1.376 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Sclerose Sclerose

Er der nogle herinde med sygdommen multipel sclerose?

Min morfar havde den værste form, og endte total lam i kørestol.
Døde til sidst af en infektion der åd ham op indefra, pga sygdommen gjorde han ik havde noget immunforsvar til sidst.

Min mor har det, har mellem grad, med attack, og min moster har den helt milde grad.

Så jeg frygter meget denne sygdom.
Frygter at jeg selv får den eller min søn, da nogle dele i sygdommen kan være arveligt.

Jeg prøver at være up to date med oplysninger, da jeg jo har det tæt inde på livet.

Min mor opdagede for et par år siden, at mine øjne af og til flakker ubevidst og kun få sek.
Nogle gange kan jeg mærke/se når det sker.
Det sker yderst sjældent, men min mor blev dengAng bekymret da hun så det, da det er et af de ting man kan have fra sygdommen.

Jeg ved det ikke er en dødelig sygdom, men som sagt har jeg set den værste side af den, og sys den er forfærdelig.

Så derfor ku jeg godt tænke mig om der er andre der har den, eller er pårørende?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.
  • Skift af gummiring på AEG vaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sclerose
  • #1   19. sep 2013 Jeg kender flere der har den og jeg synes at du skal blive undersøgt for at få af- eller bekræftet om du har den.... kan man mon få lavet gentest på den?? Det ved jeg ikke... tænker at HVIS du har den så er behandling i god tid vist en rigtig god idé.... jeg krydser fingre for at du går helt fri:-)

• #2   19. sep 2013 Al mulig lykke til, håber virkelig at du og din søn går fri, modbydelig snigende sygdom som fanden har skabt.
    jeg ville også få taget en test om muligt..
    mange tanker herfra!

• #3   19. sep 2013 Helt enig med Laila smiley

Få det tjekket så du kan få det Be-/afkræftet...dette vil os give dig mere ro med vished.

• #4   19. sep 2013 Det er så vidt jeg ved ret vanskeligt at få testet det, selv dem der har symptomer, har svært ved at få stillet diagnosen...

• #6   19. sep 2013 Jeg ved kun lidt fra min faster som fik sklerose for 3-4 år siden. Det er desværre gået rigtig stærkt for hendes og hun kan stort set ikke gå længere smiley

Min bedstemor var voldsomt besværet før hun døde, og jeg mistænker at hun døjede med det samme..

Hvis du er i tvivl, synes jeg som minimum du bør tage til lægen. Om ikke andet, så for at få en snak om dine bekymringer og muligheder smiley

• #7   19. sep 2013 Sys bare det virker som spild af lægens tid at jeg kommer bare for at snakke om nogle tanker omkring en sygdom..

• #8   19. sep 2013 Min mor har dissemineret sclerose og har haft det i 36 år. Det er tydeligt at hun har denne nervesygdom men hun fungerer flot efter at have haft det så længe.
    Hun skal holde sig selv i gang fysisk og psykisk hver dag.
    Hun prøver at leve hver dag til det fuldeste da et attack kan ændre alt for hende.
    Det er ikke en sygdom man dør af, men en sygdom man dør med. Så det handler om at lære at leve med den.

Det er svært at diagnosticere. Men snak med din læge om det. Hvis det kan lade sig gøre at få ro i sjælen så er det det værd.

• #10   19. sep 2013 Jamen lægen er der jo for at hjælpe en der er syg, ikke for at høre på en der er bekymret for at få en sygdom, som er en stor del af familien eller hvad man kan sige....

Jeg er bare en person, der tænker enormt meget over ting og går med det onde i hovedet. Ikke smart, det ved jeg.
    Sys bare det virker dumt at snakke med en læge om det...jeg er jo ikke syg.

• #11   19. sep 2013 Jo, snuden, lægen er der også for at høre om dine bekymringer. Hvis du var deprimeret, ville du vel heller ikke mene at en snak om det var spild af tid?

• #13   19. sep 2013 Jeg er sclerose patient og du er velkommen til at skrive til mig. Jeg synes også lige du skal vide at fordi du har familiemedlemmer med sygdommen er det ikke ensbetydende med du selv fanger sygdommen. 5% øget risiko for at udvikle sygdommen er alt. Bekymringerne kan jeg sagtens forstå, men som andre siger så tal med lægen. Der er en skod elendig og forfærdelig sygdom at leve med. Men og det siger jeg kærligt ment.. Det kunne være MEGET værre, så frygt ikke men tag imod HVIS du selv står med diagnosen. smiley

• #14   19. sep 2013 Jeg har bestilt en tid til det andet problem smiley

Sys det er svært at skulle snakke med en læge om sådanne problemer.
    Også psykiske...fx depression.

Jeg har stadig noget i hovedet, det er så en sorg, som kun en har læst. Da jeg har skrevet alt ned.
    Jeg kan ikke snakke om det, for andre skal ikke føle den sorg jeg har følt, heller ik de der står nærmest, selvom jeg virkelig har brug for hun kender alle mine tanker og følelser om det, så kan jeg ikke, da jeg ved det også vil gøre hende ked.

Det er 5-6 år siden, men det går jeg også med endnu..

Som sagt jeg ruger/tænker meget, men har svært ved at snakke med andre.
    Skrive går bedre.

Kommentér på:
Sclerose

Annonce