{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulven
  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #1   13. maj 2015 At der er nogen der får lige rigeligt ud af små kommentarer der i 95% af tilfældene, hvis ikke mere, er sagt med en god portion ironi, eller har været efterfulgt af ordene: hvis det var lovligt, hvilket man meget belejligt vælger at overse, i "sensationens" navn.

Desuden ville det koste op mod 2 år i spjældet, konfiskering af ens jagtvåben, fratagelse af jagttegnet, og en bøde af format. Så mon dog det bliver aktuelt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #2   13. maj 2015 Uanset hvad man mener må man følge loven. Er nu på ingen måde overasket. Man må håbe at der er folk i egne rækker der tager afstand til de her idioter.

Gang på gang skal man hører på hvor meget de gør for naturen. Det er så kun når det kommer dem selv til gode. De mennesker burde på ingen måde have tilladelse til at have våben.

• #3   13. maj 2015 Selvfølgelig skal loven da overholdes. Men når det er sagt, så synes jeg ikke at ulvene høre til i Danmark mere. Vores land er for lille og vi har ikke nok natur til dem.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#4   13. maj 2015 Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke kan se at der skulle være ironi i de udtalelser. Det skal man hvis være jæger for at kunne. Når der så i samme kredse har rygter om at der allerede er blevet skudt ulve, skyder man sig selv i foden.

Jeg syntes det er vigtigt at man som en god jæger tager dyb afstand for sådanne holdninger. Jægeren har ikke et godt ry i forvejen og sådanne udtalelser gør det ikke bedre.

• #5   13. maj 2015 Jeg synes at de mennesker der har den mentalitet er dybt afstumpede. Synes simpelthen det er SÅ ærgerligt at der findes nogen som kunne finde på den slags. Jeg er en af dem som har været mega glad for at se ulvens tilbagevenden til dk og synes klart at de har lov at være her.
    Men jægerne (og mennesker generelt) som tænker at det er okay at udrydde dem igen, er grunden til at jeg bl.a ikke snakker højt om hvor nogle af dem specifikt hører til her i Jylland. Jeg har ikke lyst til at være grund til at nogen får lov at gå på ulovlig jagt.

Desuden har mange af ulvene også været her i mange flere år end hvad folk tror,- det ved de der lever med dem tæt på livet.
    Kan slet ikke se nogen grund til at man vil have dem væk herfra igen smiley

• #6   13. maj 2015 Lima vi er bare så enige
    Jeg har lige været oppe at diskutere med en på FB, han skrev at han ville sætte fælder op og lokke ulven derind og skyde den Jeg svarede ok, så du vil godt gå i spjællet i 2 år for det Ja svarede han ,og når han kom ud ville han skyde endnu flere Jeg kunne kun ønske ham god tur i spjællet resten af hans liv

• #7   13. maj 2015 Ulven er komme til Danmark ja lad den vare. smiley

• #13   13. maj 2015 Først mener jeg Som dig Minion at hvis ulven ikke er velkommen i Dk, kan de få dem fragtet til de lande hvor ulven er velkommen Jeg mener så, at vi har plads til dem Der er vildt nok. Iikkesomdeandre .ja jeg forstår dig godt ,at det er svært at høre om nogen som vil gøre det svært for nogle gode jæger ,og som vil overholde lover Og desværre med de udtagelser bliver alle jægere desværre lagt for had ,ikke af mig, for jeg har jægere i min familie som aldrig kunne drømme om at tænke som de jægere i linket

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#15   13. maj 2015 Vi burde måske tænke anderledes om der er behov for at mennesker skal være overalt. Dyr verden over bliver fortrængt og udryddet og til sidst er det for sent.

Selvfølgelig er der plads til ulve i dk. Bliver der for mange må man tage den der fra.

• #16   13. maj 2015 En ting er 1 kobbel, men de formere sig jo. Kan Danmark rumme 10 eller 20 kobler? Og holder ulvene sig til vildtet? Hvad med de køer, får og heste der på markerne? Så er det slut med dyr på græs.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#17   13. maj 2015 Stella. Hvordan tror du at det er i andre lande med vilde dyr?. Her er mange folk fattige og må leve med faren for vilde dyr. Er det så ok at de vil udrydde løver, tigre, osv fordi at der ikke er plads til dem.

Vi vil gerne have vilde dyr men de skal ikke være i eget land. Den holder ikke.

• #19   13. maj 2015 Enig Max i #15 #17

• #20   13. maj 2015 Og hvem skal fortælle ulvene at de kun må æde vildtet og ikke landmandens får?

• #21   13. maj 2015 Og hvem fortæller dem at de max må være 100 individer på denne side af grænsen?

• #23   13. maj 2015 Ikkesomdeandre: Ja det bliver vi så aldrig enig om. Måske når mennesker og kæledyr også bliver angrebet.

• #24   13. maj 2015 Måske de begynder at angribe børnehaver og plejehjem.De går efter de svageste. Uuuuuuuuuh!!!
    På en eller anden udefinerbar måde ønsker jeg mig næsten tilbage til koldkrigstiden. Dengang var der et skarp optegnet fjendebillede. Vi var ikke engang bange for indvandrere - vi sendte endda bud efter dem. Ja, hvad gi'r du mig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#25   13. maj 2015 Mennesker?. De sidste 100 år har der været enkelte angreb i Europa så det er en frygt der bliver kørt op. Selvfølgelig er muligheden der sådan er det. Der er også mulighed for at blive sparket af en hest, køre ind i et rådyr osv.

De sidst nævnte er en langt større fare så måske vi skulle fjerne dem først og lade ulven være.

• #26   13. maj 2015 Ulven er bange for mennesker Løse hunde kan være farligere

• #28   13. maj 2015 Jeg syntes ikke de høre til her, der er simpelthen ik plads nok, når de allerede har opført sig truende over for mennesker, ja så må de væk,inden de tager skridtet videre og går til angreb

• #31   13. maj 2015 "Og befolkningstallet er jo, trods alt, steget siden dengang"
    Uden at vide, gætter jeg på, at befolkningstilvæksten har været i byerne og ikke på landet. Har vi i tråden en medarbejder fra danmarks statistik eller en googleatlet? smiley

• #37   13. maj 2015 Ulven bruges måske af regeringen som en katalysator til at få de sidste sløve til at flytte til storbyen.
    Vi analyserer Kennedymordet bagefter smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#39   13. maj 2015 "Ulven er bange for mennesker"

Og det er så bare ikke helt korrekt.

Det der generer mig helt vildt, og næsten lige så meget som de par promiller af jægere der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, er den fuldstændig ukritiske tilgang til det hele som altid bliver bragt for dagen når snakken falder på ulve.

Det ER ikke uproblematisk. Og nej, jeg snakker ikke angreb på mennesker eller løse hunde, dem er jeg dælme ligeglad med.
    Jeg snakker om ulve der faktisk KOMMER for tæt på, ulve der IKKE er sky (og hvad skulle de være sky for, der er ikke drevet jagt på dem i temmelig mange år!!)
    hegninger der skal rejses for at beskytte husdyr, hegninger som hindrer vildtets frie bevægelighed, og den fri publikumsadgang til naturområderne.
    osv osv osv.

Det ER ikke uproblematisk, så langt fra. Og hvor ville jeg ønske de ukritiske røster gad at forholde sig realistisk til den slags ting.

• #41   13. maj 2015 Jægerne elsker jo at sige, at de "yder naturpleje" fordi de "regulerer råvildtbestanden". Og de kan åbenbart ikke lide deres nye kolleger smiley Jeg synes vi har et ansvar for at holde biodiversiteten oppe - og det hjælper ulvene jo på. Måske skulle jægerne stoppe med at føle sig som skovkonger og prøve at arbejde med deres egoer i stedet for. Det tror jeg ville være meget mere givende for dem end at betale formuer for at få lov til at pløkke fodrede "vilddyr" ned med spredehagl.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#44   13. maj 2015 Jeg er helt med på at det for nogle kan blive et problem. Sådan er det også på andre områder. Jeg så en landmand der fik sine marker ødelagt af gæs.det var meget begrænset hvor mange han måtte skyde og der var ingen erstatning at hente.

Den med at vi skal frygte ulven er latterligt. Hvor mange påkørelser sker der ikke med rådyr med skader til følge?.

Jægerene kunne jo vælge at skyde noget mindre så ulven kan tage den del.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#45   13. maj 2015 "Jægerne elsker jo at sige, at de "yder naturpleje" fordi de "regulerer råvildtbestanden". Og de kan åbenbart ikke lide deres nye kolleger Jeg synes vi har et ansvar for at holde biodiversiteten oppe - og det hjælper ulvene jo på. Måske skulle jægerne stoppe med at føle sig som skovkonger og prøve at arbejde med deres egoer i stedet for. Det tror jeg ville være meget mere givende for dem end at betale formuer for at få lov til at pløkke fodrede "vilddyr" ned med spredehagl. "

Det er ikke jægerne som et generelt hele der er bange eller imod ulven i naturen.
    Der er tale om promiller.

I resten af befolkningen derimod!!

Og så er det iøvrigt ikke naturpleje fordi vi regulerer råvildtbestanden.

Men jo. Jægerne er uden sammenligning, den gruppe af mennesker i Danmark der yder mest hvad naturpleje angår, både i kroner og øre, men også i mandetimer. Til gavn for os selv, naturligvis, men også til gavn for biodiversiteten, og andre naturbrugere.

Hvad mængden af rådyr og kronvildt angår, kan vi slet ikke skyde nok. Flere steder i landet fordi vi ikke må, da naturstyrelsens arealer som udgangspunkt ikke lejes ud til jagt for private.
    Der er rigeligt at tage af for ulven.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#47   14. maj 2015 Møffe. Jeg håber jeg igen ikke forstår den ironi i har som jægere. Det du skriver lyder for mig helt væk og skræmmende.

• #49   14. maj 2015 Muskelhunde skal aflives men hvis du skyder en ulv giver det 2-3 års fængsel undskyld men hvad sker der for Danmark?

• #50   14. maj 2015 nu er det jo ikke alle og en hver jæger som tænker på det. ...

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#51   14. maj 2015 "Møffe. Jeg håber jeg igen ikke forstår den ironi i har som jægere. Det du skriver lyder for mig helt væk og skræmmende."

FOr en gangs skyld må jeg erklære mig helt enig.

Det burde være, og er det alle de steder i landet og udlandet jeg kommer, standard at sætte en hund på alt der ikke er leveret. Alle skud eftersøges.
    Og så kommer der sådan en tumpet, ugennemtænkt, og lidet flatterende kommentar........

Jeg håber godt nok ikke det passer at du er jæger. For hvis det gør, så taler du jagtens sag ufatteligt dårligt ved at lade den slags foregå, og stiller samtidig alle os andre i et meget dårligt lys, og dén slags er der vist rigeligt af for tiden.

• #52   14. maj 2015 Jeg mener IKKE at her er plads til ulven. Det er et flot fascinerende dyr, uden tvivl! Men Danmark er ikke stort nok til at huse ulve. Vi har ikke samme store områder med skov osv.
    Det ender galt for både ulven og os.
    Jeg er imod at man driver jagt på dem, men de burde sendes ud af landet igen.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#53   14. maj 2015 Nu som. Er enig i at der ikke er plads til en stor bestand. Når det er sagt har de jo været i landet i flere år. Den første man fandt var der ikke nogen der så meget til før man fandt den død. Jeg tror du undervurdere hvor mange marker og skov der er i Dk.

Der ud over som der tidligere er skrevet har en ulv ikke grænser. Den kan vandre mange km om dagen og hvad gør det så at de 50km af dem er i Dk og de andre 50 er i Tyskland. Hvordan skulle de kunne forstå at det er ok på den ene side men ikke den anden.

• #54   14. maj 2015 Jeg tror ikke jeg undervurdere noget som helst med hensyn til skov og grønne områder.
    Jeg mener ikke landet er stort nok. Ja der har været ulve i DK i nogle år uden vi har opdaget det og fred være med det. De 25 eller hvor mange det nu er, de genere nok ingen.
    Men hvad om et par år når det er 325 ulve alene i Jylland.
    Jeg ser for mig hvordan der lyder et ramaskrig første gang ulven nakker andet end et rådyr. Og SÅ går den vilde jagt ind. Og det er ikke fair for ulven.

• #55   14. maj 2015 Jeg må så indrømme, at jeg tror ulvene er klogere end som så, og hvis der ikke er mad eller plads nok, skal de nok selv smutte igen. Nu er det blæst så meget op, fordi de er kommet op i landet, men tror i virkelig at de før det, har set, hov nu bliver det til Danmark, så må vi hellere vende om, mon ikke de før har krydset grænsen, det tror jeg.
    men hvis der er mad nok og de ikke synes pladsen er for træng, så kan der da nok godt komme lidt for mange, men så må vi jo på en eller anden måde lidt ned i antal.
    men jeg tror nu egentligt de nok skal finde ud af det selv.

Jeg kan derudover godt se de trælse ting ved at skulle hegne bedre ind, men man må jo tilvænne sig naturen, og Ulven er jo nok kommet for at blive, sådan er naturen, og vi kan ikke altid få det som der er mest belejligt for os mennesker, men må tilpasse os. Jeg har ikke en fin løsning på det hele, men vi må jo bare indrette os.

P.S. jeg tror nu ulven har været i sønder jylland i mange år, men fordi de jo løber store distancer på kort tid, har man bare ikke lagt mærke til dem. Derudover er der altså ret store områder, hvor de ville kunne gemme sig, uden man nødvendigvis så dem. Min far bor på landet dernede, og han har altså aldrig set skyggen af en ulv. Han har heller ikke prøvet, men lige i det område ville det ikke undre mig at der nogle gange var ulve, for der er både skov og fred.

Og jeg har intet at have det i, udover min egen mening og tanker.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#56   14. maj 2015 Nu som. Først mener du at der ikke er plads til ulven og senere at der nok ikke sker noget ved at have 25?. Skal vi ikke bare nye at vi efter så lang tid,nu har muligheden for at kunne se det smukke dyr i den danske natur,i stedet for at male fanden på væggen

• #57   14. maj 2015 Max hvis ikke du kan se forskellen på 25 og 300 så kan jeg sku ikke hjælpe dig.
    Det siger sku da sig selv at der MÅSKE er plads til feks. 25 styks, men det betyder da ikke at man kan sige det samme om 300 individer. Lidt men godt, ikk?

• #58   14. maj 2015 Og så vil jeg blot tilføje at jeg bor på Sjælland og jeg i grunden kan være skide ligeglad. Men det er jeg ikke. For det ender med ramaskrig. Vent og se. Og det er sku synd for ulven.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#59   15. maj 2015 Jeg mener ikke her er plads til ulven. Dk er ikke stor nok til ulve.

Hvis du ikke kan se at det modstrider det du siger efter følgende,kan jeg ikke hjælpe dig.

Der er ikke plads til ulve men der er plads til at der kan være 25?. Så er der jo også plads til dem.

Hvem har sagt at der skal være 300?. Alle dyr er til skade såfremt de bliver for mange. Skal vi også smide ugler ud af landet,fordi at de kan blive et problem, såfremt der lige pludselig er en mill.

• #60   15. maj 2015 Nej det kan jeg ikke. Der er IKKE plads til 300 ulve i Jylland.
    25? Jo måske. Måske er der plads nok og mad nok til et begrænset antal ulve.
    Alt med måde.

• #61   15. maj 2015 Et begrænset antal ulve = Nok plads, nok mad og større chance for at de holder sig væk fra mennesker og husdyr.
    300 ulve (Feks.) = Mindre plads, mindre mad og ulve der muligvis søger tæt på mennesker og husdyr.
    Og ja, hvis og hvis, men vi ved jo godt hvem der taber i sidste ende i det her hvis og når det går over gevind.
    Hvis der var plads til ulve i DK, hvorfor blev de så udryddet den gang? Og hvorfor har de ikke været her siden, før nu?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#62   15. maj 2015 Hvorfor blev de så udryddet den gang?.
    Fordi at mennesket er det værste dyr af alle

Jeg ville egentlig bare have på plads hvad du egentlig mente. Som jeg nu kan forstå,mener du at der er plads til en lille bestand og det var jo nu en gang ikke det du gav udtryk for i starten.

• #63   15. maj 2015 Jeg siger der MÅSKE er plads til en mindre bestand. Som jeg ser det. Det er nogle år siden man fandt en ulv død og den bestand der evt. er i landet nu virker jo ikke til at genere ret mange. Jo der er muligvis røget nogle får i svinget, men vil fristes til at sige at det er hvad der kan ske. Det er jo ikke hverdagskost.
    Heldigvis ingen grimme forsider om ulven der har invaderet landet.
    Så langt så godt.

Men store bestande af ulve som i andre lande, nej det kan jeg ikke se for mig. Jeg hader ikke ulven og jeg er ikke af den mening at vi mennesker ejer alt omkring os, men jeg ser ikke der er plads og mad nok til mange ulve uden at vi kommer på kant med hinanden og så skrevet så bliver der ramaskrig, ulven ryger på EB`s forside og så går den vilde jagt.
    Det er der jeg gerne vil hen.
    Vi behøves jo heldigvis ikke have samme mening.

• #64   15. maj 2015 Kan i ikke se at der Aldrig vil komme omk.300 ulve i DK ? Hver flok har deres revir som er på ml.700-1000km2, med det tal kan enhver vel se at vi kun vil have plads til få flokke som "fastboende" Disse fastboende flokke vil til hver en tid jage andre ulve væk fra Deres territorier, hvilket vil sige at når de fastboende får unger så vil deres hanner blive "smidt ud af familien el. selv søge væk for at skabe sine egne familier" og da pladsen i DK er optaget vil de søge mod syd altså ud af DK igen. Ulvene har en utrolig evne til selv at styre hvor mange individer der er plads til, det behøver mennesket ikke at blande sig i. Jeg syntes at vi bør være stolte over at ulven og andre dyr + planter er vendt tilbage, "takket være ulven", da det viser at vi gør noget rigtigt iht. at gøre jorden "sund" igen, efter 200år hvor mennesket slet ikke har tænkt på at vi var/er ved at slå kloden/jorden i DK ihjel, ved at lave den ene gift losseplads efter den anden, afbrænde skov områder osv.osv.. "Lossepladserne er så næsten alle renset nu" skovafbrændingerne er stoppet HERHJEMME, Men alle de ting har betydning for, hvorfor ulvene har søgt tilbage til DK og har været her i over et ÅRTI uden at nogen havde ondt i røven.. Først da det blev offentliggjort at der var fundet 1 ulv "Den døde ulv" gik det halve Danmark i panik.. Hvorfor, fordi de fleste er bange for det de ikke ved noget om. Jeg fatter ikke at folk ikke bare kan slappe af også lade være med at tænke på ulvene, de færreste får dem alligevel at se anyway. Ulvene gør at hjortedyrene vandre i stedet for at afgræsse et bestemt område, det gør så at plantelivet vil "blomstre" det er bevist at uden ulvene vokser der omk. 20 arter på 1m2, efter ulvene er vendt tilbage vokser der nu 150 plantearter på 1m2, Vi råber op om at vi er "Grønne" men mange vil ikke være med til at acceptere den naturlige måde, netop at lade dyrelivet leve i fred som de gjorde før vi slog dem ihjel vha. forurening og skovfældning. Det er sk*de svært KUN at diskutere ulvens tilbagekomst, da den kun er en del af et enormt projekt, det kan i se på det jeg har skrevet, for man kan ikke nævne ulve uden at medregne andre dyr og planter.
    Jeg håber at folk indser at vi ikke bare kan fjerne de dyr vi ikke kan li.. Som man bl.a. også gjorde for 200år siden.

• #65   15. maj 2015 Godt brølt, Anita! smiley
    Det at være bange for det ukendte ligger så dybt forankret i den danske folkesjæl. Ulven er bare et af ofrene.

• #66   15. maj 2015 For øvrigt Max du har så ret. Da ulven blev udryddet fra DK, da fik deres byttedyr "frit spil" der var ingen der holdt bestandene nede og det har gjort at folk har måtte acceptere en masse fugle, mindre og større pattedyr som blev en plage, og det var dem ulvene ellers havde hold nede på et acceptabelt nivue, hjortedyrene tog "jægerne" sig af og gør det stadigt. Vi kunne godt bruge et par ulveflokke på Sjælland til at holde gæssene og hjortene nede, men om jægerne går med til det er så en helt anden sag. smiley

Tak Søren smiley De er nemlig bare ET af ofrene.

• #67   15. maj 2015 Anita om jægerne går med til det ? Nej det tror jeg ikke de vil, for så er der jo mindre til dem at plaffe ned ,.Og derfor er det jo som skrevet i artiklen ,nogle jægere som vil tage sagen i egen hånd ,og skyde ulven Det eneste jeg håber så ,er at de bliver opdaget og får 2 års fængsel og frataget sit jagttegn

• #68   15. maj 2015 Her i mit område har den invasive fugl fasanen næsten fortrængt den gode danske agerhøne. Fasanen er så snotdum, at den vil være et let offer for ulven. Win-win. smiley

• #69   15. maj 2015 Inger. Jeg håber så sandelig også at det "bare" er nogle af dem, som har det hele i munden. For den anden slags "jægere" tar`som regel ikke hensyn til om det er en fuldvoksen han, eller en hun der har unger enten i maven eller derhjemme " afhængig af årstiden" Jeg håber bare at de får taget både våbentilladelse og våben og fængselsstraf oven i HVIS de gør alvor af truslerne.

Hihihi.. Ja det har du ret i søren, selv mine 2 hybrider er ved at falde over fasanerne, de fatter slet ikke at de hører til på en kødæders spisebord. smiley
    Men self. hvordan sku de kunne vide det, når kødæderen er blevet udryddet af dumme/uvidende mennesker smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#71   15. maj 2015 Fasaner er for det første ikke invasive, og for det andet fortrænger de ikke agerhøns som iøvrigt også bliver udsat.
    Det er 2 meget forskellige levesteder og levevis for de 2 fuglearter, der fuldstændigt problemløst kan eksistere side om side.
    Vil man have flere agerhøns end der ér, er man nødt til at lave terrænpleje på en anden måde end man har gjort igennem årene, ligesom bønderne er nødt til at tage enddog store arealer ud af noral drift, for at det kan lade sig gøre. Og den slags koster.

Og at der ryger en procentdel af de udsatte fugle til rovvildtet, er noget man tager med i driften af en udsætning. Iøvrigt heller ikke et problem, hvis man gør tingene ordentligt, og sågar noget der er med i beregningerne.

• #73   15. maj 2015 Heller ikke mig Isabelle .Men så kan jægerne jo prale med hvor meget de har skudt
    Mærkelig måde at drive jagt på Skyd da til måls på en skive i stedet

• #74   15. maj 2015 Nogle mener, at fasanen er invasiv http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=38436 . Det undrer mig ikke, at footrot har en anden mening.
    Fasanen er i al fald ikke oprindeligt tilhørende dansk fauna. Så kald den, hvad du vil.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#75   15. maj 2015 Ja DN og deres biolog, som de iøvrigt deler med DOF i ny og næ.
    Der er en lang række af historier der involverer dem, hvor DN og DOF har måttet skride ind og censurere dem fordi der ikek hverken videnskabeligt eller praktisk har været hold i deres ytringer.

SJovt som man forventer jægerstanden at moderere sig selv, passe på med hvad man ytrer og iøvrigt altid at skulle holde sig til videsnakbeligt bevisbare ting, men det samme ikke gør sig gældende den anden vej rundt... Undrer jeg mig ret tit over.

Jeg er af en anden mening, fordi definitionen af invasiv art, i Danmark, i EU, ja sådan set i resten af verdenen, er en helt anden. Og jeg holder mig til den videnskabelige definition af tingene.

Og nej. Den har kun været her siden 1569, og først som almindelig fugl i hele landet omkring 1800 tallet. så ja, det er en indført art.
    EN indført art der i dén grad er underlagt regler og forordninger der ville få enhver anden til at holde op med det,
    Men også regler, forordninger og almindelig praksis der gør at en udsætning bidrager positivt til den danske naturs biodiversitet. Og det er også videsnakbeligt beviste fakta.

Dit link fører mig til en artikel om rød glente.

• #77   15. maj 2015 "Dit link fører mig til en artikel om rød glente"
    Ja som du øjensynlig ikke gad at læse.
    Sjovt som jægere ofte skal kloge sig, fordi de har taget et jagttegn på aftenskole.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#78   15. maj 2015 Jeg skimmede den. Havde regnet med du linkede til noget om fasanen, men jeg læser den da lige ordentligt igennem også.

Og vi kloger os nu ikke med grundlag i et kursus på en aftenskole.
    Jeg selv tog mit jagttegn på en biologiefterskole, go har sidenhen fortsat min grønne uddannelse.

Isabelle. FOrdi der er penge i det, hvis vi snakker de store godser og tilsvarende. Mange penge.
    Jeg selv har aldrig sat en fugl ud. FOr jagtformen interesserer mig ikke, en jeg har gået i drevet mange steder hvor de sætter fugle ud. I reglen et par hundrede stykker årligt, for arealbegrænsinger og regler sætter en begrænsning der hedder maks 7 fugle pr/ha HVIS der er lavet biotopplan. Og jo. Det bliver kontrolleret, for landmanden kan få frataget støtten hvis ikke biotopplanen overholdes.

Småudsætningerne er i reglen for at give et mere "sikkert" udbytte, hvis man har en jagt der er stor nok til at man inviterer gæster med. Og så er det da en sjov jagtform, (der iøvrigt adskiller sig en del fra det du beskriver smiley ) hvor man ret hurtigt kan få temmelig travlt. Det kunne man ellers førhen på duer, men det har DOF og DN efterhånden fået sat en effektiv stopper for.

SÅ enten rejser man til england for den ret intensive oplevelse det ér på due og grousejagt, eller man gør det herhjemme med fasaner (der for ½- 2/3 af udbyttets vedkommende faktisk er vilde fasaner, ikke udsatte fasaner)

Bonus er så at det der skal til for at måtte sætte fugle ud, giver et stort plus til biodiversiteten også. Og det kommer jo så alt mulgit andet til fordel. (bl.a. den hornugle en jagtkollega "fodrer" på med hans fasaner) såvel som de agerhønsebestande der holdes ved lige/i live netop pga. at man ofte lader fasanudsætningerne ledsage af tiltag for, og udsætning af agerhøns.
    Og det er faktisk en endnu sjovere fugl at gå på jagt efter. Den dag "de" får den fredet, så ser det sort ud for agerhønsene.

Edit: læst artiklen.
    Mener du seriøst at jeg skal tage den artikel alvorligt? At det er relevant at man i 1900 tallet gik på jagt efter rovfuglene? (hvad der iøvrigt var lovligt dengang)
    Og at fasanen, imod de videnskabelige definitioner, skulle være invasiv alene fordi det er en indført art?
    Jeg genkender ordlyden i artiklen, og er det den forfatter jeg tror det ér, så tager DN og DOF for den sags skyld ofte afstand fra ham, netop fordi der ikek er videnskabeligt belæg for hans påstande.

• #79   15. maj 2015 footrot
    Jamen så siger vi det.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#80   15. maj 2015 Det er ikke noget jeg siger, Søren.
    Det er noget videnskabelige og statistiske undersøgelser både hér i landet, såvel som internationalt siger.
    Hvis man i 4 forskellige lande, uafhængigt af hinanden, når til de samme konklusioner, der for ihvertfald 2 af landenes vedkommende endda er andre konklusioner end man havde forventet, så er der sgu nok noget om det.

• #81   15. maj 2015 Jeg skrev: "Fasanen er i al fald ikke oprindeligt tilhørende dansk fauna. Så kald den, hvad du vil." Hvis du ikke forstår, hvad det betyder, kan jeg henvise til her- og nærværende dansklærer.

• #83   15. maj 2015 nu har min far været jæger i 25 år og han har aldrig skudt en forkert fugl heller dyr. og han vil slet ikke skude Ulven... og han går normal til skudning 10 til 20 gangen om mdr... når da ikke må skydes smiley han har købt et dejlig stor stykke landmark og han foder da osse foder dyrene indgang i mellem om ugen... smiley så nej det er ikke alle jæger som er dumme..

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#84   15. maj 2015 smiley Isabelle

• #85   16. maj 2015 Bare lige en lille kommentar. Det hele hænger sammen, fjern et dyr og der skabes ubalance, indsæt et dyr og der skabes også ubalance. Lad naturen styrer sig selv og den vil mega hurtigt finde balancen HELT ALENE uden menneskets hjælp. smiley
    Jeg forstå ikke at i har brug for alle mulige kilder, til at forstå dette. Det er logik for "burhøns" smiley

• #86   16. maj 2015 Anita.. det er noget værre fis og skrive... hvis jægerne ikke skyder nogle dyr så vil da være så mange til sidst... det er jo tidpunker hvor jægerne ikke må skyde disse dyr på... som står i reglerne,,,

• #87   16. maj 2015 Tror du virkeligt selv på det vrøvl Mavis.? I så fald vær så god. Jeg ved bedre. ved at have studeret hvad der sker rundt om i verden hvor ulvene er genindført.. smiley Naturen taler for sig selv.

• #89   16. maj 2015 Du rammer sømmet lige på hovedet Isabelle. smiley

• #90   16. maj 2015 Jægere er ofte så dumme, at de tror, at de selv er en del af naturen. Tværtimod er de en del af 'unaturen'. Naturen selv "udrydder" de svageste dyr, jægeren udrydder det første dyr, h*n får på sigtekornet. smiley

• #91   16. maj 2015 nogle jæger er dumme men ikke alle og en hver... og sidder du og siger jeg er dum var... hvis i giver at forstår reglerne indefor jagt... så lad vær og udtale jer

• #92   16. maj 2015 Mavis - oprindeligt skrev jeg ikke, at du var dum. Det var min fejl. smiley

• #93   16. maj 2015 Det siger jo af sin selv at da er nogle klaphatte af jæger men det er fanden ikke alle jæger som kun tænker på skyderi og at skyde den ulve.... ja det er en fredet og ulovlig men da er fanden osse mange i Sverige som har skud ulvene ihjel

• #95   16. maj 2015 sorry men det kunne gjorde mig så gal... at i sidder og siger alle jæger er sådan,, min far vil aldrig gøre ulven fortræd og det vil hans Jægerforbund heller ikke... måske de fra Jylland af vil gøre dem mere fortræd... som de har gjorde smiley

• #97   16. maj 2015 Ha ha Isabelle kan nemt være du har ret ,Nu kender jeg flere jægere , nogle gode nogle dårlige .Og de dårlige kan sætte mit pis i kog smiley

• #98   16. maj 2015 Det ligger i det jyske dna. Gør kun ting, der kan betale sig. Derfor undlod jeg at blive jæger smiley

• #100   16. maj 2015 Ja, det er heldigt for fasanerne, som hver aften sidder og kæfter op ude i mit valnøddetræ. Jeg ville blive glad, hvis ulven kom. Fasaner - væk, byens løse hunde - væk. smiley

• #101   16. maj 2015 hunnerne må jo heller ikke skydes nu smiley kun hannerne

• #102   16. maj 2015 søren Næstved.s jægerklub ligger på sjælland,,, den ene gør i hverfald

• #103   16. maj 2015 man det gør jo ikke ligefrem det bedst .dyrene vil jo osse død... om vi mennesker skyder dem heller om ulven tag dyrene...men ja sådan er noget gammel røvhuller en gang i mellem af jægerne som ikke tænker sin om,,, men det ikke alle smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#104   16. maj 2015 Jagt er i mange tilfælde blevet som at fiske i p&t. Man foder dyrene så de holder til i bestemte områder og holder bestanden oppe,så man har noget at skyde på.

Man ønsker ikke at naturen går sin gang,for der er for mange penge på spil.

• #105   16. maj 2015 Hvis de absolut skal skydes (hvilket jeg ikke mener) hvorfor hulen så grave ned?

Der er da mange andre rovdyr der kan have gavn af det kød.. Det er jo ikke fordi de er fuld af salmonella eller andet der kan gøre andre dyr syge :S

Jeg er jyde og jeg tager stadig gladeligt ud i skoven (også sammen med mit barn) tvivler på det er mindre farligt end at blive stanget af en hjort

• #107   16. maj 2015 Jeg også enig Max

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#109   16. maj 2015 "Bare lige en lille kommentar. Det hele hænger sammen, fjern et dyr og der skabes ubalance, indsæt et dyr og der skabes også ubalance. Lad naturen styrer sig selv og den vil mega hurtigt finde balancen HELT ALENE uden menneskets hjælp.
    Jeg forstå ikke at i har brug for alle mulige kilder, til at forstå dette. Det er logik for "burhøns" "

Det er også logik for burhøns, hvis man rent faktisk ved hvad man taler om, at et kulturlandskab som vi har i Danmark, til rigelighed holder vildtbestandende kunstigt oppe. Indflydelsen på naturen herhjemme ER menneskelig, i dén grad. Og mennesket har været en del af dét billede akkurat lige så længe vi har eksisteret som art. Kun i endnu højere grad efterhånden som natur blev kultur.

Og nej. Det er også til rigelighed bevist og dokumenteret at den der med "natruen passer sig bedst, selv" ikek holder.
    De reservater verden over der drives med dén indstilling, er ift. reservater drevet på anden vis, naturfattige.

• #110   16. maj 2015 Jeg bliver lidt nervøs, når jeg møder en jæger, der seriøst tror at Einstein er en ulv. Jeg troede de havde bare lidt større artskendskab end det. (Ikke et engangstilfælde).

Så bliver jeg nervøs på vegne af de slædehunde, der måtte stikke af/blive væk og bliver set af jægere.

Og så går jeg ikke ind for at skyde nogen dyr smiley Slet ikke fredede dyr. Og så skulle man måske lige vente med at gøre det til et problem, før der faktisk kommer et problem ud af ulvene... If it ain't broke, don't fix it.
    Og ja, de kan jo æde alle fasanerne. Det er nok derfor jægerne så gerne vil skyde dem smiley

Det er utroligt som folk gerne vil beskytte tigere og leoparder, og de der fandens indbyggere skal bare ikke dræbe de stakkels truede dyr!
    Men så snart det er heroppe, så skal dyrene bare pløkkes, før de egentlig har gjort nogen reel skade. For dem kan vi da ikke have.

• #111   16. maj 2015 Bare så enig Einstein

• #112   16. maj 2015 Hvornår går jagten ind på den hvide mand

• #114   16. maj 2015 C F Nej du er ikke ene , Min far var jæger og mine 2 brødre er jægere ,men de er som du beskriver Jeg kender så desværre nogle jægere som ikke er sådan ,og helt ærlig gider jeg ikke snakke jagt med dem , for jeg bliver så tosset hver gang Når nogle af den bare går op i at skyde så meget som muligt, og så skal de helst overgå hinnanden med det Ligeledes kender jeg en, som mener at hvis en jagthund ikke kan det og det ,skal den bare skydes ,og det er jo slet ikke mig

• #115   16. maj 2015 "Hvornår går jagten ind på den hvide mand"
    Skal du i byen i aften, Inger?

CF nu kender jeg ikke din omgangskreds, men ulovligheder og slatten moral er jo heller ikke noget, man "optræder" med i sociale sammenhænge. Trafikforseelser og skatteunddragelse er undtaget fra ovennævnte smiley Det er sådan lidt friskfyragtigt at køre for stærkt - evt. med en lille skid på. Vel at mærke på vej hjem fra udført sort arbejde. smiley

• #118   16. maj 2015 smiley smiley smiley Søren Jeg jagter overhovedet ikke hvide mænd .Det skulle da være for at få dem udrydet smiley

CF kender desværre også en hundetræner der bruger det med pigtråd Idiot Jeg kan ikke klare det

• #119   16. maj 2015 Max H...
    Det vil sige at du sidder og siger at verden.. i gammel dage ikke ville kunne leve uden kød, det er noget være fis da er ret mange jæger som passer loven og kanterne måske ikke alle og en hver man de skal ikke bare hakkes ned på.... hvis man ikke have jagt i verden så vil alle dyr blive i så stor et land.... at vores marker og græs vil være væk (: de hjælper nogle steder men desværre mister vi osse mange korn og harvre mad til os

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#121   16. maj 2015 Mavis. Jeg skrev i mange tilfælde. Jeg syntes det er underligt at snakke om at blive nød til at holde bestanden nede,når man selv er med til at gøre alt for at holde den oppe. Svage dyr vil falde fra,såfremt man ikke fodre om vinteren,sygdomme,trafikdræbte og nu ulven. Men så er der jo ikke så meget jægeren skal gøre og det syntes nogle af dem er et problem.

• #122   16. maj 2015 Rigtig god ide C F det skal jeg huske smiley

• #123   16. maj 2015 jægerne har jo ikke noget med dem som er blive kør ned
    da er jo mange regler som er indgået med jagt smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#125   16. maj 2015 Bugsy. Er nu ret sikker på at landmænd hellere lejer jorden ud til jagt,en at bruge tid og penge på at hente ulve til landet. Man skal ikke tro på alt man hører.

• #129   16. maj 2015 Nemlig Isabelle - den bil har jeg nemlig selv set på facebook smiley

• #135   16. maj 2015 #133
    Du lægger hårdt ud for så mere eller mindre give mig ret. Tak for det!
    Det vil altså sige, at du godt forstod brugen af "ofte".

• #138   17. maj 2015 Footrots. Det bliver vi så aldrig enig om. smiley

Bare et eksempel. I Australien holder de den store røde kænguro nede fordi landmændene mener at der er for mange, selv om de faktisk er ved at blive udryddet, jægerne kører ud om natten og skyder de største individer de kan finde = Dem som hunnerne vil parre sig med pga. de har de bedste gener.

Det samme sker i alle lande OGSÅ i lille Danmark. Det er mere "fedt" at skyde store flotte dyr" end at udrydde de svage og syge, dem som man BURDE fjerne hvis man absolut skal blande sig i vildtplejen. Der er fandeme logik i vildtplejen rundt omkring i verden. "ironi kan forekomme"

• #141   17. maj 2015 Jo Isabelle det er forfærdeligt smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#143   17. maj 2015 Hvor længe kan det her blive ved. Der er vil kun jægerene selv der kan forsvare det der sker. Nu har vi gang på gang hørt at der ikke er noget at frygte men det kan man jo se ikke passer. Må nok indrømme at jeg frygter en dårlig jæger meget mere en ulven.

Man må håbe at de får fat i manden og sigter ham for at sætte andres liv i fare. Videre at man får stoppet de folk,der kun har ventet på at komme ud at skyde på alt hvad der bevæger sig.

• #146   17. maj 2015 Det er sku for voldsomt med så mange anskudte dyr på et døgn smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#148   18. maj 2015 Så den 69 årige som skyder en bilrude er ikke en dårlig skytte?. For mig lyder det som en der ikke burde rende rundt med våben og han er langt fra den eneste.

• #149   18. maj 2015 Til dem som er uvidene om ulven
    http://naturstyrelsen.dk/nyheder/2015/maj/se-videoen-ulv-i-danmark/

• #151   18. maj 2015 #150
    Du kunne have sparet dig alt det skriveri og i stedet kaldt en spade for en spade. Men inkompetence klinger lidt skidt ikke?

• #153   18. maj 2015 smiley Jægerne kan næppe være glad for dig som "talsmand".
    Mht til min viden så er den vedrørende skydning og ikke jagt. Apropos krudt - jeg gider ikke bruge mere af det på dig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#155   18. maj 2015 Ja det vil de fleste jægere nok. Som altid er det andre der ikke forstår det og manden have bare lige glemt nogle ting,som alle jægere ellers burde være klar over. Det var så ved at koste et menneskeliv.

Sidst jeg var med i en debat omkring jægere,blev jeg belært af en jæger at min frygt for at min hund eller jeg,kunne blive ramt i skoven var helt ubegrundet. Efter at have læst om en skudt hest,skudt rude i bil og alle de kugler der flyver rundt og ikke rammer,er jeg slet ikke i tvivl om at vi ikke ønsker at være i nærheden. Jagt er blevet det vilde vesten.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#158   18. maj 2015 "Det samme sker i alle lande OGSÅ i lille Danmark. Det er mere "fedt" at skyde store flotte dyr" end at udrydde de svage og syge, dem som man BURDE fjerne hvis man absolut skal blande sig i vildtplejen. Der er fandeme logik i vildtplejen rundt omkring i verden. "ironi kan forekomme""

Det er noget vrøvl. Man skyder store flotte dyr, når de er på vej retur. DVs. når deres tid på toppen er ovre, og de er ved at blive presset ud af en yngre stærkere buk.

Og man skyder skravlet, det der efter 2-3 år stadig er noget skravl.

Til eftersøgningerne, så er der altså ike tale om 20 anskudte dyr, og omkring 40-50 på landsplan.
    Der er tale om 20 eftersøgninger. På alt muligt. Herunder ihvertfald én påkørt hare.

Schweissfolkene tilkaldes rigtig mange gange på absolut dødskudt vildt, man bare ikke har været istand til at finde uden at vade rundt i skudstedet. Jeg selv har haft schweisshund ude 3 gange, alene fordi jeg ikke kunne finde spor/schweiss ejheller kunnet finde dyret umiddelbart. Det var ret korte eftersøgninger kan jeg afsløre. Den længste tog godt og vel 5 minutter, fordi hunden var relativ ny og uerfaren. Dyrene lå forendt med perfekte bladkugler under 20 meter fra skudstedet.

Det er et GODT tegn at schweissfolkene tilkaldes så ofte. AT tolke antal tilkaldelser som værende anskydninger, hvad mange aldeles forkert gør, risikerer at ødelægge mange års prægning af jægerne. SOm det er nu, tilkalder man ved den mindste tvivl.
    Som det risikerer at blive, med alt det vi får skudt i skoene, så skal man da vist til at passe på ikek at tilkalde medmindre det absolut er nødvendigt.
    Og hold op hvor kan man nå at ødelægge mange eftersøgninger på grund af dét, inden de overhovedet er kommet igang.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#160   18. maj 2015 ja det mener jeg jo også, og det er dén indstilling man i årevis, med held iøvrigt, har forsøgt at få alle jægere til at få.

Og så kommer der sådan en gang vrøvl om at en tilkaldelse af schweisshund er lig en anskydning?

Det kommer da ikke til at gavne noget som helst at skyde jægerne dén slags usandheder i skoene, oveni alt det andet fordomsfulde sludder folk har så travlt med.

Jeg er stolt af at så mange mennesker (også ikke-jægere!!) tilkalder schweisshundene så ofte som de gør. Det kan aldrig nogensinde være en skidt ting.
    Men med de fordomme der dukker op i forbindelse med sådan noget her, så skal jeg da ikke afvise at en del mennesker vil bruge lidt længere tid på at se om de ikke kan finde dyret selv, inden de ringer. Og dét er dælme ikke fremskridt, men det mindsker antallet af tilkaldte, derom hersker ingen tvivl.

Noget helt andet er så, hvis det rent faktisk var 40 anskudte dyr over hele landet, er det så rent faktisk så meget?
    Første dag i sæsonen, og så endda i en weekend hvor alle har tid og mulighed for at udnytte det fordi der ikek skal søges fri fra arbejde først. Der har siddet tusinder og atter tusinder af jægere ude med riflen. Tusinder af dyr skudt. og i fordommenes navn 40 anskudte dyr.
    Skal vi lige se hvor mange fejlskydninger der er på slagterierne pr. 1000 dyr smiley

• #161   18. maj 2015 Ja, det gælder om at komme fordommene til livs, ikke Footrot?

• #162   18. maj 2015 Footrot 40 dyr skam skudt er for mig 40 for mange

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#163   18. maj 2015 Høje tanker om trofæ jægere som jeg ikke deler.

Er 40 dyr for mange?. Et anskudt dyr er vil et for meget.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#164   18. maj 2015 "Footrot 40 dyr skam skudt er for mig 40 for mange "

Der er ikke 40 dyr der er skamskudt.

Og fejl sker, ganske som de sker på slagterier osv osv.
    Det er i alles interesse at nedbringe antallet af anskydninger, hvad man i dén grad har gjort de sidste 10-15 år nu.
    Men de sker stadig, og det vil altid være en faktor, uanset hvad man gør.

Og selv hvis der var 40 dyr, der ikke var dødskudt i samme øjeblik kuglen ramte dem, så er det stadig en bedre statistik end slagterierne præsterer.
    Hertil kommer at dyrene, trods en evt. anskydning, stadig har levet et markant bedre liv, end produktionsdyrene har.

• #165   18. maj 2015 Anskudt og skamskudt mig bekendt ikke det samme. Og 40 anskutte ud af mange 100 dyr er ikke meget.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#166   18. maj 2015 "Høje tanker om trofæ jægere som jeg ikke deler. "

Det er ikke høje tanker, det er virkelighed, for gør man det ikke sådan, så får man heller ikke de store trofæer. Det er bevist virkelighed igennem årtier, og over et århundrede i mange dele af verdenen tillige.
    Kun statens og naturstyrelsens afskydningsplaner ifm. hjortevildt forvaltningen, er komemt i vejen for den praksis hvad nogle af vore klovbærende vildtarter angår.
    Noget de iøvrigt har lavet om igen.

• #167   18. maj 2015 Normal høje for trofæer kan ikke opnået i danmark
    .. uden en kræves særlige for CITES-tilladelse smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#168   18. maj 2015 hvad?
    Kan du lige prøve at omformulere de sætninger, for det giver ingen mening som det står lige nu. smiley

• #170   19. maj 2015 Jægere og hjemmeværnsfolk har ret til at bære våben. Det er bare helt vildt betryggende. De skarpeste knive passer på os allesammen. smiley

• #171   19. maj 2015 Søren..
    nejnej en jæger skal have Våbentilladelse til jagtriffel..

https://www.youtube.com/watch?t=15&v=3roXnlY6-IM

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#172   19. maj 2015 Nu kan man så også læse på bt at en mand har fået et skud igennem vinduet på hans hus,affyret af en jæger. Vi skal nok have lig på bordet før der bliver gjort noget for at stoppe galskaben.

Man må håbe at man i de her sager giver fængselstraf ud over at fratage dem deres våben. Man kan ikke gå og udsætte andre for fare og så nøjes med at få bøde,bare fordi man er jæger.

Det at have retten til at bære våben,gør at der følger et ansvar og når man ikke lever op til det må der straffes hårdt. At det er uheld og manglende omtanke er ikke en undskyldning.

• #173   19. maj 2015 Nej Max det kan jeg så godt giver dig ret i
    men sådan er verden desværre bare. smiley

• #174   19. maj 2015 Inger N det var i Hyllinge det skete smiley
    ligeuden for Næstved

• #175   19. maj 2015 Footrots. Du skriver som om jeg prøver at omgå sandheden, men det er faktisk blevet vist op til utallige gange på Animal Planet at jægerne GÅR efter dyr i Deres bedste alder og form, og jeg stoler mere på dokumentarprogrammer med kendte biologer som "får lov" til at komme med de selvglade og tomhjernede jægere på jagt hvor vi både ser og hører at de vil skyde de flotteste dyr og bedste dyr og ikke skravlet "de klogere tar ikke kamerahold med og lukker den slags ud for åben skærm" " går jeg da stærkt ud fra" men man ved vel aldrig ;-). Jeg kan ikke se at det jeg siger kan bevises bedre, selv om du gør et forsøg på at få mig til at lyde som om jeg er uvidende om emnet. Men dig om det smiley Får du en dækket en lystfølelse af at skrive sådan, er det ok for min skyld. Sandt bliver det bare aldrig uanset hvordan du vender og drejer det.. Ang. de 40 dyr. så var det jo KUN i Nordjylland, ingen kender tallet på resten af jylland, fyn og sjælland og øerne i alt. Men det er sådan set også lige meget. At skrive at det vil få færre folk til at tilkalde sweisshunde er også noget vrøvl, for hvor mange jægere og billister som måske en dag skamskyde eller påkøre en hjort sidder og læser med i denne tråd. IKKE Mange..De har til forskel fra visse andre sikkert et liv udenfor HG. og jeg er sikker på at uanset denne tråd,, så vil de Alle til enhver tid ringe hvis det skulle blive nødvendigt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#177   19. maj 2015 Uheld vil altid ske,men mange kan undgås såfremt man er ansvarlig. Det kan ganske enkelt ikke være rigtig at folk skal frygte for livet, fordi at man ikke følger de regler der er og som alle burde mestre.

Man skal også tage med at der er folk der ikke giver at eftersøge et såret dyr. Alt lagt sammen bliver det et høj tal.

Sidst og ikke mindst mener jeg ikke at alkohol har noget at gøre før en jagt. De to ting skal adskilles

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#178   19. maj 2015 De store stærke dyr, med de største trofæer, er dem der har overstået deres primetime i avlen, dem der er ved at blive presset ud af andre konkurrerende hanner osv osv.

Og det er DET de viser. Om du vil erkende det eller ej, så er det altså fakta, for der er ikke penge i at gøre noget som helst andet, for gør man andet så bliver trofækvaliteten fremadrettet også derefter. Og det ville de selvsamme biologer, professionelle, og gamekeepers også kunne fortælle for åben skærm, hvis det var det udsendelsen gik på. Det er det i reglen ikke.

Der er masser af artikler frit tilgængelig på nettet skrevet af de gamekeepers der sørger for at der ER store trofæbærende dyr der kan sælges, der fortæller hvad de gør for at kunne sikre at der ER store trofæbærende dyr (der er ufatteligt mange penge værd iøvrigt)
    Flere artikler er endda på dansk, hvis man har det svært med en afrikansk gamekeepers skriftlige engelsk.
    Dermed kommer mine oplysninger om emnet også direkte fra kilden, dem der udfører arbejdet.
    Som modsætning til Animal Planet, der trods alt primært laver fjernsyn for masserne.

AT de ikke viser når man bortskyder alt skravlet er der ikke noget underligt i, der er ikke tv i det, ejheller er det trofæjægerne der gør dét. Det er derimod den ansatte skytte, eller alle os andre fattigrøve der mangler noget i fryseren.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#180   19. maj 2015 Så er det ikke et projektil, men et hagl.

Og den har jeg også oplevet flere gange, altid som nedfaldshagl, hvad der ikek er noget farligt ved, heldigvis da.
    Den dag jeg oplever en haglsværm blive skudt lavt og i retning mod mig (også selvom dette skulle være 3-400 meter ude, hvorefter det igen ikke er farligt) så tror jeg jeg taber besindelsen. Uanset skal der handles på sådan en oplevelse.

Heldigvis lyder parolen som regel at der kun skydes høje skud (altså over 30 grader) hvilket betyder at der maksimalt kan opleves nedfaldshagl, og det kan jeg sagtens forestille mig er en noget speciel, måske endda skræmmende, oplevelse, for dem der ikke ved hvad der faktisk er tale om.

• #182   20. maj 2015 Ikkesomdeandre
    det to forskelle ting. i det minste er man næste 100 sikker på dyret ikke lider under jagt i forhold hvis dyret bliver påkøre og løber videre smiley

• #183   21. maj 2015 Footrots. Nu var den serie jeg taler om en "undercover" mission, hvor man kom med ud til folk der også opdrættede dyr til jagt, løver, tigre osv. og de vilde dyr "nu husker jeg især det med kænguguerne" det var bestemt IKKE dyr der var over deres primetime, der blev lagt stor vægt på at det var de hanner som hunnerne ville vælge som fædre til deres afkom. Det er et interessandt emne at diskutere, men jeg er desv. ikke helt i stand til at tænke klart pt. jeg har lige måtte få min 11årige Prixie pige aflivet herhjemme pga cancer så min koncentrationsevne er ikke hvad den bør være i denne diskussion. Som sagt, det var ellers interessandt. Pas på jer selv derude, man ved aldrig hvor eller hvornår der flyver en kugle forbi.

• #185   21. maj 2015 Tak isabelle. Det er på en måde ikke så hårdt som jeg havde forventet, fordi hun sygnede hen foran øjnene på mig, jeg ved at det var bedst at hun fik fred, og at hun sov ind liggende i sofaen med hovedet i skødet på min søn gjorde det så fredfyldt. Jeg havde gået og været bange for at de andre ikke ville spise eller gå tur når hun var væk, for sådan opførte de sig da Chiki døde i 2009, men fordi de var tilstede og var "med til det hele" så leder de ikke efter hende og jeg kan ikke mærke nogen "sorg" fra dem, det hjælper mig en hulens masse. smiley

• #186   21. maj 2015 så skal du vel osse læse denne her
    http://www.tvsyd.dk/artikel/284666:Chok-i-Tyskland--FOel-spist-af-ulv

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#187   21. maj 2015 Ulven har mistet frygten for mennesker?. Lyder ellers ikke til at der rent faktisk var mennesker i nærheden. Hvis en ræv om natten tager høns har den så også mistet frygten for mennesker. Sikken en gang ævl.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#189   21. maj 2015 Hvad syntes dine hunde om den?.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#191   22. maj 2015 Så forstår jeg det bedre. Naturen er barsk og stakkels Victoria som må have været ude for noget grimt. Måske igen en jæger der ikke kan ramme.

• #194   22. maj 2015 Jeg forstår ikke helt den artikel der? Ja, den har spist et føl og hvor ville jeg være helt utrolig sønderknust, hvis det var mig. Men jeg forstår ikke lighedstegnet i at ulven har spist et føl, og er derfor ikke længere bange for mennesker? Og hvordan kan det komme bag på avleren at den kan spise et føl, der er få dage gammelt? Det er jo altså ikke særlig stort.

Kommentér på:
Ulven

Annonce