{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
805 visninger | Oprettet:

Medmenneskelighed...? {{forumTopicSubject}}

Ingen tvivl om at jeg går ind for at hundehandlere og hvalpfabrikker skal ned med nakken, med hvilket middel der nu er nødvendigt... Og ingen tvivl om at jeg ind imellem studser over når nogen sælger deres hund efter kun 2 uger eller får aflivet en hund under "mystiske" omstændigheder...

Men indimellem tror jeg vi glemmer, at der også sidder realle mennesker bag skærmene, med følelser og samvittighed... Indimellem tror jeg vi glemmer det, når vi angriber folk uden at kende baggrunden for deres valg.

Mine tanker stammer fra; en pige tidligere idag, som blev kørt lidt ud på et sidespor fordi det viste sig at hun havde købt hvalp et mindre heldigt sted; folk som indimellem træffer det valg at hunden har bedre af at komme et andet sted hen og få et fuldendt liv; folk som mener de kender deres hund bedst når de vælger at få den aflivet pga. mentale "afvigelser"...

En gang læste jeg en tråd herinde, hvor én havde fået sin hund aflivet, pga. den var "gået amok". Hun fik en kommentar: JA JA JA AFLIV AFLIV AFLIV....!!! Osv... Nogen skulle lige have skrevet dét til mig, da Freja blev aflivet... Christ jeg kunne da ikke have forsvaret min følgende reaktion!

Er det dét man har brug for at høre når man har sagt farvel til sin hund?

"Du har købt hund hos en hvalpefabrik" Av der kom den dårlige samvittighed... Efter 10 minutter har 15 andre skrevet det samme og bebrejdret pigen det hun har gjort...?

Så er det jeg spørger - er der ikke en grænse? Hvor er vores medmenneskelighed indimellem? Er der ikke sommetider hvor vi glemmer den, i kampen om hundenes velfærd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Medmenneskelighed...?
  • #1   29. sep 2006 Skal lige siges, at jeg skriver "VI" fordi jeg selv har været slem til det førhen....

  • #2   29. sep 2006 Hi Blub, tror nu ikke det handler om manglende medmenneskelighed, men nok mere en mæthedsfornemmelse af alle de historier omkringhandlende aflivning, afskaffelse med videre af hunde - som ikke fejler noget andet end dårlige ejere, eller ejere som ikke har sat sig ind i det at have hund..som fortryder første gang en dørkarm er ædt, desværre sker dette ofte og jeg tror det er det folk herinde reagerer på..det gør jeg selv, men svarer så vidt muligt ikke i disse tråde fordi jeg blir harm. Yderligere tænker jeg, at når man har været herinde og set andre tilsvarende tråde, så er det sgu ikke for smart at ligge en tråd ud med, jeg har aflivet min hund, han levede ikke op til mine behov..Kun et fiktivt overskrift..
    Man ved at folk herinde tænder på sådanne ting, vi sidder heldigvis rigtig mange reelle hundejere herinder, men der er altså også dem, der for enhver pris forsøger at piske en stemning...også selvom vi snakker helt unge mennesker på 13-15 år..
    Er du vimmer en smøre SS, det er ikke kritik af dit emne, det er bare min mening lille Blub med nye skærmbriller GG


  • #3   29. sep 2006 kan simpelthen ik være mere enig:-)

  • #4   29. sep 2006 Anna: Jamen det jeg mener er, hvad så når det rammer folk som virkelig gerne VIL noget med deres hund? Og som ikke ved hvad de har købt og hvor? Eller som har aflivet deres hund fordi det var den bedste løsning efter deres mening? OSV...

    Jeg mener indimellem overfuses folk som ikke har noget ondt i sinde...


  • #5   29. sep 2006 Jeg var i den omtalte tråd, og indrømmer blankt, at jeg var simpelthen for chokkeret til at tænke på hendes/hans følelser! Mine tanker gik til de stakkels fødemaskiner, de stakkels hvalpe der har levet under gud ved hvilke forhold.

    Men prøver da at ikke blive revet med af min forargelse, mener også at jeg flere gange skrev at jeg håbede hendes bette skind af en hvalp ville få et godt liv på trods af de første (alt for få) uger hos moderen/opdrætteren.


  • #6   29. sep 2006 i hvad CK? SS

  • #7   29. sep 2006 Miss: det tror jeg også du gjorde... *ss* Men det er netop det jeg mener - bør vores første tanke ikke være at hjælpe en pige som hende? JA gu´fanden er det synd for de fødemaskiner, og det ved de fleste at jeg virkelig mener, men hvad med en pige som hende? Bør der ikke tages hensyn til hendes følelser generelt set?

  • #8   29. sep 2006 Jeg synes også nogle gange, at der bliver gået til angreb lidt for hurtigt. Tror bare, at folk bliver så frustrerede som det eksempel tidligere idag, at mange ikke lige tænker sig om en ekstra gang inden de skriver, og så kan det man mener komme ud på en lidt voldsom måde.

    En ting, jeg kan bliver frygtelig frustreret over, det er, når nogle siger "den skal bare aflives" uden overhovedet nogensinde at have mødt hunden eller oplevet den situation hvor hunden har reageret i. Det er noget jeg aldrig kommer til at forstå - med mindre selvfølgelig, at hunden har skambidt en person.


  • #9   29. sep 2006 tror nu nok jeg ville undlade at lave en tråd om det i så fald, hvis det overgik os..netop fordi jeg ved, hvordfan det får alle op af stolen og aggressionsniveauet stiger voldsomt..var ikke med i den pågælndende tråd, men har været med i flere - i en af dem blev der svaret; så slap dog af spasser, jeg er 15 år og kan ikke stilles til ansvar..
    Formuleringen er ikke helt nøjagtig fordi det er længe siden, men noget i den retning..


  • #10   29. sep 2006 CHI STAFF: Nej for sørnsen da... Vi har da lært af vores fejl herhjemme -derfor bliver der undersøgt nøjes hvilken hund vi skal have næste gang... En kammerat til Baloo selvfølgelig - fordi han render sgisme ingensteder... *gg* Men var jeg blevet overfuset på den måde - uha da...

  • #11   29. sep 2006 Anette: Og dér følger jeg dig 110% - det er også det jeg prøver at forklare... *ss*

  • #12   29. sep 2006 ikke at jeg mener man ikke skal tage hensyn til andres følelser og tristhed og så videre..Men der er altså grænser for mit vedkommende - ikke at jeg angriber folk, for det er ikke min stil SS jeg undrer mig som regel..
    men igen kan godt se dilemmaet..


  • #13   29. sep 2006 Reese: Vil det sige, at folks frustrationer over, at nogle herinde er fjolser, skal gå ud over folk som vitterligt gør noget med et rent hjerte og af god mening...? Mske fordi de ikke ved bedre? Er vi berettiget til at dømme dem?

  • #14   29. sep 2006 Anna: Det er jo det jeg mener ikk? Da vi fx fik Freja aflivet, var der stor opbakning omkring det herinde fra... Og det sætter jeg pris på. Men efter min mening og efter hvad jeg har set siden hen, tror jeg det var fordi det var de "rigtige" mennesker der var online... Den eneste der havde noget kritisk og sige, var faktisk Reese som spurgte til om jeg havde overvejet at hendes linjer kunne have noget og sige... Og det er okay - fordi det var et tilforladeligt spørgsmål... Men havde hun skrevet : Jamen hun er sgu da også resultat af indavl/ linieavl - ja så havde jeg nok reageret anderledes...

  • #15   29. sep 2006 ja, det synes jeg egentlig, igen afhængig af situationen og hvorfor det arme kræ skal dø, fordi den er irreterende for sine omgivelser, der hellere skulle have haft en udstoppet ko.. SS

  • #16   29. sep 2006 Jeg mener så nærmere det er naivt og blåøjet, ikke renhjertet og i en god mening.

    Hvis man virkelig syns det er forfærdeligt, hvorfor så støtte det og være med til at det kan fortsætte??

    Man går vel heller ikke i pels hvis man er imod det??




  • #17   29. sep 2006 Miss Fich: Nu mente jeg så mht aflivning og at man sælger sin hund efter kort tid...


    HØR nu her... Jeg siger ikke at jeg mener at alle disse valg altid er rigtigt truffet, men jeg mener at vi indimellem bør se bag skærmen og tænke over hvem og hvad det er vi fordømmer...


  • #18   29. sep 2006 Anna: Hvad synes du? At vi er berettiget til at dømme dem?

  • #19   29. sep 2006 Sorry...

  • #20   29. sep 2006 Nogle gange, tror jeg virkelig, at hjertet løber af med folk.

    Da jeg f.eks. var på en af mine ture til Athen, og så alle de hvalpe sidde i en dyrhandler i små glasakvarier, hvor man kunne se de ikke havde det godt, der var min første tanke også at hæve mine penge og købe dem alle og få dem med hjem til DK...jeg var så tæt på at gøre det, da det gjorde så ondt i mit hjerte, men en veninde sagde "køber du dem, så får de bare nogle nye imorgen". Derfor gjorde jeg det ikke, da hun jo havde ret...

    Men tror bare, at mange tager skridtet videre...og tænker at de må hjælpe de stakkels hunde fra klamme kenneler osv.


  • #21   29. sep 2006 Selvfølgelig går det lige i hjertet at se sådanne stakler, men man skal huske på, jo hurtigere det kuld er væk, jo hurtigere kommer et nyt på banen!!
    Hvis ingen købte hund på den måde ville det se meget anderledes ud... men det er nok ønsketænkning.. desværre!!


  • #22   29. sep 2006 Anette: Det tror jeg du har ret i... Vi lavede ALLE fejlene med Simba... Købt på en mink farm hvor moren var vagthund - moren kom fra polen og var gravid da hun kom til dk - han gemte sig længst væk i hjørnet osv osv... ALLE fejlene blev begået... Men jeg har lærer ikke af at folk gør mig til et fjols og sviner mig til - jeg lærer af mine fejltagelser og af folks RÅD... *ss*

  • #23   30. sep 2006 Miss Fich: Jamen jeg kender godt reglerne i spillet med hvalpekuld... Jeg ved godt (nu-efter tre år) at det ikke kan hjælpe noget og redde én hvalp... Fordi hvad med resten? Hvad med næste kuld? Hvad med moren - fødemaskinen?

  • #24   30. sep 2006 Miss Fich - det har du helt ret i...men tror desværre altid der vil være nogen der køber fra sådanne steder...desværre :o(

  • #25   30. sep 2006 EEEEEJ ikke med hvalpekuld - men hvalpefabrikker.... SUK hvor jeg kan idag... Sorry for fejlen... *ss*

  • #26   30. sep 2006 Siger jeg heller ikke at du ikke gør, fejl er jo det man lærer bedst af, desværre!!

  • #27   30. sep 2006 Anette: Det vil der altid være - uanset... Om ikke andet, så nogen som skal bruge hunden til vagthund - uden familiekontakt eller direkte til kamp... ?

  • #28   30. sep 2006 Miss: Ja, det ved jeg... Det var bare lige for at det ikke skulle forståes som om at jeg var total støtte til disse uhumske steder... *ss*

  • #29   30. sep 2006 Lille Blub, både og vil jeg sige..
    Det kommer anpå hvad grunden er til en afskaffelse af hunden. i situationer hvor hunden er alvorlig syg eller andet der ikke kan ændres på, der kan jeg føle et behov for at tilkendegive min medfølelse.
    I de tilfælde, hvor det drejer om uansvarlighed, modefænomen eller andet - nej der er ingen medfølelse.
    Jeg har i april sidste år fået videreformidlet en hunde herindefra - den var 9 måneder, den skulle gives væk els ville den blive aflivet fordi den var irreterende! ejerne overdrog den på en parkeringsplads, de ye ejere ville bare se ham, men fik snoren her nu er han jeres.
    han skulle ud eller aflives fordi han var besværlig, han havde tygget i en sofa og andre ting som hvalpe gør i den alder + han var ikke interessant længere for ejeren havde fået en lille chihuahua, der var mere in!
    De var så ligeglade med den lille hund, som nu er blevet en kæmpe GG faderen måtte klippe et alt for lille halsbånd af ham, for han havde levet i bryggerset, han ku ikke tisse og besørge ude, for han kom aldrig ud og gå!
    Måske er det derfor jeg er meget hård i mine udtalelser omkring de omtalte afskaffelser, derfor vælger jeg sjældendt at svare i dem, når de er der..


  • #30   30. sep 2006 Blub - lige nøjagtig, når først også folk HAR købt hunden, så nytter det ikke noget at man sidder og sviner dem til. Jeg synes det er helt okay som i den tråd idag, at nogle anbefalede hende, at få hunden tjekket hurtigst muligt hos dyrlægen, og hun endte jo også med, at ville advare andre om den hundehandler, så det var fint nok.

    Men synes ikke, at det er okay at kalde folk idioter eller lignende...vi bliver alle klogere, og det er jeg da også blevet med mange ting.


  • #31   30. sep 2006 Anna: Det er sikkert derfor du er det... Men selvfølgelig afskaffer man ikke en hund fordi den er irreterende.... Men hvad så hvis vi bruger Freja som eksempel - det er jo det jeg kender bedste, og derfor det jeg bedste kan bruge - sorry. Hun angriber en hund fuldstændig uden varsel på flere meters afstand - hva så? Hvis man i forvejen ved at hun er bange for mænd, alt fremmed og er aggresiv over for andre hunde? Blot et eksempel... Der er jo andre herinde som har fået aflivet deres hund af samme grund...

  • #32   30. sep 2006 Anette: Ja det skulle da undre mig, om ikke vi alle kan lære nye ting...

  • #33   30. sep 2006 Jeg bliver nødt til at hoppe i seng, men i må sove rigtig godt :o)

  • #34   30. sep 2006 jeg blir lidt forvirret nu, handle det om en der har købt en hund, der er for ung og syg eller hvad? og så er hun kaldt en idiot?
    Som jeg skrev lille Blub, ..eller andet der ikke kan rettes op på., så nej jeg ville aldrig kunne finde på at hakke på dig i det øjemed..SS
    kan du ikke sætte et link med den omhandlende tråd?


  • #35   30. sep 2006 Anna: Nej, fordi dette handler ikke KUN om en specifik tråd, men inspirationen kommer fra flere tråde... Den tættest på ligenu, er blot én fra idag... Den handler ikke specifikt om at købe en hund der er for ung og syg - men om vores måde at behandler folk på herinde - folk som måske ikke ved bedre...

  • #36   30. sep 2006 Ps jeg kan faktisk ikke finde tråden... *gg*

    Og UUUUPPPPSSSS!!! Kan se at lignende emner har været oppe inden for de sidste par dage - det beklager jeg meget...


  • #37   30. sep 2006 SS Blub, godt så, men jow til tider kan tonen være hård herinde, men som regel bunder den i noget..
    Enig med dig i, at der skal holdes en ordentlig tone - plus der skal skelnes mellem dumhed og det at blive tørret i røven SS.
    tror ikke man kan generalisere det spørgsmål du har oppe her..


  • #38   30. sep 2006 Nej Anna, Og det er nok lidt det jeg prøver på at fremprovokere *gg*

  • #39   30. sep 2006 nårgh GGGG Lille blub! Nu smutter jeg i putkassen! kan alle i gæve hundejere sove godt..SS

  • #40   30. sep 2006 Nat nat... Tror jeg vil samme vej - skal passe børn imorgen... På min fridag... SUK!

  • #41   30. sep 2006 Personligt mener jeg, at det fordrer et vist kendskab til hunde, før man anskaffer sig en - bl. a. at hvalpen skal være mindst 8 uger før den må sælges.
    Jeg kan simpelhen ikke forstå, at folk ikke sætter sig bare en lille smule ind i tingene - så ville det gå meget lettere fremover for såvel hunden som for den nybagte forventningsfulde hundeejer.
    Kan ikke lade være med at tænke på, hvilke overvejelser mm folk gør sig før de vælger hund/race. For racekendskab har vi vel før vi vælger hund/race?


Kommentér på:
Medmenneskelighed...?

Annonce