SFO eller ej? SFO eller ej?
Min søn skal starte i skole i august.
Jeg arbejder nat og er derfor hjemme om dagen.
Skolen her kører det hele på en anden måde end mange andre steder.
Ingen klasser, men årgange og hold, der blir lagt mere vægt på den enkelte elev og måden barnet lærer på.. Om det er ved at glo i en bog, eller hoppe tal på et tæppe eller sidde med noget i hænderne..
Super fed måde det kører på, når man lige blir sat ind i det.
Der er jo så SFO..... Jeg er jo hjemme og i starten vil han ha fri 14.10
Jeg tænker at så kan han jo komme hjem der, men nogle af de andre, ved ik hvor mange, skal jo i SFO pga forældrene arbejder...
Så jeg er meget i tvivl her.... Skal jeg lade ham komme hjem, nu når vi har den luksus at jeg er hjemme og han derfor kan komme hjem før, eller skal jeg sende ham i SFO ?
Mange forældre klager ofte over at de arbejder meget og børnene er længe i institution....jeg har muligheden for at han ikke skal være det mere end nødvendigt...
Så SFO eller komme hjem ?

jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Nogle er superglade for det sociale der er ved SFO og kan rumme det, andre er møgtrætte efter en lang skoledag, og har bedst af at komme hjem og få ro i hoved og krop og få kvalitetstid med forældrene, lavet lektier og få ro på inden næste dag banker på.
Jeg har prøvet begge dele, har også selv haft mulighed for at være hjemme når ungerne havde fri fra skole. men ingen af mine har haft lysten til at være i SFO.
De har haft legeaftaler når lyst og muligheden har været der, og det har været fint.
Så.. du kender din dreng bedst
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.348
Men de ting de laver i en SFO kan være meget anderledes end resten af skoledagen og der kan skabes værdifulde relationer som han går glip af at være en del af hvis han aldrig kommer der ....
Kan godt se det er nogle lange dage, men jeg ville som sagt ikke holde ham ude af det fællesskab til en start, så kan du jo altid melde ham ud igen hvis ikke det fungerer.... Har de andre dannet nogle fællesskaber i SFO´en og du melder ham ind senere kan det være det bliver svært for ham at blive en del af det ...
Desuden er SFO vel kun til 3. klasse så det er jo ikke mange år den mulighed eksisterer ... det kan være der han finder nogen han evt. senere kan finde sammen med til firtidsinteresser der skal fortsætte i mange år frem ....
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Uh jeg ved det ikke....han vil rigtig gerne ud og lege med andre, så jeg tror han vil syntes godt om SFO
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.348
Jeg ville under ingen omstændigheder lade et barn i den alder bestemme selv, som udgangspunkt ... det er et forældre ansvar, og barnet kan på ingen måde vide og overskue hvad et til- eller fravalg kan rumme af muligheder og konsekvenser ....
Mht. at han er træt, ja nu ved jeg ikke med ham, men da mine flyttede fra vuggestue til børnehave blev de godt nok også trætte, af alt det mere der skete der, men det er nu en gang en del af udviklingen og deres træning i at have og håndtere mere i hverdagen, der vil være en overgang hvor de bliver vældigt trætte, men er det af gode oplevelser så vokser de som regel med det og lære at rumme en længere hverdag ....
Og igen, I kan aftale fx at fredage er korte, eller en midt uge dag osv, I har gode muligheder ....
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Jeg synes nu også, at det er vigtigt at ungerne får lov at geare ned og være sammen med familien inden det er godnat tid og en ny dag begynder.
dec 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 1.003
Jeg vil foreslå at lave denne ordning
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 144
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.164
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.759
Det er altid nemmere at melde ham ud igen, end at lade ham starte op, hvis nu alle de andre skal i SFO.
Eller måske er det bare lige de par stykker, han leger mest med i skolen, der skal på SFO bagefter, og så er det synd, hvis han er udenfor.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.408
apr 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 337
Det fungerer rigtig fint. Nogen dage går han hjem efter skole men de fleste dage bliver han i sfo til de lukker.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 519
Men iihh hvor tog jeg fejl. Han havde ingen at lege med i vores nærområde, for de var i SFO. Han kunne ikke komme med på ekstraturene, for det var igennem SFO. Og værst af alt, han måtte ikke køre med mooncars, for de var forbeholdt SFO-børnene, STORT dilemma når man er 7 år.
Så i løbet af første klasse kom han med i SFO-ordningen, og så var lykken gjort for hans vedkommende. Og mor her måtte bare æde at drengen er blevet stor, og vennerne er mere spændene at lege sammen med.
Men det er jo selvfølgelig individuelt fra barn til barn hvordan behovet ligger
. Vil ikke sige jeg oplevede at min søn blev holdt udenfor, da han ikke var med i SFO, men han har helt klart fået endnu mere socialt, og er kommet 100% med i fællesskabet efter han startede.
For de ting der sker i SFO'en er jo ret svære at tale med om, når man ikke er der
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 504
Min søn stoppede så allerede i starten af 3. klasse da det simpelthen kedede ham at være der og min datter blev til og med 3. klasse, men hun var der ikke ret tit det sidste halve år. Ved os kan man tilmelde dem på deltidsbasis, men så er der regler for at man skal aftale mht. hvilke dage osv. Det gad vi ikke så vi betalte altså fuld plads for begge selv om den aldrig blev brugt. Men jeg mener helt klart at børnene skal have tilbuddet også fordi det giver en masse rent socialt
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Tusind tak for jeres svar
SFO eller ej?