Panikangst, eller ?? uddannelse/eksamen {{forumTopicSubject}}
Min yngste datter har haft nogle trælse oplevelser i forbindelse med en eksamen i foråret, og nu her i forbindelse med aflevering af en opgave.
Hun stresser for det første helt ude af proportioner, for hun kan nemlig godt sine ting...
I foråret skulle hun til en skriftlig eksamen, tror der var sat 3 timer af, hun fik svaret noget men gik så helt i sort, og følte ikke hun kunne være der, synes ikke hun kunne være i sig selv, og hyperventilerede.... Hun gik efter 1½ time og ringede hulkende til mig .... hun bestod...
Nu her har hun siddet med en ugeopgave, hun er på grænsen til ordblind så hun har fået en til at læse den igennem, så den den skulle sendes til vedkommende i dag, og den skal afleveres til censor i morgen kl 14....
Hun har nærmest ikke sovet i den uge, eller kun få timer og meget dårligt.
Hun ringer så i dag, igen hulkende og er helt panisk ... opgaven var faktisk færdig i aftes, og hun har læst den igennem, og er ok tilfreds med de valg hun har foretaget, hun ville heller ikke lave noget om, men alligevel kan hun ikke være i sin krop, hyperventilerer og er helt ude af den ....
I januar skal hun igen til 2 eksaminer af samme slags som den i foråret hvor de sidder på universitetet og skriver, og allerede nu er hun ved at bygge panik op om at hun går i sort og panik og ikke kan arbejde....
Hvordan søren hjælper jeg hende, hvor søger man hjælp, medicinering er ikke en mulighed da de betablokkere der normalt gives , jo sløver og det du´r ikke ...
Hun læser Statskundskab på 3. semester og er ellers en jordnær og fornuftig pige, pligtopfyldende, men ikke til det ekstremt stræbende (det er hendes søster, så jeg kan se forskellen)
Hun siger også at hun med sin fornuft ved hun kan tingene, og hun ved også hvad hun skal sige til sig selv, men hun kan bare ikke styre det ....
Nogen erfaringer ??
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
Hun bør melde sig til et kursus i håndtering af eksamensangst. Dem udbyder uddannelsestederne normalt... Eller snakke med universitets-psykologen.
Mindfulness/mediation til at få styr på sig selv, er også godt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Og ellers er der jo mange muligheder for hjælp til at håndtere præstationsangst/eksamensnerver, f.eks. en coach, en psykolog e.l. Hvad der er det rigtige, afhænger meget af hvem man er. Personligt ville jeg foretrække (god) coach fremfor psykolog, mens andre får mere ud af psykologen
Der findes osse en række vejrtrækningsøvelser, koncentrationsøvelser mm der kan hjælpe med at rette fokus det rette sted hen, og blive mere afslappet omkring eksamenssituationen. Prøv f.eks. at google mindfulness, der kan man finde lidt "basisøvelser" og se om det er noget man er interesseret i
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Men jeg har meget glæde af bachs blomstermedicin
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.078
Jeg vil anbefale hende at snakke med en psykolog og/eller komme på et kursus i at håndtere angsten.
Mindfullness har også hjulpet mig meget med at få ro på så det kan bestemt anbefales
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 965 Svar: 18.281
Så det vil jeg holde fast i at få hende til ... er bare bange for der kan være enorm lang ventetid....
@ Lars N , ja men det er det der faktisk er lidt sært, for hun hun vil jo selvfølgelig gerne gøre det godt, men hun er ikke sådan klassisk "stræber" som i at alt skal ende med top-karakterer ... og her inden de fik opgaven glædede hun sig, og til den anden eksamen følte hun at hun havde læst godt .... men det er ligesom i situationen hvor hun skal "på" eller nu her hvor hun egentlig er færdig og det skal sendes af sted og skal bedømmes ....
I dag tænkte jeg at det virkede som om hun var så færdig med den opgave, hun sagde selv at hun nærmest ikke kunne holde ud at læse den igennem, og jeg tænker måske hun bare var færdig og selv ikke kunne tro det, eller være i det ...
Der i foråret, da hun talte med de der havde siddet der længere, der havde hun også fået det meste med som de havde ... måske hun bare er så "hurtig" at hun panikker fordi "det da ikke kan passe" ... og så er det jo et studie hvor de fleste eksaminer er uden resultat ... det handler meget op teorier, og at vælge vinkler som man så via diverse teoretikere, teser og andet kan argumentere for eller i mod ... og så går hun i panik om hun nu har valgt det "rigtige" ..
men vil helt sikkert holde hende fast på at der må kontaktes nogen på Uni, og ellers må jeg finde noget af det der mindfulness
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
feb 2011
feb 2011
feb 2011
feb 2006
http://studerende.au.dk/studievejledning/trivsel/her-kan-du-faa-hjaelp/studenterraadgivningen/
feb 2011
feb 2006
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.095
feb 2011
Panikangst, eller ?? uddannelse/eksamen