2.464 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Sodavands afvænning - nogen erfaring? Sodavands afvænning - nogen erfaring?

Jep, så er det sket. Jeg har været afhængig af sodavand i rigtig mange år, og ærligt, så kan jeg faktisk ikke tåle det. Jeg får hævede ben og ankler lige så snart jeg indtager det, jeg har bare ikke ville acceptere det. Det er første dag i dag uden sodavand. Nogle mener, at det er peace of cake at lade det gå, men det er det altså ikke. Mon der er nogen der ude der har været igennem det samme? I så fald, hvad gjorde I for at sejre? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sodavands afvænning - nogen erfaring?
  • #1   2. feb 2013 En afhængighed er aldrig peace of cake smiley dem der siger det er bare mestre i at overbevise sigselv om at det er anderledes og godt for dem , men det hjælper ikke os andre smiley

Er du afhængig af sukkeret eller har det mere at gøre med din hjerne så at sige ?

• #3   2. feb 2013 Hmm. Det er et godt spørgsmål F & Z. Jeg tror det er sukkeret jeg er afhængig af. For har også rigtig svært ved at undvære kage, men . . . . en ting af gangen smiley Ikke at jeg vil afvænnes helt fra kage, men det skal være i mere moderate mængder smiley

• #4   2. feb 2013 Ulla M: Hvilke alternativer kunne det være, f.eks.? smiley

• #5   2. feb 2013 Så ville jeg prøve at starte med at erstatte det med f.eks juice smiley det behøver ikke være en kedelig æblejuice, der findes jo mange former for juice smiley

Eller appolonaris (staves?) med saftevand ? Det kan man få uden sukker og med, så kan du evt trappe langsomt ned sådan ? smiley

• #6   2. feb 2013 Jeg overvejede hypnose, men da jeg får ondt i maven af sodavand, så det var meget nemt at Stoppe, drak det ikker tre dage og så drak jeg et glas, og tak skal du have jeg blev dårligt. Jeg fik svede ture de første dage jeg ikke drak det, men drak et enkel glas saft, og så en masse mand og mælk. Og så gik jeg tidligt i seng. Det var mest om aften je savnede det.

Men min kæreste støttede mig og drak ikke sodavand de første par dage og nu genere det mig ikke.

Skal sige at mit humør og min selvopfattelse af mig er i top nu, da sodavanden gjorde mig ked.

• #8   2. feb 2013 jeg gik cold turkey i sommers.. og jeg har nada viljestyrke når det gælder den slags usunde ting.

For mig virkede det at jeg godt ville have en macbook, og pengene skulle jo komme et sted fra.. og da jeg brugte en hel del på cola, chips og chokolade, så måtte jeg vælge mellem det ene eller det andet.

Jeg tror jeg har drukket cola måske 2 gange siden juni måned.. og den ene gang var her til eksamen i januar, der havde vi så travlt så det bare galt om at få noget hurtigt energi indenbords.

Jeg har før haft prøvet at skære ned og/eller holde helt op med cola, og det holdt bare ikke.. viljestyrke som kogt spaghetti.
    Men for mig har det virket max med 'noget for noget' - for det har underligt nok været uhyggeligt nemt at stoppe sodavandsmisbruget, fordi jeg elsker min mac højere end jeg elsker cola.

Jeg drikker så en shitload af koldt vand - gerne med isterninger i. Og for dem der ikke ved det, så kan almindelige termokander med glas indeni IKKE holde til isvand.. lortet sprænger.

Så måske skulle du tænke på hvad du kan købe for alle de rare penge som du vil spare ved at ikke købe sodavand - og så holde fokus på det.

• #9   2. feb 2013 Udenfor pædagogisk rækkevidde: Super god ide smiley Jeg vil nemlig rigtig gerne have sådan en Juice maskine hvor man kan lave sund juice af både frugt og grøntsager. Vi har fået sådan en juicebar her i Århus og det smager fantastisk smiley Sådan en maskine koster dog en del, så det vil jeg sætte mig som mål smiley

F&Z: Ja, har erstattet det med saftevand og vand indtil videre, men tror jeg skal have købt mig noget iste også smiley Jeg har før prøvet at tage en kold tyrker - så at sige, men faldt desværre i igen. Det duer bare ikke denne gang, for jeg kan se hvad det gør ved min krop, og hvilken forskel der er når jeg ikke drikker det.

Rotterne: Hold da op, det var en flot kamp du har taget der smiley 4 liter cola om dagen?? Så galt har det ikke været ved mig de sidste par år. Har været der oppe af, inden. Men det er frygteligt, sådan en virkning sodavand kan have på en. smiley Det burde forbydes, he he smiley

Ansofie K: Ja, ved mig hæver mine ben og ankler ligeså snart jeg indtager det, så det burde jo i sig selv være nok til at kunne stoppe det. Har bare ikke haft rygrad til det før. smiley

• #10   2. feb 2013 Anne P: hvis du godt kan lide iste så prøv at købe saftevandet med iste-smag fra Fun - den er jeg helt vild med smiley jeg elsker iste men der er frygtelig meget sukker i både alm. iste og alm. juice (der er ligeså meget sukker i appelsinjuice som i cola)

• #12   2. feb 2013 Rikke B: den vil jeg prøve smiley Elsker iste smiley
    Rotterne: Ja, cola kan være roden til en del ondt, og vil give Ansofie K ret. Det påvirker også humøret en del har jeg lagt mærke til.

Palle uden fjer: Nedtrapning har jeg prøvet, og det har virket okay, men ikke så meget, at jeg havde rygrad til at lade være med at købe det. smiley

• #14   2. feb 2013 Jeg har fået installeret en sodavandsmaskine - for så kan jeg bedre styre hvor meget saftevand jeg hælder i brusevandet. Det går faktisk rigtigt godt vil jeg sige og der behøver ikke være lige så meget saftevand i når der også er brus i ( for mig). Savner ikke min cola efter lidt sodavand med hyldeblomst, tranebær eller solbærsaftevand. Der er ikke helt så meget sukker i sådan en omgang og der er i alle fald slet ikke så mange tilsætningsstoffer som i colaen.

Husk lige at isthe ofte indeholder ligeså meget sukker og andet stads som sodavand.

Jeg er altså ikke så hellig så jeg lader være med at drikke cola når jeg er ude, men jeg har ikke samme behov for at købe cola med hjem som før.

• #15   2. feb 2013 Palle uden fjer: Ikke mere nej. Jeg har eksperimenteret med det, og det er uanset om det er light sodavand eller almindelig sodavand, så hæver mine ankler/ben smiley

Barleys bedste ven: Ja, gad vide om der egentlig er noget isthe derude som er sukkerfri?

• #16   2. feb 2013 Dem der er sukkerfrie er jo bare tilsat andre former for sødemidler!

• #17   2. feb 2013 Der findes iste light i Aldi smiley

• #18   2. feb 2013 Jeg har været afhængig af cola, hvis ikk jeg drak det HVER dag, fik jeg hamrende hovedpine, rystede og blev i rigtig træls humør, nærmest aggressiv ...

Lægen anbefalede mig at tage en "kold tyrker" jeg har ingen viljestyrke, men da alle andre sagde at dét kunne jeg ikke klare, så sku jeg ihvertfald modbevise det..

Jeg blev simpelthen så dårlig, voldsom hovedpine, var gal de første mange dage, fik svedeture, men jeg holdte ud, efter 14dage var det ikk så slemt mere, men det var først efter ihvertfald 1måned at jeg begyndte at blive nogenlunde..

Den dag idag, drikker jeg cola indimellem, men ikk så tit, for jeg magter ikke den kamp igen smiley

Ønsker dig alt held og lykke herfra, det er kampen værd smiley

• #19   2. feb 2013 Kathrine: Kan desværre ikke lide danskvand smiley Den juice jeg snakker om, at erstatte colaen med er yderst sund. Den er lavet af ren frugt og rene grøntsager, og er en måde der kan være hjælpelig med at sikre du får den mængde frugt og grønt du skal have i løbet af en dag. Jeg så filmen: Fat, sick and nearly dead af Joe Cross, og ærligt, så vil jeg anbefale alle at se den, for den er super god. Den giver et rigtig godt indblik i hvad junkfood og sodavand gør ved vores kroppe, og hvordan den juice han laver kan hjælpe ham til at blive rask. Det lyder som en mirakelkur, men se filmen, så vil I forstå det bedre smiley :)

Ansofie K: tak skal du have smiley Så må jeg i Aldi imorgen. Kan allerede mærke hovedpinen smiley Måske jeg skulle snuppe to panodiler inden der skal soves smiley

• #20   2. feb 2013 Ved jeg ikke. For kan ikke lide den. Tog bare forkert en gang smiley

• #21   2. feb 2013 Only God can judge me: Ja, har også før fået sangen fra andre: Det klarer du aldrig. Så derfor har jeg denne gang valgt at holde det for mig selv smiley :) Pånær lige her he he smiley Men nogle gange er man nødt til at gøre disse ting uden andres negative kommentarer, hvis du ved hvad jeg mener? Super flot at du gik det igennem smiley :)

• #22   2. feb 2013 Ansofie K: He he, så må den komme an på en prøve smiley

• #23   2. feb 2013 Jeg drak meget danskvand med sukkerfri saft i, og følte næsten jeg drak sodavand. Pga brusen. Men da det er brusen der giver mig mavepine, så kan jeg ikke det.. Så det er en kold tyrker. Og har kun drukket 2 glas saft i dag, selv om kæresten har dukket cola.

Tror bare det vigtig at du ikkehar sodavand i huset og forklare mennesker omkring dig at du ikke vil drikke det mere.

• #24   2. feb 2013 Ansofie K:
    Jep, smed det sidste sodavand ud i dag som jeg havde. Der var kun en sjat tilbage. Der skal lige gå et par dage før jeg fortæller folk det smiley Vil gerne se hvordan det går smiley

• #25   3. feb 2013 Jeg har nok 10 års pepsi max/cola afhængighed på bagen. Har været cola-fri flere gange, men jeg er altid faldet i igen - simpelthen fordi jeg synes at livet bliver lidt mere trist uden.. hæhæ
    Jeg har sat for mig selv at jeg højest må drikke 1,5l cola om dagen og det går egentlig fint nok. Jeg har lettest ved at stoppe et sted væk hjemmefra. Fx på en weekendferie hos et familiemedlem(hvor jeg simpelthen ikke kan få fat i cola) eller en udenlandsferie.
    Jeg drikker hverken kaffe, te, er ikke så meget til vin - og kan ikke tåle det meste cider - og så er det rigtig svært at finde noget "spændene" som ikke er sodavand og som har koffein i smiley

Faktisk har jeg haft lettere med at stoppe med at ryge end at stoppe med at drikke cola.. Før røg jeg hver dag - nu ryger jeg i sociale sammenhænge og kan sagtens gå 2 uger uden cigaretter hvis jeg ikke mødes med andre der ryger. Men den cola.. den er sku svær smiley Ønsker dig heldog lykke med at komme over den smiley

• #27   3. feb 2013 Jeg melder mig også lige på banen her da jeg er ca. samme sted bare med 14 dage mere i rygsækken ift. at standse med sukker /sodavands indtaget. Jeg har samme oplevelser Anne og jeg kunne skrive under på at det var mit eget indlæg jeg læste, hvis ikke jeg vidste bedre.

Jeg har kigget mine vaner igennem og haft mere eller mindre held til at overholde min plan. Jeg "må" også både drikke og spise fuldstændigt hvad jeg vil bare IKKE indtage cola. Det har ihvertfald været min plan so far. Det var rigtig rart at komme så langt og min første uge var faktisk intet mindre end fantastisk. (smertestillende og så klarede jeg hovedpinen ok)

Jeg er så faldet pladask i og har sagt til mig selv, at så er det forfra uanset om jeg vil eller ej. (Det vil jeg jo gerne, men viljestyrken svigter når jeg liiiige et øjeblik kigger den anden vej..) hmm..

Den første uge gik som sagt helt fint og det var egentlig ikke super svært, da jeg havde tonsvis af motivation. Uge 2 gik fint de første 4 dage. Dag 5 fald jeg i, plask!!, men ikke voldsomt nok til at jeg ville opgive.

Denne weekend har været helt ad H til, da jeg har haft sodavandslyst og havde købt noget og æv jeg er så gal på mig selv. Jeg besluttede at jeg så ville se det som at "ok en fejl", MEN op på hesten igen og forfra. For godt nok er det skidt, men jeg er har jo ikke opgivet selvom jeg er en klaphat med rygrad som en kop kakaomælk!! æv..

Skriv lige om hvordan det fortsat går dig, jeg vil gerne følge med undervejs. Måske kan det jo inspirere lidt mere til at holde bedre fast når vi er flere..

• #28   3. feb 2013 Hej Line N: Ja, i flere år har jeg også kæmpet med at komme ud af det sukker/sodavand, og det er gået godt de første 14 dage ( sådan gik det for 2 år siden), desværre faldt jeg i igen. Men. . . . jeg vil så sige, at det der har givet mig håb denne gang er, at vi har fået vores egen Joe and the juice cafe her i Århus. Som jeg har nævnt før har jeg set filmen: Fat, Sick, and Nearly Dead, og den er fantastisk. Jeg har længe gerne ville have min egen juicemaskine, men desværre ret dyr, så må spare op til den. Princippet er dog, at det er REN frugt og RENE grøntsager. Der er ingen tilsætningsstoffer overhovedet. Men man skal se filmen før man helt kan forstå det hvad det lige skal gøre godt for smiley Jeg opdagede i går at vi har fået sådan en cafe, og tænkte: YES. Så er det nu! Og hvis min trang bliver rigtig stor går jeg ned og får en juice i stedet for smiley jeg skal nok holde dig opdateret om hvordan det går smiley I går aftes tog jeg to smertestillende, for der havde jeg begyndende hovedpine, og det ville jeg ikke falde i søvn med.

*Batdog*: Hvem er Allen Carr?? Jeg vil give dig ret. Man skal erkende, at det er misbrug, for man gør jo ikke noget godt for sin krop ved at indtage det. Tværtimod. Så gør man den en bjørnetjeneste. Noget jeg har erfaret også, er, at sukker bruges til at bekæmpe visse følelser. F.eks. hvis man er trist, så går man lige hen på tanken og køber noget slik og en sodavand, og så skal man "Hygge" med en film. Hvis man skal hjælpe sig selv, så skal man også være ærlig overfor sig selv og indrømme hvornår det er, at trangen opstår. smiley Så kan det måske blive nemmere, at aflede trangen smiley

• #30   3. feb 2013 Tænker mere på hvis du skal spise ved nogen hvor i normalt får sodavand:) jeg fandt ud af hvor meget mine veninder støttede mig. Det hjalp virkelig. ( har taget en tyrker før) og det gør de nu igen smiley

• #31   3. feb 2013 Jeg tænkte på om det er en specielt juicer du efterlyser eller om det er en helt almindelig? Der er jo flere af producenterne der laver en billig model så som melissa osv. De kan som regel fåes i netto til omkring 300 kr. Men som sagt jeg ved ikke lige hvordan dit behov er.

• #32   3. feb 2013 Line N: Ja, det er en speciel juicer jeg efterlyser. En der kan lave juice af grøntsager også smiley

• #34   3. feb 2013 Palle uden fjer: Ej du er heldig smiley :) Brug den flittigt. Det vil gavne dig rigtig meget smiley

• #36   3. feb 2013 He he, prøv æble, jordbær og ingefær. Smagte det i lørdags hos Joe and the juice, og det var super godt smiley

Kommentér på:
Sodavands afvænning - nogen erfaring?

Annonce