1.853 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Når man er social angst og ensom Når man er social angst og ensom

Hej.

Det her bliver nok langt, rodet og personligt.
Jeg forventer ikke der sidder nogen her med løsningen, men bare at få luftet sine tanker kan være en lettelse smiley

Jeg er 30 år, mor til 2 børn, sammen med min kæreste på 13. År og jeg læser lige pt, og ellers så arbejder jeg.
Jeg er overvægtig, meget endda, jeg er blevet det pga en masse psykiske ting, og så pga problemer med mit stofskifte.

Jeg har været meget udadvendt, jeg har haft mange bekendte, gået meget i byen, som yngre var jeg den alle fyre kiggede efter, jeg var den de alle ville have med hjem, jeg var bare aldrig den der blev valgt som kæresten.

Jeg fandt min kæreste, og langsomt begyndte jeg at tage på, ud over det blev jeg mindre og mindre social anlagt, jeg lukkede mig mere og mere inde, fik det svært med at komme ud, og endte med diagnose der hedder social angst.

Vi har to børn som sagt, og folk jeg kommer i kontakt med i forbindelse med dem, vil alle sige jeg er hende med styr på tingene, jeg er den der altid lige giver en hånd hvis der er behov og tager gerne opgaver, jeg er med i forældrerådet på fritten, jeg er hjælpetræner/holdleder på fodbold holdet osv.

Men ud over det, så er jeg frygtelig ensom, jeg har ingen venner, jeg har ikke nogen jeg lige tager med ud og spiser, og når der endelig er nogen som der prøver, så kommer jeg med 1000 undskyldninger for ikke at kunne den dag.

Jeg er bange for at folk ikke syntes jeg er god nok, ikke gider høre om mine problemer i mit liv, og som er træt af at have hende den tykke på slæb, jeg tænker at folk vil være "venner" af medlidenhed.

Alle de her ting vil folk aldrig forvente hvis vi mødtes, jeg kan virke enormt arrogant og lukket, men det er facaden for min virkelige usikkerhed.

Og så er jeg den bedste fejlfinder, jeg bryster mig ellers af at jeg er et åben menneske, og alligevel må jeg erkende at jeg dømmer folk virkelig hurtig hvis de lever eller gør ting jeg ikke selv gør.

jeg har altid haft virkelig dårlig selvværd men qua min krop har min selvtillid aldrig fejlet noget, efter jeg har taget på, så har jeg hverken selvtillid eller selvværd.

Måske sidder der nogen som kan kende noget af det jeg skriver, så skal i bare vide i er ikke alene smiley

Det her er ikke skrevet for at folk skal have ondt af mig, eller fordi jeg tror nogen kan løse mine problemer, dem er jeg selv langsomt igang med at arbejde med, det her er skrevet egentlig for at få luft hos mennesker der ikke kender mit liv eller mig smiley

Jakob Kjeldbjerg måtte aflive hunden
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• justerer terrassedøren som hænger 600 kr.
  • Male rum på 10 m2 2.000 kr.
  • Opsætning af diverse ting 2.900 kr.
  • Hænge to spejle op 500 kr.
  • Vandtilførsel til vask / opvask virker ikke 800 kr.
  • Reparation af lampe 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når man er social angst og ensom
  • #3   14. maj 2015 Kan sagtens selv nikke genkendende til manglende selvværd og selvtillid, jeg har også taget en hel del kg på og det har bestemt gjort at jeg holder mig mest for mig selv og ellers har jeg gerne min hund med, da jeg så håber at focus bliver på ham,, jeg har trukket mig tilbage og de venner jeg havde før vægten blev et problem, ja dem vil jeg helst ik besøge, da jeg er bange for hvad de vil tænke osv,, selvfølgelig er det ikke kun vægtens skyld, der er også andre ting der spiller ind, men vægten er bare den der fylder mest ( smiley ) og selvom jeg slider min kære hund op med lange ture, ja så er de kg åbenbart meget glad for mig, de ihvertfald ikke villige til at forlade min krop. Samt har deprission, ADHD og en smule social angst

• #4   14. maj 2015 C F det er lige præcis de ting du skriver som jeg har meget fokus på smiley

Og det er netop det der med at jeg selv har udnyttet min krop og ladet andre gøre det både det mentale men også kroppen som netop en sædbank smiley

Og til jer andre tak for jeres indlæg, jeg læser dem nu men må lige tænke over det skrevne så skal jeg nok svare jer alle smiley

• #6   14. maj 2015 det er jo ikke sikkert det virker for andre. Men jeg synes at det hjælper at meditere. Det hjælper på alting - depression, angst, dårligt selvværd. Når jeg mediterer får jeg fred, og jeg oplever et stort rum af fred og kærlighed indeni mig selv. Det er som at få en krammer af universet smiley og jeg føler at jeg ikke er alene, at det ikke er mig imod verden. Bliver mindet om at det hele ikke er så skide virkeligt og vigtigt som man kan gå og bilde sig selv ind. Og så bliver hjernen også lige så stille trænet i at mærke efter, både i ens sind og krop. Det er nok meget forskelligt - men for mig funker det bedre at følge mit "indre kompas" i stedet for at snakke med en fremmed person om mine personlige problemer. Jeg tror at vi egentlig godt ved hvad der er bedst at gøre i forskellige situationer, men vaner og handlingsmønstre kommer bare til blokere en i at gøre "det rigtige". Det sker i hvert fald tit for mig. Jeg vender min kæreste ryggen, når jeg egentlig skulle have kigget på ham og givet ham en krammer. Ligesom du kommer til at opføre dig afvisende for andre, selvom du egentlig gerne ville være kærlig og imødekommende. At meditere ofte hjælper mig til at opdage de vaner, og bryde dem. Måske ville det hjælpe dig, måske ikke.

Buddha was asked: "What have you gained from meditation?"
    He replied, "Nothing! However, let me tell you what I have lost:
    Anger, Anxiety, Depression, Insecurity, Fear of old age and death."

PS: man skal ikke være religiøs eller troende af nogen art, for at kunne meditere smiley

• #7   14. maj 2015 Birgitta, jeg kan godt se hvor du vil hen med dit spørgsmål omkring mit forhold, det har krævet enormt meget af mig, på både godt og ondt.

Inden jeg mødte min kæreste, var jeg altid sammen med fyre der var 7+ år ældre en mig, jeg drak, tog stoffer og havde kærester som der slog mig, og jeg var ikke bleg for at slå igen.

Min kæreste han var på alder med mig selv, og slet ikke samme type.
    Dog har vi begge to oplevet svigt af vores forældre og med hver vores slags dæmoner at kæmpe med, så er det ind i mellem svært at fungere sammen.

Jeg har selv flere gange tænkt at alt ville være nemmere hvis vi gik fra hinanden af, og kan stadig have den tanke ind i mellem, dog tror jeg det handler lige så meget om at jeg har svært ved at knytte mig til andre og lukke dem ind i mit hjerte.

Jeg er nok typen du kan kalde selvskadene, jeg cutter ikke i mig selv, eller nogen af de andre ting længere men jeg har virkelig svært ved at mærke mig selv, min krop og ikke mindst mine følelser.
    Jeg skal ud i ekstremerne før at jeg kan mærke om jeg er sur, glad osv.
    Så har faktisk overvejet om det er mig der er "syg"?

• #8   14. maj 2015 Hilsetosserne.

Hvordan kom du igang med at meditere, jeg lærte det faktisk i børnehaven men det er jo 25 år siden

• #9   14. maj 2015 Jeg havde (har smiley ) en masse spirituelle hippievenner, hvor det er mere reglen end undtagelsen at der sad et barfodet mennesker nede under et eller andet træ og havde vendt sig selv helt indad. Så tænkte jeg, at det ville jeg også prøve. I virkeligheden skal man jo bare sætte sig ned (eller ligge, hvad man finder bedst) og tænke på ingenting. Men det kan godt være sværere end det lyder, for vi mennesker er jo vant til at alt foregår gennem tankevirksomhed. Men de tanker kan være så åndssvagt lyvagtige, fx når de fortæller os at vi ikke er gode nok, og vi bliver kastet fra den ene følelse til den anden - så er man vred, så er man jaloux, så er man ked af det og deprimeret. Det er især det jeg har problemer med - at jeg går fra den ene følelse til den anden, og så kan jeg slet ikke gøre noget for at komme ud ad følelsen, selvom jeg godt kan se det er åndssvagt at jeg sidder og er sur og trist og deprimeret, selvom jeg er sund og rask og det er solskin. Det kan bare være så forbandet svært at hive sig selv op igen. Nå, men jeg svarer jo i virkeligheden slet ikke på dit spørgsmål. Jeg begyndte at prøve at sætte mig ned nogle gange, når der var fred og ro og ikke var noget eller nogen der kunne forstyrre mig. Jeg lukkede øjnene og sad bare lige så stille og roligt, og trak vejret. I starten er der tusindvis af tanker, og det føles helt umuligt at kunne stoppe med at tænke dem. Men jeg tror det i virkeligheden er tanker der hele tiden er indeni ens hoved, men som man først rigtig "hører" eller bliver opmærksom på, når man ikke bruger sine sanser og egentlig simpelthen laver ingenting. Jeg prøver så på at i stedet for at være "indeni" tankerne og blive ved med at tænke dem og fortsætte alt det tankehurlumhej, så prøver jeg bare simpelthen at observere dem i stedet. Være opmærksom på at "nå - nu kom der lige en tanke til" - men prøve at lade være med at gå ind i det, og bare lade passere og skubbe dem lidt væk. Giver det mening? Måske giver det mere mening hvis du prøver. Det kan være sindssygt svært ikke at gå ind i de tanker - men bare det at man prøver tror jeg er rigtig sundt. Måske dukker der endda ting op indeni dig, som du ikke havde tænkt på, men som virker til at være vigtige eller oplagte at arbejde med - det kunne være et minde, en følelse og andet der kan ligge lige "niveauet" dybere i "sindet" end "hverdagstankerne" (det er lidt svært at forklare, og jeg er ikke ligefrem nogen verdensmester!). Det kan man jo vælge at gå ind i.

Men så en eller anden dag, så lykkes det dig at simpelthen at få trykket på stopknappen, så det bliver helt stille indeni dig. Ingen summen af tanker og alt det, ens hjerne gerne vil overbevise en om er skide vigtigt og helt sandt. Bare stilhed. Det er dén tilstand, hvori man har mulighed for at lære en hel masse om en selv. Det er faktisk rigtig spændende smiley man føler sig fri på en helt vild måde. Og jeg føler mig tit forbundet og føler masser af kærlighed og optimisme - men det er helt sikkert forskelligt hvad man finder ud af. Men under alle omstændigheder er det vist super sundt. Medicinsk forskning har vist at regelmæssig meditation ændrer hjernen så man bliver bedre til at mærke efter hvad der sker i kroppen - man bliver simpelthen klogere på sig selv.

Du kan prøve dig frem med hvilke omstændigheder der fungerer bedst for dig - hvilken stilling, indenfor eller uden, om det hjælper at høre en eller anden form for musik - nogen mediterer med en lærer eller en gruppe, og det er helt forskelligt hvad der virker bedst for forskellige mennesker. smiley men det er helt sikkert, at du skal være et sted hvor du kan være helt uforstyrret og har al den tid du har brug for. Ved godt det kan være svært i en børnefamilie, men mon ikke de godt kan undvære dig lidt tid en gang imellem?

Håber det gav mening, jeg har ikke selv lært det af nogen, har læst lidt på nettet men ellers bare prøvet mig frem. Og jeg synes stadig det er skide svært at gøre det regelmæssigt, selvom jeg ved hvor godt det er for mig og mit liv. Det er igen de der vaner, der er så skide svære at ændre og bryde. Men bare det at meditere en gang imellem er godt, og også selvom man ikke føler man oplevede et forkromet guddommeligt øjeblik, er det rart og giver en følelse af "aaaahhhhh", bare at have siddet i fred med sig selv et øjeblik.
    du skal ikke blive bange hvis det ikke er fredeligt og rart hele tiden, måske finder du noget indeni dig selv, du havde glemt. Det er helt forskelligt hvad der sker, og hvad man har brug for.

• #11   14. maj 2015 Jeg melder mig på mediation og mindfullness. Yoga hjælper også.
    Meditation behøves ikke foregå stillesiddende. Jeg får ikke meget ud af stillesiddende mediation smiley Der findes mange gode guides på nettet.

• #12   14. maj 2015 Det er nok lidt en pigeting, men er der ikke nogle fællestræk med pigen her? Brugbare problemstillinger?
    http://www.information.dk/532917

• #16   14. maj 2015 Hvad kalder man meditation hvor man ikke sidder ned? Jeg gad godt søge på det og prøve smiley

• #17   14. maj 2015 #16
    Meditation in motion, ville jeg nok prøve at søge på.

Jeg meditere bedst på ryggen af en hest eller under yoga. Yoga-meditation ved jeg er rigtig rigtig udbredt, så det kan man helt sikkert også søge på.

• #18   14. maj 2015 1000 tak for alle jeres beskeder her og i privaten.

Det er et meget personligt indlæg, jeg vil dog sige jeg vil stå ved alt det skrevne skulle jeg møde det igen andre steder, og så hjælper det at jeg ikke kender nogen irl her på hg smiley

Jeg vil sige at kunne sige de her ting højt her, er et lille skridt på vejen for at erkende jeg er okay, og det er okay at være mig smiley

• #20   14. maj 2015 Jeg skal have undersøgt det med pco, jeg går i forvejen i behandling for spiseforstyrrelse og så snakker jeg med en i den forbindelse om hvordan jeg har det smiley

Tak for alt jeres omsorg

• #21   15. maj 2015 Har du overvejet at føre dagbog da man får meget ud af at læse om en selv, tanker osv kommer nemt på papir og det skrevne ord kan få en til at se mere...

• #22   15. maj 2015 Og derudover hvor er du sej at kunne skrive om det i åbent forum.. smiley
    Så ser jeg det som en stort skridt at tage, når du døjer med social angst.

• #25   21. maj 2015 det er godt nok nogen dage siden tråden her var.

Men,jeg er lige "vendt" tilbag til hg. efter en måske ufrivillig pause(teknisk problemer med en ny mail og computer),eller en frivillig pause.

Jeg synes for 1 år siden ,der blev så meget "fnidder fnadder", mopning,og person hetz,at formålet med hg,var og er,

"alt om hunden" helt forsvandt

Så,jeg kaldte til sidst hg.for:

"hundenes Ekstrablad"

(og,nej,jeg læser ikke ekstrablade)

Jeg har sikkert nogen gange ikke været bedre selv.(og nej jeg er ikke bleven religiøs,er stadig udmeldt af folkekirken)

Nu er jeg så kommet ind igen.

Bladre lidt i forummet,og kommer så til ts tråd.

og,jeg må sige,sikken nogle dejlige menneskelige,forstående,og hjælpsomme indslag der er kommet .

Så,langtvæk fra
    "hundene Ekstrablad".

pu-ha-pu h,nu må jeg ikke blive rørstrømsk

Men fine gode indslag.

Alt godt til dig ts., og jer andre der også slås lidt med "livet".

Jeg slås sgu også selv med det af og til "dumme liv".

så jeg takker "hunde guden"for han har givet mig mopsen (og børn/børnebørn) og en gang til

min mops verner

vibeke

hundenes ekstrablad,

• #26   21. maj 2015 Jeg kender det SÅ godt.
    Efter 10 år med angst, så har jeg egentlig bare lært, at baby steps er det vigtigste. Det nytter sjældent noget at tage kæmpe skridt. Det er ikke som en fobi for fx højder, der "bare" skal overvindes.
    Men, når det så er sagt, så er man presset selvom man kun tager de babysteps. De er svære nok i sig selv, haha ^^

Jeg er endelig nået dertil, hvor jeg har formået at gå hen til en fremmed i en bar og snakke med denne. Det ville jeg aldrig kunne gøre for bare 1 år siden. Det tager tid, og det er simpelthen den største befrielse, når du så rent faktisk udvikler dig ^-^

- Jeg ønsker dig virkelig al held og lykke med det! ^^

Kommentér på:
Når man er social angst og ensom

Annonce