{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.598 visninger | Oprettet:

Joachim B. Olsen slår til igen... {{forumTopicSubject}}

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2172945.ece

Nok er jeg, indrømmet, mere blå end rød.. meeen.. LA-tilhænger bliver jeg aldrig.

En ny ydelse til langtidssyge, som regeringen er i gang med at forhandle om:
"En syg, der ikke kan få forlænget sine sygedagpenge, vil fremover få 10.500 kroner om måneden før skat, hvis vedkommende ingen børn har. I dag får en syg mellem 16.020 og 20.025 kroner om måneden før skat - børn eller ej.

Ydelsen bliver med andre ord mindst 5.520 kroner lavere om måneden for syge uden børn."

Hr. Olsen siger:
"- Vi er store modstandere af at fjerne varighedsbegrænsningen og indføre denne luksus-kontanthjælp uden modregning fra samleverens indkomst."

Stakkels de mange syge mennesker, der i forvejen sidder i klemme i systemet, hvis LA fik for megen indflydelse.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Joachim B. Olsen slår til igen...
  • #1   13. dec 2013 Jeg synes at dem der synes det der lyder som en rætti god ide skulle prøve at blive syg selv . Ikke fordi jeg ønsker at nogen bliver syge, men nogen gange virker det som om visse mennesker ikke kan sætte sig i andres sted, før de selv står i samme situation.

• #2   13. dec 2013 "Luksus kontanthjælp"
    Jeg gad dælme godt se kugle-idioten klare sig for 10.500 før skat, hvis han skulle være så uforskammet at blive syg og nasse på systemet!!

• #3   13. dec 2013 Nu er jeg ikke helt skarp på området, men som jeg kan læse mig frem til er reglerne nu, at langtidssyge rammes af varighedsbegrænsingen (på 1 år) nu får tilbudt en ny men lavere ydelse, så de ikke skal på kontanthjælp. (hvor de også vil rammes af modregning i samlevers indkomst)

Har jeg ret?

• #4   13. dec 2013 Han er så dum at høre på at han burde bære mundkurv, når han er udenfor sit eget hjem. At den mand nogensinde er kommet ind i politik er mig en gåde. Forstår simpelthen ikke at nogle kan være enige med ham o.O

Han er selv blevet forsørget af samfundet og det offentlige hele hans liv, men mangler seriøst noget voldsom virkelighedsfornemmelse eller andet o.o

• #5   13. dec 2013 Han gør mig så hidsig.

Han skulle selv prøve at være syg og så kæmpe med det økonomiske samtidig

• #7   13. dec 2013 Generelt tror jeg mange politikere havde meget godt af at prøve at leve "på den anden side" bare et par mdr, Måske nogen af dem kunne få et lidt andet indtryk af systemet, hvis de selv blev udsat for det

• #8   13. dec 2013 Maria, lige nu får man ikke tilbudt en ny lavere ydelse - lige nu får man tilbudt kontanthjælp eller selvforsørgelse.

Det er ekstremt få, der får ressourceforløbet, som var hensigten. Kun knap 1500 ud af de 15.000 der var det tiltænkt har fået det.

Kommunerne er ekstremt tilbageholdende med ressourceforløb.

Joachim er for mig bare en hulemand, som jeg har valgt at ignorere. Han er for langt væk, simpelthen.

• #9   13. dec 2013 Det er virkelig en mand, som kan få mig op i det røde felt. Fjolset har jo ingen ide om, hvad han snakker om!!

Han skulle prøve selv at stå i situationen, så fik piben nok en anden lyd smiley

• #10   13. dec 2013 CH: Ok, men er det så rigtigt forstået, at de nu prøver at forhandle denne her, ifølge Joachim "luksuskontanthjælp" på plads til langtidssyge, så de ikke ryger på kontanthjælp eller selvforsørgelse.

• #11   13. dec 2013 Ja, det er rigtigt.

Man forsøger at få en varighedsbegrænsning på et halvt år og derefter automatisk overgang til ressourceforløbsydelse.
    Den sidste vil V have begrænsning på også.

• #12   13. dec 2013 Ok, så er jeg ikke helt galt på den..

Man må da håbe, at folk ikke helt mister forståelse for vigtigheden af det sociale sikkerhedsnet og behov for hjælp til syge og ledige, således at folks som Joachim B. Olsen ikke får en betydelig plads i regeringen en dag.

• #15   13. dec 2013 Han er en frygtelig mand. Totalt blottet for sympati for dem der ikke skøjter gennem livet. Har én gang hørt ham til en politisk debat. Puha og føj for den, han er ikke til at holde ud!!

• #16   13. dec 2013 er der ikke noget om at hanhunde kan blive skøre i hovedet og bidske, når man fjerner deres kugler smiley

• #17   13. dec 2013 Han er et fjols.. Andet kan jeg ikke sige...

• #18   13. dec 2013 Den mand er simpelthen en opblæst NAR! Uden empati og forståelse for andre mennesker, syge eller ej! http://www.avisen.dk/fb-sharer_247516.aspx

• #22   13. dec 2013 + at det er bruttobeløb der er tale om her - der er jo nok også forskel på at være ung og frisk og har sat sine forpligtelser efter man skal læse, og så være etableret med børn og div. faste udgifter og blive sat ud af spillet pga. sygdom.

• #25   13. dec 2013 vil godt bruge mig selv som eksempel: jeg var ude for en arbejdsskade for 12 år siden, jeg har stadig udgifter til medicin, smerte/fys-behandling, kan ikke tage offentlig transport, så jeg er afhængig af en lille bil, bare de 3 ting koster mig omkring 4000 om måneden - vi har så været så heldige at vi har boet mange år i vores hus, så vi ikke har været nødt til at sælge det, men det er der rigtig mange der har været nødt til - og igen, du har selv valgt din uddannelse og din fritid og at du ikke, som du måske godt kunne, ønsker at arbejde, det valg har syge ikke smiley

• #26   13. dec 2013 10500 er bedre en ingenting;( og der er meget langt fra min indtægt før jeg blev syg, den var på 30500, så fik jeg kræft, det var ikke med vilje det lover jeg, når man har arbejdet siden man var ung og har tjent pænt, så har man ofte sat sig i lidt stører udgifter end en ung på su;) mine faste udgifter var ret høje før jeg blev syg;(.
    Hvis du er så dum at blive syg af noget som ikke sådan lige lader sig ordne på 52 uger, så stopper sygedagpengene altså som det ser ud nu;( dvs jeg gik fra max sygedagpenge som så vidt jeg husker var 16000 til 0 kr i april;( ikke fordi jeg var rask, men fordi jeg var for syg til at der var udsigt til at jeg kunne blive rask foreløbig;( det er ikke så let at tjene en ekstra skilling hvis man er syg;) er du studerende har du muligheden for en ekstra skilling, gå med aviser, stå i en kiosk eller lign. Det er ikke en mulighed hvis du er syg;(
    Nej de 10500 er ikke ret meget, men stadig bedre end ingen ting;(

• #31   13. dec 2013 Du tager helt fejl;) en syg får en procentdel af sin hidtidige indkomst, dog max 20000, så din kæreste ville få lidt under hvad han får nu hvis han blev syg;)

• #33   13. dec 2013 En syg for ikke mere end da han/ hun var rask!! Lotte bn

• #39   13. dec 2013 Helt ærligt, hvis man bliver syg og skal komme sig - og er væk fra arbejdsmarkedet 12 måneder - skal man så sælge bil, hus, hund??
    Min mor med 3 børn ville da ikke have en jordisk chance for at blive boende, selvom der var tale om en periode på et år og ikke for altid.

Jeg kan ikke forstå, at man ikke under de syge at de kan få så de forhåbentlig kan beholde deres hjem.

• #41   13. dec 2013 Lotte, nu får jeg nok også klø, men kom igen når du er 'voksen' med forpligteler og et etableret liv, - jeg kan sige dig, jeg vil ski gerne gå for 17.000 i måneden og så IKKE være kommet til skade og gå og være smerteplaget døgnets 24 timer og ikke kan deltage i livet.

• #42   13. dec 2013 Ved du hvad Lotte jeg vil gerne invitere dig til at følge mit luksuslivl på et sølvfad et par dage;( det er ikke helt det samme som at være studerende det kan jeg godt love dig;)

• #44   13. dec 2013 jeg får kun det alm. tilskud fra sygesikringen som alle andre får - min arbejdsgivers forsikring betalte for de første 21 behandlinger, så var det slut, så nej, jeg får ikke en rød reje til noget af det smiley

• #54   13. dec 2013 Nej det ville ikke gå væk;( men måske kunne man nøjes med kampen mod kræftsygdommen og være fri for kampen om mad, husleje, varme og så videre;(

• #56   13. dec 2013 Der må være en hel del forældre der ude i verden som har fejlet i opdragelsen af deres unge, de har glemt at lære dem empati og det at tænke på andre end sig selv;(

• #58   13. dec 2013 nu er der jo også rimelig stor forskel på at tale om 0-10.000 kr om måneden eller 50.000, jeg ville måske kunne købe mig til nogle flere behandlinger og måske finde alternativer til den ordinære behandling, hvis jeg fik 50.000. i måneden og dermed have mindre smerter, men jeg er ikke grådig, det skal bare være muligt at det løber rundt.

• #68   13. dec 2013 Kathrine: det er muligt at DU kan leve på su, men nu får man som studerende også visse fordele. Du kan tage et billigt su lån ved siden af, du kan vælge at bo i en billig bolig der er for unge under uddannelse, og du kan få billigere fagforening. Du har også den mulighed at have et job ved siden af studierne. Dette kan andre ikke. Og med alle vores skatte og afgifter på alt! Så er 10500 kr før skat faktisk ikke særlig meget.
    Og da slet ikke hvis man f.eks. Har fast bolig, bil skiftet familie og har gæld at skulle betale af på. Så er det faktisk ikke særlig meget at få udbetalt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #69   13. dec 2013 Man skal også tænke på at mange på su optager lån som de så senere kan betale af på. Den mulighed har en syg ikke. Rigtig mange på su har lån,arbejder ved siden af og så der de heldige der også har forældre der kan hjælpe. Det er der intet forkert i,men det glemmer man mange gange at få med.

At der er folk der kan stemme på det parti er mig en gåde. Jeg tror så ikke manden er så dum igen,men bare et dumt s...

• #70   13. dec 2013 Måske fra su katrine s smiley

• #72   13. dec 2013 Joachim B Olsen var et godt sted at starte smiley

• #74   13. dec 2013 Du skal nok huske at jeg siden jeg var 16 år har knoklet og betalt skat, samtidig med at jeg tog en uddannelse;) så egentlig er det mine skattepenge der nu går til din SU;), noget jeg aldrig har fået, dengang tog vi vores uddannelser samtidig med at vi arbejdede og tjente penge;)
    Jeg syntes SU er en god ting;) men hvis valget stod mellem at sørge for at syge kunne overleve og SU til unge der udmærket kunne arbejde og selv tjene til deres uddannelse, så ville jeg nok mene at man ikke bør lade folk dø af sult:(

• #77   13. dec 2013 Du læser jo ikke, hvad der bliver skrevet, Katrine..

• #78   13. dec 2013 jeg under virkelig alle syge mennesker uanset hvilken sygdom de har at få penge til deres udgifter og få det de får nu, synes da ikke de skal sættes ned.

Men vil så også sige at for mig er 10.000 kr rigtig mange penge. jeg er 18 år gammel, er på kontanthjælp, fordi jeg har en depression og kan derfor ikke tage en uddannelse eller arbejde.
    Fra januar får jeg 4900 kr udbetalt.

Så jeg får altså under halvdelen. Jeg har måttet opsige min lejlighed sammen med min kæreste, som ellers var en ungdomsbolig og flytte hjem til min mor, så jeg nu får hjemmeboende, fordi ellers kan det ikke hænge sammen. Så for mig ville det være en luksus at få bare 8000 kr.

MEN folk med børn bliver nød til at have mere, for de har også flere udgifter. men hvis man ikke har børn, er det altså begrænset hvor mange flere udgifter der er.

Men som sagt under jeg dem det, men man bliver altså også nød til at se på, at det ikke er alle, der får så mange penge, bare fordi de ikke kan arbejde.

• #81   13. dec 2013 ER der mon nogen af Jer, der syntes vi har et a-okay system for syge, der har overvejet Gensidig forsørgerpligt?

Det er faktisk det, der er humlen her. Ikke de 10.500...

• #83   13. dec 2013 Katrine - dDDet handler om gensidig forsørgerpligt, og det handler om, at sygedagpengene også har en ende..

Og unge studerendes økonomi kan bare ikke sammenlignes med voksne, etablerede menneskers. En ung studerende har bare ikke de samme forpligtelser. Det er naivt at tro andet..

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
    #84   13. dec 2013 Med gensidig forsøgerpligt er jeg i hvert fald spændt på hvordan jeg skal betale mit medicin for eftertiden smiley

• #86   13. dec 2013 hej
    Jeg håber, at alle der er kede af besparelserne i velfærden, så i det mindste var glade for skattelettelserne/-stoppet. Vi vil fand'me ikke betale en skid til nogen ting. Dk er i færd med at blive til et discountland. Til gengæld forventer vi sundhed, uddannelse og infrastruktur mm er second to none - og nej, jeg stemmer ikke liberalt.
    mvh søren

• #87   13. dec 2013 Katrine -de store forskel er at du har VALGT ikke at arbejde ved siden af. Du KAN hvis du VIL, tage et fritidsjob (ingen siger jo det skal være mange timer om ugen).
    Jeg har ikke boet hjemme siden jeg var ca 15 år. Jeg har altid haft arbejde, osse ved siden af gymnasie (hvor jeg var så heldig at få den dengang laveste SU--sats på 1400, så der skulle altså arbejdes noget ved siden af for at få mad på bordet) og senere ved siden af studie.
    Jep det kan være en presset tilværelse, og jeg kan såmænd osse forstå hvorfor nogen vælger arbejdet fra og så lever lidt mere sparsommeligt istedet. men det er et VALG man tager.
    Som syg har man IKKE noget valg -du kan ikke bare gå ud og få et arbejde, og på den måde forbedre din situation.

Jeg står i en situation hvor jeg har været nødt til at springe fra studie pga sygdom, har job, men kan ikke holde til at arbejde ret mange timer = ikke engang alm deltid.
    Men gårjeg på jobcenter tilbyder de mig ikke andet end hvad der svarer til SU, og så skal jeg i øvrigt igang med fuldtidsstudie (som jeg jo har fundet ud af jeg ikke kan holde til). Fordi jeg åbenbart ikke r syg nok (dette i øvrigt konkluderet uden at sagsbehandleren på noget tidspunkt har kigget i mine papirer) hører jeg ikke under dem som ikke regnes for "udannelsesparat" og kan derfor ikke få ekstra-ydelse.

For mig betyder det at jeg bliver i mit job som jeg egentligt ikke rigtigt kan holde til og som jeg egentligt heller ikke kan andet end lige præcis overleve af. Her ER skåret ned på diverse udgifter -bl.a. har jeg måttet fravælge medicin for min sygdom og nøjes med smertestillende, for jeg har ganske enkelt ikke råd til at betale for mit medicin.

ja så kunne jeg self skippe hundene -det er så et valg jeg har taget, det kommer ikke til at ske, og dermed følger jo så lidt udgifter... Men skulle jeg af med dem, er vi vidst ved at være der hvor jeg lige så godt bare kunne gå ud bag ved og få det overstået...

Jeg ville juble over 10.500 i måneden -men jeg har jo altså osse levet på skrabebudget i mere end 10 år, så jeg har ikke sat mig med hverken hus, bil eller andre udgifter som altså er ganske normale at have når man som oksen og færdiguddannet har et job.
    For et almindeligt vokse menneske med de forpligtelser sådan nogen har, er 10.500 altså virkeligt ikke meget.

• #88   13. dec 2013 Huslån.. Billån.. Gæld generelt.. Børn, som du så ikke mener tæller med her.. Fagforening.. A-kasse.. Alle studiegoderne falder fra, så ikke flere rabatter i diverse sammenhænge.. Ingen billige studieboliger..

Ét meget simpelt priseksempel. Fagforening og A-kasse som studerende - 99,- kr. Som færdiguddannet 1000,-.

Jeg er selv ung, og jeg er ikke syg. I teorien kunne jeg også bare sidde og brokke mig og fortælle hvor utaknemmeligt, det er ikke at være tilfreds med 10.000, men nej. Jeg vælger at se det i det større billede.. Jeg kan sagtens se, at mine økonomiske forpligtelser ikke er ligeså store, som f.eks. mine forældres. Det kan ikke sammenlignes, hvor meget du end gerne vil..

Pointen er i bund og grund, at du som studerende har et valg - det har den syge ikke.. Du kan hvis nødvendigt øge din indtægt, selvom det vil være hårdt og kræve ekstra arbejde - det kan den syge ikke.

• #89   13. dec 2013 Kathrine S - Husk lige på at SU ER en luksus, det får man squ ikke i nogle andre lande! Så du skal da bare være glad for at du får noget !!

Jeg synes det er grotesk og at man må være virkelig blottet for empati hvis man ikke under de svage i samfundet hjælp. Jeg skammer mig groft over at tilhører en generation som vil have amerikanske tilstande i DK. Det er dybt dybt sørgeligt at lytte på alle de fordomme som hersker om folk der er på overførselsindkomster.

Jeg kan få SÅ ondt i hjertet når jeg lytter den narhat til JBO udtale sig, hvilket faktisk gælder for hele hans skodparti.

• #90   13. dec 2013 Katrine s det handler jo ikke om 10500, hvis du gider læse hvad jeg skriver så handler det om at syge i dag ikke får noget, ikke 10500 ikke hvad der svarer til SU som du jo mener at du har ret til, for du skal jo uddannes;) i dag får vi 0 kr, det er lige det beløbet har fået siden april;) 0kr pr måned, det er lidt svært at betale medicin, husleje,mad og andre ti g for 0 kr;) og jeg har til forskel fra dig betalt skat i ret mange år;) det betyder ikke rigtig noget, for du skal jo have SU så gør det ikke rigtig noget at der ikke er penge til de syge;) eller hvad er det egentlig du mener???
    Det nye lovforslag vil ikke hjælpe mig, jeg tror ikke rigtig på at jeg bliver hjulpet når jeg er faldet ud af systemet, men jeg håber det kan hjælpe andre så de ikke havner i den. Ydmygende situation intet at haveog være afhængig af en partners hjælp;( det er ikke sjovt kan jeg love dig, og det hjælper ikke på muligheden for at blive rask igen;(

• #92   13. dec 2013 Katrine S - Fordele for studerende er som blandt ander; Kan tage job ved siden af SU, SU-lån, billigere boliger, rabat rigtig mange steder(kaldes studie rabat), Ungdomskort/hyperkort, som gør din transport mega billig. Så er der ting som A-kasse og lignende som du kan få til langt lavere priser.

Derudover er vand, el og varme tit inkluderet i de billigere studieboligere, hvilket gør udgifterne endnu mindre, end for andre.

• #94   13. dec 2013 Jeg er syg, har kræft, har været syg i mere end 52 uger, kan derfor ikke få sygedagpenge mere, dvs jeg får 0 kr! Hvis jeg først var smidt ud fra sygedagpenge pr 1/1 2014, (hvis loven går igennem) så havde jeg fået 10500, nu får jeg 0 og jeg ser ikke nogen steder at loven er med tilbagevirkende kraft så jo jeg får lige præcis 0 kr;(

• #95   13. dec 2013 Katrine - helt ærligt. Pak din spydige og sarkastiske attitude væk - det klæder dig ikke.

Ung og fri - du aner intet om mine forpligtelser - jeg informerer dig blot om, at jeg erkender, at jeg altså IKKE har de samme forudsætninger, som en på 40.

Undskyld, men i mine øjne har du et meget naivt billede af verdenen " køber et hus, de kan sælge igen skulle de komme ud for uheld''. Tror du - hånden på hjertet - at virkeligheden er så let?

Og hvori ser du det ansvarlige i at låne til et hus, blive syg - og være nødsaget til at sælge det med underskud, for derefter at kunne sidde endnu dyrere i en lejet bolig, hvor penge kan gå både til afdrag på et hus solgt med underskud og leje?

Verden er ikke sort og hvid.

• #97   13. dec 2013 Katrine jeg var syg og fik 0 kr. i 4½ år.

Tror der er noget, du skal læse lidt op på.

• #98   13. dec 2013 Kathrine: hvordan vil du have at det skulle være muligt økonomisk at sikre sig mod sygdom? Du får det til at lyde så let. Har du hørt om at det kan være svært, hvis ikke næsten umuligt at sælge bolig for tiden? Synes dit billede på vores samfund virker en anelse virkelighedsfjern.

• #99   13. dec 2013 I forhold til det med at alle kan låne penge.

Jo...

Hvis du er på kontanthjælp og du låner penge, så bliver de - krone for krone - fratrukket hjælpen, hvis den overstiger 10.000 kr.
    Og dette et år tilbage.

• #100   13. dec 2013 Det sjovt, Jeg giver 1050 kr for 3 måneder periodekort hvis jeg skulle have et almindeligt fra transport uden at det var ungdomskort skulle jeg give omkring 1000 kr PER måned.

Kathrine - Tror du skal blive voksen før du udtaler dig om sådan noget alvorligt som penge til syge, for du har tydeligvis INTET begreb om hvor dyrt det er at leve når man ikke længere er studerende og får en masse fordele, som du nægter at se er der.

ALLE kan ikke låne penge nej, det er da en håbløst romantiseret forestilling.

Ja men vand, varme og el er ALDRIG gemt i huslejen i normale boliger, derudover findes der ikke boliger til ikke studerende som er SÅ billige som dem studerende kan få.

Derudover har en ung studerende bare ikke ligeså mange forpligtelser og faste udgifter som en voksen person/syg har, og nej det er langt fra i alle tilfælde at man får betalt medicin.

• #101   13. dec 2013 Den mand ejer ikke empati.. Han skulle skamme sig smiley

Og så er der en i tråden der skriver, husker ikke hvem.. Hvorfor skal man have så meget for at være syg... say what !!!!!

Det vil sige at syge bare skal leve en kummerlig tilværelse, uden nogen form for goder overhovedet?? Fedt nok, men selvfølgelig, livet som syg er jo også en fest i sig selv...

• #102   13. dec 2013 Blev kørt ned af spritbilist i 1994. Flyttede sammen med kæreste samme år i lejet bolig.
    Blev raskmeldt 2 år efter. Købte hus i 1996. Fik i 1999 kronisk tarmsygdom. revalideret og færdiguddannet i 2001. Fik fast arbejde 30 timer om ugen samme år.
    Boede billigt, levede godt.
    Flyttede, købte hus i 2003. Sygdomsaktiviteten høj. Sygemeldt on and off. Blev gift i 2006, blev færdig med 2. uddannelse, om skulle sikre at jeg kunne arbejde hjemmefra. Uddannelsen betalte jeg selv. Åbnede selvstændigt firma.
    Sensommer 2006 øgede sygdomsaktiviteten, fuldtidssygemelding.
    2008. Finanskrise. Boligpriser faldt, teknisk insolvens herfra. Varighedsbegrænsning på sygedagpenge indtrådte. Nu 0 kr. udbetalt indtil 2013.

Kunne ikke tage arbejde, kunne ikke sælge hus, kunne ikke låne flere penge hverken privat eller af banken, manden kunne ikke arbejde mere end de tre jobs han havde, jeg blev mere syg.....

Kære Katrine - du aner ikke, hvad du taler om!

Man kan leve et helt normalt voksenliv det ene øjeblik og et år efter stå med økonomisk ruin fordi man er blevet syg eller været ude for en ulykke.

Og nej, man kan ikke vælge....

• #103   13. dec 2013 Jeg får to store betydelige studierabatter som studerende. Et månedskort til 589 kr. om måneden, hvor jeg stort set kan rejse på hele sjælland på alle tider af døgnet, hvor jeg ellers skulle bruge 1800 kr. i udgift på transport.
    Så får jeg derudover A-kasse gratis, fagforening, ulykkesforsiking og indbo for 100 kr. om måneden.
    Det er en betydelig rabat som SU-studerende, som etablerede mennesker ikke kan få.

Selvfølgelig skal man ikke have 50.000 kr. om måneden i sygedagpenge eller kontanthjælp, og det er der vist heller ingen der påstår, men det burde da være fair, at folk får så de kan opretholde bare en nogenlunde livsstil og ikke er nødt til at gå fra hus og hjem og flytte i kollegie ligesom studerende, fordi de bliver langtidssyge. Det synes jeg virkelig, man skylder langtidssyge, som i forvejen døjer med mange bekymringer.

Og den gensidige forsøgerpligt er til grin. Sådan som det ser ud nu, skal folk have sparet mange mange 100.000 kr. op for at overleve, hvis nu de en dag skulle blive syge. Sygdom kan ramme os alle.
    Tænk hvordan samfundsøkonomien så ville gå nedenom og hjem, hvis folk gjorde det.

• #104   13. dec 2013 hold op hvor er det skræmmende at høre om at i får 0 kr smiley troede der var et minimum for når det er noget så alvorligt smiley

Får det helt skidt, ved tanken om at jeg brokker mig over 4900 kr når andre slet ikke får noget..

• #106   13. dec 2013 At være syg og på kontanthjælp = det er jo ikke en ydelse man regner med man skal være på i flere år? Enten kommer man i flex eller førtidspension altså indtil man finder ud af hvad det er man vil...

Jeg er selv studerende og får 5000kr udbetalt.. Jeg har ikke længere mulighed for at tage et studietid pga prolaps i lænden og hypermobile led..
    Jeg har udgifter til alm. Ting, bøger, papir, blæk og print, transport frem og tilbage min uddannelse..

Min bedre halvdel er igang med sin uddannelse. Han får lærlingeløn . Han har en kronisk sygdom Morbus Bechterew , 2 diskusprolapser i lænden.. Han kan ikke få en nogenlunde hverdag uden sin medicin. Både biologisk medicin og recept smertestillende. Han går til fys. Han får heldigvis vederlagsfri fys. Til at starte med fik han 6.000kr udbetalt. Det er nu lidt mere..

Men jeg tænker at de 10.500kr er bedre end ingenting? Jeg ved godt at efter en uddannelse så regner man med at få job.. JA! Men som syg så henstilles man også til at komme videre i forløbet hvad det er man er berettiget til selvom det måske tager 7 år...

Herhjemme er min bedrehalvdel i risiko for at ende på sygedagpenge/ kontanthjælp om nogle år/..
    Lige nu tænker jeg at han/ jeg skal være glad for at kunne få de 10.500kr.. Det er trods alt mere end han får i lærlingeløn (brutto) hvis vi kan holde os kørende nu så kan vi også holde os kørende hvis han ikke kan arbejde længere!

• #107   13. dec 2013 Katrine -har du prøvet at kigge lidt på boligmarkedet. "man kan bare sælge sit hus" er atltså noget naivt... her hvor jeg bor har flere huse været til salg jo mere end 3 år. Velholdte huse i et ganske godt område og endda til en rimelig penge. Men det ER bare ikke sådan lige at komme af med huset.

En bil kan mange undvære, jeg har selv sparet bilen væk -men jeg har osse adgang til at kunne låne ved de gamle. Herude i "udkantsdanmark" er der nemlig ikke masser af offentlig transport og tingene ligger ikke i cykel- eller gåafstand, så det ER nødvendigt at have adgang til en bil indimellem.

Jeg kender flere der har været så "heldige" at blive syge tilstrækkeligt længe til ikke at kunne få sygedagpenge længere -og det betyder altså at de er endt med en indtjening på hele 0 kr.
    De har ingen mulighed for at forbedre deres situation, det har du -du kan tage arbejde ved siden af studiet, er man ung og rask, KAN man altså godt holde til en presset hverdag i en overskuelig periode... Om man VIL er en anden sag, og her må man jo selv vælge til og fra.

For mig lyder du som et meget naivt ungt menneske, når du tror at det slet ikke gør en forskel om man er færdiguddannet med fornuftigt job og så pludseligt bliver syg, eller om man er ung der i en tidsbegrænset periode, skal leve af SU + evt studiejob.

• #108   13. dec 2013 Michelle - Mine bedstforældre har haft 2 huse tilsalg i 4 år. Det er total dødt område det der at sælge sit hus o.O

• #109   13. dec 2013 MyLove - indt man finder ud af hvad det er man vil?

Det har man da ved gud ikke nogen indflydelse på!

Og det kan godt være man ikke regner med at være på den i flere år, men folk går altså uden afklaring i systemet i rigtig rigtig mange år - jeg selv gik der i 10 år fra start til slut.

Ja, man skal være glad for 10.500. Det tror jeg også de fleste er. Men som syg er det IKKE en luksusydelse overhovedet. Og da slet ikke, hvis man har etableret sig som almindelige mennesker gør. (Og bør, hvis vores samfund skal hænge sammen)

Luksusydelsen er i øvrigt ikke kontanthjælp. Det han refererer til er resourceforløbsydelse, som kun er givet til 10% af det forventede tal.
    Ressourceforløbsydelse er ikke formue og ægtefælle/samleverafhængigt... det er åbenbart luksuriøst..

• #110   13. dec 2013 Mylove -ja teoretisk er det sådan at hvis man bliver syg, så skal man kun være på kontanthjælp (og med gensidig forsørgelsespligt evt helt uden indkomst) mens ens sag behandles.

men i praksis kan det altså tage flere år for sådan en sag at blive behandlet, så den der "tidsbegrænsede periode" kan altså blive meget lang.
    Faktis er der penge at spare for kommunerne, hvis de trækker sagen i langdrag så folk er på KH istedet for f.eks. førtidspension.

• #111   13. dec 2013 Jeg er nødt til at hoppe ud af tråden, mit humør bliver så ekstremt dårligt af at læse hvordan nogen mener syge skal behandles her i landet..

Jeg tager hatten af for jer der bevarer fatningen..

• #112   13. dec 2013 Det er sådan disse år, at flere mister sygedagpengene og færre får fleksjob og førtidspension.

Og nej, disse mennesker ender desværre ikke i ordinært job fordi de er blevet vældig motiveret af dårlige økonomiske vilkår.

De er på kontanthjælp eller selvforsørgelse..

• #119   13. dec 2013 Katrine, hvis alle i DK indrettede deres liv efter worst case scenario - som kan ske for alle, i øvrigt - så ville vi samfundsøkonomisk gå bankerot.

Vi snakker altså ikke om uansvarlige prioriteringer her, vi taler om ganske almindelige gennemsnitlige liv med fornuftige økonomiske dispositioner som ikke skiller sig ud på nogen måder.

Den slags kan man ikke bare trylle væk hvis der sker en ulykke eller man bliver langvarigt/kronisk syg.

Det ER virkelig naivt det, du fremstiller. Og jo, der er da nogle, der deler din opfattelse... Jeg tænker at det ikke er af ond mening men af mangel på viden om, hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#120   13. dec 2013 Hun skriver at der er mange der kommer i klemme efter at have været uansvarlig. Ikke alle. du giver hende en mening hun ikke har.

• #121   13. dec 2013 Okay jeg kunne ikke holde mig væk..

Jeg blev syg som ganske ung, jeg var netop færdig uddannet. Jeg nåede ikke at indrette mit liv i tilfælde af sygdom eller hvad jeg nu kunne blive udsat for..

Hvad kunne jeg have gjort for at indrette mit liv ??

• #124   13. dec 2013 Jeg kan slet ikke forstå at den situation de syge i danmark befinder sig i er tydelig for ENHVER...

Jeg kommer lige til at lave et ret personligt indlæg, men ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.

Jeg læste og fik SU i knapt 6 år, jeg har haft job lige siden.
    Jeg har levet godt, har en dejlig lejlighed jeg har boet i, i 3 år.
    Jeg ELSKER at bo LIGE her!
    Det er min rede, min trygge base, mit HJEM!
    Det er i et socialt boligbyggeri, Absolut ikke noget fancy, i et ret belastet kvarter på Amager i københavn.
    Jeg bor 2 gader fra mit barndomhjem og.... ja jeg elsker bare at bo her.

For 2 år siden begyndte jeg at få rigtig ondt i maven

Jeg har gået på arbejde og bidt smerte i mig, jeg har måtte gå ud på toilettet og tude i tide og utide, jeg har måtte gemme mig forskellige steder på min arbejdsplads når jeg fik "mave kramper"
    Jeg har gået på arbejde hvor jeg ingen søvn har fået så mange gange at jeg ikke længere har tal på det
    Jeg har isoleret mig totalt
    Jeg har gået så meget på arbejde at jeg ikke var i stand til at handle ind, lave mad eller gå en tur med hunden om eftermiddagen.

Jeg har kæmpet og kæmpet i 2 år af............ FRYGT!

Fordi..... hvis jeg sygmelder mig, hvad sker der så?
    Min læge kunne ikke finde ud af hvad jeg fejlede og havde rendt til læge SÅ længe at HVIS jeg havde sygemeldt mig i starten af forløbet, så var jeg da blevet fyret for længst!
    Ja jeg er i fagforening, men hvorlænge kunne jeg så få sygedagpenge? og bagefter kontanthjælp?

Allerede her vidste jeg godt at jeg skulle lige farvel til mit HJEM! min base... min tryghed!

Jeg ved at jeg ikke er den eneste der kæmper af frygt, og tænk på alle dem som bliver tvunget total i knæ af sygdom.... det er sgu lige før jeg kunne tude på deres vejene..

Det handler ikke en skid om kroner og øre, det handler om ens liv, ens hjem, ens base... ens eksistens grundlag.

At det ikke er tydeligt for enhver.... det begriber jeg ganske enkelt ikke.

Jeg fandt ud af at jeg har en kronisk tarm sygdom og blev opereret, så JEG er okay... men hvad med alle de andre som har et hjem de elsker? deres børn elsker?

Ja jeg ved ikke.... jeg ved bare at det var min største bekymring af dem alle... at miste mit hjem.

• #127   13. dec 2013 Katrine -naturligvis kan jeg ikke garantere at du har job når du er færdiguddannet. Men jeg går ud fra at du er sund og rask. Hvis du derfor er villig til at tage hvad du kan få, er der trods alt en god sandsynlighed for at det er ret kortvarigt du vil være på kontanthjælp (hvis du da ikke er i fagforening)

Du HAR derfor mulighed for at forbedre din situation... det har den syge ikke.

Og hushandlen kom ind i billedet fordi du skrev at folk bare kunne sækge huset -det kan de altså ikke bare, for huse (i hvert fald her i min landsdel) bliver ikke bare lige solgt... de står til salg i halve evigheder på trods af betydelige prisnedslag og hvad har vi...
    Og skal man vente f.eks. 1 år (og det er dælme ikke højt sat -banken kan jo altså osse sætte hælene i, hvis man vil sælge det FOR billigt, for hurtigt at komme af med det) på at huset bliver solgt, ja så risikerer man altså at det ryger på tvang istedet, hvis ikke man har nogen indkomst fordi man er syg og dagpengeperioden udløbet.

Jeg tror ikke der er nogen der mener at syge bare skal have kastet store beløb i nakken -men jeg kan da i hvert fald garantere at man ikke bliver mindre syg af at skulle overveje om det overhovedet er muligt at få mad på bordet hver dag

• #129   13. dec 2013 Maria.. nu ved jeg fra tidligere tråde, at vi to har den samme sygdom.

Jeg synes det er grusomt, at du har måttet skjule din sygdom og dine symptomer så længe, ja jeg forstår ikke du har været i stand til det. Du har edder magme rygrad..
    Tænk at nogen skal leve i sådan et helvede fordi de er bange.. Det er sgu da forfærdeligt.

• #130   13. dec 2013 Katrine - Du forstår jo slet ikke hvad det er der bliver sagt til dig?
    - Bare fordi DU kan leve for det penge, og andre IKKE kan, betyder det squ ikke at de har en bedre eller høj levestandard.

Mine forældre bor i et hus på 90 kvm, lejet self, de giver 6.700 kr om måneden i husleje, derefter kommer alle de andre udgifter.

- Skal alle syge og fattige så bo i små lejligheder i udkantsdanmark, fordi det er det eneste de ville have råd til?

Undskyld men i mine øjne har du overhovedet ikke snert af nogle virkelighedsfornemmelse for hvor dyrt det er at bo og leve når man ikke er studerende mere. Du lyder til at have et super forvrænget billede af det, og det undre at du mener at de syge og fattige i Danmark ikke fortjener noget når du fortjener SU.

• #134   13. dec 2013 Det vil sige, at hvis man bliver syg skal man vinke farvel til den tilværelse man levede før sygdommen ramte??

Fint nok, at man ikke kan leve det fede liv.. Men at gulvtæppet skal rives væk under en der har nok at slås med er ikke rimeligt.. Tit og ofte er det ikke kun den der er syg det rammer, men hele familien..

• #136   13. dec 2013 Kathrine - Min far ER syg, og min mor kan ikke holde til mere end hvad hun gør. Derudover har de uddannelser som ikke eksistere idag.

Min mor får vist omkring 20.000 i brutto , og min far er godt nok på dagpenge, men hvis han nu fik de der skide 10.500 som jeg antager også er i brutto, så har de da måske hvad 15.000 kr til udgifter og det at leve? - Det er IKKE særlig meget når man tænker på at en LAV husleje på sjælland ligger omkring de 5-7 tusinde.

• #137   13. dec 2013 Tine A

Ja og tænk lige på hvor mange der gør det hverdag...

Hvad er værst - at have det skidt og tvinge sig selv på arbejde, eller at miste nærmest hele sit liv til det ukendte.

Og hvordan er det lige, når man ikke har et valg længere........ smiley

• #139   13. dec 2013 Ch: Hmm mente indtil man finder ud af hvad det er man er berettiget til... Tror nu godt man kan tænke sig til hvad det er jeg mente.. Jeg ved udemærket godt hvordan systemet hænger sammen!

Sorry to say it.. Ser gentagene gange at I klager over jeres kontanthjælp! Synes dog man skal være glad for at overhovedet at kunne modtage noget..

Michelle: den her vil jo så gøre at man ikke bliver berørt af den gensidig forsøgerpligt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#140   13. dec 2013 Tine A. Man kan jo ikke forvente at leve som før hvad enten man bliver syg eller mister sit job. Mange lever jo med at der skal to indtægter til for at få det til at hænge sammen. Når det er sagt syntes jeg på ingen måde at det omtalte beløb er en krone for meget.

Syntes det er skræmmende at det er under en s regering at vi har set nedskæringer for de aller svageste

• #141   13. dec 2013 Max - Det er jo også helt fair at man i nogle tilfælde ikke kan forvente at leve som før man blev syg.

Men Danmark er idag et land hvor du hvis du er 2 ikke kan leve på én indtægt? Så er det squ da fejt at de vil tvinge folk til det det. Det er som at sætte en syg høj afgift på kærlighed.

• #143   13. dec 2013 Maria.. ja det er en grim tanke. Jeg gik selv med min sygdom et år, inden jeg ikke kunne mere. Jeg passede mit arbejde så godt jeg kunne.
    Jeg havde ikke så mange smerter i starten, men havde dagligt mange toilet besøg. Jeg kæmpede med grusom træthed..

Efter et år vejede jeg 48 kg, og blev indlagt. Det kom så langt ud, at det tog 12 år inden der var bare lidt ro i sygdommen.

Mit liv var intet værd, ja du ved jo selv hvordan det er at leve sådan.

Så ja hvad er værst..

• #144   13. dec 2013 Anya: det kommer da an på hvilke udgifter man sætter sig for...

• #145   13. dec 2013 Desværre er det tit og ofte ikke midlertidigt..

Max.. Vi havde netop ikke etableret os så vi var afhængige af to indkomster.
    Vi havde en stor opsparing, men den fik hurtigt ben at gå på..

Jeg tror ikke der er ret mange syge, der forlanger at leve et liv i luksus, de vil blot leve et nogenlunde fornuftigt liv..

Det er ikke nemt at være syg i Danmark. Jeg er heldig stillet, vi klarer os og lever et godt liv.. Ikke i luksus men vi har råd til lidt sjov af og til.

• #147   13. dec 2013 Nogle må virkelig ha en sindsyg udgifter hvis de mener 10,500kr er for lidt..

Vi lever på 5000kr og 7000kr

Vi har husleje, telefon, tv, forsikringer, bil, vægtsfgift, vægtsfgift til campingvogn medicin, transport, gæld i banken, fys behandling, papir, bøger, blæk, print, transport til og fra sygehus 1-3 gange om md, hund, foder.. Sikkert mere end hvad jeg lige kan komme i tanke om..

Jeg klager sku ikke!

• #148   13. dec 2013 Mylove.. er der råd til børn i jeres buget?

• #149   13. dec 2013 Jeg giver hermed op.
    - Orker simpelthen ikke debattere med folk der mener at et argument er at gentage deres holdning -.-' Uden nogle som helst form for belæg for deres påstand udover "Jeg kan godt"

• #150   13. dec 2013 Hvis en får kontanthjælp, må ægtefællen Max tjene 21000 . Så er der 0 kr udbetalt til den syge, Katrine..

• #153   13. dec 2013 Mylove -HVIS man da kan få de 10.500... for som CH nævner, så er det jo ikke fordi kommunen har travlt med at sætte gang i de ressoruceforløb. Så rigtigt mange syge fortsætter altså med at få ingenting (eller KH hvis de ikke ryger under gensidig forsørgelsespligt).

Det ville være dejligt hvis systemet fungerede, sådan at de der faktisk er syge, osse får det rette forløb, så de ender ud med enten at blive i stand til at arbejde igen, eller kommer på flex, førtidspension eller hvad der nu er relevant.

Men virkeligheden er at de oftest holdes hen i evigheder på KH... og det billede ændrer sig næppe af at man indfører sådan en "luksus-ydelse", for kan de slippe for at give den, så gør de det... og så er den syge jo lige vidt

I teorien er alt det du siger rigtigt -i teorien ville det være en hjælp til de syge. Men i praksis er det bare ikke sådan det fungerer

• #155   13. dec 2013 Kontanthjælp er den ydelse, man kan søge når sygedagpengene bortfalder. Temmelig relevant. Der er Tusinder af syge på KH i DK.

• #161   13. dec 2013 Hvis man som par har en indtægt på over 21000, bliver der modregnet hos den, der modtager KH. Uanset hvordan partneren tjener sine penge

• #162   13. dec 2013 Vi ved ikke hvordan det bliver, de forhandler lige nu.

• #163   13. dec 2013 'man' ryger ikke over på den såkaldte luksusydelse pr. automatik - dem som er faldet ud af systemet og ikke får noget nu, får ikke bare denne ydelse - der skal et ressourseforløb til, som kommunen laver - problemet er bare at kommunen ikke overholder deres forpligtelser til disse forløb - ydermere vil de nu til at droppe straffen til de kommuner, som ikke overholder lovgivningen, dette skal nok motivere dem til at overholde loven:(

• #166   13. dec 2013 Minion: hvis man tager udgangspunkt i det tråden handler om så vil den gensidigforsøgerpligt ikke spille ind.. Så hvorfor stryge de 5000kr??

Men vi kan nu godt sige at vi strøg de 5000kr... Eller de 7000kr .. Til den tid efter at jeg/ham ikke kunne forlænge vores sygedagpenge så ville den anden enten være i job eller kontanthjæjp eller dagpenge..
    Efter vores budget kan vi stadig leve godt for de 21000kr brutto hvis den ene af os kom på kontanthjæp og den anden i job..Eller hvis vi begge gjorde..

• #167   13. dec 2013 Hvis en af os ikke længere kunne blive på arbejdsmarked

• #168   14. dec 2013 Katrine -men hvis du vælger at købe hus e.l. på SU, er du jo jo altså osse selv skyld i hvis du har sat dig til mere end hvad man kan regne med at have på SU.
    Hvis manderimod som arbejdende voksenkøber et hus (vi snakker ikke millionvillaer, me et helt almindeligt hus, sådan som en meget stor andel af danskere køber på et tidspunkt i deres liv), så har han/hun jo højst sandsynligt rgnet på det og konstateret at det fint kan løbe rundt med huslån, hus, bil og hvad man nu ellers måtte have... indtil han/hun blev syg altså og pludseligt stod uden forsørgelsesgrundlag.

-kan du slet ikke e der er en forskel?

Eller tænker du at alle burde forudse at de kan blive syge og derfor undlade at købe hus, bil osv? eller i hvertfald kun købe et hus som de med stor sikkerhed kan sidde i, selvom de skulle ende på KH i årevis? (jeg spørger, det er ikke en anklage)
    For et samfund hvor alle lever sådan, kan ikke løbe rundt.

Og så skal man huske at man ikke automatisk kommer på "luksusydelsen" blot fordi man siger til sin sagbehandler at man er syg.
    I første omgang vil ma efter al sandsynlighed komme på KH til de har vurderet om de faktisk ose mener man er syg (og al erfaring siger at det kan tage lang tid).

CH satte tal på længere oppe, da hun skrev at kun ca 10% af de folk man havde regnet med skulle på ressourceforløb er kommet det -dvs 90% af de syge denne ordning var lavet til, stadig går rundt på noget andet (sygedagpenge for de der ikke har kæmpet så længe, KH eller ingen forsørgelse til resten)... tror du det vil ændre sig af at man indfører denne ydelse?

JEG tror ikke denne ydelse vil blive brugt til ret meget andet end de folk der er SÅ åbenlyst uarbejdsdygtige at selv en blind kan se det, og så er de øvrigt syge jo altså ikke nået en klap videre.

• #169   14. dec 2013 Minion -det var altså mig der tillod mig at bruge det i "" så den skal Katrine ikke have skyld for at have startet når hun svarer på det smiley

• #171   14. dec 2013 lige nogle tanker:
    har man husket at læse sig frem til at de10500 er FØR skat, så de syge får ikke 10500 ind på kontoen hver måned. og alt efter hvad for en skatteprocent man har er det sku ikke mange penge før skat.
    at man ikke ligefrem kan hive sit liv op ved roden, uden at det er lig med udgifter, enten til flytning, eller måske det banklån som et boligsalg i dag ikke ville dække, for mååske er markedet på vej op, men man kan ikke sælge sin bolig til den reelle værdi.
    så var der nogen der nævnte at syge kan få tilskud til sin medicin, jeg har en morbror som har hjertesygdom, og væske i hele kroppen, meget slemt. men fordi hans udgifter til medicin ligger under 15000 om året

• #172   14. dec 2013 Syntes godt nok politikerne har travlt med at flå de svage i samfundet,,de skulle selv have lov til at leve efter de regler de vedtager.Tjek den facebook gruppe der hedder- afskaf ministerpensionen(de kan betale som os andre)

• #173   14. dec 2013 Politikkere ER bare virkelighedsfjerne og de blæser deres uvidenhed ud til befolkningen hvor den rammer en masse som æder det råt og bliver lige så uvidende.

Det er tragisk at de har så stor indflydelse på hvad er burde være helt alm medmenneskelighed imellem os mennesker.

• #176   15. dec 2013 Hmm, Luffes mor. Jeg kan så trøste dig med, at du under ingen omstændigheder kunne komme i nærheden af noget der ligner en permanent ydelse nu smiley

Siden 2010 er kommunernes praksis blevet skærpet ekstremt på området. Vi taler om årlige halveringer af tildelinger fra år til år, så ledes at der faktisk på bare fire år er skåret tildelinger med 90-95 procent.
    Dertil kommer at lovgivningen sidste år blev skærpet sådan, at man nu ikke kan få pension hvis man kan arbejde en time om ugen.

Så bare rolig, det tilbud får du ikke i nakken igen, du kan sove roligt om natten.
    Medmindre altså, at du bliver rigtig syg....

Hvad angst og depressionsramte, der kan du også ånde lettet op - for disse får stort set ikke permanente ydelser mere, men hænger i høj grad i kontanthjælpsfælden...
    Men de kunne da også bare tage sig sammen... Når du nu kunne, så kan alle jo, naturligvis.
    - For naturligvis er årsagen til angst og depression underordnet.. Man skal bare smide lykkepillerne...

Hvis der er noget, jeg har svært ved at håndtere så er det, når man sætter sig selv som rollemodel for, hvad andre mennesker kan og skal klare.
    At få en depression som følge af stress er noget ganske aldeles andet end at få en depression af andre årsager.
    At have rygproblemer alene er sjældent i sig selv noget, der gør en uarbejdsdygtig - de mennesker, der hænger i systemet i mange år er mennesker med flere diagnoser, nogle både fysiske og psykiske andre kun med det ene eller det andet.

Den allerstørste udfordring der er i dette spørgsmål er at få folk til at forstå, at tiderne har skiftet og man ikke får noget som helst forærende. At der ikke kommer snydere igennem systemet, at dem, der er der, rent faktisk ikke KAN vælge anderledes.

For tro mig, det helvede der, der går ingen igennem frivilligt... Og da slet ikke, når man rammes af gensidig forsørgerpligt...

• #183   15. dec 2013 Forskellen på dig og mig, Luffes mor, er nok, at jeg kender de folk, der kæmper i systemet lige nu, og du hænger din holdning på dem, der kom igennem i tider, der var langt mindre restriktive end nu.

Du kan igen være helt rolig. Fritidsliv skal omsættes til arbejdsliv, man har ikke længere ret til at have et fritidsliv.
    Ihvertfald ikke når man er syg.
    Det er så ikke lovens hensigt, men det er loven i praksis.

Den der med førtidspension/fleksjob-ting, det kan ikke lade sig gøre, det er to forskellige ting.

Noget helt andet er, så er det sådan, at man indtil nu (stadig i følge lovgivningen, ikke i praksis) har fået lov at arbejde på førtidspension i skånejob, da det jo netop fastholder tilknytningen til arbejdsmarkedet hos en, der ikke er stabil i sin arbejdsevne.
    Det er så slut nu, kan man arbejde en time, så får man ikke pension.

• #185   15. dec 2013 Jeg bliver lidt trist til mode, når jeg læser sådanne indlæg som dem fra Luffes mor ;( hvor er Danmark på vej hen hvis sådanne holdninger skal være de fremherskende?
    Hvad blev der af sammenhold, empati, støtte til de svage?
    Er Danmark på vej til at blive et samfund med alt magt til de stærke, de svage må tage sig sammen!
    Hvordan kan det være at udgangspunktet er "folk er kun ude på at snyde" når det i min verden må være troen på den enkelte;)
    Hvorfor skulle folk da snyde sig til at være syge? Det er ikke sjovt og bestemt ikke nogen dans på roser;( jeg ønsker ikke sygdom for nogen, men nogen gange ville jeg ønske at kritikere kunne prøve livet som syg i dagens Danmark, bare et par måneder, se så om de stadig tror det er et daseliv foran fjernsynet;(

• #186   15. dec 2013 Når man lever for 5000 kr. om måneden, virker 10.500 kr bare som rigtig mange penge! Men... Når man er ung studerende har man altså bare ikke de samme forpligtelser, som folk der er etableret med hus, børn osv. Jeg har selvfølgelig også husleje, der skal betales, lån, der skal tilbagebetales af lejlighed, hund, mad osv., men det kan altså bare ikke sammenlignes. Lige pt går jeg endda på uddannelse men uden SU, og hvor er jeg bare heldig at have forældre, der kan hjælpe mig. Jeg kan forestille mig, at folk, der er ikke længere kan få sygedagpenge og derfor må få 0 kr., ikke har samme mulighed for hjælp

Jeg er sikker på, at folk der ender på KH osv pga. sygdom el.lign skærer ned på mange udgifter og ikke bare forventer at leve i luksus - de ved da med garanti godt, at de ikke nødvendigvis kan opretholde samme livsstil. Men de må vel gerne have et værdigt liv?
    Tingene er altså bare ikke så sort og hvidt, som det bliver gjort til, og bare fordi JEG kan behøver det ikke betyde, at alle andre kan det samme.

Jeg håber aldrig, at jeg ender på KH og hvad det ellers hedder (kan ikke finde hoved og hale i det), for det må bare være møghårdt, og jeg kan slet ikke forestille sig, hvor hårdt det kan være.

Joakim B. olsen er bestemt ikke min kop te og jeg mener, at han burde få et reality check (og så hører han bare slet ikke inde i dansk politik), men jeg tror desværre efterhånden at LA efterhånden har mange tilhængere.

• #187   15. dec 2013 For mig ville 10500 før skat også være meget - men det er fordi jeg får det til at køre rundt med 6500. Jeg har så heller ikke forsikringer (er dækket af min mors indtil 21) udover vovse, og så har jeg en familie der hjælper til. Havde jeg forsikringer, ikke fik tilskud til offentlig transport, ikke fik studierabat ville det da straks være en anden sag...

• #188   15. dec 2013 Jeg er målløs, hvor blev solidariteten og medmenneskeligheden af, hvad er det for et koldt samfund efterhånden MIG MIG MIG. Vi er blevet et samfund hvor enhver er sig selv nærmest og kan du ikke yde, så har du ingen eksistensberettigelse??

• #189   15. dec 2013 Hvor bliver jeg dog uendelig trist af at se denne stigmatisering af de syge mennesker i vores samfund. Jeg er selv kronisk syg - jeg er stationær, og der findes ikke flere behandlingsmuligheder, så jeg kan desværre ikke bare tage mig sammen. Tro mig, hvis jeg kunne, så arbejdede jeg meget gerne fuldtid, så jeg ikke behøvede at spekulere over, om jeg skal miste mit hjem. For jo, det er en spekulation, der fylder rigtig meget i mig.
    Jeg ikke alene skal leve med mine sygdomme og smerter, jeg skal også finde mig i at blive betragtet som en snyder, og der er strømme i samfundet, der siger, at man hjertens gerne må se ned på mig.

Jeg ønsker mig ikke noget liv i luksus, jeg ønsker mig bare en lille smule tryghed og en anstændig behandling, men det er åbenbart for meget at forlange efter at have arbejdet hele mit liv (jeg er 50 år) og have opfostret 2 skatteborgere, hvoraf den ene kommer til at bidrage temmelig meget til fællesskabet, når han er færdiguddannet både skattemæssigt, men også på det innovative plan.

Jeg er dybt rystet over nogle af de holdninger, der bliver luftet i denne tråd. Man må håbe, I aldrig bliver ramt, for den her situation er ikke én, jeg ønsker for min værste fjende.

• #194   15. dec 2013 Jeg ved ikke helt, hvad du vil med dit indlæg, Luffes mor?

Gør din anekdote syge raske, eller?

Gør anekdoten huslejen, mælken, brødet, vandet billigere for syge end for raske?

• #198   15. dec 2013 Wauw... Simpelhen.. Wauw..

• #199   15. dec 2013 Luffe, du glemmer vist, at selv syge har været raske - og har deltaget på lige fod med dig og andre i at bidrage...

Fornuftigt, nej, det fører det vist ikke til. Det kræver at man kan se ud over sin egen næsetip og kræver indlevelse i andres situation.

• #202   15. dec 2013 Maan bliver heller ikke rask af flere penge.

Det er en ULEMPE at være syg.! Det er da pisse hårdt og ødelæggede at man ikke kan alt, og ikke kan HAVE alt. Men det er nu igen noget man må tage med. Selvom det er noget lort.

Jeg har selv et par diagnoser og i samme situation som mange andre herinde. Jeg har 5700 udbetalt om måneden, og det er til alt. Dette kan køre rundt selvom jeg også har forsikringer på min hund, lejlighed og mig selv. Min kæreste er på SU, og arbejder ikke i øjeblikket.
    Der er ikke penge til ferie, iphone, tablet osv. Men vi klarer os alligevel. Men det går jeg heller ikke op i, da jeg har andre prioteringer i mit liv.

Min medicin koster også, jeg er ryger, og jeg har et kæmpe forbrug af cola. Selv det er der plads til.

Ja undskyld, jeg forstår godt at det er svært for familier der sidder med børn. ! og jeg har virkelig ondt at dem der må smides fra hus og hjem smiley MEN , det kan altså lade sig gøre. Og jeg ved godt at det ikke bliver nemmere at finde feks. billigere lejligheder nu hvor der er så mange der skal til at søge.

Ja, jeg kunne kun bruge mig selv som eksempel, og jeg håber ikke nogen føler sig trådt på, for det er IKKE meningen. Siger ikke andre skal leve som mig, men for at vise at det måske kan lade sig gøre for nogen smiley

Og ja min kæreste KAN arbejde, men gør det ikke da der ikke er tid, og vi kan klare os uden.

• #205   15. dec 2013 Det var da noget mærke ligt noget at slette sig selv, fordi folk ikke er enig? :-\

• #206   15. dec 2013 Nej det var overhovedet ikke sådan den skulle tages!

En ulempe, en hindring, en virkelig uretfærdig ting! Hvordan skal jeg formulere det?

• #207   15. dec 2013 Rikke, det handler ikke om diagnoser, det handler om uarbejdsdygtighed. At du har nogle diagnoser og klarer dig fint er egentlig sagen uvedkommende, det gør langt de fleste almindelige mennesker.

De mennesker, der kommer i klemme her er mennesker, der ikke KAN. Og det beviser de igen og igen i utallige arbejdsprøvninger, ved utallige speciallægebesøg og med alenlange samtaler og undersøgelser...

Som ung levede jeg og min mand også for meget få penge og det var faktisk uproblematisk.
    Men det er da altså ikke senere i livet.

• #209   15. dec 2013 Jeg KAN heller ikke! Du ved ikke en skid om mig. Derfor så vær venlig kun at kommentere på det der bliver skrevet. Behøver vel ikke ligge hele mit liv ud offentligt for at blive taget bare lidt seriøst?

• #210   15. dec 2013 Man bliver ikke rask af flere penge (selvom man dog har bedre adgang til både medicin og behandlinger), men man bliver mere syg af at blive presset ud over kanten i arbejdsprøvninger og ikke mindst (og her en understregning) af at leve fra måned til måned uden at vide om man mister alt, man har.

Om man skal flytte fra sit hjem. Om man skal bo i campingvogn vinteren over. Hvordan man skal klare den næste regning, der kommer ind..

Det bliver man ekstremt stresset af, og i modsætning til andre former for stress, så kan man ikke slippe væk fra det.
    Man er i det 24/7 og desværre i årevis.

• #211   15. dec 2013 Igen siger jeg jo ikke at andre skal leve som mig, eller at det kan lade sig gør for alle.
    Jeg siger at det kan lade sig gøre for MIG!

Og at det er pisse nederen!

• #212   15. dec 2013 Jeg kan godt lide at betale skat - for jeg ved at jeg bidrager, og jeg ved at andre bidrager til mig, hvis nu der skulle være noget der kræver jeg skulle have offentlig understøttelse smiley

• #213   15. dec 2013 Jeg har ikke sagt noget af det skulle være iorden CH.

• #214   15. dec 2013 Rikke, du skriver, at det godt kan lade sig gøre. Søren opfordrede tidligere i tråden til at lave et budget.

Kan du ikke lige gøre det?

Og så vil jeg bede dig om at forholde dig til, at folk måske har levet normalt inden de blev syge og således har købt hus, bil - almindelige ting til almindelige priser, men altså nu med gæld.
    Og rigtig mange er teknisk insolvente hvilket vil betyde, at et salg bare vil føre til mere gæld og dermed ingen penge at betale et nyt hjem for.

Der er bare flere nuancer i det her end nogle af Jer gerne vil fremstille det som. Det er ikke bare lige...

• #215   15. dec 2013 Forhold er forskellige.

Det ville være rigtig godt, hvis man lod være med at sammenligne hele tiden..

"Hvis jeg kan, så kan du også"

Nej... sådan er virkeligheden ikke.

• #216   15. dec 2013 CH at folk har stiftet en gæld har intet med sygdomsforløb at gøre.

Jeg har endnu ikke købt hus og bor til leje. Har hverken hus, bil, eller telefon som jeg betaler af på. Jeg har sjovt nok ikke haft overskud til alt det MENS jeg har været SYG! Så lad liige vær med at snakke til mig som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om. Jeg kender til mit liv.

Skarpt sat op, så koster min husleje 4800 om mdr. med vand og varme.
    Ved siden af kommer el, mobil, internet, forsikringer og mad.

Jeg får 5700 hver måned, og af de 5700, får jeg kun 1500 over på en konto som jeg kan hæve af. Min sambo betaler halvdelen af huslejen og til forsikringer han betaler 3100 som kommer på samme budgetkonto, som huslejen bliver trukket fra. Resten af min sambos penge går til mad , tøj (når der er penge til det) abonnementer osv.

Så hver måned lander der 1500 i opsparing, som bliver brugt når der kommer forsikringer , diverse regninger. Og forsikringerne er kun 1 gang årligt.

Og igen, jeg siger ikke det skal kunne lade sig gøre for andre, men ja. ville bare vise situation hvor det er muligt og med råd til en smule overforbrug.

Og jeg vil endelig ikke misforståes til det punkt at folk mener jeg syntes " de skal tage sig sammen " og hvad i ellers får fyret af, for jeg ved godt at mennesker ikke er ens, og ikke fejler det samme.

• #217   15. dec 2013 CH nu stopper du virkelig! jeg siger jo hele vejen igennem at jeg godt er klar over at det er MIN situation, og jeg kan kun snakke ud fra mig selv. ! jeg snakker virkelig for døve øre.

• #218   15. dec 2013 Rikke, ja det gør du nok - mest af alt fordi jeg ikke tager udgangspunkt i dig, men ser mere generelt på det.

• #219   15. dec 2013 Det er jo dig der sammenligner så! Du siger ALLE syge ikke kan få det til at fungere.
    Så jeg må ikke sammenligne, men skal se på tingene generelt?

JEg vidste jeg ikke skulle have sagt noget. Det bliver vendt til at jeg er det dårligste menenske uden forståelse for andre. Det er absolut ikke fair.

• #220   15. dec 2013 Jamen det er jo dejligt, at du kan få tingene til at fungere.

Det kunne jeg og min mand også den første gang, jeg var langtidssygemeldt...

Men det forandrer jo ikke så meget... Det er skønt, når det kan lade sig gøre, men det gør det ikke specielt meget bedre for dem, der ikke kan.

• #221   15. dec 2013 Nej, men men nu jeg så fint lagde mit budget ud for din skyld, kunne du så ikke gøre det samme?

• #222   15. dec 2013 Og jeg forbander den nye regel langt væk!. Lige så jeg ikke misforståes.

• #223   15. dec 2013 Mit budget kan vist ikke bruges til ret meget i denne sammenhæng.

• #224   15. dec 2013 Det kan mit jo åbenbart heller ikke?

Måske indblik i hvorfor det ikke kan lade sig gøre, vil skabe mere forståelse. )

• #225   15. dec 2013 Bare fordi man selv kan få pengene til at løbe rundt, kan man ikke lukke øjnene for, at andre ikke nødvendigvis kan det samme. Der er forskel på hvor syg man er.

• #226   15. dec 2013 Det er der også skrevet flere gange

• #227   15. dec 2013 Rikke, det budget, der var interessant at se var det, som Søren tidligere stillede op.

• #228   15. dec 2013 :)- afskaf ministerpensionen(de kan betale som os andre):)
    Tjek den gruppe ud smiley smiley

• #229   15. dec 2013 Det er ikke noget budget, men mere om alt det du ikke kan.
    Jeg siger ikke at du skal i arbejdsprøvning eller noget?
    Hvad giver du i husleje? hvad tjener din mand (beklager hvis jeg har overset det)

Og ígen siger ikke at det ikke er synd for dig.
    Men igen så ved du heller ikke hvad jeg fejler, og måske jeg prøvede at løfte situationen. Jeg ville da ønske at du kunne få fuldtidsløn , men sådan er virkelighede ikke.

Jeg lavede en bommert... At komme med en anden situation. Ikke engang en anden holdning. Bare en anden situation.

• #230   15. dec 2013 Rikke, er det mig, du skriver til?

Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen?

Der er ikke nogen bommert i et beskrive en situation, hvor tingene lykkes. Det sker hver dag. Det er konteksten, der er uheldig og måske noget formulering fordi den landede som den gjorde.

Det er mere end fint at klare sig selv. Og godt det kan lade sig gøre.

Det, der manglede indikation af var en forståelse for, at andre ikke er ligeså heldige...

• #231   15. dec 2013 Ja den var til dig CH ::)

Ja, jeg er åbenbart ikke ret god til at formulere mig på skrift, for tro mig jeg ´ønsker intet ondt for nogen!

Og jo jeg forstår godt andre ikke er ligeså "heldige" men bliver faktisk lidt stødt over at du siger sådan. Jeg er absolut ikke heldig!

Jeg er rigtig ked af din og mange andres situation. Det skal endelig ikke misforståes.

Jeg håber du forstår.

• #232   15. dec 2013 Held har mange grader...

Det er heldigt, hvis man trods en ulykkelig situation kan klare sig uden man behøver at blive mere syg af stress.

Men der er naturligvis ikke noget held forbundet med at blive eller at være syg.

Jeg er selv nu i en situation, hvor jeg kan klare mig. Godt nok lige til øllet netop fordi jeg i alt for mange år nåede at være uden indtægt.
    Men det betyder ikke at jeg ikke finder det rigtig relevant at kæmpe kampen for andre, for syge mennesker HAR brug for at folk støtter op.

• #233   15. dec 2013 Jeg siger jo heller ikke at jeg ikke kæmper for andre?
    Jeg hjælper hvor jeg kan. Giver når jeg har lidt ekstra og sætter mit kryds når vi skal stemme.

Jeg er hverken lykkelig eller uden stress! Jeg har bare aldrig stiftet gæld. Og det er faktisk den eneste forskel.ligenu.

• #234   15. dec 2013 Og nu siger jeg "bare aldrig stiftet gæld" og den ved jeg godt jeg får losset líge tilbage om lidt.

Det sagde jeg taget min alder i betragtning. Jeg har ikke nået at få brug for hus, bil, børn, uddannelse osv.

Jeg har boet længe på institution og har kun boet for mig selv 3 år ca. Så det skal jo sikkert nok komme.
    '
    Bare IGEN for at pointere, at jeg ikke er ude på hverken at nedgøre nogen eller andet.

• #235   15. dec 2013 Er der noget man som syg ikke har brug for, så er det historier om hvordan andre klarer sg, med undertoner af at "man må tage sig sammen" og det er "selvforskyldt" hvis ikke man kan klare sig;(
    Jeg har ingen gæld;) jeg har faktisk en smule penge, jeg var nemlig "heldig" at få udbetalt et beløb fra min forsikring, kritisk sygdom hedder forsikringen, den er ment som en hjælp til at gøre livet lettere for folk med en kritisk sygdom;) nu betyder den så at jeg kan få mad og medicin uden at skulle bede andre betale;( når min erstatning er opbrugt må jeg jo så bede om hjælp;(
    Jeg har klaret mig selv siden jeg gik ud af folkeskolen, nu må jeg så lade mig forsørge, fordi nogle i Danmark altså mener at jeg jo bare kan tage mig sammen og når de kan må jeg også kunne;(
    Jeg får 0 kr;)
    Kunne du måske lave et budget for mig Rikke?? Hvordan skal jeg få det til at løbe rundt? Hvad kan jeg spare på så de 0 kr kan strække?
    Alting er ikke så let;) ikke alle er så "heldige"
    Og jeg har altså heller ikke stiftet gæld;) jeg har bare fået kræft!!

• #236   15. dec 2013 Jamen det er jo fint..
    Jeg tror ikke helt jeg forstår din hensigt i denne tråd, men det er også ok.

Slut for nu med den sag.

• #237   15. dec 2013 Jeg forstår egentlig godt folk sletter sig.

Hvorfor bliver det tage tsom en slags pral? Hvad fanden bilder i jer egentlig ind?

Bodil. Lige nøjagtig din situation har gået mig på siden første dag jeg læste om at du havde kræft og der ingen hjælp var at hente. smiley Det er modbydeligt!

I kender mig overhovedet ikke.

Jeg siger også flere steder at det ikke handler om at tage sig sammen..

Jeg er helt færdig. Jeg er et modbydeligt menneske, og jeg kom lige ind for at tvære min fede situation ud i fjæset på jer alle sammen.

• #238   15. dec 2013 Jeg forstår ikke hvorfor det her handler om dig, Rikke?

• #239   15. dec 2013 Mit navn bliver nævnt flere gange.

Og der bliver hentydet til at jeg mener alt muligt ondt for folk. Og det er overhovedet ikke hensigten

• #240   15. dec 2013 Problemet er jo at der er 10000 der ude, alle individuelle mennesker, folk som helt uforskyldt er havnet i en situation der er næsten håbløs at kæmpe sig ud af, at nogle klarer sig er dejligt;) men problemet er jo at ikke alle har kræfterne eller mulighederne for at kæmpe;( det eneste man får ud af at skrive som du fx gør Rikke er at fylde dårlig samvittighed eller håbløshed oven i de syges problemer;)
    Jeg er helt sikker på at det ikke er det du vil;) men det er det folk som hr. Joakim B Olsen bruger i sin kampagne, se her folk klarer sig jo nemt;) ikke nogen grund til ståhej, hvis man vil så kan man og vil man ikke så er man doven og vil bare nasse;)
    Jeg er som sagt helt sikker på at det er ikke det du mener;) men det kommer bare til at fremstå sådan;)
    Jeg er glad på dine vejen, glad for at du klarer den;) det gør jeg også, jeg er ikke død af kræft endnu og folk som Joakim B Olsen skal heller ikke slå mig ud, men der skal lempes for alle de stakler derude som ikke har kræfterne til at kæmpe!

• #241   15. dec 2013 Av, jeg er ikke glad for at blive sammenlignet med ham. Jeg er slet ikke enig med ham.

Og jeg er ikke ude på at tage livet af nogen.

Ja. Tro hvad i vil,

• #242   15. dec 2013 Der skulle være flere som dig Rikke smiley god indstilling til tingene synes jeg..

• #244   15. dec 2013 Jeg forstår ikke hvordan folk på kontant hjælp/su har råd til et "normalt" økonomisk liv eller hvordan nogle kan synes at 10500 før skat er mange penge.

Altså jeg har ingen unødvendige udgifter, dog en mindre gæld, men selvom jeg bor i en nogenlunde fornuftig lejlighed prismæssig, hverken har bil eller hund mm. så har jeg faste udgifter for omkring 8000 kr i gennemsnit om måneden, er der ikke nogle på kontant hjælp eller su der vil oplyse om deres budget bare til en sammenligning, da jeg ikke kan forstå det kan hænge sammen...

• #246   15. dec 2013 I dag får man ikke 16-20.000 når man er syg;) ikke hvis man har været syg længere end 52 uger og der ikke er udsigt til at man kan blive rask foreløbig Martin s smiley

• #248   15. dec 2013 Jep alle landets læger er med på den, de skriver lystigt den ene lægeerklæring efter den anden;)

• #250   15. dec 2013 Forresten får en syg ikke mellem 16 og 20000 kr, jeg ved ikke hvordan det bliver udregnet men nogle får altså mindre.

• Rune B
    Rune B Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 5
    #251   15. dec 2013 Jeg har ikke noget problem med at erklære mig 100% enig med Joachim B. Olsen. Det er fuldstændig vanvittigt, at hver gang man kritiserer omfanget af velfærdsstaten og kritiserer at der ikke uhæmmet skal udbetales penge fra staten til mennesker der kan klare sig selv, så skal man slås i hovedet med at man er usolidarisk, ond og ikke kan unde andre mennesker et godt liv. Denne regelændring betyder, at staten sparer en milliard af skatteborgernes penge. Jeg er interesseret i, at de penge staten tager fra min konto bliver brugt klogest muligt. Vi kan ikke bare plukke penge af et træ, som nogen i denne tråd tilsyneladende tror. I øvrigt så er der alternativer. I kan stemme på politikere der vil sætte skatten ned. Det medfører, at vi alle få flere penge mellem hænderne, og dermed kan forsikre os selv mod sygdom hos en privat forsikringsudbyder. Det vil jeg til enhver tid foretrække, frem for at betale en skat som til enhver tid kan sættes op, for at få en dækning som til enhver tid kan ændres som den bliver nu. Hvorfor bliver i alle i øvrigt ved med at stemme på politikere der bliver ved med at inddrage vores penge, men justerer ned på de vi betragter som velfærdsstatens kerneydelser? Statens budget stiger og stiger med ca 0,6-0,8 % årligt, men der er konstant reformer der skærer ydelser og dækning af borgerne ned. Hvor bliver pengene af, tror i? Nej, lad folket beholde deres egne optjente penge og lad dem selv vælge hvad de vil bruge dem på. Har vi virkelig behov for en flok politikere til at sørge for at syge får hjælp? For hvis i tror det, så er jeres tiltro til det danske folk ikke længere intakt. Jeg tror på, at vi er i stand til at hjælpe hinanden. Det behøver vi ikke en kæmpe offentlig sektor for at gøre.

• #252   15. dec 2013 Rune B: Man kan vel ikke klare sig selv hvis man er så syg at man ikke kan være på arbejdsmarked.

• #253   15. dec 2013 Øh Rune B hvor kom den fra? Klare sig selv? Bliver der udbetalt penge til nogen der kan klare sig selv da? Hvem???

• #254   15. dec 2013 Hej Joachim B. Olsen.
    Nu slår du til igen, med noget om en ny ydelse til langtidssyge!

Jeg har umiddelbart MEGET SVÆRT ved at se, hvad dette emne har med Hundegalleriet at gøre. Jeg mener derfor dette og lignende indlæg, hører til helt andre steder.

• #255   15. dec 2013 Nu var der en af de yngre, hvilket jeg selv er så det har intet med alder som sådan at gøre, det sagde at han/hun sagtens ville kune leve hvis personen kom på kontanthjælp, som man ville gøre hvis ikke kommunen, vil vedkende at men er syg.. Tror det var My love.. 10500 kr.. Men det ville du jo så bare ikke få.. Er man under 30 år og har uddannelse, og kommunen vurdere dig til at være jopparat, får du hvad der svare til su sats. Det samme hvis du er under 30 uden uddannelse og vurderes til at være uddannelsesparat..

Så alle de unge, syge der bliver fanget i at, kommunen bare går ud fra at de snyder eller ikke er syge nok, bliver fanget i su-sats.. (Hvis kommunen vurdere af de bare skal tage sig sammen, og sætter dem under parat-gruppen)

• #257   15. dec 2013 Lige et tillægs spørgsmål til Sørens spørgsmål.. Og hvilke af disse lande er forsikring også en "succes" for de syge og de fattige??

• #258   15. dec 2013 Johanne: tror det er mig du mener..
    Det skal man da heller ikke klage over at man ikke får den høje sats. Man kan stadig leve godt smiley

• #259   15. dec 2013 Jeg forstår ikke hvorfor folk skal fratages enhver værdighed og livskvalitet, fordi de bliver syge.... smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#260   15. dec 2013 Steen H. Nu er der mange sager til debat på HG som ikke har med hunde at gøre. Der er flere som ikke siger mig noget og der er det mig frit for at hoppe dem over. Jeg syntes at alle de mange deltager der har været,viser at det er noget der optager mange af os.

Læste at manden får 50000kr + 5000kr skattefrit. De penge har de syge han er efter været med til at betale. Tænk at man kan have ondt i r.... over folk i en uheldig situation,mens man selv er på den grønne gren. Er der nogle der får luksus ydelse er det da ham. Han har er job han aldrig ville have fået hvis han ikke var kendt.

• #261   15. dec 2013 Jeg bider lige mærke i at flere af dem der skriver "jeg kan sagtens leve for x kr om måneden" skriver at de OG DERES KÆRESTE, er på Su (eller KH eller hvad de nu er)...

Har nogen overvejet hvordan det ser ud for os der bor alene? -for vi har jo altså ikke vores KH OG kærestens SU eller vores SU OG kærestens elevløn osv... jep 2 mennesker forbruger dobbelt så meget af nogen ting. Men huslejen er stadig den samme og alene dette gør altså en forskel.

Og er det så en kortere periode til man er i job igen, jamen så kan man da spænde livremmen ind og så går det nok.
    Men bliver man parkeret på denne nye sats i evigheder, fordi kommunen synes de ved meget mere om folks sygdomme en lægerne gør, så begynder det altså at blive hårdt, og man kan blive nødt til at give afkald på ting man faktisk ikke bør være foruden -f.eks. ting som forsikringer, medicin eller andet i den dur

• #262   15. dec 2013 Michelle: det er rigtigt Michelle..
    Det er nok også derfor man kan få flere frynse goder ved at være enlig hvis man er forældre..
    Hvis jeg var enlig så havde jeg fundet et mindre hus/lejlighed ergo så ville min husleje også være mindre..

Selvom man arbejder og er syg gør at man må give afkald på luksus ting.. Fordi ens penge skal bruges på medicin, behandlinger osv.
    Men det er ikke noget vi klager over!

• #263   15. dec 2013 uhe mylove -hvis jeg kal finde noget andet at bo i, skal jeg flytte et godt stukke væk (og jeg er garanteret ikke den eneste). For mig ville det betyde at jeg mistedet hjælp og støtte fra den nærmeste familie...
    Jeg står i en situation hvor kommunen burde kunne hjælpe, men ikke vil, og jeg har simpelthen ikke overskuddet og kræfterne til at tage kampen op... og så er man altså overladt til sig selv. Jeg kan ikke arbejde så meget, så jeg har såmænd ikke mere at leve for end du har -uden kærestens elevløn smiley

Jeg har såmænd opgivet enhver form for luksus -jeg tager ikke på ferier, jeg går ikke i byen, i biografen og hvad har vi. Medicin udover smertestillende er (forhåbentligt midlertidigt) fravlagt, og flyttede jeg efter noget billigere, så kunne jeg jo ikke lægere lige snuppe aftensmaden hos de gamle... men ok, man kan self osse spare ved at skære et måltid mad væk om dagen smiley

• #264   15. dec 2013 Michelle: det du beskriver er en normal standard for en studerende smiley

• #265   15. dec 2013 Men for en der i forvejen er syg er det ikke smart at skulle flytte, lave drastisk om på hverdagen osv.

• #266   15. dec 2013 Den studerende kan låne og tage fritidsjob.

• #267   15. dec 2013 Rent bortset fra at det ikke er oversundt med ekstra stres, fx flytning, midt i en sygdom;) sidste år i november flyttede vi;) jeg måtte indlægges dagen efter, flytning er ikke sundt for syge;)

• #268   15. dec 2013 I øvrigt synd at denne type debatter altid ender ud snak om, hvem der har det sværest

• #269   15. dec 2013 Og hvad så hvad vil I bevise med det?

Hvem har det værst?

Hvorfor klager i sådan?

Ch: hvis du læser længere op så har jeg ikke mulighed for fritidsjob pga prolaps i lænd og hypermobilitet..

Vi måtte flytte 3 gange i 2012 . Pga skimmesvamp, huset skulle sælge det vi boede i, vi boede midlertidig hos familie i nogle md. Midt i vores eksamner og jeg var indlagt på sygehus pga skimmel.

Vi har begge kroniske sygdomme herhjemme men vi er igang som vi nu kan begge men klager normalt ikke..

Herre Gud vi klarer den alligevel selvom det er pisse hårdt til tider..

• #271   15. dec 2013 Søren: jeg kunne faktisk også godt tænke mig at du eller andre her inde får lagt et budget ud der viser hvor hårdt du/de har det?

Su: 5000kr udbetalt
    35 årig som får en kh: 10.500kr

Hvorfor skal jeg lægge et budget ud for en person der fik su og så en kh?

Der vil være flere penge til den 35 årige senere end nu på en su ..

Hvis du også læser længere oppe så har jeg skrevet at min kæreste er i stor risiko for at ikke kunne arbejde længere snart/ om et par år.. Så jeg forstår ikke dit formål?
    Vi skal trods nok klarer den alligevel og KLAGER ikke!

• #272   15. dec 2013 Jeg synes det er uhyggeligt, hvordan mentaliteten i vores samfund bliver mere og mere amerikaniseret smiley

• #274   15. dec 2013 MyLove - men bare fordi at i nok skal klare jer, så er det IKKE ensbetydende med at alle andre også bare kan!

Jeg synes det er skræmmende at man under andre mennesker så lidt. Hvor fanden er luksusen i at kunne holde tag over hovedet og brødføde sig?

Derudover synes jeg også det er meget uhyggeligt at der så stor forskel på hvordan man skal motivere folk, fordi i vores samfund idag bliver det mere og mere normalt at gøre følgende:

- Skal de rige motiveres? Så får de da flere penge.
    - Skal de fattige motiveres? Så får de taget penge, og bliver trampet på samt set ned på af alle andre.

Hvorfor er det at andre folk mener de er BEDRE eller mere værd end de svage i vores samfund? Føj det grimt siger jeg bare.

• #275   15. dec 2013 Søren: hvorfor SKAL jeg ? Det vil blot vise at personen har mere til sig selv på en kh end på en su. Det er jo tåbeligt at du ber mig om det!

Vil du ikke vise dit budget? Der står du er 34 så du er godt alderssvarende til det du selv ber om smiley
    Jeg venter spændt!

man får flere penge på en kh for en person der er over 25 år iforhold en til 25 årig der er på su.

• #276   15. dec 2013 Anya: så må man tage sig sammen og spare der hvor man kan og stop med at brokke sig over man lever i dk.

De ku blive sendt til Afrika eller Lign og leve der som syg. Så tror jeg nok lige man reflektere og tænker over at man måske havde det godt i dk!

• #277   15. dec 2013 Mylove - Stop nu dig selv.. Danmark er et velfærds samfund og IKKE afrika!

http://da.wikipedia.org/wiki/Velfærdsstat

• #278   15. dec 2013 My love, bemærk at de 10500 er før skat

• #283   16. dec 2013 Ch: det er jeg udemærket godt klar over smiley

Søren: et kæmpe skulderklap til dig for at du har forståelse for andre mennesker. Det er rigtig flot.
    Er det ikke en luksus ting at gå til frisør ? Købe tøj hver md.? Samt internet. Det kan man kører over mobilen.

Det er da bare så hårdt at være syg og være en kh modtager.. Ej hold nu..

Vi har flyttet 3 gange på 1 år uden at tage lån eller lign.
    Vores er således for 2 pers.

Husleje incl alt 5000kr
    Hund: 350kr
    Forsikring (hund, hus, ulykke,bil): ca 1000
    Telefon: 200
    Bøger, papir: 500-600
    Medicin:100-500
    Behandling:200-500
    Mad: 1500 incl husholdningsting
    Transport: 800

Igen hvis jeg kan leve på en su så skal jeg vel forfanden også leve på en kh hvor jeg vil få mere end på en su..
    Nogle gange har vi heller ikke råd til medicinen fordi der skal købes bøger og lign.

Jeg Synes at man i dk klager lige så snart man ikke har råd til at tage i bio/ ud at spise eller ikke have råd til at gå til frisør! Man har bare ikke råd til luksus vare

• #286   16. dec 2013 Søren: må man ikke have en anden mening end den du har?
    Hvem er det lige der er arrogant her?

Du skrev: # 280 1 time siden
    Og nu vil jeg gerne se dit eller Katrines budget, hvorpå i står på mål, hvilket jeg naturligvis også gør på mit.

Jeg har lagt mit budget ud hvor udgifterne er max beløb.. Det er holdbart for mig!
    Fordi du og andre spørger mig om jeg overhovedet har tænkt hvis jeg selv blev syg.
    - det referere jeg til at jeg skriver flere gange hvis jeg har råd til at leve på en su så har jeg råd til at leve på en kh. Deraf su.

Jeg er fuldstændig ligeglad med din mening. Det du skriver er ikke brugbart for mig smiley

Hvis min mand blev sygemeldt så ville han ikke få flere udgifter til medicinen/ behandling af dén grund. Nej han vil faktisk spare penge i transport! smiley

• #288   16. dec 2013 Søren: nu begynder du vidst at blive for personlig fordi du er langt ude hvor du ikke kan bunde og tror dét er løsningen at skrive sådan til mig smiley - det hjælper ikke.

Du putter ord i munden på mig. Muligvis du har misforstået en del ting, det er jeg ret sikker på du har gør. Jeg kan så sige at du tager grueligt fejl. Hvis der er nogen her som nedgøre andre- så er det vidst dig der prøver på at nedgøre mig smiley

Jeg vil ikke blive ved med at gentage mig selv.
    Men hvis man ikke kan leve for 10.500kr brutto så er der noget galt i ens forbrug.

Det er for lavt af dig Søren smiley vi kan diskutere igen når du har forståelse for andre

• #290   16. dec 2013 Katrine: jeg kan så skuffe dig og sige det har intet med hans forsikring at gøre. Jeg synes dog du skulle tage at læse tråden igennem og se at jeg har skrevet at han ER syg .

Han må ikke få mere medicin end han i forvejen gør. Han har gratis fys som mange andre kronisk syge mennesker . Samt han får biologisk medicin på sygehuset udover sin recept pligtige medicin. Dvs han får rigtig meget medicin for at kunne tage på arbejde.

• #295   16. dec 2013 Mylove -jo det er meget almindeligt som studerende. Men jeg nærmer mig altså de 30, jeg ville rigtig gerne undvære at være afhængig af de gamle for evigt smiley

Når jeg siger det er sådan for mig, er det jo ikke fordi jeg mener jeg har det værre end alle andre... min pointe var at netop fordi jeg bor tæt på mine forældre (og bedsteforældre i øvrigt) har de mulighed for at hjælpe, om det så er at give en gang aftensmad, at min mor handler og leverer for mig eller at hente mig og hundene så de kan "lufte dem selv" derude (jeg har ikke have) de dage hvor jeg simpelthen ikke kan gå tur (jeg har gigt og har det sidste døjet meget med aktivitet i fødderne -dårlige fingre kan jeg leve med, skuldrene er i den grad træls, men osse til at leve med, men det er eddermame ikke sjovt at trække i skoene, når ens tæer har dobbelt størrelse og har knuder)

Hvis jeg flyttede efter noget billigere, ville jeg miste den hjælp, og så ved jeg faktisk ikke hvad jeg skulle stille op.

Mine forældres hjælp er ikke så meget økonomisk -de er ikke rige, så de kan altså ikke bare smide penge i nakken af mig. Men deres hjælp er helt uundværlig for at få en hverdag til at fungere nogenlunde for mig.

• #297   16. dec 2013 Michelle: det er også dejligt at man som syg kan gøre brug af sin familie på den måde.. Det gør livet nemmere på nogen måder. Det er langt fra alle der har den mulighed smiley

• #298   16. dec 2013 MyLove, en ting, du fuldstændig negligere at forholde dig til er, at man som syg er i det her i en årrække uden selv at have indflydelse på, hvornår det forandrer sig - og OM det forandrer sig.
    Det er ikke svært at leve for lidt, når man ved, det har en ende - det har de fleste af os prøvet som unge, det er uproblematisk og i øvrigt også ret lærerigt. (Specielt hvis man senere i livet bliver syg og skal leve af meget lidt).

Det at leve for meget få penge uden at have en tidshorisont for, hvornår det stopper er ekstremt stressende. Man kan gøre det i 3, 4 år med det mentale skind på næsen, men så begynder stressen at tære på en.

Man bliver isoleret. Man bliver af økonomiske årsager nødt til at trække sig fra sine venner og sit netværk, ganske enkelt fordi man ikke kan blive ved med at trække dem hjem til en selv for at kunne ses.
    Hobby'er der kræver bare en smule økonomi stoppes.
    (Her beder jeg om at huske, at man som sygemeldt går hjemme og ikke møder folk i sin dagligdag).
    Gud forbyde i denne periode at hunden bliver syg...

Det er ekstremt hårdt at være alene og ikke have kontakt til andre mennesker. Det bliver man stille og roligt nedbrudt af.
    Samtidig skal man forholde sig til de krav, der stilles fra jobcenteret - man har ikke magt over sit eget liv, man lider et ekstremt kontroltab. Det er ikke muligt at sige nej til noget. Man mister retten til at styre sit liv selv.

Der er nogle ting, der følger med det at være syg foruden det at have en ekstrem stram økonomi, som gør at konsekvenserne bliver alvorlige.
    Her er specielt social isolation alvorlig.
    Desværre er der mere og mere udbredt forekommende PTSD-diagnoser efter sådanne forløb.

Nå ja - og samtidig skal man jo så også forholde sig til sin sygdom og leve med den.

• #299   16. dec 2013 Idioten jbo har mere lort i toppen hjerne.. Desværre er der lige så mange tumper nok tilhænger der stemmer på ham... Mit jule ønske er fjolset blev livstid syg og ikke kunne noget uden hjælp......

• #302   16. dec 2013 (link fjernet)

Ved ikke hvordan jeg får billedet frem, kan kun finde ud af at linke smiley

• #304   16. dec 2013 Jeg håber folk gør som du siger Maj-Britt for så kunne det da ske at det blev ændret i en helveds fart fordi det bliver... Pisse dyrt for dem! Men det er jo heller ikke alle der mener at det er det rette at gøre. Er med i en gruppe på fjæsen, og der er hvert fald en del der ikke har en store forståelse for at folk splitter op. De må kp bare spare lyder det, og kærligheden til hinanden burde betyde mere end penge... Hvad de måske ikke tænker på er alle de frustrationer der følger med at have en stram økonomi. Og specielt når der ikke længere er tale om en måned eller to man skal være på rumpen, og skal spinke og spare, men på ubestemt tid.
    Synes det er grotesk hvad man byder de syge og svage i dagens samfund. Jeg ønsker bestemt ikke at blive syg, i det her samfund!

• #306   16. dec 2013 Er der forskellige satser for mænd og kvinder, siden problemet er størst for kvinderne?
    mvh søren

• #307   17. dec 2013 Søren -det var altså osse min første tanke da eg læste det indlæg... meget muligt osse kvinder rammes, men de bliver da næppe værre ramt end mænd uden job...

Det er en lidt spøjs måde at redegøre for problemet på.

Men bortset fra det, så er det da rigtig nok at der ikke er mange penge sparet, hvis det betyder at folk istedet går hver til sit -spørgsmålet er om de reelt gør det... eller om de bare flytter fra hinanden (men altså stadig er i et forhold sammen)... og så kan kommunen jo begynde agten på dem på ny

• Rune B
    Rune B Tilmeldt:
    mar 2013

#309   17. dec 2013 @Bodil D og Maya. Med klare sig selv, så mener jeg at klare sig selv inden for familien med de relationer man har. Sådan har mennesket klarer sig i mange generationer. Og ja, der bliver idag udbetalt penge til folk der kan klare sig selv. Enten kan de klare sig selv ved at tage det arbejde de ellers er for kræsne til, eller kan de få støtte fra deres mand. I dette tilfælde taler Joachim B. Olsen om en luksus-støtte, fordi der netop ikke er nogen begrænsning. Manden kan være millionær, mens konen modtager denne ydelse, tråden konkret handler om. Derfor kritiserer han ydelsen. Derudover er der også mange mennesker der generelt er for kræsne og derfor foretrækker deres offentlige ydelse fremfor at arbejde. Jeg kan hive mange konkrete eksempler frem, men prøv selv at kigge jer omkring. Jordbærplukkere og rengøringspersonale på hoteller er to grupper, hvor lønnen er udkonkurreret af kontanthjælpen. Det betyder at udenlandsk arbejdskraft skal tage de jobs, men 160000 (mindst) sidder hjemme og ikke mener de kan finde job.

• Rune B
    Rune B Tilmeldt:
    mar 2013

#310   17. dec 2013 @Søren N og Tina A. Det må i jo først og fremmest kunne svare på. Hvilke lande mener i, der fører den politik jeg taler om? Taler vi om overførselsindkomster til syge eller forsikringer fra private udbydere. Hvis i kan uddybe vil jeg meget gerne svare på det.

• #311   17. dec 2013 Jeg ville gerne plukke jordbær;) desværre sætter kræft en stopper for det! Her er tale om syge mennesker! Ikke bare arbejdsløse, jeg er da i A- kasse og kunne jo stemple hvis jeg var rask! Jeg er bare ikke rask, og det gælder resten af de personer der fra 1/1 skal overgå til de 10500, det er syge mennesker!

• #312   17. dec 2013 Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om!

• #313   17. dec 2013 Rune -nu er det jo altså ikke arbejdsdygtige mennesker der kan få de 10500. Hvorfor du blander jordbærplukkere o.l. ind i det forstår jeg ikke, for de folk der (måske) kan få de 10500, er ikke mennesker der ville kunne tage disse jobs. Det er mennesker der er syge -for syge til (i hvertfald for nuværende) at kunne arbejde.

• #315   17. dec 2013 Maj-Britt -nu er der jo andre jobs end lige dem på jobnet smiley

Men bortset fra det er jeg ikke uenig -at sige at der er rigeligt med jobs til de der gider, er vidst at være noget optimistisk.

• Rune B
    Rune B Tilmeldt:
    mar 2013

#316   18. dec 2013 @Bent H, du skriver:
    "Idioten jbo har mere lort i toppen hjerne.. Desværre er der lige så mange tumper nok tilhænger der stemmer på ham... Mit jule ønske er fjolset blev livstid syg og ikke kunne noget uden hjælp......"

Det er meget interessant, for jeg ved at JBO staver ganske glimrende og kan udtrykke sig fint både skriftligt og mundtligt, så på en eller anden måde har hans "lort i toppen hjerne" lært mere i skolen end din, er jeg sikker på, fortræffelige hjerne.

@Bodil. Jeg beklager meget at du har kræft, det er en ganske forfærdelig sygdom. Jeg kommer dog til at udtrykke mig på em måde der blander tingene lidt sammen. En ting er sygedagpenge, som denne tråd oprindeligt drejede sig om. Noget andet er ganske almindelig kontanthjælp.

Sygedagpenge er varighedsbegrænset og nu opfinder man en ny ydelse til syge der ikke er varighedsbegrænset og ej heller begrænset af partnerens indkomst. Dvs, som nævnt før, kan direktørens hustru få denne ydelse, selvom han sagtens kunne forsørge hende.

Desværre er det sådan, at der i begge overførselsindkomstgrupper er mennesker der har det godt hvor de er, og ikke er interesseret i at arbejde. Jeg er sikker på at det ikke drejer sig om det og jeg ønsker ikke at dunke dig eller andre personligt i hovedet med det. Naturligvis kan man blive syg eller arbejdsløs og derfor få brug for støtte i et stykke tid. Det kan flertallet i Danmark blive enige om. Der hvor kæden hopper af, er når mennesker er på kontanthjælp i 20 år, og åbenlyst ikke er interesserede i et job og i at forsørge sig selv, samt der, hvor nogen er indbildt syge med fibromyalgi, kronisk træthed eller diverse psykiske sygdomme. Nu får jeg folk på nakken der siger "jeg har xxx, hvor vover du". Ja, visse mennesker har sandsynligvis disse sygdomme, men modsat kræft slår de ikke ud i åbenlyse fysiske symptomer og kan således bruges til at skaffe en forsørgelse fra staten.

For at konkludere, så findes der mennesker i DK der er syge og ikke har arbejde. De skal efter gældende regler have hjælp. Desværre findes der også mennesker der ikke har behov fordi partneren tjener rigeligt, eller de selv kunne finde et job eller så misbruger de simpelthen systemet. Denne tenderen bidrager denne nye ydelse desværre til.

• #317   18. dec 2013 Forestil dig at være syg, have brug for medicin og personlige ting som shampoo, bind, ny hårbørste, nyt undertøj m.m nu må du så frem med lappen til din partner og bede om penge, forestil dig hvordan det føles ikke at kunne købe de mest nødvendige personlige ting;(
    Mad er ikke så svært, partneren skal jo også spise, men alle de personlige ting, dem skal man nu bede om lommepenge for at kunne betale! Husk på at mange af de ramte har klaret sig selv i ret mange år, jeg er 54 og har arbejdet siden jeg var 16, det er ret mange år, jeg har betalt ret meget i skat i de år, har haft en forholdsvis høj løn.
    Har aldrig haft fællesøkonomi, mødte min partner for 7 år siden og vi har altid betalt hvert vores.
    Nu skal han forsørge mig! Alt sammen fordi jeg var dum nok til at få kræft!
    Sådan noget får tankerne til at gå mod selvmord, og jeg har været tæt på kan jeg love dig! Hvordan kan du i fuld alvor mene at det er ok! Ok at man skal lade sig forsørge, ok at selvstændige mennesker skal fratages alt værdighed blot fordi de tillod sig at blive syge!
    Min samlever er ikke direktør, han er så men bare mekanikker og jeg tjente faktisk noget mere en han gør!!

• #318   18. dec 2013 Rune - Jeg synes du skal pakke hurtigst muligst og tage de andre fra denne tråd som ikke under de svageste i samfundet hjælp også kan i flytte til USA, for det er åbenbart deres tilstande i er fan af og det er som sådan fint nok, men derfor behøver vi ikke have dem i Danmark !!

Derudover vil jeg meget gerne se noget dokumentation på at der er SÅ mange som snyder på KH og de andre offentlige ydelser som du antyder, for jeg tror det er et fåtal.

• #321   18. dec 2013 Du kan bedømme et samfund på hvordan det behandler de gamle og de syge

Indtil videre ser det ikke godt ud for Danmark smiley

• #323   18. dec 2013 Rune: Der vil altid være nogen derude et sted. der udnytter systemet. Jeg tror dog næppe, du finder særligt mange sygeramte mennesker, der blot ønsker at sylte systemet, og at forlange at man i det moderne samfund skal lade sig forsøge af sin samlever er grotesk.
    Nu er det jo sådan, at de fleste syge mennesker rent faktisk er helt almindelige mennesker med en middel indkomst og ikke direktører. De hører immervæk til en lille del af befolkningen, og så viser statistikker faktisk også, at dem der bliver hårdest ramt af sygdom ofte også er lavtlønnede. Med den gensidige forsøgerpligt rammes mange familier rigtig hårdt, og vi vil i det kommende år se en masse folk, der enten går fra hinanden eller huse der ryger på tvangsauktioner.
    Hvis du er så bekymret for alle dem, der snyder samfundet, så vær bekymret for denne gensidige forsøgerpligt, for den gør ikke andet end at opfordre og tvinge nogle familier ud i socialt bedrageri.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#324   18. dec 2013 Skal man ikke få læger til at bedømme hvem der fejler noget og hvem der ikke gør. De må nu engang være de bedste til opgaven. Der ud over mener jeg ikke man skal dele folk op i a eller b hold. Det gælder også de folk der har penge.

De har betalt deres del i skat og kommer de ud for sygdom eller bliver arbejdsløse skal de have samme muligheder som alle andre. Er fint at være god til det ene og det andet,men at ikke have medfølelse og forståelse for andre mennesker tyder på at der gået noget galt under hans opdragelse

• #328   18. dec 2013 Rune, du glemmer en detalje.

Jeg kan give dig en uforbeholden garanti for, at direktørens kone eller mand ikke kommer til at gå på denne ydelse.
    Det gør man nemlig kun, hvis man død og pine er nødt til det.

Med ydelsen kommer nemlig det kontroltab, som jeg kort beskrev i et andet indlæg.
    Nu kan jeg godt se, at du ikke har den store viden og forståelse for visse typer af sygdomme, men det vil jeg glemme et øjeblik.

Forestil dig at du lever med en kronisk sygdom. Du er i princippet velbehandlet på den måde, at du er optimalt medicineret, alligevel er du langt fra symptomfri. Prognosen er status quo, men der er risiko for forværring ved manglende ro og hvile og i høj grad ved fysisk og psykisk stress.

Som direktørens mand eller kone har du nu et valg.
    Vil du modtage 10.500 før skat og dermed også sige ja tak til kommunens afklaringsforløb, hvilket indebærer, at du, trods det at lægerne direkte advarer i mod det, deltager i arbejdsprøvninger, fysisk træning og kurser?
    Et afklaringsforløb, hvor du ikke selv har magten til at sige til og fra og hvor din krops symptomer og reaktioner ikke er noget man tager hensyn til?
    Et forløb, hvor du hver dag skal møde på en ikke-selvvalgt arbejdsplads, en situation du VED forværrer dine symptomer - og at det måske tager et år at restituere fra.
    Et forløb, hvor du, for at kunne deltage, må mangedoble dit indtag af smertestillende morfinpræparater.
    Et forløb, hvor du ikke kan tage en sygedag.
    Et forløb, hvor din vågne tid ud over timerne på din arbejdsplads foregår sengeliggende.
    Hvor du må erkende, at det at tage del i husholdningen er noget, der hører fortiden til simpelthen fordi du ikke er i stand til at gøre noget på grund af udmattethed, smerter og påvirkning af medicin.
    Et forløb, hvor stressniveauet er så højt, at din nattesøvn er ikke-eksisterende, hvor mavesyren æder af din mavesæk - og hvor du ikke har mulighed for at tage en pause fra stressen.....

Og sådan kunne jeg blive ved.

Nej, har man en partner, der KAN forsørge en, så kan jeg garantere dig for, at det helvede ikke er noget, man gennemgår for at få en ydelse på 10.500 før skat pr. måned.
    Det der gør man kun, hvis INTET andet er muligt!
    Man blive rigtig rigtig syg af det.

For mit eget vedkommende betød afklaringsprocessen at jeg i stedet for at ende som en velfungerende fleksjobber, endte som en temmelig dårligt fungerende førtidspensionist.
    Det er bestemt ikke 10.500 kr om måneden værd. Det gør man kun, hvis der ikke er andre valg.

• #329   18. dec 2013 Til
    Rune B: Måske.. Men du fattede jo hvad jeg skrev.... små sko. Idioter som jer fra la, vil altid finde små fejl ved andre ikke. Og er de så på overførelse er fanden løs...Det minder meget om noget meget grimt sorteringsyn for 80 år's tid siden syd for grænsen.. Men jeg har et helt andet menneskesyn.. jbo staves med lille bogstaver da han ikke fortjener med stort..... Torsken

Mit julle ønsek er nu og så du bliver hans "medlidende".. Håber julle mand giver mig det.

Sikket et menneskesyn... Gik og troede det kun var DF der var sære, men nu også dette mærkelige væsen jbo og hand homovenner i la.

Et parti med sådan menneskesyn, og som vil udruste danskerne med våben og en hjernedød der vil hav, at arbejdsløse hellere skal jage i skovende eller blive topidrætsmand... et sygt i sig selv.
    Vil hellere leve på gaden eller i sølet end at ende som jbo og Co.
    o
    Prøv se 160000 fjollere rundt i skovene eller Danmarks OL hold på 100000 deltagere. som i øvrigt også skulle have støtte til deres idræt som fjolset fik og løj kraftigt om...

Jo Idioten jbo har mere lort i toppen hjerne.. rune og hans vælgere med. vi har et "smukt" land NU, og et fjols og dig vil ændre dette til en baggård som visse steder i USA med fattige og de problemer der der følger med for en mindre lille gevinst.

Dovne Robert er et røvhul også, men i mine øjne langt mere sympatetisk og besidder empatisk end jbo.

Brug nu din tid på at finde stavfejl, kommefelj goandre felj i stedet for at tænke.
    Du rune er et lille ynkeligt "menneske" som jbo er det.

• #330   18. dec 2013 jbo og rune er et levende bevis på anale fødsler er forekommet.

• #331   18. dec 2013 Jeg synes det er godt og sundt med denne diskussion, og jeg håber nogle mennesker med de mest snævre livssyn får det bredt ud.

Jeg kan bare ikke lade være med at kommentere på JBO, han er simpelthen så ubegribeligt latterlig at høre på, og jeg tror ikke jeg ville kunne lade være med at kaste et eller andet klamt i hovedet på ham hvis jeg mødte ham...føj for en nar!

• #333   18. dec 2013 Anya: er det ikke en hjælp at få 10.500kr om md ?
    Rune har da ikke på noget tidspunkt nævnt at syge ikke skulle have noget???

Hvis du ikke mener det er en hjælp så synes jeg at DU skulle flytte og bo et sted hvor der ikke er noget der hedder hjælp til de syge og til de ledige.. Så skulle det nok få en anden lyd!

Det er nu lidt interessant at se hvor mange der er på kh herinde der mener de får for lidt penge.. Det er lidt tankevækkende! Det er dem som fylder det meste i tråden her..
    Tog diskussionen op med mine medstuderende i dag som både har syge og ledige i sin familie.. Der var ikke EN som mente at satsen var for lav..
    Flere sagde som forældre at hvis de kunne leve 5-7 år på en su så kunne en kh modtagere vel også leve 5-7 år på en kh (hvor satsen endda er højere)

Livet har vidst aldrig været nem for nogen.. Men man må gøre det bedste ud af det så godt man nu kan selvom man ryger ned i et sort hul engang imellem...

• #336   18. dec 2013 Kun Enhedslisten vil øge kh og dagpenge, men de er jo imod hundeloven. Fortæl hvem I stemmer på/vil stemme på. Utilfredshed bør følges op med løsningsforslag.
    mvh søren

ps! tal/skriv lige venligt til hinanden!
    ps! ps! røven og ikke horisonten bliver bredere i julen smiley

• #337   18. dec 2013 MyLove - Rune argumenterer jo rent faktisk for, at syge skal kunne fratages ydelsen.

Det er jo det, det hele handler om i denne tråd.

Jeg er ikke på kontanthjælp og har ikke været det siden 1995, hvor jeg var på den ydelse i forbindelse med to års sygemelding efter at være blevet mejet ned af en spritbilist...
    Så din konklusion kan du godt sortere mig udenom.

Og SU-modtageres konklusion om, at når de kan leve for SU, så kan alle... DEN er vist ikke helt objektiv og ærligt talt ikke særlig relevant.

• #338   18. dec 2013 Hvem argumenterer for at øge ydelserne?

Ikke en....

Det, der argumenteres for er, at syge mennesker ikke skal kunne miste deres forsørgelse og at syge i bund og grund ikke hører hjemme på kontanthjælpsniveau.
    Noget der i øvrigt har været støttet af lovgivningen indtil vi når 1.1.2014, hvor det introduceres med ressourceforløbsydelsen.

• #339   18. dec 2013 Jeg er ikke på kh jeg er på 0 og nix;)

• #340   18. dec 2013 Har aldrig fået kh eller SU for den sags skyld;)

• #344   18. dec 2013 Jeg er heller ikke på KH og har aldrig i mit liv været det, men det kan da meget vel tænkes, at jeg ender dér...

• #345   18. dec 2013 Sådan ser fremtiden ud i forbindelse med KH.

Tjek filmen..

ER der virkelig nogen der mener, at det er ok?

(link fjernet)

• #346   18. dec 2013 Føj for pokker smiley Man kan jo lige så godt indskrive i loven, at KH-modtagere skal leve i totalt cølibat. Hvad i himlens navn er det dog for en gang dyneløfteri?

• #347   18. dec 2013 Den film viser lige præcis hvorfor jeg overvejer at blive enlig mor når min tid engang kommer til det. Jeg tør simpelthen ikke mere have en kæreste fordi jeg er i risiko for at ende på KH grundet psykisk overbelast.

Jeg synes det er desideret sygt at det har udviklet sig til at folk på offentlige ydelser næsten ikke må have et liv smiley Vi er snart tilbage til fattiggaardene og ingen rettigheder til de svageste i samfundet smiley

• #348   18. dec 2013 Jeg kan godt forstå andre som er imod jer her i tråden har trukket sig..
    Jeg troede det var ok at have en diskussion kørende smiley

Ch: du skal ikke komme her og sige at der ikke bliver brokket over kh satsen..
    Man ser rigeligt med tråde herinde hvor folk direkte brokker sig over sin kh og de mener at politikerne selv skulle prøve at leve på en kh.. Man har knap nok råd til dagen af vejen.
    Selv her i tråden også!

• #349   18. dec 2013 Mylove -jeg har nævnt at politikerne skulle prøve at leve på samme vilkår som KH-modtagere. Men det handler altså ikke bare om at de skal leve for få penge. Det handler i DEN grad osse om de øvrige vilkår der følger med i den "pakke" -og i øvrigt om dde vilkår der er for en syg på KH (og altså ikke en der "bare kan tage et arbejde")

For problemet for de syge er jo ikke "bare" at få økonomien til at hænge sammen, det er osse de vilkår de har mens sagen behandles.

• #351   18. dec 2013 MyLove - I en diskussion kommer der argumenter som for det meste kan bevises, jer som mener at KH og lignende er for høj og at folk på offentlige ydelser bare skal tage sig sammen, har INGEN beviser for jeres holdning som er rimelig ekstrem og langt ude i mine øjne.

• #354   18. dec 2013 Anya: Hmm er der nogen der har sagt den var for høj??? Det tror jeg nu ikke...
    Men hvis man ikke kan leve for det beløb ja så er der noget galt i sit budget..
    Det er LEVE og ikke luksus.

• #356   18. dec 2013 Noget galt i ens budget..

Hvad helt præcist?

Har du overvejet hvilke konsekvenser det har ikke at betale termin?

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
    #357   18. dec 2013 Det der slår mig igen og igen er kommentarerne om at man bare skal kunne overleve på en kontanthjælp.
    Hvis man bliver holdt fast på denne ydelse i flere år skal man så bare overleve og ikke leve?
    Nej det skal ikke være luksus og det er der vist ingen der argumenterer for, men hvis man ikke kan have andet i sit liv end sygdom og økonomiske problemer får vi lige pludselig et boom i selvmord og mennesker med massive psykiske problemer.

• #358   18. dec 2013 Nå, der kom så ikke begrænsning på ydelsen efter sygedagpenge, der vist kommer til at hedde noget jobafklaringsydelses-agtigt noget..

Til gengæld er der indsat begrænsning på 20 uger i stedet for de 52 vi har nu på sygedagpengene. Og de 20 uger skal bruges "jobafklarende"

Jow jow.. Tror vist de glemmer at der også lige er et sundhedssystem, der skal være med på den der.

• #359   18. dec 2013 CH -det næste bliver vel så et pres på sundhedssystemet om at skulle kunne hitte udredning og i øvrigt osse lige at medicinering osv skal være afklaret og justeret på under 20 uger... det kan vel ikke være så svært.. eller... smiley

Alternativet er jo at en sagsbehandler blot bestemmer hvad man skal tage af medicin/behandling. Det gør de jo i forvejen af og til, så de kan vel nok udvide denne "service -for sagsbehandlere ved naturligvis bedre end både lægere og patienter hvilken behandling og medicinering der kan gøre en arbejdsdygtig

• #360   18. dec 2013 Michelle: Det hørte jeg så fru Frederiksen sige, at det var slut med at kunne få frataget sine sygedagpenge, hvis man ikke fulgte en bestemt behandling - fx skulle man ikke kunne tvinges til at skulle tage antidepressiva. Så sagsbehandlerne fik vist lige frataget deres lægeautorisation dér smiley

• #361   19. dec 2013 Bente -det er jeg da glad for at høre... det var da osse på tide. Har godt nok korset mig mere end en gang, når man læser at en sagsbehandler kan slippe afsted med at kræve diverse mere eller mindre omfattende behandlinger... man skulle da mene den slags bør overlades til læger. Så hvis det er rigtigt det skal være ovre nu, så jubler jeg da lige en smule smiley

• #362   19. dec 2013 Michelle: Ja, det er da i det mindste opløftende. Jeg har selv været udsat for det - blev sendt til læge mhp at få antidepressiva - som smertestillende. Min læge blev vred og mailede straks til sagsbehandleren - det var ikke noget, hun skulle ordinere, og jeg skulle bestemt ikke have det. Jeg har endda på skrift, at hun har bedt mig om det..

Der har også været en sag, hvor én med diskusprolaps skulle tvinges under kniven, ellers tog de sygedagpengene, selv om der blandt specialister ikke var enighed om, om det overhovedet ville hjælpe patienten.

• #363   19. dec 2013 Den med diskusprolapsen var netop den seneste jeg er stødt på -men ja, medicin er nogen sagsbehandlere ret hurtige til at ordinere... uden i øvrigt at konsultere en læge først.
    -det er alligevel meget magt at give tl mennesker der ikke engang er uddannet indenfor området...

Men glædelit nyt hvis ikke de får lov at fortsætte den linie..

• #367   19. dec 2013 Tror sku JBO er kommet på HG under dæknavn - der kan da umuligt være 2 der er så dumme at høre på

• #368   19. dec 2013 Pleiadians Ra B Du er da velkommen til at få min ryg smiley

• #369   19. dec 2013 Troll;) udstemning sendt

• #373   19. dec 2013 Pleiadians: "alle kan finde et job hvis de har lidt hjerne" - stakkels dig - så er du åbenbart arbejdsløs smiley

• #377   19. dec 2013 Ytringsfrihed.
    Man må ønske jbo syg, men ikke be' folk om at stoppe klynkeriet. I er sjove.
    mvh søren

• #378   19. dec 2013 Man må gerne være imod eller med JBO smiley men at nedgøre andre er aldrig i orden og at deltage i en tråd kun for at latterliggøre og nedgøre andre tråd deltagere er aldrig ok;) jeg har for første gang nogen sinde sendt en udstemning, det blev til den nu slettede person;)

• #379   19. dec 2013 Og jeg føler mig ikke sjov kan jeg garantere;( faktisk føler jeg mig trist;)

• #382   19. dec 2013 Isabelle - med mindre du stemte enhedslisten sidste gang, har du blot fået, hvad du "bestilte". Jeg stemte enhedslisten - til orientering. Jeg er imod forringelsen af vilkårene for de svageste, imod eu, imod racisme (også blandt hunde) mm. Alle i folketinget minus el er jo for forringelserne. Man kan jo ikke stemme blåt eller halvblåt og så samtidigt være overrasket over den hårdere kurs mod svage.
    mvh søren

• #383   19. dec 2013 Det er jeg ganske enig med dig i, Søren.

Dog er det lidt i retrospektiv at det kan konstateres, for både op til valget og i regeringsgrundlaget var der faktisk en del fornuftige røde tiltag.

De er så blevet noget omformet - jeg tror det var svært at forestille sig, at det kunne gå SÅ galt.
    Jeg stemte SF dengang, har været medlem af partiet i en lang årrække. Har siden meldt mig ud og er nu partiløs.

• #385   19. dec 2013 Hvor mange penge bruger kommunerne mon på at vurdere folk og gå deres privatliv minutiøst igennem?

• #386   19. dec 2013 Det er jo lige før at vi skal ha Jacob tilbage.......Han lovede jo medvind på alle cykelstier smiley :D smiley

• #387   19. dec 2013 nu vi snakker JBO så trænger vi (jeg) til en lille griner smiley

http://www.youtube.com/watch?v=XW_hQd5Chds

• #388   19. dec 2013 Luk denne tråd. Den hører ikke hjemme i et hundegalleri. BUM.. Og slet omtale om jbo.

• #389   19. dec 2013 Alt kan diskuteres på HG når blot det er under den rigtige kategori BUM. JBO kan jo holde munden lukket, hvis ikke han ønsker omtale.

• #391   19. dec 2013 Bent -tråden ligger i off topic, en kategori der netop er lavet til alt det der ikke har med hund at gøre. Så så længe folk ellers holder en acceptabel tone, så må stort set alle emner diskuteres herinde. Osse politikere, kendte og hvad vi nu ellers af og til ser tråde om.

• #392   19. dec 2013 Hvorfor skulle man dog denne tråd? Tonen er da pæn, så kan da ikke se nogen grund til at den ikke kan fortsætte? smiley

• #393   19. dec 2013 Jeg er vidst gået glip af et eller andet her imens jeg var været offline.. smiley

Vil bare ønske jer alle sammen en god jul med jeres nærmeste og hunde.
    Håber I får en hyggelig tid smiley

• #394   20. dec 2013 Så ikke lige tråden ligger i "off topic"..

Oki, jbo er en luderkarl af format.. men jeg syntes stadig svinet ikke er værd at skrive om på et hundegalleri, off topic eller ej..
    Hopper af denne "diskussion"

Nogle der skal have flæskesteg eller and '+

• #395   20. dec 2013 afskaf ministerpensionen(de kan betale som os andre) tjek den gruppe ud på facebook og få et indblik i hvordan politikerne forgylder sig selv.

Kommentér på:
Joachim B. Olsen slår til igen...

Annonce