{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket ben - hvor længe havde du ondt?
  • #1   14. sep 2013 Haha... Er det tarveligt hvis jeg skriver at det er 19 år siden jeg brækkede mit og jeg har stadig ondt ved bruddene ind i mellem?

    smiley

    Benbrud er jo helt forskellige. Det kan være alt fra en flig, der er er slået af og så til at skidtet er brækket midt over og stikker ud. Smerten afhænger nok ret meget af det - og af hvor ømskindet man er og hvor bruddet sidder.


  • #2   14. sep 2013 Ja det var s.. tarveligt smiley Jeg tænkte nu mere på konstant smerte smiley

    Bare sådan et almindeligt brud, hvor knoglen lige et knækket over men ellers så pænt ud på røntgen.


  • #3   14. sep 2013 Jeg brækkede fibula lige over ankelen i februar. Det krævede ikke operation, men jeg gik med krykker i 6 uger og havde derefter et genoptræningsforløb i 6 uger.

    Og min fod/ankel er stiv som et jernrør om morgenen. Jeg kan stadig mærke smerter, fra led og fra brudstedet. Og det vil jeg nok kunne i et år fremad endnu.


  • #4   14. sep 2013 Jesper, hvor længe havde du sådan dagligt ondt i den, hvis kan kan sige det sådan?



  • #5   14. sep 2013 Det, der i virkeligheden generer mest synes jeg er, når der er callusdannelse. Den periode rækker et godt stykke ud over den tid, hvor bruddet er nyt og ustabilt.

    Jeg ved ikke hvor længe et ukompliceret brud gør ondt, men i måneder har man vokseværks-agtige smerter fra området fordi det heler.


  • #6   14. sep 2013 havde et ankel brud for 7 år siden og fik sat skinner og søm i for at det skulle gro sammen ,har jævnlig smerter i det

  • #7   14. sep 2013 Efter jeg fi fjernet ROM-Walkeren gik der ca 3 måneder hvor jeg ikke var i tvivl om, at jeg havde en fod og en ankel (hvis man kan sige det sådan.) Smerterne var afhængige af hvor meget jeg belastede foden.

    Det er blevet bedre, meget bedre. Men stadig ikke helt godt og ifølge min læge skal jeg nok være forberedt på at det aldrig bliver 100% som før.

    Men det kan ligeså meget være pga af at når man brækker fibualen på det sted, så ryger der også sener og ledbånd i samme omgang. Og det er mest dem der forsager de efterfølgende langvarige smerter.

    Men hvor på benet, sidder bruddet? Et lårbensbrud f.eks. heler jo bedre op, end et brud der kompliceres af ledbånd osv....


  • #8   14. sep 2013 Jeg har håb om at komme af med støvlen på torsdag, der er det 5 uger og 6 dage siden jeg brækkede benet. Jeg kan og må støtte på det, men har stadig forholdsvis meget ondt i det, både når jeg går og sidder stille. Så at skulle støtte på på det uden støvle, virker ikke just tillokkende nu, Men for syv sytten hvor trænger jeg til at blive mere mobil igen.

  • #9   14. sep 2013 Det er fibulaen, lidt over anklen, der har fået et knæk.

    Jesper, hvornår kunne du klare en arbejdsdag igen?


  • #10   14. sep 2013 Jeg gik sygemeldt i ialt 12 uger, og fik kun lov til at gå på arbejde, fordi mit job er "administrativt". Havde jeg været vejarbejder eller noget, hvor jeg er afhængig af velfungerende bentøj, så var perioden forlænget.

    Det er et rigtigt trælst sted at knække en knogle, simpelhen fordi du har gjort det ved et slemt vrid på fod. Og du skal være forberedt på, at du altså ikke kan springe rundt som en gazelle de første mange uger.

    Jeg blev ikke tilbudt genoptræning - men fik udleveret en adresse på en web-side hvor jeg kunne gå ind og se genoptræningsforløb efter sportsskader (hvilket mit ikke skyldtes). Så jeg har gået og gået og gået, selvom det har gjort ondt. Smerterne skal nok sætte grænserne for din formåen i starten, vær ikke nervøs for at du overanstrenger det.

    Tag en tør klud, læg den på gulvet ved siden af din sofa. Og sid med siden ud. Sæt din fod på kluden og hold den fladt ned. Og kør så frem og tilbage på gulvet, til dine yderpositioner (bestemt af smerterne). Lad være med at presse for hårdt. Du kan efterhånden som dagene og ugerne går, komme længere og længere.

    Det er en god øvelse.


  • #11   14. sep 2013 Ja min komplicerede ankelhistorie har du jo læst om, så jeg behøver vist ikke at sige, at jeg nu, mere end 2 år efter, stadig har konstant ondt og netop føler den der stivhed som vokseværk eller efter belastende træning - især når jeg står op smiley
    Det er dog ikke så slemt, at jeg har brug for smertestillende. Det havde jeg de første 4-6 mdr, men nok mest p.g.a. operationssåret.

    Jeg kan iøvrigt også mærke, når der kommer skift i vejret, sådan ligesom gigtpatienter, tror jeg.


  • #12   14. sep 2013 Min svoger lokkede mig iøvrigt til at begynde at spille golf på absolut amatør niveau i det sene forår.

    Det har også gjort underværker med 18 huller, 2 gange om ugen smiley


  • #13   14. sep 2013 Hmmm, mit arbejde afhænger i høj grad af mine ben, og især korrekt brug af dem.

    Ja, jeg vred højest sandsynligt rundt, endda på begge ben, da jeg kom forkert ned af et lille trin. Venstre brækkede og højre blev ramt på et ledbånd, så begge ben er sat ud af kurs, og først den sidste uge har jeg kunne gå rundt.

    Jeg undre mig da over at du ikke fik tilbud om genoptræning. Hvilket sygehus var du tilknyttet?


  • #14   14. sep 2013 Miemiv, jo tak, jeg satser på at jeg slipper billigere, da de ikke har skruet mig sammen.

  • #15   14. sep 2013 Svendborg Sygehus

    Mit brud var skråt, men det havde næsten ikke flyttet sig. Så jeg undgik med nød og næppe en operation. Fik bare støvle på, udleveret to krykker og et los i r**** ud af vagten igen og med besked om at komme til kontrol 10 dage efter. Jeg har på intet tidspunkt i de første 6 uger måtte støtte på den dårlige fod overhovedet!! Så benet lignede jo til sidst et kogt makaroni.

    Så jeg undrede mig ikke over, at jeg ikke fik tilbudt et genoptræningsforløb, men selv måtte klare det. Og det har jeg så gjort. Det er typisk for Svendborg Sygehus.

    Du skal iøvrigt liiige være opmærksom på, at din fod vil hæve i tide og utide i det næste halve år fremad. Det er helt normalt smiley Bare så du ikke bekymrer dig.

    Og giver du den lidt for meget gas med rødvinen til en fest, så regn med at din fod ligner en spærreballon, med 5 små ventiler dagen efter.....


  • #16   14. sep 2013 Kan du få fat i sådan en stepmaskine (de fås for relativt få penge), så kan det vaaarmt anbefales.



    profilbillede
  • #17   14. sep 2013 Hvor sad dit brud? Mit er også skråt. Kan ikke lige huske hvilken vej.

    Jeg har fået forskellige beskeder næsten hver gang jeg har set en læge.

    Den første læge i Nykøbing F, sagde at jeg måtte skyggestøtte/hvile benet på jorden men uden vægt. Det samme sagde den første læge jeg mødte i Esbjerg 3 dage efter.
    Ved første kontrol, 14 dage efter bruddet, og ved en ny læge, fik jeg besked på at vi fulgte planen, så jeg måtte fortsat slet ikke støtte på det, og efter 3 uger måtte jeg skyggestøtte hvis jeg kunne ellers først ved næste kontrol efter 4 uger. Der mødte jeg igen en ny læge, og de var egentlig klar til at tage walkeren af, men da jeg stadig ikke kunne støtte ordenligt uden krykker, så fik jeg 13 dage mere med walker, og jeg måtte nu begynde at lægge fuld vægt på benet. Spørg lige om jeg var forvirret over de forskellige udmeldinger.

    Jeg satser da stærkt på at bonge dem for noget genoptræning, for der er dælme ikke meget krudt i de ben mere.


  • #18   14. sep 2013 LOL ja så er det min lille horder sidder og banker mig gul og blå, over at jeg har smidt sådan en ud i tidernes morgen. Jeg vidste det var noget jeg en dag ville få brug for smiley

  • #19   14. sep 2013 Jeg brækkede anklen og rev sener og ledbånd over for omkring 15 år siden. Et ukompliceret brud. ½ gips på den første uge, hvor jeg slet ikke måtte støtte på benet og så 5 uger med fibergips. Jeg sov med benet opad om natten og når jeg stod ud af sengen om morgenen havde jeg så ondt at jeg vrælede hver morgen.

    Da de 6 uger var gået var jeg nede og få taget gipsen af og så kunne jeg bare smutte hjem. Ingen genoptræning. Ingenting.

    Ind imellem har jeg stadig smerter. Men ikke noget der ikke er til at holde ud. Det er mest hvis jeg har gået og stået meget en hel dag og ikke haft mulighed for at hvile mit ben ind imellem smiley


  • #20   14. sep 2013 Har du ulykkesforsikring ? for så kan jeg anbefale at få dækket fysioterapi igennem forsikring. Mit forløb har du hørt om. Den genoptræning jeg fik tilbudt på hospital var en halv time med en fys og et stykke papir med øvelser. Gik til gengæld til fys 2 gange om ugen i starten bla til massage af ben pga smerter. Senere 1 gang om ugen, så hver 14 dag. Alt betalt af forsikring

  • #21   14. sep 2013 tine, ja det har jeg, og jeg har også noget genoptræning igennem Falck. Jeg har allerede været ved fys en gang, bare med det andet ben p.g.a. ledbåndet.

  • #22   14. sep 2013 Mette, kunne du støtte uden smerter da du fik gipsen af?

  • #23   14. sep 2013 Har du meldt skaden, så burde du få et beløb du kan bruge over en given periode. Jeg fik besked om 8000 kr til rådighed i 2 år, og så kunne sagen revurderes. Så regninger fra fys gik bare direkte til forsikring.
    Faldt på cykel om aftenen ned af bakke i høj fart nov. sidste år. Hentet med ambulance og traumecenter. Heldigvis var det kun skulder der var gået alvorligtvaf led om det mest alvorlige. Har igen fået et beløb som skal dække fys i et års tid. På Herlev sagde de at hvis jeg havde forsikring så var jeg bedre stillet med fys ofte. Så nu går jeg igen hver 14 dag


  • #24   14. sep 2013 Ja det er meldt, og jeg har også fået dækket mine bukser, som vi måtte klippe af.

  • #25   14. sep 2013 smiley godt. Fik også meldt jakke, rygsæk, bluse og sågar bh som blev klippet af.
    Pengene til min ulykkes forsikring har været givet godt ud. smiley


  • #26   14. sep 2013 <i>Hvor sad dit brud? Mit er også skråt. Kan ikke lige huske hvilken vej.</i>

    - Lige over anklen. Bruddet var skråt nedefter fra ydersiden ned mod indersiden.

    Det mest frustrerende ved disse brud er, at ens tålmodighed og bekymringstærskel, bliver sat på en hård prøve i lang tid efter, fordi man tror noget er galt, når det bliver ved at hæve, gør ondt de mest underlige steder i foden og ens mobilitet er aaaalt for langsom om at vende tilbage.


  • #27   14. sep 2013 Da jeg efter 6 uger fik støvlen af og var til kontrol, fik jeg tilbudt genoptræning og udleveret et stykke papir med øvelser, som jeg skulle lave hver dag. Genoptræningen duede bare ikke - mest p.g.a. at mit sår ikke var vokset sammen - men iøvrigt var det bare en instruktion i de øvelser, som jeg allerede havde illustrationer og beskrivelse af på et ark papir.
    Efter ca 4 mdr. lignede mit højre ben stadig spaghetti, men jeg har lavet øvelser hjemme og går meget.
    Jeg kommer nok aldrig til at løbe et marathon (som om jeg kunne det før smiley ), men kan fint gå langt. Det kan dog mærkes enormt, hvis jeg har gået i støvler med lidt hæl eller stået meget i løbet af en dag.


  • #28   14. sep 2013 Har du ikke fået et beløb til genoptræning ?

  • #29   14. sep 2013 Jesper, du beskriver meget godt hvordan jeg føler det allerede nu. Men jeg må nok bare finde tålmodigheden frem, og så indstille mig på at det tager længere tid end jeg først havde regnet med.

    tine h, nej, jeg fik bare dækket mine bukser, men jeg vil da lige kontakte dem, og høre hvordan det ser ud med genoptræning og fys.


  • #30   14. sep 2013 Miemiv, jeg går slet ikke med hæl i forvejen, så det bliver ikke et problem lol Det må da være på positivlisten smiley

  • #31   14. sep 2013 Hmm det fik jeg bare helt automatisk

  • #32   14. sep 2013 Men havde også sendt kopi af journal med begge gange

  • #33   14. sep 2013 okay, så vil jeg da lige bede om en kopi af min journal på torsdag smiley Tak for tippet smiley

  • #34   14. sep 2013 Bjergged:

    Ja, jeg kunne faktisk støtte NÆSTEN uden smerter. Min største skræk var at bare træde ned og gå uden gipsen på......... Men det gik ok smiley


  • #35   14. sep 2013 Mette, ja sådan har jeg det også. Lige at sætte foden i gulvet, og så siger det bare "knæk" igen.

  • #36   14. sep 2013 Men det gjorde det ikke smiley Det holder endnu smiley

    Det andet vrikkede jeg så om på præcis 2 år efter og samme smerte, samme sorte fod....... Men røntgen viste ingenting, så det var kraftig forstuvning og overrevne ledbånd.


  • #37   14. sep 2013 Tror nu mere i trænger til at lære at gå ordentligt på jeres ben... smiley

    Men min søn brækkede håndleddet med næsten åben brud, heldigvis gik knoglerne ikke igennem huden, men da han fik skinnen af gjorde det ondt bare han skulle holde et papir i hånden, det var sat sammen med stifter i en akut op, og det var bare ikke sjov for ham... smiley


  • #38   14. sep 2013 Hov og det er nogen år siden nu og han har stadig ikke ordentlig bevægelse i håndleddet... Det er stift og bliver hurtigere koldt end det andet håndled...

  • #39   14. sep 2013 Jeg har altid gået og vrikket rundt, jeg er mester i forsvindingsnumre, til stor fornøjelse for min søster. Jeg plejer at slippe med forstuvninger, små flig slået af fingerknogler og småkrammer, men jeg har aldrig brækket noget ved det før nu, men en gang skal jo være den første smiley Denne gang var jeg dog heller ikke i tvivl om at der var sket noget "mere".

    Lægen har forberedt mig på at det vil tage lang tid, men at det ikke er sikkert det nogensinde bliver helt godt. Men jeg synes det er svært, ikke at vide hvad lang tid er, alt er jo relativt.

    Tusind tak fordi I vil dele jeres erfaringer, det er virkeligt en stor hjælp for mig, at jeg har lidt at forholde mig til smiley


  • #40   15. sep 2013 He he - Jeg var jo så næsten 50, før jeg brækkede en knogle for første gang, så anser ikke mig selv for kluntet smiley

    Jeg lå iøvrigt med benet oppe efter RICE princippet i godt 1½ døgn, inden jeg tog til læge og blev henvist til skadestuen. Troede da kun, det var en forstuvning.... smiley

    Jeg fik så konstateret, da jeg læste min journal, at jeg har lidt blød knoglestruktur....Tjah det må jo så være begyndende knogleskørhed (har et fint ordpå latin, som jeg ikke kan huske), så det er nok heller ikke mine sidste brækkede knogler.


  • #41   15. sep 2013 Miemiv, nej så har du da klare det ret godt haha smiley

    Jeg var ikke spor i tvivl om at noget var galt, jeg skulle bare lige først finde ud af hvilket ben, der gjorde mest ondt. Jeg lå på terrassen og klaprede tænder og rystede, så man skulle tro jeg var landet i en kummefryser, det var yderst ubehageligt at ryste så meget, og de klaprede kæber gjorde det meget udfordrende at tale og grine.

    Niecen på 4 , satte sig på hug ved siden af mig og aede mig på kinden og sagde "det er nok bedst du kommer ind i seng og sover, så får du det bedre, ligesom far." (Min svoger har slidgigt i ryggen) Så kan man da ikke lade være med at smile og give hende ret. Det var lige til deres (niecen på 4 og nevøen på 6) sengetid, og det var ikke nemt for dem, så de donerede begge deres bamser til deres faldne moster.


  • #42   21. sep 2013 Jeg har fået støvlen af, og har imod alle forventninger fået henvisning til genoptræning, for jeg kan ikke bøje mine tæer. Så nu er det bare at vente på en indkaldelse så jeg kan komme videre smiley

  • #43   20. jul 2014 Krafth*******

    Min ankel er brækket igen efter et overfald... denne gang 4 brud => operation - 6 til 8 uger i ROM Walker og derfter en masse genoptræning.

    Nå, men jeg kender turen.......

    smiley smiley


Kommentér på:
Brækket ben - hvor længe havde du ondt?

Annonce