At fortryde en hvalp At fortryde en hvalp
Det er lidt betændt det her måske.. Og forbudte tanker.
For 2 måneder siden mistede vi vores schæfer, og for 3 uger siden hentede vi så en ny hvalp.
Det var til stor glæde for både os og børnene, og lidt et plaster på såret, men man må sige der er kommet skår i glæden.
Jeg gik ned med stress for 2 uger siden, og det er primært mig der tager mig af hundene herhjemme. Og lige nu har jeg allermest lyst til at køre hvalpen retur.
Kao er en glad og energisk hvalp, men en enorm stressfaktor. Han er som alle hvalpe i alt og på alt, og før har jeg taget det med et smil. Men det kan jeg bare ikke denne gang. Det har simpelthen været de mest rædselsfulde uger, og allermest så savner jeg bare den gamle hund.
Min mand forstår mig ikke, og har ikke tiden til hundene, så derfor står jeg for al luftning og prægning - samtidig med unger der gerne vil have mad og opmærksomhed.
Det lyder så koldt. Jeg har brugt lang tid på træning af den gamle, og vores liv var indrettet med hunde. Men jeg er simpelthen så træt, så træt og føler slet ikke, at jeg har mod på det her.
Min læge snakker om at eliminere stressfaktorer, og Kao klart en af dem. En stor en, desværre.
Men man kan bare heller ikke retfærdiggøre at fortryde en hvalp
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 920
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.416
Du kan ikke tage dig af andre (hvalpen) hvis du ikke har det godt.
Fokuser på selv at komme ovenpå og slip den dårlige samvittighed
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 490
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
På den ene side, så ville jeg jo helst beholde ham. Vi fik ham jo for pokker ikke for at gå af med ham igen. Og måske skal tiden bare arbejde?
På den anden side, så tænker jeg at det er klogest at give ham et nyt hjem nu, hvor ingen "skade" er sket. Det ville være så synd, hvis vi endte med at forsømme ham i ren og skær mangel på overskud. Han er så ung, at han er lige til at præge. Og han har helt bestemt psyken til det.
Nu vil jeg tage snakken med manden - igen. Han synes jeg er åndssvag, men forhåbentlig går han med til, at hunden kommer retur. Jeg tror det er det sundeste..
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Retur med vovsen så du kan få presset lettet og vapsen kan få en ny familie.
Pas på dig selv.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
jun 2014
Jo yngre hvalpen er, jo lettere er det at omplacere den. Husk at tjekke op med opdrætter om hun har ret til at tage hvalpen retur og finde den en ny familie. Uanset hvad ville jeg i hvert fald ringe til opdrætter og melde ud hvilken situation i står i.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Hvis du er den der skal tage dig af alt omkring hunden så vil din sindstilstand ikke ligefrem give mindre arbejde, da du let kan ende med en stresset hvalp. Jeg var selv psykisk syg med bl.a. depression mens Kia var lille, og det påvirkede hende.
Medmindre din mand overtager alt arbejdet med hunden, og der ER nu engang meget arbejde hver dag i lang tid ud i fremtiden, så er det ikke ham der skal træffe beslutningen.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det gik et år inden jeg med ærligt hjerte kunne sige, at jeg kunne lide den nye...
Det handlede ikke så meget om den nye, men mest om tabet af den gamle. Jeg savnede ham helt ind i sjælen og jeg syntes jeg havde gjort et elendigt bytte. Fra at have en tilpasset hund, der var kommet helt under huden på mig, sad jeg nu med en hvalp, der på ingen måde var som den gamle.
Tilmed var den et kæmpe arbejde at have - det var IKKE sjovt.
Men jeg kom på den anden side... Og jeg tilgav også mig selv for at have tænkt, som jeg gjorde.
Da jeg tre år efter stod med endnu en hvalp efter at have mistet den, der nu var kommet mig så nær, var det hele lettere. Savnet var det samme, arbejdet det samme - men mine tanker var ikke....
Om du skal sende din hvalp retur ved jeg ikke - det kan kun du og din familie afgøre.
Men jeg tror du må indstille dig på, at du måske også får de følelser næste gang, I prøver.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.854
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Men en ting er sikkert, ens helbred er vigtigere end noget andet..
Derudover vil jeg sige at det er enormt flot af dig at du indrømmer at hvalp ikke lige er det du magter..
Ønsker dig alt godt fremover..
jun 2014
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 184
Hvis de er unge så vent lidt.. Der eksistere mange muligheder idag.. F.eks, kan i finde en hundelufter, som klare de/den store daglige tur, så er der ihvertfald sikret til der.
Ellers gå af med hunden.. Er det en schæfer? Hvis det er, så få noget ro på psyken.. Vent lidt, og så kan i overveje senere, at anskaffe jer en mindre hund, hvis lysten er der.
jun 2014
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 184
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.553
Til gengæld synes jeg det er rigtig ærgerligt, at din mand tilsyneladende ikke har nogen interesse i hunden. Er det ikke et fælles køb? Så må han også tage del i det. Hvis han ikke er interesseret i det, har han heller ingen ret til at sige, at det er åndssvagt, for så er det ikke hans beslutning, hvad der skal ske med hvalpen.
En foreslår at børnene kan få nogle af pligterne, og det synes jeg i teorien er en god ting. Men ikke i dette tilfælde, med mindre vi taler meget store børn (teenagere) med stor interesse i hunden. Og det lyder ikke til at være tilfældet. En hvalp kræver meget arbejde og træning, selv på de små daglige ture, og hvis børnene skal inddrages i det, skal det altid være med hjælp fra en voksen. Ellers risikerer man, at de (ubevidst) gør mere skade end gavn. Desuden er det jo mors og fars valg (måske mest mors?) at få en ny hund, så pasningen af denne, skal ikke presses ned over børnene, med mindre de selv viser interessen for det. Og som jeg læser indlægget, er det ikke tilfældet.
Om hvalpen skal sendes retur, kan kun I som familie beslutte, men jeg kan sagtens forstå, hvis I vælger at gøre det, og jeg synes det lyder som en ganske god idé, for både jer og hvalpen.
At fortryde en hvalp