{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Hårdt angrebet af øremider og mærkning (katte) {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Dette er et ikke-hunderelateret spørgsmål, men jeg tror (ved), at der også sidder nogle kattemennesker derude. smiley

Sagen er den, at jeg skal hente to katte. De er brødre og søde, rare, kælne katte. MEN!
De er meget hårdt angrebet af øremider (går jeg ud fra, at det er). Hende, der har dem nu, har desværre ikke helt magtet dem (altså ifht. dyrlæge mv.), så det har bare fået lov at stå til, hvilket betyder, at det ser ud til at have udviklet sig til noget betændelse. I al fald er der nogle steder i øret lidt gullige skorper, specielt ved den ene kat.

De skal selvfølgelig behandles, men når de er så hårdt angrebet, skal vi så regne med at dyrlægen skal rense ørerne op først? Jeg tvivler nemlig på, at det er muligt blot at dryppe dem i ørerne med et middel så slemt, som det er.
Derudover: de skal velsagtens holdes adskilt fra vores andre katte for at undgå smitte, indtil de er færdigbehandlede (eller i gang med behandling)? Det samme med mærkning - vi hælder lidt til at få dem chippet, men de skal vel også være fri for øremider, hvis de skal øremærkes, ikke?
Endeligt virker særligt den ene kat lidt 'snøvlet' - lidt som om han er stoppet i næsen. Derudover har han en tendens til at savle lidt, men der er ikke noget at se i munden. Kan det være pga. øremider?

Jeg håber, at det var til at finde rundt i mine spørgsmål. smiley Jeg vil bare gerne kunne forberede mig nogenlunde på, hvad der skal gøres. Vi bestiller selvfølgelig en tid hos dyrlægen, inden de kommer hjem og tager dem derhen, når vi har hentet dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hårdt angrebet af øremider og mærkning (katte)
  • #1   14. maj 2015 Jeg har hentet loppe- og øremide befængte killinger. Der var dog ikke skorper i ørerne, men det var ret slemt. Er der helt lukket ind til øregangen, så bliver dyrlægen nok nødt til at rense først, og nej, tror ikke du kan øremærke indtil ørerne er fine igen. Jeg holdte ikke kattene adskilte fordi det ikke var muligt dengang (voksne katte er mindre modtagelige), men det er bestemt en god ide at gøre det. Huske at øremider også kan smitte fra kat til hund.

    Jeg ville være mere bekymret overfor snøvleriet og savleriet. Det kan skyldes dårlige forhold og stress, det ser man tit hos katte, men det kan også være andet, så ville pga. det alene holde dem adskilt fra jeres andre katte. Tror ikke det er øremiderne der er skyld i det.


  • #2   14. maj 2015 De kan sagtens blive øremærket selvom de har ørermider. Jeg vil anbefale øremærkning fremfor chip, da ikke mange har deres kat registret og derfor forventer man ikke at den er det hvis ikke man kan se det(hvis uheldet skulle være ude).
    Mig bekendt så kan ørermider ikke have noget med luftvejene at gøre. Når du nu har katte i forvejen ville jeg ligge vejen forbi dyrlægen inden jeg tog dem med hjem, simplethen for at udelukke at det kan være noget smitsomt.


  • #4   14. maj 2015 Snøvleri kan sagtens være forstadie til kattesyge eller katte influenza.

    Og det ville jeg være meget mere bekymret for, for det smitter grelt og grimt smiley


  • #5   14. maj 2015 Tak for svar alle tre. smiley

    Der er ikke fuldstændig lukket ind til øregangen, men den virker noget hævet og rød, givet grundet irritation.
    Jeg tænker næsten, at vi må se, om vi kan finde ud af en form for karantæne-løsning og så være ekstra opmærksomme på ikke at få rørt ved Alma og de andre katte, når vi har snakket med dem.

    Jeg er nemlig også knap så glad for det snøvleri. Umiddelbart ser de ellers fine ud - klare øjne, OK pels og ved rimelig huld. Men jeg må overlade det til dyrlægen at undersøge ham nærmere.

    Vi har haft lidt samme tanker ifht. øremærkning. Vores to andre er blot mærkede i ørerne, men vi påtænker at få dem chippet, da farven efterhånden er blevet lidt gnidret og tallene sværere at tyde. Så måske ender vi med at få gjort begge dele. Mit håb er så, at folk kan se, at de er mærkede i ørerne, og hvis det så ikke er til at læse, tænker de, at de måske har chip også.

    De er nogle skønne katte, og vedkommende spurgte os direkte - så fik jeg hurtigt overbevist mine forældre og vupti, så er de snart en del af husholdningen. smiley

    Ifht. neutralisering - det er vel bedst? Vores to andre katte er også hankatte (kastrater), men de to tilflyttere er begge intakte - men slåsser i al fald ikke med hinanden. De virker generelt meget stille og rolige, strejfer ikke (er udekatte), men det kan måske være en fordel i forhold til sammenføringen med de andre...?


  • #6   14. maj 2015 Puha, TG, det er godt nok min frygt. smiley
    Har ikke personlige erfaringer, men Google-resultaterne er godt nok ikke rare.


  • #7   14. maj 2015 Jeg ville få dem testet for Fiv og FeLV og hold dem for guds skyld adskilt, indtil i ved, hvad disse misser fejler. Øremider smitter som sagt også til hunde. Man kan ved neutralisation evt. nøjes med at få skrevet C eller chip i ørerne, hvis i vil have dem chippet. Der kan være flere fordele ved chip, blandt andet hvis i senere vil have en chipkattelem. smiley

    Hold øje med om de også har dårlig mave. Katte der har levet under dårlige forhold har ofte tarmparasitter.


  • #8   14. maj 2015 Nu er det ikke for at male fanden på væggen, men deres rolige sind og det at de ikke slås eller løber væk, kan også være fordi de er syge.

    Susanne: En chip kattelem fungere mig bekendt med en chip i halsbåndet. Det er altså ikke den chip man putter ind under huden og registrere katten med.


  • #9   14. maj 2015 Tak for svar - de udvikler sig da efterhånden til lidt af et projekt, de to kære små. smiley
    Jeg synes blot, at det er godt, at du deler de tanker, About. Umiddelbart virker de bare ret friske (springer i træer, fanger mus, leger), og jeg tænkte umiddelbart, at de vil være mere 'dvaske', hvis det var grundet sygdom - men det kan jo selvfølgelig ikke udelukkes.

    Afføring er fin - ejer havde på et tidspunkt problemer med, at de lavede meget og overalt (men ikke tyndt), men det forsvandt ved foderskift (de blev fodret med foder fra LIDL før).


  • #10   14. maj 2015 AboutMyDogs, jo der findes OGSÅ en chiplem, der registrerer den chip, de har under huden. smiley

  • #11   14. maj 2015 Fiv og FeLV er de hurtig testet for. De får et prik i foden, hvor der tages nogle dråber blod på et stykke glas, og svaret får man med det samme. Det er heller ikke det, der vælter budgettet. smiley

  • #12   14. maj 2015 Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om det før, Susanne. Men tak for at bringe det på bane. smiley

  • #13   14. maj 2015 Jeg ville bestemt neutralisere. Ikke kun pga. slåskampe, men fordi det slet ikke er det samme at have intakte katte som det er at have intakte hunde. Der er langt større problemer med strinten og strejfen med hankattene, og løbetider med hunkattene.

  • #14   14. maj 2015 Ja, fertile katte er nogle grise. Mine bliver også neutraliseret, når de er færdige i opdrættet. smiley

Kommentér på:
Hårdt angrebet af øremider og mærkning (katte)

Annonce