{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Frustreret-søn-skolestart {{forumTopicSubject}}

Min søn skal starte i skole efter sommerferien..måske..
Han har altid været bagud i sprog, men er kommet helt efter det, så nu er det bare vane at han udtaler nogle ord forkert, og det er vi så ved at vænne ham fra.
Og det har været en kamp at få lært ord rigtigt, men nu skulle det være på plads.

Men farver har han meget meget svært ved, han kan godt tælle lidt, men kan ikke genkende tal endnu, og han har lært at stave sit navn, men alfabet og andre bogstaver kan han ikke endnu, og figurer halter også lidt, men ikke så slemt.

Så nu trækker han pædagog lidt i land, og snakker udsættelse af skole, da han jo ikke er lige så hurtig og kan det hele, som de andre åbenbart kan.

Og det frustrerer mig meget. Han er en af de ældste og kan ikke det samme som alle de andre kan, og skal måske blive længere i bh hvis jeg går med til det..
Og det er sååå svært..

Vi kæmper på nu for at få gjort ham klar til sommer, men hvad nu hvis jeg sender ham i skole og han så ik kan følge med, får det svært og så blir drillet pga det??
Men hvad hvis han blir længere i bh, vil han så blive mærket af at være meget ældre end de andre, sige farvel til sine venner der tager i skole, og selv blive tilbage...og så evt blive drillet senere fordi han måtte blive længere tid i bh ???

Hvorfor kan han dog ikke de ting? smiley hvad er der galt smiley

Jeg tager fat i lægen nu her, og vil have tjekket om han er tal/ord/farveblind

Hvis man spørger hvor gammel han er ved han det ikke...og det er lige meget hvor og hvornår man spørger.. Han er lige blevet 6 år..

Pædagogen og os er enige om at han vil gerne lære, men fx 5 min efter han (for 20'ende gang) har fået af vide, at ha er 6 år, kan man spørge ham igen og han ved det ikke..
Det er som om han ikke lagrer det inde i hovedet, det samme med farver osv.. Det vil ikke hænge fast, og det undrer også pædagogen...

Hvor er det dog frustrerende at have et barn, der ikke bare følger "reglerne" og kan det samme som de andre smiley

Han har haft talepædagog på, og vi øver både i bh og hjemme med ham.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frustreret-søn-skolestart
  • #2   18. mar 2014 Jeg tænker om han måske har noget koncentrationsbesvær af en art.

Men ihvertfald - min lillebror ventede et år med at komme i skole. Pga. astma var han lidt senere udviklet end sine jævnaldrende - da de andre lærte at gå, var han stadig kun ved at lære at trække vejret, så han kom hurtigt bagefter. Også med at tale osv.

Jeg har ikke indtryk af, at han har haft problemer med at være startet senere. Men han har så også fødselsdag i oktober, så der var ikke særlig stor forskel på ham og den næstældste. Han legede også bedst med dem der var yngre end ham, så det var rigtig godt for ham, at vente et år. Jeg tror faktisk, at han syntes det var lidt sejt, at være den ældste. Eneste problem har været i de højere klasser, hvor han måske har følt at de andre kunne være lidt umodne. Og nu hvor han har taget 10. klasse og først et år efter afslutningen af dette, startede på handelsskolen, tror jeg også han føler, at han er alt for gammel i forhold til de andre.

• #3   18. mar 2014 Puha det er en svær situation at stå i, for som forælder vil man jo altid sit barn det bedste..... Min søn var heller ikke særligt stærk fagligt da han startede i skolen (han er født i august og startede i 0. da han lige var fyldt 6) og havde også haft en talepædagog inde over i BH. Da han kom i 2. havde han ikke rigtig knækket læsekoden endnu (sammen med 4 andre drenge i klassen) så der fik de 4 drenge ekstra læseundervisning i 3 mdr. og så skal jeg ellers love for det er gået stærkt siden smiley

Han er nu 12 og går i 6. og ligger over middel i alle fag.... Men det har også krævet at vi som forældre har været meget "over" ham mht lektier osv (og det er vi stadig for der er ingen grund til at smide det på jorden nu :-))

Jeg kan ikke give dig et svar på hvad i skal gøre med jeres søn, men husk at det er jer der kender jeres søn bedst og ikke pædagogerne smiley

• #4   18. mar 2014 Først og fremmest ville jeg lytte rigtig meget til de folk der har med din søn at gøre i dagligdagen.

Det er jo ikke for sjov de anbefaler et år mere i bhk.

Jeg arbejder jo selv på skole/sfo og vi har haft mange drenge der har fået et år mere i bhk. , det har været til stor gavn for dem og har ikke medført drillerier

• #5   18. mar 2014 Ja den er svær. Er han testet i børnehaven for hans skoleparathed? om han er tal/ord-blind kan en læge ikke fortælle dig, det testes i skolen i 3. klasse.
    Har han ellers problemer med at huske?
    Vi har to drenge med forskellige diagnoser og det der med at huske er især et problem for vores ældste søn der har ADD. Ikke at jeg dermed vil sige at det er din søns problem. Måske skulle kommunens skolepsykolog indover og lave nogen test ? Det lyder jo som om at i også er bekymrede for jeres søn så tal med pædagogerne om jeres bekymring måske kan i finde en løsning i fællesskab.
    Derudover vil jeg sige at de børn jeg kender som har ventet et år med at komme i skole har nydt at være de ældste i børnehaven.

• #7   18. mar 2014 Har I tjekket hørelsen? Jeg var på mange punkter som din søn, og det viste sig at jeg havde enorm meget væske i ørerne, jeg havde bare ikke smerter herved som man normalt har, og derfor blev det ikke opdaget før jeg var i 0. klasse.

Og jeg tror ikke umiddelbart at små børn tænker over at en af klassekammeraterne er 1-2 år ældre. Og hvis han er en sød dreng rent socialt ville jeg ikke være så nervøs smiley

• #8   18. mar 2014 Er i i tvivl, så vent!!!
    Jeg stod i nøjagtig samme situation med min den ældste, og jeg var klogemor og sendte ham i skole for min unge var da klar..
    det var han så ikke, og det endte med at han gik bh klassen om.

Nr 2 var noget specielt og noget "tilbage" i udviklingen, mistanke om dårlig hørelse, mistanke om dit og dat, men alligevel ikke..
    hun ventede også et år.
    ( hun er en del år senere blevet diagnogstiseret autist.)

Nr 3 var mere optaget af at grave huller og køre råddent på sin cykel end at lære skolesager, så der var ingen tvivl, han ventede et år med at komme afsted, hvilket uden tvivl var det rette.

Så mærk efter, er der tvivl så vent!
    det gavner ikke barnet hvis det ikke er klar.

• #9   18. mar 2014 Jeg fik da læst indlægget helt forkert smiley

Sorry.

• #11   18. mar 2014 For min den ældste var det et stort nederlag at gå om..
    og det er klart min holdning at de udvikler sig på det ekstra år i børnehaven.
    det kommer nok også an på den pågældende børnehave, hvordan de tackler "sidste års børn" om de forbereder dem eller hvad de laver med dem.

• #12   18. mar 2014 Min yngste kunne ikke få styr på ord, udtale osv, vi kunne terpe en ting, så den til sidste sad der, men efter kort tid væk fra det kunne man spørge og få enten et forkert svar, eller et "ved ikke" ... med et ulykkeligt frustreret barn tilfølge, og hun ville ved gud gerne ...
    Vi kæmpede i skolen for ekstra hjælp, i så vred en diskussion med lærerne at en lærer endte med at græde ... Og tro mig jeg er diplomatisk og ganske velformuleret på den "gode" måde ... vi kom ingen vegne, og barnet blev så ked af skolen ... Hun endte med at få ekstraundervisning, men det hjalp ikke en meter...

En dag i lægens venteværelse læste jeg i et dameblad, en af de der læserbrevkasser om dette sted:

http://www.kolding-lydklinik.dk/

Tænkte hvad sker der ved at prøve ... Tror vi var der 4-5 gange, endte med at have brugt måske 3000 kr .... dengang var det et ældre ægtepar der havde stedet .. deres datter havde selv for mange år siden haft problemer, intet i det etablerede system hjalp hende og de søgte viden i USA ... lærte sig systemet, og da vi var der var deres datter voksen og lærer ....
    Filosofien bag er at kan du ikke høre rigtigt så kan du heller ikke gengive rigtigt, alt der kommer ind sætter sig enten ikke fast, eller oversættes forkert indeni...

Da vi var der med vores datter var klassen fx i diktat delt op i 3 grupper. dårligste, mellemste og bedste ...
    Hun lå blandt de dårligste i gruppen for de dårlige ...

Da vi var færdige dernede lå hun i den bedste gruppe over midten ...

Hun er snart 22 år, så dette er ca. 10-12 år siden, i dag læser hun Statskundskab på Aarhus Universitet.

Jeg kan kun på det varmeste anbefale at du i det mindste ringer og får en snak med den der nu har klinikken (ved ikke om det er datteren) .... Det er noget med at høre, og træne hørelse med bestemte lydøvelser, det er på ingen måde ubehageligt eller gør ondt ... man tror nærmest det er løgn .....

• #13   18. mar 2014 Her skal de gerne kunne alfabet, og tælle og alt muligt... Altså de skal næsten kunne det hele inden de starter.. Sys det er så vildt!!

Jeg fik lægen til at tjekke ører sidste, og der sagde han at der ikke var noget at se, og trykket normalt osv..
    Pædagogen sagde at det er lægen eller sygeplejersken der kan lave test om han er ordblind m.m

Jeg har det virkelig svært ved det, jeg tror ikke manden har noget problem med det, hvis vi beslutter at han skal vente, men det har jeg. Jeg er virkelig ikke meget for det.
    Han skal afsted sammen med de andre, med hans bedste ven osv.
    Han fungerer rigtig godt socialt heldigvis.

Men øv hvor det påvirker at han ikke kan det samme...hvor har vi fejlet? Selvom jeg sys vi har gjort det vi skal gøre...

Har også købt nogle gode Apps på iPad der er til før skole, som han er gået i krig med.
    Det er ikke alt han glemmer, men fx hvor gammel han er, ja og så tal farver osv...
    Det meste husker han, men meget glemmer han også kort efter vi har snakket om det... Hvorfor lagrer hans hjerne ik de oplysninger...især sådan noget som hvor mange år han er....hvorfor husker han det ikke smiley

• #14   18. mar 2014 Hanne m, det lyder som noget der skal undersøges.
    Som sagt lægen har tjekket ører, og der skulle ikke være noget galt.
    Han ville dog ikke holde sig for skiftevis øjne og kigge på den der tavle for synet...
    Hvis han ikke vil det næste gang, og det ikke hjælper og sige at han SKAL gøre det, hvad gør man så?

• #15   18. mar 2014 Det har intet med god kontra dårlig hørelse at gøre det systemet er baseret på , de hører godt nok men det der kommer ind forvrænges, eller opfattes forkert eller noget i den retning, kan ikke helt huske hele forklaringen, men at lægen måler hans hørelse til ok har intet med dette at gøre ...

Min niece søn havde det også svært og fik fx hovedpine af at forsøge de lektier ... de var af sted nogle få gange, han blev også hjulpet ... hans problemer var dog slet ikke så store som min datters ....

• #17   18. mar 2014 Nu vil jeg ikke male fanden på væggen med er hans hjerne chekket ?
    Jeg har en med ført hjerneskade og da jeg gik i skole have jeg meget svært ved at udtale de forskellige ord alfabetet var en by i Rusland og jeg har virkelig svært ved at huske ting
    Jeg lærte først alfabetet uden ad da jeg gik i 9 klasse

• #18   18. mar 2014 aldrig bebrejde jer selv, i har gjort det så godt i kan!

Ohh ja, ved der er delte meninger, men ipad`en har altså sine klare fordele.
    min yngste mente de var ordblind, han fik kommunens "IT-RYGSÆK" (pokkers til bøvl og irritasionsmoment i det daglige) trænede øvede og der skete intet.
    vi investerede i en Ipad, som kan det samme som hele den it-rygsæk tilsammen, blot nemmere, enklere og hurtigere, der er nogle geniale programmer fra microværkstedet, mener jeg de hedder, koster ikke det store, men de er guld værd når de starter for alvor.

• #19   18. mar 2014 Da vi var på den lydklinik hang der breve med stor tal fra børn fra både Norge og Sverige, det var børn de havde hjulpet, børn som i det etablerede system netop var diagnosticerede som ordblinde, men som slet ikke var det...
    Manden fortalte hvorledes de havde forsøgt at holde møde med kommuner og skoler men hvor man ikke ville lytte, de etablerede behandlere og sprogkyndige følte sig ganske enkelt truede ...

Så hvis andre der har ordblinde diagnosticerede børn læser med så kan jeg igen kun anbefale at man prøver dette.... det kan hjælpe nogle, det er jeg slet ikke i tvivl om ...
    Det er jo for mig logisk at kommer et indtryk ikke rigtigt ind, forvrænges på vejen ind, så kan det ikke gengives korrekt

• #20   18. mar 2014 Det er som at hamre i en dyne med det kommunale.. de har deres metoder og dem holder de fast i, effekt eller ej..
    synes det er skønt når der bevises noget andet, men mange forældre er for autoritetstro og stoler blindt på det offentlige system og "tør" ikke gå andre veje.
    min "ordblinde" søn læser tykke bøger nu, ungdomsbøger, ikke bare let-læs, før sommerferien kunne han dårligt læse en sætning, det er sindssygt så stærkt det er gået.. der skulle bare en anden metode til, så fangede han pointen.

• #21   18. mar 2014 Har han søskende? hvis ja er de ældre eller yngre? hvilen måned har han fødselsdag?

• #22   18. mar 2014 @ MLA, enig har de en gang et system de har valgt er det rigtige, så kommer man ingen vegne .

Da min datter forberede sig så meget på kort tid undrede de sig, vi forklarede hvad vi havde gjort, de grinede af det, troede ikke på at det var det der havde hjulpet, men kunne dog ikke forklare hvorfor så ....

• #23   18. mar 2014 Hanne; præcis, og deres PPR giver jeg heller intet for.

• #24   18. mar 2014 Han er enebarn.

Ja der er enormt gode ting på iPad, har lige fundet et godt et før skole spil til ham, og han var helt væk i det idag smiley

• #25   19. mar 2014 Jeg synes, at han skal vente. Jeg kan ikke lade hver med, at sammeligne ham med min fætter. Han er 3, taler flydende, ved hvor gammel han er, kan tælle.
    Når man sammenligner ham med din knægt, så er det tydeligt, at han er til bagud og det skal nok komme hvis han får lidt ekstra tid.

Min bror blev holdt hjemme, han har indlæringsvanskeligheder. Han talte ikke særlig godt, spurgte mange gange, min bror har heller ingen korttidshukommelse.. Måske har din søn indlæringsvanskeligheder?
    Børn i den alder tænker ikke over, at han er ældre. smiley

• #27   19. mar 2014 Pædagogen tager fejl en læge kan ikke tjekke om din søn er ordblind. Min søster er uddannet lærer og læsevejleder og det er en læsevejleder der laver test for om et barn er ordblind. Desuden er det først i 3.klasse man kan teste. Men det er selvfølgelig en god ide at få tjekket øre hos en ørelæge og øjne hos en øjenlæge.
    God ide med spil til ipad.

• #29   19. mar 2014 Jeg sys også det er vildt at de skal kunne alle de ting allerede....

Jeg lader ikke min søn se at jeg er frustreret , det krudt bruger jeg istedet p at hjælpe ham så godt jeg kan, fx via spil og leg, da det er den måde han bedst lærer på.

Jeg blev mobbet i skolen, og derfor frygter jeg meget at han skal blive det hvis han ikke kan følge lige så hurtigt med som dem...men igen, ja de kan blive mobbet med alt... Mon det er arveligt smiley

Jeg skulle også lære det ved at gå det igennem mange mange gange, hvor andre forstod det efter 2 gange, og det var ret frustrerende, og man holdte til sidst mund, og nikkede når lærer spurgte om alle var med....

• #30   19. mar 2014 Snuden der sker intet ved at lade ham gå et ekstra år i BH, men jeg gik 1 klasse om dengang der var mulighed for man ikke skulle i BHK, det er næsten værre end at blive i BH et ekstra år, altså det med at blive efterladt i samme klasse et år mere...

• #31   19. mar 2014 Ja efter snak med pædagog, så gir vi det et par måneder og ser om han rykker sig, og hvis ikke så blir han der nok et år mere

• #32   19. mar 2014 Hvis du ringer til Kolding Lydklinik så må du gerne opdatere, jeg vil gerne følge det...

• #33   19. mar 2014 Ok smiley

• #35   19. mar 2014 Ej så slemt er det slet slet ikke i nærheden af at være..
    Men hold da op, hvor må de have noget at kæmpe med de børn der. Men så dejligt at se hvor glade de blev på den lejr

Kommentér på:
Frustreret-søn-skolestart

Annonce