{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Kommende mops ejer søger gode tips. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står i den dejlige situation at en af mine fars venner har fået mops hvalpe, og det er jeg ikke lige frem ked af da jeg altid har ønsket mig en, og nu har jeg endelig råd til en.
Men men men... Jeg har altid har labrador og det er jo en halv stor og nem hund, og nu skal jeg jo til at have sådan et lille pus så nu vil jeg som god hunde ejer forberede mig inden den lille ankommer.
Er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på med mops?
Er de nemme at træne? (har trænet nogle hunde fra bunden af så er ikke helt på bar bund)
hvilken slags mad er godt når de er hvalpe, lidt større og til sidst voksne?
Hvad er bedst han eller tæve?
Nu har jeg altid haft hund i hus så de har bare fået lov til at gå ude men nu bor jeg i lejlighed, så hvor ofte skal de gås tur med?
Bliver de nemt syge? og hvordan undgår man det?
Overvejede at få en tæve, så hvis jeg en dag ville få hvalpe på hende, hvor gammel skal hun helst være når hun første gang for hvalpe?
Er der noget jeg har glemt som i bare synes jeg skal vide så må i også meget gerne komme med jeres personlige erfarringer og tips og tricks. smiley
tak for hjælpen på forhånd.
Hilsen Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kommende mops ejer søger gode tips.
  • #1   25. nov 2012 Helbred, helbred, helbred. Mopsen er disponeret for en række arvelige sygdom, så er kuldets forældre ikke tjekket for noget, så synes jeg virkelig du skal takke nej. Det er simpelthen rædselsfuldt at have en syg hun.

    Mops er bla. disponeret for : Patella luxation (løse knæskaller)
    Demodex (hårsækmider)
    Hoftedysplasie.
    Deformiteter i rygsøjlen.
    Vejrtrækninsbesvær.


  • #2   25. nov 2012 Mht. avl, så lad være. Avl af mops bør man ikke begive sig ud i hvis man ikke har 100% styr på hvad man laver.

  • #3   25. nov 2012 Labarador og mopshvalp fungerede ikke her hos os. Vores mops brækkede benet ved leg fordi det var for voldsomt, og en hvalp siger ikke sådan lige fra.

    Jeg ville ikke købe en hund hvis forældrene ikke er testet for arvelige sygdomme og er der sygdomme, skal man ikke lave hvalpe med en sådan hund.
    Jeg ved det er svært at vente. Efter vores meget syge mops døde ventede vi tre år på Karla fordi jeg ville ha hende fra sunde og racetypiske forældre, og tro mig, det var virkelig ventetiden værd! Vi har fået os den sundeste og dejligste hund.

    Husk at en mops kan være dyr at have. En sundhedsforsikring er et must og den koster ca 1800 kr om året hos vores forsikring og er givet godt ud når man har en mops, for den kan virkelig fejle mange ting. Vores havde både demodex, diverse øjensygdomme, pathella, en slem form for HD og hjertefejl (som han døde af 1 ½ år gammel), alt sammen arvelige sygdomme der kan testes for.
    PDE er ligeledes en meget alvorlig lidelse mopsen altid vil dø af. Denne kan der testes for og seriøse opdrættere avler ikke på bærere af sygdommen eller laver kombinationer der kan fremavle sygdommen.
    Jeg ved mange vil sige der er snobberi i DKK men lige omkring mops er jeg virkelig blevet fortaler for DKK opdrættere. Der finder du efter min mening de mest seriøse opdrættere der ikke kun overholder de minimale krav klubben har, men tester for nærmest alt fordi de er oprigtigt interesserede i at levere sunde hunde som de kan stå inde for.

    Og lad være med at avle bare for at tæven skal prøve at have hvalpe! Mopshvalpe er benhårdt arbejde og ikke noget man bare laver for sjov. Hvis den mops du får ikke har tavle og desuden fejler forskellige ting, ville jeg helt holde mig fra det. Der findes nok mops i Danmark, så lad dem der har forstand på det om det at avle!




  • #5   25. nov 2012 Hej alle!
    tak for jeres svar, de svarede ikke helt på de spørgsmål jeg havde, men lad det nu ligge.
    Jeg har labrador hos min far, men ikke her hos mig selv, så de kommer ikke i kontakt med hinanden på noget tidspunkt. smiley
    Både mor og far er registreret i DKK så jeg gik derfor udfra at de var blevet DNA testet for diverse sygdomme men vil selvfølgelig spørge efter bevis når jeg kommer ned og ser de små pus (de blev født i går).
    Hvalpene har desuden fuld stamtavle på begge sider, så føler mig godt dækket ind, men kan selvfølgelig tage fejl. smiley


  • #6   25. nov 2012 Husk dog at når man tester for demodex er man kun sikret at hunden er fri for det på test tidspunktet. Det betyder ikke det ikke kan komme senere, desværre. Men man er trods alt bedre sikret hvis man tester først.

    Camilla: Jeg skrev hvad du skulle være særligt opmærksom på, det var lige umiddelbart det jeg fandt mest væsenligt og har mest erfaring med. mht foder kan jeg anbefale barf, vores mops fungerer bare så godt på det.


  • #7   25. nov 2012 Kan man teste en hvalp? og i så fald hvor meget koster det ca? smiley

  • #8   25. nov 2012 Du kan ikke gå ud fra at hunden er testet selv om forældrene er i DKK

  • #9   25. nov 2012 At teste for demodex indebærer et hudskrab, en umiddelbar ret voldsom oplevelse for en hvalp. Det er langt bedre at teste forældrene.
    Anne: true, DKK er ikke lige med tests, men dog har du nogen i ryggen rent juridisk hvis der opstår problemer.


  • #10   25. nov 2012 Mopser er ret aktive hvis de får lov, og ellers er raske. Han eller tæve, det er et spørgsmål om hvad man er til, der er fordele og ulemper ved begge dele.

    En hvalp skal ud ca. en gang i timen og når den har spist/drukket, leget og sovet. Voksne hunde skal ud minimum 3 gange om dagen.


  • #11   25. nov 2012 Mops er også ret nemme at træne, hvis du har godbidder smiley karla kan lære ting på 5-10 min, især hvis vi træner med kyllingepølser smiley


  • #12   25. nov 2012 Tak igen for de gode svar.
    Jeg havde selv tænkt på det med en bluse eller et dækken. Tak for madtippet, min far bor lige ved grænsen til Tyskland så det ville ikke være det store problem.
    Det der med forhudssnask det lyder en anelse ulækkert, skal man vaske det væk eller klare de den selv? smiley


  • #13   25. nov 2012 Tomat i maden er godt mod forhudsbetændelse (hvorfor ved jeg ikke, men det virker)

  • #14   25. nov 2012 Tomat? jamen så har man hørt det med, så længe det virker hehe. smiley

  • #15   25. nov 2012 Kan du huske nogen af dem? smiley

  • #16   25. nov 2012 Okej tusinde tak. smiley

Kommentér på:
Kommende mops ejer søger gode tips.

Annonce