{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammeldages oksesteg.
  • #1   17. nov 2014 Jeg har opgivet at få den mør, det virker ikke det skidt smiley

• #2   17. nov 2014 brun den godt af, og så godt med vand i gryden, så det lige dækker den og så lad den stå og små koge i 1-2 timer (Afhængigt af hvor stor den er) har hørt noget om at jo længere den står og hygger sig jo mere mør bliver den..

vores plejer at blive så mør at den falder fra hinanden når man skære i den smiley

• #3   17. nov 2014 Min far plejer kun at bruge peber som krydderi da salt trækker væske ud, og så brune den på alle sider først, og så hælde vand samt løg til bagefter og så skal den jo langtidsstege ved lavt blus.. Måske hælder du ikke vand nok ved?

• #4   17. nov 2014 Ej, men for hilvet, det burde ski da kunne lade sig gøre...! Jeg tænker det må være noget med at lade kødet simre for lav varme i laaangt tid.

• #6   17. nov 2014 Hvis jeg skal lave noget med øl, så skal jeg et smut til DK i morgen, og det ved jeg ikke om jeg når...

• #8   17. nov 2014 Ok, det må jeg lige se om vi har. smiley

• #10   17. nov 2014 Hemmeligheder er tid;) det tager 3-4 timer minimum at lave en god gammeldags oksesteg;) brun stegen i en stegegryde ved høj varme, jeg bruner først en pakke bacon i tern i gryden og bruner så stegen i fedtet fra baconet.
    Når stegen er brunet spædes der op med ca 3-4 dl vand, ikke mere, der fyldes op med gulerødder, persillerøder m.m i små stykker og der skruges ned så det kun simrer svagt et tætsluttende låg og lad det passe sig selv i 3-4 timer, så tages kødet op og der tilsættes fløde og det hele koges ind, piskes grundigt igennem og mums der er sovs til

• #11   17. nov 2014 OB's en oksesteg skal jo ikke koges, den skal simre i lidt væske ikke flyde rundt i vand;) og jo man kan sagtens bruge salt, det er en gammel skrøne at det skulle trække væske ud;) jeg bruger ikke salt men det er fordi jeg bruner i bacon som jo er salt

• #12   17. nov 2014 Uhmm vi har lige fået to dage i træk og det var super mørt og lækkert. Tricket er at det skal simre meget længere end der står på pakken. På vores stod der 1 1/2 time, men den fik altså lige knap tre timer.

PS. Jeg bruger også salt og lader den simre i bouillon, som jo også er salt.

• #13   17. nov 2014 Prøv at bruge en okse tyksteg istedet. Det er oksens svar på svinets nakke...dvs der er mere fedtmamorering i kødet...og fedt giver smag samt saftigt kød smiley

Den der med saltet...fis! Ingen salt...ingen smag. Her krydres kødet med salt og peber og brunes godt af i smør. Tag kødet op og brun 3 løg i kvarte. Læg kødet tilbage i gryden og hæld vand på. Ca 1/3 dækket. Der kan altid tilsættes mere undervejs. Lad det hele simre i 2-3 timer alt efter størrelse. Husk at vende kødet undervejs og brug en gryde der passer i størrelsen smiley Sovsen laver jeg med opbagning, ribsgelé og lidt fløde...men lav du den bare som du plejer. Den kan ikke undgå at smage fantastisk smiley

• #15   17. nov 2014 Tak for jeres svar. Det skal nok blive godt. smiley

• #16   17. nov 2014 Nu er jeg sulten! smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #17   17. nov 2014 For at få et godt resultat skal man have et godt stykke kød. Alt for tit ses dårligt kød der er snøret sammen sælges som oksesteg. Uanset hvad du gør med det vil det aldrig blive mørt.

• #19   17. nov 2014 Det er netop de lidt seje udskæringer med masser af smag, der giver en perfekt gammeldags oksesteg.

Tiden er det væsentlige. Stegningen skal Være over så lang tid det kræver at nedbryde bindevæv og kollagen. Med disse smagfulde kødtyper varer det noget længere end en til to timer.

Så giv det tid. Det er løsningen.

• #20   17. nov 2014 Ja, glaserede perleløg er et must. Men man kan åbenbart ikke få dem i Sverige, så min kæreste må tage nogen med hjem.

• #21   18. nov 2014 Stemmer i med CH her. Den bedste gammeldags oksesteg SKAL netop laves af den slags kød. Jeg har lavet mange oksestege af oksebov - sejt og fyldt med sener. De bliver møre som smør hvis man bare giver dem tid nok (3-5 timer alt efter størrelse). Jeg har aldrig brugt særlig mange krydderrier til den slags stege, da der er meget smag i det kød i sig selv. Et løg, nogle Laurbærblade, salt og peberkorn er hvad jeg har brugt. Er der ikke et stykke knogle med i stegen så har jeg smidt et kraftben med, da okseknogler giver en fantastisk sovs.
    uhmmmm bliver helt sulten nu.

• #22   18. nov 2014 Kæææft en lækker tråd smiley Og vi har da tilfældigvis en oksebov eller hvad silvan det hedder, i fryseren smiley Tror jeg har fundet ud af hvad vi skal have at spise i weekenden smiley Mmmmmm.....

• #24   18. nov 2014 Der er nu ligeså meget bindevæv i tykkammen som i boven...den eneste forskel er at der er lidt mere fedt mamorering i kammen smiley

Men smag og behag smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#25   18. nov 2014 Linda. Enig. En tykkam er den mest brugte når det kommer der til og det er der en grund til. Er bestemt ikke uegnet til steg. Er det et dårligt stykke kød,bliver det ikke mørt,om det så står fra i dag og til næste jul

• #26   18. nov 2014 Hvad er så et dårligt stykke kød?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#27   18. nov 2014 Et dårligt stykke kød er et stykke kød der ikke er beregnet til det som det bliver solgt som. Det ser man tit i supermarked,at en udskæring bliver solgt til noget den ikke burde,for at holde prisen nede. Det vil aldrig blive godt uanset hvad du gør ved det.

Jeg har efter flere dårlige erfaringer valgt at betale lidt mere og købe hos en slagter. Her er det mørt hver eneste gang. Er ikke meget ved at bruge x antal timer for at skære i et stykke senet og sej stykke kød der er lige til at smide ud. Så hellere betale lidt mere for kvalitet

• #29   18. nov 2014 Nå men, jeg valgte at bruge den opskrift med øl og æblemost. Den får lov at simre/stege i 4 timer. Håber det bliver godt. smiley

• #30   18. nov 2014 Nu har vi så spist, og for dælen det var godt! Kødet var mørt og lækkert! smiley

• #31   18. nov 2014 Mmm...bliver sgu helt misundelig smiley Var det med det hele til?

Pia - tykkam og tyksteg er ikke det samme...kammen er skåret af nakken og stegen er skåret der hvor ryggen møder låret smiley

• #32   18. nov 2014 Og jeg er stadig sulten efter sådan noget lækkert mad smiley

• #33   18. nov 2014 Og pardon...rettelse til #13...jeg mente oksetykkam og ikke oksetyksteg smiley

• #34   18. nov 2014 Linda: Vi fik kartoffelmos, hjemmelavet agurkesalat, glaserede perleløg og masser af sovs til. Namme nam!

• #35   18. nov 2014 Det lyder dælme godt...jeg har dig aldrig fået mos til smiley Og så må der nemlig aldrig mangle sovs til sådan en menu smiley

• #36   18. nov 2014 Jeg tror jeg har ca. 3 liter sovs tilbage.... smiley

• #37   19. nov 2014 Den putter du i passende bøtter og så i fryseren med den. Det er super rart at have det til en dag hvor det skal gå lidt hurtigt smiley

Kommentér på:
Gammeldages oksesteg.

Annonce