1.994 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Helt off topic, mine flotte æbler :-) Helt off topic, mine flotte æbler :-)

Sidste efterår plantede vi et lille æbletræ af sorten Redlove Era, og allerede i år har vi kunnet høste 4 æbler, ikke mange men nok til at få stillet vores nysgerrighed omkring æblets udseende og smag smiley

En af de særlige karakteristika ved æbler, er udover farven, at frugtkødet ikke bliver brunt når det oxideres ved udskæring.

Det lille stykke æble, der ligger sammen med de hele æbler, har ligget 5 timer da billedet blev taget, så den er god nok smiley

Æblet har en flot farve og en behagelig balance mellem sødme og syre.
Jeg ser frem til at træet vokser sig så stort, at det kan levere en større høst og så må jeg vist hellere få sat tråd om stammen, så hundene ikke finder på, at gnave i det lille træ smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Helt off topic, mine flotte æbler :-)
  • #1   19. sep 2015 Det er da smukt smiley

profilbillede
  • #2   19. sep 2015 Lige et mere smiley

profilbillede
  • #3   19. sep 2015 Sender du mig ikke kernerne? smiley

• #4   19. sep 2015 Dem har hundene spist, de fik kernehusene, men du vil heller ikke få samme resultat, da træet er podet og æbleblomsterne er i foråret garanteret befrugtet med blomsterstøv fra et af de andre æbletræer i nærheden smiley

• #6   19. sep 2015 Mmhhh der er intet bedre end friske haveæbler...

• #7   19. sep 2015 Nøj...de ligner min barndoms erindringer om røde æbler smiley

Vi har været i Frydenlund Frugtplantage og plukke æbler og pærer i dag selvom mit yndlingsæble, Wellant, ikke er modent endnu...dog er deres gul Gråsten altså også fænomenale smiley

Vi har et ret stort Fillipa og Pigeon træ...begge med ret gode æbler på smiley

• #8   19. sep 2015 Vark - Det var lækert smiley

Fünke - Det er nemlig lækkert smiley

Linda - Vi har også et filippa, det er mit yndlingsæble og så har vi et annanas, men det holder ikke så meget længere. Vores kaniner åd barken hele vejen rundt for 17-18 år siden og jeg troede egentlig det ville gå ud dengang, men det er først nu det er ved at være ynkeligt.

• #9   19. sep 2015 Giver jeres Filippa også giga æbler? Vores er kæmpe store smiley Kan prøve at tage et billede i morgen smiley

Vires Pigeon er temmelig forsømt og har en del kræftknuder så er ikke sikker på det holder. De forrige ejere har virkelig forsømt begge træer...det et bare gået hårdest ud over Pigeonen smiley Nu er de begge blevet beskåret godt og så må vi se om de kommer sig...ellers må de vige pladsen for andre smiley

• #10   19. sep 2015 nøøj hvor ser de lækre ud smiley

• #11   19. sep 2015 Nej, de er ret almindelige standardstørrelse.

I min barndom havde vi en sort der hed, ja gæt selv smiley Linda, den gav enorme, meget saftige æble, men jeg har ikke set den på nogen planteskoler smiley

• #12   19. sep 2015 Malene - Jeg har næsten heller ikke tålmodighed til, at vente på træet vokser, de smagte godt smiley
    og alt det der skal eksperimenteres med engang, æbletærter, saft, gele....
    Man har vel lov at drømme om en stor høst engang om mange år smiley

• #13   19. sep 2015 Eiiii...et Linda-æble smiley Det har jeg aldrig hørt om før smiley Men klart de da må være saftigt, lækkert og uimodståeligt...ligesom mig ;( smiley smiley

Ha ha undskyld! Nu fik jeg lige chancen for at give den gas med de positive tillægsord smiley

Jeg må prøve at tage et billede af vores æbler i morgen...de er vist ikke kun standardstørresle smiley

• #14   19. sep 2015 vi har en del æbletræer i vores have, dog ikke nogen så flotte som dem du har der smiley
    sidste år lavede vi æblegrød af dem til æblekage, mums det var bare godt ! smiley

iår tror jeg vi prøver at lave noget æble most.
    det så dejligt med æble træer i haven smiley

• #15   19. sep 2015 Det er godt for selvtilliden, giv du den bare gas smiley

Dem vil jeg gerne se smiley

• #16   19. sep 2015 Malene - Pyt med udseendet, bare smagen er god smiley

Jeg er tit blevet skuffet over et flot rødt æble og når man så bider i det, smager det som at række tungen ud af vinduet smiley
    Det gjorde de her ikke smiley

• #17   19. sep 2015 Ha ha jeg havde så ikke helt styr på smileyerne kan jeg se smiley

Og nu laver jeg stavefejl på stavefejl...må hellere følge Svendes eksempel og sige god nat og sov godt derude smiley

• #18   19. sep 2015 Åh pyt, det er en biting. Sov godt smiley

• #19   20. sep 2015 Årh, hvor ser de lækre ud! smiley elsker generelt de der helt røde æbler, de har næsten altid sådan en rigtig saftig smag! smiley

• #20   20. sep 2015 Hvor ser de bare lækre ud smiley Har selv et Lobo æbletræ, som også giver de lækreste røde æbler, som dog bliver brune, når de udsættes for ilt.
    Der findes ikke noget mere lækkert end at gå ud i haven og plukke et helt friskt æble smiley
    Har forøvrigt været til Frugtfestival i Sakskøbing i dag. Der var masser af lækre æbler, og produkter med frugt. Har købt en hel masse lækker frugtmost, mums smiley

• #21   20. sep 2015 Ann-marie, det er noget af det bedste på denne årstid, al den dejlige danske frugt, som virkelig har smag smiley

Lyder hyggeligt med en frugtfestival, en skam der er så langt til Sakskøbing herfra.

• #22   20. sep 2015 Ja, jeg nyder også at spise mine egne, helt friske æbler. Jeg nyder det så meget, at jeg stort set aldrig køber æbler i butikkerne, hader bare at få et melet, smagsløst æble smiley

Frugtfestivallen var også rigtig hyggelig, og vejret var perfekt smiley Det var første gang jeg var der, men absolut ikke sidste gang !! Priserne var absolut gode. 20 kr for 1 L. lækker øko frugtmost er absolut en pris som jeg kan leve med smiley Har bl.a købt pære-solbær most og æble-stikkelsbær, samt selvfølgelig alm. æblemost, mums smiley

• #23   20. sep 2015 Melede æbler er ingen nydelse smiley

Vores træer kan ikke dække vores forbrug af æbler, men heldigvis ligger der en æbleplantage ikke så langt herfra og der plejer vi at købe en del smiley

20 kr. er billigt smiley

• #24   20. sep 2015 Der er jo også en del frugtplantager her på Lolland, så der kan jeg godt finde på at købe lidt frugt, når jeg selv er løbet tør for æbler.

Og ja, 20 kr. er billigt for most i den kvalitet. Og så er det produceret lige lidt udenfor Sakskøbing smiley

• #26   20. sep 2015 Vi beskærer vores af to grunde...for at give æblerne de bedste betingelser og af ren og skær nødvendighed...bliver de simpelthen for enorme smiley Vi har en helt almindelig villahave smiley

Vi havde svigerfar ude for at grovbeskære...og skal så selv gå dem igennem her til efteråret. Groft sagt, er det noget med at finde de stammer, man vil bevare og så gå ud fra det...og så må grenene vist helst ikke krydse hinanden.

Vi prøver at holde det så vandret som muligt, så vi har nemmere ved at komme til æblerne smiley Men det tager nok noget tid at forme træet...det har været forsømt i næsten 10 år smiley

• #27   20. sep 2015 Uhmmm de ser rigtigt flotte ud! Æbler er ikke bare æbler smiley

• #28   20. sep 2015 Så har jeg været ude for at tage billeder af et par æbler smiley Måske er det bare mig, der synes det er meget store æbler smiley

profilbillede
  • #29   20. sep 2015

profilbillede
  • #30   20. sep 2015 Det er så lækkert med danske æbler, duft og smag er bare så meget bedre end de udenlandske, og det du viser Kirsten er samtidig utroligt smukt.

Og også flotte Filippa, Linda!

Vi har lige besluttet at gå den tunge vej ud og fælde vores elskede gamle Ingrid Marie træ, det smed de sidste to æbler her i ugen, og med store kræftknuder er der ingen vej udenom. Desværre har vi så kun et lille ret nyt I.M. træ tilbage, der ikke bærer ret meget endnu, så vi skal have sat an til at få plantet nye træer i år. I løbet af de sidste 4-5 år har vi sagt farvel til 5-6 gamle træer, bl.a. Belle de B. og Cox Orange, simpelthen af alderdom, og så et par nye C. O. , der var for små og sarte og et Aroma, som rådyrene tog livet af.

Gud være lovet for gårdbutikker, der netop er leveringsdygtige i de gode danske sorter, jeg har lige købt en dejlig kasse Aroma, mums.

• #31   20. sep 2015 Skrighunden - Jeg beskærer som Linda for at holde væksten lidt nede og så for at holde træets krone lidt åben.
    Hvis gren og bladmassen er for tæt, er der ingen luftcirkulation og så angribes æblerne nemmere af svamp og råd.
    De fleste æbletræer er jo podede og har man en lille have, kan man spørge planteskolen efter træer, der vokser på en svag grundstamme, så bliver de ikke så store.

MLA - Nej og det er utroligt, hvor mange sorter, der findes og hvor forskellige de er i smag og udseende smiley

Linda - De er store i forhold til vores smiley

Kirsten - I må i gang med at plante smiley
    Men ja hurra for gårdbutikkerne og de danske æbler.

• #32   20. sep 2015 elsker æbler.

• #34   20. sep 2015 De ser fantastiske ud, de æbler der! smiley
    Jeg kan læse mig til sorten er opstået gennem tyve års podning, -stort arbejde. Jeg må se om jeg kan finde et træ et sted.

Jeg har Elstar og Rød Aroma i haven, to gode efterårsæbler. De er nøje udvalgt efter smag og forventet størrelse på træet.

Men jeg kunne godt tænke mig nogle æbler som modner lidt tidligere, der er Redlove Era et godt bud, og så ser det skønt ud i en æbletærte, de skulle beholde farven selv ved bagning.

• #35   20. sep 2015 Skrigehunden, jeg fjerner mere eller mindre de grene, der går lige op, og lader dem der går vandret ud være eller skærer dem lidt tilbage. Tip fra min veninde, der er gartneruddannet - og det har altså virket helt fint her.

• #37   21. sep 2015 Æbletræer kan faktisk beskæres når som helst man finder det passende smiley
    Vi er lidt æblefreaks og har efterhånden temmelig mange forskellige sorter (Fillipa, Belle De Boskoop, Bodil Neergård, Spartan, Cox Orange, Holsteiner Cox, Ingrid Marie, Discovery, Elisa, Transperante Blanche, Rød Annanas, Elstar og Rubiniola). Nogle af træerne er gamle - dejligt med store gamle æbletræer smiley - mens andre er nogen vi har plantet.
    Mit yndlingsæble er Rubiniola; Supersprødt og dejligt krydret. Lidt henad Cox Orange.
    Nitten er Transperante Blanche; superkedeligt æble med ultra kort holdbarhed. I år prøvede vi at lave most af æblerne, men nej, det smagte af ingenting. Så nu bliver det skalperet helt og podet om (jeg vil så gerne have et rigtigt godt gammelt Golden Delicius).
    Vi bruger mange af vores æbler til most som vi fryser ned, så vi har en hel vinters forbrug af æblemost liggende til at tage op til morgenmaden hver week-end - uhmmmm. Vi har en jordkælder, som vi lægger gemmeæbler i. Og fx Spartan og Belle de Boskoop kan holde helt til marts/april dernede smiley

• #38   21. sep 2015 Hvem havde troet, at der fandtes så mange forskellige æbler smiley

• #39   21. sep 2015 Åhh...ja Rubinola...det er dæleme også godt! Hvem der bare havde en større have smiley

• #40   21. sep 2015 Funke: Der findes flere hundrede forskellige æblesorter smiley
    Linda: Det er nemlig rigtig dejligt at have en stor have smiley Så behøves man ikke fundere om hvorvidt der nu er plads til endnu et æbletræ smiley

• #41   21. sep 2015 Wow, det er nogle fine æbler smiley

Kommentér på:
Helt off topic, mine flotte æbler :-)

Annonce