{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

For gammel til at bo hjemme? {{forumTopicSubject}}

Hey.

Det er nogen tanker jeg har gået med i noget tid og ville gerne høre jeres mening. Jeg er 22 år og bliver 23 til sommer. Jeg har været udeboende sammen med to veninder fra gymnasiet og har gjort det i 1½ år. Er så desværre kommet i den situation at jeg har fået noget angst og har døjet med det i 2 måneder nu. Jeg kan ikke klare at være alene. Bliver dybt deprimeret af det og bare en weekend hvor mine roomies ikke er der kan virkelig få mig ned. Derfor har jeg også været hos min far i de fleste weekender siden November. Har det bare meget mere trygt der og får ikke rigtig alle de her anfald hvor jeg tænker alt for meget over fremtiden og bliver dårlig.

For en måned siden besluttede jeg mig så for at flytte hjem sidst på foråret. Skal flytte alligevel da mine roomies skal studere andre steder, men jeg kan ikke overskue at skulle bo alene. Bare tanken er forfærdelig for mig lige nu. Også at jeg ikke ved hvad jeg skal efter mit grundforløb slutter til sommer og jeg så vil stå uden nogen sikker uddannelse eller job jeg kan få en indkomst fra. Har heller ikke nogen opsparing jeg kan bruge til eventuel indskud eller har råd til nogen som helst ting jeg vil få brug for som møbler osv.

Min far og hans kone (plus min lille halvbror) har det helt fint med at jeg kommer hjem. Vi har masser af plads og kan alle enes med hinanden. Jeg skal heller ikke betale for at bo hjemme, så længe at jeg enten har et job eller er igang med uddannelse.

Det har jeg det egentlig fint med, for er på et punkt hvor jeg virkelig bare gerne vil hjem til trygge ramme og ikke skal sidde og have det dårligt næsten hver dag. Dog er jeg bekymret over hvad andre vil synes og tænke om mig... Fordi jeg er "så gammel" at jeg ikke burde bo hjemme og skulle være i stand til at klare mig selv. Nogen i min klasse siger at det er fint nok at jeg bor hjemme i.. Tja nogen måneder eller max 1 år. Men som jeg er lige nu, så aner jeg ikke hvor længe jeg kommer til at bo hjemme. Vil allerhelst blive der indtil jeg finder en anden sambo eller noget partner af en art. For angsten gør mig virkelig bange for den utryghed ved at være alene og ensom...

Det er jo ikke fordi jeg vil nasse på dem derhjemme eller skal ligge på sofaen og dase den dagen lang. Jeg skal selvfølgelig også hjælpe til med det huslige pligter og som min far sagde, så kan det være meget rart med en ekstra hånd i huset. Kan jo hente og passe min lillebror, de dage hvor min far og hans kone har travlt med arbejdet og sådan. Og så er min far heller ikke så tryg ved at jeg skal bo alene sådan som jeg har det nu... Aner jo ikke hvor lang tid jeg vil komme til at hænge i det her angst halløj..

Mine klassekammerater sagde også at det ville blive svært for mig at finde en eventuel kæreste, da han nok vil sortere mig fra, hvis han hører jeg bor hjemme; Og det har jeg jo heller ikke lyst til.. Er bekymret folk vil se ned på mig for måske at bo der i flere år. Det er jo lidt et tabu emne at bo hjemme når man er i midten af tyverne og op efter..

Så hvad er jeres mening? Er jeg for gammel til at bo hjemme? Hvor længe kan jeg tillade mig at blive boende hjemme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For gammel til at bo hjemme?
  • #1   23. jan 2014 JEG synes ikke du er for gammel til at bo hjemme.
    Min kæreste fandt jeg sammen med, han var 22 og boede hjemme, no problemos.
    Og helt ærligt, er det vigtigere at du har det trygt og godt, end at en eventuel fyr mener du er for gammel til at bo hjemme. Det er da kun dig der kan definere det.


  • #2   23. jan 2014 HØRT Petra! smiley

    Det aller vigtigste er at DU har det godt!


  • #3   23. jan 2014 Jeg ville ikke være bekymret for det smiley Og ingen anstændig mand ville vælge dig fra, fordi du bor hjemme... smiley Og en uanstændig mand vil du alligevel ikke have smiley

  • #4   23. jan 2014 Glem alt om hvad andre mener, synes og tror, det kan du ikke bruge til noget konstruktivt. Mærk hvad du selv har brug for, og så længe det er en mulighed, så gå efter det. Så skal du nok en dag få overskud til at flytte for dig selv.

    Du kan alligevel ikke gøre alle tilfredse, og få alle til at synes det du gør er det helt rigtige, så lyt til dine egne behov.


  • #5   23. jan 2014 Du kan da sagtens, være selvstændig og selv tænkende, trods du bor hjemme..
    Jeg tror ikke det er andres holdninger, men din egen, der afgør hvor længe du kan være hjemme...
    Mine 'drenge' på 19 og 20 år, bor begge hjemme, og har i sinde at gøre det, mens de er i gang med uddannelse, hvilket ihvertfald er minimum 3 år endnu..

    Herhjemme har vi hver især, vores 'pligter', vi aftaler hver morgen, hvor mange vi er til aftensmaden, derudover er der helt frie tøjler (under ansvar)

    Den eneste regel der SKAL overholdes, er at der i hverdagene ikke er gæster efter kl 23


  • #6   23. jan 2014 Herregud. Du er kun 22. Rigtig mange kommer lige hjem og vender på et tidspunkt efter de har boet ude i noget tid. Det kan være økonomi, brud med kæresten eller andre praktiske årsager. Min eks boede også hjemme, da jeg fandt sammen med ham.

    Måske du hellere skulle koncentrere dig om at få bugt med angsten end at bekymre dig om, hvad andre tænker.


  • #8   23. jan 2014 Om du bor der ene eller andet sted er andre ligegyldigt, men du vil møde fordomme omkring det, og folk der synes du er for "gammel" det må du indstille dig på ...

    Noget andet er at det du bekskriver næppe går over af sig selv, eller helbredes ved at bo hjemme, det er heller ikke særligt trygt for dig selv i længden at føle at du ikke vil kunne stå på egne ben, altså bo og være alene ....

    Så mit råd er at du får en psykolog ind over, ellers tror jeg du vil stå med problemet i mange år fremover, og jo længere tid der går jo sværere vil du få ved at tro på du kan selv .....

    Det at være og blive i trygge kendte rammer kan nemt blive en sovepude for ikke at tage fat i det der jo på et eller andet plan må være "galt"


  • #9   23. jan 2014 @Hanne Yea det kan jeg selvfølgelig godt se, men jeg har også gang i noget psykolog hjælp. Er næsten lige begyndt på samtaler med både en psykolog tilknyttet mit uddannelsessted og så en udenfor skolen. Så håber selvfølgelig at de kan hjælpe mig, så jeg kan få det bedre og ikke har så stor en frygt for ensomheden og at være alene i bare korte perioder. Ville sikkert sagtens kunne bo ude, hvis jeg havde en anden at bo sammen med, men som jeg har det nu, så kan jeg under ingen omstændigheder kunne bo alene. Bare tanken skræmmer mig fra vid og sans.

    Før mit første anfald var jeg helt klar på at skulle have mit eget sted og havde også været igang i nogen måneder med at blive skrevet op til steder. Så dumpede angsten ned i hovedet på mig i November og nu kan jeg slet ikke klare tanken om at bo alene.


  • #10   23. jan 2014 er ikke noget problem at bo hjemme , hvis du synes det er vanskelig at forklare til folk kan du si at du sparer til at købe lejlighed eller noget smiley

    jeg er nå 32 og har flyttet tilbage til barndomsgården , jeg bor i egen lejlighed men mine forældre er mine overbo ( har egen ingang og betaler husleje og strøm selv ) og min eldre søster bor i nabohuset som hun også lejer af min far )

    jeg kender nogen som boet hos sin far til ham var godt over 40 år og hadde kæreste og barn og de er gift nu ( de bodde i samme hus , delte stue, køkken , bad osv ) til faren måtte på sygehjem.

    så syns du skal tænke på dig selv og bo hvor du er trygg og trives , det er det som er viktigst smiley


  • #11   23. jan 2014 Det er godt du er i gang, for det lyder til at det har du behov for, og selvfølgelig skal du indrette dig efter din nuværende situation, og tage det i små step, for vi kan ikke alle regne med at der altid er en vi kan bo og leve med hele livet, så man er desværre nødt til at få redskaber til at lære at stole på man kan selv, det kommer bare ikke fra den ene dag til den anden ....

  • #13   23. jan 2014 TS

    Du skal være fuldstændig ligeglad hvad andre tænker om dig, og det er altså ikke rigtig at en evnt kæreste ville vælge dig fra fordi du bor hjemme..

    Altså jeg synes bestemt det er det bedste at bo hjemme, hvis det er der man har det godt, det er det vigtigste at du skal have det godt..

    Og desuden spare du dig selv for en masse penge ved at bo hjemme, det vil jo sige at du har mulighed for at spare op til alle de fremtidige ting man skal have når man engang flytter for sig selv.


  • #14   24. jan 2014 Jeg er fuldstændig på linie med Hanne og Julie her - men hold for guds skyld fast i behandlingen, ellers bliver livet alt for svært for dig. Det er noget skidt, hvis man slet ikke kan være alene.

  • #15   24. jan 2014 1. Undskyld mit fransk men fuck hvis de synes det er et tabu at du bor hjemme om du så var 30 år så har du en reel grund, og kan kun tale for mig selv men så jeg en som boede hjemme tjaaa så boede hun hjemme der er nok en reel grund til det, som f.eks. personen har uddannet sig, passet et af sine familiemedlemmer (det sker jo desværre at man kan blive syg selvom man ikke selv ønsker det eller er skyld i det)

    2. Du viser netop ansvarlighed ved at komme dertil hvor du siger jeg har noget at slås med men du vil få det bedre og samtidig færdiggøre din uddannelse eller søge arbejde.

    3. Lad mig give dig et eksempel:

    Jeg er 25 år gammel, kæmper med OCD og angst (er i behandling nu, efter at være sendt rundt i systemet i flere år) jeg har hus men da det kom dertil at det vigtigste var at bruge den energi jeg har / fokuserer på at komme ovenpå / videre så jeg kan starte på en uddannelse eller komme tilbage på arbejdsmarkedet derfor lejer jeg mit hus ud og har sagt til mig selv om jeg så skal bo hjemme til jeg bliver 30 år så er det, det jeg gør for at få det godt igen smiley

    Tiden bliver brugt på som sagt behandling af OCD og angsten og så har jeg fundet en glæde ved at tegne mine ønsker til renoveringen af mit hus når jeg en dag kommer der til hvor det er muligt både mentalt, fysisk og økonomisk, og ikke mindst bringer ens hund en glæde ind i ens liv smiley

    Mit råd til dig vil være, fokuser på det du føler der er det vigtigste for dig, som du nævner du vil ikke hjem og dovne den på sofaen men du vil hjælpe til derhjemme, du vil søge arbejde eller videre med din uddannelse, derfor synes jeg det lyder som en super god mulighed for dig og din familie, som min far sagt det vigtigste for ham er at familien i dette tilfælde mig (sin søn) har det godt og kan komme videre i livet, og når jeg har kigget på et nyt familiemedlem i form af en hund nr. 2 ja så har jeg taget min familie med indover og sat dem ind i hvilke racer jeg har kigget på og sidst jeg var ude og kigge på en hvalp, tog min far og familiens mindste plejedreng på 6 år med ud og besøgte hundene og hvalpene for det er vigtigt at det hele fungerer sammen smiley

    Du er velkommen til at skrive hvis du får brug for råd eller en til at lytte til dig omkring angsten smiley


  • #17   24. jan 2014 Selvfølgelig skal du da "hjem" i en periode hvis du har brug for det. Vores store søn er næsten 23 år og bor stadig hjemme fordi han går på universitetet og han flytter ikke før han er færdig med det. 2-3 år endnu smiley Det med en kæreste skal du da ikke tage dig af. Det er vist din mindste bekymring lige nu. Sådan en har du slet ikke brug for før du er ovenpå igen. Hjem til lidt "tender love and care" og husk at hjælpe med opvasken og hvad der nu ellers er af opgaver. Helt som hvis du boede for dig selv. Det med hjemmeboende store børn der ikke hjælper til er noget der kan bringe forældre sind i kog smiley

  • #18   24. jan 2014 Jeg boede hjemme til jeg var færdiguddannet som knap 24 årig........ Det var væsentlig billigere for mig, mente mine forældre smiley

    For 20 år siden satte de så deres gamle klinik, som ligger ved siden af hvor de selv bor, til salg. Jeg havde netop solgt min lejlighed og havde ikke noget sted at bo. Så jeg købte klinikken og fik lavet den om til beboelse...... Så nu er vi naboer. Og vi ELSKER det smiley


  • #20   24. jan 2014 Så må jeg være afstumpet, usympatisk, og et dårligt menneske smiley For fra dengang jeg var omkring 20, har det simpelthen været et kæmpe turn off, at fyre på min alder eller ældre stadig boede hjemme.

    MEN der skal med garanti være mange som er ligeglade, og hvem det ikke er et problem for. Og hvis det er det som DU har lyst til, og det som DU føler er det rigtige, så skal du da bare springe ud i det. Skid da hul i hvad andre tænker og mener om det, det er jo dit liv smiley


  • #22   24. jan 2014 Jeg ville være kold i røven overfor hvad andre mente i den situation.
    Gør som du har det bedst med smiley


  • #23   24. jan 2014 En mand vil ikke sortere dig fra fordi du bor hjemme. Hvis han gør så er han da hverken en mand eller værd at samle på.
    Jeg har selv angst og kan sgu godt forstå det kan være hårdt at bo selv, da min kæreste ikke boede hos mig kunne jeg bruge en time på at kigge ud af vinduet selvom jeg vidste han først kom ved en 17 tiden, jeg luftede Trille når han kom fordi jeg turde ikke gå længere ture når det var mørkt (det var vinter)


  • #24   24. jan 2014 Nu er TS situation atypisk og det er helt andre ting hun skal fokusere på at ¨få styr på før det på nogen måde kan betyde noget hvad andre mener (egentlig skal det aldrig gøre det), eller hun skal tænke på kæreste....

    Atypiske situationer hører ikke ind under hvad der er "normalt" der er sikkert også megen forskel på hvad der er normalt rundt omkring, i forskellige byer, områder, familier osv...

    Men vil sige at mit generelle indtryk af at læse i diverse blade, af at tale med og høre om unge via mine egne børn, men også arbejde et sted hvor der er mange unge , det er at som 22 årig der er man meget på vej ud fra forældrenes rede hvis ikke man allerede er væk, det er hverken hipt eller sejt at blive i den trygge rede hvor meget helt sikkert både er praktisk og nemt ....

    Jeg tror så nogle fyre vil være mere ligeglade, men mange piger vil løbe skrigende fra en fyr der ikke kan finde ud af at droppe mors/fars kødgryder og vaskemaskine......
    Generelt tror jeg de fleste unge gerne vil hjemmefra når de når de 20 år, pigerne er nok lidt hurtigere end drengene generelt, men ikke meget, det tror jeg var mere udbredt før i tiden ....

    Mine døtre var ude og rejse ½ års tid, og derfra kom de lige hjem til de fandt en bolig, de flyttede i egen bolig som hhv. 20 og 21 årige, sønnen var 23 .... vil så sige at pigerne oftere kommer hjem end sønnen gør .... tror jeg igen er meget normalt ....


  • #25   24. jan 2014 Jeg ville også være ligeglad hvad andre mener.

    Jeg ville ønske at jeg selv havde den mulighed, så jeg misunder dig faktisk


Kommentér på:
For gammel til at bo hjemme?

Annonce