2.233 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Træ bordplade Træ bordplade

Hej folkens..

Hvad er jeres erfaring med træbordplader i køkkenet?

Vi står og skal til at købe ny lejlighed, som skal total renoveres. Og vi kan simpelthen ikke bestemme os for bordpladen i køkkenet :o)

Ingen tvivl om at træbordpladen (Eg) er super lækkert, men det skal også vedligeholdes. Det vil jeg/vi gerne gøre, men er det noget man bliver træt af i længden? Eller er man så glad for sin lækre bordplade at man gerne gør det?

Alternativet er en laminat plade.. Men når man først har forelsket sig en en Ege træ plade så virker laminat koldt og tarvelig ved siden af, synes vi.

Del ud af jeres erfaringer!!

På forhånd tak :O)

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træ bordplade
  • #2   19. jan 2013 Er så træt af vores eg smiley

Man kan få så mange flotte laminat bordplader idag og var det nu, med min erfaring, ville jeg til enhver tid vælge laminat.

Jeg er ikke typen der rejser mig for at gå ud og tørre bord af, hvergang ungerne har været i køkkenet.....

• #3   19. jan 2013 Ih nu siger i jo hinanden imod - det gør ikke valget lettere smiley

Den lejlighed vi er ved at købe, er en vi vil komme til at bo i 5-10 år agtig. Vi har ingen børn nu, men når de engang kommer så regner vi med at flytte derfra når de skal starte i børnehave agtig. Så vil vi ud i et hus med mere plads. Så vi har det sådan lidt - skal vi have en træ plade så skal det være inden børn! (Eller efter de er flyttet ;o))

Hvad gør at du er træt af jeres eg, hvis jeg må spørger lidt mere ind til det?

• #5   19. jan 2013 Det kommer jo an på hvordan I forholder jer i et køkken. Vi er ikke til det helt store vedligehold og jeg synes også det er praktisk hvis jeg ikke skal tænke over hvor jeg stiller en varm gryde, et vådt glas osv., så træ har altid været helt udelukket for os.

Vi har komposit nu. Jeg synes selv det er rigtig flot og så er det meget praktisk og ikke sart overhovedet, kan faktisk ikke forestille mig at skulle have andet i fremtiden.

Vi har også haft laminat og man kan få mange flotte plader med laminat, så det ville jeg faktisk foretrække over træ, men igen... det kommer jo an på hvordan ens køkkenvaner er.

• #7   19. jan 2013 Vi har amerikansk valnødde træ, er glad for det. Det er SÅ flot, og de par få gange den lige skal slibes ne og olieres, det overlever vi squ nok! Vi er er samme situation som dig, vi har total renoveret en ny købt lejlighed, og når vi engang får børn, eller får nummer 2, så flytter vi i større hus smiley Og så kunne jeg godt forestille mig at det ville blive en "blanding" altså både træ og noget mere holdbart, for jeg bager rigtig meget, og så er en stål bordplade altså bare nemmere smiley men elsker hyggen, som træbordpladen giver smiley

• #8   20. jan 2013 Tak for jeres svar! Kan vist konkludere at enten så elsker man det, eller også hader man det.

M. I - Vi har faktisk slet ikke kigget på sten pladerne, da vi fik afvide de var en del dyre end træpladerne, og træpladen presser i forvejen vores budget.

Rikke - Jeg har det PRÆCIS som dig. Jeg kan se på lang afstand at de er laminat, ligegyldig hvilket design det er og det tiltaler mig bare ikke. Det lidt ærgerligt, for det er bare så meget billigere - og ja, mere praktisk. Når du siger der er mange andre alternativer, hvad tænker du så? Vi regner med at købe ved Kvik og de har mest laminat, kompakt laminat, træ og sten.. smiley

Rikke - Fedt at høre ;o) Hvor lang tid har i haft den? Tror også vi ender med træ.. Vi snakkede med min kærestes kammerat igår som er kok = meget i køkkenet, og han havde træ nu, og ville klart vælge det igen.

• #9   20. jan 2013 Kommer meget, meget an på hvilken type træ, I ville vælge.
    Nu har jeg for nogle år siden arbejdet med at lave netop køkkenbordplader i massiv træ, så spørg bare løs. smiley
    Kan anbefale - varmt - meget hårde trætyper, der godt nok osse er meget dyrere end f.eks mahogni, valnød, eg, bøg, ask.

Bubinga, jatoba, merbau og Wengé. Flotte, dyre træsorter, men de er pengene værd.
    Giv olie, slib det ned i træet med meget meget fin pudsesvamp - spørg i trælast - og bagefter polér når det har trukket og det overskydende olie er "tørret" af.
    Det bliver hammerflot, tager vel ca 20 af gøre, olien skal have ca 1 time til at trække ind - afhængig af hvor "tørstig" bordpladen er - og så resten af arbejdet tager ca 30 min. Men tro mig, det holder ihvertfald 6 mdr og er bare flot.

• #10   20. jan 2013 H.H - Vi har kigget på en af Eg. Både fordi vi er helt vilde med farven, men også da flere har sagt til os at den er nemmeste at vedligeholde. Hvad er din erfaring med Eg?

De sidste du nævne kender jeg slet ikke.. Det lyder dog som noget, der ligger over vores budget? ;o)

• #11   20. jan 2013 Kommer meget an på om det er en bordplade, der skal vask i, hvilken type vask osv... Der er mange ting, der spiller ind.

Eg bordplade KAN være pæn, personligt er det ikke lige mig, der kan du få hvidolieret, alm olieret og "rå" eg.
    Den er osse ret hård og på samme måde vedligeholde - pånær hvidolieret. Køb helst ikke lakeret, da de ikke kan behandles på ovennævnte metode, som faktisk gør at træet holder måske længere og bliver bare så meget pænere.
    Og så kommer det i den grad an på hvilket firma, I køber pladen hos, altså Kvik, Designa osv... Prisforskel = kvalitetsforskel.
    Jo dyrere en plade er, jo pænere/bedre er den faktisk.

• #12   20. jan 2013 H.H - Der skal både vask og kogeplade i. Vi regner med at købe fra Kvik. Dvs vi helst skal gå efter en alm olieret plade?

• #13   20. jan 2013 En eg er helt klart billigere. Gør Jer selv den tjeneste at købe en bordplade, der er mere end 60 cm bred. Vasken og kogepladen er som regel ca 50 cm i bredde, dvs der er max 5 cm på hver side af vask og kogeplade til at holde - og f.eks i en 3 cm tyk bordplade. Det KAN være lidt skrøbeligt.

kan selvfølgelig ikke garantere, at det er fra min gamle arbejdsplads, at pladen kommer, men når det er ved Kvik, I køber, så er det en stor sandsynlighed.
    En egeplade er selvfølgelig billigere end de andre, men de andre træsorter er bare det flottere - efter min mening. Wengé er faktisk helt sort, virkelig flot, bubinga og jatoba er "røde", meget meget flotte.

Og ja, I skal helt klart gå efter alm olieret bordplade. Det er nemmere at vedligeholde.
    Men en billigere løsning vil være finerbordplade. De koster ca 1/5 af massiv bordplade. Og er man uheldig at tabe en kniv og den går lige ned i træet, så vil man altid selv kunne se den revne, eller hvis der er et eller andet, man taber og det giver et grimt mærke i træet. Det er meget meget svært at "hæve" igen, men det kan lade sig gøre, hvis ikke skrammen er for dyb.

Men ja, køb en alm. olieret bordplade. De er meget nemmere at vedligeholde end hvidolieret. Desuden er hvidolieret osse dyrere og mere en modeting. smiley

Håber det hjælper lidt på beslutningsprocessen smiley

• #14   20. jan 2013 Hm.. Kan se Kvik har sat pladen til at være 61,5 cm. Vi har desværre ikke plads til at gøre det meget dybere, da det er et lang smalt køkken med bord på hver siden.

Har lige googlet de træsorte du nævne, men de falder ikke lige i vores smag. De bliver for røde til os. Egen tiltaler os da den er lys, med en varm farve. Men det jo en smags sag.

Jeg tør slet ikke nævne finerbordplade for min kæreste..... ;o)

Men mange tak for du tager dig tid til at hjælpe smiley

• #15   20. jan 2013 61,5, det kan godt gå. Så længe I beder om at kogeplade skal være MIDT i pladen. Jo mere plads til forkant og bagkant, jo bedre. Men vasken vil nok være ca 5 cm fra forkant og det går osse. Kommer an på hvad vask I har kigget på. Blanco Axia er flot - især silgranit vaske er generelt pæne.

Ikke at jeg har forstand på dette her overhovedet, men jeg tænker lidt, at en kogeplade måske bliver varm på undersiden osse??? Men så burde der have været reklamationer over den slags noget før og jeg har aldrig hørt noget.

Og held og lykke med den nye bordplade smiley

• #16   20. jan 2013 Okay, det lyder godt smiley Jeg TROR det er denne her vask vi har kig på - den ligner ihvertfald meget. (link fjernet)

Hmm.. Når jeg sige kogeplade mener jeg induktion.. Om den bliver varm under ved jeg ikke.. Min kære kæreste har styr på de "tekniske detaljer" smiley

• #17   21. jan 2013 regnede osse med at det var induktionskogeplade smiley
    Og godt valg af vask, må jeg sige.

Held og lykke med det hele... smiley

Kommentér på:
Træ bordplade

Annonce