3.760 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 67 Svar

Hvornår har man feber? Hvornår har man feber?

Jeg har haft en del mavesmerter i dag. Startede midt i maven og nu gør det ondt i stråler i højre side mellem ribben og hofte. Jeg læser så lidt om blindtarmsbetændelse. Det gør mere ondt når jeg hopper og løfter højre knæ op til brystet (men vil det ikke altid gøre det, hvis man har ondt i maven?) jeg har så taget min temperatur, og jeg har en meget lav kropstemperatur normalt- 36,4 - 36,5. Nu ligger den på 37,2. Er det feber, når den normalt ligger så lavt?
Ja, jeg er alene hjemme og kan ikke få fat i min mor. Og jo, jeg er 27, ikke 7 smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår har man feber?
  • #1   7. mar 2015 Jeg vil ringe til en vagtlæge.

Jeg er blevet opereret to gange med kikkert undersøgelse pga mistanke om blindtarmsbetændelse.
    - første gang viste det sig at være små cyster på min livmoder som var bristet, hvilket er meget smertefuldt - men går over efter et par dage.
    - anden gang havde jeg en nyresten, som havde forvoldt smerter, så meget at jeg fik morfin på sygehuset.

Ring til vagtlægen :-).
    Hellere være sikker.
    - god bedring.

• #2   7. mar 2015 Hvis du læser om blindtarmsbetændelse kunne det godt lyde som det. Men jeg ved det ikke. Jeg har lige prøvet noget lignede, troede jeg skulle dø. Men det var i venstre side. Jeg kunne ikke rejse mig når jeg havde ligget/siddet og når jeg kom op gik jeg rundt foroverbøjet for jeg kunne ikke rette mig ud. Et bump i bilen og den trak tårer.

• #5   7. mar 2015 Nu ligger den på 37,5
    Måske jeg skulle ringe...

• #6   7. mar 2015 Fedt... Mit gik væk igen og jeg tog det med ro fordi det var i venstre side. Det var nederst i venstre side. Udfor navlen, men ude i siden, sådan skråt ned.

• #7   7. mar 2015 Det gør ondt, men slet ikke sådan, at jeg er ved at dø. Menstruation på første dag x 2 vil jeg sige... Hvis det giver mening

• #8   7. mar 2015 Altså mit var voldsomt og jeg nåede sku selv at blive nervøs, der skal ellers meget til.
    Jeg kunne heller ikke ligge på venstre side.

• #10   7. mar 2015 Nej men vil da lige være obs hvis det kommer tilbage så smiley

• #12   7. mar 2015 Hvor måler du temperaturen?

• #13   7. mar 2015 Menstruationssmerter er også ret individuelle...
    På 1-3 dag er jeg nogenlunde opretstående, hvis jeg tager 600 mg Ibumetin og 2 panodil mindst 4 gange i døgnet...
    Så hvis du siger mine mens smerter x 2, så er du i fødsel smiley

Ved blindtarmsbetændelse vil man ofte opleve slipsmerter.
    Dvs hvis man holder et jævnt pres mod maven, så kommer smerten når man slipper igen.

Uanset normaltemperatur vil jeg ikke være alarmeret over 37,5 alene

Hvis DU er urolig / nervøs / bange, så ring til vagtlægen

• #14   7. mar 2015 Ring til vagtlægen, så får du da ro i sindet uanset hvad smiley

De vil sikkert bede dig se tiden an... Men de kan fortælle dig, hvad du skal være obs på og hvornår du bør tilses.

• #15   7. mar 2015 Fedt Ib... Når jeg syntes det blev for voldsomt så trykkede jeg hånden mod maven og holdte den der. Det tog trykket. Indtil jeg slap igen. smiley

• #16   7. mar 2015 Nu som kongelig... Hvis det kommer igen, så vær sød at ringe til lægen.. Ik ...

Og det var en ordre !

• #17   7. mar 2015 Jo men jeg troede seriøst ikke det kunne være blindtarmen når det var nederst i venstre side.

Men javel Ib!

• #19   7. mar 2015 En aftentemperatur på 37.5 er normalt ikke feber, men netop blindtarmsbetændelse kan være meget lumsk ... så ville også kontakte en vagtlæge

• #20   7. mar 2015 Julie syntes du skal ringe, især efter hvad de kloge skriver her i tråden smiley

• #21   7. mar 2015 Min morgentemperatur er normalt 36, så når jeg har omkring de 35 eller omkring 37,5, ja så har jeg det altså dårligt.

Jeg ville helt klart ringe til vagtlægen.

• #23   7. mar 2015 Jeg ringede heller ikke. Selvom folk omkring mig sagde jeg skulle. De kunne se jeg var dårlig selvom jeg prøvede at glatte lidt ud.
    Men jeg undskyldte også med at blindtarmen sidder i modsatte side.

• #24   7. mar 2015 Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt.

Sidst jeg havde seriøse mavesmerter kunne jeg ikke gå normalt eller sidde normalt.
    Jeg havde ikke feber.. Eller dvs jeg målte ikke min temperatur, for følte mig ikke feberagtig.

Jeg havde en seriøs omgang livmoderbetændelse, så er virkelig glad for at min familie fik mig sparket afsted til vagtlægen i tide.

• #25   7. mar 2015 Jeg har talt med dem, og jeg skal se tiden an, når nu jeg ikke har mere ondt, end jeg har. Måske også fordi de kan se, at jeg var inde for halvandet år siden med et hysterisk allergisk chok...

• #26   7. mar 2015 Jeg vil gentage mit spørgsmål, hvor måler du temperaturen?.
    Rigtig mange måler i øret, i panden, i munden eller under armen, og de temperaturer kan man simpelthen ikke regne med - det eneste der er troværdigt er at måle temperaturen i endetarmen.

• #27   7. mar 2015 Jeg måler under tungen. Jeg har altid ligget lavt- også da jeg var lille og min mor sørgede for korrekt måling.

• #29   7. mar 2015 Jeg har prøvet lignende smerter i efteråret - jeg troede jeg var gået i fødsel igen, selvom jeg ikke var gravid smiley smiley
    Det viste sig at være en cyste på den ene æggestok, som var bristet. Når man har så stærke smerter, så SKAL man - også selvom man ikke har synderlligt høj temp - RINGE til vagtlægen! Og er man helt sikker på, at den er helt forkert. A la signaler fra kroppen man aldrig har prøvet før og man er seriøst dårlig..dvs ikke kan gå eller står, så er det ligegyldigt om man føler man er til besvær, så SKAL man ringe smiley Der er flere der er døde pga lægevagten har overbevist folk om, at de skal vente og se tiden an...hvis kroppen er forkert, så er det som regel pga der ER noget forkert..

• #31   7. mar 2015 7 kg.????

• #33   7. mar 2015 Det sker jo man overser ting på 7 kg. smiley

• #34   7. mar 2015 Måling under tungen er ikke korrekt måling, derfor ligger du nok også så lavt - simpelthen fordi målingen er forkert.

• #35   7. mar 2015 vildt alligevel.... 7 kg...
    Det er jo et sæt tvillinger

• #37   7. mar 2015 Som sagt, så har jeg altid ligget dernede ved normal temperatur. Også da det hed rumpen (eller halen, som min pædagogmor sagde)

• #38   7. mar 2015 Jeg vil sige 2 grader over normalt er feber, det er hvertfald der jeg selv begynder at blive påvirket af det. Min normal temperatur er 36,6 og hvis jeg har 39 i feber så er jeg næsten indlægnings klar

• #41   7. mar 2015 Mål temperaturen i endetarmen og er den oppe omkring 38 har man feber. Måler man andre steder er resultatet ofte falsk lavt.

En temperatur på 37.5 om aftenen er normalt, den er lidt lavere om morgenen. Blindtarmsbetændelse giver ofte ikke ret høj temperatur, ofte lidt over 38, springer blindtarmen får man dog pludselig meget høj temperatur.
    Blindtarmsbetændelse er meget lumsk for symptomerne kan være lidt diffuse. Men har du ondt i højre side ved direkte tryk på McBurney (det ligger til højre lidt skråt nedad fra navlen, lige over blindtarmen) eller er du slipøm i venstre side (altså trykker du dybt ned og får smerter når du slipper), så kan det godt være tegn på blindtarmsbetændelse.
    Men det der er svært med kvinder er, at der er mange differentialdiagnoser - det kan være nyre- eller urinvejsproblemer, tarmproblemer eller underlivsproblemer. Da jeg arbejdede på tarmkirurgisk afdeling fik vi også folk ind med smerter i maven, hvor det viste, at de havde problemer med ryggen - så alt er muligt.

For at stille den rigtige diagnose er det dog vigtigt at vide eksakt hvad temperaturen er. Måler du i munden kan du måle op til 1-1½ grad forkert - og det kan altså betyde ret meget, man kan ihvertilfælde nemt overse en blindtarmsbetændelse så.

• #42   7. mar 2015 Jeg har også arbejdet på et sygehus, hvor man målte tp i ørerne - man fanger ikke en skid på den måde - der hvor jeg er nu, på Skejby sygehus, har man lavet retningslinjer om, så en måling i øret simpelthen ikke gælder. Man SKAL måle i endetarmen, hvis der er mistanke om sygdom med mindre det er helt umuligt, eks hvis patienten ingen endetarm har eller lige er opereret dernede i området.

(link fjernet)

• #44   7. mar 2015 Hvornår har de sidst haft afføring. Alle læger troede jeg havde blindtarmsbetændelse, men havde forstoppelse smiley
    Men er du bekymret så ring og snak med vagtlægen smiley

• #46   7. mar 2015 Patten, en forkert temperatur synes jeg er værre end slet ingen temperatur, for den vildleder. De kunne måske have valgt at måle i munden, men der er bare også usikkerheder forbundet med det, så jeg forstår godt de beder dig vende rumpen til, især hvis du er syg og de skal udrede dig.

• #49   7. mar 2015 @ kennelmor ...lidt nysen ...hvilken afd. er du på hvis du vil fortælle det ??

siger man for øvrigt ikke at måler man i munden så skal man ligge 0.2-0.3 oveni for at få det mere korrekt ?

• #50   7. mar 2015 Nej vi har ikke de forkerte termometre på Skejby sygehus smiley
    Der er lavet mange undersøgelser i korrekt temperaturmåling, jeg har siddet og surfet på nettet og har læst konklusionen på fire nu, og INGEN anbefaler at måle i øret, alle anbefaler at måle rektalt, og er dette ikke muligt da kan man måle i munden vel vidende at der er større risici for fejlmåling.

At målingerne passede i lige netop dit tilfælde CF, mener jeg ikke man kan tage som valid forskning - det var rigtig godt at der var overensstemmelse - men sådan er det slet ikke altid.

Og vender vi tilbage til lige dette tilfælde med TS, hvor der kun er minimal tp stigning, så synes jeg det er rigtig vigtigt for sygehistorien at vide, OM der er feber eller ej - vagtlægen kan jo risikere at drage den forkerte konklusion og anbefale noget der er helt forkert.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/undersoegelser-og-proever/kliniske-procedurer/generelt-og-pleje/temperaturmaaling/

• #51   7. mar 2015 smiley
    Sad lige og måbede pga teksten stod på en blanding af engelsk og dansk..troede jeg var blevet skør..indtil jeg opdagede jeg havde trykket "oversæt side" smiley

Bortset fra det sidespring, så vil jeg også mene, at endetarmen er det sted, hvor man måler temp bedst. Når ungerne har feber og jeg taler med lægen, så accepterer de ikke temp målt i øret - det skal være fra endetarmen.

• #52   7. mar 2015 Da jeg arbejdede på en infektionmedicinsk afd. brugte vi orale-, øre- og pandetermometre i forskellige perioder (på forsøgsbasis) og alle patienter fik målt temperatur med dem, morgen og aften.

Der blev aldrig handlet på en "skæv" temperatur, før der var tjekket efter med et rektalt termometer.

Jeg er meget enig med Kennelmor hele vejen igennem tråden :o)

Vi deltog som sagt i undersøgelser omkring forskellige termometre, orale, pande, øre etc. og hvorledes de viste rigtigt ... Altid måtte vi vende tilbage til de rektale som eneste troværdige indikator på, om der skulle være for lav eller for høj temperatur.

Det er jo ikke fordi vi som Sundhedspersonale ikke meget gerne så, at de andre termometre virkede.
    Det er ikke kun bøvlet for patienterne, men også personalet, at der skal bruges rektale termometre. Det er meget intrusivt for alle, når man skal måle sin temporatur (eller have hjælp til det) rektalt.

Men det er altså nødvendigt hvis man vil være sikker på et validt resultat i forhold til udredning og behandling.

Alle temperaturer målt af andet end rektalt termometer skal man til at beregne fejlmargin +/- 0,5 grader (og det er endda når de bruges korrekt).
    Derudover skal man jo som ved rektale termometre stadig tage højde for forskel i morgen- og aftentemperatur i forhold til hvad normaltemperaturen for den enkelte patient er.
    Det bliver noget rod.

• #54   8. mar 2015 CF, jeg har faktisk aldrig forstået, hvorfor du altid skal være så sarkastisk? Sådan bliver du stort set altid når argumenterne ophører, jeg forstår ikke hvad det skal til for gang på gang?

Ingen i tråden skriver noget om, at TS skal gøre som der skrives herinde på HG, hun har ringet til en læge og skal selvfølgelig rette sig efter, hvad den læge anbefaler.
    Jeg sætter bare spørgsmålstegn ved måden tp er målt på, og har linket til flere steder, hvor der er beskrevet, at den mest korrekte tp måling er den der er målt rektalt. I lige dette tilfælde med TS kan hendes tp måling oralt jo sagtens være for lav, det er den meget ofte ved orale målinger. Reelt kan hun godt have lidt feber, og så kan hun jo i teorien godt have eks en blindtarmsbetændelse som i første omgang bliver overset, fordi hun oplyser at hun ikke er febril.
    At gøre opmærksom på dette synes jeg altså ikke der er noget galt i - som sagt, så vil jeg da aldrig anbefale noget andet end en læge gør, en læge som ligefrem har talt med hende.

• #56   8. mar 2015 Jeg er ret sikker på CF er meget ironisk i det sidste svar.

• #58   8. mar 2015 Jeg har haft blindtarmsbetændelse - det kom meget, meget akut, jeg spillede badminton få timer forinden. Jeg havde ikke nogen nævneværdig temperaturstigning, men jeg kastede op hvert kvarter en halv aften og en hel nat igennem. Kl. 6.00 om morgenen ophørte opkastningerne. I starten var smerterne diffuse og ikke kun i venstre side. Næste morgen havde jeg udprægede slipsmerter og generelt smerter i venstre side, så lægen (dengang kom egen læge hjem til én) var ikke i tvivl om diagnosen og indlagde mig.

Som det er nævnt her i tråden, kan det være en meget lumsk sygdom, så vær endelig OBS og ring hellere en gang for meget end en gang for lidt. Da jeg var blevet opereret, fik jeg at vide, at det var lige i sidste øjeblik, inden blindtarmen var sprunget.

God bedring og opdater meget gerne.

• #59   8. mar 2015 38,6 i numsen, så nu venter jeg på kæresten kommer og kører mig derind. Kryds fingre for luft smiley

• #60   8. mar 2015 God bedring :o)

• #61   8. mar 2015 Hvordan gik det hos lægen ?

• #62   8. mar 2015 blindtarmsbetændelse og sprunget blindtarm er nogle svære og diffuse ting som kan være uhåndgribeligt at fastslå. det ene giver næsten ikke feber, og det andet giver vildt høj feber.

godt du kom afsted, og god bedring.

• #63   8. mar 2015 Update? Godt du kom afsted smiley

• #64   8. mar 2015 Og jeg kan ikke kende forskel på venstre og højre side, når det er sent, og jeg er træt - byt selv om. Det var selvfølgelig højre side, jeg havde slipsmerter og generelle smerter.

Vil også meget gerne høre en update.

• #65   8. mar 2015 Jeg ligger til observation på akutafdelingen. De synes ikke, at jeg har ondt nok til at den skal ud/er betændt. De troede, at det kunne være gynækologisk, men det var det heller ikke. Så nu ligger jeg bare og venter på at få mere eller mindre ondt

• #66   8. mar 2015 God bedring smiley

• #67   8. mar 2015 Rigtig god bedring!!!

Og så lige af nysgerrighed, hvor er du indlagt og hvordan skal temperaturen måles der - det kunne være spændende at høre om deres retningslinjer smiley ?

• #68   8. mar 2015 Tak for update og god bedring. Godt du fik målt temp så den blev mere korrekt - men sikke en forskel fra mund til ende....viser vist meget godt, at det er endetarmen, der er mest korrekt at bruge, når man er i tvivl.

• #69   8. mar 2015 Tage Hansens Gade (auh) og jeg fik pænt udleveret et termometer med en lille vaseline-indsmurt pose over smiley

• #70   8. mar 2015 Hov, min måling i nat viste første 38,5 i munden, og så for at være sikker bed jeg i det sure æble og tog den rektalt, som så viste 38,6. Så ikke den vilde forskel

• #71   8. mar 2015 Jeg fik også sådan en til nummeren da jeg var gravid. det var godt nok grænseoverskridende!

• #73   8. mar 2015 God bedring.

• #74   8. mar 2015 Jamen Amtssygehuset (den gamle betegnelse for hospitalet i Tage Hansensgade i Århus) hører under Århus Universitetshospital nu ligesom Skejby gør, så de har samme retningslinjer, så det giver mening du skal måle rektalt smiley

Og ja, har du målt rigtig oralt, så kan det godt være rimelig pålideligt, men tit er det ikke, der er for mange ting der "kan gå galt" i den målingsproces - så godt sygeplejerskerne beder dig måle på den korrekte måde smiley

Rigtig god bedring, jeg håber du slipper for operation !!

• #75   8. mar 2015 Godt du kom af sted og god bedring ...

Og ja på den ene side vil jeg som Kennelmor sige at jeg håber du slipper for operation .... på den anden side, en af mine døtre fik den ud for 10 år siden, og nu hvor hun har det med at rejse rundt i verden, så er jeg faktisk glad for at hun i det mindste ikke kan få blindtarmsbetændelse et eller andet sted i verden , netop fordi det kan gå ret stærkt ....

• #76   8. mar 2015 Jeg håber virkelig også, at jeg slipper! Jeg er livredder og skal på badeferie i påsken, så jeg magter ikke at skulle passe på sår og ar. Jeg vil bare gerne hjem, men feberen er godt i gang igen og jeg har fået mere ondt igen- måske fordi jeg ikke ligger og sover fra det nu

• #77   8. mar 2015 Da jeg var indlagt i Viborg med vandafgang i uge 31+5 fik jeg taget blodprøve morgen og aften og målt temperatur rektalt morgen og aften.
    Jeg blev sat i gang da jeg var uge 32+4 fordi infektionstallet var steget lidt.

Dvs.. Viborg måler temp. i nummi.

• #78   8. mar 2015 Jeg mener altså, at jeg fik målt temperaturen i munden på Odense.

• #79   8. mar 2015 Jeg er blevet udskrevet og kommet hjem. Kirurgen kunne ikke udelukke en blindtarmsbetændelse, men troede ikke på det. Hvorfor jeg har så pokkers ondt med feber og høje infektionstal, det ved de så ikke- og har heller ikke tænkt sig at finde ud af det. Nu ligger jeg hjemme på sofaen og manden er smuttet ned for at hente noget blid mad, så jeg kan få lidt at spise. Det er ved at være 22 timer siden sidst, men jeg er overhovedet ikke sulten og har ikke lyst til at komme med mad i maven.
    Tak for støtte og råd smiley hg er nu et dejligt sted

• #81   8. mar 2015 Tak. Det vil jeg gøre smiley
    Jeg fik en gynækologisk undersøgelse, så jeg håber da, at de ville have fanget en evt cyste der?

• #83   8. mar 2015 Jamen det er bare ret svært at finde ud af med især kvinder, fordi mange sygdomme giver de samme symptomer.
    Hvis du får det dårligere synes jeg også du skal ringe til vagtlægen igen, som sagt kan blindtarmsbetændelse være lumsk og ligge og ulme længe inden det rigtig bryder ud, så ring hvis du får mere feber eller flere smerter.

• #84   8. mar 2015 er jeg den eneste der synes det er en anelse forkert at sende en hjem med smerter, og høje infektionstal hvor man ikke aner hvorfor ?

• #86   11. mar 2015 Noget nyt?

• #87   11. mar 2015 Jeg er ved at være ovenpå igen. Var feberfri hele dagen i går og har kun lidt smerter.
    Vi har mistanke om en lidt mærkelig campylobacter infektion, da jeg har spist forårsløg fra Netto i fredags. Men ud over det, så er vi ikke kommet tættere på noget.

• #88   11. mar 2015 Tak for omtanken smiley

• #89   11. mar 2015 Okay det lyder godt og selv tak smiley

• #91   12. mar 2015 Nej, det er mellemgulvet med stråler ned i højre hofte sådan set. I dag har jeg ikke haft ondt endnu, og i går havde jeg lyst til mad for første gang siden lørdag, så det var dejligt smiley

Kommentér på:
Hvornår har man feber?

Annonce