{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.912 visninger | Oprettet:

Jinx
Jinx
Tilmeldt:
16. aug 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14

Passende race {{forumTopicSubject}}

Hej hundegalleri.dk. Jeg har søgt vidt omkring på nettet efter en hunderace, som passer min kæreste og jeg, og er flere gange stødt på dette galleri. Derfor laver jeg nu et emne.

Vi er et par, som søger en hund, når vi er faldet på plads i vores nye lejlighed. Jeg har læst mig frem til, at blandinger IKKE er en god idé og at man bør købe hos en DKK-opdrætter, som tjekker for racerelaterede sygdomme. Jeg har også læst mig frem til, at der er ventetid på kuld, da de fleste seriøse opdrættere kun har kuld et par gange om året, max.. Derfor tænker jeg, at det er passende, at lede efter en race og en opdrætter allerede nu.

Vi har allerede en klokkeklar aftale om, hvem der overtager hunden, hvis vi (mod forventning) skulle gå fra hinanden. Vi har ligeledes økonomisk stabilitet og har en bolig.

ER det overhovedet muligt, at finde en hund, som trives i lejlighed uden have/altan? Vi vil bo i midten af byen - der er ikke ret langt til træning, dette er jo en fordel, da vi har i sinde at gå til træning. Vi vil gerne dyrke rally og agility - vi tager hver, en "sportsgren", men vi søger ikke en super aktiv hund. Gerne en hund med god tænd/sluk-knap.

Hunden vil være alene hjemme mellem 2½ og 6 timer hver dag maksimalt, de næste 3 år, da jeg studerer på minimal tid. Herefter skal jeg dog videre og hunden vil være længere alene hjemme, men vi satser på at have forskellige studietider til den tid.

Vi er ret rolig mennesker. Vi spiller computer og søger en ven for livet. Kæresten har tidligere haft schæfer hjemme, så han har været vant til lange gå ture og gjorde det hver dag. Vi påtænker 1 time - 2 timers gå tur om dagen og gerne små mentalt træningssektioner i løbet af dagen. F.eks. ville jeg godt kunne finde på, at tage 10 x 5 minutter på en dag - jeg har læst mig til, at ved mental træning er det bedst med korte intervaller.

Vi vil helst udenom racer som skal klippes og trimmes. Børstning er fint.

Vi bor på 2. sal, så vi må jo nok indse, at vi ikke kan bære en 40 kg. hund op ad trapperne (selvom der ikke er langt op), selvom vi begge er til store hunde.

Er det muligt at få en mellemstor hund, som stadig er til at bære op af trapper, som kan trives i lejlighed med 1-2 timers gå tur + mental aktivering, om dagen?

Vi ønsker desuden en race, som kan tilvendes andre dyr, da vi både har kat og hamster.

Jeg ved ikke, om jeg har glemt noget. Jeg håber, der findes en race, som passer til os. Vi bryder os ikke om fladsnudede racer, terriere (pelsen, ruhåret) samt. de helt små selskabsracer såsom Bichon, Malteser, Pekinser osv.. De minder (for os) mere som bamser, end hunde. Der må gerne bare være LIDT størrelse på hunden (omend den jo desværre ikke kan være for stor, pga. boligforholdende)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passende race
  • #1   16. aug 2015 JA, i kan SAGTENS finde en hund i kan have i lejligheden! smiley Det handler om den aktivering man tilbyder udenfor, så har i noget god natur i området handler det bare om at komme ud og træne og gå.
    Pudlen vil være oplagt men den skal jo klippes, og ved ikke om den gør lidt for meget. Tænker også corgien men den gør vist også lidt og er måske ikke oplagt i en lejlighed med larm. Lægger lige hovedet i blød og tænker lidt smiley


  • #3   16. aug 2015 Det lyder som om at I kan tilbyde et dejligt og aktivt hjem til en masse forskellige racer.
    Dog skal I lige være obs på at katten måske ikke synes at det er en god idé smiley De fleste katte, som ikke har været vant til hunde, kan godt være meget skeptiske mht. at få hund. Nogen lærer aldrig at acceptere hunden.


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #4   16. aug 2015 Min umiddelbare tanke når du siger dansk-svensk gårdhund, Ida, er en hyperaktiv hund, som hænger på væggene og gør helt vildt. Det kan godt være, at jeg har et totalt forkert billede af denne race? Jeg ved, at kæresten har samme assosiation, så der skal nok lidt overtalelse til dér. Især når han har været vant til schæfer smiley

    Katten har vi overtaget fra mine forældre - katten har været vant til hund i huset før (og har ikke været mærket af hunden), så der burde ingen problemer være dér.


  • #5   16. aug 2015 jeg tænkte også dansk svensk gårdhund, eller selvom det er terrier så Jack Russell eller Parson Russell

  • #7   16. aug 2015 Ja det er bare fedt at se at i virkelig tænker over det her og jeres egen situation! smiley
    En langhåret collie kunne også være et bud? Meen vægten skulle godt nok ligge på 18-29 kg. Det er ellers en aktiv hund, der egner sig godt til lydighed, rally og mange dyrker også agility med collien, men (afhængig af hvor man køber) kræver den heller ikke at man er SUPER aktiv.


  • #9   16. aug 2015 En dsg der bliver aktiveret både hjerne og motions mæssigt kravler ikke på væggen.

    Huske alle hvalpe er aktive smiley


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #10   16. aug 2015 Jeg kan godt se, det smarte i de racer i anbefaler. Tror I det ville være muligt at få en hund, som er en smuuule større, men stadig bærbar op af trapper det første år?

    Jeg må indrømme, jeg har ikke liige smidt en hund på skulderen før, så er ikke helt klar over, hvad der er realistisk at bære. Måske en hund, som er 38 cm + i skulderhøjde, så er den vel stadig relativt lille, eller?

    Altså JEG synes jo f.eks. en chihuaua er MINI, ikke blot lille, men MINI smiley Det er lidt svært, når vi begge er til lidt større hunde - men hunden skal selvfølgelig ikke ende op med dårlige hofter, fordi vi bor på 2. sal.

    Hvordan er DSG og Jack russell terrier i forhold til en "day off"? Ville de blive totalt sindssyge, eller er det acceptabelt et par gange om året?

    Jeg vil forresten lige tilføje - jeg vil gerne have en hund, som er rimelig let trænbar. Det er vigtigt for os, at vi kan have hunden med rundt - heriblandt vil jeg gerne have den med ud på gården (jeg rider) og rundt, når vi skal noget. Jeg ser ingen grund til, at hunden ikke er med.


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #12   16. aug 2015 Mellem str racer, der ikke skal klippes og ikke er terriere kunne være toller (nova scotia duck tolling retriever) og dansk el. japansk spids. De er bestemt trænbare og velegnede til rally/agility. Men læs lidt op på sind/temperament for spidshunde, og tolleren har ry for at være lidt reserveret.

  • #13   16. aug 2015 Jeg vil sige at ALLE velstimulerede hunde sagtens kan holde til en sygedag eller to. Også en border collie smiley Det render de ikke på væggene af - det gør de til gengæld, hvis ikke de rigtig får ordentlig aktivering overhovedet. Så du kan rooligt have en off-dag hvis bare du aktiverer din hund tilpas i hverdagene!

    Jeg synes egentlig collien virker som en god race, den er let trænbar/elsker at træne, den er ikke FOR aktiv men vil samtidig gerne lave noget, og så er den "stor nok" - dog vejer den måske bare liidt for meget?


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #15   16. aug 2015 Ida: Ved du, hvad forskellen på de to racer du nævner er? Kan se at kromfohrländeren findes både i ruhåret og glathåret. Kan dog ikke rigtig finde nogle opdrættere af de glathårede? Den anden ligner den glathåret rigtig meget, men der må næsten være forskel på sind? smiley

    Birgitta L: Er finsk lapphund og finsk hyrdehund to forskellige racer?

    Fünke: Ååh, collien er godt nok en smuk hund. Jeg tænker også, at den måske bliver lidt tung at slæbe op og ned minimum 3 gange dagligt, uden at få ondt i ryggen.. Desværre! Vi har mødt nogle virkelige dejlige collier.


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #16   16. aug 2015 NØJ, hvor er en Toller flot!! Den har lidt aussie over sig, synes jeg. Det er faktisk lige den type hund - udseendsmæssigt - vi er til. Både kooikerhonje og kromfohrländer i glatpelset har også lidt de samme træk, synes jeg.. Måske er det kun mig, der ser det. smiley

    Jeg er stor fan af hunde, som ser adrætte ud. Vil læse op på nogle af de racer, I nævner. Har ikke den store kendsskab til nogen af dem..


  • #17   16. aug 2015 Jeg har ikke bedre forslag, end dem der allerede er kommet, men vil også bare lige nævne, at det er fedt at se, at i har gjort jer så mange tanker smiley

    Og så kan man sagtens bære større hunde smiley jeg smider min schæfer over skulderen når der er glasskår f.eks. Hahaha smiley :) smiley



  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #18   16. aug 2015 Når jeg læser på alle disse racer, står der mange steder, at de skal have en aktiv tilværelse. Jeg er i tvivl om, hvad der menes med dette. For os, er det logik, at hunden SKAL ud og gå tur minimum 45-60 minutter om dagen, uanset race. Er disse beskrivelser skrevet til folk med samme holdning (og aktiv vil derved betyde 2-4 timer om dagen), eller folk, som tror, at man bare kan lukke hunden ud i haven og så er det det?

  • #19   16. aug 2015 Det der med at de skal have en aktiv tilværelse er vist ikke skrevet med udgangspunkt i noget af det - men menes nok mere generelt. Og "aktiv tilværelse" kommer nok også an på den pågældende hund.
    Men vil bestemt ikke mene at det betyder at du så skal gå 4 timer med hunden, bare at den skal have en god portion motion hver dag og nogle mentale udfordringer.
    Og så vil 2 timer gåturs og nogle øvelser til hovedet sikkert være meget passende, som er det i kan tilbyde smiley
    Igen afhænger det nok også af race når der snakkes om at den er aktiv.

    - Når i siger at i kan tilbyde sådan generelt 2 timers gåtur fordelt på dagen, nogen øvelser til hovedet så den bliver mentalt stimuleret, og så også vil gå til rally og agility et par gange om ugen, så vil jeg forresten bestemt mene at i umiddelbart sagtens kan tilbyde et godt hjem til en hund der skal have en "aktiv tilværelse" smiley


  • #20   16. aug 2015 der er en race som fx Shetland Sheepdog, den minder jo udseendes mæssigt om collien, bare meget mindre og dermed mere "bærbar"

  • #22   16. aug 2015 Ja jeg er personligt forelsket i sheltien smiley Man skal bare have in mente at det ér en aktiv hyrdehund som kræver at blive brugt til fx. lydighed, agility, rally eller andet og skal have nogen mentale opgaver til hovedet for at trives - og at den også kan være ret gøende. Men den er pleasende, ekstremt let trænbar og den VIL gerne træningen. Den er liige på nippet til at blive lidt for lille men er stadig ret handy uden at "forsvinde" som hund; jeg synes den er fantastisk smiley

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #23   16. aug 2015 Mht. rally og agility tænker jeg, ikke det er relevant.. Eller hvad? Jeg har altid tænkt, at det er relevant, hvad hunden får i DAGLIGDAGEN.. Og træning er jo kun 1-2 gange om ugen, ikke hver dag. Jeg tænker at hunden vel er lige frisk dagen efter træning, selvom den måske har været til agility og har brugt hovedet og kroppen - fordi den har vel "ladt op" over natten? Eller tager jeg fejl? smiley

  • #24   16. aug 2015 Jeg tænker at i sagtens kan have en sheltie eller en BC (:

  • #26   16. aug 2015 Synes det lyder som et rigtig lækkeret hundeliv, i har tænkt jer at give jeres kommende hund smiley Og jeg er helt sikker på at i nok skal finde den rette.

    Altså angående til aktive hunde, så er der selvfølgelig nogle som kræver den del mere ind andre, men det kommer også helt an på hvordan jeres hund bliver. Min hund er utrolig aktiv. Men hun kan slet ikke klare op i sit hoved at skulle på meget, meget lange løbe/går ture. I starten gjorde jeg nemlig den fejl, og hun blev skør. Hun forstod ikke at mor pludselig var syg en dag. Såå. Jeg vil mene med det liv i beskriver vil hunden få det rigtig godt, og jeg er enige med de andre, med valg af race.
    Som sagt kommer det også meget an på sindet. Jeg kender rigtig mange som har border collie, og ikke en af dem er ens. Den ene elsker slappe af dage, den anden går på væggen hvis den bliver snydt for sin tur. Og en helt anden igen, er som en labrador indenfor, og som en pil udenfor. smiley

    Nu ved jeg godt i ikke var til små racer, men en cavler king Charles spaniel kunne også være en mulighed:) Og helt mini er den jo ikke.

    Også vil jeg også lige sige, at jeg synes det er rigtig fedt at i vil have en hund med tavle og sådan. Men, der findes altså også rigtig mange lækker blandinger smiley Så hvis i ikke går op i udstilling osv. men tænker at en ren race er sundere osv. Ja der er mange delte meninger om dette. En blandings hund kan sagtens være en rigtig sund hund:)

    Hel og lykke:)


  • #27   16. aug 2015 Det er helt klart mest relevant at den får aktivering i hverdagen, men jeg synes det er så vigtigt at lave noget decideret træning som agility, rally, lydighed med en aktiv race - så når der snakkes om rally og agility selvom det kun er et par gange om ugen, så er det for at hunden virkelig kommer ud og får brugt krudtet, hvor dagligdagen måske er mere sammensat af små sekvenser af træning. Hvis du forstår hvad jeg mener smiley

  • #28   16. aug 2015 Lige mht. blandinger så uden at gøre noget stort nummer ud af det, så skal du bare være opmærksom på at det er en nødvendighed at se, at linjerne er sunde. Dvs. der skal dokumentation for undersøgelser af racerelaterede sygdomme flere generationer bagud og ikke bare at "mor og far er sunde og har aldrig været syge".

    Stamtavlen er et redskab du benytter før køb af hund, så du netop kan gå udenom dem, hvor linjerne ikke er særligt sunde smiley


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #30   16. aug 2015 Okay, måske har jeg så lidt overvurderet, hvad en aktiv hund er. Når folk siger, at de har en aktiv hund, så tænker jeg, at fra de kommer hjem, til de går i seng, så er de "on it". Nogen i min familie har en border/islandsk fårehund blanding - og han er jo i gang meget af dagen, fordi de bor på en gård. Så han er hele tiden med og de er begyndt at give ham opgaver - så han har, hvad jeg vil kalde, et aktivt hundeliv.

    Vores er jo lidt mere "layed back". Vi er ude med hunden, i det omfang, den har brug for det. Jeg tænker, at hunden får 15-20 minutter om morgenen, så den lige kan komme ud og tisse. Længere de dage, hvor jeg møder sent (3 dage om ugen).. Og så vil kæresten gå omkring 45 minutter - 1 time med den om eftermiddagen - og så vil vi prøve at variere det lidt, så vi også kommer ud på nogle områder, hvor hunden kan løbe frit, det synes jeg er rigtig vigtigt. Og så skal hunden selvfølgelig ud igen om aftenen, så det bliver også en kort tur på 15-20 minutter.. Så det er det den vil få UANSET, hvad vi skal lave i løbet af dagen.. Vi vil måske ikke gå en lang tur, de dage, vi går til træning. Ligeledes så er hunden jo med mig ude på gården to dage om ugen, så det kan være vi går en tur i det område i stedet eller lignende..

    Jeg tænker, at det er vigtigt at hunden har en varieret hverdag - det er næppe sjovt at gå den samme rute hver evig eneste dag. Men jeg er helt klart bedre til tricks og mental aktivering, fremfor fysisk motion.

    Jeg synes det kunne være super fedt, at lære hunden diverse ting, så den kan "hjælpe til" - uden den skal bruges som en hjælpehund på nogen måde, tænker jeg, at det kunne være sjovt at træne tricks og kommandoer.


  • #31   16. aug 2015 Meget kommer nok også an på hvad man vænner sin hund til. Ikke sagt at man så kan vænne sin border collie til at være en sofakartoffel, men man kan da i den grad skrue helt op for aktiviteten, men man kan i et vist omfang også "skrue ned" og samtidig have en velstimuleret og tilpas hund smiley

  • #34   16. aug 2015 Hvis I er helt vilde med tolleren, synes jeg I skal undersøge racen nærmere. I vil godt kunne have en toller, udfra min mening smiley

  • #35   16. aug 2015 HVIS I vælger et toller, så vær meget meget opmærksom på temperamentet. Det har JEG oplevet som et problem hos mange tollere.

    Har I overvejet en whippet?


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #37   16. aug 2015 Uh, kæresten er ikke med på Whippet, desværre. Jeg synes ellers de er så enormt smukke.

    Vi læser op på de forskellige racer, men synes det kan være lidt svært mht. aktivitetsbehov, når man ikke har noget at sammenligne med smiley

    Hvordan er kooikeren og toller i forhold til at træne til at gå uden snor? Toller er jo en retriever og kan læse, at kooikeren har et udpræget jagtindstrinkt..


  • #38   16. aug 2015 Lis:

    Jo, det er ikke den første hund man slipper på marken. Når det er sagt, så har jeg gået til agility med 3 ejere af en masse whippets og de slippes da på pladsen og kommer ind imellem hjem igen........*G*

    Aj, det KAN lade sig gøre hvis man træner det intensivt.


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #40   16. aug 2015 Dejligt i går op i at finde den helt rigtige race.
    Tænker at et internat måske også vil kunne hjælpe med oplysninger om de forskellige hunde. Ellers måske den lokale dyrlæge ved noget eller kan henvise til en.
    Ellers kontakt DKK.



  • #41   16. aug 2015 Vores 2 schæfere anser jeg for store / Større hunde og den ene vejer 26 den anden 27 kg..

    mere for at sige at store hunde altså godt kan veje noget rimeligt smiley


  • #42   16. aug 2015 Det kan fint lade sig gøre, at lære en whippet, at gå uden snor på egnede steder.

    Egnede steder, er væk fra trafik og med lille vildttæthed.
    Mine tre går uden snor på den lokale sportsplads med tilstødende sø og stisystem, på strande og stisystemer, der ikke grænser op til trafikerede veje.

    Den ældste ignorerer andre hunde og mennesker også selv om de kun er et par meter fra hende, hun kan stoppes selv om der kommer en hare eller kat på tværs, fugle interesserer hende ikke, dem har hun indset, at hun ikke kan fange, så hvorfor bruge krudt på at løbe efter dem smiley

    De to yngste (10 og 23 måneder) er ikke helt så langt fremme i træningen endnu, men godt på vej smiley


  • #45   17. aug 2015 Melanie herinde, og hendes familie opdrætter Lapphunde, hvis det er nogle i vil vide mere om smiley

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #46   17. aug 2015 Hold da op, der er mange racer, vi aldrig har hørt om! Jeg har lavet en liste med alle forslag der er blevet nævnt her i tråden og har fremhævet dem, vi umiddelbart bedst synes om, og vil læse mere om. Jeg har desuden skrevet lidt i parantes om, hvorfor vi har valgt de andre racer fra:

    Puddel (for meget pelspleje i form af klip/trim, vil helst nøjes med børstning)
    Dansk-svensk gårdhund (en smule for lille, men ellers god mulighed)
    Parson Russell og Jack Russell (med alle de forslag, synes vi godt vi kan være LIDT kritiske med størrelsen smiley :D .. men ellers også en mulighed)
    Collie (nok lige til den større ende i forhold til at bære op ad trapper, desværre, ellers en rigtig fed hunderace)
    Kooikerhonje (vi vil klart kigge mere ind på denne hunderace)
    Kromfohrländer (pt. tænker vi at fokusere på kooikerhonje, selvom denne race også er yderst tiltalende. Desværre kan vi ingen danske opdrættere af glat-hårede hunde finde og vi vil sætte stor pris på at besøge opdrætter inden hvalpene kommer)
    Finsk Hyrdehund (denne skal vi også læse lidt mere op på smiley
    Toller (udseendsmæssigt er det lige præcis denne type vi begge er forelsket i. Kooikeren har faktisk også nogle af de samme træk. Vi vil læse mere op på denne race)
    Japansk Spids (bestemt en mulighed, men pt. finder vi andre racer mere interessante)
    Shetland sheepdog (LIDT til den lille ende, men bestemt en mulighed)
    Border collie (i og med jeg ved, at man skal være super signalstærk for at træne f.eks. agility med sin BC, tænker jeg ikke det er optimalt når ingen af os har gået til hundetræning før smiley )
    Calver king charles spaniel (kæresten nedlægger veto)
    Whippet (kæresten nedlægger veto, øøøv smiley )

    Er der nogen af disse, I tænker er mere "os" end andre, er bedre f.eks. førstegangshunde, lettere/sværere at træne med eller andre ting? Vi modtager glædelig flere råd smiley


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #47   17. aug 2015 Hmm.. Jeg synes faktisk ikke en sheltie LIGNER en lille hund, når jeg ser videoer..

  • #48   17. aug 2015 Jinx - En sheltie kommer i forskellige størrelser smiley Der er amerikanske linjer og engelske linjer. De amerikanske er som regel større end de engelske, og derudover så kan shelties blive alt mellem 30 og 45 cm, selvom de burde ligge på 35-37 cm smiley

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #49   17. aug 2015 Kæresten siger, at hans bedste ven i folkeskolen havde en sheltie (eller, deres familie havde) og det virker ikke som en lille hund. Det var dog også en af de større "modeller".. Hvad bør en tæve maksimalt ligge på i højde? Jeg tænker ikke på udstilling, men blot for at det ikke bliver usundt.

    Anya, hvad er forskellen på de amerikanske og engelske linjer? Er der forskel på pels og sind?


  • #50   17. aug 2015 jo det er en lille hund ...

    http://sheltie.dk/information/standard/

    den vejer mindre end mine skotter ... 6-7 kg hvor skotterne vejer 8-12 kg ... den er så bygget helt anderledes og derfor ser den måske ikke så lille ud ...


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #51   17. aug 2015 Det kan godt være det er bygningen der gør, at den ikke SER vildt lille ud. Vi er en smule splittet - kæresten har mødt flere shelties og siger det er en skøn hund og bestemt en mulighed. Jeg er lidt i tvivl mht. størrelsen, men selvfølgelig, hellere lidt mindre (så den kan bæres op og ned) end større og hvis så resten "passer" til os, så er det jo det vigtigste.

  • #52   17. aug 2015 Jinx - Hmm, Det kommer selvfølgelig an på linjerne, men generelt så er de amerikanske bredere, og har større pels og tungere. Hvor de engelske er mere elegante.

    Hanne - Det passer ikke helt, der er mange shelties der vejer helt op til 12 kg smiley Min mors tæve Ziva, som kan ses på min profil er 44 cm og vejer 11 kg smiley Og jeg har mødt en sheltie som er dobbelt i størrelse næsten.


  • #53   17. aug 2015 @ Anya ... ok tog den bare på Google standard og så må det jo være de små/engelske linier der er nævnt kan jeg tænke mig til ...

    synes selv det er en mega fin hund, og er vild med Meeko´s farver ... men er lidt glad for at høre at de fås større, for de der små er nok lige små nok .... hvem ved måske en dag smiley


  • #54   17. aug 2015 Med sheltien skal du sådan realistisk set ikke regne med en hund der kommer over 8 kg og 40 cm i højden. Men den er adræt og har stor pels og kan derfor også på video egentlig godt se ud som en stor hund der er skrumpet lidt, synes jeg smiley
    Men den ér lige på vippen til at blive for lille, hvis man gerne vil have en mellemstor hund, så det er helt klart også noget man skal gøre op med sig selv, det er trods alt mange år at skulle leve med en hund man synes er FOR lille.


  • #55   17. aug 2015 Hanne - Hehe det er det. Meeko er helt engelske linjer, og meget spinkel i det og vejer 6 kg. Men jeg kender en del shelties der er amerikanske som vejer 10-11 kg smiley

  • #56   17. aug 2015 Men ja hvis man vil have en større sheltie så skal man bare gå efter linjer hvor hundene er store, fx. hvor linjerne er overvejende amerikanske, de virker også af bygning lidt større og mere "grove" i trækkene, men man skal ikke håbe på at få en helt stor hund ud af det smiley

  • #57   17. aug 2015 hmm ... måske fremtiden om maaaaange år hedder en hvedefarvet skotte og en Sheltie i merle ....drømme drømme ... undskyld til Ts for at komme på afveje ..

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #58   17. aug 2015 Okay, kæresten er helt solgt i shelties... Vi må ud og møde nogle shelties og læse om nogen, ser det ud til. smiley

    Jer med shelties: Hvordan ser en normal hverdag ud for dig og din hund?


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #60   17. aug 2015 Linda L: Gøning i forbindelse med arbejde er ok, det er mere generelt i hverdagen - vi ville nok blive upopulære af en hund der gør 24/7, men at den gør lidt hist og her gør ikke noget. Og oftest er det jo også noget, man kan arbejde med smiley

Kommentér på:
Passende race

Annonce