{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.707 visninger | Oprettet:

Hunde og katte - jeg undre mig? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg ud over hundene også to katte. Af denne årsag er jeg også i diverse kattegrupper osv. og jeg må helt ærligt indrømme at holdningen hos en del katteejere gør jeg sagtens kan forstå hvorfor så mange er trætte af katte (eller vel i grunden deres ejere)
I denne tid er der at hav af dyr som har unger og jeg passer vældig på at Salik ikke genere dem når vi er ude at gå. Han er en blanding med et enormt jagnitstink og intet ville være mere naturligt for ham end at jage og dræbe harekillinger, rålam og andet godt. Men det får han naturligvis ikke lov til. Hos en del katteejere gælder der åbenbart at helt andet moralkodeks. I en del af de kattegrupper jeg er i juble folk og ønsker tillykke når katten kommer hjem med døde eller halvdøde harekillinger, egern osv. Jeg undres over hvor forskelle er?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde og katte - jeg undre mig?
  • #1   2. jul 2015 Hmmm jeg har ikke kat, men synes generelt (ja en lidt slem generalisering), at katteejere bare trækker på skuldrene... sådan er katte jo. Samme problematik med katte, som overskider andres haver, og specielt børns sandkasser. Hører ret ofte den med, at katten jo er sin egen, og den gør hvad den vil.



  • #3   2. jul 2015 Tja, hvad skal jeg sige. Mine går inde eller i løbegård, men jeg har da overvejet at købe kyller til mine hankatte. smiley

    Vi er nogle stykker, der gang på gang forsøger at argumentere for, at man holder sin kat på egen matrikel. Ved nogle få virker det. Andre bliver fornærmede og forlader gruppen.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #4   2. jul 2015 Åh ja, det er jo kattens natur... smiley

    Jeg spurgte engang én af kvarterets kattejere, om jeg så bare kunne lade mine hunde løbe frit rundt og nakke katte. Dét er jo tilsyneladende deres natur - de vil i hvert fald meget gerne. Hold k...., hvor blev hun sur smiley


  • #5   2. jul 2015 Noget jeg virkelig ikke kan fatte er at hvis et kat river et barn, er det barnet skyld at det forstyrrede katten, men hvis en hund vil være i fred og et barn bliver ved med at prikke til den og den så 'knurre' så er det hunden der skal bliver skældt ud på smiley -det er sket så mange gange har og jeg bliver lige sur hver gang smiley

  • #6   2. jul 2015 Det er desværre også den ligegyldighed jeg oplever fra mange katteejere.
    Det samme gælder jo i forhold til at lade
    Kattene løbe frit
    Hvis man siger til en katteejer at den skal holdes på egen matrikel, går de fleste helt i selvsving, det er jo unaturligt, men mon ikke de fleste ville blive halvsure hvis en fremmed hund rendte i deres have

    En dag vi var nede på et engområde med hundene, her hvor vi bor, kom der en meget vred dame ud fra sin have og sagde at det måtte vi ikke for de var altså nogle der havde katte der rendte der, og vi skulle desuden tænke på vildt livet
    Øh det var da de to mest modstridende udsagn i samme åndedrag, jeg længe har hørt


  • #7   2. jul 2015 Katte er åbenbart sådan et dyr man anskaffer, når man egentlig ikke gider ansvaret der følger med et kæledyr....

    Katteejere er virkelig en gruppe mennesker jeg får lyst til ruske og råbe af. De ansvarlige undtaget naturligvis.


  • #9   2. jul 2015 Katteejere er et spøjst folkefærd, og det siger jeg selvom jeg har haft kat i mange år smiley
    Jeg har altid kun haft indendørskatte, som oven i købet er neutraliseret/øremærket, og det har jeg måtte "forsvare" adskillige gange, da den generelle holdning er at katte jo skal have deres frihed og lov til at følge deres naturlige instinkter smiley

    Jeg hader at køre hjem midt om natten, her i sommerperioden, for det myldrer med katte der nyder deres frihed. Jeg vil så nødig køre en kat (eller andet levende væsen ned), men det kan for det første være svært at undgå, og for det andet kan det resultere i at jeg så får skylden for en evt. ulykke.
    Min bil stinker jævnligt af kattepis, når jeg retter blæserretning mod fødderne, pga. at genboens katte strinter på min bil.
    Så jeg er helt klart tilhænger af ansvarsbevidste katteejere, som lever op til deres ansvar, og holder katten på egen matrikel. Alt andet er ansvarsløst, i min verden.


  • #12   2. jul 2015 Det står jo katte ejere frit for at lufte katten i snor og evt. finde indhegnede områder at slippe den.
    Jeg bor i byen i et stor bolig byggeri og her er der en dame der lufter sin kat i snor, det fungere fint, så der er ingen undskyldning for bare at åbne døren og slippe sit ansvar med begrundelsen at katten har brug for oplevelser.
    Da jeg havde ilder blev han ofte luftet i snor, så kan det ikke være et problem med en kat, ellers må man jo undvære at holde kat.


  • #13   2. jul 2015 Jeg kender en her på Vesterbro, som går ture med sin kat ... det synes jeg er super fedt, og den oplever en masse.

  • #15   2. jul 2015 For det første, du behøver ikke vrisse af mig.
    for det andet kan du vel benytte de samme bold baner som jeg bruger til hunden, det er ikke så svært hvis man vil.


  • #16   2. jul 2015 Jeg deler helt samme undren! Jeg har altid haft hunde med meget kraftige jagtinstinkter = hunde man ikke bare sådan lader løbe løse rundt. Vores hunde har altid fået lov at udleve deres instinkter ved at holde mus, rotter, mink og andre skadedyr væk fra grunden - og ja, det gør de jo ilfg. en terriers natur ved at slå dem ihjel. En af dem var også rigtig god til at tage skovspurve. Vores naboer har katte og de gør præcis det samme. Alligevel faldt det en af nabokatteejerne for brystet, da de så min gamle Daffytøs nappe en skovspurv i flugten. Samme nabo havde pralet med at deres kat ofte kom hjem med spætter (dem har vi mange af her) smiley Hvori mon den store forskel bestod - bortset fra at min hund ikke nøjedes med at slå byttet halvt ihjel for at muntre sig lidt med det, men slog det ihjel med det samme smiley

  • #17   2. jul 2015 Isabelle: Nej, jeg går ikke tur med mine katte, selvom de i teorien godt kunne lære det.
    Til gengæld har jeg valgt at have en race (perser) som ikke har et voldsomt stort motionsbehov. De har i mange år haft adgang til en stor løbegård, som jeg desværre måtte nedlægge pga. at jeg fik nye naboer (med hund), da mine egne hunde også havde adgang til løbegården, og jeg var bange for at de ville gø for meget af naboens hund, mens jeg var på job.
    Både hunde og katte har behov for motion/nye oplevelser, men de lever på vores præmisser her i Dk. Hvor det er nødvendigt at tage hensyn til hinanden, fordi vi bor så tæt på naboen.


  • #21   2. jul 2015 Jeg synes det er synd med alle de katte der bliver kørt ned. Det synes jeg ikke er, at tage ansvar for sine dyr. Der er jo ingen der holder folk fra at gå tur med deres kat i snor. Da jeg boede i lejlighed var der faktisk en dame der luftede sin racekat i snor. Hun gav den så lov til at skide i børnenes sandkasse, hvilket jo er klamt, men ud kom den da. Jeg tror det handler mest om at folk ikke gider at tage ansvar for deres katte. Det er jo nemt bare at lukke dem ud og så kommer de jo nok hjem igen.
    Jeg er ret ligeglad med om der kommer katte ind på vores grund, for de er der ikke særlig længe med de hunde vi har. Og ja mine hunde må gerne fange mus og nej jeg har ikke ondt at musen.


  • #22   2. jul 2015 Isabelle: I teorien kan jeg godt følge dig, og så alligevel ikke. Forestil dig et ramaskrig, hvis din nye nabo besluttede at lade sine 2 store rottweilere løbe løs i dit kvarter ? Fordi det er hundens natur.
    Eller den lokale bondemand havde det helt fint med at hans køer giv på rov i din nyanlagte køkkenhave.
    Uanset hvordan man end vender og drejer det, så er husdyr/kæledyr vores ansvar, og vi har pligt til at tage hensyn til hinanden.


  • #26   2. jul 2015 Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig aktiv i kattegrupper fordi der ofte er en del "ekstreme" katteejere derinde, hvor de er hurtig til at stemple en som dårlig katteejere og det ikke kun mht. udekatte/indekatte (der er også nogle hundeejere herinde som er på samme måde, men dog knap så mange).

    Jeg holder mig dog også fra visse hundegrupper, men det er så som regel med omvendt fortegn. Dem tror jeg de fleste af os kender. smiley

    Det er først efter jeg er flyttet på landet at jeg har udekatte. Her er de nødvendige for at kontrollere bestanden af mus. Så vidt jeg kan se, så holder de sig nu også inden for en vis radius. Ellers har jeg altid haft indekatte m. indhegnet udeområde eller lign. (hvilket jeg stadigvæk har), fordi mine katte ikke skal bidrage til en unaturlig bestand af rovdyr i et område eller genere naboer. Mine forældre bor i byen og er meget generet af naboens katte der bruger deres have og dørmåtte som toilet og det kan bare ikke være rigtig at det skal være sådan.

    For mig er der absolut ingen forskel på hvis min kat hvæser/kradser eller min hund knurrer/markerer. Gør de det, så er det fordi deres grænser er blevet voldsomt overskredet, og så er det mig som har fejlet og ikke beskyttet dem godt nok.


  • #27   2. jul 2015 Trine G: Så lad os ændre rottweiler til at være 2 store engelske mastiffer i stedet smiley Ændrer det ved billedet, af 2 monsterstore, frygtindgydende hunde, som kommer løbende mod dig og dine hunde/børn, måske de er fredelige, måske ikke ?

  • #28   2. jul 2015 Selvfølgelig skal katte aktiveres. Manglende aktivering gør også katte bimse i bøtten. Men hvis man ellers gider, så er det ikke svært at aktivere sin kat i egen have. Den har brug for at bruge sine jagtinstinkter, men det kan jo gøres via leg. Man kan omdanne sin have til et kattejagtparadis, hvis man vil..

    Jeg kommer aldrig til at forstå hvordan det kan være kærlighed til katten, at lukke den ud, så den kan blive kørt i smadder/nakket af en hund/blive lukket inde i et skur så den dør af tørst og sult/ osv. osv.
    På landet kan forholdene være anderledes, og katte har en funktion der kræver de løber frit.
    Men inde i byen giver det ikke meget mening at lade dem rende..


  • #33   2. jul 2015 Fint nok at man gerne vil give sine katte/hunde et frit liv, det kan jeg sagtens følge. MEN hvorfor skal jeg, som bilist, belemres med at zigzagge mellem folks løse kæledyr, hver dag ?
    Nå, jeg må på job, og håbe på at jeg ikke rammer en kat/hund på min vej. God dag til jer alle smiley


  • #34   2. jul 2015 Det synes jeg ikke du har ret i Isabelle. Det er ikke at tage ansvar at lade sine katte krydse motor-og landeveje og være til fare for dem selv og andre. Det ville du jo heller aldrig gøre med en hund. Så kan man jo heller ikke tillade sig at blive sur hvis man der bliver banket på døren en dag og der står et menneske (som sikkert har det rigtig dårligt), som har kørt ens kat ned lige foran den hjem. Det har min kæreste gjort. Han kunne ikke gøre noget for at undgå det. Det er fandme ikke sjovt at skulle fortælle en mor og 2 små børn at man altså er kommet til at køre deres kat ned. Lovmæssig er det jo heller ikke lovligt at lade sine dyr løbe rundt uden opsyn.

  • #38   2. jul 2015 Jeg kan ikke se hvorfor kattejere ikke skal overholde loven
    Folk skriger op hvis en eller anden går rundt med en gammel ambull uden mundkurv. Men katteejere behøver ikke holde loven fordi det er naturligt for katte at rende frit rundt
    Jeg er træt af katteridser på bilen
    Og kattelort i hele haven (som mine hunde æder lækkert)
    Og næste sommer har jeg et barn på 1 år
    Det kunne være super rart at kunne have en sandkasse der ikke skal være et fort for ikke at blive fyldt med lort.

    Og så er der oven i købet dem der mener at jeg bør holde mine hunde under konstant opsyn i min egen have, i tilfælde af at de pelser en kat smiley

    Og nej jeg synes ikke det er ok at en kat skal være spærret inde og aldrig opleve noget
    Men derfor har jeg heller ikke kat, for jeg gider simpelthen ikke gøre det der skal til for at den kan have det godt med kun at være på min grund


  • #40   2. jul 2015 Ja, jeg tror mange katteejere ser på det som om dét at slæbe små dyr med hjem er kattens natur; og tænker ikke over, at det jo sådan set er lige så meget hundens natur - ligesom hunden der jagter deres kat smiley (ikke fordi, at den skal gøre det - men er jo også "hundens natur")
    Men derudover må jeg da indrømme at jeg ikke bifalder, at man kun har kat indendørs. For mig at se kan kradsetræ og aktiviteter indendørs ikke måle sig med den stimulering, dyret får udenfor - her sidestiller jeg altså helt hunde og katte, da jeg mener at katte har PRÆCIS lige så meget brug for at blive stimuleret udenfor som hunde har. Alt andet er i min optik lige så hamrende synd som hvis din hund aldrig kom udenfor.


  • #44   2. jul 2015 Men jeg synes så altså heller ikke bare man kan hegne haven ind og så er man sgu den bedste kattejer nogensinde. At stimulere en hund betyder ikke at man bare lukker den ud i haven - og lige så mener jeg heller ikke, at du stimulerer din kat ved bare at lukke den ud i haven. For mig går "indhegning af have" hånd i hånd med anskaffelse af aktiviteter til katten og ikke bare et stykke fladt jord hvor den lige kan gå rundt og mærke græsset smiley

  • #45   2. jul 2015 Hvor er jeg dog glad for at jeg bor i det åbne land med afstand til naboer, hvor alles katte inklusiv min ege render frit.
    Og ja, jeg tager en risiko på hans vegne. Men jeg har haft indekatte, jeg har haft løbegårdskatte, og jeg flyttede hertil og gav mine katte mere frihed, og kors hvor de nød det.
    Jeg mistede en af kattene på grund af det frie liv, og det var frygteligt, men når jeg ser, hvor godt min nuværende kat trives med sit frie liv, så vil jeg ikke ændre det. Til gengæld ville jeg ikke turde gøre det samme inde i byen.

    Jeg har venner, der har haft gået med kat i snor, og jeg har mødt andre, der har gjort det, men jeg har endnu til gode at se en kat, der ser ud til at nyde det.


  • #48   2. jul 2015 Nu får jeg på puklen.

    Hvis argumentet er, at katte ikke kan trives ved ikke at strejfe på egen hånd, jamen så må man jo bare lade være med at have kat og sætte katte i verden. Loven siger immervæk noget andet, og er man ikke i stand til både at følge den og give sin kat et indholdsrigt liv, så må man jo finde noget andet at gå op i.

    Det kan ikke passe, at det skal gå ud over f.eks. vildt, at nogle mennesker af egoistiske årsager så vælger at holde kat.

    Jeg kan godt lide katte, og jeg har også familie med fritgående katte, men det ændrer ikke på min holdning. Lov er lov.

    Det er vel ikke meget anderledes end så mange andre dyr, som frarådes at holde, hvis man ikke kan give de optimale betingelser indenfor lovens rammer.


  • #49   2. jul 2015 Jeg synes det er et svært emne. Men synes da bestemt katte ejere skal tage ansvar for deres dyr.
    På den ene side forstår jeg godt dem der lader deres katte løbe frit, og de genere ikke mig fordi de løber igennem haven, MEN lige præcis mit problem består I at jeg har to små hunde, og lucky gør altså hver gang der er en kat I haven og beder den skride, det resultere I at hans gøen er generende for mine naboer på trælse tidspunkter, fordi nogens kat er I min have.
    Derudover er der en stor hankat der render rundt I vores have og den og lucky ryger altså I totterne på hinanden smiley
    Heldigvis har den indtil nu holdt sig på den anden side af hegnet, for vi har et lille stykke der ikke er hegnet ind. Men det var så slemt til sidst med gøen og gå I totterne (den kat kommer tit) at jeg måtte sætte noget op I den ende af haven så lucky ikke kan se den.
    Det kan da ikke passe at mine hunde ikke kan være I fred I vores egen have.
    Jeg ved desværre ikke hvor katten bor og den smutter når jeg kommer.


  • #50   2. jul 2015 Ens hunde kan altså også nemt komme til skade i kamp med en kat
    Det er da ikke fedt at skulle have udgifter ved at have andres dyr rendende


  • #53   2. jul 2015 Ditte det er jo det jeg frygter og den kat er altså dobbelt så stor som lucky og meget større en rosa, så jeg ved da godt hvem der ville komme mest til skade I sådan en kamp, den har jo både tænder og klør. smiley

  • #54   2. jul 2015 Præcis My only
    Og det er jo en lille hund du har
    Min Link (engelsk bulldog) blev revet i øjet af en kat i vores have
    Der skete heldigvis ikke permanent skade
    Men det kostede da lige over 1700 kr hos dr dyr


  • #55   2. jul 2015 Nu er katte ikke hunde. Jeg har aldrig oplevet at mine indekatte mistrives, lige på nær en gang hvor der var ubalance i flokken - og sammenligner jeg indekattene med udekattene, så virker de alle veltilpassede og afbalancerede. Det er en ting at man ikke pludselig kan forvente at en udekat skal være indekat, men det er ikke ensbetydende med at indekatte keder sig eller har et sørgeligt liv.

    Vore udekatte har et større territorie end indekattene, men det område de naturligt bevæger sig rundt på kommer f.eks. slet ikke i nærheden af den distance Lia og jeg går på bare en af de helt korte tisseture. Og på nær når de jager ude på marken så holder de sig altid omkring huset.

    Jeg kan godt sætte mig ind i tankegangen, selvom jeg ikke er enig, jeg har det på samme måde med fugle, hvilket er en af grundene til at jeg ikke har dem længere, men har man det sådan, så bør man ikke have kat med mindre man bor et sted hvor den ikke generer naboer og hvor risikoen for at den forårsager en ulykke ved at løbe ud på vejen er minimal. Må indrømme at jeg bliver simpelthen så ked af det når jeg ser en trafikdræbt kat i vejkanten.

    Der er jo også rigtig meget som ikke er naturligt for en hund, men som vi lærer den. Derfor kan den jo sagtens være glad og have en god livskvalitet alligevel.


  • #56   2. jul 2015 Hvor er jeg dog glad for, at mine katte er indekatte og ikke bliver ofre for sindsyge mennesker, der mener, at alle katte skal dø. Og jo indekatte kan sagtens stimuleres, hvis man gider.

  • #57   2. jul 2015 En af mine veninder opdrætter skovkatte. Hendes katte er indekatte med adgang til en stor voliere. Jeg synes bestemt ikke at de katte lader til at lide nogen nød over ikke at komme ud og rende frit rundt.
    Jeg hører også til dem der bliver trist ved synet af en trafikdræbt kat i vejkanten og kan ikke lade være med at tænke på om nogen mon savner den og håber på at den døde hurtigt. Forrige vinter kørte jeg forbi en kat der lå i vejkanten. Den var IKKE død endnu. Det var en flot lys langhåret kat med sort maske og sorte poter og den så meget 'racekatteagtig' ud. Den døde desværre inden jeg nåede dyrlægen.
    Jeg har så svært ved at forlige mig med den indstilling at det er en risiko man må regne med når man har kat. Vi passede engang en nabos kat i en sommerferie. Det gik fint indtil to dage før de skulle komme hjem. Så fandt jeg den liggende død oppe på hovedvejen. Det var da rimeligt trælst at fortælle dem og overrække dem liget (som jeg frøs ned, så ikke der skulle gå mider i den, da det var en varm sommer).


  • #58   2. jul 2015 For mig ville det være en ret traumatisk oplevelse at køre en kat ned. Og jeg synes sådan set ikke det er en ok situation at sætte andre mennesker i, og det kan jo ret nemt undgåes....

  • #59   2. jul 2015 Jeg har kørt en kat ned, og den løb fra stedet, så jeg ikke kunne finde den....DET var ikke fedt.

  • #61   2. jul 2015 Jeg ville godt nok også blive ked af set hvis jeg kørte en kat ned

  • #63   2. jul 2015 Jeg har mine to NFO piger fra en opdrætter, der desværre er stoppet med opdræt. Hun har 5.000 m2 grund hegnet ind, hvor der blandt andet er noget granskov, og hvor de har lavet "hytter" i træerne til kattene. smiley

  • #65   2. jul 2015 Det kommer nu an på katten. Ved vores udekatte siger det lige zak, så er nakken knækket. Herefter bliver musen spist i tre mundfulde med hud, hår og hele molevitten. Der bliver ikke leget med noget. Den eneste gang jeg har set halvlevende mus var da missemor havde dem med hjem til killingerne så de kunne øve sig.

    Min Maine Coon tog engang en spurv der fløj ind over udeområdet. Der sagde det også bare kvas. Tror fuglen var død inden katten landede igen.


  • #67   2. jul 2015 Her bliver alt spist på nær spidsmus og rotter. Dem får jeg så til gengæld som gave. Har heldigvis kun fået to rotter i årenes løb, for det er nogle "halvstore" dyr at skulle skille sig af med. smiley

  • #68   2. jul 2015 Jeg lærer aldrig at forstå ideen med katte som er lukket inde;) men det er nok fordi katte for mig ikke er kæledyr, de er nyttedyr smiley
    Uden katte ville vi være nødt til at bruge gift for at holde mus og rotter nede;) kattene tager rigtig mange gnavere og er helt uundværlige, de er da også søde og kærlige, men de er her fordi de udfylder en opgave;)


  • #70   2. jul 2015 De her vokser op og hjælper til på gården og søde jo det er de da, men de har et arbejde foran sig, de kommer til at tjene til føde, dyrlæge m.m smiley

    profilbillede
  • #75   2. jul 2015 Hvis du fodrer dine katte godt og sørger for at der er det rigtige antal det vil sige ikke for mange, så vil de tage deres foretrukkende bytte det vil sige mus og rotter, jo der kan smutte en fugl eller lign en gang i mellem, men det er ikke ret tit vi ser dem komme hjem med andet end mus og rotter;)


  • #76   2. jul 2015 En Jack russel kan også nakke mus. Det gør det ikke mere rigtigt. Jeg kan dog bedre sætte mig ind i, hvorfor katte bruges i landbruget, og der er så formentlig også så langt til omkringliggende, at de ikke generer i hvert fald andre mennesker, men jeg kan ikke komme i tanke om en eneste grund til, at almindelige, private danskere skal lade deres katte strejfe.

    Under alle omstændigheder er de skide invasive overfor dyrelivet.


  • #80   2. jul 2015 Så er der os der er godt trætte af at folk absolut skal slippe deres katte løs. vi har ikke kat og vi ønsker heller ikke andres katte på grund stykket. Det kan ikke være rigtigt at vi skal sende min nevø på sygehus pga voldsom allergisk reaktion (2 gange sidste år), fordi folks kræ absolut skal ligge i havestolene/på trampolinen eller endnu værre i haveskuret oven på hynderne .

    At man skal fortælle ungen at desvære er hendes marsvin blevet dræbt af en kat.

    Eller som igår hvor min mormor ringede og bad mig om at skynde mig at komme, hun sad inde i stuen med lukket dør og turde ikke komme ud fordi der var en sur kat i HENDES hus , og ja min mormor er panisk angst for katte hvorfor skal hun så kæmpe med at turde være i egen have eller lukke sig inde i et andet rum. Nu vidste jeg hvor katten hørte til og var over og aflevere den med besked om at næste gang den kommer ind i mormors hus så afliver jeg lortet.


    Bor man ude på landet med langt til naboer så fred være med det at man har fritløbende katte. men som her midt inde i en by lige klods op og ned af naboer synes jeg ikke man kan tillade sig


  • #84   2. jul 2015 Det har jo ikke noget med naturen at gøre. Katte er ikke naturligt forekommende i Danmark. Katte holdes af egoistiske årsager, så kan ikke rigtigt se, at det kan sammenlignes med "naturen" i sin helhed.

  • #86   2. jul 2015 Nu har jeg ikke tamrotter mere, men da jeg havde og jeg fik et "Det er sååå synd dine katte ikke render ude" efterfuldt af et "Det er jo deres natur" så smed jeg lige et "Jamen så vil jeg da straks slippe både dem og mine tamrotter løs, det er jo også deres natur"

    Så syntes de faktisk det med mine katte var inde var en god ide *g*


  • #87   2. jul 2015 Jeg har ikke problemer med katte på landet hvor de har en funktion, selvom der stadig er risiko ved det og det rr frygteligt når de kommer ud på vejen osv. De skal selvfølgelig stadig passes og alt det. Det er noget helt andet inde I byen. Jeg bor altså ud til en ok stor vej inde I et område med rækkehuse og villaer på den anden side af vejen. Heller ikke langt fra motorvejen.
    Gik katten bare igennem haven, så fred være med det. Men at angribe min hund I MIN have er altså ikke ok!
    Når jeg møder katte på turen sammen med hundene tager jeg da også hensyn og lader dem ikke jagte dem, selvom lucky gerne ville løbe efter dem.

    Det med at de tager dyr, selvfølgelig er det synd, men slår de dem ihjel med det samme er det "OK" For mig.

    Jeg har heller ikke noget imod at ulvene er I dk og jeg elsker når jeg ser vildt livet. F.eks I dag da vi gik tur I området (er I sommerhus) og en hare løb lige ud foran os. Jeg fik hundene I kort snor og lod den smutte og gik så stille videre smiley


  • #88   2. jul 2015 Jeg har ikke problemer med katte på landet hvor de har en funktion, selvom der stadig er risiko ved det og det rr frygteligt når de kommer ud på vejen osv. De skal selvfølgelig stadig passes og alt det. Det er noget helt andet inde I byen. Jeg bor altså ud til en ok stor vej inde I et område med rækkehuse og villaer på den anden side af vejen. Heller ikke langt fra motorvejen.
    Gik katten bare igennem haven, så fred være med det. Men at angribe min hund I MIN have er altså ikke ok!
    Når jeg møder katte på turen sammen med hundene tager jeg da også hensyn og lader dem ikke jagte dem, selvom lucky gerne ville løbe efter dem.

    Det med at de tager dyr, selvfølgelig er det synd, men slår de dem ihjel med det samme er det "OK" For mig.

    Jeg har heller ikke noget imod at ulvene er I dk og jeg elsker når jeg ser vildt livet. F.eks I dag da vi gik tur I området (er I sommerhus) og en hare løb lige ud foran os. Jeg fik hundene I kort snor og lod den smutte og gik så stille videre smiley


  • #91   3. jul 2015 Jeg hader naboens katte. De sk*der i mine blomsterpotter, generer MINE katte, der går i løbegårde, og de p*sser på MINE ting og ødelægger disse. Jo, det er dælme generende. Jeg har overvejet at købe en fælde, og så må naboerne hente deres dyr hos dyrlægen og betale regningen.

  • #92   3. jul 2015 Her skider naboens kat på vores plæne, den er ikke så stor og det er hver gang min hund der får skylden selvom jeg samler op efter ham smiley

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #93   3. jul 2015 Isabelle: Problemets størrelse afhænger nok også lidt af antallet af fritløberkatte i nærområdet.

    Heromkring er det ved at være så slemt, at der på seneste generalforsamling i grundejerforeningen blev stillet forslag om, at der kun må holdes én hund eller kat pr. husstand. På en enkelt lille vej med omkring 40 huse (små rækkehuse på bittesmå grunde) er der ikke færre end 20 fritløbere, som slås i stor stil, jagter alt under labdradorstørrelse, vader ind i folks huse, hvis dørene står åbne, skider i haver og sandkasser, ridser bilerne...

    Selvfølgelig findes der større problemer i verden, men for beboerne i dén ende af bebyggelsen er kattene dæleme et stort problem.

    Jeg er lykkelig for, at jeg bor i en næsten "kattefri" del af bebyggelsen, men jeg gruer for, at forslaget om at begrænse antallet af husdyr pr. husstand bliver vedtaget. Mine naboer er ikke det mindste generet af mine hunde, men jeg kan gå hen og blive straffet, fordi andre ikke gider besvære sig med at holde styr på deres katte.


  • #94   3. jul 2015 Eva sådanne regler må ikke laves med tilbage virkede kraft.

  • #95   3. jul 2015 Nu bor jeg jo så på landet, og har hver aften i sommerhalvåret "fornøjelsen" af at zigzagge hjem ad landevejene, fordi folk synes at det er en god idé at katte skal løbe frit. Jeg hader tanken om at påkøre en kat, der er sgu langt til dyrlægen kl sent om natten, midt på en øde landevej på Lolland. Har desværre været vidne til at én af mine veninder påkørte en kat, på en lille hyggelig, smal og meget lidt befærdet vej her på Lolland. Det var frygteligt at se hvordan den spjættede i dødskramper (døde heldigvis meget hurtigt). Men det kunne jo altså være undgået, hvis katten havde været holdt på egen matrikel.
    Jeg har også ofte "fornøjelsen" af at min bil stinker af kattepis, fordi genboens katte strinter på kofangeren/fronten. "Skønt" smiley

    Jeg må indrømme, at jeg har meget svært ved at forstå det der argument med, at det jo er kattens natur at leve frit og gå på jagt. Ja undskyld mig, men det er jo ALLE vores hus- og kæledyrs natur at leve frit. Det gjorde de jo en gang, inden vi mennesker fik den geniale idé at udnytte deres forskellige talenter.
    Såvidt jeg ved, er katten det eneste af vores domesticerede dyr, som får lov at rende frit, og følge sine instinkter. Hvad er det lige der gør at kun katten har fortjent det ???
    Jeg ville nødigt leve i et samfund, hvor alle dyr fik lov at rende frit. Når vi mennesker tager ansvar for et kæle- eller nyttedyr, så forpligtiger vi os også til at det dyr ikke er til gene for omgivelserne.


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #96   3. jul 2015 Beltane: Det ved jeg, men jeg vil faktisk gerne have hund nr. 3...

  • #97   3. jul 2015 Hjemme hos os er haven hegnet ind. Kattene skal ikke rende frit, og de er neutraliseret og mærket. Jeg vil ikke have mine katte kørt ihjel eller mishandlet af andre mennesker. De skal ikke lide, hvis de bliver kørt ned af en bil.

    Jeg kan med god samvittighed lukke kattene ud, fordi jeg ved de render trygt i haven.
    Vi har ikke ret mange fugle i haven - det er nok grundet de 7 katte som bor her, men de tager en gang imellem en mus. Den er hurtigt død. De plejer ikke at lege med dem imens de er levende.

    Jeg har intet problem med andres katte - de kan ikke komme ind i vores have, så de generer ikke mine katte, og det må være folks eget ansvar, jeg synes da også at naboens kat er vældig sød! Men mine katte skal leve et sikkert liv i indhegnet have, så ved jeg altid hvor de er, og de slipper for mange skræmmer, sygdomme etc.

    De ser ikke ud til at kede sig smiley


  • #101   3. jul 2015 Katte tager harekillinger
    Det har jeg set flere gange
    Men ja jeg er helt enig i at katte ikke er det samme problem på landet som fx i et boligkvarter med en eller to ikke neutraliserede katte i hver eller hver anden husstand


  • #103   3. jul 2015 Nå jeg er glad for at høre jeg ikke er den eneste som undres og bestemt ikke synes det er i orden hvordan en gruppe af katteejere behandler deres katte på.
    Til det med at det ligger i kattens natur at løbe frit og jage osv. Ja bevares det kan det gøre. Men at dette bruges som argument for at lade katten gøre det – det forstår jeg ikke. Det ligger også i kattens natur ikke at være neutraliseret og så MINDST et kuld killinger om året. Er det så også et holdbart argument for ikke at neutralisere sine katte?
    Min hund Salik er en blanding af Husky (med kæmpe jagt og drabsinstinkt), Pointer (med kæmpe jagtinstinkt), Greyhound (med enormt jagtinstinkt og drabsinstinkt) og Border Collie (med masser af jagt instinkt (dog uden drabsinstinkt)). Jeg tror ikke man skal have en helt vildt livlig fantasi for at forestille sig hvordan hans jagtinstinkt er og hvor meget det ligger i hans natur at jage og dræbe mus, harer, kaniner, rådyr, får og sågar katte. Er det så i orden jeg lader ham tonse igennem i skov i jagt på rådyr? Er det ok han smutter ind til naboen og bider deres høns ihjel osv. bare fordi det er verdens mest naturlige ting for ham? Hvis nej – hvorfor er det så ikke ok han gør det hvis det er ok en kat gør det samme?
    Jeg synes det mindste man som dyreejer kan gøre er ikke kun at tage hensyn til sit dyr men også til dettes omverden. Det var bestemt ikke sjovt at se og høre min 5 årige niece komme grædende, panisk ind med sit døde marsvin imens hendes andet marsvin stadig blev jagtet rund i indhegningen af naboens kat (marsvinet måtte aflives da begge øjne var kradset i stykker). Helt ærligt sådan noget kan man som katteejer ikke være bekendt. Marsvinene var på egen matrikel i et marsvinesikret bur på en overdækket tresse. Men naboen kunne intet andet sige end at det var syn, men sådan var katte jo og hun kunne få penge til nye marsvin. Havde det nu været en hund som nogle have valgt at lade gå løs som havde forvildet sig ind på nogens matrikel, nået mast sig ind i en kattesikret have og bidt kattene ihjel (eller bidt en anden hund ihjel for den sags skyld) mon så ikke der var blevet reageret anderledes. For mig handler det ikke så meget om hvorvidt det er et marsvin eller en puddel som bliver slået ihjel af andres kæledyr (som andre ikke tager ansvar for) men netop at nogens kæledyr på lade livet fordi nogen synes deres dyr har ret til et frit liv.
    Når det kommer til gårdkatte som lever fri forholder det sig ofte sådan at grunden er så stor at katten bliver på denne. Derfor gælder loven stadig disse katte. Præcist som hvis man have en gårdhund.
    Når det kommer til argumentet om at katte som ikke for lov til at løbe frit på egen hånd ikke har et indholdsrigt liv så holder det simpelthen ikke. Det er helt op til katteejeren om katten har det eller ej. Men selvfølgelig skal katten have et indholdsrigt liv. Her hjemme kommer kattene ud på en stor indhegnet altan, en indhegnet tresse og så kommer de ud i snor for det har de naturligvis lært lige som jeg lærer en hvalp det. Derudover bliver begge katte trænet den ene Björk med klikker og Alma med lys (hun er døv). De kan en del forskellige tricks. De har også lov at arbejde for deres mad ved fx at få den ud af bolde, at klatre efter den, i paprør osv. Det passer bestemt ikke at katte ikke kan have et indholdsrigt liv bare fordi man ikke lader dem gå ude uden opsyn. Det kræver selvfølgelig noget af ejeren – og gider man ikke det burde man måske lade være med at anskaffe sig en kat – præcist som man burde lade være med at få hund hvis man ikke gider lægge det arbejde i det som det kræver at have den uden den er til gene for andre mennesker og samtidig har et dejligt og indholdsrigt liv.


  • #104   3. jul 2015 her er smukke Geo på tur og hun elsker det smiley Desuden bliver hun ikke kørt over, jagtet af hunde, kommer op at slås med andre katte, og genere ikke hende omverden. Hun er på tur hver dag og det er ganske problemfrit og til stor fornøjelse for Geo smiley

    profilbillede
  • #105   3. jul 2015 Vi har en kat, som har været indekat helt fra killing. Hun kommer med ud i snor når vi er ude, ellers befinder hun sig allerbedst snorkende i sengen. Hun lider absolut intet afsavn, fanger en mus i ny og næ, er glad og legesyg trods hendes efterhånden 7 år. Hun har været vant til at bo i lejlighed i byen, men nu hvor vi er flyttet "på landet" kommer hun noget mere ud, i snor. Til stor forundring for alle vores naboer undtaget en enkelt som selv har indekat. Hun går ture med hendes i snor, bortset fra når den får listet sig ud af haven og går tur på egen hånd. Derudover har "vi" 4-5 andre udekatte som også kommer igennem vores have af og til. Om de generer os? Nej, egentlig ikke. Vi bor "i byen på landet" - midt i et parcelhuskvarter, men vi har markerne der ligger rundt om. Huset vi har købt har stået tomt/været udlejet til ikke altid heldige mennesker igennem en årrække, så vi har en del mus stadigvæk. Det er god underholdning for kattene. For min skyld gør det nu ikke så meget at de er der. Naboens indekat følger jeg altid hjem når hun render fri, mest fordi jeg ved hvor ulykkelig ejeren bliver når hun ikke er hjemme. De andre katte får egentlig bare lov at passe sig selv så længe de ikke gør nogen synderlig skade. Hvis vores egen kat er ude i snor, bliver det jagtet væk fra matriklen, men ellers passer de egentlig sig selv. Men mon ikke det hele ændrer sig når der engang kommer en hund til vores familie. smiley

  • #106   3. jul 2015 Her er vores lækre Björk som hygger sig i kattesikret have

    profilbillede
  • #108   3. jul 2015 Og vores søde Alma som slapper af på vores store indhegnede altan

    profilbillede
  • #109   3. jul 2015 Ja hun er en perser exotic smiley Hun er sådan en dejlig kat. MASSER af energi, konstant igang med et aller andet, oversocial og meget meget samarbejdsvillig og dygtig til klikkertræning smiley

    profilbillede
  • #110   3. jul 2015 Jeg er så vild med dine katte CMP
    Det er sådan en køn race


  • #113   3. jul 2015 Jeg vil også være med. smiley Her er vores mens plæneklipperen var gået i stykker. Dét var lige sagen smiley

    profilbillede
  • #114   3. jul 2015 Ditte: tak ja jeg synes også de er skønne. Björk og Alma er samme race - begge EXOer men de er så forskellige som dag og nat. Bjôrk er hyper, ekstrem social, elsker alle osv. Alma er heeelt stille og rolig og elsker at ligge og putte med hundene,

    profilbillede
  • #115   3. jul 2015 Jamen jeg er helt skudt i de exotic katte
    De minder mig lidt om ugler med de store runde øjne
    De ser simpelthen så søde ud


  • #116   3. jul 2015 Isabelle: Sådan et bor også i min have. Vi har haft ende fra lille hvor hun som en tur til dyrlægen med brækket forben. Men det er et par år siden nu. Men hun bor stadig i have i en fuglekasse og havde til med unger der sidste år. Ganske tam og kommer gerne hele tæt på for at snuppe lidt lækkert smiley Her er hun i sommerpels smiley

    profilbillede
  • #117   3. jul 2015 og i fint vintertøj smiley

    profilbillede
  • #118   3. jul 2015 Åh, hvor er det bare nogen lækre katte. Elsker exotic smiley Når/hvis jeg en gang skal have kat igen, bliver det helt klart en exo. Efter mange år med perser, kan man godt blive en smule træt af pelspleje smiley

  • #119   3. jul 2015 Exo er nuttede. Jeg kan bare godt lide lidt større katte. smiley


  • #120   3. jul 2015 Det praktiske ved små katte er at man kan gå rundt med med under armen eller lige slynge dem om nakken. Det sker ikke med mine MCO, der skal jeg bruge begge hænder til at bære rundt på dem. Det savner jeg lidt, men så har jeg jo udekattene hvor jeg kan få afløb for min trang til at tulle rundt med katte.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #123   3. jul 2015 Hvor meget en kat skal opleve er ikke mit problem. Kender nu flere der både går og leger med deres kat. Hvis man har viljen er det ikke noget problem. Kan godt lide katte,men ønsker dem ikke på min grund.

    Har et sted jeg besøger hvor naboens kat holder til. Den forstår ikke den fare den er i,når min hund kommer. Så jeg skal gå og passe på om den er der og jage den væk,inden min hund får færten af den. Det er ikke rimeligt.

    Skulle det gå galt,vil naboen helt sikkert blive gal over det. Det er jeg ligeglad med,men syntes det er synd, hvis den kommer galt afsted. Man må tage ansvar for sine dyr og holde dem på egen grund.


  • #124   4. jul 2015 Jeg er også en af dem der har ramt en kat. Faktisk to. Første kat ramte jeg ikke "ordentligt" og den stak af. Jeg ledte og ledte men kunne ikke finde den. Det er altså ikke fedt!
    Anden kat ramte jeg så voldsomt at der ikke var noget kat tilbage, ramte den med bilen, kørte den over med fordæk OG bagdæk.
    Min bil har stadig en bule og en ødelagt tågelygte. Glasset mangler.
    Jeg bor ude på landet og jeg kunne sagtens have en kat. Men nej. Jeg skal ikke have en kat der genere naboen. Og holde den inde, det gider jeg ikke. Jeg vil have at dør og vinduer kan stå åbent når det passer mig.
    Jeg er RET træt af naboens kat der pisser op af min bil og så er den satme begyndt at true mine hunde igennem hegnet fordi det åbenbart er gået op for den at hundene ikke kan nå den.
    Ser jeg den ude ved bilen, så bliver den jagtet væk. Ser jeg den i min indhegnede have, så sender jeg hundene efter den.

    Og nej, jeg har intet imod katte. Men jeg gider ikke belemres med andres dyr.
    Mine hunde render heller ikke i naboens have.


  • #125   4. jul 2015 Er lige kommet hjem fra job, kører ca. 45 km, mest ad landevej. I dag så jeg 4 katte langs med landevejen, hvoraf 2 løb tværs over vejen (heldigvis ikke så tæt på at jeg måtte bremse op), en hare og en dødkørt fasan.
    I forgårs var der 5 katte, 3 harer og 1 pindsvin, og en dødkørt kat.
    Det gipper i mig hver evig eneste gang at jeg ser lysende øjne i vejkanten smiley
    Katte på landet holder sig desværre ikke kun hjemme på gården.


Kommentér på:
Hunde og katte - jeg undre mig?

Annonce