Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rådighedsbeløb
  • #1   14. okt 2014 Det beløb, der er tilbage, når alle faste udgifter er betalt. Altså penge til mad, tøj, fornøjelser, etc.

• #2   14. okt 2014 Danielle> Ja, men præcis hvilke ting går ind under dit etc?

• #3   14. okt 2014 Jeg spørger, fordi jeg gerne vil vide om alle banker er som min, eller om den er totalt afsporet.. smiley

• #6   14. okt 2014 Nykredit regner rådighedsbeløb sådan her for 2 personer:

9.500 kr i rådighedsbeløb pr. måned, ved køb af hus på 1,5 mil. kr.

I det beløb er inkluderet:
    5000-6000 kr til mad
    Resten er til gaver, tøj og sko.
    INTET andet..
    Ikke benzin, medicin, tandlæge eller ting som dette.. KUN mad, tøj og sko.

• #7   14. okt 2014 ALT som ikke er faste udgifter smiley kan jo ikke remse alt op, for det kan jo være alt fra moster Ernas julegave til ferie til nyt halsbånd til hunden.

• #8   14. okt 2014 Benzin er der flere, der ikke regner med. Tandlæge og medicin må jo også formodes at være en relativt fast udgift. Man ved jo, at man skal til tandlæge x antal gange om året, og er man medicinbruger er det jo også en fast del af regnskabet hver måned. Det kan jo ikke spares væk smiley

• #9   14. okt 2014 5000-6000 kr er jo det dobbelte af det vi bruger til mad smiley
    Nu har vi så også kun et rådighedsbeløb der hedder 4100 kr til ALT...

Men ja som Danielle siger, alt som ikke er faste udgifter.
    medicin, tandlæge osv. er med i mit rådighedsbeløb.

• #10   14. okt 2014 Det kan du selvfølgelig have ret i Danielle.. smiley
    Det kommer nok lidt an på hvem man er, hvor de ting høre ind under. Jeg har dog bare sat min tandlæge på under rådighed, og medicin er ikke noget jeg bruger regelmæssigt.

• #11   14. okt 2014 5-6000kr til mad to personer, så skal man da købe et stort hus, så man har plads til at man udvider sig smiley
    Jeg har i sin tid lært det sådan ay de ting, hvor man betaler via banken PBS osv er ens faste udgifter. De ting hvor man betaler med ens dankort osv. Er resten og skal dækkes af ens rådighedsbeløb.

• #12   14. okt 2014 Hvad med opsparing ? Det er vigtigt ifm huskøb

• #13   14. okt 2014 Vores bank regnede benzin og tandlæge med som fast udgift.

Men det lyder meget rigtigt med beløbet. Der gives bestemt ikke ved dørene og det kan være svært at låne..især hvis man ikke rigtigt har noget selv.

• #14   14. okt 2014 I øjeblikket hedder vores madbudget 4000 og det er fordi vi er nogle små luksus-svin på madområdet..

Labsen> Vi har opsparing. Vi har blandt andet disse som faste udgifter, der spares op til hver måned:
    Gaver (fødselsdag+jul) til samtlige familiemedlemmer
    Dyrlæge
    Ny hund til når den tid kommer (om 100 år)

Vi har begge arbejde. Min mand som pædagogmedhjælper på 32 timer (plus ekstra-timer, næsten altid 37 timer ugentligt i alt)
    Jeg som pædagog på 35 timer.
    Vi har 2 biler med dertilhørende billån og jeg har et su-lån af betragtelig str. Vi har ingen andre lån eller andet. Ingen børn. 1 hund.

• #15   14. okt 2014 Linda> beløbet er jeg heller ikke i tvivl om passer fint. Det er mere størrelsen på posterne hun har sat ind. TO mennesker spiser jo ikke for 6000 kr om måneden. Den måned hvor vi har flest udgifter til gaver hedder beløbet små 1000 kr (december er undtaget hvor vi rammer 4000). Så skal vi så købe tøj og sko for 3500 kr HVER måned? Så skal jeg godt nok have nyt klædeskab meget, meget snart!

• #16   14. okt 2014 Det lyder til mange ting er sat som faste udgifter, men det er jo kun dejligt, hvis det er sådan smiley Jeg vil dog sige, at vi spare noget mere op, end vores bank rådede os til i de budgetter der blev lagt da vi købte hus.

• #17   14. okt 2014 Det er også mange lån at sidde med...og desværre er bankerne ret ligeglade med hvad i bruger nu på mad. Det der tæller er hvad i har tilbage i rådighedsbeløb

Vi købte hus sidste år så kender møllen.

Vi havde begge fast arbejde...mig som cater og kæresten som bager, ingen anden gæld end et billån, ok opsparing på 75.000, værdipapirer for ca 95.000, altid plus på kontorerne...ingen kassekredit og fornuftigt budget. Vi kunne max låne 1.2 mio...det får man dælme ikke meget hytte for i Nordsjælland. Begrundelsen var, at vores rådighedsbeløb ikke var til mere.

Vi endte så med at købe for 1.500.015 og kunne låne af svigerrynkerne så vi har lagt hele udbetalingen kontant og derved undgået det dyre banklån. Vi betaler så bare svigerrynkerne af istedet smiley

• #18   14. okt 2014 Labsen> Det er det også..

Næsten alt er sat til faste udgifter her..
    Vi har en fælleskonto hvor begge lønninger ryger ind. Derfra deles pengene ud på budgetkonto, en madkonto, en opsparingskonto og to lommepenge-kontoer. Derudover har vi 2 benzinkort. Vi bruger i snit ca 2000 på benzin om måneden i alt.

Madkontoen får 4000 kr og vi har hver et dankort til kontoen, Bliver den tømt, trækker vi penge fra hver vores konto.

Budget-kontoen bruges til alt fast som fx husleje, vand, varme, el, fitness, hundemad, briller/linser, telefoner, licens, lån og så videre.

Vi har hver en lommepenge-konto med hvert vores dankort til. Vi får hver måned 2000 kr ind på hver vores konto som vi kan bruge som vi vil. Står det en måned sløjt til pga forskellig udbetaling, får vi bare kun 1000 eller 500 kr hver.

På opsparingen går der penge ind til gaver, et fast beløb hver måned udregnet ud fra hvor mange gaver vi køber årligt. Der går penge ind til hund, både nuværende og ny.

Alt hvad der er tilovers herefter ryger ind på opsparingen.

• #19   14. okt 2014 Linda> det er 3 lån? Og det er ikke den slags lån bankerne normalt gider beskæftige sig med idet bilerne stadig har den værdi som der skyldes i dem. Det er forbrugslån de ser strengt på, ifølge dem selv.

• #20   14. okt 2014 Linda> Det lyder da også helt ude i hampen.. Er godt nok glad for jeg ikke skal købe hus på Sjælland. Tingene ser vist noget anderledes ud på Fyn..

• #21   14. okt 2014 Jo men det er stadig tre lån i skal betale til hver måned som så går fra jeres rådighedsbeløb.

Ja, ved det er i den dyrere ende af landet...og derfor flyttede vi ca 15-20 km væk nord for Hillerød...det hjalp lidt på priserne smiley

• #22   14. okt 2014 Ja ja, men det er der også plads til.. Vi har lige siddet og regnet efter og kigget på de papirer hun har sendt over hendes udregninger og hun har regnet forkert og sat en forkert lånetype ind.. Uanset, så skifter vi bank..

• #23   14. okt 2014 Vi ville bosætte os i en land-kommune på Fyn..

• #24   14. okt 2014 Det er jo fint nok, i har råd til det. Og det var skam heller ikke for at forklejne jeres budget, jeg sagde det var mange lån.

Jeg har ingen ide om, hvad huse i en land kommune koster på Fyn...men sikkert noget mindre end her smiley

• #25   14. okt 2014 Nej, nej.. Det ved jeg godt.. Det var også mere fordi jeg undrede mig over de poster hun putter ind under rådighed - eller rettere manglen på samme..

• #27   14. okt 2014 Prøv at høre i flere banker. Det kan i mange tilfælde sagtens betale sig smiley

Vi prøvede selv kun vores egen, Nordea og Den Danske Bank...vi endte med at blive i Nordea, da der ikke var meget forskel på de to. Og så er Den Danske Bank til folk med penge...ikke den almindelige lønmodtager smiley

• #28   14. okt 2014 Det gør vi også, Linda..
    Lars> Nej, og så siger de, at det er købers bedste tid i øjeblikket....

• #29   14. okt 2014 Altså hvad er det du er utilfreds med? Sådan som jeg ser det så kræver de fleste banker den slags rådighedsbeløb..

Vi har lige købt hus til 1,2 mio.. Banken krævede også at vi havde et rådighedsbeløb på ca 9000kr om måneden.. Vi har dog mere end det beløb om måneden.. Jeg på su og fritidsjob og min kæreste på fuldtidsjob

Mobilregning, hundefoder og benzin går ind over vores fasteudgifter..

Det eneste der ikke går ind over vores faste udgifter er mad og fornøjelser men ellers går alt andet ind under faste udgifter..

• #30   14. okt 2014 Fik også at vide af banken at hvis vi have et barn så skulle rådighedsbeløbet være på 12.000kr om md og hvis det er 2 børn så er det 15.000kr i rådighedsbeløb om måneden..

• #31   14. okt 2014 Det er ikke selve beløbet. Det er posterne under beløbet. Udover det, synes jeg det er fuldstændig forrykt at man skal have 9-10.000 kr hver måned KUN til mad og tøj/fornøjelser. Er godt klar over at det beløbet er ret generelt, men det ændrer nu ikke på, at jeg synes det er et meget højt beløb når det ikke skal inkludere benzin, tandlæge osv

• #32   15. okt 2014 rådighedsbeløb er det man har til gaver, fornøjelser,benzin, mad, frisør osv.

• #33   15. okt 2014 Ja det er også rigtig højt.. Tror det er generelt sådan ved de fleste banker at de vil sikre sig at man reelt set har råd til at sidde i huset og kan betale af på boliglånet..

Vi har selv to biler hvor benzinposten går ind over vores fasteudgifter og ikke ind over rådighedsbeløbet

• #34   16. okt 2014 Prøv en anden bank, det gjorde jeg og det lykkedes.

• #35   16. okt 2014 Nu som> Det gør vi også.. Vi venter på svar i dag, forhåbentlig.. Vi klager over vores egen bank når det hele er overstået, da hun har regnet lige omkring 4000 kr forkert/for lidt hver måned..

• #36   16. okt 2014 Rådighedsbeløb er vel også uforudsete udgifter, hvis køleskab og vaskemaskine brænder af en måned og komfuret næste, så skal der jo gerne være plads til det

• #37   16. okt 2014 Lars> Nej, den slags er der en særskilt opsparing til..

• #38   16. okt 2014 Det er som sagt KUN mad, tøj og sko til 2 personer samt fødselsdagsgaver og julegaver.

• #39   16. okt 2014 Hvis i bosætter jeg i en landkommune bør i nok have brændstof med som en fast udgift smiley
    Vi pendler begge to 80 km om dagen i bil. Dvs vi har to biler og en udgift på ca. 2500 kr. pr måned alene til brændstof.
    9.000-10.000 kr pr måned til mad, tøj, fornøjelser osv er IKKE forrykt. Det får man altså hurtigt brugt særligt i starten af at bo i eget hus med egen have smiley Det er ikke et beløb banken har grebet ud af den blå luft, men noget de erfaringsmæssigt ved.

• #40   16. okt 2014 Mht billån så nej, bilerne har kun yderst sjældent en værdi svarende til den gæld der stadig er i dem smiley

• #41   16. okt 2014 Mette Marie> Vores udgifter til mad, tøj, sko og gaver ændrer sig da ikke fordi vi flytter i hus? Jeg gentager lige endnu en gang og siger at det KUN er til de nævnte ting og alt andet som fx vedligehold af hus og have har en særskilt opsparingskonto.

Vi har allerede nu en fast udgift på brændstof på omkring 2000 i snit. Vi får ikke længere på job.

Værdien i bilerne er det banken selv, der har sat som værende svarende til den gæld der er i dem endnu.

• #42   16. okt 2014 Men sætter i nok ind op den opsparingskonto til fx både at købe en plænklipper, et køleskab og få en VVS'er ud og reparere et eller andet i løbet af en måned ? Det kan jo være at banken ikke synes at i gør og derfor giver jer det rådighedsbeløb de gør ? Men tro mig der er er MANGE udgifter man ikke lige regner med, når man flytter i eget hus. I det første hus vi købte var der ikke nogen synlige fejl eller mangler da vi overtog huset. 14 dage efter at vi var flyttet ind ringede vandværket og spurgte om vi ikke brugte lige lovligt meget vand smiley Det viste sig at stikledningen var sprunget. Jo, det meste blev dækket af forsikringen, men vi skulle da selv lægge ud for at få det lavet. Og sådan dukkede der flere småting op; så stod brænderen til oliefyret af og måtte udskiftes, så skulle olietanken skiftes, så opdager man detaljer som at man er nødt til at få skaffet sig en trailer og få monteret træk på bilen osv osv smiley
    Vi har nu en muremestervilla fra 1956, som selvfølgelig kræver løbende vedlighold og lidt renovering. Vi har en fast post i budgettet til det på 5000 kr pr måned. Nogen måneder bruger vi mere en det og andre mindre. Det er så uden de helt store renoveringsprojekter som fx da vi flåede alt indmaden ud af stueetagen, støbte gulve og installerede jordvarme eller byggede til. Den slags betales af en anden opsparing.
    En god ide er så også selv at sætte sig ned og bruge nogle aftener på at gennemgå ens forbrug de sidste par år og få lagt et ordentligt budget - og ikke bare stole på bankens. Min erfaring er at bankerne ikke 'får det hele med' og at deres budgetter er lidt for 'standardiserede'.
    Og husk ejendomsskatter, renovationsudgifter, udgifter til rottefænger, skorstensfejer, husforsikringer og den slags i jeres budget. Jeg kender en der havde glemt alt om den slags og det fik hendes budget til at vælte, så hun nærmest ikke havde noget tilbage at leve for når de faste udgifter var betalt.

• #43   16. okt 2014 Giver Mette Marie ret.. Man bruger flere penge end man normalt gør og især i starten..

Vi har lige købt en landejendom hvor stueetagen er total nyrenoveret..

Vi har brugt en del penge allerede (lamper, skraldespand, bestikholder, knagerækker, skostativ, tøjskabe, toiletbørste, toiletpapirhikder, knage dubber til hviskestykker, til håndklæde,brandalarmer, tæppe til sofabordet, gardiner, arbejdslamper, trillebør, haveredskaber, opsamler til havetraktor, slange til vaskemaskine, forskellig værktøj, motorsav, hækkeklipper, fugepistol, fugemasse, ny støvsuger pga den gamle risede de nye gulve, ) det er blot småting vi har købt som vi har været nød til.. Har ikke skrevet alt.. Mangler stadig at købe havetraktor og kondenstørretumbler som også er vigtige ting..

Der er altid noget man skal købe som man ikke lige regner med.. Samt vedligeholdelse af sit hus..

Vi er igang med at få lagt Stabilgrus og skal snart ha grus.. Skal også ha lagt nedsivning til regnvandet så det kommer væk fra huset så der ikke dannes fugt.. Det er også blot småting der skal laves hvis man vil vedligeholde sit hus..

Vi har brug ca 25.000kr siden vi flyttede ind smiley for 1 måned siden..

• #44   16. okt 2014 Giver Mette Marie ret.. Man bruger flere penge end man normalt gør og især i starten..

Vi har lige købt en landejendom hvor stueetagen er total nyrenoveret..

Vi har brugt en del penge allerede (lamper, skraldespand, bestikholder, knagerækker, skostativ, tøjskabe, toiletbørste, toiletpapirhikder, knage dubber til hviskestykker, til håndklæde,brandalarmer, tæppe til sofabordet, gardiner, arbejdslamper, trillebør, haveredskaber, opsamler til havetraktor, slange til vaskemaskine, forskellig værktøj, motorsav, hækkeklipper, fugepistol, fugemasse, ny støvsuger pga den gamle risede de nye gulve, ) det er blot småting vi har købt som vi har været nød til.. Har ikke skrevet alt.. Mangler stadig at købe havetraktor og kondenstørretumbler som også er vigtige ting..

Der er altid noget man skal købe som man ikke lige regner med.. Samt vedligeholdelse af sit hus..

Vi er igang med at få lagt Stabilgrus og skal snart ha grus.. Skal også ha lagt nedsivning til regnvandet så det kommer væk fra huset så der ikke dannes fugt.. Det er også blot småting der skal laves hvis man vil vedligeholde sit hus..

Vi har brug ca 25.000kr siden vi flyttede ind smiley for 1 måned siden..

• #45   16. okt 2014 Mette-Marie> samtlige af de ting du nævner, er der taget højde for. Vi har virkelig, virkelig godt styr på vores budgetter.

Mit spørgsmål gik egentlig også bare på helt præcis hvilke ting der går ind under rådighed

• #46   17. okt 2014 Dejligt at i føler i har styr på tingene smiley For mig indgår følgende i rådighedsbeløbet:
    Mad, rengøringsmidler, ferier, tøj, sko, hundefoder, dyrlægeudgifter, medicinudgifter (dem har jeg nu sjældent), frisør, resturantbesøg, take-away, biografture, hundetræning (selvom det nærmest må betegnes som en fast udgift hos os), godbidder (STOR post med to hunde der trænes meget med smiley ), shampoo, sæbe osv osv. Alt det man bruger i sin hverdag. Men derudover også ting der skal skiftes ud fra tid til anden: håndklæder, sengetøj, nye tæpper til hundene, lidt nyt pyntedims eller en ny potteplante, en ny gryde eller stegepande osv osv. Nogen af tingene er noget man yderst sjældent skifter ud. Men set over et langt perspektiv så kommer der den slags ekstra et eller anden jævnligt. Lige pt trænger vi fx til at få skiftet vores håndklæder ud. De er 10 år gamle og ved at være noget slidte og stive. Hvis jeg køber 10 nye tilsvarende håndklæder så er det ud udskriving på ca 2500 kr. Nu kender jeg slet ikke rigtigt jeres økonomi og i har sikkert styr på det når du siger det. Jeg ville bare tage det til efterretning når banken siger det de gør i rådighedsbeløb; det er jo ikke noget de bare har grebet ud af luften, men et beløb de kommer fra til baseret på bl.a. erfaringer. Jeg har selv engang været ny husejer og selvom vi havde ret godt styr op vores økonomi (banken var faktisk behørigt imponeret og sagde at de kunne vist ikke gøre det bedre end vi selv havde gjort). Vi havde en god opsparing og havde undersøgt alt muligt om hvad det ville koste at bo i huset og sætte det i stand. Alligevel så dukkede der tusind ting op som vi ikke lige havde regnet med smiley Vi havde heldigvis opsparing nok til at klare det.

• #47   17. okt 2014 Mette-Marie> jeg tror du misforstår hvad jeg skriver.. Det er ikke mig der siger at det kun er de ting der indgår i rådigheden.. Det er banken. I min optik består rådighedsbeløb også blandt andet af de ting du beskriver.. Og ja, til de ting vil 9-10.000 kr være fint passende.

Men vores bank mener, at der skal være en særskilt konto til alle disse ting, og at rådigheden ene og alene består af mad, tøj, sko og gaver.. INTET andet.. IKKE tandlæge, pynteting, håndklæder, frisør, biograf osv..

Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal skrive det, så det er forståeligt?

• #48   17. okt 2014 Vi har lige skiftet til Nykredit. De har intet nævnt om rådighedsbeløb eller noget. De var kun interesseret i vores indkomst, og hvad vi skyldte i huset. OG vi har fået verdens fedeste bankrådgiver smiley

Men bortset fra det, så tror jeg nok vi har det man kalder et rådighedsbeløb på 12.000 om måneden til tant og fjas, gaver, mad og opsparing. ALT andet kører over budgetten og er med der.
    6000 til mad for 2 personer er helt horribelt syntes jeg. Jo jeg kunne da uden problemer bruge det - men de færreste har vel råd til det.. tror jeg smiley

Kommentér på:
Rådighedsbeløb

Annonce