{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Ny læge = manglende forståelse {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde emnet..

Jeg har været så heldig, eller hvad man kan sige, at min læge gennem 11 år er gået på pension, og jeg nu har fået en ny en..

Følger min journal ikke med til den nye læge??

Nu er det sådan at jeg er overvægtig, og selvfølgelig belaster det min krop mere en hvis jeg var normal vægtig, jeg har siden jeg var barn bakset med spiseforstyrrelse og går lige pt i behandling for en spiseforstyrrelse, så det med min vægt er ret talt emne med min gamle læge..

I dag skulle jeg til lægen med min ryg, og straks blev jeg belært at min overvægt var grunden til jeg havde ondt, og at jeg straks skulle gå i gang med at tabe mig.. Behandlingen gør så bare at det må jeg ikke før jeg er "rask" nok til det..
Og selv om jeg har en fys der har sagt at jeg burde få taget røntgen af ryggen fordi hun mente mit korsben er skævt, så mener lægen udelukkende stadig at det handler om min vægt..

Jeg var egentlig lidt forundret da jeg gik derfra, jeg har da mødt fordomme om at jeg burde være usund, have for højt blodtryk osv, men jeg havde egentlig forventet en anden måde at blive mødt på af min læge..

Måske er jeg bare over følsom men havde det været i orden for jer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny læge = manglende forståelse
  • #1   25. nov 2014 sagde du selv noget til ham omkring spiseforstyrrelse osv?

Jeg er så "heldig" at der i lægehuset her i området er ret stor udskiftning af læger, fordi de ofte har unge, helt nyuddannede læger inde (de 3 ejere er jo så de samme hele tiden). Der er kun det ene lægehus i området, og ventetiden er lang når man bestille tid, så hvis det er noget der ikke kan vente i længere tid, må man jo bare ind til hvem end der først har en tid ledig.
    Og det er sgutte altid de har læst had der står i journalen. Jeg har gigt. Det har jeg haft i over 10 år, så det er jo ikke noget nyt, og det er osse oftest det der er årsagen når jeg en sjælden gang er dernede. Alligevel er det langt fra altid at den jeg kommer ind til, ved at jeg har gigt, og de der ved det, ved sjældent om jeg er/har været i behandling osv.

Så jeg tager altid udgangspunkt i at en ny læge ikke har læst min journal eller kun har læst den ganske overfladisk. Så er jeg da nogenlunde sikker på at få den behandling jeg skal have.
    -og det samme ville jeg gør hvis jeg var dig. Så er du i hvert fald sikker på det ikke skyldes at han simpelthen ikke ved det. Hvis han så stadig mener det samme, må man jo prøve at slå lidt i bordet eller, hvis muligt, se om det er muligt at finde en anden læge du er bedre tilpas med.

• #3   25. nov 2014 Jeg tænker lidt det samme som Michelle. Jeg skiftede læge her først på året, og hun havde i hvert fald ikke læst alt i min journal inden min første tid deroppe.

Så jeg ville da også nævne det for den nye læge, så du er sikker på det ikke bliver overset .

Men forstår nu godt at du bliver lidt lang i hovedet af beskeden. For JA alle ved jo godt at det ikke er sundt for kroppen og ja led at være overvægtig, men det betyder jo altså ikke , at det ikke kan skyldes andre ting. Så den er sgu for letkøbt at det er derfor du har ondt.

• #4   25. nov 2014 Bugsy -men uanset om man vil det eller ej, så vil overvægten jo altså ikke ligefrem hjælpe på ledproblemer. Det er jo det samme vi prædiker ved HD-hunde: hold dem slanke, overvægt vil blot forværre problemet.

Så self har overvægten da noget at sige -det er bare ikke altid det er en mulighed at gå på skrap kur her og nu, så det ville jo være gavnligt om lægen fokuserede på det der er fysisk muligt der hvor man er lige nu.

• #7   25. nov 2014 Undskyld at jeg ikke lige har fået svaret men hg driller så mit emne her var helt forsvundet for mig.

Ja jeg sagde godt det med min spiseforstyrrelse, det gjorde jeg i sidste uge da jeg var oppe og snakke med ham om noget andet..

Jeg er vant til fra min gamle læge at man kan vende flere ting ved samme konsultation, det kan man så ikke ved ham her, der skal jeg bestille en tid hvor hver ting, det virker lidt dumt når noget af det tager 2 min lige at snakke om..

Jeg må prøve at se på sundhed.dk om jeg skal godkende noget, det er ikke noget de, hverken den gamle eller nye har sagt noget om.

Jeg er vant til fra andre læger, en lige min egen gamle, at min vægt for skyld for alt, hvilket kan være ret frustrerende.

• #9   25. nov 2014 Det er ikke normalt at man skal godkende ens normale journal, når man skifter læge. Jeg har som sagt selv skiftet læge i år, og har ikke skulle skrive under på noget. Derimod skal man når man er i behandling i f.eks psykiatrien, give fuldmagt til at ens praktiserende læge må få kopier af ens journal.

• #10   25. nov 2014 Jeg er svejrygget, og har som barn gået ved en fys, det samme som ung der blev jeg sparket af en hest på mit knæ, og der røg en flig af min knæ skald, jeg har svage led, som yngre havde jeg altid forstuet, eller brækket noget, så blev undersøgt for at være hybermobil..
    Mine led og ryg har altid drillet, det har så ikke hjulpet at jeg er mega klodset og har dyrket sport hvor man kan komme til skade som ridning, og fodbold blandt andet..

Fordi jeg nu er overvægtig, så er det som om at alt bliver smidt over på det, og nej, det er ikke godt for kroppen at veje for meget, og jeg ville give alt i verden for at kunne tabe mig, det kan jeg bare ikke.. For når og hvis jeg går på kur, så er der 90 procent chance for at jeg ender med enten anoreksi eller bulimi igen, så det er for mig et valg om at leve for tyk, med en spiseforstyrrelse eller med en spiseforstyrrelse der i sidste ende kan tage livet af en..

Lidt groft sat op, men så syg var jeg faktisk da jeg havde det værst

• #11   25. nov 2014 Bugsy -det var såmænd ikke et forsøg på at dunke dig i hovedet eller sige at vægten er skyld i alt.
    Det var blot fordi du lagde det ud som om det i hvert fald intet har med vægten at gøre fordi det kom af et færdselsuheld. Og det er blot det jeg er uenig i -for selvom årsagen til et ledproblem ikke er overvægt, så kan det jo yderligere forværres af de ekstra kg smiley

Minnie -jeg tænker at det for dig slet ikke handler om at gå på en egentlig, kur, men "bare" at få nogen sunde kostvaner (og et sundere forhold til mad), så kommer vægttabet jo støt og roligt af sig selv... uden at der skal tælles kalorier, vejes protioner osv....
    For ja, er der spiseforstyrrelser involveret, er en kur jo ikke noget man bare lige går på

• #12   25. nov 2014 Michelle uden at gå i detaljer med lige min problem stilling for spiseforstyrrelsen, så er sund mad vs usund mad ikke et problem her, vi er meget beviste, næsten for meget omkring hvad vi spiser smiley

Mit problem er mad, altså virkelig mad, jeg kan ikke finde ud af at spise normalt, enten så overspiser jeg, ellers så spiser jeg slet ikke..

Når man lever sådan, så ødelægger man sit stofskifte, det siger læger og diætister i hvert fald på mit behandling sted.

Og så kræver det tålmodighed, hvad en normal overvægtig måske taber sig på 3 måneder kan tage år for mig.. Og det er virkelig svært at bevare motivation for et så langt vægttab.

• #13   25. nov 2014 Nå det fik vist en lidt anden drejning en hvad jeg egentlig havde tænkt mig smiley

Jeg vil prøve at se om jeg kan få sovet, jeg har fødselsdag i dag, og jeg fylder hele 30 år, så der kommer gæster løbende hele dagen smiley

• #15   25. nov 2014 Tillykke med fødselsdagen smiley
    Du burde bestille en dobbelttid hos den nye læge, og få talt det hele igennem. Så kender han dig bedre, og ved hvad du har været, og er igennem. Kender problematikkerne og så kan han bedre gå ind og hjælpe dig på et fornuftigt plan.

• #16   25. nov 2014 Tillykke med fødselsdagen;)

• #17   25. nov 2014 Journalen går ikke automatisk videre med mindre det er i samme lægehus din nye læge er? Er det uden for huset, skal du kontakte den gamle lægesekretær og bede dem sende journalen over.
    Og lægen har desværre ikke altid tid til at sidde 20-30 min inden en patient og læse om denne.der er det vigtigt du i et møde med en ny læge kortfattet fortæller det vigtige om din nuværende situation.

• #18   25. nov 2014 Hvis i læste det der står skrevet, så har jeg fortalt lægen om både min behandling for spiseforstyrrelse og heraf grunden til min overvægt, samt det der nu var relevant for det jeg var deroppe med igår.

Mit spørgsmål var her i tråden, om de ikke for ens journal med videre når det er fordi lægen stopper, og det er der så mening her om at det gør de ikke, så det er en ting jeg skal undersøge..

Jeg forventer ikke at lægen sidder og læser hele min syge historie igennem inden jeg kommer derop, dog ville der være ting som var lidt lettere hvis han selv læste op på noget, frem for man skal fortælle om alle ting man har haft talt med lægen om.

• #19   25. nov 2014 Og mange tak med lykønskningerne

• #20   25. nov 2014 Og mange tak med lykønskningerne smiley

• #21   25. nov 2014 Jeg flyttede for et år siden, og min nye læge har ikke haft problemer med at finde min journal. Det hele ligger jo online i dag.

Kommentér på:
Ny læge = manglende forståelse

Annonce