{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

Kan jeg virkelig risikere dette?? SKAT {{forumTopicSubject}}

Jeg er så heldig at skal have skat tilbage, men pt står der at de tilbageholder min overskydende skat mens de undersøger om jeg har nogen gæld. Lige hvad jeg ved af så har jeg ikke dette. Men så kommer jeg til at tænke på at jeg blev skilt sidste år, og der står på skats hjemmeside at man hæfter også for ægtefællens gæld til det offentlige. Derfor er mit spørgsmål - kan jeg risikere at skulle betale hand gæld også, også selvom vi blev skilt sidste år og årsopgørelsen er for 2013 (bonusinfo: vi blev skilt maj/juni)

Eller er det bare en standardskrivelse eller er det hvis de virkelig mener jeg har gæld et eller andet sted som jeg i hvert fald ikke er informeret omkring?

Tak for hjælpen:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg virkelig risikere dette?? SKAT
  • #1   10. mar 2014 Jeg har prøvet det EN gang. Hvor de skrev at de undersøgte om jeg havde gammel gæld. Jeg havde gæld som jeg betalte af på (Gammel sag, kommunen havde regnet helt forkert med boligstøtte for mange år siden og jeg kom, derfor til at betale hele lortet tilbage) og der tog Skat pengene.

    Men det du præcis spørger om kan jeg ikke svare på, desværre.


  • #2   10. mar 2014 Hvis I er skilt, er han jo ikke længere din ægtefælle, og du hæfter dermed ikke for hans evt. gæld.

  • #3   10. mar 2014 Hvis det er tilfældet er det bare underligt, i min verden, når jeg ikke er bekendt med nogen offentlig gæld...

  • #4   10. mar 2014 Tænker bare på om det er med tilbagevirkende kraft når vi var gift i året hvor årsopgørelsen er kommet fra...

  • #5   10. mar 2014 Skat udbetaler jo første pengene sidst på måneden, så mon ikke det er en standardformulering? Jeg skal desværre af med penge, så ved ikke, hvad de skriver til dem med penge til gode.

  • #6   10. mar 2014 Kan sagtens være og det tænker jeg også umiddelbart, men man ved aldrig... Har prøvet at få den standard-skrivelse der før og hvor de så kom alligevel uden problemer. Det slog mig bare om det var med tilbagevirkendekraft mht ægtefællens og jeg har ikke en jordisk chance for at vide om han skal betale penge tilbage eftersom vi ikke taler privat økonomi sammen længere...

  • #7   11. mar 2014 Om du kan hæfte for gæld han/I havde mens I var gift, ved jeg ikke - men jeg er ret overbevist om, at du ikke kan hæfte for gæld han har fået efter I er blevet skilt. :o)

  • #8   11. mar 2014 Så vidt jeg ved så hæfter du for gælden fra i var gift, med mindre der er lavet særeje på det der er købt for gælden.

    Når det er sagt så er det muligt han har taget gælden hvis kreditor er gået med til det, men har han f.eks. været arbejdsløs er det nok usandsynligt da de jo gerne vil sikre at få deres penge ind.

    Det korte og det lange er, at jo det kan SKAT godt så der er kun at vente.

    Og alt det overstående er selvfølgelig kun hvis det er misvedligeholdt gæld eller ulovligt stiftet gæld (f.eks. overtræk).
    Så er det f.eks. et lån og han betaler sine afdrag, eller en gæld hvor han har lavet en afdragsordning som ikke bliver misvedligeholdt vil skat heller ikke inddrive da kreditor så misvedligeholder deres del af aftalen.


  • #9   11. mar 2014 Det er en standard formulering.
    Jeg får 34kr tilbage ,de skriver det samme, og jeg ved med sikkerhed at jeg ikke har gæld til det offentlige.
    Jeg mener også de skrev det samme sidste år


  • #10   11. mar 2014 Det er ikke en standardformulering. Min mand har registreret gæld hos Skat. Jeg har ikke - hos ham stod der sådan, hos mig stod at de blev udbetalt på nem-konto d. 4 april.

    Dog tror jeg ikke nødvendigvis at der ER gæld fordi der står sådan, blot at det er uafklaret. Det er nok netop dit opløste ægteskab det handler om.


  • #11   11. mar 2014 Jeg har oplevet de har gjort det fordi jeg har haft problemer med boligstøtten..

    Eller fordi jeg det år jeg skulle betale tilbage ikke gjorde det, så fratrækker de det bare næste år..


  • *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #12   11. mar 2014 Jo, du er gift halvdelen af året og derfor tjekker de ekstra op på, om du har noget, som du skal dele med ham.

    Så ryst du bare videre i bukserne ;O) (ironi kan forekomme hvilket man er nødt til at skrive, så ingenting misforstås)


  • #13   11. mar 2014 Som tidligere skrevet er det IKKE en standart formulering.
    Der KAN være noget gæld, men det er ikke sikkert


  • *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #15   11. mar 2014 Præcis - men langt de fleste gange hæfter man, fordi man har skrevet under i samhørighed begge to smiley

  • *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #17   11. mar 2014 Jeg giver dig også ret.

    Han hæfter ikke, når han ikke har skrevet under.


  • #18   11. mar 2014 Hvad hvis man er gift og optager et lån sammen.
    Inden lånet er betalt ud bliver man skilt, og den ene part betaler ikke sine afdrag.. ?


  • #20   11. mar 2014 Camilla.. Ja..
    Kan det være tilfældet for TS ?


  • #21   11. mar 2014 Har undersøgt det nu på skat hjemmeside, og jeg hæfter IKKE for hans skattegæld. Dette bortfalder i det øjeblik man bliver sepererat og senere hen skilt uanset hvornår i året man bliver dette, bliver man betragtet som skilt for hele det indeværende skatteår.

  • #23   11. mar 2014 Det gør han vel også da det så bliver trukket over skatten til næste år.

Kommentér på:
Kan jeg virkelig risikere dette?? SKAT

Annonce