7.115 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Tør hovedbund og sår Tør hovedbund og sår

Måske nogle har oplevet det samme? Min hovedbund har kløet af H til den sidste uges tid, og idag bad jeg min kæreste om at tjekke for lus. Han sagde så at jeg havde ekstrem tør hovedbund og at der var nogle små sår rundt omkring i hovedbunden - de gør ikke ondt eller noget. Det klør bare sindsyg meget!!

Jeg har aldrig oplevet det før - nogen der har prøvet det samme? Skal jeg have noget specielt shampoo eller skal jeg ringe til min kære læge?
Jeg kan jo ikke gøre så meget lige nu, så derfor tænkte jeg at måske de kloge HG'er kunne give lidt råd og erfaring :O))

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.
  • Hang up 4 lights 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tør hovedbund og sår
  • #1   18. jan 2013 Lyder som skæleksem. En tur til lægen ville nok være en ide

• #2   18. jan 2013 Har tit prøvet det. Hos mig kommer det hvis jeg bruger voks har jeg fundet ud af, så er det som om hovedbunden ikke kan ånde og det klør od dervkommer småsnurre. Vasker det bare alm og lader det lufttørre, så forsvinder det hos mig i løbet af en dag eller to

• #3   18. jan 2013 Småsnurre= småsår

• #4   18. jan 2013 Den hurtige løsning inden lægen kunne være at man smurte hele hovedbunden og håret ind i olie (baby el. madolie) sover med det natten over og putter massere af shampoo i INDEN man skyller det ud smiley

• #5   18. jan 2013 Jeg bruger intet i mit hår overhovedet og bruger stort set aldrig glattejern. Jeg føntørre kun mit hår hvis jeg skal i byen.

Jeg har noget mandelolie og noget jojoba olie til at stå, som jeg normalt bruger som hårkur (har dog ikke brugt det i et stykke tid) Måske jeg skulle sove med det i, i nat.

Har tænkt mig at ringe til lægen hvis det ikke bliver bare lidt bedre i løbet af weekenden - tænker han måske kan anbefale mig noget shampoo eller sådan noget man kunne købe på apoteket.

Det er bare ikke til at holde ud, så meget klør det virkelig *G*

• #6   18. jan 2013 Ja det lyder som en god idé smiley

Det lyder da også til at være ret ubehageligt..

• #7   18. jan 2013 Har aldrig prøvet det før, så jeg ved ikke om det er dét shampoo/balsam jeg bruger nu eller om det fordi det er så koldt at man tørre ud?
    Det kan jo selvfølgelig være mange forskellige ting.

• #8   18. jan 2013 Du kan evt. bruge det der hedder Head & Shoulders der vist skulle have noget til skæl smiley

• #10   18. jan 2013 Jeg har det også i perioder, har fået faktisk nu, men får ikke gjort noget ved det pt, men min frisør sagde det lignede psoriasis ? Måske det kunne være sådan noget?

• #12   18. jan 2013 Undgå shampoo, balsam og andre hårprodukter med parfume.
    Der er allerede flere andre, der har sagt det, en gang olie i hårbunden natten over kan gøre underværker (olivenolie er udemærket, men ellers er mandelolie eller lign. også godt).
    Hvis det er skæleksem, skal du en tur til lægen.

• #13   18. jan 2013 Hvor langt og tykt hår har du?

• #14   18. jan 2013 Kira...det lyder som om du har hovedbunds svamp. Det ligner psoreasis, klør af h til og er generelt træls. Hvis man har det skal man have en speciel shampoo på recept. Talte med en frisør om det og fik af vide at det var temmelig normalt, specielt hos kvinder med langt (og tykt) hår da håret ikke når at tørre ordentligt før efter et godt stykke tid..

• #15   18. jan 2013 Min hovede bund skælder og klør hvis mit hår ikke får luft. ( hvis mit er opsat for meget )

• #18   18. jan 2013 Mit hår går til mine skuldre, måske lidt længere, har ikke særlig tykt hår, men heller ikke super tyndt.
    Jeg har det rigtig tit sat op i en knold (fordi det er nemt) *G*
    Jeg vasket mit hår hver anden dag, sommetider hver 3. dag.

Jeg kan ikke tåle head and shoulders, kan generelt ikke tåle for meget parfume (er allergiker) Men det er ikke en allergisk reaktion, det får jeg jo netop af at bruge f.eks. head and shoulders og det er meget værre end dette.

Jeg putter noget jojoba olie i håret i aften og sover med det, så må vi se.

Kan jeg ikke evt. tage ned på apoteket imorgen og fortælle dem om mit "problem"? De må vel også kunne rådgive? Det kunne godt lyde som nogle af de tilfælde I beskriver. Det er godt nok træls, det værste er bare at det klør så meget. Sårene mærker jeg jo ikke noget til. smiley

• #19   18. jan 2013 Er du helt sikker på det ikke er allergi? Og har du haft en allergisk reaktion for nyligt?

Jeg er også allergiker og jeg fik en forsinket allergisk reaktion i hovedbunden (der ikke var nær så slemt som den kontakt eksem jeg ellers får på kroppen) og det gav sig udslag i at det pludselig kløede helt vildt i hovedbunden og så fik jeg ellers vanvittig meget skæl (men slet ikke det kæmpe udslet som jeg normalt får). Herefter gik der et stykke tid og så begyndte mit hår ellers at falde af, mistede nok 1/3-1/2 af alt mit hår, som heldigvis groede ud igen, men jeg lignede godt nok Gollum en overgang. Gollum med masser af skæl.

Ifølge min hudlæge er sådan en forsinket reaktion noget der kan ske nogle gange og jeg fik noget kortison skum til at komme i hovedbunden.

Ellers så har jeg en aftale med min læge om at jeg hele tiden har en gang prednisolon behandling hjemme. Det er naturligvis ikke noget man skal spøge med, og jeg har heldigvis kun haft brug for behandling en gang i løbet af de sidste 6 år, men får jeg først en allergisk reaktion hvor kroppen går helt i selvsving, så er det det eneste der kan stoppe det - og kløen er jo fulstændig uudholdelig. smiley

• #20   18. jan 2013 Er 95% sikker på at det ikke er en allergisk reaktion. Jeg plejer at reagere meget værre når jeg bruger krops produkter jeg ikke kan tåle - men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke det, så chancen er der jo smiley

Det lyder da forfærdeligt at du begyndte at tabe dit hår - har selv prøvet noget lignende, det knækkede dog mere af end det faldt af, men det så stadig dumt ud fordi man tydeligt kunne se det. Jeg vil sku' ikke hellere ligne en gris i hovedet (når jeg hæver op) end jeg vil tabe mit hår *G*

Jeg tror sku' lige at jeg ringer til lægen på mandag, bliver en smule nervøs nu :-S
    Og ja, kløen er virkelig det værste ved det hele, det bliver nærmest kronisk når jeg klør mig. Sidder med olie i håret lige nu, så håber at det måske bare kan dæmpe det lidt i løbet af natten.

• #21   18. jan 2013 Har haft noget lignende..

Mit var "bare" en allergisk reaktion på hårfarve.. Fik farvet hår hos frisør og min bror farvede hår hjemme.. En dag hvor han skulle farve hår, tænkte at jeg liiige skulle have farvet bunden af mit hår nu hvor han var igang.. Det var en meget dum idé..

Det kløede og kløede og kløede.. Fik sår, sår og atter sår.. Og intet hjalp (cremer, shampoo, piller osv)..

Til sidst valgte jeg at klippe mit meget lange hår helt af (kronraget), og dét hjalp..

Var kronraget fra december 2008 til i slutningen af foråret 2009..

• #22   19. jan 2013 Ja, det er nok en god ide lige at ringe til lægen på mandag. Jeg håber at kløen går over inden da, for ja, den er virkelig det værste ved det hele.

• #23   19. jan 2013 Hårfarve reaktion er det ikke. Men barberede du alt dit hår af Carina? smiley

Har købt sådan en shampoo til meget tør hovedbund, håber måske den kan tage lidt, bare lige weekenden over - ellers tror jeg at jeg bliver sindsyg *G*

• #24   19. jan 2013 Jeps.. Alt håret røg af..

Og jeg må indrømme, at for mit hår, så var det den bedste beslutning jeg tog..

• #25   19. jan 2013 God ide at smutte en tur forbi lægen.
    Det kunne måske også være psoriasis?

• #27   19. jan 2013 Sætter kun mit hår op når det er tørt, aldrig når det vådt - netop pga. hovedbunden ikke kan ånde. Men jeg har ikke haft mit hår oppe at siden min kæreste tjekkede mit hår.

Parfume bruger jeg slet ikke pga. min allergi. Men et eller andet må det jo være, så lægen - here I come på mandag *G*

Psoriasis, er det ikke et mere voldsomt tilfælde? Jeg har jo kun 2-3 sår i hovedbunden? smiley

• #28   19. jan 2013 To af mine døtre har det. Det startede som små sår og bredte sig så til store væskende sår med meget skællet hovedbund. Den ene datter har det stort set kun i hovedunden. Den anden over hele kroppen+ psoriasis gigt, så det er meget forskelligt.

• #29   19. jan 2013 jeg har psoriasis,og af og til i hovedbunden.

Du,skal gøre som du skriver,olie i håret,hvad end du har af olie.et tørklæde på håret.
    Og,nu er det lørdag,apoteket har lukket.
    Mandag ringer du til lægen,og får en tid.Så,på apoteket og købe shampoo,og fortæl dit problem.De kan råde dig.
    MEN
    få endelig en tid hos lægen,og få en snak,så skriver han en relevant shampoo ud til dig.
    Den shampoo recept han skriver til dig,og købet af den receptpligtige shampoo,er væsentligt billigere,end den du UDEN recept køber på apoteket.
    Jeg skriver dette,fordi du måske ikke kan få tid hos lægen,mandag.Så,spørg efter en LILLE speciel shampo.
    Og godt med olie i håret og pak det ind, indtil du få købt en LILLE speciel shampoo

Skid hul i hvordan du kommer til at se ud i weekenden,ja,undskyld sproget.

hilsen
    vibeke

• #30   20. jan 2013 Renée&Santos

Ja det kender jeg alt for godt, det er slemmest her om vinteren pga. af kulden, jeg bruger tjæreshampoo 1-2 gange i uge, det er det eneste der virker på min hovedbund.

• #31   20. jan 2013 tjæreshampoo kan købes i matas smiley

• #32   20. jan 2013 Kan se det er meget individuelt hvad der virker på en, så jeg ringer og snakker med lægen imorgen og høre hende ad. Det klør stadig af H til - aaaaarrrhhh *G*

Tak for alle svarene i øvrigt, dejligt med hjælp :O)

• #33   20. jan 2013 Jeg har lige fået tid til hudlægen for noget der minder meget om dine " klager" Egen læge mener det er psoriasis. Er kommet for 1½ mdr. siden og det " kommer og går " Jeg har små røde plamager i hovedbunden og i toppen på mit ene øre. Når du klør i det, væsker det så ?

• #34   20. jan 2013 Nej det væsker ikke og sårene bløder heller ikke. Der er måske 2-3 sår og så klør det fuldstændig tosset, ligesom om at man har lus. Jeg har også meget tør hovedbund (skæl agtigt) smiley

• #35   20. jan 2013 okay, jeg har ikke som sådan en tør hovedbund...

Kommentér på:
Tør hovedbund og sår

Annonce