhøns, i skoven. Når de kan, flyver de så ud i skoven og lever et dejligt frit liv dog incl. fast fodring af jægerne. Og så en dag er det slut. Et bang og fasanen opdagede intet. Hvis ikke en ræv eller andet rovdyr har været der først.
vs/
Tamkyllinger placeres i små bure, hvor de lever deres liv med at æde, skide og lægge æg. Den dag de ikke kan yde mere, får de en lang transport tid til slagteriet.
20 kr. for en høne i supermarkedet. Hvem vil det?

Og så er der self. det økologiske alternativ.

Jæger bliver jeg aldrig, men de af jægerne korrekt skudte dyr, har sgu haft et godt liv, sammenlignet med vores industridyr.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så er fasanjagten startet, kan jeg høre.
  • #2   20. okt 2012 Vi er HELT enige....... Jeg kommer dog til at savne fasanerne herhjemme i haven, hvis de ryger. Men så har de haft et godt liv smiley

• #5   20. okt 2012 Mai-Britt: Har det som dig, og min mand har endda jæger, dog ikke som hobby.. Vi bor midt i skoven ( og ja jagten er også sat ind, dog i modsatte ende af os) .. For 2 mdr. siden blev de lukket ud, vi har næsten kunne klappe dem med hænderne. De har været ved at blive kørt ned dgl. da de tror at en bil er lig mad... Synes det er en spøjs måde at være jæger på...

• #6   20. okt 2012 Så var det da derfor der blev skudt så meget i formiddags. Jeg bor tre km. fra en skov hvor de sætter mange mange fasaner ud.
    Marianne jeg er helt enig med dig. Det har ikke meget med "rigtig" jagt at gøre synes jeg. Men jo. De har da sikkert haft et sjovere liv end en grillkylling.

• #7   20. okt 2012 Min kæreste er jæger og på jagt i dag, når jeg ved hvor stor en samvittighed og respekt han har over for dyrene - så er det med glæde jeg tilbereder maden!
    Også undlader jeg helst at tænke for meget over lige dyret når jeg spiser kylling.. Vores drøm er en dag selv at opdrætte kyllinger til mad.

• #8   20. okt 2012 Fasaner hører ikke til i DK og vi mistede desværre rigtig mange af vores vilde dyrearter, da fasanerne blev indført... :o( Fordi at jægerne udryddede dem, for at beskytte de der fandens fasaner.
    Der røg blandt andet ørnene... :o(

Så nej, jeg synes på ingen måde det er en 'sport' man etisk kan forsvare. Heller ikke at slå andre ihjel for sjov.

At kyllinger har det værre, berettiger ikke et andet onde :o)

• #9   20. okt 2012 Jeg har en kæreste der er jæger, dog har han kun været på jagt en gang, men han skal det sikkert igen i år. Vi har faktisk aldrig hørt om det her med Fasaner i voliere, her lever de bare frit..
    Jeg kan heller ikke se meningen i at skyde dyr når det ikke er nødvendigt. Men på den anden side så har de jo haft det bedre end alt det andet vi render og spiser.
    Jeg har dog frabedt mig at der kommer døde dyr med hjem, min mormor får dem, så kan hun ordne dem smiley

• #10   20. okt 2012 Vi har så en del ørne her i skoven.. De sidder tid ude på pælene til folden foran vores hus...
    Line : Ikke for at nedgøre din mand, men samvittighed og respekt kan jeg slet ikke se i forhold til den fasan jagt som er her i skoven.. Det er en " mande sport" som intet har med reelt jagt at gøre..

• #11   20. okt 2012 Stine V: Jo det er jagtselskaber i skovene, som lejer sig ind.. Opdrætter købte fasaner , fodre dem dagligt, de bor i voliere , hvor de ikke kan komme ud.. Engang i august lukker de dem ud i skoven, og som nu, holder de jagt og skyder de udsatte fasaner

• #12   20. okt 2012 Jeg var med til at klække fasankyllinger hos en veninde i foråret
    og de har altså et godt liv..Man kan så argumentere for og imod at sætte fugle ud som ikke kan overleve og yngle selv i DK men jo godt det har de altså.

profilbillede
  • #13   20. okt 2012 Marianne okay, forstår slet ikke den tankegang... Men det er vidst ikke så udbredt lige her i de her egne..

• #14   20. okt 2012 Udsatte fasaner er jo ikke nødvendigvis tamme. Det er de ihvertfald ikke der hvor min mand har jagt - tværtimod da....

• #15   20. okt 2012 Batdog: Her i skoven har de det omvendt.. der går et par høns sammen med fasanerne... Vi fik høns i sommer ( en surprise fra vores søn, medens vi var på ferie i spanien, han mente at vi skulle have høns smiley Der er ikke " tag " på , de har knækket et eller andet på vingen, så de flyver ikke over hegnet . De vil dog ikke ud, når der er fasaner i deres hønsegård

Da vi boede på sjælland i nærheden af et gods havde det flere steder i skoven.. Her bor vi i en bygning på godsets jorde.. Skoven er meget stor , den er delt imellem 2 jagtselskaber..

• #16   20. okt 2012 Det er noget vås de ikke kan overleve. Jeg har sat ud her og de trives i bedste velgående samt yngler. Det har heller ikke haft indflydelse på ørne - dem er der flere af i dag end fx for 10 år siden.
    Jeg har også sat agerhøns ud. I dag er her 3 flokke i varieret størrelse alt efter hvor hård vinteren samt skadefugle har været.
    Hvis der er nogen der er synder i den Danske favna så er det sortfuglene. De nakker alt fra småfugle til hare.

• #17   20. okt 2012 Karin: så spørger jeg jo nok dumt, men hvorfor fodre man dem året rundt hvis de KAN overleve selv?

• #19   20. okt 2012 Ja her på landet hvor jeg bor nede i det dybe sønderjylland er klapjagten også gået igang. Er vokset op i en familie som bestod af mor, far og storebror - alle 3 jæger, men ikke mig , det siger mig ikke noget, men hvis nogen har denne lyst er det mig ligemeget, bare jeg ikke skal spise kødet...

Jægerne har lige rendt rundt på en mark nær os (ca. 200m væk) og fyret mange skud af, så jeg fik lige undersøgt hvad Uffe sagde til det, så ud på terrassen imens de var godt igang med skydning.. Han blev overrasket men de efterfølgende skud reagerede han næsten ikke på..
    Så det var lige god træning..

• #20   20. okt 2012 Karin : Sådan ! smiley

• #21   20. okt 2012 I min verden må jagtselskaberne gøre hvad de vil.. Jeg morer mig bare smiley

• #23   20. okt 2012 Håber nogen vil svare på mit spørgsmål, for ved intet om jagt og vil faktisk gerne vide det;-)

• #25   20. okt 2012 Her har de en stor mark i skovbrynet med fodremajs, som vildtet spiser lystigt af

• #27   20. okt 2012 Sarah.

Man lukker ikke burhøns ud uden at give dem en "hjælpende hånd" so to speak.
    De fugle jeg har udsluset klarer sig fint i naturen. Er der høj sne, bliver der lavet nogle slæbespor på marken de kan gå og pirke i og så fodre jeg både dem og de andre småfugle der holder til her for bestanden ikke skal dø ud.
    Agerhønen er en dansk fugl, der har fået det svært pga landbruget - men bestemt også pga af rov og skadedyr/fugle. De har haft kronede dage på grund af en flok BIIIIB har ville frede sortfugle til skade for balancen i økosystemet.
    Det bedste der kan ske, er når et par Glenter flytter ind - de holder "utøjet" væk.

De fugle jeg sætter ud går jeg ikke på jagt efter herhjemme. Jeg nyder bare de er her.

• #28   20. okt 2012 Karin. Tak for svar. kan man sammenligne agerhøns og fasaner? Jeg troede faktisk agerhøns levede vildt i dansk natur stadigvæk. det vrimler med dem i "vores" grusgrav..
    Hvad er Sortfugle?

(ih dejligt at lære lidt:))

• #32   20. okt 2012 Både agerhøns og fasaner lever da vildt i DK. Her på mine marker er der flere par af både fasaner og agerhøns der yngler hvert år smiley Når man lukker store flokke ud og fodre dem er det vel for at holde dem i nærheden så der er noget at skyde af når "de fine" skal på jagt. Altså dem der betaler et (stort) beløb for at komme med på jagt skal også have noget at skyde efter smiley

• #33   20. okt 2012 Sarah

Nah det kan man ikke. Agerhønen er monogam fx og den lever med hønen + kyllingerne i en flok vinteren over. Derefter parrer de sig ud.
    Fasanen er ikke så trofast men han har alt fra +1 til...xx høner. Han forsvarer sit revir med næb og klør og kræver større teritorium end fx agerhønen. Dog kan de 2 fuglearter godt leve side om side i nogenlunde fordragelighed.

Det er både landskabets beskaffenhed samt afgrøder, sprøjtegifte osv der er afgørende for om de kan bo i et område. 500 meter fra hvor jeg ser disse flokke og fasaner er der ikke en eneste på ca 60 tønder land + moseområde. På den anden side af vejen ser vi en del og her er kun omkring 40-50 tønder land.

• #34   20. okt 2012 --så spørger jeg jo nok dumt, men hvorfor fodre man dem året rundt hvis de KAN overleve selv? --
    for at få dem til at blive i skoven.

• #36   20. okt 2012 Jeg fodre ikke året rundt. Kun vinter.

• #37   21. okt 2012 rikke: I know.

Kommentér på:
Så er fasanjagten startet, kan jeg høre.

Annonce