{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.392 visninger | Oprettet:

Forarget! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne dele min forargelse med jer, og spørge jer,om jeg har grund til at være det?

Historien er følgende:

I dag havde jeg valgt en rute for min gåtur med hunden i en bestemt skov (privat skov), hvor der er en parkeringsplads ved starten.

Der var tydelig skiltning, at skoven var lukket pga. jagt, selvfølgelig vendte jeg bilen for at køre hjem og gå en anden rute hjemmefra. Da jeg er ved at vende bilen ser jeg to løbere. som er ved at gøre klar til løbeturen (de var også i bil), jeg tænkte ikke videre over det.

Ca. 20 - 25 min senere kommer jeg på gåben, og kan se på afstand, at der nu er trukket line over den fælles indgang til skoven med tydelige plastik strimler og der stod 2-3 vagter i orange sikkerhedsveste.

Jeg tænkte det er dog usædvanligt, har ikke set det før!

Kan der virkeligt være nogen der er så idiotiske at ikke respektere, at der er jagt? Men jeg må desværre erkende det er der nok, desværre.

I januar måned i år kom jeg uforvarende på jagt, da skiltet var pillet ned, heldigvis uden der skete noget. Talte med jægerne og fortalte, der ikke var noget skilt, hvilket de var overraskede over, da skiltet var sat op om morgenen, det blev tjekket. Jeg mødte dem sene ad den rute vi havde aftalt, og de måtte erkende, jeg havde ret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forarget!
  • #2   19. okt 2014 Jeg vil sige det samme som Mikala Hvis der er skiltet skal jeg ikke nyde noget Og det skal man respektere

  • #3   19. okt 2014 Vi vender også om og det er da hovedsageligt for vores egen skyld. Jeg skal ikke nyde noget af at gå tur i en skov hvor der er jagt.

  • #4   19. okt 2014 Man kan jo så sige at hvis folk ikke respektere at folk er på jagt er det på eget ansvar..

  • #5   19. okt 2014 Team newfoundlænd!

    På eget ansvar, at ikke respektere en skiltning om jagt smiley

    Hvad sker der med jægeren, hvis der sker et uheld, på grund af et fjols, som ikke respekterer en tydelig skiltning smiley


  • #7   19. okt 2014 Lyngby!

    Ja det er hvad der kan ske.

    Kender du noget til om der var skiltning om jagt i det pågældende område, hvor cyklisten befandt sig?


  • #8   19. okt 2014 Det er på ingen måde ok at ignorere sådan et skilt!!! Jeg er LIDT enig med "Team newfoundlænder". At det burde være på eget ansvar. Lidt lige som når man ignorerer færdselstavler og kører ud foran en lastbil. Eller leger på togskinnerne og bliver ramt af et tog. Jeg ved godt at det ikke er det samme. Og jeg ved godt at jægeren for sådan en over nakken hvis h*n kommer til at ramme et menneske. Plus det at han ganske sikkert har det forfærdeligt med det. Det har lastbilchaufføren og togføreren også men de bliver ikke straffet.
    Giver det bare en lille smule mening smiley


  • #9   19. okt 2014 Nu kan de fleste jægere heldigvis godt se forskel på en kanin og en cyklist smiley

    Iøvrigt mindes jeg at have læst noget om at herhjemme må de ikke lukke skoven når de går på jagt (privat skov er jo lidt noget andet går jeg udfra, men jagter finder jo osse sted i statsskove).
    Der må heller ikke skiltes med at der er jagt (har jeg fået fortalt).

    Men hvis ellers man holde øjne og ører åbne når man går i skoven, burde det nu ikke være et problem. Jægerne ER trods alt ikke alle skydegale tosse, selvom man af og til kan få det indtryk af at læse herinde smiley
    Så de vil normalt ikke skyde løs mod løbestierne og tilfældigt forbipasserende, selvom jeg kunne ofrestille mig at det som jæger er jævnt træls når fodgængere lige fik skræmt et stykke vildt væk man har fulgt nogen tid


  • #10   19. okt 2014 Michelle!

    Skovene heromkring er privatskov, ejet af et af landets største godser, så jeg går ud fra, de har helt styr på reglerne mht. jagt, da det er en kæmpe forretning for dem.


  • #11   19. okt 2014 De skulle da have sådan en bøde, det er ikke for sjov at der advares, måske skulle det udvides med et mega neonskilt med forbipasserende bliver SKUDT - måske.

  • #12   19. okt 2014 Skoven må kun lukkes hvis der ikke ligger nogle huse i skoven.

    Her hvor vi bor i viemose skoven, kommer folk også bare vadene når der er jagt i skoven, men de har så også kun et skildt hvor der står :
    I dag er der jagt i skoven, vis hensyn. !

    De kan ikke tillade sig at spære skoven af fordi her ligger 2 ejendomme, hvor vi bor i den ene, og vores nabo i den anden.

    At jægerne så mener de skal stå i vores haver og jage er en anden sag smiley men så kan vi og naboen jo også lov til at jage, når der er jagtdage, nemlig at jage dem ud af vores have smiley


  • #13   19. okt 2014 når der er jagt på de omkringliggende marker, render den lille lokale flok af rådyr ned på vores grund, som mest ligger som naturgrund, og du kan tro jeg holder øje med jægerne, de kan da lige understå sig i, at vade ned på vores grund!
    dælme frækt!


  • #14   19. okt 2014 Hej Badetøffel!

    Kød fra vildt + harer og fasaner smager glimrende, hvorfor når nu jægerne så gerne vil have standplads i jeres have.

    Hvorfor så ikke bede om leje af standplads i form af X antal kg renset kød fra vildt eller X antal flåede og rensede harer og fasaner!

    Blot et forslag smiley


  • #15   19. okt 2014 Sønnen køber dem billigt af de jægere der er ude ved ham smiley
    Bent kører et dyr ned i ny og næ, så det mangler vi heller ikke smiley

    Jeg vil ikke have de står og skyder i min indkørsel da vi er jo en del mennesker her på matriklen og der er offenlig vej ned til vores indkørsel, de kunne jo ramme nogen smiley
    Og mine heste synes slet ikke det er sjovt når der tæsker en død fasan i jorden ved siden af dem, fordi jægerne skyder ind over folden smiley

    Så nej, det er bedre at stå med kosten og RÅWE af dem, desuden får vi 2 ( naboen og jeg ) halvgamle madammer også lidt afløb af at stå der og RÅWE af dem smiley smiley


  • #16   19. okt 2014 OK, Badetøffel, blot et forslag smiley

    Tilbage til emnet, kender ikke reglerne mht. skiltning omkring jagt smiley

    Selvfølgelig skal skiltning respekteres af skovgæster, og jægerne skal respektere de regler om jagt og skiltning, samt ejere af huse i det område (revir) de har ret til til at gå på jagt.


  • #17   19. okt 2014 Da jeg boede på gården, som min x så gør stadigvæk, og hos vores naboer ,er det også forbudt at gå på jagt Så jeg har altid bare håbet på, at dyrene ville komme og gå på vores jorde For så havde de fred smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #18   19. okt 2014 Her kommer folk også bare vadende når der er jagt i skoven?.

    Det har de vil også ret til når skoven ikke er lukket af. Jeg finder personligt et andet sted at gå for skal ikke nye noget.

    At der ikke skiltes med jagt er efter min mening helt galt. Jeg vil have lov til at have valget om jeg vil gå hvor der er jagt


  • #20   19. okt 2014 Pia : De SKAL sætte skilte op.

    Vi har haft det samme problem med en af skovene på petersgaard, de mente ikke det var nødvendigt, efter en klage til Godsejeren, har der siden da været skilt oppe smiley


  • #21   19. okt 2014 Max --det er vel kun godt at der skiltes, så kan du jo netop selv vælge om du vil gå der på trods af jagten eller ej.

    Men lige det der med skiltning har været oppe herinde før. Har ikke lige haft held til at finde tråden, men som jeg husker det, var det altså ikke jægernes valg ikke at skilte, det er ganske enkelt ikke tilladt.
    Håber en jæger kommer på banen og be-/afkræfter dette.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #22   19. okt 2014 Michelle. Det er også det jeg mener. Der skal skiltes så man har et valg om man så ønsker at gå der.

    Jeg husker det lidt anderledes. Mener at der var noget med at man ikke ville skilte for så kunne modstandere af jagt ødelægge jagten.


  • #23   20. okt 2014 Max -den udgaver har jeg til dato kun hørt fra ikke-jægere... Nu kender jeg self ikke alle landets jægere, men dem jeg kender, ønsker faktisk et godt forhold til de øvrige brugere af skovene.

  • #25   20. okt 2014 Nu må man jo ikke bare afspærre skoven Bugsy, så der er vel ikke så meget at respektere. Udover den venlige henstilling om at vise hensyn og være opmærksom.



  • #26   20. okt 2014 Fandt lige denne artikel angående skiltning i statskovene http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2606

  • #28   20. okt 2014 ja ok -vi har så få private skove her, at jeg altid tænker skov som offentlig smiley

    Men kan se at jægerforbundet anbefaler at man ikke lukker skoven af, men istedet skilter med at der skal vises hensyn.
    I statsskove må der slet ikke skiltes (og det synes jeg altså er dumt)


  • #30   20. okt 2014 Her på petersgaard må skovene ikke lukkes af hverken med vagt eller lign.
    stort set samtlige af godset`s skove ligger der huse i.

    Jærgerne er nu ikke særligt respektfulde omkring det at der rent faktisk bor folk i skoven, de står som sagt gerne i vores have hvis de kunne få lov til det.

    Det første år vi boede her, måtte vi helt op og stå på tæer over dem, og det afstedkom flere hysteriske opringninger til godsejeren smiley

    Bla blev vores have, dvs også vores katte og høns indvaderet af jagthunde, mine børn stod og så hvordan en jagthund jagede deres killing, som heldigt nok slap op i et træ.
    ved første påtale om at deres hunde skulle holdes ude af vores have, var svaret blot : VED du ikke hvem jeg er ?? smiley og det var jo bare en kat !

    Der tændte jeg fuldstændig af smiley

    Næste jagt stod der en jæger forenden af vores indkørsel, Bent samler sine krukker sammen og går og hygger sig med det, da han kigger op for at køre vidre med trillebøren, står jægeren og peger direkte på ham med geværet.
    Jeg behøver slet ikke at fortælle hvor hysterisk og chokeret den arme mand blev.

    Hvad Bent ikke havde set var at en fasan fløj hen over ham og det var den jærgeren fulgte med sit gevær, og skød efter hen over den offenlige vej, og han der hvor han stod kunne ikke se om der kom nogen som han kunne komme til at ramme .


  • #31   20. okt 2014 Med hensyn til adgang i private skove når der er jagt.

    Jeg har været inde og kikke på Dansk Skovforenings hjemmeside om adgangsregler, her fandt jeg følgende paragraf i Naturbeskyttelsesloven.

    Naturbeskyttelsesloven paragraf 23 stk 3, jeg citerer "Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i områder, hvor der foregår intensivt skovrydningsarbejde"

    Det siger jo sig selv, private skove kan afspærres pga. jagt.


  • #32   20. okt 2014 Her er de gode til at holde sig på afstand. Hundene kan løbe på marken grænsende lige op til vores, men jeg har endnu ikke set nogen krydse skellet. Agerhøner og fasaner tager også gerne tilflugt i vores gårdsplads.

    Men.. der er da regler om hvor tæt på bebyggelse man må skyde. Er det ikke noget med 200 meter?


  • #33   23. okt 2014 Lige en update på starten af min tråd.

    I dag på min tur med hunden mødte jeg tilfældigvis skytten, som jeg spurgte om den ekstra foranstaltning med vagter og snor som var nødvendig i søndags.

    Fik at vide adskillige skovgæster havde ignoreret skiltene smiley




  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #34   23. okt 2014 M.I

    50 meter fra beboelsesbygninger

    Jagtloven paragraf 19
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13114


  • #35   23. okt 2014 50 meter ??? Dvs jægerne må ikke stå og skyde i den juletræskultur der er lige ved siden af min have ?? de står og skyder ca 20 meter fra mit hus, dog modsat mit hus så de ikke skyder over hus og have.

    Men det lyder som om de står i min stue og skyder smiley


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #36   23. okt 2014 beboelsesbygninger. ALtså dén del af din ejendom du rent faktisk bor i.

    Om de må det eller ej, kan jeg ikke svare dig på jeg har ikke set området, og uanset om de er under 50 meter, eller om de så var 500 meter væk, hvis det er noget der generer kunne man jo tage en snak med dem, istedet for straks at slynge den sure maske på, det når man i reglen længst med smiley Sagt med forbehold for at jeg ikke kender folkene.

    Intet kan frembringe en millimeter-krig bedre end én der brokker sig over en enkelt meter eller 2 under de 50 meter. Desværre, men trods alt sandt.

    Vi er trods alt kun mennesker, og indimellem står vi jo i en situation hvor vi er på et stykke en enkelt gang eller 2 om året, hvilket betyder at genen altså ér begrænset til en time eller 2, 1-2 gange om året. Vi har logisk nok ikke det store målebånd med ud så udmålt bliver de 50 meter ikke, og det er iøvrigt heller ikke noget der bliver lagt den store energi i, da devisen altid er at vi skal holde en afstand så vi ikek generer mere end allerhøjest nødvendigt. Jeg er sjældent tættere på end 100-150 meter
    Men jeg har da stået en enkelt gang og fået noget af et surt menneske på nakken, fordi jeg ihvertfald var tættere på end de lovlige 50 meter. Det mente jeg nu ikke jeg var, men jeg beklagede da hvis det var så stor en gene at jeg havde formastet mig til at stå netop dér en enkelt gang i år.
    Det var så åbenbart ikke tilfredsstillende så hun turede frem endnu engang med hendes eder og forbandelser, hvorefter jeg stak en kæp i jorden præcis hvor jeg stod, og vendte tilbage med et målebånd senere samme dag. 65 meter eller så.
    Fristelsen for at stille mig 15 meter tættere på en måneds tid senere var stor kan jeg afsløre, jeg gjorde det dog ikke, ja faktisk holder vi os pænt væk fra dét hus.

    Havde hun pænt rettet henvendelse til os og forklaret hvor stor en gene det var for hende, så havde resultatet været det samme, bare med mindre risiko for millimeter-krig.


  • #37   23. okt 2014 Tak for link. smiley

  • #38   23. okt 2014 Jeg bor omkranset af skov tilhørende Vallø og der er selvfølgelig massere af jagt. Det er ikke altid at de skilter med det. Jeg vil gå ud fra at det er fordi der er mange forskellige konsortier der jager her og de forskellige konsortier har sikkert forskellige politiker om hvad de før. Men for pokker hvor ville jeg ønske at de ville sætte skilte op hver gang der er jagt ved ALLE indgange, så man havde en chance for ikke udforvarende at kommer i 'skudlinien'.
    TG: Vi oplever så også at konsortiejægerne kan være rimelig grove, mon ikke det hængder sammen med at de betaler mange penge for at gå på jagt og så skal de dælme have fuld valuta for det smiley Det er noget ganske andet med de lodsjere der går på jagt på deres egen jord. De er noget mere hensynsfulde - både overfor deres naboer og vildtet.


  • #39   23. okt 2014 Jeg kan sagtens affinde mig med at de står og skyder ude i majsen, ca 70 m væk.

    Det jeg bliver tosset over er at de nærmest insistere i at stå på vores grund, at stå og skyde hen over hestene, at stå i vores indkørsel og skyde hen over vejen som er offenlig ned til vores indkørsel, uden at de kan se om der kommer nogen .



  • #40   23. okt 2014 Mette Marie : jow der er vi enige, vi har i alt fald været et par gange i kambolage med dem, de forlanger at vi skal respektere dem, mens de kan tillade sig at være komplet hensynsløse over os der bor i skoven.
    det første år vi boede her løb jagthundene ind i vores have efter vores høns og katte, og svaret fra jægerne var : det er jo bare en kat ! smiley

    Kender godt vallø, vi klipper tit cypres deroppe, og bundklipper deres juletræer, så Steffen der er skovfoged er rimelig bekendt af os.
    også deres tidliger skovfoged jørgen fredslund, han er på petergaard nu, så ham ser vi dagligt, eftersom vi bor i petersgaards skovfogedbolig i viemose skoven smiley


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #41   23. okt 2014 Offentlige skove MÅ der ikek sættes skilt op. SÅ simpelt er det.
    Enkelte private skove ønsker skovejeren ikke at der skiltes. Og så gør man ikke dét.

    Og det er der faktisk ikke noget problem med i langt de fleste områder, parolen om morgenen kommer i de uoverskuelige områder blot til at lyde på "kun høje skud".

    Og dermed svarede jeg også på badetøflens indlæg om at skyde hen over en offentlig vej. Det er ganske uproblematisk.
    At der sker haglnedfald på jeres jord, er så til gengæld et brud på loven man kan holde dem op på, hvis man ønsker dét af den ene eller den anden årsag.


  • #42   23. okt 2014 Lige måske lidt OT. Jeg fornemmer at der er nogen jagtkyndige herinde. Vi hører i øjeblikket OFTE skud når det er blevet bulderravende mørkt og jeg ved godt at man må jage ænder og gæs i et stykke tid efter solnedgang. Meeeen kan man overhovedet se hvad man skyder på når det er helt mørkt. Vi har nemlig fået lidt den tanke at der måske er krybskytter på spil. Men kan det være helt hen i vejret - jeg mener er det overhovedet noget der forekommer ?

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #43   23. okt 2014 1½ time før og efter må der skydes. Og det er altså de officielle sol op- og nedgangstider man regner efter.

    Og ja. Man kan sagtens se til at skyde ænder og gæs i skumringstiden. Det er nemlig ikke helt bulderravende mørkt. Det er kun sådan noget som gadelygte og lommelygtefolket går og tror der ér, fordi de aldrig vænner sig til at færdes uden kunstigt lys.

    I alle vore nabolande må der på enkelte vildtarter jages døgnet rundt, også med riffel, og det er også ganske uproblematisk. På nogle punkter endda mere sikkert for alle andre.


  • #44   23. okt 2014 Jeg færdes skam meget ude uden kunstigt lys smiley Jeg bor ikke ligefrem i en storby og jeg har et sommerhus i et svensk naturområde.
    Jeg undrede mig bare over om man virkelig kunne ser godt nok til at skyde. Og ja, fx ved vores sommerhus i Sverige jager de vildsvin om natten i vinterperioden. Det har jeg egentlig aldrig tænkt nærmere over smiley Så ja, det er nok bare fordi der ikke plejede at være jagt efter mørkets frembrud her at vi har bemærket det i år.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #45   23. okt 2014 det var skam heller ikke nogen anklage, men folk der ikke er vant til at færdes og arbejde i mørke, syntes i reglen at der virkelig er kulravende sort udenfor.

    Ligeså med folk der ikke kender til jagt, og dét at skyde i "mørke"...


  • #46   23. okt 2014 Jeg arbejder på en arbejdsplads med lutter 'køvenhavnere', så jeg forstår godt din reaktion smiley De går ind og låser døren, når det er mørkt og synes nærmest at livet slutter når det bliver vinter og kan slet ikke sætte sig ind i at jeg skal ud med hundene i mørket når jeg kommer fra arbejde smiley

  • #47   23. okt 2014 Min update, gav til min overraskelse en hel anden interessant debat, og der kom endda en jæger på banen.

    Tak for det Footrot flats.

    Både skovgæster, beboere i skoven og jægere burde vise gensidig respekt - eller i det mindste ikke overfuse hinanden.

    Mht. skiltning, private skovejere kan lukke skoven pga. jagt, eller i det mindste sætte advarselsskilte op. I offentlige skove burde der sættes skilte op i det pågældende jagtområdeområde med advarsel om jagt.

    Både af hensyn til skovgæsternes sikkerhed, og en sikker afvikling af jagten.


  • #48   23. okt 2014 Lige en tilføjelse!

    Sidste år var jeg uforvarende kommet på jagt, da jeg gik tur med min hund, skiltet var pillet af en skovgæst tidligere.

    Det var en temmelig stor jagt, den første jæger jeg mødte, både han og jeg var lige overraskede, vi snakkede stille og roligt om tingene, og jeg spurgte om min rute tilbage ikke generede, det gjorde den ikke, så jeg gik videre. Jægeren roste mig i øvrigt for at jeg havde min "vejarbejderjakke" citrongul med reflekser på så jeg kunne ses på lang afstand.

    Ca 1/2 km senere kom der 3 - 4 landrovere kørende imod mig, den største og flotteste standsede og chaufføren overfusede mig, jeg forklarede skiltet var fjernet hvor jeg gik ind. På en måde forstod jeg hans vrede, da han nok har betalt en formue, hvilket jeg fortalte ham. Spurgte igen om den rute jeg ville gå om den var sikker, det var den og jeg gik videre. Efter endnu en km. mødte jeg ham igen, han standsede og gav mig en undskyldning, da han havde tjekket om skiltet nu også var fjernet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #49   23. okt 2014 Undre mig over jagt i mørke. Jeg tænker at det vil ikke gør det lettere at ramme rigtig. Når det nu sker så ofte som det gør,at man ikke rammer rigtig om dagen,er det vil ikke lettere om aften.

  • #50   23. okt 2014 Enig Max Jeg troede ikke man måtte gå på jagt når det er mørkt

  • #51   23. okt 2014 Man må ikke gå på jagt om natten i DK -så det begrænser sig altså til lidt før solopgang og lidt efter, så det er jo ikke i bælgmørke der jages.
    Jeg lufter dagligt hund lige ved den tid, og kan altså sagtens se, uden lommelygte, når jeg går i skoven. Og jeg har ellers ikke fremragende nattesyn.



  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #52   23. okt 2014 det er ikke noget problem at ramme på jagt, om natten, i udlandet.
    I mørke skydes der på langt kortere afstande, og der er langt færre ting der "forstyrrer". (riffeljagt)

    Hagljagt, altså ænder og gæs i skumringstiden (ikke mørke!!!) sker mod en rimelig lys himmel som baggrund. Masser af silhuet at skyde efter.

    SÅ ofte sker det altså heller ikke at der anskydes vildt i dagslys.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #53   23. okt 2014 Det er jo det som det gør og derfor man har strammet kravene og haft oplysning om samme.

    Heldigvis er det blevet bedre i forhold til ræve men der er stadig andre steder det halter. Jeg læste et sted om at det er mere en hver 5 kortnæbet gås der har hagl og det er for mange.









    Undre mig ikke at der er nogle jæger der ikke ser det som et pr


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #54   23. okt 2014 gamle tal fra dengang man forbød blyhaglene. Der gik en årrække før man dels havde vænnet sig til de nye hagltyper, og dels at ammunitionsproducenterne var blevet gode nok til at producere nye typer ammunition.

    Både krav og kampagner er noget jægerne selv har iværksat helt tilbage fra 80'erne af, vingeundersøgelser, og anskydningsundersøgelser er lige så iværksat og betalt af jægerne selv, netop i en erkendelse af at man altid kan blive bedre.

    Og ja. det har været ufatteligt ringe. særligt lige efter skiftet fra blyhagl, da de nye hagltyper ganske enkelt ikke havde samme anslagsenergi eller rækkevidde som blyene havde.
    Det betyder altså ikke at der er ligesådan i dag.

    Medmindre man da er jagtmodstander, så kommer man jo aldrig videre end de gamle tal.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #55   23. okt 2014 Nu var jeg inde at kigge hvor jeg have læst det. Den stigning jeg omtaler er fra 2011 og kan vil dårligt kaldes gamle såfremt man ikke er jæger. Må håbe det er blevet bedre de sidste par år men jeg har min tvivl.

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #56   23. okt 2014 link?

    Der har ikke været en stigning siden 90
    erne med blyforbuddet

    Men tallene har været anvendt i artikler mv lige siden.


  • #57   24. okt 2014 Det er nu ikke alle jægere der kan ramme det de skyder efter smiley

    Jeg har stået i en pyntegrønt-kultur på Liljendal og set en flok, mindst 10 jægere stå og skyde efter den samme fasanhane der fløj forbi dem, uden at en eneste af dem ramte den, selv om de var tæt på den smiley

    Jeg behøver nok ikke at fortælle hvad alle pyntegrøns-klipperne råbte til jægerne, blot afsløre at det havde noget med en tur til brillemanden som forslag smiley


  • #58   24. okt 2014 Men det er jo så til gavn for vildtet at der rent faktisk er noget af det der slipper med livet i behold smiley
    MIn genbo havde den årlige jagt for sine jagtvenner sidste week-end. Ham har jeg et helt fint forhold til og jeg må træne spor på hans marker (iflg ham forstyrre jeg overhovedet ikke vildtet, der ret hurtigt lære at mig om mine hunde er komplet ufarlige for dem smiley ). Nå, men der gik ikke ret længe fra jægerne var troppet op og havde taget opstilling omkring en af remisserne til alle fasanerne lige så stille var 'sevet' ind i vores og naboens urtehaver, hvor de trissede rundt til jægerne kørte hjem igen så fløj de tilbage til remisserne igen smiley


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #59   24. okt 2014 selvfølgelig er det ikke alle jægere der rammer alt hvad de altid skyder efter med hagl.

    Er der nogensinde nogen der har påstået dét?


    Men påstanden om at der er en stigning i anskydninger ift. antallet af jægere, og at der er flere og flere fugle der flyver rundt med hagl i kroppen, er ganske enkelt ikke sandt.
    Kravene og forventningerne til skydefærdighed er kun blevet større og større, på foranledning af jægerne selv iøvrigt. Ingen er så hård ved jægere der ikke kan ramme, som andre jægere.

    Men selvfølgelig rammer man også forbi en gang i mellem. Det gør man sjovt nok også med boltpistolen på et slagteri, og der er endda fysisk kontakt mellem dyr og redskab.
    Med andre ord: vær nu lige realistisk engang, vi er alle sammen kun mennesker, og der sker fejl. Forskellen er så hvad man vælger at gøre når fejlene sker. Jægerne har valgt at føre kampagner, at føre statistikker man kan holde op foran folkene, og senest at indføre haglskydeprøver.
    Riffelprøver har der været i mange år nu.
    Derudover at sørge for at efterskudsarbejdet bliver pligt ved lov. Hvilket har været tilfældet i umindelige tider nu. Så når det går galt, at der så også umiddelbart er adgang til redskaberne der skal til for at få fundet og affanget det anskudte vildt så hurtigt som muligt.

    Kan man næsten forlange mere?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #60   24. okt 2014 Der er ingen der har gavn af at dyr løber rundt med hagl i kroppen.

    Når vi snakker om så høje % er det altså ikke bare en gang imellem at der bliver ramt ved siden af. Af naturstyrelsens undersøgelser 2011 skrives der at der er en stigning og at det kan være fordi at der er for mange der ganske enkelte ikke er dygtige nok.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #61   24. okt 2014 I selvsamme ubdersøgelse konkluderer en biolog altså følgende:

    "Biolog Thomas Eske Holm forklarer, at væksten i bestanden af kortnæbbet gås har medført, at gæssene i dag spredes over langt større områder i Vest- og Nordjylland om efteråret, og at de forbliver i landet gennem hele efteråret.

    ”Disse forhold har givet et stigende jagtudbytte, men også medført, at gæssene jages i nye områder og af jægere, som ikke har erfaring med gåsejagt og ikke nødvendigvis har fået information om anskydning, skudafstande og jagtmetoder fra handlingsplanen,” siger Thomas Eske Holm.

    Stigende jagttryk på kortnæbbet gås i Norge, hvor man ikke har samme fokus på anskydningsproblematikken som i Danmark, kan dog også være en medvirkende årsag til den stigende tendens. En del af de fundne hagl kan således stamme fra anskydninger under gæssenes ophold i Norge. "

    Ville være klædeligt om du, Max H, rent faktisk læste hele undersøgelsen, samt satte dig ind i hvilke forhold der gør sig gældende for jagt i Danmark, istedet for blot at gribe et tal ud af en iøvrigt omfattende og mangeårig undersøgelse.

    Flere gæs, flere jægere, andre områder, og massiv jagt i norge på trækruten for den ENE art der er fundet en statistisk usammenhængende stigning i antallet af levende med hagl i kroppen på, gør altså ikke hele den danske jægerstand ansvarlige for alle hagl i kroppen på alle fugle.

    Og det er EN art der statistisk, på et meget løst grundlag, er fundet en stigning i tendensen.
    Alle andre undersøgte arter, også dem der undersøges af andre instanser, som f.eks. schweissregistret, er faldet markant, og er fortsat faldende. FOr flere arters vedkommende er faldet langt over 50% siden '97

    Billedet er noget større, og noget mere nuanceret end du konsekvent vil anerkende.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #62   24. okt 2014 Jeg tror at billedet er er noget værre en du og mange andre jægere vil indrømme. Fakta er at der er flere fugle med hagl i forhold til tidligere og det er det jeg skrev. Der står at det kan være at grunden er at flere jægere ikke har den nødvendige erfaring og viden omkring den jagt de går på. Det mener du så ikke er et problem, men det gør jeg og heldigvis også mange andre.





  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #63   24. okt 2014 Og det er så netop ikke fakta, i den form du udlægger det. Ikke fakta der underbygges af undersøgelserne ihvertfald.

    Iøvrigt vil jeg bede dig om at lade være med at fortælle mig hvad jeg mener. For også dér har du ikke ret, på den sædvanlige unuancerede og ufuldstændige måde.


  • #64   24. okt 2014 Max -som jeg læser det skrevne (måtte lige google undersøgelsen og indrømmet, har kun skimmet den), er der ikke flere FUGLE med hagl i kroppen, men derimod flere GÆS (og kun den ene art).
    Altså er antallet af anskydninger over hele linien faldet, med undtagelse altså af denne ene gås, som anskydes oftere end tidligere.

    Det siger, for mig, noget om at der må være andre årsager end bare at danske jægere ikke kan ramme, for var det tilfældet, ville problemet jo netop gælde alle arterne, og ikke kun denne ene gås.

    Jeg skal være den første til at skælde ud, når dårlige skytter går på jagt (for ja, de findes desværre), men dine konklusioner er altså ukorrekte.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #65   24. okt 2014 Det er netop kun den ene gåseart, og alle der ved noget om det forskerne selv, biologerne der står for det praktiske, ja selv fugletosserne (sagt med et lille blink med øjet) er enige om at tallene om den gåseart i bedste fald er noget tvivlsomme.

    Alle er ligeledes enige i, at med den markant større bestand af den gåseart, Nordmændenes markant større jagtudbytte af netop den (iøvrigt trækkende) gåseart, samt dét at der er langt flere der nu har mulighed for at gå på jagt efter den gåseart herhjemme også, alle bærer en del af skylden for de flere fugle af netop den ene art der muligvis/muligvis ikke har hagl i kroppen.

    Fakta er imidlertid at tallene er noget tvivlsomme, og at danskerne næppe kan få skudt hele skylden over på sig, skeler man lidt til alle de andre dyrearter der føres statistik over, også af andre end det tidligere DMU, så er det fuldstændig ulogisk og usammenhængende hvis danske jægere bærer skylden for en mulig stigning overhovedet. For alle andre dyrearter, særligt de ikke trækkende dyrearter, er antallet af anskydninger gået markant ned.

    Men det undrer mig ikke at bl.a. Max ikke kan se helheden. Spørgsmålet er så hvornår Nick dukker op. Og Rosenmunthe hvis hun finder de debatter herinde. (guderne forbyde det :-D)


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #66   24. okt 2014 Og det undre mig overhovedet ikke,at du ikke vil se at det er fordi at der er flere jægere der ikke kan ramme en ko i røven om den så stod lige foran dem.

    Michelle. Jeg starter med at skrive at mere en hver 4 kortnæbet går har hagl i kroppen og det er korrekt. Her er antallet ikke faldet. Det syntes jeg er alt for mange og et sted må de hagl jo komme fra.Er sikker på at FF mener at det er andre en jægerne der har fyldt dem med hagl for så at give jægerene skylden.

    Der står i undersøgelsen at folk der ikke har forstand på hvad de laver kan have en del af skylden men den del er selvfølgelig forkert. Når man er jæger tager man hvad man kan bruge og resten er kun til folk der er for dumme til at forstå de dygtige jægere.

    At det er blevet bedre er glædeligt men er ikke det samme som at det er godt. Der er stadig et stort antal af ræve og andre dyr der løber med hagl i kroppen og det viser jo bare at det har været nødvendig at gøre noget. Tidligere har det været rigtig,rigtig skidt.

    Ud over det skal man have med at de her undersøgelser ikke kan tælle de dyr der bliver skudt for senere at lide en smertefuld død. Her kan man kun gisne om hvor mange det er, men er bestemt ikke det man kan kalde et par stykker.





  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #67   24. okt 2014 Igen: Lad være med at fortælle mig hvad jeg selv mener og har skrevet.
    Og lad være med at fordreje mine ord.


Kommentér på:
Forarget!

Annonce