1.982 visninger
|
Oprettet:
skrækkelig udvikling af psykisk syge diagnose {{forumTopicSubject}}
Tja linket taler vist for sig selv
http://www.youtube.com/watch?v=nRRPgJ4W1UU
Forfærdeligt at unge som er aktive som forældre syntes er for aktive fx bare for diagnosen AdHd.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1457 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 8.526
Desuden hjælper ADHD medicin ikke på dem, der vitterligt ikke har ADHD.
jul 2012
Jeg synes ikke, at det var sjovt, at jeg havde en dreng, der skulle have en diagnose, før han kunne blive hjulpet.
Ej heller synes jeg ikke, at det var sjovt, at jeg stod med daglige problemer i form af slagsmål, hidsige udbrud, smadrede ting og var indimellem nød til at fastholde ham, for at han ikke skulle slå lillebror ihjel.
Men jeg hopper ud af tråden her, for den gør mig ked helt ind i hjertehulen.
jul 2012
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.001
Den nye pille er på prøve .... og den skulle virke FINT..... og den tager ikke appetitten , som er problemet med den han får nu....
Prøv at snakke med din Læge om det ....
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 7 Emner: 10 Svar: 6
Jeg har selv lige fået konstateret ADHD efter flere måneders udredelse.
Jeg har altid været meget aktiv, hidsig og svært ved at koncentrere mig.
Efter jeg er begyndt i behandling har jeg oplevet flere positive ting end negative. Min koncentration er blevet MEGET bedre, jeg bliver nær så hurtigt hidsig og sover nogenlunde om natten..
Så det er noget værre pjat, men ja jeg syntes man skal undersøges ordenligt og ikke bare blive dianotiseret ud fra en enkelt samtale.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
ja, der er bestemt alt for mange der blot får tildelt diagnosen som et andet diplom, uden grundig undersøgelse og det er bare ikke ok.
Vi havde en frisk knægt i min søns klasse, som også var en.. hmm lidt af en emil fra lønneberg, altid fuld af sjove påfund, men aldrig nogen pest for omgivelserne.
han udviklede over relativ kort tid en mere udfarende side, havde dårlige perioder, sov dårligt, dårligt/skiftende humør, kunne ikke koncentrere sig, og var et forstyrrende element i klassen. lægen blev konsulteret igen og igen, ppr var ind over osv. og han fik stemplet ADHD barn, blev medicineret og fik det bare dårligere og dårligere, skiftede skole uden succes, en morgen var han delvis lammet i ansigtet, og moderen fløj til lægen og bankede i bordet og så gik det stærkt.
han havde en svulst i hjernen..
det er nu knapt to år siden, og knægten er omsider kommet tilbage til livet, efter mange kemoer og operationer og humøret og Emil fra lønneberg er så småt vendt tilbage.
Havde han nu været ordentligt udredt, i stedet for at få ADHD smidt i nakken, så havde han været sparet for meget, og ikke mindst hans familie som var millimeter fra at miste ham.
Min egen datter er autist (16 år) hun blev først diagnostiseret sidste år! efter hele sit liv at blive stemplet som lidt tilbage i udviklingen, grundet nedsat hørelse de første leveår, overdrevet genert og det at hun bare skulle tage sig sammen og vågne op. Hun fik et sammenbrud, fik angst og flere Black outs. Lige før sammenbruddet var der en ny skolepsykolog som var ind over hende, og testede hende, og hun var klokkeklar i sin vurdering af min datter, og så kom hun omsider videre og blev ordentlig udredt.
Det hjælper ikke at græde over spildt mælk, men jeg kunne godt have ønsket, at hun havde fået bedre hjælp gennem skoletiden, i stedet for at blive misforstået og pint gennem så mange år, det har været ekstremt hårdt gentagne gange at blive stemplet som en hysterisk hønemor af både lærere og læge.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
Og fakta er, at det er alt for nemt, at stemple et barn med diagnosen ADHD bare fordi de falder lidt udenfor normen, eller er lidt besværlige... det er synd og skam er det...
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
Falckmanden der underviste mig i førstehjælp til børn og spædbørn sagde i sjov ( og alvor )" ja vi træner dem i at gå og tale, også beder vi dem om at sætte sig ned og tie stille "
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.350
Men jeg har også oplevet nogen der vitterligt har ADHD og det er altså ikke for sjov.
Vores søn havde været længe under udredelse og den psykiatri læge der gav diagnosen var utroligt dygtig til at forklare at den diagnose som vores søn fik (GUA) indeholder nogle af aspekterne fra ADHD men det ville ikke hjælpe at medicinere. Og han fortalte også der var flere læger der så snart de skrev udredningen samtidigt skrev en recept uden at kigge på om det reelt var nødvendigt.
Så jo det er et problem at der udstedes masser af diagnoser, men endnu mere problematisk er der i lige så høj grad udstedes recepter på medicin til en masse der ikke har brug for det.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.952
Der må da være andre løsninger...
Her er en spændende dokumentar om det. Helt sikkert værd at se
http://www.youtube.com/watch?v=HJLVoj0x-sc&noredirect=1
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
Men man skal huske at der virkelig findes børn, og voksne som fejler noget. Og det er ikke sjovt altid, at leve med en psykisk lidelse...
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.502
Mange børn med adhd kan reddes med ændring af kost samt motion.
Jeg hentyder ikke til at alle er sådan for selvfølgelig er der børn med diagnosen adhd og det skal tages seriøst dog vil jeg forsat mene at medicinering af børn ikke skulle findes men at man stimulere dem på andre måder
jan 2013
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.155
Det at så mange får en diagnose påklistret uden en egentlig udredning gør hverdagen ekstra svær, for de børn og unge, der virkelig har brug for støtte.
Jeg har selv en søn med diagnosen NLD, han har været igennem mange samtaler og adskillige tests på børnepsykiatrisk afdeling og haft sin diagnose i nu 6 år.
Jeg har mærket en væsentlig ændring i holdningen både indenfor systemet og blandt mine medmennesker gennem den periode, det er langt sværere for ham i dag at få hjælp og også langt sværere at få accept fra omgivelserne omkring hans vanskeligheder, ofte møder han udtalelelser som "du er nok doven og gider ikke", "du skal bare tage dig sammen, du kan hvis du gider"
Det er hårdt at være vidne til som mor, når nu den 20-årige knægt reelt kun er udviklet som en 15-årig på mange områder.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
jan 2013
Jeg henviser også kun til alle de børn som Ikke har en diagnose men bliver stillet en og medicineret ud der fra.
Arbejder til dagligt på et bosted for psykisk syge så kan sagtens følge de forældre som har lidelsesramte børn.
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Det er drøn ubehageligt for alle de syge, som mødes med fordomme, og bare får smidt i hovedet at de bare skal tage sig sammen, eller de bare er dovne og ikke gider lave noget.
aug 2013
Nu ER der altså mange psykiske lidelser, og flere af dem SKAL man altså have medicin for, for at kunne fungere bare nogenlunde normalt. Medicin er ikke roden til alt ondt, for nogle er det ganske enkelt livsnødvendigt.. Nogle patienter med psykiske lidelser kan heller ikke kureres, uanset hvor meget du så end finder årsagen til det ( det kan jo altså også være arveligt f.eks) . Der er så mange aspekter i det, man kan ikke bare stille det op sort/hvidt, men vigtigst af alt, så skal man lade det være op til fagpersonerne at vurdere om Fru.Hansen er syg, og selv blande sig udenom.
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 70 Svar: 580
jan 2013
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
Og de ender sjældent godt...
jeg er tidligere blevet haglet ned, fordi jeg tillod mig at stille spørgsmålstegn ved det stigende antal (især unge mennesker) der får udstukket div. diagnoser...
og det er vist det du er i gang med også
og neeeeej det var ikke kritik af nogle specifikke personer eller lign. det var bare en konstatering
apr 2013
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 319
Søren jeg forstår udemærket det di skriver og jeg vil til dels give dig ret, men som Rikke også prøver at sige så skal man passe på med ikke at sige at ingen har godt af den medicin som de for, der er jo rigtig mange som virkelig ER syge og som der har brug for den dagligt.
aug 2013
Jeg har da aldrig nogensinde proklameret at jeg er uddannet, ej heller har jeg sagt noget om at du udtaler dig om dit og dat som lommepsykolog. Jeg siger bare at generelt skal almindelige mennesker som hr og fru Jensen, lade være med at lege lommepsykologer og gøre sig til dommer over, hvem der er syge og hvem der ikke er.
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 70 Svar: 580
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.350
Inden for psykologi og psykiatri har der kun været en ting der har virket 100% og det er det hvide snit - håber så sandelig ikke det er det vi skal tilbage til...........
Og kan da kun anbefale at se "One Flew over the Cuckoos Nest / Gøgereden"
http://www.imdb.com/title/tt0073486/?ref_=fn_al_tt_1
aug 2013
Syntes bare ofte der er en tendens til at se meget sort/hvidt på psykiske lidelser og behandling, og det mener jeg bare ikke man kan. For nogle virker det det ene, for nogle det andet, der er så mange ting der spiller ind.
jul 2012
Uden medicin har jeg en ekstremt udfarende dreng, der er til fare for sig selv og andre. Ikke kan følge en almindelig skolegang på trods af, at han er lynende intelligent. En familie der ikke fungerer, da drengen kræver 300% opmærksomhed 24/7.
Med medicin har jeg en rolig, venlig, høflig dreng, der er hjælpsom og opmærksom. Han går igen i almindelig skoleklasse, hvor han klarer den til UG. Og endelig har jeg en familie, der minder lidt om alle andres med typiske teenageproblemer og kun få problemer pga. hans diagnose.
Hvad ville i vælge?
jun 2013
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
Men...det er en enorm belastning for de børn OG voksne, som rent faktisk har problemerne inde på livet, at der er denne holdning i samfundet.
Min datter har ADD, som er det samme som ADHD, dog uden hyperaktivitet...man kalder det også den indadvendte ADHD.
Hun fik først diagnosen som 17 årige og det er saftsusme ikke for sjov
Hun sad også stille i timerne, hun lyttede også efter og hun kæmpede også hver dag med at lave lektier...sammen med mig. Men hun KUNNE ikke huske, hvad de lærte i skolen, hun KUNNE ikke forstå, hvad lærene sagde når de forklarede den indviklet matematik eller den lange forklaring på den skriftlige hjemmeopgave i dansk...efter 5 min, så stod hun af og resten af timen fik hun intet ud af.
Sådan var hele hendes skolegang..."sød pige, vellidt uden at have nære veninder, gjorde hvad man sagde og var pligtopfyldende...pligtopfyldende på den måde, at hun brugte 3 gange så lang tid på hjemmeopgaverne, fordi det hver gang var total ny viden for hende og hun først skulle sætte sig ind i hvordan man skulle gøre.
Hun blev så endelig undersøgt af en speciallæge da jeg bankede i bordet...da var hun 17 år og næsten færdig på efterskole..det havde været et godt og samtidig rædsomt år med så store nedture, at vi frygtede for hendes liv
Hun "fik" ikke bare diagnosen foræret..hun var igennem adskillige tests og det i sig selv var en hård omgang...lærerigt , men hårdt.
Så når folk forestiller sig, at "det fejler alle unger nu om dage" så tænk lige på, at der rent faktisk er nogle derude, som kæmper og har kæmpet i mange år og som ofte ikke tør fortælle omverdnen hvordan de har det p.g.a disse forestillinger.
Min datter var helst fri for denne diagnose, men sådan er livet nu engang så hun prøver at få det bedste ud af det...så det sidste hun har brug for er, at folk er mistroiske.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
jul 2012
Daglige overgreb på et "handicappet" barn, er jo ikke noget, man kan klage over. Det er jo selvforsvar.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Derfor er mange i 30erne først diagnosticeret som voksne efter en barndom med fejlbehandling og fejl anbringelser.
Så opdagede kommunerne sygdommen eller fik ordre oppefra. husker ikke hvilken af delene. Så blev der oprettet institutioner osv landet over. Dissse må jo ikke stå halvtomme. Så nu er det billiger for kommunerne at der bliver stillet diagnosen ADHD end at der ikke gør.
Derfor bliver børn nu igen fejl behandlet / anbragt. Blot den modsatte vej rundt. Begge dele er lige slemt vil jeg mene.
nov 2005
Hun går til samtaler og lige nu er det 1 gang om måneden. Hun har lige været nede med stress pga et enormt arbejdspres, som hun gerne ville kunne klare, men ikke kunne. Hun er i lære som kok. Men hun må desværre se i øjene, at dette arbejdsfelt ikke er godt iforhold til hendes psyke. Hun vil gøre alt godt og perfekt, men samtidig, så har hun et enormt lavt selværd, så det skal der arbejdes på.
Men hendes grunduddannelse gik faktisk ud over alle forventninger...hun fik 10 og 12 i alle opgaver og fik stor ros af faglærerne....men gik så ned med et brag til eksamen, hvor hun fik 02...er det noget der er svært for ADHD`ere, så er det prøver og eksamener.
Jeg frygter lidt, at hun skal ryge ud og ind af uddannelser, så jeg er meget opmærksom på dette...det er jo desværre typisk for dem
Men udadtil klare hun sig fint og ingen vil tro hun har den diagnose, men indadtil er der tiltider enormt kaos.
Hun mener selv, at det ville have været lettere, at få diagnosen som ex 8 årige...nu har hun fået den, hvor livet begynder at blive allermest svært med store valg, krav og forventninger...noget hun kan have svært ved at opfylde.
jul 2012
Det er sku sørgeligt, at DK er skruet sådan sammen.
Jeg hentede ham ud af skolen, fordi han ville hænge sig selv. 4 måneder gik han hjemme, fordi de ville have ham retur til specialskolen. Men vi vandt, for vi gik til de lokale medier. Og da de ville afkræve kommunen en forklaring, fik han pludselig et andet skoletilbud fra den ene dag til den anden.
jul 2012
Han er stort set integreret i "normalklassen", bortset fra han ikke har idræt og liniefag.
jul 2012
jul 2012
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.266
Hun får medicin, og hun siger SELV at det hjælper på hovedet, hun har ikke et myller af en million tanker konstant, hendes egen udtalelse...
MEEEEEEEN medicinen er IKKE et mirakel middel, slet slet ikke...
Og ved at når vi kommer til kontrol så bliver hun taget af det igen fordi hun har tabt sig alt alt for meget, og hun har fået at vide at begynder hun ikke at spise mere end det hun gør så bliver pillerne taget fra hende, hun er vitterlig slet slet ikke sulten overhovedet...
Men hun vil IKKE have taget pillerne fra sig, for som hun selv siger så bliver det jo igen ikke nemt at komme i skole og være sammen med de andre, eller generelt andre børn...
Man kan IKKE generalisere sådanne ting her...
jan 2011
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
At de firmaer der laver det her medicin gemmer oplysninger om bivirkninger burde være strafbart. I Dk får du måske en lille bøde der slet ikke står til mål med de penge de tjener. Vi har med mennesker at gøre der sætter penge højere en menneskeliv.
Så burde vi have læger der vil kunne se det forkerte i at bruge de her ting,på især børn?. Der er så lige det,at mange af dem også tjener penge på at skrive bestemte typer medicin ud.
jan 2011
Hun fungerede så absolut IKKE i skolen ej heller hvis der var andre børn i nærheden, lavede man noget om så faldt hendes verden sammen.
Nu til gengæld er hendes verden åben og meget mere posetiv hun kan se hvad der sker hvis man gør sådan og sådan, hun kan selv sige fra og gå istedet for at gå AMOK.
Jeg er ikke i tvivl om bivirkningerne, og er meget obs på dem...
jun 2013
isabelle: er du ansat på specialskole?
jul 2007
Medikinet.... er der et virkestof i der hedder Methylphenidat .... det er dette virkestof der gør , at man mister appetitten... taber sig ... og kan få ondt i maven,
Nu er der udviklet en ny pille , hvor man har fjernet virkestoffet Methylphenidat ....
Den er fremstillet syntetisk.... den er på prøve og virker FINT i 90% af tilfældene.
Prøv et ringe til BørnePsyk på Glostrup hospital og snak med dem.....
...... men RING til GLOSTRUP BørnePsyk og spørg om pillen..... der kan I få meget mere at vide ... end jeg kan fortælle.... ( jeg har fået det at vide af min søn ) ....
Og jeg ved heller ikke hvad den nye pille hedder........
jan 2011
jul 2012
jan 2011
jul 2007
Jeg ved det ikke ,,, men det er da et forsøg værd at ringe og spørge...
jun 2013
du har ret mht. Tilbud, min mand arbejder på et privat tilbud for disse unge mennesker, dels botilbud og dels STU, til forskel fra kommunens STU er denne meget praktisk, og mindre boglig, det er noget der virker for rigtig mange.
de har masser af kompetencer, det er et spørgsmål om at give dem muligheden for at udnytte dem.
jul 2012
nov 2005
Nu har jeg så heller ikke beskrevet min datter dybere, men der ligger mange flere årsager til grund for hendes diagnose. Hun er ikke altid den søde pige, men inderholder også lidt mørkere side og kan godt komme i konflikter. Konflikter som hun helst vil være foruden, men i situationen kan hun ikke styre det. Hun har altid haft svært ved at forstå det "pige-spil" der ofte foregår mellem veninder og har det bedst med drenge, hvor hun kan sige tingene ligeud..hun har haft flest drengevenner da hun var yngre.
De tests hun var igennem var både tests man bruger til børn, samt tests til voksne...børnetesten var til adhd udredning og hun opfyldte 6 ud af 9 punkter og det passede med den manglende hyperaktivitet, som er indadrettet ved ADD.
Voksen testen var en nyere test som er utrolig lang og omfattende...den hedder DIVA. Der opfyldte hun 7 ud af 9 punkter. Derudover var der udtalelser fra lærer, spørgeskemaer til alle som står hende nær og de var overraskende ens.
Men klart at er man ADD`er, så er man sensitiv, da det hele foregår indeni en og det sætter sine spor på personligheden.
jun 2013
Jeg ved heller ikke hvad der skal blive af min egen datter, hun har omsider "fået fred" rent fagligt, hun kommer aldrig til at tage en uddannelse. lige nu går hun i 9. kl, normalklasse, men i et special sammensat forløb, efter der endelig kom en forklaring på hendes vanskelligheder ("atypiske autisme med gennemgribende sociale og faglige vanskelligheder" hedder det så fint på papiret). Hun er fritaget for en del fag, som hun ikke forstår en bjælde af og intet har fået ud af siden de små klasser. hun har enetimer en dag om ugen hvor der køres på med det væsentlige, dansk, matematik og engelsk, og de øvrige timer følger hun klassen så godt som muligt.
torsdag og fredag er hun i "praktik" på den STU som hun skal starte på, efter 9.klasses eksamen - som også er gjort til en sær-eksamen.
Hun elsker de to dage i praktikken, er primært tilknyttet køkkenet, hvor hun laver mad til hele STU`en, samt bostedet, fredag er motionsdag, hvor de laver alt fra en dag i naturen til sportshallen.
Efter vi fik diagnosen, og ikke mindst det at kunne gå videre og finde ud af hvad gør vi bedst for hende? tilrettelægge skoledagen, styrke hendes kompetencer, fratage hende unødvendig stress og angst mv, så er hun blevet glad igen, har ikke denne altædende angst, har overskud og er min søde, skæve, grinene smukke pige igen, det har været så skønt, men en kamp uden lige at få hjælp og vejledning.
Det har kun kunnet lade sig gøre så flexibelt, fordi det er en privatskole hun går i, hun gik i folkeskole til og med 4. klasse og det gik slet ikke.
nov 2005
Og nu er vi ikke nogen der giver op, så hun skal nok nå sine mål og hvad fremtiden bringer af job og uddannelse er ikke så vigtigt, bare hun er glad for det hun laver...nåå ja og så er hun måske heldig, at jeg er pædagog
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
De får det jo til at lyde som om psykiske lidelser ikke findes?!
At der udskrives for meget medicin, det er jeg enig i.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Her hjemme er de samme firmaer men straffen en anden. Bøder på 5-60000 er ikke noget der skræmmer. Der er blevet skrevet en bog: dødelig medicin og organiseret kriminalitet. Er ikke i samme omfang her hjemme,men sikkert er det at der er flere penge i syge en raske mennesker.
skrækkelig udvikling af psykisk syge diagnose