{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.747 visninger | Oprettet:

DR licens - Spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Er der nogle herinde der er kloge på DR Licens betalingen?

Det ligger nemlig således at der er nogle stykker i min omgangskreds som mener at man ikke behøver at betale licens, da man ikke kan få nogen bøder for det eller blive tvunget.

Jeg har fundet frem til følgende tråd:
http://woman.dk/forum/1062/topic/69873?page=2

Hvor der bliver forklaret at man nemt kan slippe uden om og at de ikke har ret til at sende en bøder eller at man skal betale for øvrige måneder igen.
Længere nede er der derimod en som mener at SKAT kan inddrage én i fogedretten osv.

- Er der en herinde fra HG som kan opklare mysteriet for mig? Kan man slippe uden om hvis man ikke betaler og følger personens råd i den tråd jeg linkede, eller vil man få en over nakken hvis de opdager det ? smiley

PS. jeg ønsker ikke at starte nogen diskussion om hvorvidt at man skal betale eller ej, hvad der er moralsk rigtig osv. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DR licens - Spørgsmål
  • #1   23. okt 2013 AFmeld dig på dr hjemme side smiley

Jeg har ikke betalt Licens siden jeg var 18 og er 27 nu og gør det stadig ikke smiley melder de dig til så bare afmeld det igen smiley

• #2   23. okt 2013 Så du mener altså ikke at man kan få bøder eller skal betale med tilbagevirkende kraft ? smiley

• #4   23. okt 2013 (link fjernet) her og så under privat licens og så afmeld smiley meget letter end at skrive den mail

• #6   23. okt 2013 isabelle det er da ikke nasseri, jeg bruger aldrig dr til noget ville være det samme hvis jeg byggede et kæmpe tårnd midt i kbh og sagde alle der har udsigt til det skal betale mig 500kr i md, det er samme princip dr køre med,

• #8   23. okt 2013 Jeg bruger ALDRIG dr, da det er de kedligste programmer, eller gentagelser af andre programmer jeg kan se gratis andre steder.
    MEN jeg bruger internettet meget. godt nok aldrig dr´s hjemmeside, men jeg troede at det var lovpligtigt hvis man havde tv/computer eller radio?

• #9   23. okt 2013 Du får ingen bøder eller noget. Det er risiko frit smiley du kan læse mere på Støt Lars' kamp mod DR Licens på fjæsen smiley

• #12   23. okt 2013 Isabelle: nej høre aldrig radio ud over net radio og det er kanaler der spiller rock osv, jeg ser ikke dr programmer sys de er så tørre jeg ser i det hele taget sjælen tv,ser serie osv på nettet på bla netflix osv så nej bruger ikke dr til noget

• #13   23. okt 2013 Ja det mente jeg nok. smiley

Har også altid betalt licens. Jeg syntes måske det er lidt uretfærdigt, men sådan har jeg det med mange love, Men derfor overholder jeg dem sgu alligevel smiley

• #14   23. okt 2013 pia: vel fordi han ikke har afmeldt sig når han avr blevet medlt til smiley klart du skal betale en regning, men hvis du ikke er meldt til ders ydelse skal du heller ikke betale for den

• #15   23. okt 2013 Jeg har altid hadet at skulle betale licens, og jeg syntes egentlig, det er noget åndsvagt noget. DR har i mine øjne ikke voldsomt meget mere at byde på i forhold til de andre programmer, så jeg så gerne, at man afskaffede licensen. Det er trods alt 2400 kr. om året, hvilket jeg synes er mange penge.

Når det så er sagt, har jeg altid betalt licensen...

• #16   23. okt 2013 @Isabelle - Jeg kan udmærket godt følge tankegangen i at det er tarveligt at undlade at betale og så lade andre gøre det. Men jeg har simpelthen svært ved at skulle give mine penge væk, så folket kan se "Tilbage til fremtiden" 3 gange om ugen samt diverse lorte programmer hvor de klatter pengene væk såsom Bingo Bango eller Husk lige tandbørsten mm.
    Men hvis det nu var risiko frit, så vil jeg mene at den "kloge" ville afmelde det, medmindre man er kæmpe fan af de samme skod programmer.

@Pia H.

Er han blevet trukket fordi han ikke betalte sin licens, altså som tilbagevirkende kraft ? Mødte licensmanden bare op eller hvordan ? smiley

• #18   23. okt 2013 Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skal man betale licens hvis man KAN bruge DR. Ligegyldigt om man brguer det eller ej. Pointen er at man har muligheden.

Så jeg tror kun du slipper hvis du ikke bliver opdaget, det er ihvertfald sådan jeg forstår det i andre tråde smiley

• #20   23. okt 2013 I sidste uge faldt jeg over amerikansk film på DR1 omkring middagstid, og den var sørme synkroniseret med en robottalende kvinde uden nogen former for følelser i tonefaldet. Lige inden havde de genudsendt Mr. Bean.

Helt ærligt. Er det dét mine licenskroner går til?

• #24   23. okt 2013 Ja og en masse andet som NOGEN syntes er underholdene. Det er heller ikke alle der gider se zulu, eller animal planet? Derfor er disse også betalingskanaler, så folk selv kan vælge imellem. Sådan burde det også være med DR. Så kan folk selv vælge, også er der tv for alle smiley

• #27   23. okt 2013 Majbrit. Læs lige mine beskeder igen. Jeg forklarer hvordan jeg forstår at reglerne er. Ikke hvordan jeg syntes det skal være smiley

• #28   23. okt 2013 Jeg gider heller ikke betale licens, jeg kan ikke se hvorfor jeg skal betale ca. 220 kr for noget som jeg aldrig bruger. Hvorfor kan det ikke bare være en betalingskanal ligesom alle andre? -.-'

Men når det er sagt betaler jeg da de penge de vil have. at de så har en pisse dårlig kundeservice, og selv laver kludder i min betaling, så jeg ikke får regningen, får ekstra regninger og får rykkere for regninger jeg ikke har fået, og ikke vil hjælpe mig når jeg ringer ind, gør bare at det bestemt ikke er med glæde at jeg betaler -.-'

Jeg meldte mig til en måned inden jeg flyttede hjemmefra for at være sikker på at det var i orden, og tilmeldte til betalingsservice over deres hjemmeside som de så fint har lavet så man kan. kan så se at der går kludder i det, og skriver derfor mails til dem, og ringer ind, men får ikke hjælp. Et pr måneder efter får jeg en kæmpe regning med rykkere osv. Selvom jeg har prøvet at rette DERES fejl.
    Det lånte jeg så til at kunne betale, da de ikke ville tage rykkerne af selvom det var deres fejl.

Nu har de så smidt mig en regning med dobbelt betaling og rykker, for denne måned + ekstra måned, selvom jeg kan se at betalingen for denne måned blev trukket den 1 okt. -.-'

• #29   23. okt 2013 Husk nu at licens ikke kun handler om DRs Tv kanaler. Det handler også om at støtte dansk film og musik.

• #30   23. okt 2013 Tak for svar Pia. smiley

- Men i den tråd som jeg har fundet inde på woman.dk (jeg fandt den gennem Google, jeg læser ikke woman.dk smiley ) der står at han bare kunne have sagt at han lige har installeret TV stikket og dermed kun betale fra det tidspunkt af.
    Så går ud fra at han sagde at det har været der i 25 år ?

• #35   23. okt 2013 Som du selv smiley Og derfor burde man selv kunne vælge hvad man vil betale for smiley

Men sådan er det vidst ikke endnu.

• #37   23. okt 2013 Tak for link Maria A.

Så de kan godt sende den videre til SKAT. Tror jeg har fået svar på det jeg søgte, siger mange tak smiley

"§ 13. Hvis licens, påløbne renter, rykkergebyret og andre skyldige beløb stadig ikke betales fuldt ud, kan DR Licens overlade inddrivelsen af det skyldige beløb til SKAT.

Stk. 2. DR Licens kan endvidere sende kravet til retslig inkasso, jf. retsplejelovens kap. 45-47 samt skatteinddrivelsesloven.

Stk. 3. DR Licens kan til kreditoplysningsbureauer videregive oplysninger om licensbetalere, der står i restance til DR Licens, når gældsforpligtelsen fremgår af en kendelse, eller der er sket en tilførsel til fogedbogen eller lignende om gældsforpligtelsen, eventuelt i forbindelse med afgivelse af insolvenserklæring eller skyldnerens skriftlige erkendelse af gælden.

Stk. 4. Omkostningerne i forbindelse med opkrævning ved retslig inkasso og ved inddrivelse ved SKAT påhviler skyldneren."

• #41   23. okt 2013 Isabelle: alle de ting kan du jo finde online og se hvis man vil smiley

• #42   23. okt 2013 Hvis jeg ser tv er det altid tv2 eller tv3 og det er yderst sjældent jeg ser tv. For vi har betalt for at have viaplay, så der ser vi serier og film på og dokumentarer hvis der lige er noget spændende.
    Og så ser vi dvd'er.

• #44   23. okt 2013 Tv2 får også en bid af licenskagen smiley

• #47   23. okt 2013 Isabelle, du glemmer bare at så skal alle vi der køre med tog også betale 2400 kr ekstra, og så bliver vores billet pludselig ikke så billig mere smiley

Hvis jeg havde haft penge, tror jeg heller ikke at jeg havde haft det store problem med at skulle betale til DR selvom jeg ikke kan se hvorfor jeg skal. Men jeg kan finde så mange andre vigtigere ting at bruge 200 kr til.

• #48   23. okt 2013 Dr´s Public Service forpligtigelser er jo ikke noget selvvalgt, men noget politisk bestemt, så blev det betalingskanal hvem skulle så finansiere den "gratis" pb service kanal, det var der jo ingen af de firmaer de så evt. kom under indflydelse af der kunne se en pligt til ...

er sikker på der gennem livet er mange af vores skattepenge der går til ting vi enten slet ikke får brug for, eller i meget lille grad, andre får vi brugt til fulde .... og de jeg ikke bruger meget er der så nok andre de får behov for ....

er helt på linie med Isabelle, det er nu engang vedtaget, og snyd hvis man har et af de medier der udløser licens i boligen, men ikke betaler ....

• #51   23. okt 2013 "Størstedelen af licensen går til DR
    Omkring 87 %, altså hovedparten af licensmidlerne, går til DR.

TV 2' regionale stationer får en andel på ca. 11 %.

Derudover går licensen også til:
    • Radio24syv
    • Dansk filmproduktion
    • Lokalradio- og tv
    • Station Next - filmskole for unge
    • Public Service Puljen.
    "

(link fjernet)

• #55   23. okt 2013 Synes ikke man sådan bare kan bladre i de love vi har i samfundet og vælge ud hvad vi vil følge og ikke følge.

Har du tv, internet eller mobil, skal du betale licens. Sådan er det.

• #56   23. okt 2013 Jeg har det egentlig okay med at skulle betale licens, hvis:

Hovedparten af DR1 ikke var gamle film og genudsendelser, præcis ligesom betalingskanalerne

Licensen ikke var så uretfærdig høj. 2400 kr. om året er mange penge, og jeg tror, at de fleste mennesker i dag ikke føler, at de får noget for de penge.

Hvis man helt lovligt kan fravælge at betale licens og fjerne DRs programmer og fravælge det i TVpakken. Det samme med radio.

• #61   23. okt 2013 Det er dybt latterligt at man skal betale, for at de giver en MULIGHEDEN for at bruge noget, man ikke bruger.

Jeg kan godt stille min cykel ind til dem og give dem MULIGHEDEN for at bruge den - Er jeg så også i ret til at opkræve penge, hvoraf jeg selvfølgelig selv vælger hvor mange >.<
    (Men det har folk så allerede gjort før i protest mod DR licens - Og DR betalte dem aldrig for ydelsen... Så DR er sgu nogen snyltere...)

Og nej jeg ser ikke DR eller TV2... Jeg kan finde på mere konstruktive måder at spilde min tid end hjernevask :b

• #62   23. okt 2013 tv2 skal man da også betale for at se. så kan stadig ikke se hvorfor jeg skal betale licens. jeg betaler for at få lov til at se tv2, og ser/høre aldrig dr

• #66   23. okt 2013 https://www.facebook.com/licenslars

Her kan du få svar smiley

• #67   23. okt 2013 Ligemeget hvad man syntes om licensen, så syntes jeg værre er at så mange skider på hvad der er lovpligtigt?

Lovpligtigt, betyder det ikke at det er ulovligt andet?

-Er enig i at det skal ændres, men igen sådan har jeg det med mange love, og dem kan jeg heller ikke selv vælge om jeg bare vil træde udenom.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
    #68   23. okt 2013 Synes licens sku indgå som en del af skatten, da det er lovpligtigt. Det ville gøre diskutionen ligegyldig.

Jeg har altid betalt licens. Også da jeg knap havde penge til mad. Hvis det var et valg mellem forsikringer og licens tror jeg situationen var en anden, men de to ting har for mig altid været vigtige.

Jeg kan godt forstå folks argument med at de ikke bruger tilbuddene og derfor ikke vil betale. Synes det er lidt fjollet. Men folk om det hvis de synes at de kan tillade sig at bryde loven som de lyster. Troede det var noget man selvfølgelig gjorde når man boede i DK.

Men forstår altså ikke hvorfor man ikke bruger tilbuddene? Grunden til at jeg undre mig er selvfølgeligt fordi jeg er en person der hører radio 12 timer i døgnet, og det er kun P2, P3, Beat, Mix og Jazz - for hvis der er noget jeg hader så er det reklamer i radioen. Væk med sig!

Når jeg ser almindeligt tv er det mest DR's kanaler - med undtagelse af Robinson og PH (ftw!) og så har jeg museumskort, og ser opera/teater en gang om måneden.

• #69   23. okt 2013 Jeg betaler licens.
    Jeg gør det fordi det er lovpligtigt og fordi jeg er bange for licens manden.
    Jeg gør det afgjort ikke af lyst.
    Jeg ser aldrig DR 1, 2, 3, eller for den sags skyld 10. Jeg ser ikke TV 2 heller.
    Jeg kunne gladeligt udlever min laptop til nærmere undersøgelse. Jeg har aldrig været inde og se film på deres internet sider. Jeg aner ikke engang hvordan man gør det.
    Jeg ville da 1000 gange hellere betale de ca 200kr om måneden for Vista for eksempel. Men det har jeg bare ikke råd til, fordi jeg skal betale for noget jeg ikke har brugt i mere end 15 år.
    Stod det til mig blev licensen afskaffet for mange år siden. Og ikke erstattet af en forhøjet skat naturligvis.
    Med det oplysning man i dag kan få alle vegne og med tanke på at ikke engang Tv avisen er fejlfri eller upartisk. Så er Licensen for længst forældet.
    Lad DR og alle de andre helt eller delvis licens finansierede kanaler, klare sig selv som alle andre må. Måske der så enda ville dukke noget op, som rent faktisk var værd at se på i de pågældende kanaler.

De kanaler jeg holder af er kanal 5 og 6. TV3 (kan jeg ikke tage, da jeg ikke har råd) Discovery, Nat geo, Sciense, kanaler, animal planet osv. Det ser jeg når jeg kan. Men igen, jeg har ikke råd til at have dem som jeg ønsker. for jeg skal betale Licens for noget jeg ikke ser.

For et år siden ejede jeg ikke TV, men jeg skulle såmen betale licens alligevel. Fordi jeg havde internet. Som jeg altså ikke ved hvordan jeg bruger til at se TV. Men det betyder ikke noget..for jeg kunne måske en dag finde på at lære det. Og har jeg muligheden skal jeg jo betale. Det er faktisk muligt at låse sine internet sidder, så kun folk med kode / evt gennem Net bank kan bruge dem. Men næh nej det er meget nemmere (og mere indbringende) for DR bare at kræve ind.

• #70   23. okt 2013 Tråden er så pokkers lang, så sry men jeg læste kun ned til og med Isabelles indlæg hvor hun skrev "Hvis man aldrig ser og/eller lytter til DR," osv....

Vi ville gerne ha sluppet for tv licens da vi samler på film, engang kunne man få plomberet tv'et så man ikke kunne tage kanalerne og derved slippe, men så vidt jeg har forstået så er det sådan i dag, at har man internetadgang så skal man betale licens da man har muligheden for at gå ind på DR's hjemmeside...... undvære nettet kan vi ikke....

• #71   23. okt 2013 Jeg betaler ikke licens smiley det har jeg ikke gjort det sidste år. Jeg fandt ud af at man kvit og frit kunne framelde sig, så det gjorde jeg. Jeg ser aldrig deres programmer, så derfor kan jeg heller ikke se nogen idé i at kaste penge efter dem smiley

• #72   23. okt 2013 Synes det er noget så plat, det der med at hvis du kan gå på nettet, så skal du betale licens! Hvad er det lige jeg betaler mit internet abonnent for? Og hvis de vil undgå at folk ikke har adgang til deres film osv. Så kunne de da bare gøre lige som Sputnik eller hvad det hedder, det fra tv2, med bruger betaling. Det er da noget smartere end at tage ekstra penge, blot fordi man har net adgang.

• #73   23. okt 2013 Nåh ja. Og Matilde: Jeg ejer ikke en radio. Min mobil kan ringe og SMSe og mig bekendt ikke andet.
    Høre jeg musik og det gør jeg da. Så er det mine købte og betalte plader/disk

• #75   23. okt 2013 Batdog, jeg er helt enig! de kunne lave et log ind system, kan ikke være så svært.

• #77   23. okt 2013 Vi kan slet ikke tage DR, så det er nogle sure penge at skulle af med, men ja... vi har jo TV og computere, der jo er apparater som i teorien kan tage DR, så derfor skal vi jo så hoste op med pengene.

For ikke at tale om dengang de ikke fik registeret min opsigelse i forbindelse med at jeg flyttede til udlandet og jeg vendte hjem til regning og rykkergebyr for manglende indbetalt licens. Her hjalp ingen kære mor, det var bare at betale ved kasse 1. Dette er grunden til at jeg nu altid tager en kopi af skærmbilledet når jeg bestiller eller opsiger noget online, og gemmer det indtil jeg har fået en e-mail kvittering.

• #78   23. okt 2013 M. I, sikke en "velkommen" hjem du fik dig der smiley

Batdog, kun en ide i det som de gør, de får flere penge ind, fair er det ikke overfor dem som ikke har tv eller gerne vil ha deres tv plomberet så de ikke kan taget kanalerne.....

• #80   23. okt 2013 Karin, ja det er jo dybt godnat....

• #81   23. okt 2013 Aino: Det var heldigvis første gang jeg vendte hjem for at aflevere nøglerne til lejligheden (og så fandt regninger og rykker i postkassen), så der var "kun" kommet 100 kr. oveni regningen som jeg jo så ikke mente jeg skulle betale.

• #84   23. okt 2013 M. I, okay troede det var efter måske en årrække hehe

Isabelle, jeg har i hvert fald ikke lyst til at betale til f.eks. naboens tv pakke hehe hvis det er sådan noget du mener smiley

• #85   23. okt 2013 Aino: pyyyha, nej heldigvis! smiley

• #87   23. okt 2013 Jep Isabelle, det er jo den vej det hele går, man vil ikke betale til fællesskabet medmindre man kan afløse den direkte fordel for en selv .... det er jo det vindene i DK har vist de senere år ....

Så synes jeg det skal være således helt generelt, man kan købe adgang/abonnement til de ting man vil bruge indenfor kunst og kultur, biblioteker, musiksteder osv .... det jeg ikke bruger vil jeg ikke med finansiere ...

Og ja så lav DR om, men så længe loven er som den er så er det ikke lovligt ikke at betale hvos man har et medie hvorpå DR kan ses, om man så gør det eller ej ...

• #89   23. okt 2013 Nu synes jeg ikke man kan sammenligne f.eks. det Kongelige Teater med DR.

Jeg støtter gerne førstnævnte selvom jeg aldrig har været der, fordi jeg synes at kunst og kultur er en vigtig del af et velfungerende samfund, men selvom jeg synes DR har nogle gode programmer, så er de ikke kulturens højborg for mig og især når jeg ikke kan tænde for mit fjernsyn og se det "gratis" uden at skulle installere ekstra antenne eller parabol.

Jeg læser nyheder online, både i danske og internationale aviser, og jeg tjekker vejrudsigten på dmi.dk. Da vi kunne tage DR, så jeg stort set aldrig nyhederne fordi jeg allerede havde læst dem online.

• #92   23. okt 2013 Omvendt, så er der en del niche kanaler både herhjemme og i udlandet, der lader til at klare sig udemærket.

• #93   23. okt 2013 Jeg ville f.eks. godt betale 100 kr. om måneden for at kunne tage DR, men jeg stejler altså ved at betale 2400 kr. om året for noget som jeg ikke kan se.

• #94   23. okt 2013 Jeg har netop lige brugt en af DR's tjenester, hvilket ellers aldrig sker, og det var for at afmelde mig licens....

• #95   23. okt 2013 M. I og Batdog *Klik*

• #96   23. okt 2013 Sådan Karina smiley

• #97   23. okt 2013 Tjæz

Ja jeg er jo sådan en skrækkelig nasser nu smiley

Fordi jeg ikke gider betale for at have mulighed for at se alle deres genudsendelser smiley

• #98   23. okt 2013 Det er jeg også, så velkommen i klubben smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #99   23. okt 2013 Man tvinger folk til at købe en vare de ikke har lyst til og kan ikke se rimeligheden i det. Når man nu sammenligner med alt muligt andet,må det være noget i stil med at betale til skoler over skatten og ud over det få en regning fra privat skole. At du så ikke har nogle børn er der ikke noget at gøre ved.

Utroligt at man kan forsvare det og at betale over skatten kan blive en farlig vej at gå. Her kan det gå hen at blive et stort tag selv bord.

• #100   23. okt 2013 Det er underordnet om man ser DR eller i det hele taget ser tv! så længe du er på nettet skal man betale multimedie afgift / licens eller kun hører radio.

Du kan få beløbet nedsat hvis du er pensionist eller svagtseende.

• #101   23. okt 2013 Gitte:

Og du har mulighed for at gå på nettet, og dermed besøge min blog, så jeg synes lige du skal smide, skal vi sige 1000 kr om året herhjemme, for er gavmild i dag smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#103   23. okt 2013 Radio er afskaffet. Tror de fleste kender reglerne,men vi snakker om rimeligheden i det.

• #104   23. okt 2013 Karina: Tror ikke helt jeg forstår hvad du vil sige?

Jeg er egentlig ligeglad med om du eller andre betaler licens, jeg oplyste bare hvordan det er sat op hos licens:)

• #105   23. okt 2013 Ej, du skal ikke holde dig tilbage Isabelle. Der er jo ikke noget galt i at være uenige - også selvom det er mig du er uenig med. smiley

• #106   23. okt 2013 Gitte:

Min hjerne må være træt smiley

• #107   23. okt 2013 @ Max, oplægget fra TS havde intet med rimeligheden at gøre ....

@ Isabelle, en to mange ..... eller bare os to smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#108   23. okt 2013 Hanne. Du har ret,men reglerne er vi jo alle klar over tror jeg. Det ts vil have oplyst er hvad der sker hvis man bryder dem. Her er jeg og andre kommet lidt på afveje.

Er ikke længe siden at jeg læste et sted at de ikke kan gøre andet en ringe,sende breve og møde op på din bopæl. De har ikke lov til at tvinge sig adgang eller hente oplysninger. De kan tilmelde dig,såfremt de kan se ude fra at du har tv og det er det.

• #110   23. okt 2013 De må ikke tilmelde, hvis de udefra kan se man har TV. De skal have ens ord på det eller have fået lov at komme ind smiley

Hørte så for ikke så længe siden, om en der vågnede op til en licensmand, der bare var vadet ind, fordi der ikke blev svaret ved døren og der ikke var låst... Hvilket bekræftigede mig I at jeg ikke skal støtte dem smiley Sådan noget svineri.

• #111   23. okt 2013 Jeg ser KUN på TV2. Men alligevel betaler jeg licens. Det irritere mig godt nok lidt, eftersom jeg aldrig ser på DR.

• #112   23. okt 2013 Einstein:

Hvis jeg vågnede op og der stod en licensmand som selv havde gået ind. Så var jeg gået amok, for at sige det ligeud. Så vil jeg skide højt og helligt på om han er licensmand, politimand, statsminister eller andet. Man jokker som menneske ikke ind i andres hjem uden tilladelse (medmindre man selvfølgelig har begået en alvorlig forbrydelse og er efterlyst), så havde han sku fået en træsko i hovedet og et farvel ud af døren.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
    #115   24. okt 2013 Maria A - jeg gider ikke læse alle svar.

Det hedder Synstolkning og du har valgt en forkert kanal; en kanal, som er helt sin egen.

Og ja, det er det, dine penge går til, så synssvage kan få nyheder og underholdning via TV også.

Måske du skulle skærpe dine sanser - for jeg håber da i hvert fald ikke, at du mister synet en dag *Suk*

• #116   24. okt 2013 Homers Friend:
    Selvfølgelig skal der være noget for synsvage også. Gid de havde en hel kanal (som jeg modsat DR glædeligt vil bidrage til via den skat vi betaler). At den film lige præcis var til det (omend jeg ikke forstår der ikke er normal lyd, eller at man i det mindste bruger en dame med følelser) var jeg ikke klar over, men det ændrer altså ikke min grundholdning til DR og Licens i det hele taget,

Pointen er bare, at jeg ikke synes at DR for 2400 kr. om året (ja noget af licensen går også til andre, men 87% til DR) er det værd. De byder i ligeså høj grad på gamle film og genudsendelser samt ligegyldige underholdningsprogrammer, som man kan se på enhver anden betalingskanal.
    Jo, der er da temadage en gang imellem eller fine dokumentarer, men de er stadigvæk ikke 2400 kr. om året værd.

Slet slet ikke, når folk ikke engang har muligheden for at fravælge det, og det er nok der, det største problem ligger. At man er licenspligtig blot man har et fjernsyn eller internetadgang.

Så i stedet for at hæfte dig ved den ene (måske uheldige kommentar) om det ene program, så bør du måske se/læse pointen med licensdebatten.

• #118   24. okt 2013 Her er alle de facts og regler og hvordan man gør/ikke gør mht licens.

https://www.facebook.com/licenslars?fref=ts

• #120   24. okt 2013 Isabelle & Hanne, I er ikke kun to, jeg er med jer, så nu er vi tre smiley

Licens er ikke kun DR1, - og de sender også andet en genudsendelser. Derudover er der også DR2 & DR3, P3 og alle de andre radiokanaler. Plus meget af det andet vores licens kroner går til.

Jeg bliver igen forarget over, i hvor høj grad, mange er dem selv nærmest. Licens betaler man, for at bevare en kulturinstitution i DK.

Jeg er sikker på, at mange i denne tråd ikke synes om egen-betalings ideen på mange andre områder??

Jeg har, hver måned i mit voksen liv med glæde betalt min skat... For, at vi kan komme til lægen, på hospitalet, vores børn kan gå i skole, der er offentlige transportmidler, folk med mindre midler, kan få udbetalt en offentlig ydelse. Det kaldes et velfærdssamfund. Vi har alle mulighed for, at benytte os, af ovenstående tilbud...

- Mine børn går på privatskole, dvs. jeg betaler både til kommuneskoler og modtager derudover en ekstra regning, hver måned...
    - Jeg har min egen bil, og betaler selv for den samt mit forbrug, det er otte år siden jeg sidst sad i et tog eller en bus...
    - Jeg har aldrig modtaget offentlige ydelser....

Skal min skatteprocent sættes ned? - jeg benytter jo ikke ovenstående tilbud, men jeg har muligheden for det!

• #122   24. okt 2013 Det har du helt ret i...

Men du har jo også selv valgt, at få et medie ind i dit hjem, der gør, at du kan se og høre DR's programmer.. - hvori ligger forskellen?

Hvad mener du ellers, om mit forslag om en evt. skattenedsættelse til mig? Jeg modtager ikke offentlige ydelser, og bruger ej offentlig transport - hvorfor skal jeg betale for, at andre kan få dette?

• #124   24. okt 2013 Kicki i dag vil jeg våge den påstand at det medie ikke altid er selvvalgt. Her ude på landet for eksempel er der rigtigt mange kommunale problemer hvor man skal lave de indledende øvelser/nogle gange hele proceduren over internettet.
    Herude ligger bibliotek eller lignende med pc og internet ikke lige om hjørnet.
    Samfundet som det er i dag tvinger faktisk rigtigt mange..selv ældre pensionister som aldrig har ejet en pc før.. til at anskaffe sig en sådan med internet. Ellers får de ikke deres ydelser og kan ikke søge om tillæg ETC.
    Så selvvalgt kan man ikke længere kalde det.

Jeg har aldrig ejet en bil. Men jeg er da stadig med til at betale veje, parkeringspladser osv. Jeg tror ikke på det billisterne selv betaler dækker alt.
    Jeg skal faktisk også forpestes med al din forurening igennem 8 år.

Du betaler til skoler over skatten ja. Men privat skoler får faktisk også penge fra staten. Det du betaler er ikke hvad en privat skole reelt koster. Bare lige så du ved det.

Og ja jeg kan også godt se forskel på at betale til skoler, veje, hospitaler osv. Og så på at betale til ren underholdning jeg ikke har bedt om eller bruger. Og i mine øjne er det hvad DR & Co er i dag.
    De er noget så unødvendige.

• #125   24. okt 2013 Jeg synes altså også der bliver sammenlignet med nogle lidt andre ting. Kan vi ikke lige huske at det er en tv kanal (og selvfølgelig andre kanaler, radio osv) som vi snakker om?

Det vi betaler over skatten, har jeg da intet problem med at betale til, og det er jo altså ting hele landet har glæde af. Jeg har ingen børn og har ingen planer om at få, men jeg betaler da gerne til skolerne, så andres børn kan få en god start på livet og forhåbentligt komme langt i deres liv.
    Sygehusene og lægerne redder hver dag menneske liv og hjælper til at vi kan være sunde og raske.
    Osv. osv.

DR1 sørger altså ikke for at man kommer langt her i livet, som skolerne gør. Og de redder altså heller ikke menneskeliv eller kan hjælpe de syge.

Så jeg kan virkelig ikke se hvordan det kan sammenlignes. Jeg lever fint uden DR, men har da haft stor glæde af de andre ting. Jeg kan virkelig ikke se hvad det er DR har, som er så vigtig i vores kultur og for vores land, som de ikke kan have hvis folk frivilligt kan vælge at betale til dem.

• #126   24. okt 2013 Det er heller ikke selvvalgt når man skal have internet og en bærbar for at gå på skole, for det er der faktisk rigtig mange unge mennesker incl min kæreste som skal, for at kunne klare uddannelsen.

• #127   24. okt 2013 Jeg har ingen børn, skal min skatteprocent så sættes ned?

Nej, jeg betaler gerne til velfærdssamfundet også det kulturelle, og så er jeg vist en underskudsborger rent økonomisk, men igen... jeg synes ikke DR er en kulturinstitution - og det er vel der uenigheden ligger.

• #128   24. okt 2013 Men, hvorfor skal jeg være med til, at betale for, at andre kan benytte sig af en bus?

Kunne det være fordi vi har dette velfærdssamfund, der gør at vi alle skal yde (nogle mere end andre) for at kunne nyde?

Mht. Hvorvidt medierne er selvvalgt eller ej - Man skal bruge en PC til rigtig meget forskelligt i vores samfund.
    - Men det er stadig velvalgt om man vil have den indenfor døren eller ej. Der er stadig tilbud om, at benytte de faciliteter et bibliotek stiller til rådighed - også selv om det ikke lige ligger rundt om hjørnet.

I forhold til de ældre, er de så autoritets tro, at de nok allerede betaler deres licens. - Så de kommer nok ikke i problemer fordi de anskaffer sig en pc.

Men nu ligger samfundet også op til, at pårørende i lang højere grad end tidligere, skal gå ind og tage ansvar for "deres egne ældre". Om vi vil det eller ej, er økonomien ikke som den har været. - Så mon ikke der her, vil være mulighed for, at en pårørende ville kunne hjælpe med, hvad der nu skal søges om.

• #130   24. okt 2013 Majbritt din sidste sætning er absolut ikke passende. *Ikke om jeg begriber at nogen hopper på den.

Vi er nogen der følger loven, og det bliver man ikke nødvendigvis dum af.

• #132   24. okt 2013 Kicki, det jo ikke selvvalgt om man vil have en computer indenfor døren når det er en nødvendighed for at man kan tage en uddannelse, og jo så kunne man vel finde en anden uddannelse, men der er jo brug for mange forskellige for at holde samfundet oppe. Så uanset om min kæreste vil have en computer i huset eller ej, så er det nødvendigt pga. hans skole.

Jeg synes også det er dumt, at jeg betaler 130 kr for at have 3-4 kanaler, men betaler 220 for DR i måneden.
    Og efter nytår bliver det sat ned til 94 kr. Hvis de 3-4 kanaler kan køre rundt for knap 100 kr til sammen, så kan DR altså også køre rundt for mindre -.-'

• #133   24. okt 2013 Men Majbritt så skriv et vredt brev til DR, og fortæl hvor dum den lov er? Du må gerne få min underskrift med.
    Intet bliver ændret ved at nedgøre dem der gør hvad der er lovpligtigt. Så kan vi jo også snakke hundetegn og mundkurv, hvis vi bare selv må vurdere?

Der skal ændringer til, men dem finder vi ikke er , men ved at gøre noget ved sagen! smiley

• #134   24. okt 2013 Og hvorfor er det at der bliver ved med at skulle sammenlignes med ting vi betaler for i SKAT? det er jo vidt forskellige ting!

DR er og bliver en tv kanal (og radio kanaler osv) Det er altså ikke ting man ikke kan have et samfund uden. Busser og toge er vigtige for at folk kan komme på arbejde og i skole, så hele vores samfund kan køre rundt. Derudover er det bedre for vores natur hvis man tager toge og busser frem for at bruge bilen.

• #135   24. okt 2013 Super gode argumenter. Send dem til DR? smiley

Kunne man ikke sende link til sådan en tråd her feks.?
    Det kan jo tydeligt ses her, og mange andre steder hvad flertallet stemmer for . smiley

• #136   24. okt 2013 DR har hørt dem millioner af gange. Alle sammen og mange flere. Men de er da ret så ligeglade. De er da på ingen måde interesseret i licensen bortfalder. Det er jo mange penge det drejer sig om for dem.
    DR er ikke vejen frem.
    Der skal en holdnings ændring til i regeringen.

• #137   24. okt 2013 Under alle omstændigheder, så skal jeg da til at se DR på nettet. Har de alle programmerne der? Kan da lige så godt få noget for pengene nu hvor jeg betaler til det. smiley

• #139   24. okt 2013 Jeg er godt klar over, at privatskolen modtager offentlige tilskud - jeg kan godt regne mig frem til, at de 5000 jeg smider, hver måned ikke dækker, alt for mine to piger.

- Jeg tror desværre, der er rigtig meget andet, du kan blive forpestet af, end lige min bil... Den gør nok ikke hele udfaldet smiley
    Nu har du aldrig ejet en bil... - men du har sikkert kørt i en, tror også du enten har kørt i en bus, gået eller måske cyklet? Og på den måde også benyttet dig af det vejnet vi har i DK.

Lille Fisen, nu går jeg ud fra, at din kæreste er gået ud af folkeskolen, og dermed selv har valgt, at søge ind på en udannelse, hvor pc skal bruges? Det må ikke kræves på kommuneskoler, at eleverne selv skal medbringe pc, disse kan/skal sættes til rådighed fra skolen.

Men at opfordre til lovbrud og snyd - det er, at gå over mig grænse.

Men må give M.I. ret - vi ser forskelligt på DR! Enige bliver vi nok næppe!

- Jeg melder mig ud af denne tråd nu.

• #140   24. okt 2013 Kicki jeg betaler glædelig min skat, og betaler gerne til nye veje, offentlig transport, skoler, sygehuse, læger osv. For alle de ting tjener nemlig et vigtigt formål i vores samfund. At vi som samfund kan fungere og få det hele til at køre rundt.

Det synes jeg ikke DR er en del af, for vores samfund kan godt fungere uden.

Og ja min kæreste er gået ud af folkeskolen, men folk skal jo uddannes, og der bliver man nød til at have en pc for at kunne klare skolen, og hvis ikke vi uddanner de unge, så står vi pludselig uden arbejdskraft rigtig mange steder, fordi der er ikke er nogen der kan køre maskinerne osv, når den ældre generation går på pension. Så igen er det en vigtig del for vores samfund.
    Alle min kærestes lektier, skole skema, skema ændringer, besked fra læren osv. Foregår over nettet.

Derudover ved jeg at de fleste folkeskoler nu bruger internettet til at give beskeder til forældrene, nemlig igennem elevintra osv. Så selv der er internettet vigtigt.

Jeg opfordre ikke til lovbrud, for hvis du læser mit indlæg længere oppe, kan du se at selvom det er et kæmpe bøvl og jeg får ekstra regninger og rykkere som jeg ikke burde få, så betaler jeg min licens, netop fordi det er en lov. Jeg er dybt uenig i den, men jeg overholder den, selvom jeg ikke har penge til at betale for deres fejl, men så må jeg jo ud og låne, for de vil ikke rette op på dem, så jeg kan nøjes med at betale hvad jeg reelt skal.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
    #141   24. okt 2013 Maria A; det ER en hel kanal. Totalt ens med DR, hedder DR synstolkning (sjovt nok!)

• #142   24. okt 2013 DR er underlagt et pålæg om public service rent politisk, så der er politikkerne og ikke DR´s skyld at der betales licens ...

Og så troede jeg godt nok HG var et sted hvor de fleste kunne være uenige om at være uenige, men med retten til hver vores mening .... jeg synes en lov skal holdes, men jeg nedgør så ikke dem der åbenbart mener anderledes....... Jeg åbner bare ikke i min verden op for gradbøjning efter lyst og behov ....man må ændre tingene den vej de nu en gang ændres, ikke ved selvtægt .... det er så min mening .... dum den end må være ...

synes det er for meget man skal kaldes dum af den grund, det skuffer mig virkelig meget .....

• #143   25. okt 2013 Okay, jeg er under 55 (jeg er 21) og er rent faktisk glad for DR, jeg synes det de sender er relevant for MIG. Og tak det dem der gider at producere dette.. Jeg vil være lidt ked af at alle programmer og film blev afbrudt af reklamer hver 20. minut, så filmen også tager 1½ gang længere tid at se.
    Jeg er glad for DR fordi vi i skolen (både i folkeskolen OG i gymnasiet, sågar også på jordemoderskolen) har brugt deres tilbud, med at kunne se faglige indlæg, film etc.

Det kan godt være at DR for jer, kun er en enkelt åndsvag kanal, men faktum er altså at det kan bruges til meget andet end tidsfordriv.

Desuden stemmer jeg for velfærdssamfundet - der hvor alle støtter hinanden, hvor man spørger en person der taber sine poser og vedkommende har brug for hjælp, hvor man overholder hastighedsgrænser fordi de er der af god grund og man hjælper hvor hjælpes kan. Og dertil hører public service kanaler, hvor man kan se debatter mv som er samfunds aktuelle, og som i bund og grund vedrører alle, og ikke kun de få engageret i fx politik. At man så foretrækker at se PH, bonderøven, kagedysten, mentor eller hammerslag er jo op til en selv, men hvis DR ikke fik tilskud vil programmer der viser sunde debatter om hvad der rører sig i folketinget ikke blive vist, pga lave seertal. Og det ville da være en skam - for det er da der vores land bliver styret fra! Det eneste vi så ser/hører fra folketingssalen vil være igennem BT og ekstrabladet fordi det dem, som kan skrive en fed historie om Gucci-helle??

• #144   28. okt 2013 Isabelle - du er ikke helt alene smiley

Jeg betaler glædeligt 200 kr om måneden til DR. Jeg ser meget sjældent DR1, men elsker DR2 tema.. det er YNDSLINGS!

Udover det, så er det sjovt som jeg ALDRIG kunne drømme om at melde en liste hund, men selvfølgelig betale min licens.. og andre er det helt omvendt.. selvfølgelig med argument om at man skal følge lovgivningen smiley

Jeg synes faktisk det er en trist udvikling... at mennesker har hovedet SÅ langt op i deres egen røv, at man ikke kan se fællesskabet længere...

Jeg havde engang en pædagog kollega, som sagde "aarj jeg tror nok IKKE at jeg vil betale 1 kr om måneden i skat, så alle børn i landets institutioner kan få frugt om eftermiddagen" - nå hvorfor?? "JA det er lige som ikke mig der har valgt at få børn vel!?

Nåh nej det havde jeg glemt.....................

• #145   28. okt 2013 Igen sammenligner vi DR licens med nogle helt andre ting.

Denne tråd handler stadigvæk om at der bliver betalt til et underholdningsprogram. Kan vi ikke stoppe med at sammenligne det med hospitaler, børnehaver, skoler og alt mulig andet som samfundet ikke kan undvære. smiley :-)

• #146   28. okt 2013 Manse - var det til mig?

• #147   28. okt 2013 Siden du lavede en sammenligning med pædagog eksemplet og DR licens, så vil jeg umiddelbart mene, at det var det som jeg hentydede til smiley

Er overbevist om at de fleste kan se og støtter fællesskabet i at betale penge til diverse samfundsnødvendige ordninger.
    DR licens falder altså udenfor den kategori. Det kunne i hvert fald være lavet smartere.

• #148   28. okt 2013 Folketinget har vedtaget at det er en nødvendighed for at sikre folkeoplysning uafhængigt af private midler, og dermed af privat indflydelse og påvirkning , derfor som loven er en samfundsnødvendig ordning som skal ændres ved at påvirke tingene politisk, ikke ved at bryde loven ....

• #149   28. okt 2013 i 2012 var der 2,6 mio. husstande i Danmark
    Hvis alle betalte licens (som de jo gerne vil have os til) ville det beløbe sig til ca 6.276.400.000 årligt
    Det er dælme dytme en dyr folkeoplysning. Det kan helt sikkert gøres meget billiger

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#150   28. okt 2013 Her kommer jeg til at tænke på Maj-Britt. Er det ikke noget om at når uret bliver til ret,er modstand en pligt. Syntes jeg passer meget godt her. Er intet med fællesskab at gøre,men direkte tvang. At tvinge folk til at betale for noget de ikke ønsker kommer jeg aldrig til at støtte op om

• #151   28. okt 2013 Eksemplet gik sådan set ud på ENDNU et menneske som ikke kunne se ud over egen næsetip..

• #152   28. okt 2013 @ calle, ja eller måske licensen blev sat væsentligt med hvis alle betalte det de skulle .... ganske som vi måske kunne få råd til mere eller bedre velfærd, eller billigere skat hvis ikke folk flyttede deres penge i skattely, eller hvis de multinationale selskaber betalte deres skat fremfor at betale til dyre advokater for at undgå den ....

• #153   28. okt 2013 Det sidste jeg hørt var at man regner med ca 7% er sortseere men det tal er fra 2007. Jeg kan ingen tal finde på hvor mange som rent faktisk betaler.
    Så skal vi jo også lige huske at det ikke kun er husstande som betaler, men også erhvervslivet. Så selvom vi trækker de 7% fra, ligger den årlige licens nok væsentligt over 6 milliarder.
    Jeg gentager
    Det er dælme en dyr folkeoplysning.

• #156   29. okt 2013 Thumbs up til Isabelle her fra smiley

Kommentér på:
DR licens - Spørgsmål

Annonce