{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Selskabsracer aktivering {{forumTopicSubject}}

I forhold til den side jeg overvejer at lave (se tidligere emne), ville jeg rigtig gerne lige høre, hvad en typisk selskabshund egentlig kræver i hverdagen?

Jeg er klar over at mange KAN bruges til en masse ting i forbindelse med træning, men hvis en person f.eks. vil købe en chihuahua eller en mops, hvad forventer man så den får af fysisk motion og mental stimulering?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Selskabsracer aktivering
  • #1   12. dec 2015 Jeg ville uden tvivl kontakte klubben/klubberne og racerepræsentanterne. Hvis du mener det alvorligt så er det langt mere pålideligt og giver mere troværdighed at kilderne blandt andet er racerepræsentanter fra DKK's specialklubber end HG-tråde smiley

• #2   12. dec 2015 Det kommer meget an på racen.. Du kan ikke bare sige "sådan er alle selvskabshunde" for sådan er alle ikke smiley

• #3   12. dec 2015 Fünke: Det gør jeg skam også - men jeg er stadig ved at notere idéer ned, så jeg arbejder lige pt. på at finde ud af, hvilke kategorier der skal være og hvordan de skal inddeles - derfor mit spørgsmål smiley Jeg vil gerne vide, hvor "langt" fra de andre racer de reelt set ligger sig (generelt set). smiley

*Beltane*: Det er jeg helt med på - men man kan oftest godt lave en grov kategori der f.eks. hedder 30-60 minutter.

Jeg er interesseret i at høre, hvad den mindst aktive race der findes, kræver. smiley

• #4   12. dec 2015 Der er filme forskel på hvad de kræver.
    Tror mange opdrættere ville betænke sig at der blev sat lighed mellem deres race og min som virkelig kræver et minimum..

• #5   12. dec 2015 Jamen så skriv da endelig den race I har kendskab til - man behøver ikke kommentere på alle selskabshundes vegne.

Jeg VED bare ikke, om der virkelig er nogen hunde der f.eks. trives fint med 20 eller 30 minutters fysisk motion om dagen?

• #7   12. dec 2015 F eks behøver min gerne noget hjerne stimulering eller en lang gåtur om dagen (ellers hænger han på væggene) hvor min venindes Boston behøver det ikke fordi den er vant til det. Kender folk der hyggetræner deres mops og kender andre som tager et hvalpe hold og så de familie hunde..

Tror det hvad du gør det til, men det også vigtig man så ikke tager den der mest aktiv i kuldet hvis man ønsker en rolig hund

• #9   12. dec 2015 Min kræver som minimum en kort gåtur, leg i have, og at være tæt på sit menneske. 20-30 min. Aktivitet. Mindre bliver det vist ikke.

• #10   12. dec 2015 Okay, hmm jeg har ikke erfaring med, præcis hvor meget de små selskabsracer kan "nøjes med" hvis man skærer det ind til benet, så det lader jeg de andre om smiley

• #11   12. dec 2015 DKK: Du finder svar på dit spørgsmål i mit forrige emne ved navn "Raceportal" smiley

Ginne: Mange tak -:)

• #12   12. dec 2015 DKK med soulmates - hun har lavet en tråd om det, tjek den. Der er også blevet kommenteret på de ting smiley

- hov haha Milla var lige hurtigere!

• #13   12. dec 2015 Ansofie: Man kan naturligvis ikke skære alle racer eller blot en race over med en kam, det kommer i sidste ende an på individet, det er jeg helt enig i. Man kan dog godt finde ud af, hvad der er typisk for racen - og det er det jeg er interesseret i.

Hvor lang er en lang gå tur for dig? smiley

• #14   12. dec 2015 Jeg tænker, at når jeg laver en side, der faktisk giver information om timer og minutter med aktivering, så er det ekstremt vigtigt at understrege, at det er en generel vurdering og det i sidste ende kommer an på individet. Det skal ikke bruges som en facitliste - men som en guideline.

Idéen er, at familien hansen måske tænker de rigtig gerne vil have en labrador, fordi det er bare en rigtig familiehund. Når de så kommer ind og ser, at den faktisk kræver en god del stimulering, for at være glad og trives, kan det være de siger, okay, måske er det liiige en tand for meget. Det kan også være det bare forbereder dem bedre til at få hund.

Det er bestemt ikke meningen man skal sige "Okay, der står 20-40 minutter her, derfor behøver jeg ikke gå mere i dag" og så ender man op med en hund der er understimuleret, fordi den falder uden for rammerne. smiley

• #15   12. dec 2015 Milla nu min agility hund, så vi går gerne 4-6 km.

Men snakke med en mops avler da jeg kiggede efter race og vi ville gerne have haft en Tibbe eller mops, men fik af vide af avler af disse racer at de ville blive stresset af at bo her, fordi jeg gerne vil træne som jeg træner.

• #16   12. dec 2015 DKK Soulmates - Hvor er det glimrende ved den side udover idéen? For den er da super elendigt udført.

Milla - Jeg synes det en super idé.

Men selvom der er forskel på selskabsracerne, så er det jo ikke fordi en chi kræver voldsomt mere end en papillion f.eks. ? (:

• #17   12. dec 2015 Altså det kommer jo så meget an på racen. Lige med chihuahua er der f.eks. også stor forskel på individerne, men de er generelt gode til at tilpasse sig, så hvis man vil gå med dem 10 km om dagen så gør de det, hvis du ikke gider gå med den overhovedet, jamen så får du nok en lidt understimuleret hund, men den acceptere det. Det er nok mere et spørgsmål om hvad man mener er fair overfor hunden, og ikke hvad den kan nøjes med.

Mine kunne sagtens nøjes med at blive leget lidt med, komme ud i haven og bare være herhjemme, men de ville blive passive og deres liv ville da intet være værd, men de ville ikke rende på væggene eller lign. De vil bare gerne være tæt på deres ejer.

Men personligt vil jeg mene at 30-60 minutters gå tur om dagen er minimum, det er det jeg går med mine, og så har de jo have, leg osv. ved siden af. De kræver ikke det store mental stimulering, men Lucky finder det enormt sjovt at lave de der spil osv, så det bruger vi også tid på. Rosa er mere til nærkontakt og leg, så hende laver jeg ikke så meget med, hun kan godt lide at finde foder, men spil og de der foderbolde siger hende ikke rigtig noget.
    Havde jeg ikke have ville jeg sige 1-2 timer om dagen ude, så de var godt trætte, men det var ligeså meget for at komme ud og få luft, som det var for at gå tur.
    og hvis det er en hund der kommer meget med rundt, behøver de også mindre gå tur osv.
    Men jeg vil sige 1-1½ time som minimum om dagen, hvis det både er fysisk og mental, for chihuahua. Men der er sikkert nogle der mener det er for højt eller for lavt smiley

• #18   12. dec 2015 Kommer jo meget an på racen. Min egen Papillon kan blive ved i evigheder uden at blive træt og er også en race der skal ud og lave noget hver dag og gerne noget hjernegymnastik også for det elsker de! Ellers er de ret kreative om selv at finde på noget og det ender tit i at splitte noget ad eller begynde at gø af alt der foregår omkring den.

Min mors mops er død efter en times gåtur, så sover hun resten af dagen smiley

• #19   13. dec 2015 My only: Hvis du f.eks. gik ind på den side jeg tænker at lave, og læste om Chihuahua, og den så var kategoriseret i "Daglig motion: Lidt" (minimum 30-40 minutter) ville du så tænke det var helt hen i vejret?

Jeg takker for jeres svar. smiley

• #20   13. dec 2015 Det kommer lidt an på hvem det er der læser det smiley
    Altså det er jo ikke helt hen i vejret, som i at de ikke kan klare sig med det, og os der går op i vores hunde ved jo der kommer alt muligt foruden ved. Men ville nok lidt frygte at nogen tænkte, at den kunne komme en tur om blokken og så var det fint, men det tror de jo i forvejen, og igen er det jo også et spørgsmål om om man har have eller ej. Har man en have de kan storme rundt i osv, så ville det være fint, men er det en lejlighed uden, ville jeg nok mene at minimum var højere, hvis hunden skulle have et meningsfuldt liv.

Det er så svært med den slags, for der er alt for mange hvis'er. Jeg går f.eks. hjemme (læser hjemme) så jeg er sammen med dem 24/7, så selvom selve gåturen måske ikke tager så lang tid, så kan de være ude alt det de vil i løbet af dagen og vi leger i løbet af dagen osv. går man ikke hjemme, har hunden nok mere brug for samvær og at komme ud og opleve noget, og blive brugt, hvis den bare sover hele dagen smiley

• #21   13. dec 2015 My only: Ja, jeg ved godt det er lidt svært og lidt sat op på spidsen. Det jeg gerne vil give, er en guideline. Det er svært, når folk siger "lidt" eller "meget" motion - fordi HVAD er det lige? Er lidt 1 time om dagen eller 20 minutter? Er meget 2 timer eller 4 timer?

Jeg oplevede i hvert fald at blive lidt forvirret, da jeg læste om de forskellige racer.. Men derfor tænker jeg at skrive MINIMUM det og det - og der bliver både en kategori for fysisk motion og mental stimulering. Idéen er også at skrive nogle artikler og sætte fokus på disse, når folk bruger søgefunktionen - og i disse skal der netop understreges, at det handler om at hunden skal trives, man kan også kigge på forældrene osv.. smiley

• #22   13. dec 2015 Altså jeg vil sige at et minimum for chihuahua er fint med 1-1½ time det er for begge dele. Hvis man kun gør en af delene er halvdelen ikke nok. Men vil sige at 1-1½ time er for mig hvad der giver en glad hund som får hvad den har brug for, når vi er nede i den klasse som chihuahua der ikke kræver det store. De dage hvor man f.eks. går til træning kan man jo så trække træningen fra det osv. smiley
    Jeg ville ikke bruge mindre tid, når man også regner alene hjemme ind i det osv. Det fungere i hvert fald for mine, men de har jo så også hinanden at lege med, men nej 1-1½ time som minimum udover leg og samvær ville jeg sige (det er mental og fysisk aktivitet sammenlagt)

• #23   13. dec 2015 Min pomeranian er godt nok i spidshundegruppen, men er vel egentlig en selskabshund. Han trives allerbedst ved 2 timers gåture om dagen. Vel omsat til 6 km snuse-tur. Men han kan godt affinde sig med 30 minutter pr dag men så skal der skrues gevaldigt op for de mentale udfordringer

• #24   13. dec 2015 Min er en blanding af selskabshunde (pomeranian,pappilon og pekingeser ), hvis han kun får kortere turer, så skal han aktiveres med mentale udfordringer. Han elsker lange turer og Agility en gang om ugen. Synes da han trives bedst med mange stimuli. Har haft cocker spaniels før, og tror jeg tilbyde den samme mængde aktivitet, så det har han også vænnet sig til.
    Forskellen er hvis jeg eks. Er syg, så kan han klarer sig med mindre, for det at være sammen med familien er vel den type hundes egenskab.

• #29   13. dec 2015 Jeg synes det er et svært spørgsmål. Altså jeg har bull terrier, og jeg har da hørt flere med racen snakke om hvor skønt det er med en doven hund der helst lægger i sofaen, og kan nøjes med en tur rundt om blokken - HVIS den gider. Det er så slet ikke min oplevelse - jeg har en aktiv hund der altid (med mindre det regner meget) er klar på det hele, der elsker en god spurgt og gerne langt og længe - og som virkelig sætter pris på gåture på +10km. Hun har behov for at få brugt sin krop - men kan godt tage et par dage hvor der ikke sker så meget, men efter det begynder hun også at blive irriterende. Mentalt kræver hun da lidt, men ikke så meget igen.

Hvem der har ret.. Tja. Det er nok et sted i midten. Meget handler jo også om tilvænning, og om hvad man mener er et godt hundeliv.

• #31   14. dec 2015 Lenschow: mener du seriøst, at alle hunde SKAL møde artsfæller?

• #42   14. dec 2015 Jeg synes nu stadig den bedste løsning er at snakke med flere som har erfaringer med racen og selv møde flere eksemplarer smiley

Der findes endnu ikke en side der giver alle de rigtige svar på alle stillede spørgsmål smiley

Kommentér på:
Selskabsracer aktivering

Annonce