2.135 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 88 Svar

Dyrt at være studerende Dyrt at være studerende

Er startet på læreruddannelsen i mandags og er allerede noget chokeret over, hvor dyrt det er at starte på nyt studie... Jeg var godt klar over, at der skulle bruges penge på bøger (som jeg håber at finde brugte), men puha da... Har købt mig en ny bærbar, da jeg ingen havde - det var i sig selv en dyr fornøjelse, men i dag får jeg så af vide, at jeg også er nødt til at anskaffe mig en ipad, da det af en eller anden grund er uundværlig, da undervisning og materialer hovedsageligt vil foregå på denne - havde været fedt at vide fra start, så kunne man måske have undværet bærbaren... Har på ingen måder råd til at gå ud og købe en ipad, men de penge må jeg så få fundet et sted... Blot et lille "udbrud" - er en smule frustreret og manglede nogen at dele det med...

- Fortsat god fredag derude smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 800 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Vandhane skiftes 750 kr.
  • vinduespusning 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrt at være studerende
  • #1   22. aug 2014 Og det SKAL være en ipad - andet dyr ikke... og helst på mindst 32 gb... SUK...

• #2   22. aug 2014 Priser mig lykkelig for at jeg har fundet en elevplads der sørger for ipad, iPhone, computer, betaling til at læse HD og bøger til studiet!

• #3   22. aug 2014 Ja det er dyrt..

Har 5 måneder tilbage af mit studie.(pædagog)
    Køber helst brugte bøger . Men det er også dyrt. Har været nødsaget til at købe 3 bøger helt nye.. Men det kom helt bag på mig hvor meget udprint der er.. Papir og blæk er også noget jeg bruger rigtig mange penge på..
    Hvis der printes ud på seminariet så koster det 50øre pr papir og hvis det er i farve så koster det 70øre- 1kr pr stk papir og det er tit at underviserne lægger litteratur ud på nettet som vi jo selv skal printe ud.. Mellem 20-150 sider pr fag pr dag..

Så ja det er dyrt at være studerende smiley

• #4   22. aug 2014 Og så er det en god ide at have en indbosforsikring der dækker elektronik..
    I tilfælde af ens computer eller iPad hvis den går i stykker altså hvis man taber det.. Så er man fri for at punge lige så mange penge ud igen som da man købte det smiley

• #5   22. aug 2014 Jep, min svigerinde skal starte på pædagoguddannelsen her d. 1 september.. Og hun leder med lys og lygte efter brugte bøger.. For hun har ikke råd til at smide, puha mange penge efter nye..

Bærbar den har min mormor så købt til hende, så den slap hun for at bruge penge på..

• #6   22. aug 2014 En iPad er virkelig et kanon redskab i skolen..
    Jeg bruger min hver dag i skolen (går på HG) for gider ikke altid slæbe den bærbar med..

Og ja, udvidet elektronik forsikring er guld værd !

• #7   22. aug 2014 Carina> Stik mig en liste over hvad din svigerinde skal bruge når hun er klar over det.. Jeg har stadig alle mine bøger liggende..

• #8   22. aug 2014 De bøger hun søger er:

Håndbog til pædagoguddannelsen - Ti perspektiver på pædagogik (2013), (Ankerstjerne, Trine og Broström, Stih (red.), Hans Reotzels forlag.)

Bære eller briste (2013), (Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard, Akademisk forlag.)

Skriver lige til hende om der er flere hun søger..

• #9   22. aug 2014 De to har jeg ikke.. Jeg har en der hedder Håndbog for pædagogstuderende af Erik Jappe, men den er nok ikke god nok længere..

• #10   22. aug 2014 Ja, det er en dyr fornøjelse at være studerende, selvom man får SU. :o)

Jeg havde så heldigvis en bærbar, da jeg startede på mit studie, så det skulle jeg ikke ud og investere i. Men jeg troede egentlig ikke de kunne kræve at I køber noget bestemt elektronik - og da slet ikke med så kort varsel? Her er der fx ikke krav om computer eller noget.

Mht. bøger så prøv www.pensum.dk. Der har jeg fundet alle mine bøger brugt. Jeg tror, at jeg sammenlagt har givet halvt så meget, som dem der har købt fra ny. Nogle af bøgerne har overstregninger osv. i, men det overlever jeg nok, hvis jeg kan få dem til halv pris. :o) Vi var til et intromøde, hvor vi blev advaret om at vi nok skulle lægge 15.000 kr. til side til bøger, gennem hele studiet.

Jeg synes generelt de er gode til at advare, når der kommer store udgifter. I foråret fik vi fx at vide at vi skal tage et kursus til ca. 7.000 kr. (hvoraf vi selv skal betale 3.000 kr.) i efteråret 2015. Det er rart at få det at vide i så god tid, så man kan nå at spare op. :o)

• #11   22. aug 2014 Det er sjovt. Jeg har gjort det modsatte. Jeg regnede med at jeg kunne nøjes med at købe en iPad, så jeg ikke skulle investerer i en dyr bærbar og slæbeden medi skole, og i mit brev fra skolen står der så at en iPad ikke er nok til studiet -.-'

• #12   22. aug 2014 Carina - Er det måske disse?

http://www.pensum.dk/trans1.php?isbn=9788703060873

http://www.pensum.dk/trans1.php?isbn=9788245004557

Et godt tip er at søge på ISBN-nummeret, så er man sikker på at få den rigtige udgave. :o)

• #13   22. aug 2014 Anya - Vent og se, det er ikke altid lærerne/ledelsen/dem der skriver brevet har helt styr på det. :o)

Vi fik også at vide, at iPad ikke er nok, men der er altså flere på mit studie der klarer sig fint med det. Vi laver alle vores opgaver i grupper, så det er sjældent nødvendigt at skrive opgave på iPad'en og der er computere på vores skole (det er der vel på alle?), hvis man får brug for det. :o)

• #14   22. aug 2014 Har lige fået af vide at hun har købt de 2 bøger da hun skulle bruge dem på onsdag..

Men hun sender mig litteraturlisten når hun får den.. smiley

• #15   22. aug 2014 Jeg kan anbefale at låne bøgerne på biblioteket (eller låne af en medstuderende) og kopiere enten til papir eller digitalt (tiny scan pro er en perfekt app til formålet)

Men ja, min studiestart hedder 5700 til pc, 600 til materialegebyr, 2000 for fem bøger (den eneste koster 1050 kr) og 3500 til en studietur. Satme pebret!

• #16   22. aug 2014 Julie> Men det er så bare ulovligt, hvis man går op i den slags.. smiley

• #17   22. aug 2014 Selvfølgelig kan du bruge din bærbar i stedet for en iPad, sikke noget vås fra skolens side af.

Jovist det er smartere og nemmere, men jeg går ud fra at materialet bliver lagt på nettet og det kan du forhåbentlig også bruge på din bærbar.

• #18   22. aug 2014 Vi har været så heldige at få udleveret en iPad (og tilhørende tastatur), da AL vores undervisning forgår på den smiley - Den har så kostet gratis, medmindre vi selvfølgelig ødelægger den eller noget i den dur. Vi er Hold 2 på IPad prøve perioden. Er så heldig at gå i voksen klassen, så vi har også mindst muligt af lektier :D. Men kan godt forstille mig at de forskellige studiebøger er møg dyre! Hvis der sidder nogle pædagogiske assistenter vil jeg bare sige i kan få rabat gennem FOA smiley

• #19   22. aug 2014 Kristine.

Er det fordi bøgerne kører via app hos apple at i SKAL bruge en iPad?

• #20   22. aug 2014
    Tit og ofte er kravet om en iPad baseret på undervisningsmetoderne på studiet..
    Jeg har både MacBook og iPad og bruger begge dele flittigt på studiet..

Jeg er faktisk næsten 100% papirløs studerende da alle mine noter skrives i Goodnotes med min helt fantastiske stylus- og som bonus kan jeg på den måde skrive mange af mine noter direkte på de PDF'er som lærerene uploader til undervisningen..
    Det er næsten som at skrive med en kuglepen og jeg får på den måde dækket mit behov for at huske tingene ved at skrive dem i hånden...
    *Lidt idiot er man vel *

http://www.adonit.net/jot/touch/

• #21   22. aug 2014 Jamen jeg er både iPad fri og papirløs. Dog med MacBook. Hos mig kunne man bruge hvad man ville. Alt blev lagt på nettet.

Men det overrasker mig hvis man ikke gør materialerne tilgængeligt for andre brugere også? Nu ér iPad og Macbooks ikke det billigste værktøj at købe...

• #22   22. aug 2014 C.E Ja, alle vores bøger ligger i "iTunes U" smiley
    Så vi SKAL bruge iPad, hele skolen bruger ipad/Mac.

• #23   22. aug 2014 Tine: hvis du kopiere til papir fra biblioteksbøger, så er det lovligt smiley

• #24   22. aug 2014 Hold da op. Det overrasker mig virkelig at man gør det så begrænset og svært at være studerende.

På mit studie var det næsten omvendt. Her kunne der ikke undervises i en MacBooks funktioner og det var derfor sværere for os når vi skulle arbejde i f.eks. excel og andre funktionsprogrammer.

• #25   22. aug 2014 Jeg er nok gammeldags og uvidende, men kan det overhovedet være lovligt, at forlange det SKAL være Ipad eller andre Apple-produkter? Hvorfor kan en anden bærbar eller tablet ikke bruges? Jeg var blevet tosset! (hvis det f.eks. blev forlangt af min søn på hans skole og senere uddannelse)

• #26   22. aug 2014 Jeg tænker det samme Miemiv. Og hvis de nu forlangte det. Ja så måtte de satme selv punge ud smiley

• #27   22. aug 2014 Miemiv: hvis der undervises i programmer, som kun findes til apple, så er der jo ikke så meget at gøre. Det er jo op til uddannelsesstedet, hvad de vil undervise i. Lidt som, at de forlanger, at man køber bogen af forfatter x og ikke den billigere bog af forfatter y.

• #28   22. aug 2014 Jeg netop startet i 3.g på gym, og jeg kender udemærket godt det der med penge. Jeg har lidt langt til skole, så mit buskort koster en måneds su... Men det er godt npk kun hver 3. Måned. Men et buskort tskkk.. smiley

• #29   22. aug 2014 Julie - Med bøger er det ofte sådan, at man i mange tilfælde kan købe dem som e-bog eller brugt eller låne dem. Og man ved da, at der skal købes bøger, men man støtter ikke ét bestemt multinationalt firma, som forsøger at på monopol på markedet, ved at købe x antal studiebøger. Det andet ligner et monopol, som jeg bestemt ikke er tilhænger af. Så må de gøre studiematerialet tilgængeligt for begge styresystemer. (PC/Mac)

• #30   22. aug 2014 Dupont - Hvorfor betaler du ikke hver måned?

Det gør jeg med mit uddannelseskort.. smiley

• #31   22. aug 2014 Miemiv: tja... Når mit uddannelsessted forlanger, at vi køber en bog til 1050 kr. På engelsk, Så synes jeg sgu, at vi skal støtte en pengemaskine af den anden verden. Oftest kan de ikke købes brugt, da der kommer ny udgave hvert år. Og man kan sagtens købe en brugt ipad. Men ja, der er noget lumpent ved det.

• #32   22. aug 2014 Miemiv: Hos os ER bøgerne (og for den sags skyld Ipad'sne) jo betalt af skolen, netop så alle kan åbne hvad de skal bruge på skolen - men skulle jeg selv ud og købe en ipad var jeg også blevet tosset.

• #33   22. aug 2014 Uddannelseskort? Jeg bor ude på landet og det sidste posthus er blevet lukket. Jeg kører 32km for at betale buskort og så får man at vide man ikke kan betale med MasterCard, godt man også har et dankort smiley jeg var da lige ved at få et føl på tværs smiley

• #34   22. aug 2014 Jeg er meget enig med Miemiv. Og så tænker jeg lidt -hvad er det for programmer der undervises i? Mig bekendt kan man dælme da både skrive, regne osv med andre produkter end dem fra apple.

Jeg kan ikke forstå¨hvis det er lovligt at kræve at det SKAL være en ipad. At det kræves at man har computer og internetadgang, er nu om stunder ikke så sært. Men at kræve at det SKAL være apple, det mener jeg ikke er i orden. Og jeg håber sandeligt ikke det bliver tilfældet når jeg skal igang igen efter jul... i så fald kan jeg godt glemme at tage en ny uddannelse, for jeg har ikke råd til at anskaffe hverken ipad eller mac....

Og det sætter da i det hele taget noget af en bremse på ambitionerne om at alle unge skal tage en uddannelse -det vil jo i så fald kun være de unge som har råd til at anskaffe sig de dyreste løsninger der kan være med...

• #35   22. aug 2014 Dupont - Man kan bestille det på nettet..

Det hedder så ungdomskort (det har skiftet navn fra uddannelseskort)..

http://www.ungdomskort.dk

• #36   22. aug 2014 Jeg giver 355 kr om måneden og så kan jeg kører frit i tog og bus i hele mit område (fra Sydsjælland til Lolland) alle ugens 7 dage.. smiley

• #37   22. aug 2014 Det må jeg da lige ind og se nærmere på smiley tak for det

• #38   22. aug 2014 Jeg synes ikke helt man kan sammenligne bøger med Apple vs andre produkter.
    Da jeg for snart 30 år siden læste på Handelshøjskolen, blev vi opfordret til at købe div. ordbøger og dictionaries, så det brugte jeg 3-4000 kr. på, velvidende, at det var en mangeårig investering, som jeg altid kunne få brug for. (At de så må mystisk vis er forsvundet i en flytning engang, ærgrer mig gul og grøn) Men om jeg vil købe Samsung, Applle, Acer eller noget helt 4., skal de fa'me ikke komme og bestemme. Det ville svare til, at jeg SKULLE gå i et bestemt tøjmærke, selvom jeg bedre kan lide et andet, som ovenikøbet er billigere.

• #39   22. aug 2014 Velbekomme.. smiley

• #40   22. aug 2014 Jeg lider af æble allergi. Bare jeg ser et æble der er bidt af,, får jeg ubehag og kvalme. Betyder det jeg ikke kan blive lærer? smiley

• #41   22. aug 2014 Jep housebuster -åbenbart er det helt umuligt at lære de nødvendige ting, hvis ikke man benytter apple-produkter smiley

• #42   22. aug 2014 Faktisk lidt skræmmende, hvis lærerne kun bliver vant til Apple, og de tager det med sig ud i folkeskolerne.

• #43   22. aug 2014 Jeg synes det er langt ude. Jeg er nødt til at tage su-lån for at få det hele til at "fungere".....

• #44   22. aug 2014 Jeg kan til nød forstå, at jeg for 25 år siden ikke blev optaget på Jensens (grafisk design og reklame), fordi jeg ikke havde erfaring med Mac. Men dengang, var det det bedste indenfor det grafiske område og det der blev brugt ude på tegnestuerne og i virksomhederne. Men som kommende folkeskolelærer har det sgu da ingen praktisk relevans, og man burde kunne arbejde i alle systemer.

Housebuster: Du ved da godt, at enhver lærer kan bestikkes med et æble smiley

• #47   22. aug 2014 Vark, jeg vil også hellere have nuts and peaches smiley

• #48   22. aug 2014 Det er vold dyrt som studerende. Er så glad for, at jeg har mit arbejde ved siden af, så jeg ikke skal ha SU-lån mere. Nåede "heldigvis" kun at have det i 6 måneder. På mit studie skal vi også ha de nyeste bøger - vi skal have en bestemt bog i 11. Udgave som koster 150kr mere end 10. Udgave. Og der er 3 måneder imellem de to udgaver smiley spild af penge. Det er sgu begrænset hvor meget nyt der er på de skide 3 måneder -.-

• #50   22. aug 2014 Kira - Det fungerer også ofte, at købe en gammel udgave. Men ikke hvis der er byttet rundt på kapitlerne, der står noget helt andet eller der er fjernet/tilføjet kapitler.

Vi havde et problem sidste år, hvor der var opgivet en udgave, der var udgået og derfor kun kunne købes brugt. De fleste købte den nyeste udgave, nogle købte udgaven før den, der var opgivet og så var vi nogle stykker, der fik fat på den opgivede udgave brugt. De tre bøger er VIDT forskellige og det er ikke til at finde rundt i, hvad der står i hvilke bøger, og vi ender næsten altid med at have læst noget forskelligt. Enormt belastende.

Så det vil jeg sgu ikke anbefale nogen at gøre. :o)

• #51   22. aug 2014 Kira -men de ting du nævner som f.eks. stetoskop o.l. er jo ting du SKAL bruger... og lur mig om ikke det er ligemeget om dine sko med stålsnude har det ene eler det andet mærke... bare de opfylder kravene til sikkerhed og du kan holde ud at gå i dem en lang arbejdsdag.

Det Miemiv nævner med Mac til grafisk design kan jeg sådan set osse forholde mig til -der er (går jeg udfra -jeg ved altså ikke meget om grafisk design) nogen helt bestemte ting programmerne SKAL kunne, for at kunne bruges til den slags arbejde.

Men som lærer går jeg da stærkt udfra at der er tale om programmer ala skriveprogrammer, regneark af den ene eller anden art osv... Det er jo ikek sådan at man skal have specifikke programmer til billed-behandling på højt niveau e.l.
    At man skal have computer forstår jeg -at de stiller krav til mærket er helt i hegnet

• #53   23. aug 2014 Jeg købte nu osse nogen af bøgerne brugt -ja, det betød så at man af og til lige skulle tjekke kapitelnr med indhold, så man fik læst det rigtige, men så besværligt var det nu heller ikke.

Ved de bøger der kun skulle bruges få kapitler fra, lånte jeg på biblioteket og kopierede de sider jeg havde behov for (eller tog fremragende noter, når det var nok).

Og så var enkelte af vores lærere gode til at lave kompendier med de relevante kapitler -så kunne vi nøjes med at købe dem, fremfor at købe bøgerne de kom fra.

• #54   23. aug 2014 Selvom det studie jeg starter på ikke er det dyreste med hensyn til bøger, så er det stadig mange penge og mit studie er heller ikke så stort så der er mangel på brugte bøger, så der er en del jeg skal købe nye, hvilket betyder jeg er nød til at låne pengene. Og jeg hader at låne penge når jeg mangler midlerne til at kunne betale dem tilbage. Heldigvis kommer der en praktik del i mit studie så er der lidt flere penge at gøre godt med smiley

• #55   23. aug 2014 Jeg havde ikke fået su siden juni, da jeg startede på læreruddannelsen d. 13. august.. En uventet tandlægeregning på knap 2000 åd lige næsten hele min studiestart-opsparing smiley
    Jeg måtte derfor låne halvdelen af pengene til buskortet - 1200,- for 2,5 måned..
    Jeg havde købt ny com i maj og sparede så den udgift nu..
    Bøgerne har jeg købt brugt - 1200 kr indtil videre - mangler endnu en bog, der fra ny koster 300,-.. Håber også at finde den brugt..
    På mit studie forlanger de kun pc med internetopkobling - det er sådan set fair nok smiley
    Men har og er også i økonomiske problemer, for selvom jeg fik su i denne måned, er de ved at være brugt på bøger og andre studieting..

• #57   24. aug 2014 Jeg har købt stort set alle mine bøger brugt, men alle i den udgave, der er blevet opgivet. :o) Jeg ville ikke kunne leve med en forkert udgave - men selvfølgelig er det lettere, hvis man ikke får opgivet sidetal/kapitler, som vi får på mit studie. :o) Så man behøver altså ikke gå på kompromis med udgaverne, bare fordi man køber brugt. :o)

De eneste bøger jeg ikke har købt brugt, er dem hvor der er kommet ny udgave i år, så vi er den første årgang med den nye udgave. :o)

Michelle - Vi er så heldige, at de bøger hvor vi kun skal bruge få kapitler fra, ikke er obligatoriske. :o) Lærerne tager kopier til os eller udlevere bogen, så vi selv kan tage kopier. Jeg tror kun de er obligatoriske for os, hvis vi skal bruge mere end 3-4 kapitler. :o)

Steffen - Det er da vidst lidt en løgn at sige, at man ikke skal betale for sin uddannelse i DK. :o) For det første betaler vi og vores forældre skat, og betaler derigennem for uddannelse og skolegang (og meget andet). Og derudover kan 15.000 kr. for bøger og materialer vidst ikke betegnes som gratis. ;o)

• #58   25. aug 2014 Er glad for jeg kun skulle købe 2 bøger under hele min bachelor smiley
    Til gengæld kostede mit instrument 28.000 smiley men det kunne ha været meget værre, en cello koster kassen eks... Dog bruger jeg en del penge på strenge, men de kan tages af og vendes om, og bruges igen nogle af dem smiley
    Studerer musik.

• #60   25. aug 2014 Jeg synes ikke man kan brokke sig over at man skal købe bøger for at kunne læse. At man skal købe kitler for at blive læge. At man skal købe saks og produkter for at blive frisør. Det vælger man jo selv.

Der jeg synes grænsen går er hvor man skal bruge penge på ting som bestemte mærker på f.eks. IT som i sidste ende slet ikke er relevant på studiet.

At man skal bruge 30kg på en spillemaskine er vist helt op til en selv da man jo kan vælge en uddannelse med knapt så dyrt udstyr smiley

• #61   25. aug 2014 Jeg synes osse det er helt fair at der er nogen ting man er nødt til at investere i når man tager en uddannelse, uagtet om det så er bøger eller noget udstyr som er en nødvendighed for netop den uddannelse man har valgt.

Jeg er ret enig med CE -mit problem opstår først når de insisterer på at man SKAL vælge den dyreste løsning for noget som faktisk ikke er en nødvendighed for faget... der findes et hav af IT der er fuldt ud ligeså anvendeligt

• #62   25. aug 2014 Jeg syntes overordnet, at danske studerende er en flok forkælede møjunger smiley
    Men jeg ser et problem, hvis man især i lærer uddannelsen, bruger udelukkende Apple.

• #63   26. aug 2014 Housebuster:
    Baseret på hvilket grundlag?

På min uddannelse er samtlige elever af min årgang taknemmelige for overhovedet at gå på uddannelsen..
    Meritlærerne skal eksempelvis betale 75.000+ for samme uddannelse, vi kan få gratis.. Plus de jo også skal ud at købe bøger som os andre

• #65   26. aug 2014 Fordi en dyrlæge har kliniktøj på, på arbejde?

Men så læs på lægestudiet hvis du ikke vil betale for dit eget udstyr under uddannelse smiley

• #66   26. aug 2014 Kira - man burde da kunne købe tøj selv fra andre leverandører, der bare opfyldte nogle krav til udseende og funktion!
    Kan høre jeg skal i gang med at spare op LIGE nu for at få råd til dyrlægestudiet smiley
    Søger til marts næste år smiley

• #67   26. aug 2014 Jeg har ikke noget problem med at skulle købe bøger og evt. andet udstyr gennem studiet. Men jeg synes sgu det er lidt at pisse de studerende op og ned ad ryggen, når man siger at uddannelsen er gratis og at de studerende er en flok forkælede møgunger. Ingen af de to påstande er - generelt set - sande, og jeg kan ikke se, hvorfor man udtaler sig sådan.

Kira - Det giver også sig selv, at et studie der tager 5 år, koster mere end et der tager 3½ år. :o) 15.000 kr. til bøger burde heldigvis være nok på mit studie. Men er da 'glad' for, at jeg gik fra dyrlæge igen, når det er så dyrt. :o)

• #69   26. aug 2014 Hvis danske studerende ikke kan se at de er priviligerede kan de jo kigge på, hvordan vilkårende er for deres ligestilede i andre lande.

Og problemet med iPads er at det lige er på lærer uddannelsen at man stiller kravet,
    Havde det været stort set alle andre steder, så ville jeg ikke se det store problem.

• #70   26. aug 2014 Kira -har de givet en grund til hvorfor man ikke må vælge noget tilsvarende fra en anden leverandør?
    -at det skalopfylde nogen krav er jo helt fair, og at det ER en udgift til den slags som den studerende selv skal betale har jeg heller ikke et problem med. Men generelt synes jeg ikke det er ok at stille krav om at bestemte leverandører skal benyttes, hvis man kan få den samme vare billigere et andet sted

• #71   26. aug 2014 Kunne det tænkes at det er samarbejdspartnere som derfor gør det til et krav at man vælger deres produkter frem for andre?

• #72   26. aug 2014 Housebuster - Der er da ingen der siger, at vi ikke er priviligerede. Men man kan godt være utilfreds, brokke sig og ønske forbedring, selvom man i forvejen er priviligeret. Så fordi andre lande ikke har de samme forhold som os, så må man ikke brokke sig? Hvis det er tilfældet, ville verden jo aldrig udvikle sig. :o)

Må folk i Kina ikke brokke sig over deres samfund, bare fordi folk i Nordkorea har det værre? Må jeg ikke brokke mig over at få influenza, bare fordi nogen får kræft? Hvis du ikke kan se, at det er noget pjat, så... ;o)

• #74   26. aug 2014 Men hvis du nu selv kan få lavet logo på (ok, det kræver så nok at man kender nogen med broderi-maskine, ellers er den slags nemlig ikek billigt at få lavet) så burde det vel være ligegyldigt hvor du køber det

• #76   26. aug 2014 Jo CTS du har ret til at brokke dig, og jeg har ret til at kalde de danske studerende der brokker sig for "forkælede møjunger" smiley
    Men kan du nævne et land hvor studerende, der ikke har en familie bag sig, har bedre vilkår end i Danmark?

• #77   26. aug 2014 Housebuster - Super, det lyder bare ikke sådan, på det du skriver. ;o) Det lyder som om man ikke må brokker sig, når andre har det værre. Og det er jo noget pjat.

Jeg har ikke sat mig ind i andres landes vilkår for studerende - men hvad kommer det egentlig sagen ved? Må man ikke brokke sig så?

Eller hvorfor er det lige du mener, at danske studerende er forkælede møgunger - og hvad får dig til at tro, at danske studerende ikke ved, at de er priviligerede.

Ja sorry, men det lugter altså langt væk af, at man ikke må brokke sig, hvis nogen har det værre.

• #78   26. aug 2014 Housebuster -så fordi man som studerende har ret gode vilkår i DK, så må man ikke undre sig eller brokke sig over at et uddannelsessted, åbenbart uden nogen som helst anden grund end "fordi de kan", insisterer på at de studerende SKAl vælge de absolut dyreste løsninger på IT mm ?

Jeg synes så absolut vi har gode studie-vilkår herhjemme. men det betyder altså ikke at jeg synes uddannelsessteder kan tillade sig hvad som helst.
    Det er jo altså ikke SU-sytemet der er brok over, men derimod uddannelsesstederne

• #79   26. aug 2014 Michelle jeg blandede mig kun i tråden, fordi jeg har et problem med at Apple forsøger at få en monopol lignende tilstand, som de vil brede til folkeskolen

Af alle de steder som mine skatte kroner går til, så er uddannelses systemet det sidste jeg brokker mig over. MEN jeg syntes at de studerende burde værdsætte hvor priviligerede de er,

• #80   26. aug 2014 Jeg tror da alle studerende værdsætter hvor priviligerede de er. Men det betyder jo ikke, at man ikke må være utilfreds og ønske ændringer.

• #82   26. aug 2014 Der findes uddannelser hvor det er ganske gratis det hele og andre hvor man virkelig får lov til at punge ud...
    Så stor en forskel er der smiley

• #84   26. aug 2014 Vark -nu skal man jo ikke nødvendigvis stifte kæmpe gæld fordi man er studerende. SU'en er baseret på at man arbejder ved siden af. Da jeg var studerende måtte man tjene op til ca 6000 ved siden af SU'en, ved ikke helt hvor meget det er nu.
    Dvs at SU + fritidsjob kunne give i alt lige omkring 10.000kr i måneden.

Bøger o.l. skal man så selv betale, men det er sjældent ALLE bøgerne skal købes på EN gang. Det er typisk halvdyrt når man starter, og resten kommer så fordelt over den tid studiet varer.
    Har man sparet en smule op inden studiestart, vil det således, for de fleste studiers vedkommende, ikke være nødvendigt at stifte gæld... eller... det sådan har det da været, men kan da godt se at hvis man osse skal til at lægge penge af til de dyreste mærker når det kommer til udstyr foruden bøgerne, så bliver det da noget af en udgift.

Da jeg var studerende, betalte vi et fast beløb pr semester for kopier og så kom bøger, kompendier o.l. ved siden af.
    Der var krav om at vi havde adgang til computer og internet, men ikke om bestemte mærker eller at det skulle være bærbar e.l. Det er så osse nogen år siden efterhånden, og kan da godt se det smarte i at computeren kan fragtes med... men at det SKAL være en ipad synes jeg er helt tåbeligt.

• #87   27. aug 2014 Vark -må indrømme at jeg synes det er et meget passende niveau. Hvis man er sund og rask, må man så arbejde ved siden af.
    Der hvor jeg synes der er problemer, er når man netop IKKE er sund og rask. Man kan søge om handicaptillæg, men det er altså ikke sådan lige at få -det skal naturligvis heller ikke deles ud til højre og venstre, men jeg oplever at nogen sygdomme nærmest automatisk giver tillæg (bl.a. gik jeg på årgang med en del med HDAD der fik det) mens andre diagnoser nærmest ikke anerkendes overhovedet.... Jeg så gerne at der blev kigget mere på den enkelte sag end på om diagnosen har en vis "status" eller ej...
    Men det var vidst et sidespring.... i det store hele mener jeg studerende får hvad de skal have. Og ovenikøbet med mulighed for studielån med temmeligt favorable vilkår for tilbagebetaling.

Kira -jeg er helt klar over at der skal arbejdes hårdere på nogle studier end på andre. Og jeg har absolut ingen problemer med at man vælger at supplere med et studielån. Men det ER muligt at tage uddannelse (osse de lange og hårde uddannelser) uden at forgælde sig voldsomt... Kig til udlandet, der arbejder de fleste altså osse temmeligt mange af døgnets timer, når der både skal læses OG arbejdes... Det KAN man... selvom det er hårdt og selvom jeg til fulde forstår at mange vælger at tage SU-lån og arbejde lidt mindre

• #88   27. aug 2014 Hov og ang "café-penge" så opfatter jeg nu osse kun SU'en til de hjemmeboende unge som sådan... Jeg fik 1400 som udeboende 18-årig, og de rakte sgutte til nogen cafe-besøg... de betalte jo ikke engang huslejen selvom jeg havde roomie at dele den med smiley

• #89   27. aug 2014 Kira - Der er da vidst ikke mange hjemmeboende 18-19 årige, der får 3000 kr. at shoppe for. :o) Da kun hvis forældrene tjener under 320.000 kr. om året (ca), og mon ikke vedkommende så betaler en del selv derhjemme. :o)

Korrekt at nogle bruger deres SU på pjat, men der er nu også mange, der faktisk har brug for dem, fordi de ikke kan finde et job, og har faste udgifter - selvom de bor hjemme. :o)

• #90   27. aug 2014 Jeg må indrømme at det kommer meget bag på mig hvor dyrt det er at komme igang med en videregående uddannelse, og det synes jeg ærligt godt at de kunne advare om i forvejen, da det jo ikke er os alle der har rige forældre eller fritidsjob til at kunne spare så mange penge op.

Jeg har levet af egne og lånte penge i juli og august, dvs jeg har ingen penge i september og skal betale over 3k for skolestart og bøger til halvt år og det ved jeg faktisk ikke hvor jeg skal finde henne smiley

Ikke at jeg siger det er unfair, synes bare de skulle informerer bedre om hvor dyrt det er at starte på det.

Derudover er jeg virkelig træt af at høre om at man er utaknemlig fordi man brokker sig over noget fordi andre lande har det dårligere end vi har. Vi lever ikke i andre lande, vi lever i Danmark.

• #91   27. aug 2014 Anya -man kan vel dårligt blive overrasket over at man skal købe bøger når man starter på en uddannelse?
    Far nok at man måske ikke lige forventer at skulle bruge over 10k på det (det skal du så heller ikke kan jeg se), men bøger koster penge, og der er altså ikke andre end en selv til at betale...

Jeg havde heller ikke en kæmpe opsparing da jeg startede, men nok til at komme igang, og så må man jo købe brugt, låne på biblioteket når det er muligt osv. Men at dte koster penge at starte på en uddannelse, burde ikke kunne komme bag på nogen. Og 3k er altså billigt sluppet

• #92   27. aug 2014 Michelle - Tja, på alle de skoler jeg har gået på indtil nu har vi lånt bøger af skolen, så jo jeg var ikke klar over det, og det muligt du synes over 3k er billigt, men det er mange penge for mig når det kun er for et halvt år.

• #93   27. aug 2014 Anya -ja i folkeskole og ungdomsuddannelser er bøger normalt til låns. Men der er absolut intet nyt i at de skal købes på videregående uddannelser -at man ikke ved det, mener jeg altså er ens eget ansvar. Der står faktisk på langt de fleste uddannelses-relaterede hjemmesider jeg er stødt på, at man skal påregne et eller andet beløb til materialer...
    Og 3k er sgu osse mange penge for mig... Men det er stadig billigt sluppet for en opstart på uddannelse.

Det er ikke det at du synes det er mange penge der undrer mig -mere det at du mener det er alle andres ansvar at oplyse dig om det. Det er altså tilladt selv at søge viden, man kan ikek forvente at andre gør arbejdet for en.

• #94   27. aug 2014
    Jeg tror der er mange studerende der bliver overraskede over udgifter til bøger/ manglende SU i sommerferien, fordi de har fejlet eklatant mht at undersøge HVORDAN kravene er på de videregående uddannelser..

De fleste studerende jeg kender har da alle sørger for at knokle som sindssyge i sommerferien, for netop at have en Buffer til den kommende studiestart+ at være selvforsørgende i sommerferien uden SU..

Når det drejer sig om økonomi mht studiestart og manglende SU i sommerperioden er det altså, IMO, selvforskyldt og dovenskab hvis man er på røven..

Der VIL være udgifter forbundet med fx bøger osv hvilket de fleste også forklarer på deres Info-møder..
    Jeg kender et par dyrlægestuderende der fx har købt deres kliniktøj brugt, for netop at spare penge..

• #95   27. aug 2014 Michelle - Det gider jeg egentlig ikke diskutere med dig, for vi bliver ikke enige alligevel.

Turbo - Ja det må være rart at være rask nok og have overskud nok til at arbejde mens man flytter og mange andre ting. Men det behøver vi diskutere fordi jeg ved allerede vi ikke bliver enige.

Og hermed er min deltagelse slut, jeg har ikke behov for at få af vide at jeg er doven og selvforskyldt af folk der ikke kender til mig og mit liv smiley

• #96   27. aug 2014 Turbovovserne - Der er jo altså også nogen, der ikke har kunnet finde et arbejde (eller et arbejde, hvor lønnen er høj nok til, at man kan lægge noget til side), og der er nogen der af den ene eller anden årsag ikke kan arbejde, eller ikke kan arbejde ret meget.

Hvordan kan det være dovenskab og selvforskyldt? Jeg giver dig ret i, at det i nogle tilfælde kan være sådan, men bestemt ikke i alle.

På mit studie blev vi informeret om bogpriser i november, som vi startede i februar. Men dem der starter her til september, får altså ikke noget at vide om det, før de er optaget på studiet, og så har man omkring en måned til at spare op.

• #97   27. aug 2014 Jeg vil så påpege at det er muligt at komme ud, uden studiegæld.

Jeg bor alene i københavn, 2V. Har et arbejde ved siden af der giver minimal løn. Mine forældre bor i provinsen og er altså ikke synderligt rige. Faktisk har jeg aldrig kunne gøre gavn af dem rent økonomisk.

Så det kan lade sig gøre smiley

• #98   27. aug 2014 Anya -jeg beskylder dig bestemt ikke for at være doven! Men man kan ikke forvente at alle andre gør forarbejdet for en, det er tilladt selv at benytte google, studievejledere mm. Gør man det, vil man opdage at stort set alle studier "advarer" om at der vil være udgifter til materialer.
    At man måske ikke lige forventer at de udgifter render op i 15-20.000 som det er tilfældet for nogen her i tråden, er en anden sag. Men at man selv skal betale for bøger osv, er noget der gælder for praktisk talt alle studier, og det er på ingen måde noget der holdes hemmeligt.

Man kan ikke forvente at få alle oplysninger serveret uden selv at gøre en indsats

• #100   28. aug 2014
    Doven og selvforskyldt er udelukkende rettet mod de studerende, hvor det kommer som et "chok" at der er 2 mrds sommerferie UDEN SU og at en studiestart koster mht bøger osv..

Dem der piver over de issues er imo, dovne og deres situation er selvforskyldt.. Der har jo været rig mulighed for enten at spare lidt op hver måned- hvis man fx ikke kan arbejde eller sørge for at finde andre måder at forsørge sig selv på i den sommerferie..

Det bliver altså ikke lettere når først den virkelige verden melder sig- der skal man jo også optjene sin ferie, inden man får den betalt smiley

Kira, dit studie ER krævende og mit indlæg var ikke rettet imod dig- som jeg også uddyber ovenover...

• #102   28. aug 2014 Nora - jeg forstår ikke at du bliver ved at "forsvare" at man/du tager lån. Jeg har ingen steder sagt at der er noget galt i at tage lån.... Blot at det KAN lade sig gøre at gennemføre, osse lange studier uden..

• #103   28. aug 2014 Jeg får 2500 i hjemmeboende su, fordi jeg ikke betaler husleje hos min storebror..
    Jeg har fået foretaget en stabiliserede rygoperation som 15-årig, men jeg har stadig dagligt stærke smerter..
    Jeg kan klare et studie - men heller ikke mere end det.. Et arbejde efter skoletid ville være et helvede for mig.. Som en anden har været inde på, er det svært at få tilkendt handicap-tillæg, men når jeg på et tidspunkt begynder at betale husleje, har jeg tænkt mig at søge

• #104   28. aug 2014 Turbovovserne - Jeg tror nu alligevel der er mange, der har så stramt et budget, at der ikke er noget at spare op af. :o)

Så igen - man kan jo ikke generalisere, og sige at det er selvforskyldt eller dovenskab. Der kan være så mange grunde til det.

Kommentér på:
Dyrt at være studerende

Annonce