1.904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Mad i køleskab - Hvor længe? Mad i køleskab - Hvor længe?

Hej HG. Nu vil jeg gerne vide, om det er mig, der er sart, eller om det er mine forældre, der ikke er det smiley

Herhjemme spiser vi til tider rester, for ikke at spilde det mad, vi ikke får spist nogle aftener. Ingen problemer i det, jeg har intet imod rester, så længe de bliver gjort en smule lækre og de ikke har ligget i køleskabet alt for længe.

Når vi får rester, har jeg en tendens til at tænke tilbage på, hvornår vi fik maden, for jeg mister simpelthen appetitten, når jeg selv mener, det er for mange dage side…

SÅ mit spørgsmål er… Hvor længe har i jeres rester fra aftensmaden liggende i køleskabet før i smider dem ud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mad i køleskab - Hvor længe?
  • #1   23. nov 2013 Det kommer lidt an på hvad det er og hvad der skal til for at gøre det klar til anden - eller tredje omgang.

Her forleden spiste jeg and på 3. dagen og det er nok den sidste dag, jeg ville indtage noget, tror jeg.

• #2   23. nov 2013 CH - det er klart, hvad det er betyder selvfølgelig noget, men her til aften var der noget chili con carne, hvilket vi altså fik sidste søndag!! Samt noget kylling fra tirsdag… Jeg spise bønner og salat, synes simpelthen det havde ligget for lang tid...

• #3   23. nov 2013 Dagen efter... der kan en sjælden gang godt gå to dage, men det kommer meget an på hvad det er.

• #4   23. nov 2013 Ej noget fra sidste søndag ville jeg ikke spise. Her er 2-3 dage OK for mig. Og 3 dag er nok grænsen. Og ja det kommer an på hvad det er.

• #5   23. nov 2013 Kun til dagen efter......men jeg er måske også meget sart...... Jeg kunne ikke drømme om , at spise noget der havde ligget længere, .... smiley

• #6   23. nov 2013 Okay... det ville jeg heller ikke spise.

• #7   23. nov 2013 puuu bad..... smiley .... hvis noget havde ligget fra sidste Søndag..... så havde jeg sgu også smidt bøtten ud , det havde ligget i...

• #8   23. nov 2013 Nej vel? Jeg har virkelig nævnt at jeg synes det er lidt ulækkert mange gange, men de påstår bare, at det sagtens kan holde sig.

Men kan se folk er ligeså sarte som mig, 3. dage kan lige gå, men mere, så er det småklamt.

• #9   23. nov 2013 Dagen efter, evt. to dage efter hvis nødvendigt. Men derefter er det for gammelt.
    Og husk at frossen mad kun må opvarmes een gang, så ikke noget med at have en rest kødsovs i fryseren, som tages op, varmes og fryses ned igen.

• #10   23. nov 2013 Det kommer an på hvad det er, som udgangspunkt kigger jeg på det og lugter til det, det kan godt være 3-4-5 dage.

• #13   23. nov 2013 Malene - det gør vi heller ikke, heldigvis.
    Selvom noget lugter fint, vil jeg helst ikke spise det, når det er 6 dage gammelt..

• #14   23. nov 2013 Her tæller jeg på den måde, at laver jeg maden mandag, så er det OK herhjemme at spise det tirsdag og onsdag os.

• #15   23. nov 2013 Det havde jeg på ingen måder spist, ikke engang Floyd havde fået det.....

Hvorfor pokker fryser i det ikke bare ned

• #16   23. nov 2013 René - spørg mig ikke, muligvis fordi de gerne vil have det spist, der var heller ikke så meget tilbage. Chili von carnen var en rimelig stor portion, fordi det var til en dag, vi havde 2 gæster på besøg. Vi fik det dagen efter, og kun en lille klat var tilbage. Det ville jeg selv have smidt ud, men mine forældre mener at alt, og jeg mener virkelig ALT skal gemmes i små bøtter i køleskabet. Selv én rest kartoffel kommer i en bøtte i køleskabet.. Det er klart nogle ting når at blive forældet, når de gemmer så meget.

• #17   23. nov 2013 Laver jeg noget mandag, og der er rester tilbage, bliver de gemt. Det bliver spist enten tirsdag, eller onsdag. Torsdag ryger det ud. Så sart er jeg smiley
    Skal det gemmes længere ryger det fryseren, allerede mandag.

• #18   23. nov 2013 Jeg synes ellers ikke jeg er så sart med sådan noget, men jeg ville heller ikke spise det efter 6 dage.

• #19   23. nov 2013 Måske jeg skulle skrue bissen på, og bevise hvor længe maden kan holde sig via information fra nettet samt folks besvarelser her - måske det ville hjælpe, men ærlig talt, så tvivler jeg smiley

• #20   23. nov 2013 Så sultestrejker du bare smiley

• #21   23. nov 2013 Som de andre skriver er der stor forskel på hvad det er og om det er opbevaret for sig selv eller mikset sammen i en bøtte. Tre dage syntes jeg er fint, generelt set, men hvis det er rent kød som er gennemstegt og bruges til pålæg tænker jeg umiddelbart fire dage eller hundens mund.

• #22   23. nov 2013 Efter at have tænkt nærmere efter ryger fire dags mad i skralde spanden eller også får hunden det. Så to-tre dage vil jeg sige. Nu fryser jeg selv rigtig meget mad også mindre portioner(to skriver ost, 2x 1/3 leverpostej osv) da jeg bor selv.

• #23   23. nov 2013 Natascha - Jeps, sultestrejker gerne, hvis jeg bliver fri for at spise noget der er meget mere end 3 dage gammelt, det vil heller ikke være et problem at finde noget andet spiseligt, vi har som regel godt fyldt op i skabe og skuffer smiley De kan bare godt blive lidt "provokerede" over, at jeg ikke vil spise det de servere, hvilket jeg godt forstår, hvis det er noget friskt og nylavet, men når det er i den alder, synes jeg godt, jeg kan tillade mig det.

• #24   23. nov 2013 hvis det er pakket forsvarligt ind, så skal det spises seneste på 3 dagen, er jeg vokset op med

• #26   23. nov 2013 Så laver du da bare selv mad smiley

Aj, jeg er ikke sart. Jeg har en rest kødsovs stående i køleskabet. Det fik vi i forgårs. Imorgen eller mandag lugter jeg lige til det og hvis det lugter fint nok, så ryger det i nogle pitabrød til aften smiley

• #28   23. nov 2013 Vovsen får også ofte nogle rester spredt rundt i haven, men han er jo en lille hund, så der skal ikke ret mange rester til smiley

Mine forældre er meget imod madspild, hvilket jo også er fint, men så vil jeg bare fortrække at resterne tilberedes 1-2 dage efter. Synes ikke rester er ret lækre, hvis de bare kommer direkte på bordet.. Det skal "gentilberedes".

Mette - Laver da også mad én gang om ugen smiley
    - men laver for det meste noget, hvor jeg kan tage resterne med i skole dagen efter. Det er super lækkert med en pastaret eller risret der.

• #29   23. nov 2013 Max 3 dage i køleskabet her ellers bliver det frosset ned.
    Der kan sagtens leve bakterier i maden efter en uge som man ikke kan se, lugte eller smage smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #30   23. nov 2013 "røgede fisk 3 dage" og "marinerede sild 8 dage"

hold da fast.....hvordan var det nu lige i gamle dage, hvor rygning og marinering og saltlage var eneste konserveringsmetode der fandtes? Nåh ja.... det holdt sig, til der ikke var mere...

Hm. Jeg er så absolut ikke sart, og jeg sætter ikke antal dage på. Jeg lugter til tingene/mærker på tingene/kigger på tingene, og er der ikke noget der peger i retning af at det ikke burde spises, ja så bliver det spist.

Hvis det har lagt længe, får det bare en ordentlig varmebehandling, så er man på den sikre side.

• #31   23. nov 2013 Jeg kan godt spise noget fra dagen før, men bliver altid mistænksom, hvis der er gået en dag mere..

Men hold da op, fra sidste søndag, så havde jeg ikke rørt det smiley

• #32   23. nov 2013 Malou - netop, men ironisk nok er vi meget sjældent syge i vores familie, måske er vi blevet hærdet af de bakterier, som muligvis har været i det mad, vi har spist smiley

• #33   23. nov 2013 Det er ok, at varme mad dagen efter. Hvis der fx er til 3 dage, så fryser jeg enten ned, eller varmer kun én portion, men efter 3. dagen ryger det ud. Jeg varmer ikke mad 2 gange.

Mad fra sidste søndag - ej, så havde jeg hellere sultet.

• #34   23. nov 2013 I " gamle dage " .... da jeg var barn...... så satte man mælk / kærnemælk ... hen i det åbne vindue... til tykmælk..... når der så var gået nogen dage... og der var et pænt lag støv på... og en hulens masse døde fluer ovenpå .... så var tykmælken færdig...
    Så skrabede man støvet og de døde fluer af....og så var der serveret....... FØJ siger jeg bare.

Men på tykmælken kunne man trods alt se de døde fluer........ men på uge-gammelt mad i køleren..... kan man IKKE se alle de krapyler-mustifytter-grumme-baktusser , der gemmer sig indeni ...... FØJ...FØJ.... siger jeg bare............ Velbekommen .

profilbillede
  • #36   23. nov 2013 Sådan laver man også tykmælk i dag, NITTIB - når den er hjemmelavet.

Men man må så gerne dække den over så den er flue- og støvfri...

• #37   23. nov 2013 Anden dagen ingen problemer, tredje dagen måske alt efter hvad det er.
    Som regl fryser jeg det på andendagen hvis det ikke bliver spist der..

• #38   23. nov 2013 hende dér - Du kan da umuligt have spist en midefyldt frikadelle uden problemer? smiley Puha, jeg var løbet ud af døren...

• #39   23. nov 2013 Jeg er ikke sart og går meget ind for at stoppe madspild.

Vi planlægger gerne til 3 - 4 dage ad gangen og laver også gerne til 2 dage i et måltid.

Jeg fryser rester ind eller spiser dem inden for max 4 dage. Er der kun en lille rest til overs, vi intet kan få ud af, sauce osv. får hundene det

• #41   23. nov 2013 Jeg er meget sart med restemad smiley

Her bliver det gemt 1 dag, max. 2 dage, men så kommer det an på hvad det er.....

• #42   23. nov 2013 Det kommer ikke altid an på hvor mange dage man vil spise maden efter.
    Hvis man bor i en familie og spiser og lever efter et mønster, så bliver man mere vandt til bakterierne.
    Vi spiser tingene herhjemme når jeg mener de stadig kan spises. Og det kommer ikke an på dage men på hvordan det lugter, ser ud, smager.
    Men hvis en der er vandt til at kun spise mad på 1.2 dagen så kan man godt forstille sig vedkommende ville få lidt dårlig mave af at spise her. Fordi han simpelthen ikke er vant til de bakterier der er herhjemme.
    Hertil vil jeg lige bekræfte at mine gæster altid får 100 % frisk mad. Men VI selv, kan godt spise rester på 3-4 dagen, fordi jeg pakker forsvarligt.
    Og mht artiklen: mit syltetøj står i køleskabet i månedsvis. Mælk drikker vi ind til det bliver surt, og derefter laver jeg pandekager på den sure mælk. Pålæg; jeg lugter til det, kigger på det smager på det. Så smager det som det skal, så spiser vi det. Og sådan er det hele vejen igennem. Jeg har hele mit barndom været sulten. Det er måske grunden til at jeg ikke vil smide mad ud. Ved godt hvordan det er at sulte.

• #43   23. nov 2013 Det handler ikke kun om bakterier.
    Det handler også om de giftstoffer, som bakterier efterlader sig.

Det er sund fornuft at gemme mad og bruge sine rester - synes egentlig det er uansvarligt at gøre andet.
    Men det kan gøres på flere måder - blandt andet i en fryser, hvis der går flere dage inden man kan spise det.

Man bliver ikke vaccineret mod patologiske bakterier ved at spise fordærvet mad.

• #45   23. nov 2013 I øvrigt kan man heller ikke altid lugte eller smage sig frem til, at der er "skidt" i.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #46   23. nov 2013 hvornår kan man ikke det, mener du Bente?

• #47   24. nov 2013 Åh, det er jo svært at svare entydigt på, det kan jo være afhængig af råvarer, måden, maden er tilberedt på, måden, maden er nedkølet og opbevaret på osv.

Citat: "Mikroorganismer kaldes patogene, hvis de kan gøre mennesker syge. Dette sker, hvis mikroorganismerne findes i tilstrækkelig mængde i maden eller hvis de har dannet giftstof (toksin). Man kan ofte hverken se, lugte eller smage, hvis der er patogene mikroorganismer i maden."

• #48   24. nov 2013 2-3 dage i køleskab, alt efter hvilken type mad det er, er det ikke spist får hundene det.
    Tykmælk smager herligt og jeg er så heldig at have en stak gamle tykmælksskåle med låg, så kommer der hverken støv eller gamle fluer i smiley

• #49   24. nov 2013 Jeg smider så godt som aldrig mad ud.
    Det er også et spørgsmål om at emballere resterne ordentligt og holde temperaturen nede i køleskabet.

Brød, der er blevet tørt, bliver som nybagt, hvis det fugtes med lidt vand og kommer i mikrobølgeovnen.

Og spagetti smager for øvrigt lækkert dagen efter, når man steger den på panden med løg og krydderier. Ellers kan den varmes i mikroen med en lille klat smør.

Havregrød er også som nylavet, hvis den varmes i mikroen.

Det, jeg ikke selv spiser, får fuglene, kattene og hundene.

Hunde tager for øvrigt ikke skade af kød, der har fået en "tanke".
    Deres fordøjelsessystem er gearet til det, og i naturen spiser de også ådsler.

Både dyrene og jeg har "strudsemaver".

PS: Vi får altså andet end pasta og havregrød smiley

• #50   24. nov 2013 Skal lige hører hvordan det er med gulerødder som er begyndt at få mørke pletter( som med tiden vil blive til mug, er de ok at spise hvis man skralder dem?

• #52   24. nov 2013 Jeg vil også sige 2 dage i køleskabet. Derefter bliver det smidt ud. Vi gør meget for at smide så lidt mad ud som muligt, men jeg vil ikke spise mad der er for gammelt.

• #53   24. nov 2013 Rester kan faktisk bruges til mange andre lækre ting end det de lige var tiltænkt til at starte med.

F.eks. kan havregrød bruges i brød, det kan kogte grønsager og kartofler også.

• #54   2. dec 2013 Der findes en bog der hedder "Rig på Rester" - omkring at bruge sine rester til andre ting smiley
    http://www.boghandleren.dk/rig-paa-rester/c-25/p-239031/#!240230

Kommentér på:
Mad i køleskab - Hvor længe?

Annonce