1.944 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
62 Svar

24. feb 2014 Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Det der med at skyde katte ... Det der med at skyde katte ...
Hvordan er det nu loven er ?
Er det tilladt at fange katte i en fælde og skyde dem uden at checke for chip eller øre-tatoo ?
0 synes godt om
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.095
Skal man skyde katte, skal der advares først enten til ejer, naboer eller i den lokale ugeavis.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
Katte er et dyr på lige fod med en hund! Det er ALLE dyr i øvrigt !
jan 2014
Følger: 23 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 310
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
Det er virkelig en mærkelig tradition.
jan 2014
Følger: 23 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 310
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 122 Svar: 2.702
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
JEG har absolut ikke tænkt mig at skille mig af med nogen katte overhovedet og da slet ikke på den måde
Jeg er IKKE hundemenneske, jeg er DYREMENNESKE, dvs jeg kan lide mange forskellige dyr, og min hund kommer ikke i første række frem for hesten eller en af de 12 katte jeg har
Men knægtens nabo fanger katte i en fælde som han skyder påstår han, og det mener jeg er hammerende ulovligt, og jeg ville gerne have et par §§ at smide i nakken på ham inden jeg går til næste skridt og melder stodderen til politi og godsejeren
Synes i øvrigt at der er kommet nogle rigtig ækle kommentare her
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 122 Svar: 2.702
her er lidt §
jul 2012
jul 2012
Sådan en nabo har vi også haft.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Forstår godt at folk ikke gider andres dyr på deres grund,men det er ikke kun folk med katte der ikke viser hensyn. Hvis man ikke vil kontakte ejer må man aflevere dem et sted og på den måde holde sig inden for loven. Det er ikke kattens skyld at den ikke bliver holdt på egen grund.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.379
Hvis den er fanget i en fælde, så indlever den til et internat
jul 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
Men det ser self pænere ud for mennesket at der ikke er blod. her mener jeg så dyret bør komme i første række = aflive så humant som det er muligt, uanset om det så evt ser "uhyggeligt" ud i menneskeøjne.
Nå, men tilbage til spørgsmålet. Endnu er det sådan at der skal advares i lokalavisen (eller direkte til ejer hvis man ved hvem det er), før man må skyde strejfende katte.
Advarslen skal gå på det specifikke dyr. Det er altså ikke nok at skrive at alle hunde/katte der findes på grunden vil live skudt.
Men jeg har for ikke så længe siden læst at loven bliver lavet om (altså at al den snak der har været om det er vedtaget) så det ikke længere vil være tilladt at skyde strejfende dyr. Hvornår det træder i kraft husker jeg ikke, men det skal nok lige tjekkes før man går ud og skyder løs.
-jeg forudser mange triste katteskæbner
Alternativet er jo så at indfange og aflevere på internat/ved dyrlæge e.l. hvis man har råd. men her i området kommer vi selv til at betale for det. jeg håber det ikke er det generelle billede i hele landet.
okt 2010
Hegn med (svagt) stødhegn i toppen
jan 2007
I øvrigt ret træls at skulle ofre penge på for andres katte + at det kan være svært at nøjes med svag strøm, når det i reglen er et forholdsvist kort stykke der hegnes (de gængse haver er trods alt ikke voldsomt store, sammenlignes med de dyreindhegninger det egentligt er lavet til)
Og så ræver det at man ikke har buske/hæk mm der rager indover/ind i hegnet.
men ja, ellers nem løsning
okt 2010
Selv katteopdrættere bruger denne anordning.. Det holder egne katte inde og fremmede katte ude..
okt 2010
jan 2007
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 238
Loven siger at "Aflivning af katte må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i aflivning. Dette gælder ikke for hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Det er ikke tilladt at aflive ved drukning."
- Så skal omstrejfende katte aflives, kan det iht ny lovgivning kun foretages af "uddannede" personer. Hvordan en uddannelse i aflivning er skruet sammen, aner jeg dog ikke. Den del af paragraffen lyder lidt "tåget".
Ellers er jeg enig med dit indlæg #11.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.712
§14 stk.3 Nedskydning eller anden direkte på drab sigtende fremgangsmåde af katte og tamkaniner må ikke foretages, medmindre dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
jan 2007
Housebuster - er det trådt u kraft eller ved du hvornår det gør ?
jul 2009
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Er de mennesker der ejer katte og lader dem rende rundt på andres matrikler ansvarsløse ? Ja selvfølgelig er de det, og jeg kan udemærket godt se hvordan det kan være til stor gene for jer, der bor tæt på/ved siden af sådanne katteejere.
Men at mishandle kattene, det er i mine øjene ganske simpelt afstumpet og meget forkert.
jul 2009
jan 2012
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Min have er et mindre fort af dobbelthegn og en tyk hæk. Først hønsetråd hele vejen rundt og så et almindeligt lille masket jernhegn for at holde alt udvedkommende ude og mine egne inde.
Men det holder ikke katte ude, for de hopper bare over hækken.
Efter min egen kat kom til og markerede hele haven som hans, holder andre katte sig heldigvis væk, dog kun fra baghaven og ikke min forhave hvor han ikke kommer.
Jeg gad virkelig godt at folk lærte at holde deres kræ indendørs og i deres egen have. Her på vejen har der også været tale om alt fra at skyde dem til at fange dem i fælder. Men katteejerne bliver jo self sure og forsvarer deres kats ret til at genere os alle sammen. Der er dog intet blevet gjort. Hverken fra katteejerne eller os andre og ja jeg er jo en af de andre, selvom jeg har kat.
Jesper: Det er et kort kursus man kan tage på teknisk skole. Blev selv tilbudt det som valgfag, da jeg gik på jordbrug.
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 238
Det er jeg helt klar over. Men det er ikke alle der er det. Og når der fra TS bliver efterspurgt noget lovtekst, så er det jo lidt relevant at komme med noget, ikk?
Og Jeps, loven bliver heldigvis strammet pr. 1/7-14
jan 2007
I forhold til strømhegn tænker jeg at det er synligt og derfor noget katten højst kommer i kontakt med,en gang, så skal den nok holde sig væk. Begge mine hunde har prøver at få stød når de har været med i stalden. Det døde de altså ikke af. Og reiki har såmænd ikke engang lært af det så vildt traumatisk kan det vidst ikke være.
Og når nu man snart ikke må skyde katte længere håber jeg kommunerne har en plan. Her hvor jet bør vælter det med sommerhuskatte efter sommerferien. Jeg har ikke råd til aflivning at de der kan fanges -hvad foreslår i eet gøres ved dem?
jun 2013
Svar: 478
De 3 s'er
Det er snart det eneste hr. og fru forbud ikke har kunnet gøre noget ved endnu.
jan 2012
Jeg har selv haft en del katte, og det er ret ubehageligt at finde en kat hundene har flænset.
Da jeg havde katte selv var det ikke et problem, men når hundene ikke er vant til katte som en del af familien, bliver de byttedyr
jul 2009
okt 2010
Det er jo ikke heste/kvæg-hegn vi snakker om..
Katte er kloge dyr, der ikke frivilligt går hen og får stød
jun 2013
..Neeej... de første par gange er man ligesom nødt til at kaste dem ind i det.... altså. de skal jo ligesom have det lært ik'!
sep 2013
Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 93
jun 2013
Desuden er det ikke dyremishandling at aflive ved skydning, eller på anden vis i henhold til gældende regler og praksis angående aflivningsmetoder, uanset hvad du så ønsker at betegne det som.
jan 2007
Men er der nogen der ved hvad planen er for herreløse katte efter 1/7 ?
Hvis de ikke må skydes/aflives hvor gør man så af dem?
jan 2012
Hvis ikke man kender ejeren skal annonceringen beskrive det eller de dyr man advarer om at man vil skyde.
Så en annonce om at man vil skyde alle katte/hunde der kommer på ens ejendom, har aldrig været lovlig
jan 2007
Men det hænder at det lykkedes at få indfanget nogen af de sommerhuskatte der render omkring. Men her hvor jeg bor må man altså betale for evt aflivning selv, så de fleste afleverer ved en af byens jægere der så klarer det, eller lader dem rende og så må de jo dø af sult eller sygdom istedet.
Problemet er at de færreste katte er mærkede. De dårligste af dem er jo til at se ikke er ejerkatte, men der man bort fra dem, så er det umuligt at vide om man står med nogens kæledyr eller en sommerhuskat.
Så hvad stiller man op med dem ? Nu kan man jo ikke advare om at den ene eller anden kat har rendt på matriklen længe og derfor vil blive skudt/aflivet
jun 2013
Desværre ser det jo bedre ud for politikerne at følge hr. og fru Forbud(-sDK), så man valgte, og ja, det var faktisk det man gjorde, man VALGTE helt bevidst, og helt officieltm at ignorere alle kritiske stemmer, og kun lytte til modstanderne af den iøvrigt udmærkede lov vi havde.
jun 2013
jun 2008
jun 2013
Meget simpelt... det er en latterlig og verdensfjern sammenligning der til fulde kan sidestilles med Godwins lov.
jun 2008
Men hvorfor risikere en sådan skæbne for sit højt elsket dyr, det fatter jeg simpelthen ikke, tag dog ansvar og pas på jeres dyr, det kan da ikke være så svært.
Jeg kan godt forstå vreden i mod katte der invadere andre menneskers private områder, hvorfor skal andre mennesker belemres med at i/du har valgt at holde kat det forstår jeg virkelig ikke, jeg synes simpelthen det er så respektløst og uansvarligt ligegyldig hvordan det vendes og drejes.
jun 2008
Jeg forstår ikke uviljen til at tage ansvar for et dyr man selv har anskaffet, men mener at resten af samfundet bare skal finde sig i at katten skal ha ret til at gøre som det passer den, det er da en mærkelig måde at opføre sig på, din kat dit ansvar!!!
jun 2013
Det er ikke selvtægt, når man har en lovgiven RET til at gøre det.
Man kan blive straffet fter våbenloven. Hvis man da vel at mærke overtræder denne.
Nej, man skal ikke advare direkte til ejer. Det ville ofte være ganske umuligt da man normalt ikke kender ejeren.
Man skyder heller ikke et dyr "bare fordi".... et dyr der skydes efter gældende lov, skydes af en årsag.
jan 2012
Kender man ikke ejeren, kan man indrykke en annonce med en BESKRIVELSE af dyret.
En annonce med "hunde/katte der træffes på min ejendom skydes", er altså ikke nok
jan 2007
Ang kvæle, drukne osv, så ER det allerede ulovligt. Dyreværnsloven beskriver hvem der må aflive dyr, at de skal beskyttes mod unødig lidelse osv. Og jeg kan da i øvrigt ikke se en eneste her i tråden der skriver at den slags groteske aflivningsmetoder er ok, så hvor får du det fra ?
jun 2013
Og fangstfælder er ikke lovlige at bruge medmindre der er en lang række forudsætninger og forhold der er opfyldt først.
Hvad skulle forøvrigt være formålet med at fange en kat, for herefter at skyde den? Det giver ingen mening.
Og ja... En strejfende hund der går efter vildtet eller matriklens øvrige husdyr, ville også blive skudt, ganske som katten ville blive det.
Og pas nu på med at kalde folk (jeg selv inklusive) for psykopater, når du dels ikke har styr på lovgivningen på området, og dels ikke har den mindste anelse om hvilke gener sådanne uvane husdyr faktisk kan udgøre.
Der er lovgivning nok der foretages baseret på følelser og ikke faktuel viden. Den seneste ønskede ændring af lov om mark- og vejfred er ingen undtagelse.
jun 2013
Iøvrigt rigtig god stil at slette indlæg 65 Trinne...
jan 2007
Men det er altså ikke mindre humant at skyde dyret -det dør omgående, altså er det en ganske human aflivningsform.
jan 2012
jan 2007
jun 2013
Det er ikke første gang vi har snakket om det her, jeg ser bare ingen grund til at gentage hvad der allerede er blevet skrevet....flere gange....
Og desværre mister vi muligheden for at beskytte vildtet mod strejfere. Både kat og hund. SÅdan går det når dem der ikke ser resultaterne får overtaget...
jan 2012
Og det er ganske rigtigt at man må forsvare sine husdyr ved at skyde en hund eller kat, hvis det er nødvendigt, MEN ikke vildtet
jun 2013
ALt det har været skrevet i hundredevis af gange før, også i denne tråd, hvorfor jeg ikke føler et behov for at gentage det i hvert eneste indlæg jeg skriver, hver eneste gang jeg skriver noget om emnet.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 73
forskellen på kat og hund er at du kan delvis lære en hund hvor den må gå og ikke gå, katte ejer kan ikke sige til deres kat "gå ikke derhen!" katte er klogere af natur på den made at det med at lære tricks er ikke så spændende som for hunde, fordi katte typisk lugter lunten længe før hunde.
derfor er katte ejeres typiske reaction at det kan de ikke gøre ret meget ved at de går ind I jeres haver, for det er nærmest umuligt at få den til at lade vær. katte skal jo også ud og have luft som hunde
et godt råd er at købe noget "pis ad h...... til kat" hos din dyrelæge, den koster ca. under 100 kr.
sprøjt det på toppen af hegnet en gang imellem (bedst hver dag). det burde holde katten væk derfra.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Mine hunde er heller ikke født til at gå i snor, eller blive på grunden, så hvis min træning af disse ting fejler, så må jeg som EJER tage mine forholdsregler så MIT dyrehold ikke er til gene for andre..
Hilsen hende der havde vinduet åbent i soveværelset og nu skal vaske sengetøj pga naboens kat..
Heldigvis fik kræet ikke ramt mine hunde nogensteder da de jagtede den ud, men til gengæld mangler kattemis nu en del af sin hale og jeg har blod på sengetøjet..
Jeg er ked af at katten kom til skade, for jeg kan faktisk godt lide katte..
NÅR DE BLIVER HJEMME HOS DEM SELV!!!!!!
*nabo ER adviseret om at katten er kommet til skade og HVORFOR *
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 73
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Hvis katten ikke kan lære at gå i snor så må kattens ejer sørge for at holde den hjemme med hegn osv..
Min nabo kunne have mistet sin kat i dag, fordi hun fejlede i at gøre netop det..
Mine hunde bor HER og det har katten forhåbentlig fattet i dag- selvom den godt nok fremstår både fattesvag og retarderet når den GENTAGENDE gange benytter sig af mine åbne vinduer...
Men måske handler det i virkeligheden om at det er dens ejer der er disse ting???
Pelle Haleløs GÅ HJEM og BLIV HJEMME!!
Det der med at skyde katte ...