2.962 visninger
|
Oprettet:
13. dec 2010 Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Mand blev skambidt af politihund, hvor er min erstatning ? {{forumTopicSubject}}
http://gribskovlokalavis.dk/mand-blev-skambidt-af-politihund-hvor-er-min-erstatning/
Hvordan kan det lade sig gøre at en politihund angriber en sagesløs ældre mand, under træning, uden at det får konsekvenser ? Og han oven i købet må slås for at få erstatning ?
I min verden er politiet løbet fra deres ansvar i denne sag. Hvad mener du ?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.597
Jeg kender ikke lige det område, men lærer man ikke sådan noget på en lukket plads? Eller hvor "nogen" kan se både hvor hund og figurant befinder sig
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Men erstatning for at blive angrebet på den måde, burde han da have, også selvom han "kun" er pensionist, og derved ikke har mistet indkomst.
okt 2010
dec 2010
Jeg vil da nødig udsættes for samme behandling, så måske politiet skulle overveje at træne på lukkede pladser, så hr og fru Dk. kan gå i fred i skoven ?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Men må give krumme ret i at fejlen hvad erstatning angår, ikke er politiets -de afgør jo ikke hvem der får erstatning og hvor meget.
Undrer mig dog over at man træner den slags i sådan et område -kender ikke stedet, men det lyder jo som noget skov (= ikke den store oversigt osv) hvor der kommer en del mennesker... så er det da ikke smart at sende hunde ud på den måde. Hunden har velsagtens blot gjort som den har fået besked på og stoppet "den slemme mand"... som så bare var den forkerte i dette tilfælde. Men pensionisten har jo ret, hvis der færdes både børn, handicappede mm i området. Det lyder da halvfarligt
okt 2010
jan 2007
Så selvom jeg er åben for at det KAN have været nøjagtigt som han beskriver, så vælger jeg altså at ikke fare helt op over det... for det KAN være det ikke er helt korrekt.
okt 2010
Den skal jo netop slippe når den får besked af føreren og føreren burde slet ikke skulle helt hen til hunden før den gør det.
jan 2007
I så fald ville det vel ikke være utænkeligt at man, i den situation, kæmper imod med næb og klør og dermed egentligt uheldigvis informerer hunden om at den skal fortsætte
okt 2010
jan 2007
Jeg er blot åben for muligheden at han i "kampens hede", har opfattet situationen anderledes end den var.
Dermed mener jeg IKKE at han bare er en løgner e.l. overhovedet ikke. Men hvor mange af os har ikke prøvet at stå i en halvfarlig situation, hvor adrenalinen pumper mm. og så på den baggrund opfatter forløbet lidt anderledes end det egentligt var?
Et godt eksempel er jo den der med at det føles som om det tager TIMER før en ambulance når frem, når nogen er kommet slemt til skade.
Eller at det var en KÆMPE hund der angreb selvom den måske i virkeligheden blot var en standard labbestørrelse e.l.
Så, uden self at kunne vide det, og åben for muligheden at manden gengiver situationen helt nøjagtigt som den var, så er jeg blot osse åben for at det måske i virkeligheden ikke tog 2-3 min før hudneføreren ankom, og at hundens køber måske ikke ligefrem skulle vristes fra hinanden før den slap... selvom det måske virkede sådan for manden.
Igen: vi har kun den ene side af historien. Og jeg påstår på ingen måde at politihunde er så ufejlbarlige at den side kan være helt korrekt... Men det er ikke sikkert det er en 100% nøjagtig beskrivelse af hændelsen
jan 2007
hvis det er det samme politiets hunde lærer, kunne man vel godt forestille sig at en ellers veltrænet hund, bliver ved at bide, fordi personen bliver ved at "prøve at flygte" (set med hundens øjne altså)...
Jeg opfatter slet ikke situationen som i orden, og jeg mener ikke den slags bør kunne ske -alm lovlydige civile skal da ikke risikere at blive angrebet af en politihund.
Det var blot et bud på en grund til at den ikke slap med det samme
dec 2010
Det jeg har et problem med, er at man som civilist kan risikere at blive ufrivillig figurant for politiet. Og at politiet tilsyneladende ikke har givet en undskyldning/erkendt deres ansvar.
Jeg støtter absolut politiet i deres arbejde, og har de brug for at træne bidarbejde i en lokal skov, så spær dog skoven af, så ingen kommer til skade.
jan 2007
-i så fald skal der jo ændres på reglerne hvis de skal træne der.
Her hvor jeg bor, træner politiet af og til spor/eftersøgning i skoven, og har mere end en gang oplevet at komme på tværs af en hund + fører på opgave -det må da osse være generende for dem. Havde jeg vidst de trænede der, var jeg jo bare gået en anden vej, jeg kan godt leve med ikke lige at kunne gå på det sted den dag/de timer.
Men man begrunder det med at offentligheden skal have adgang til skoven mm... og mon ikke de samme regler gælder politiet?
dec 2010
Det er jo fint hvis de øver i at gå spor i skoven, for det vil jo være realistisk, at de kan komme på tværs af andre dyr, hunde, mennesker osv.
Men bidearbejde, bør da ikke trænes på steder, hvor civile kan komme i vejen ? Gad vide hvordan reglerne er på området ?
okt 2010
"Er det tilladt at skilte, at en ellers offentlig tilgængelig skov er lukket på grund af jagt?
Ja, men det er ikke et krav. Naturstyrelsen lukker ikke skovene, mens der er jagt, og skilter derfor heller ikke med det."
Om det gælder politiet ved jeg ikke det er hvertfald naturstyrrelsen der bestemmer sådan noget
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.371
Flextrafik er bestemt ikke noget at råbe hurra for..
Nu har vi for 3. gang i træk oplevet at min mor ikke har fået kørsel til sin fys.
Gør de noget ved det? Nej der kommer en slatten undskyldning..
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
Men det skal jo netop trænes, og det skal de nok stramme op på hvor de gør.
Erstatninger i Danmark for personskader på personer der ikke mister indkomst som følge af skaden er latterlige, og behandlingstiden er det også.
Taxa regningerne burde hundeførerne lade kaffedåsen betale
jan 2007
Det var mere sådan et "jeg forstår ikke hvorfor man ikke bare kan få lov at lukke skoven de timer"
Beltane -ved det har været diskuteret herinde en del gange det med jægere i skoven og på jægerforbundets hjemmeside har osse været artikler om det. Og det er altså noget med at offentlige skove må ikke lukkes (private må godt).
Housebuster -godt at vide. Og noget mere betryggende
okt 2010
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Selvfølgelig skal hunden slippe når den får besked på det. Man må også gå ud fra at poltiet selv kan se den er gal, siden hunden er taget væk fra tjeneste.
Man skal bare betale manden en rimelig erstatning. De har lavet en fejl og det kan ske.så skal man ikke til at kæmpe for sin ret bagefter.
At det ikke er politiet der har med det at gøre, ændre ikke på at systemet ikke er godt nok.det burde ske hurtig og problem frit.
okt 2010
jan 2012
Jeg mener så at hundeførerne eller politiforbundet burde vise lidt menneskelighed og spytte symbolsk i kassen, fordi de har klokket i det
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 83 Svar: 1.163
Gentagne gange har jeg læst en schæfer-ejer skrive her på HG:
- Der er nok en grund til, at netop de 13 racer blev forbudte -
( 11 nye racer blev forbudte for 5 år siden)......Aha
.... Der er netop en grund til, at schæferen ikke er på noget liste!
Det er lige præcis denne "råben" og generalisering af andre racer, når man selv ejer så potent en race, at jeg stadig ikke begriber!
http://ekstrabladet.dk/nationen/77-aarig-paa-skovtur-flaaet-af-politihund-i-sindssyg-blodrus/5701517
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Men sjovt nok så passer det ikke når medierne skriver om diverse hundeoverfald begået af de 13 racer. Der både lyver og overdriver medierne og man skal ikke tro på alt hvad de skriver! Men et citat om at Schæferhundens kæber måtte tvinges fra hinanden, DET passer når medierne skriver det? Jo jo...
Min egen race kan og vil aldrig blive så potent som de 13 racer på listen. For hvis den var det, så var den også på listen. En Schæfer er ikke en race for alle og enhver, nej, men der er milevidt forskel på omfanget af skaderne.
dec 2008
Hunden her har lært at have et fast bid. Når den så er oppe at kører og ikke lystre på slip,er det ikke rart for den der bliver bidt.
Sch kan hurtig komme på den liste. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Det eneste der skal til,er at ligeså mange som købte "kamp hunde" da de var på mode,vælger at købe Sch. Det tror jeg så ikke sker,for den er for aktiv og ikke spændende nok.
aug 2008
dec 2008
aug 2008
aug 2008
Det jeg svare på er at det er trættende at der skal peges fingre. Sådan generelt. Ikke bare i denne tråd. Jeg har jo som sagt slet ikke nået at kommentere på denne hændelse. Så lad være med at skrive ting jeg ikke har skrevet.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.316
aug 2008
dec 2010
Selv i denne tråd siger du, og jeg citerer: "Min egen race kan og vil aldrig blive så potent som de 13 racer på listen"
Undskyld mig, men hvad bygger du det på ? Muskelhundeejere bliver konstant beskyldt for at være naive, og nægte at acceptere hvor farlige disse hunde potentielt kan være. Her står vi så med en schæferejer, som også benægter hvor farlig egen race kan være !! Samtidig med at du hysterisk råber op om at farlige hunde skal forbydes. Dobbeltmoral er IKKE dobbelt så godt, som moral !
Dette link viser dødsfald, som følge af hundeangreb i USA, gennem rigtigt mange år:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States
"Sjovt nok" er schæferen ansvarlig for en del dødsfald gennem årene. Så forklar mig lige hvorfor schæfer er mindre farlig end én af de forbudte racer ???
Jeg ønsker ikke at pege fingre af andre racer, for jeg mener ikke at det er hunderacen som er problemet, men derimod ejeren.
Jeg har kendt en del skønne schæferhunde igennem mit liv, og det er dejlige hunde, med den rette ejer. Er ejeren et uansvarligt fjols, kan en schæfer være nøjagtigt lige så farlig, og dødelig som en pittbull. Det kan alle store racer, selv labrador.
I denne historie, tænker jeg ikke at hunden som sådan har gjort noget forkert, den er vel bare sendt på forbryder jagt af sin fører ? At den ikke slipper med det samme, kan jo også skyldes at den er trænet til at holde fast, så længe at byttet stritter imod. Det er så bare rigtigt trist at byttet i dette tilfælde var en uskyldig ældre mand
Det er uden tvivl et uheld, men det ville klæde politiet at tage ansvar, og give en kæmpe undskyldning.
Samt fremover kun træne bidearbejde på egnede steder, hvor civilister ikke risikerer at få en hund i armen.
Mon ikke det kunne lade sig gøre at sætte advarselsskilte op, hvis man træner i en offentlig skov ? Noget i stil med at: Her træner politiet fra klokken dit til klokken dat. Ingen adgang.
dec 2010
Labrador er faktisk også med på listen fra USA over hunde som har været involveret i angreb på mennesker, med dødelig udgang.
dec 2010
dec 2008
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.316
Det er hverken godt for "vores" retssikkerhed, eller retfærdighedssans i den forbindelse, at der i dén grad gøres forskel.
Jeg kan godt være nervøs for, at sager som bl.a. denne ender med at munde ud i nogle kedelige Amerikanske tilstande, hvor der mange steder er en, mildt beskrevet, forbeholden indstilling til politiets autoritet.
dec 2008
Der er forskel på en politihund og så en privat. Man bruger de her hunde som våben og giver dem opgaver der kan skade hunden.
Når man har valgt det, så må man også forstå at der kan ske uheld. Hundene er ikke robotter og bliver også påvirket af det de oplever.
aug 2008
Der er jo INTET der afholder nogen fra at sætte min race på den liste.
At man bliver VED med at skrive at uh Schæferen ligger øverst på listerne har noget at gøre med at man ikke fatter en skid af at Schæferen er en af de aller mest populære racer og derfor findes de i tusindevis. Og nej de må selvfølgelig ikke bide af den grund, men ALLE hunde kan bide og det sker også blandt alle racer.
Det man har kigget på da man lavede listen er de hunde der udgjorde mest skade ved overfaldene og de hunde af særlig kaliber som oftest var indblandet i de dumme sager. Som jeg ser det.
Der bliver igen peget fingre og folk i denne tråd er HELT sikre på hvad mit svar i denne tråd ville være, også selvom jeg slet ikke nåede at skrive noget.
JEG peger fingre? Jeg bliver citeret i en tråd jeg endnu ikke har deltaget i, så kom ikke og sig at jeg startede noget som helst her.
Og så vil jeg lige minde alle om at jeg af alle selv lige har aflivet en, hold nu fast, SCHÆFER hanhund på 45 kg. som lavede voldsomme udfald mod ALLE omkring ham. Udover mig. Så kom ikke og sig at jeg er blind for min races egne fejl og dens kaliber.
jan 2012
Og jeg har forøvrigt det samme problem med modstandere af forbud, som siger at man skal straffe ejerne af de hunde der giver problemer, og så gør det modsatte når en hund viser sig at have udvist farlig adfærd
dec 2010
Men i denne tråd snakker vi angreb på mennesker, og her er schæferen nøjagtigt lige så farlig som alle andre store potente hunde. Læs det link, som jeg har vedhæftet fra USA. Hvor schæferen også har været ansvarlig for dødsfald hos mennesker.
Jeg kan sagtens forstå og acceptere, hvis hundeejere med små hunde jubler ved tanken om et forbud af visse store racer. Men at en schæferejer kan lukke øjnene for egen races farlighed, og påstå at den sandelig ikke er lige så farlig som de 13 forbudte racer, og dermed være for et raceforbud, det forstår jeg simpelthen ikke ?? Jeg mangler stadig at se dokumentation for påstanden om at de 13 forbudte racer er mere farlige
aug 2008
aug 2008
Hvis Schæferen eller Labben var samme kaliber som de 13 på listen, så var de nok også på listen skal du se.
jan 2012
aug 2008
Bliver man ikke irritabel over at gå og være så indebrændt på en anden bruger som du er det?
jan 2012
Hvis man brugte det som argument til at gøre schæferen ulovlig, hvilke racer ville de folk der ønsker sig en schæfer så vælge istedet?
Mit gæt er de belgiske hyrdehunde, den hollandske eller andre med samme egenskaber. Og vil det give færre skader end schæferne?
Jeg tror det ikke, og det er den samme problematik der er omkring pitbull racerne
jan 2012
Og jeg ser at du fortsætter med samme holdning, og jeg kan ikke se logikken.
Men måske er det der vi går forkert af hinanden, jeg ser ikke på det ud fra følelser, men udfra tal og rationaler
aug 2008
jan 2012
aug 2008
jan 2012
Det er da relevant uanset hvor lang tid der er gået.
aug 2008
jan 2012
Og du har udtrykt den holdning at de har ret til "at sige fra",
aug 2008
jan 2012
Også er det at jeg ser det som et sted mellem dobbelt morral og idiot, at argumentere for raceforbud, for at forbygge bidskader
aug 2008
jan 2012
Og enten vil du bare ikke erkende at du tog fejl, eller også er du så forblændet af at det er "din" race
aug 2008
aug 2008
Hunden finder figuranten og gør hvad den skal, nemlig stopper manden. Manden er ikke med på den og står ikke stille (Det er jo forståeligt!) så nu er manden ikke bare en slem mand, han er en rigtig slem mand, for nu gør han også modstand! Hunden skal slippe når manden er i ro eller når hundeføreren siger det, men hvis hverken hundeføreren var der eller manden var i ro, hvordan skal hunden, sådan helt seriøst så vide at det er forkert det den gør?
Hvis vi ser bort fra racen, hvilket jeg godt ved nogen har svært ved når jeg skriver, så syntes jeg faktisk at fejlen ligger hos hundeføreren og politiet i det hele taget.
Hundene ER dygtige, de bliver brugt som seriøse arbejdsredskaber og de kan om nogen gå ind og tage en kugle for hundeføreren, men at forvente og forlange at de kan se forskel på en figurant og en der ikke er det, det syntes jeg måske er at stramme den.
Det er jo ikke sådan at en tjenestehund bider den første og den bedste den finder på sin vej under normale omstændigheder, jeg tror det er et sammentræf af flere uheldige ting, men selvfølgelig er den gamle mand uden skyld. Den kan aldrig falde tilbage på ham.
Når vi så ser på aflivning af sådan en hund kontra ikke aflivning, så er jeg en af dem der er imod skambidsparagraffen, eller jeg er imod som den var til at starte med. Altså bid, uanset omfang og omstændigheder = Aflivning.
Det syntes jeg ikke er i orden, det kan ikke være rigtigt at en hjørnetand i et ører, udløser samme straf som et overfald med dødelig udgang. Man får jo heller ikke det samme i bøde hvis man kører 10 km. for stærkt i forhold til 80 km. for stærkt på samme strækning.
Jeg er også en af dem der i nogle episoder syntes at man burde kunne straffes med mundkurv og linepåbud uanset race, efter er uheldig episode, overholder man ikke det, så må der falde brænde ned.
Rottweileren der sprang over hegnet og bed den lille dreng skal selvfølgelig aflives.
Den Rottweiler og Schæfer der gik som vagt, og som brød ud og som skambed en kvinde, de skal selvfølgelig aflives. De gik som vagt ja, og det kan måske diskuteres om ikke fejlen ligger hos firmaet der ikke har sørget for en i orden indhegning, havde man det var hundene jo ikke sluppet ud og inden for indhegningen gjorde de jo "bare" deres job, MEN at skambide en kvinde UDEN ofr indhegningen er selvfølgelig ikke i orden. Så kan man igen sige, jamen hvordan skal disse hunde kunne skelne, men det vil jeg nu mene at det er en del af jobbet. Jeg går jo ikke udfra at de dagligt sætte tænderne i hundeføreren når han kom i firmaet for at afhente sine hunde eller at de satte tænderne i familiens børn derhjemme.
Denne sag er jeg lidt splittet og det er IGEN hvis vi ser bort fra racen, vi kan sagtens sige at det er en Rottweiler eller en Amstaff (Selvfølgelig lovlig!) i situationen. Jeg vil mene at der er folk der er gået ind og vurderet at hunden ikke er farlig, men at den ikke kan bruges i tjenesten. Man skal huske at hunde der træner bidearbejde, jo er almindelige familiehunde ved siden af og det har denne hund åbenbart ingen problemer med.
Jeg vil dog også lige sige, at det er et år siden, hvem ved hvor denne hund er i dag? Den kan jo være aflivet.
Den måde sagen er håndteret på er selvfølgelig ikke i orden og jeg forstår godt at manden føler sig magtesløs efter det og det er helt klart ikke i orden!
Jeg mener også at politiet fremadrettet burde lave om på hvordan de træner så ikke uskyldige mennesker pludselig er ufrivilligt figuranter.
dec 2008
Hunden skal nu leve et liv som normal hund og kan ikke se problemet. Hvem vil få noget ud af at hunden aflives?. Så længe man vælger at bruge hunde som værktøj,må man også forvente at der kan ske uheld.
Den der med at der skal gælde samme regler for politiet kan jeg ikke følge. Det er jo ikke anderledes i forhold til at politiet må bruge våben og det må private jo heller ikke. Politiets hunde er trænet til at bide og det er det de er der for.
Så er der den med at Sch ikke er på listen,fordi politiet bruger dem.
Såfremt man forbød Sch til private,kunne man hurtig lave en lov,der giver politiet ret til at forsat bruge Sch som tjeneste hund.
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 83 Svar: 1.163
Du er en af de første til at pege fingre af andre racer end din egen-derfor!
Angreb, er åbenbart også i denne sammenhæng, det bedste forsvar for at undgå hetz mod egen race!
Du er ejer af en af de mest forhadte racer gennem tiden, nøjagtig ligesom rotten og så skal der råbes og generaliseres mod 11 nye racer på en forbudsliste. Jeg river mig selv i håret af forundring over, af du selv tror på, at schæferen ikke har samme styrke til at skambide mennesker og slå andre hunde ihjel og gør det!
Det er og kan være en meget potent og farlig hund for både mennesker og hunde og her tænker jeg absolut ikke kun på politihunde... Du ejer en race, der nemt kan trænes til at angribe, skambide og slå ihjel og har styrken til det... stop dig selv og lad hver med at råbe så højt af de nye forbudte racer...
Hver gang der hives en forbudt race frem til tæsk her på HG er det alligevel altid pitten, som sammenlignes med alt og den har været forbudt i mange mange år!
Ejere af gravhunde, mops, pudler og andre små hunde, kan jeg til dels forstå råber, men netop Schæfer- og Rotte-ejere har jeg slet slet ingen forståelse for, når de nye racer på listen gøres til de rene monstre..........................
aug 2008
dec 2010
Men uanset hvad der er sket, så er den ældre mand et uskyldigt offer, som både skulle have en kæmpe undskyldning, og økonomisk erstatning, og han burde ikke skulle kæmpe for at få begge dele.
aug 2008
Her hvor filmen knækker for mig er netop hvis hunden bare gjorde det den har lært. Så mener jeg ikke at det skal koste den livet. Ikke hvis den var sendt efter en figurant og den så tog fejl. Det må være en menneskelig fejl.
dec 2010
http://ekstrabladet.dk/112/77-aarig-flaaet-af-politihund-sag-undersoeges-paa-niende-maaned/5705346
Der står at hunden er taget ud af tjeneste og bor hos sin fører, indtil sagen er afgjort.
Utroligt at det skal tage så lang tid. Det er synd for alle, både den ældre mand, politimanden og hunden.
Håber at sagen snart bliver afgjort, og at politiet fremover kun træner bidearbejde på steder, hvor hundene ikke kan tage fejl af figuranter og civilister.
Mand blev skambidt af politihund, hvor er min erstatning ?