Sodavands afvænning - nogen erfaring? Sodavands afvænning - nogen erfaring?
Jep, så er det sket. Jeg har været afhængig af sodavand i rigtig mange år, og ærligt, så kan jeg faktisk ikke tåle det. Jeg får hævede ben og ankler lige så snart jeg indtager det, jeg har bare ikke ville acceptere det. Det er første dag i dag uden sodavand. Nogle mener, at det er peace of cake at lade det gå, men det er det altså ikke. Mon der er nogen der ude der har været igennem det samme? I så fald, hvad gjorde I for at sejre?
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Er du afhængig af sukkeret eller har det mere at gøre med din hjerne så at sige ?
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
jul 2007
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
Eller appolonaris (staves?) med saftevand ? Det kan man få uden sukker og med, så kan du evt trappe langsomt ned sådan ?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
Men min kæreste støttede mig og drak ikke sodavand de første par dage og nu genere det mig ikke.
Skal sige at mit humør og min selvopfattelse af mig er i top nu, da sodavanden gjorde mig ked.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.181
For mig virkede det at jeg godt ville have en macbook, og pengene skulle jo komme et sted fra.. og da jeg brugte en hel del på cola, chips og chokolade, så måtte jeg vælge mellem det ene eller det andet.
Jeg tror jeg har drukket cola måske 2 gange siden juni måned.. og den ene gang var her til eksamen i januar, der havde vi så travlt så det bare galt om at få noget hurtigt energi indenbords.
Jeg har før haft prøvet at skære ned og/eller holde helt op med cola, og det holdt bare ikke.. viljestyrke som kogt spaghetti.
Men for mig har det virket max med 'noget for noget' - for det har underligt nok været uhyggeligt nemt at stoppe sodavandsmisbruget, fordi jeg elsker min mac højere end jeg elsker cola.
Jeg drikker så en shitload af koldt vand - gerne med isterninger i. Og for dem der ikke ved det, så kan almindelige termokander med glas indeni IKKE holde til isvand.. lortet sprænger.
Så måske skulle du tænke på hvad du kan købe for alle de rare penge som du vil spare ved at ikke købe sodavand - og så holde fokus på det.
jul 2007
F&Z: Ja, har erstattet det med saftevand og vand indtil videre, men tror jeg skal have købt mig noget iste også
Rotterne: Hold da op, det var en flot kamp du har taget der
Ansofie K: Ja, ved mig hæver mine ben og ankler ligeså snart jeg indtager det, så det burde jo i sig selv være nok til at kunne stoppe det. Har bare ikke haft rygrad til det før.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 505
jul 2007
Rotterne: Ja, cola kan være roden til en del ondt, og vil give Ansofie K ret. Det påvirker også humøret en del har jeg lagt mærke til.
Palle uden fjer: Nedtrapning har jeg prøvet, og det har virket okay, men ikke så meget, at jeg havde rygrad til at lade være med at købe det.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Husk lige at isthe ofte indeholder ligeså meget sukker og andet stads som sodavand.
Jeg er altså ikke så hellig så jeg lader være med at drikke cola når jeg er ude, men jeg har ikke samme behov for at købe cola med hjem som før.
jul 2007
Barleys bedste ven: Ja, gad vide om der egentlig er noget isthe derude som er sukkerfri?
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
feb 2007
feb 2009
Følger: 76 Følgere: 69 Hunde: 6 Emner: 147 Svar: 1.315
Lægen anbefalede mig at tage en "kold tyrker" jeg har ingen viljestyrke, men da alle andre sagde at dét kunne jeg ikke klare, så sku jeg ihvertfald modbevise det..
Jeg blev simpelthen så dårlig, voldsom hovedpine, var gal de første mange dage, fik svedeture, men jeg holdte ud, efter 14dage var det ikk så slemt mere, men det var først efter ihvertfald 1måned at jeg begyndte at blive nogenlunde..
Den dag idag, drikker jeg cola indimellem, men ikk så tit, for jeg magter ikke den kamp igen
Ønsker dig alt held og lykke herfra, det er kampen værd
jul 2007
Ansofie K: tak skal du have
feb 2007
jul 2007
jul 2007
feb 2007
Tror bare det vigtig at du ikkehar sodavand i huset og forklare mennesker omkring dig at du ikke vil drikke det mere.
jul 2007
Jep, smed det sidste sodavand ud i dag som jeg havde. Der var kun en sjat tilbage. Der skal lige gå et par dage før jeg fortæller folk det
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Jeg har sat for mig selv at jeg højest må drikke 1,5l cola om dagen og det går egentlig fint nok. Jeg har lettest ved at stoppe et sted væk hjemmefra. Fx på en weekendferie hos et familiemedlem(hvor jeg simpelthen ikke kan få fat i cola) eller en udenlandsferie.
Jeg drikker hverken kaffe, te, er ikke så meget til vin - og kan ikke tåle det meste cider - og så er det rigtig svært at finde noget "spændene" som ikke er sodavand og som har koffein i
Faktisk har jeg haft lettere med at stoppe med at ryge end at stoppe med at drikke cola.. Før røg jeg hver dag - nu ryger jeg i sociale sammenhænge og kan sagtens gå 2 uger uden cigaretter hvis jeg ikke mødes med andre der ryger. Men den cola.. den er sku svær
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 409
Jeg har kigget mine vaner igennem og haft mere eller mindre held til at overholde min plan. Jeg "må" også både drikke og spise fuldstændigt hvad jeg vil bare IKKE indtage cola. Det har ihvertfald været min plan so far. Det var rigtig rart at komme så langt og min første uge var faktisk intet mindre end fantastisk. (smertestillende og så klarede jeg hovedpinen ok)
Jeg er så faldet pladask i og har sagt til mig selv, at så er det forfra uanset om jeg vil eller ej. (Det vil jeg jo gerne, men viljestyrken svigter når jeg liiiige et øjeblik kigger den anden vej..) hmm..
Den første uge gik som sagt helt fint og det var egentlig ikke super svært, da jeg havde tonsvis af motivation. Uge 2 gik fint de første 4 dage. Dag 5 fald jeg i, plask!!, men ikke voldsomt nok til at jeg ville opgive.
Denne weekend har været helt ad H til, da jeg har haft sodavandslyst og havde købt noget og æv jeg er så gal på mig selv. Jeg besluttede at jeg så ville se det som at "ok en fejl", MEN op på hesten igen og forfra. For godt nok er det skidt, men jeg er har jo ikke opgivet selvom jeg er en klaphat med rygrad som en kop kakaomælk!! æv..
Skriv lige om hvordan det fortsat går dig, jeg vil gerne følge med undervejs. Måske kan det jo inspirere lidt mere til at holde bedre fast når vi er flere..
jul 2007
*Batdog*: Hvem er Allen Carr?? Jeg vil give dig ret. Man skal erkende, at det er misbrug, for man gør jo ikke noget godt for sin krop ved at indtage det. Tværtimod. Så gør man den en bjørnetjeneste. Noget jeg har erfaret også, er, at sukker bruges til at bekæmpe visse følelser. F.eks. hvis man er trist, så går man lige hen på tanken og køber noget slik og en sodavand, og så skal man "Hygge" med en film. Hvis man skal hjælpe sig selv, så skal man også være ærlig overfor sig selv og indrømme hvornår det er, at trangen opstår.
feb 2007
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 409
jul 2007
jul 2007
jul 2007
Sodavands afvænning - nogen erfaring?