{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

En tanke om genetik {{forumTopicSubject}}

En sjov tanke jeg havde.
Hvor mange generationer går der før en blandingshund er blevet avlet ren?
Tag nu Charlie for eksempel. Han er en blanding af 4 racer. Hvis han nu parrer en ren Chihuahua, vil den blanding vel blive formindsket (da en af hans racer er Chihuahua) ja, hvalpene vil stadig være blanding af fire racer, men Chihuahua vil have en større del end de resterende tre.
Hvis så afkommet bliver parret med en ren Chihuahua, vil Chihuahua vel være endnu mere tilstede, så de andre tre vil vel med tiden blive mindre og mindre.
Vil man til sidst ende med at have en ren Chihuahua?
Og i så fald, hvor mange generationer vil der gå før den er "avlet ren"?

Jeg synes i hvertfald det er sjovt at tænke over smiley


Kommentarer på:  En tanke om genetik
  • #1   28. sep 2015 jeg forestiller mig lidt at det er som halveringstid for radioaktive stoffer. det vil altid blive mindre, men vil aldrig helt ramme nul smiley

  • #2   28. sep 2015 Den vil aldrig blive ren, procentdelen af de øvrige racer vil bare blive mindre og mindre, men ALDRIG ramme 0..

  • #3   28. sep 2015 Parret med en Chihuahua ville Charlies hvalpe blive 75% Chi. Parrer man en af disse 75% Chi med en Chi så bliver afkommet 87,5 % Chi osv osv. Det er simpel brøkregning smiley Man rammer dog aldrig de 100% og de bliver derfor i princippet aldrig helt rene. Men fx i hesteavlen er det sådan at man definere et individ som tilhørerende racen, hvis det indeholder mere end en vis procentdel af pågældende race. Sådan er det ikke hundeavlen, men det kunne muligvis være redningen for nogle af de racer der er meget plagede af arvelige defekter og sygdomme.

  • #6   28. sep 2015 Rigtig mange racer er har deres oprindelse i 'rundkørsler'. Om fx pelstypen variere inden for en race afhænger formegentligt af om det er noget der har været lagt meget vægt på eller om der er træk, der rent genetisk udelukker alle andre relaterede træk.
    Særligt i ruhårede racer kan man opleve temmelig meget forskel på pelsene, hvilket bl.a. kan skyldes at der kan være både langhåret og korthåret 'under' ruhår. Rent genetisk giver det god mening at der er forskel på pelsene i Ruhåret Hønsehund. Der er korthårede hunde i dens ophav og fx Griffon Korthals (som altså ikke hentyder til hundens halslængde smiley ) menes at være langhåret med ruhåret gen. Dvs. Ruh. Hønsehund indeholder flere forskellige pelstyper. Ruhåret gen er dominant og vil derfor altid kunne ses, men en ruhåret pels ser forskellig ud alt efter om baggrunden er kort eller lang pels smiley
    Fx er Irsk Ulvehund og Glen of Imal terrier ruhåret og langhåret, mens en Vizla er korthåret og ruhåret.
    Curly er det resecive gen der giver fx pudelpels. Bouvier menes at være curly og ruhåret.


  • #7   28. sep 2015 Den bliver ikke ren...ren...men jeg mener min avler (som er veterinærsygeplejerske -pensioneret) sagde at hun i sine unge dage var med i et projekt på KVL hvor de regnede ud at maks 6 generationer var nok til at hunden lignede den oprindelige race man avlede tilbage til...derfor er det lidt komisk når folk siger at deres hund med GARANTI er ægte....uden tavle..

  • #8   28. sep 2015 Mette Marie -det er kun en halv sandhed når det kommer til hestene. For har racen lukket bog, så kan hesten altså aldrig blive den race, uanset hvor mange % den så måtte komme til at indeholde smiley

    Og det samme gælder vel hunde. Snakker vi tavleløs, ville jeg jo nok i reglen betragte hunden som en given race når den indeholder stort set kun den race... men ved tavleavl ser det jo anderledes ud.


  • #9   28. sep 2015 Aldrig. En gang blanding altid blanding.
    Med mindre hunden er af racetype der har åben bog og tar nye individer ind - typisk de første 10 år af en races eksistens.


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #10   28. sep 2015 Mette Marie: Korthåret og ruhåret vizsla er selvstændige racer. Den ruhårede er i sin tid skabt ved indkrydsning af tysk ruhår, så forskellen på de to rækker ud over pelslaget, som varierer mindst lige så meget som hos tysk ruhår; jeg har set adskillige eksempler på kuld, hvor enkelte individer syner helt korthårede, mens andre har en relativt lang og blød pels.

  • #11   28. sep 2015 Eva -der mentes næppe korthåret som i "kort og glat pels" smiley

    Der forklares jo netop at en ruhåret hund kan være både langhåret og korthåret (samtidig med at den er ruhåret)


  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #12   28. sep 2015 Michelle: Ja, og den ruhårede vizsla kan være begge dele - både "korthåret ruhåret" og "langhåret ruhåret".

  • #14   29. sep 2015 @Eva: Det ved jeg skam godt smiley Den fremhæves bare som en race hvor den ruhårede er 'ruhåret og korthåret' så det med at de også forekommer i 'langhåret og ruhåret' overrasker mig en smule smiley


  • #15   29. sep 2015 Tag to ponyer der hver er halv islænder, det må give et føl der er ren islænder??? Hvis der svares ja, så skal man lige genopfriske matematikken, og brøkregning..

  • Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #16   29. sep 2015 Mette Marie: Den korrekte pels for en ruhåret vizsla er skam også "korthåret ruhåret" ifølge racestandarden, men jeg har efterhånden mødt ganske mange "langhårede ruhårede" individer. På en udstilling vil de naturligvis blive dømt ned på grund af pelsfejl, men de forekommer ganske ofte - også i kuld, hvor en del af kuldet har korrekt pels.

    Jeg har fulgt med i de seneste 5 kuld fra Ingles opdrætter, og her har der hver gang været både langhårede og korthårede individer. Vi mødes et par gange om året med én af Ingles kuldbrødre, og de folk, vi møder, vil knap nok tro på, at de to er samme race.

    Men igen, med tanke på racens baggrund, er det jo egentlig ikke så sært, selvom indkrydsning af tysk ruhår stoppede for næsten 80 år siden.


  • #17   29. sep 2015 Salla -sådan fungerer det altså ikke. For den er måske nok ½ islænder, men den er altså osse halvt noget andet smiley
    Så hvis begge forældre er halvt islænder, har man altså ikke 2/2 men 2/4 = 2/4 islænder og 2/4 noget andet... Så hvis begge forældre kun er halv islænder, må afkommet jo osse blive det smiley


  • #18   29. sep 2015 Så fik jeg ikke udtrykt mig tydeligt nok.

    Ja jeg ved skam godt at en halvx en halv ikke giver en smiley ironi er svært

    Læs min sidste linje, det er den der gerne skulle indikere at jeg godt ved det du skriver.

    Piett hein
    Kommunikation er en svær ting, især mellem flere mennesker.. Og at skrive på nettet gør det sikkert ikke nemmere smiley


  • #19   29. sep 2015 Kort sagt, en halv gange en halv kan aldrig blive en hel

Kommentér på:
En tanke om genetik

Annonce