{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.271 visninger | Oprettet:

Ondt i ryggen.. hva kan man gøre? {{forumTopicSubject}}

Efter ufattelig mange måneder med meget kraftigt ondt i ryggen valgte jeg i efteråret 2012 at opsøge læge, og fik afvide at jeg havde en stiv rygsøjle så jeg blev sendt til røntgen. Røntgen viste så intet udover at jeg er svajrygget (hvilket jeg jo godt vidste) og lægen gad så ikke bruge yderligere tid på det.
Så skiftede jeg så læge, og gik op med det samme engang til. Her fik jeg også afvide at jeg havde stiv rygsøjle.
Så blev der så taget ufattelig mange blodprøver, for at tjekke for gigt, men heller ikke her var der noget galt.
Så blev jeg sendt til fysioterapeut, og var der for 1. gang for snart 2 uger siden, og fik igen afvide jeg havde stiv rygsøjle og fik så 3 forskellige øvelser jeg skulle lave. Den ene kan jeg ikke lave da det nærmest er en armbøjning og jeg er rimelig meget overvægtig så at bære min egen krop sådan op er ikke lige det jeg er bedst til, så den måtte jeg droppe. De 2 andre øvelser har jeg så lavet som jeg skulle, 2 gange dagligt, men det har OVERHOVEDET ikke hjulpet. Tværtimod! Jeg har aldrig haft så ondt som jeg har efter jeg er begyndt at lave de øvelser, jeg får sjældent sovet om natten fordi jeg har så ondt efter det.
Idag var jeg så i harald nyborg og så tilfældigt at de havde en sømmåtte/akupressurmåtte/fakirmåtte (hvad folk nu engang kalder den) til en 50'er og prøvede så at købe sådan en hjem, fordi jeg er ved at være så desperat at alt der kan være en mulighed skal afprøves.
Den virker da også, eller den tager de værste smerter men kun midlertidigt (Når jeg har ligget cirka 10 minutter holder den de værste smerter væk i cirka 2 timer) men det er jo stadigvæk ikke helt holdbart.. Og jeg gider ikke blive ved hos fysioterapeuten for syntes efterhånden heller ikke jeg hører om nogen der får det bedre efter en tur hos sådan en.. Jeg overvejer nu kiropraktor.. Ville gerne ha været til reumatolog men det nægter min læge, idet hele taget vil hun ikke gå med til andet end fysioterapeut og når det ikke hjælper føler jeg bare det er spil af penge og tid.
Er der nogen der kan anbefale noget man kan gøre? Jeg er stortset villig til ALT sålænge det ikke koster en halv bondegård! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i ryggen.. hva kan man gøre?
  • #1   17. feb 2013 Hvis jeg var dig.... så ville jeg prøve at tabe mig først.... ( du skriver du er rimelig meget overvægtig )....... så er der en mulighed for , at du helt slipper for ondt i ryggen...... ....
    Du kan da i alt fald så lave de øvelser , der måske kan hjælpe dig .... smiley


  • #2   17. feb 2013 Det er jeg også igang med, men motion er bare utrolig svært at komme ordenlig igang med når man både har hamrende ondt og samtidig er død træt fordi han ikke får sovet smiley og øvelserne gør som sagt kun det hele værre end det allerede er smiley

  • #3   17. feb 2013 Så må du prøve at tabe dig gennem kosten..... det kan også godt lade sig gøre.... uden man behøver at motionere ret meget....... Gå nogen raske ture i rask trav.... smiley

  • #4   17. feb 2013 Jeg ville så hurtigt som muligt finde en akupunktør, der er uddannet i posturologi og så få gang i noget behandling af din positur. For det er ganske givet der, hunden ligger begravet - også i relation til din svajryggethed.


  • #5   17. feb 2013 Nittib; kosten er skam ændret og skåret drastisk ned, så det må jeg håbe hjælper noget også :). Ch; det kunne lyde som en god ide, det vil jeg da klart se på, så må jeg lige sætte min nålefobi til side! :P. -min hund bliver nu passet og plejet som han skal, jeg er kun 17 så jeg bor hjemme og er ikke alene om ham, men når det kommer til det får mine smerter heller ikke lov til at stå i vejen, han er min lille baby og luftes og leges med skal han! smiley

  • #7   17. feb 2013 Kræver det ikke en henvisning fra egen læge for at komme sådan et sted? Det har jeg nemlig også haft i tankerne men min læge er ikke villig til andet end fysioterapeut som sagt smiley

  • #8   17. feb 2013 Jeg har lidt af svære rygsmerter i 5 år nu.
    Og først vil jeg lige sige; SKIFT LÆGE! Hvis din læge ikke på nogen måde er villig til at hjælpe dig. Det er DIN krop og DIG der dagligt skal leve med smerterne, så DU SKAL have hjælp, det er lægens job!

    Jeg har selv både været scannet i MR, fået taget en masse røntgen, været til fysioterapeut (hvor det endte med, at jeg ikke kunne støtte på venstre ben overhovedet!!), kiropraktor, 4 læger og neurokirurgisk afd. i Aarhus. Ingen har endnu fundet ud af, hvorfor jeg har ondt. Desværre.
    Men heldigvis har min læge hjulpet og udskrevet smertestillende, så jeg i det mindste kan have en nogenlunde hverdag. Før jeg fik dem, ja, der græd jeg vitterligt af smerte, dagligt. Og jeg er ellers ikke pivet og har en pænt stor smertetærskel! :s Så jeg kan kun sige, at jeg føler med dig.
    Men ja, som en anden nævner, så spis mindre end du forbrænder. For det vil altid kun gøre det bedre at tabe sig smiley Jeg er selv normalvægtig, men har været på grænsen til overvægtig for et år siden og da havde jeg også mere ondt i ryggen end jeg har nu, hvor vægten igen er 58kg.
    Og undgå løbetræning! Så hellere så en rask tur i up-tempo smiley Det forbrænder man faktisk mere ved og du får ikke de store "stød" op igennem knoglerne som ved løb.


  • #11   17. feb 2013 Styrketræning og motion hjælper på min dårlige ryg smiley

  • #12   17. feb 2013 Lis N: Ja, eller nej ikke mere. Jeg har været sygemeldt siden sommer 2011 og halvandet år frem. Nu er jeg så, pga. bla smertestillende og fordi jeg dødkedede mig med at gå hjemme og derfor sov for meget = mere smerte da det øges af at ligge for meget, begyndt i aktivering på en skole hvor jeg modtager undervisning i div. fag. Både for at møde andre mennesker og for at holde mine kundskaber ved lige.
    Men det er jo netop en aktivering og derfor tager de også hensyn til mine begrænsninger og jeg kan uden problemer have sygedage hvis jeg bare ikke kan komme ud af sengen.
    Selvom jeg har mere ondt når jeg kommer hjem, så er det slet ikke at sammenligne med da jeg gik hjemme, også fordi at det gik mig på psykisk og derved blev smerten værre.

    Jeg er jo så kun 21 år, så jeg får kontanthjælp i stedet, da jeg desværre ikke engang er uddannet endnu :s Men er godt nok ked af at høre, at du ryger ud af Dagpengesystemet. Det gjorde min mor også sidste år smiley Selvom hun troligt har arbejdet siden hun var 13 år og betalt SKAT mm. Og nu pga. gigt i hænderne, så er hun bare "sparket ud"...


  • #13   17. feb 2013 Undskyld hvis det blev rodet Lis, jeg er lidt træt her til aften pga. søvnmangel de seneste dage. Men du er velkommen til at smide en PB hvis det er (Og det er du også TS!). Trods mine små 21 år, har jeg været i systemet med ryggen siden jeg var 16 år gammel smiley
    Som de få, ved jeg 100% hvordan det begyndte med ryggen, men ingen kan finde ud af hvad det er der gør ondt og hvorfor smiley


  • #16   17. feb 2013 Victoria; Det har jeg jo netop gjort 1 gang hvilket ikke hjalp synderligt meget.. Men ja det ender jo med jeg må gøre det igen.. Syntes godt nok også det er belastende at jeg ingen hjælp har nogen steder fra, mine forældre har enda været oppe og skændtes med lægen om at de ville have mig til reumatolog fordi jeg også har noget med mine knæ især når det er frostvejr, men det ville hun heller ikke gå med til.
    Efter jeg er startet til fysioterapeut er mine smerter også begyndt at gå ned i benene, så det lyder da til at jeg skal droppe fuldstændigt ud af de øvelser :S
    Smertestillende har jeg opgivet, jeg kan ikke tåle ibuprofen, så har jeg prøvet 2 andre slags der skulle være ligeså stærke som ibuprofen (jeg kan ikke huske hvad de hedder -desværre! smiley ) de havde absolut INGEN effekt udover at jeg blev endnu mere træt end jeg iforvejen er -desværre! smiley
    At tabe mig er jeg somsagt igang med, ondt i ryggen eller ej er det jo aldrig fedt at veje for meget så det skal sku bare væk smiley Har en samojedhund så han skal heldigvis nok sørge for at jeg kommer ud og går nogen MEGET raske gåture (Teeneage periode.. maaasser af trækkeri og løben efter andre vuffere! :P)
    Det sørgelige i det hele er sku næsten bare det med lægen der tager mig SÅ useriøst.. jeg står som 17 årig og vil skide gerne igang med uddannelse og sådan noget, men jeg kan intet fysisk, når jeg virkelig har ondt kan jeg virkelig ikke engang bære en pose med 2 kg kartofler i smiley

    Lis; Jeg syntes bare det er rigtig ærgelige penge at give når det bare gør det værre.. Hvis det så idet mindste bar ikke var så dyrt var det fint.. Men med et par forældre på førtidspension og en hund der uanset hvad skal have hvad han har behov for er det bare ikke lige noget man gider give ud 1-2 om ugen for ingen nytte smiley Men jeg må jo bare til lægen igen og banke i bordet. Og hvor er det noget svineri med sygedagpengene, de skære sku de forkerte steder.. Jeg kender personligt flere der sidder og lyver sig syge for at få kontanthjælp.. det burde være sådan nogen det gik udover istedet! smiley

    Sabina; Jeg kan ikke klare styrketræning, jeg kan ikke engang strække mig fuldt ud smiley Men motion forsøger jeg mig med i form af raske gåture til at starte med.. meget andet kan jeg ikke pt smiley

    Victoria (Igen! :P); Hvor er det skønt at høre at kommunen idet mindste har sat dig i noget aktivering! smiley Den kommune jeg bor i er skide ligeglad med at jeg har problemer med ryggen, de ser helst at jeg straks starter på uddannelse og jeg ved ikke hvad. Det har jeg så sat mig imod da jeg ikke kan holde ud at sidde ned så længe af gangen, jeg er simpelthent nød til at komme op og strække min ryg, men det fatter de brik af.. Så jeg bliver kontaktet konstant af kommunen om jeg ikke snart har fundet ud af noget for jeg kan jo ikke bare gå og dovne den derhjemme.. Det værste er sku at man gerne vil men ikke kan! smiley
    Og hvor er det trist at høre med din mor, min far måtte også kæmpe i 6 år for at få førtidspension, han har slidgigt i knæ, ryg og fingre og har også knoklet løs siden han var 12-13 år og har taget 2 forskellige udannelser, men det tog også kommunen utrolig langtid at fatte hvor nødvendigt det var.
    Og dit indlæg var nu ikke så rodet.. ja søvn mangel kender jeg efterhånden også ALT for godt til, håber den sømmåtte kan sørge for at jeg for engangs skyld får en god nats søvn smiley




Kommentér på:
Ondt i ryggen.. hva kan man gøre?

Annonce