{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

Ødelagt ungdom? {{forumTopicSubject}}

Hei søde mennesker

Jeg føler lidt jeg er faldet i et problem som jeg gerne vil høre jeres mening, holdninger og erfaringer om.
Jeg er ung, bor hjemme og er lige startet på en 2 årig HF. Jeg har i vært fald tænkt mig at bo hjemme de næste to år.

Jeg havde faktisk taget den beslutning at jeg ville anskaffe mig en hund (malteser). Jeg tager næsten aldrig i byen og har ingen fritidsinteresser som vil trække mig væk hjemmefra. Og så har jeg brugt de sidste måneder på at læse en masse bøger og blade om hunde for at klæde mig godt på til en ny hvalp. Det at få en hund har nemlig været mit største ønske i mange år.

Men nu begynder folk at fortælle mig at det vil ødelægge min ungdom at have sådan et ansvar. Altid at skulle komme hjem selvom der sker spænende ting med vennerne.

Jeg føler at det er ved at æde mig op indefra ved tanken om at jeg måske skal ligge min store drøm på hylden i nogle år mere.

Jeg vil gerne vide hvad i syntes jeg skulle gøre i min situation.

Mange tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ødelagt ungdom?
  • #1   1. sep 2013 Det fordi dem du lytter til er fest aber og kan ikke se ansvaret i det.

Det ødelægger bestemt ikke din ungdom, du er ved at tage ansvar og ønsker at være ansvarsbevidst hvilket er godt.

Man kan sagtens have en god ungdom trods hund i hjemmet

• #2   1. sep 2013 Jeg flyttede hjemmefra som 16 årig med min hund og har haft hund siden (har pt. en gammel dame jeg har haft fra jeg var 19. ) og jeg skal love for jeg har været masser af ung. smiley Det er vidst folk der ikke ved hvad de taler om.

Og jeg gik da også i byen og på festivaller osv.

• #5   1. sep 2013 Jeg har stort set altid været afhængig af et dyr, og jeg synes ikke jeg har fået ødelagt min ungdom af den grund. Det sætter naturligt nogle begrænsninger, og man skal gøre sig nogle overvejelser, f.eks. hvad vil du efter HF? Hvad med bolig når du skal flytte hjemmefra? Hvad med økonomi?

• #6   1. sep 2013 Hvis man får ødelagt sin ungdom af en hund, så har man ikke overvejet anskaffelsen godt nok. Det lyder det dog til at du har!
    Jeg fik hund som 17-årig og barn som 21-årig, der er dæleme ikke nogen af dem der har andet end beriget mit liv smiley
    Jeg ville lade dem tænke hvad de vil, det er dit og ikke deres problem.

Men alt dette forudsætter naturligvis at du har taget økonomi og fremtid med i dine overvejelser smiley

• #7   1. sep 2013 Jeg er udmærket godt klar over at det kræver planlægning og det er jeg også helt klar på. Men hvad så hvis man beslutter sig for at vil ind i byen en aften. Skal man så finde pasning til hunden eller håbe på den kan klare sig en aften alene?

• #8   1. sep 2013 Du vil bestemt ikke ødelægge din ungdom pga det, tværtimod.
    Selvfølgelig bliver du bundet og afhængig af den, men det burde bestemt ikke være noget der vil forhindre dig i at være sammen med dine venner eller at gå til en fest i ny og næ.
    JEG synes du skal gøre det du vil og ikke lytte til de folk som har fortalt dig det. Som Philip G skriver, så er du ved at tage ansvar og ønsker at være ansvarsbevidst hvilket er godt.

Ang. det med pasning af hunden eller om den kan klare sig selv.
    Det kommer lidt an på hvor gammel den er. Hvis det er en hvalp, ville JEG personligt finde en passer, da det ville være træls at komme hjem til et hjem med skidt og tis på gulvet.
    Jeg har selv en 6 årig og en 2 årig, og de kan sagtens klare sig alene i nogen timer. Hvis der er snak om en hel dag, kan man altid finde en, som kan komme og lufte dem - men det er også det.

• #9   1. sep 2013 Altså her afhænger sådan noget af hvad dagen har budt på. Har mine hunde været alene en 5 timer ville jeg lade dem passe om aftenen eller blive hjemme.
    Men det er så unormalt at mine hunde er så meget alene! Smertegrænsen hedder 8 timer her, og det er ikke ofte det sker.
    Det afhænger naturligvis også af hvilken slags hund man har, og hvordan den er blevet aktiveret smiley

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
    #11   1. sep 2013 Du siger du vil blive boende hos dine forældre (går ud fra det er det du mener med du bor hjemme) mens du går på hf? hvis du en gang imellem skal mødes med venner/studie gruppe andre ting, kan de så ikke "passe" hunden?

• #12   1. sep 2013 Jeg er 18 år, og bor sammen med min kæreste og hund.

Vil bestemt ikke mene at man får ens ungdom ødelagt af at skaffe sig hund, selvfølgelig tager det meget tid, specielt som hvalp, fordi den ikke kan være alene hjemme særlig lang tid endnu, så der er man ret bundet.

Omvendt er Saga med mig nærmest over alt, også til arrangementer med vennerne, hvilket både hun og de elsker, så tror bestemt ikke det vil være et problem for dig. En hund kan også tværtimod være en god mulighed for at komme ud til nogle arrangementer og møde nye mennesker smiley

Du skal dog være meget opmærksom på at lejligheder, hvor man må have hund, kan være nærmest umuligt at finde i visse områder, og er tit en del dyrere, end normale lejligheder også.

• #13   1. sep 2013 Som 18 årig købte jeg min første hund og var lige flyttet hjemmefra. Min ungdom er kun blevet riger på oplevelsers i samarbejde med min bedste ven, som altid er der for mig, plus pasning har aldrig været et problem for mig, da jeg har mange venner og veninde som elsker mine hunde. Plus mine forældre altid set hundene som børnebørn smiley
    Jeg elsker at træne med mine hunde, lufte med andre og har altid haft dem med ellers måtte folk komme til mig.
    Jeg synes det et fedt ansvar at have og ville ikke lavet om på noget er 25 i dag og skal ikke leve et liv uden hund smiley

• #14   1. sep 2013 Hvad siger dine forældre til et hundekøb?
    Og hvordan med økonomien?

Umiddelbart lyder det for mig til at du har tænkt grundigt over det, og at du har tiden til det... netop fordi du ikke render og drikker dig i hegnet hele tiden.
    Så hvis økonomien er til det, og dine forældre synes det er fint, så kan jeg ikke se det store problem i det.
    At du skulle få lyst til at lave noget om aftenen i ny og næ, aj det går altså osse nok - det kræver jo bare noget planlægning omkring hundeluftning og sådden.

• #15   1. sep 2013 Jeg har haft hund siden jeg var 18 og har samtidig haft masser af tid til at være ung.

Folk der ikke har hund, har svært ved at fatte, at man gider bruge så meget tid på hunden... jeg hører det stadig fra nogle af mine veninder, men det er nu engang mit valg og jeg trives fint med det...

• #16   1. sep 2013 Som mange andre skriver synes jeg bestemt heller ikke en hund har ødelagt min ungdom, jeg er sikker på at jeg ville have været hjemme lige så meget uden hund. Jeg gider ikke fester og at skulle "lade som om" at være utrolig social når jeg ved mine tanker kører på hundene og hjemmet.

Jeg finder som regel mennesker der passer til mine behov og nej der er ikke mange, men de jeg har kan jeg næsten med garanti sige at jeg ikke mister smiley

Dog vil jeg lige tilføje, som der er sagt, at du virkelig skal overveje hvad du skal efter hf, for det er utroligt svært at finde en lejlighed som er su venlig og hvor du må have hund. Det kan binde dig til hjemmet, eller tvinge dig til at forlade hunden.... Har du mindre søskende? Det kunne jo også blive lidt dramatisk hvis de bliver vant til hund de næste to år og at du så bare snupper den med dig smiley

Uanset hvad du vælger virker du utrolig fornuftig allerede ud fra dit indlæg

• #17   1. sep 2013 Jeg tænker det samme som den guddommelige..
    Man bestemmer jo heldigvis selv hvordan man ønsker ens ungdom skal være, og ønsker du den skal stå i hundens tegn, så er det den ungdom du skal stile efter!
    Og har du en god familie som evt. Kan hjælpe i svære situationer, jeg tænker på fremadrettetnår du skal ud og finde en bolig med hund tilladt eller hvis der er rystesammentur på kommende uddannelse osv. Så synes jeg du lyder som en skøn kommende hundeejer.

• #18   1. sep 2013 Mine veninder og familie fattede heller ikke at jeg hellere ville hjem og til hundetræning end ud og glo på tøj og sko (somjeg alligevel ikke havde råd til) hver dag smiley Men jeg tog med af og til og faktisk nød jeg mere at træne med Jessie (hunden) og de mennesker jeg kendte via hende.
    Og da hundene senere blev mit arbejde sagde min mor stadig : om det ikke snart var på tide at jeg fik mig et ordentligt arbejde.
    Så hvis du har tænkt det ordentligt igennem,økonomien holder og endnu bedre hvis dine forældre bakker op, så gør det da. Men forvent ikke at veninderne kan forstå at du ofte hellere vil trække i et par mudrede gummirøjser frem for et par lækre stilletter smiley
    (men igen - det ene udelukker ikke det andet.)

• #19   1. sep 2013 Tja ... du har jo overvejet det godt, men !!

Hvad siger dine forældre, kan de passe hunden når du ikke er hjemme .... Kan du få planlagt alle de lektier, forberedelse, tid til større opgaver efter en skoledag og samtidig have mange timer til at aktivere en hvalp/hund der har været uden underholdning mens du har været i skole..

Du skriver du ikke vil flytte indenfor 2 år, men en hund bliver måske en 10-12 år, hvad kan du få at bo i når du flytter, det er ikke mange lejede steder man må have hund med i.

Mange unge tager måske ud og rejser når de er færdige med HF, Gymnasie og den slags, har du overvejet hvad du skal om 2-3 år...

Skal du måske på en videregående uddannelse, bo på kollegium, og er du nødt til evt at have både studie og arbejde ved siden af indenfor en kortere årrække, så er det lige pludselig lang tid den evt skal være alene, hvis du overhovedet finder et sted at bo hvor den må være med....

Selvfølgelig ødelægger en hunde ikke ens ungdom, men at tænke 2 år frem er efter min opfattelse ikke nok....

jeg ville som minimum vente og se tiden an, nyt studie og nye venner kan lige pludselig give et ungdomsliv af en anden karakter end den man er vant til, og få også en fornemmelse af arbejdsbyrden på det pågældende studie....

Mine børn har haft skoledage fra 8-16 nogen dage på gymnasiet, derudover opgaver, fritidsjob og venner, så ikke megen tid til at opfylde en ung frisk hunds behov ved siden af ....

• #20   1. sep 2013 Det med mine forældre: Det er faktisk dem der vil give mig den i 18 års gave og de vil gerne passe den i ny og næ men vil ikke have noget ansvar over for den hvilket jeg er helt indforstået med.

Jeg ved godt man skal tænke længere frem end to år og det er lidt der det halter for mig. Jeg ved at jeg skal studere videre et eller andet sted og at jeg til den til skal have fundet mig en lejlighed. Men ellers ligger det lidt tåget for mig. Man kan vel heller ikke planlægge hele sit liv på en gang og hvis først jeg har hund bliver beslutningerne taget med henblik på at hunden skal være med.

Er det forresten ikke billiger at have lejlighed hvis man bor to?

• #21   1. sep 2013 Jeg vil virkelig ikke gå hen og blive en af dem der kun holder af sin hund og aktiver den når dem er hvalp. Hvis jeg først får en hund i hænderne skal den have det bedste liv jeg kan give den. Derfor jeg blandt andet er så meget i tvivl.

• #22   1. sep 2013 hvis du overvejer et studie i københavn f.ex., så kan du få studieboliger lidt udenfor, hvor du må holde hund - jeg bor lige klods op af sådan et område, og her har man skov på den anden side af vejen. Tager vel ca 30 minutter at komme med bus og tog til hovedbanen herfra.

• #23   1. sep 2013 Joe, som regel er det billigere at bo flere, men det kommer jo helt an på hvad man kan finde at bo i overhovedet, i de større uddannelses byer er det jo ret svært, og at finde sted med hund tilladt er meget svært ...

Igen 2 af mine 3 børn har gået/går på universitet, de ville på ingen måde samtidigt have haft tid til hund, læsning, forelæsninger på skæve tider, gruppearbejde og møder, studierelevant arbejde for at forbedre job muligheder efter studiet, studierelevante rejser til andre lande, for ikke at tale om fritidsjob pga økonomien, venner og familie der også skulle være tid til ....

det er alt ære værd at du GERNE vil planlægge et liv hvor hunden skal være med når/hvis den er anskaffet .... men det er altså ikke altid muligt, og det er jo heller ikke smart hvos man er nøJdt til at frasige et studie der skal føre til det arbejde der skal forsørge en både økonomisk men også helst med glæde i en langt arbejdsliv, måske 40 pr, fordi man har anskaffet sig en hund der lever 10-12 år ....

Jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre, men alt efter hvad man skal/vil i den kommende år, så kan det blive endda meget svært ....

Har du slet ingen idé om hvad du evt vil rent studie/jobmæssigt efter HF

• #24   1. sep 2013 Jeg syntes det er nogle meget relevante ting du skriver Hanne m
    En ting er at man vil, en anden er om man kan. Det må jo ikke gå ud over mit skole arbejde.

Og jeg ved nemlig ikke helt klart hvad jeg skal efter HF. Jeg ved det går i en kreativ retning som en design skole men mere fast end det er det ikke planlagt.

Jeg tror jeg bliver nød til at vente til min fremtid ligger mere klar og jeg har en bedre ide om hvad der kræves af min fritid.

Er det ikke bedst?

• #25   1. sep 2013 Jeg synes i hvert fald det er det mest ansvarlige at gøre, både for dig, din uddannelse som jo gerne skulle føre til mulighed for og råd til et langt liv med hunde, og ikke mindst for hunden ....

• #26   1. sep 2013 Jo det er bedst synes jeg.du udviser en stor modenhed og derfor er jeg helt sikker på at du om nogle år bliver en fantastisk hundeejer. Den tvivl du har skaldu lytte til og lade en evt hund komme til gode.....så har du også noget et gå og se frem til:-)

• #27   1. sep 2013 Jeg fik min første hund som 18 årig og fik en mere for en uge siden. Jeg føler ikke at jeg går glip af noget ved at sige nej til byture og fester. Festerne er sjove nok i de 3-6 timer det varer, men når du resten af ugens døgn er underholdt og glædet ved en hund, så er det det hele værd.

• #28   1. sep 2013 @ Casper, du har da ret i at mange unge godt kan gå til fester, eller undvære disse, men der kan være meget andet end det der skal tages hensyn til i livet med en hund,,, specielt når hverken fremtidig uddannelses by, eller boligmuligheder, eller økonomi indenfor en overskuelig fremtid ikke er fastlagt/kendt

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 398
    #31   2. sep 2013 Hvis du har overvejet det nøje også med økonomi, så kan du da bare gøre det, altså når du er flyttet.
    Det kan være meget dyrt at have dyr, men det tror jeg nok du har tænkt over i forhold til det at studere. Det vil være smart at lave en opsparing så du kan klare et pludseligt besøg hos dyrlægen.
    Du er sikkert også helt med på at det er fornuftigt at se sig godt og grundigt omkring når du kikker efter en hund, så du ikke falder for et skravl der er produceret i en garage og solgt for en billig penge, men bliver tisse dyr i dyrlægeregninger.

• #32   2. sep 2013 Jeg ville ikke kunne have haft hund, da jeg gik på Uni. Der var mange sociale ting, som jeg nød at være med til, for eksempel er det dejligt at mødes og læse med de andre, og det tager ikke kun de to timer, man læser - så tager man lige en øl eller en kop kaffe også. Imo er der mange ting, man går glip af, hvis man ikke deltager i det sociale liv, studiemiljøet byder på.

Synes du skal tænke længere frem i tiden end to år. De steder, man kan have hund, feks. studieboliger er mis bekendt noget dyrere, end at det er sjovt at sidde i på en su alene. Hvis du skal have fritidsarbejde ved siden af studiet, får du nok at se til.
    Studietiden er en dejlig tid, hvor det er vigtigt, at man netværker i forhold til måske at kunne få job bagefter og i forhold til sine medstuderende. Der er mange deadlines og opgaver samt læsning, og med alt det og et fritidsjob, kommer hunden måske hurtigt til at være en fritidsrøver end en fritidsaktivitet.

• #33   2. sep 2013 Jeg fik min første hund da jeg var 16 - går ikke i byen, drikker ikke, og nu er jeg 18 og studerende, - jeg føler ikke min ungdom på nogen måde er ødelagt, der er meget arbejde med at ha hund(e) har selv 4 styk og med 4 skal der alt gøres i rutiner så det er nemt for os og for hundene. - Man kan ikke bare smutte i byen en lørdag aften kl 21 og først komme hjem kl 6-7 stykker, jo det kan man godt men til en mega svineri. - hvis du skal noget skal du ha passet hunden og det skal planlægges dagen før eller 2 dage før den dag du skal noget. - du skal være økomomisk klar og kan tage ansvar for hunden - der med ment du skal ha råd til hvis uheldet er ude og skal til dyrlægen søndag kl 20.00 om aften det er 2 gange så dyrt som i hverdagen, f.eks koster det 1000 kr i hverdagen inden kl 16 men så lørdag kan du risikere det koster 2 gange så meget så 3000 kr. - vores hunde har deres egen konto hvor der hver mdr bliver overført 500-800 kr til forud ventet dyrlæge besøg.. den skal ha forsikring, mad, guf osv. det er en kæmpe ansvar du påtager dig, ville klart vente til du har "mere" tid. - er selv studerende, men jeg er ikke alene om det hele smiley - uanset hvad vi skriver så har du det sidste ord smiley

• #35   2. sep 2013 Jeg føler bestemt heller ikke at jeg fik min ungdom ødelagt af at have hund. Shopping, gå i byen, fester osv har simpelthen aldrig sagt mig noget som helst og jeg har altid undgået det i videst muligt omfang. Siden jeg var 13 år har jeg brugt min fritid på hund. Jeg tog - som Kira - en uddannelse, hvor der var andre mange der havde hund (husdyrbrugsagronom), så deltagelse i læsegrupper omfattede også hunden. Var der lange forelæsningsdage var hunden med i på KVL. Så lå den stille under bordet på sit tæppe, som flere andre hunde smiley Så studie og hund behøves ikke være et problem.
    Pengene til hunden tjente jeg ved at køre post om lørdagen og i ferierne. De meget få gange jeg tog i byen en fredag aften fik jeg hunden passet af gode venner (der alle selv havde hunde).

• #36   2. sep 2013 Hanne m: Det vil jeg give dig fuldstændig ret i. Nu har jeg selv et "fuldtidsstudie" på universitetet og et fritidsjob. Jeg er afsted 20-25 timer i ugen. Bolig og økonomi har jeg nu altid haft styr på, så hvis man vil, kan det sagtens fungere smiley

• #37   2. sep 2013 @ casper, ja det kan det, men som du selv skriver, bolig og økonomi har du altid haft styr på , den pågældende TS i tråden her kender intet til hvorledes fremtiden ser ud efter de 2 år på HF, derfor mener jeg at hun bør vente minimum til den fremtid og dens muligheder er kendte ...

• #38   2. sep 2013 Jeg er virkelig glad for at i har så meget at fortælle. Det hjælper helt vildt. Der er virkelig virkelig virkelig mange ting at tage hensyn til når man vil have hund især når man er ung og det lyder fedt at så mange af jer har klaret det uden de store problemer.

Kommentér på:
Ødelagt ungdom?

Annonce