{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.975 visninger | Oprettet:

Bud på passende race {{forumTopicSubject}}

Beklager, nu kommer der endnu en af de tråde der, som omhandler valg af race smiley

Kæresten og jeg er ved at lede efter hus og drømmen er på sigt at vi skal have hund, når huset engang er fundet og jeg forhåbentlig finder drømme jobbet, efter jeg blev færdiguddannet pædagog i slutningen af januar smiley

Vi er sådan ikke helt enige om hvad det skal være smiley Kæresten ønsker en labrador eller en blanding, han har ikke så store krav der, men jeg vil gerne have noget med tavle, så jeg ved hvad hunden besidder af egenskaber og så vi har mulighed for at undersøge race relateret sygdom og få oplyst status på forældre dyrene.

Det skal gerne være en mellem stor/stor hund, ikke alt for gøende, skulle kunne med andre hunde, da jeg rigtig gerne vil have den med i stalden og med på rideture sammen med de andre i stalden. Den skal ikke have udpræget jagtgen, da den selvfølgelig ikke må rende på tur selv, hvis den får færten af noget på tur. Vi har en del grusveje i nærheden vi kan ride på, men der er også vildt som vi i ny og næ møder på vores vej.

I stalden er der udover heste, får, katte og andre hunde som jævnligt er med på tur smiley

Jeg vil gerne træne noget lydigheds træning og prøve kræfter med rally. Hvis muligt helst ikke en pleaser smiley

Det ligger godt nok et stykke ude i fremtiden at vi skal have hund, men som en start kunne det være rart at få styr på hvilken race som passer til vores behov og det vi kan tilbyde, så vi kan nå til enighed om valg af hund og få fundet en opdrætter og forhåbentlig blive skrevet op smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bud på passende race
  • #2   25. feb 2021 Jeg må tilstå at det ikke er en race jeg har den store kendskab til smiley men må da lige ind og kigge på den!

  • #3   25. feb 2021 Temperamentsmæssigt lyder den til at kunne passe super og størrelsen er heller ikke det store problem, udover at det vist kræver at jeg skal have udskiftet min Yaris inden, for der kan den vist ikke være smiley

    Men ved så ikke lige i forhold til sundheden på den, men umiddelbart kunne det være et godt bud smiley


  • #5   25. feb 2021 Det var dæleme ikke mange år!!

  • #6   25. feb 2021 Havde også lavet en liste med nogle racer som jeg synes kunne være interessante, men som jeg ikke ved om vil passe til de forhold og motion vi kan tilbyde smiley

    Men der er blandt andet border collie, flat Coates retriever, boxer, Australin shepherd, tevueren og beauceron på listen, men har kun læst kort om dem på DKK's side og der står ikke alverden om dem.


  • #8   25. feb 2021 Tror flatcoated rammer ret godt.

    Kig evt. Drentsche Patrijshond

    Jeg har indtryk af at de ikke som sådan strejfer efter vildt, men jeg har ikke nørdet dem til bunds smiley


  • #9   25. feb 2021 Åh, ja det dur ikke. Synes jo det var fedt hvis den kunne komme med i stalden og være med i det der sker der og komme med på tur, men det er vigtigt at den kan med andre hunde, da der ofte er to andre hunde med smiley

  • #10   25. feb 2021 Jeg synes da, at labradoren er et ganske godt bud.

    Find en med tavle, så får I begge opfyldt det I gerne vil have.


  • #11   25. feb 2021 Ja og nej, må tilstå at labrador som race ikke siger mig alverden ?? så derfor er den lidt streget af listen smiley

  • #12   25. feb 2021 Drentsche Patrijshond lyder som et godt bud. Men det er ikke en jeg har hørt om før. Er det en forholdsvis ny race her hjemme eller er den bare ikke særlig udbredt? smiley

  • #13   25. feb 2021 Krumme: ja, sundheden skræmmer mig lidt, men har mødt nogle stykker og synes det virker til at være en fed hund, en omvandrende hoppebold, virker altid glad og på, men det er vigtigt at den kan med andre. Dog er det kun 3-4 andre hunde som kommer i stalden, hvor af de to kommer dagligt.

  • #14   25. feb 2021 Jeg tror bare ikke drenten er særlig udbredt i DK smiley

    Jeg har fulgt med på facebookgrupper i en 3 måneders tid, vil jeg tro.

    De lader til at være ret ukomplicerede, og rimelig okay til at træne til at stoppe jagten. De skal jo tage stand, og ud fra beskrivelsen af den samarbejder den godt med jægeren.
    Jeg synes også at de videoer jeg har set, der er de ikke bare strøget afsted, men det er klart at vildt er interessant for den smiley

    Der er vidst en herinde der har en, og ellers er det jo bare med at få spurgt dem i facebookgrupperne.

    Tror dog at du med flatcoated får en noget mere sprælsk hund, så det er lidt hvad man er til smiley


  • #15   25. feb 2021 Hov, hvad med en hovawart eller en nova Scotia duck tolling retriever, dem havde jeg da også fået skrevet på smiley

  • #16   25. feb 2021 En toller kan være social og glad for andre, men det ligger altså til den kun at gide sin egen flok og flere af dem har ret lav tolerance.

    Jeg vil ikke sige at tollerem typisk er ukompliceret over for andre, men de findes smiley


  • #17   25. feb 2021 Her link til en ældre tråd ang. Hovawart. Jeg tror ikke du skal forvente en ukompliceret hund der, heller

    https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1155584-hovawart


  • #18   25. feb 2021 Nej, det er vist ikke lige sådan en som passer ind smiley
    Det er faktisk slet ikke så nemt det her, som jeg lige havde håbet på smiley


  • #19   25. feb 2021 Dansk spids er også et bud, men hver obs på at nogle er stride til at fise efter vildt.

    Hende jeg kender bedst (fra GDS foreningen, ikke DKK), er den mest ukomplicerede hund jeg nogensinde har mødt.

    Hun tilpasser sig individerne omkring sig, og skulle en hund nu blive gal på hende, børster hun det bare af sig lige bagefter og tænker: "Nå skidt. Du er nok god igen om 2 min."

    Men hun er obs på vildt. Her skal man være 1 skridt foran, for at nå at stoppe hende. Hun har hapset mus et par gange, men gør dem ikke noget smiley Man kan be' hende spytte dem ud, så piler de videre smiley

    Hvis hun smutter langt efter noget, så er hun retur lynhurtigt, men hun skal liiige.

    Hun når langt, for hun er virkelig hurtig.


  • #20   25. feb 2021 Altså det er lidt nødvendigt at det er muligt at lære den ikke at rende, er ikke sikker på at naboerne ville synes godt om at hunden jagter vildtet, der er også jægere som nok heller ikke ville finde det særlig fedt ??

  • #21   25. feb 2021 Hvad med den gamle danske hønsehund?
    Det er en jagthund ja, men den er lavet til at arbejde sammen med føren. Alle de eksemplarer jeg har mødt har være ualmindelig gode og stabile hunde i sindet. God til dyr i alle størrelser, hunde og mennesker uden for hjemmet. I hjemmet en smule vogtende, en aldrig noget der har voldt folk problemer.
    Din kæreste får en hund der minder lidt om en klassisk jagthund og du får en race der er lidt mere spændende stambogsmæssigt og avlsmæssigt.


  • #22   25. feb 2021 Jeg tror ikke alle dansk spids er så slemme.

    Racen er delt op i at høre under GDS og DKK
    og der er vidst lidt forskel på dem. bl.a. i forhold til jagtinstinkt, så vidt jeg har forstået.


  • #23   25. feb 2021 Den har jeg slet ikke haft med i mine overvejelser smiley

  • #24   25. feb 2021 Jeg vil give Ginne ret.
    Gammel dansk hønsehund ville fint passe til det du søger.
    Vi har/har haft Gammel dansk hønsehunde i vores familie i mange år. Min niece har, hendes svigerfar og et par mere på svigerfamiliens side har.
    De har alles ammen været ret nemme og de har ikke haft problemer med at de har nakket de andre dyr. En af dem render også med på rideturene, da de har heste.
    Jeg synes så ikke at de er særlig vogtende derhjemme, i hvert fald ikke dem der er i min familie, hvor der hos de fleste er et rend af mange forskellige mennesker og børn. Jeg synes at man bare kan vade ind hos dem alle sammen og man bliver pænt modtaget.


  • #25   25. feb 2021 Men er det den eneste race som kan passe til det vi kan tilbyde? smiley Havde måske håbet på et lidt bredere udvalg, som jeg kunne tage med videre til kæresten og vi sammen kunne udvælge hvilken en det skulle være, men hvor forarbejdet i forhold til hvilke racer der ville passe til os var gjort smiley

  • #26   25. feb 2021 Jeg tænker du skal kigge efter racer, som oprindeligt er avlet som gårdhunde. En del af dem du selv nævner er jagthunde af oprindelse, og det er nok lidt dårligt foreneligt med at dine kriterier:)

  • #27   25. feb 2021 Tror flatcoated og drentsche patrijshond også er fine bud smiley


  • #28   25. feb 2021 Hvad med Stabyhoun?
    Jeg mindes ikke der er det vilde jagt i dem og den lyder da meget rigtig på de andre punkter.
    Jeg kender godt nok kun en enkelt, men hvis den er inde for normalen, så virker det som en fantastisk hund smiley


  • #29   25. feb 2021 En Beaucheron ville jeg ikke vælge, når den skal kunne med andre.

    Flatcoated vil være en hoppebold til evig tid. Som boxeren, bliver de aldrig voksne. Hvis man kan klare det, er det et godt bud.

    Gammel Dansk Hønsehund var et godt bud. Jeg tænker også at racen er ret sund efter den var modehund i 70`erne (mener jeg at Poul Thomsen med Balder var fremme)

    Hvad med golden retrieveren? En jagt/udstillingskombi? Der findes opdrættere, som går op i at lave gode kombinationer, som ville passe super til det, I kan tilbyde smiley


  • #30   25. feb 2021 Muligvis kan en collie matche - det er i hvert tilfælde en samarbejdende race der kan man andre hunde. Det er en hyrdehunderace, så som regel holder den sig mest til flokken.
    Det er også en udholdende race, der kan holde til at løbe med på jeres rideture, når den vel at mærke er gammel nok.
    Der er forskel på linjer, så kig jer godt for, der er også forskel på typer, så undgå de meget pelsede typer, det er ikke smart i en stald, og de kræver også en del pelspleje.


  • #32   25. feb 2021 Sofia, der har nu ikke været det mindste besværligt at lære de Gammel danske vi har i min familie ikke at jage vildt.
    Det selvom der ikke rigtig nogen der går op i meget træning i min familie.
    Både hos min niece og hendes svigerfar render rådyrene i haven og de bliver ikke jagtet.


  • #33   25. feb 2021 Hvad med en Dalmentiner?
    Det er da en af racerne som man hyppigt har set som ledsager hund til ryttere


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #34   25. feb 2021 Både dalmatiner og gammel dansk er blevet nogen ret sunde racer som umiddelbart passer meget godt på kravene. smiley

  • #35   25. feb 2021 Dalmatiner kunne bestemt godt være en mulighed smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #36   25. feb 2021 Du nævner selv tervueren... altså.. på papiret ville den jo umiddelbart være fin men deres væsen er simpelthen så elendigt.. der er langt imellem de gode, desværre.
    Hovawart og toller er heller ikke nemme at støve op med ordentligt væsen.
    Border collie synes jeg ikke passer, den kræver en del træning, og du skriver selv det helst ikke skal være en pleaser så de racer er nok ikke lige oplagt.. og går du i hyrderacerne skal du kigge dig for så du ikke får en der hyrder dine heste smiley


  • #37   25. feb 2021 Ja, det er bestemt heller ikke just hensigtsmæssigt smiley så bliver det vist en engangs forestilling at den kommer med på tur og det var ikke helt ideen med det smiley og hvor er det dog irriterende at man ikke kan bruge sine egne smileys, HG er jo slet ikke fulgt med i udviklingen af smileyer smiley

  • #38   25. feb 2021 Man skal bare lige være obs på at dalmantiner kræver rigtig meget fysisk udfoldelse for at trives, altså ren bevægelse. Nok netop pga sit ophav som løber ved hestevogne.

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #39   25. feb 2021 Det er derfor den er et godt bud her, dalmatineren..

  • #41   26. feb 2021 Jeg kender nogle Stabyer. Der er en vis vildtinteresse - det er jo en jagtrace - men den er fuldt ud 'styrbar'. Gøende er nok det sidste jeg ville kalde dem og deres sind er særdeles robust: De er dejlig selvsikre og hvilker virkelig godt i sig selv. Dem jeg kender er hunde, der bruges aktivt til træning. Når jeg kigger helt isoleret på de eksemplarer jeg kender så er det en af de racer jeg ikke fatter ikke er mere udbredte for de er vildt ukomplicerede og ikke særlig krævende. De ville passe langt bedre i manges hverdag end en gennemsnitlig labrador. En jeg kender har skiftet fra flatter til staby, da det bedre kunne kombineres med små børn og lidt neddrosling i træningen. Det har fungeret perfekt. Nu er ungerne store og der er mere tid til træning. Men jeg tror ikke hun skifter tilbage smiley
    Jeg tror det er en race med et ret stort spænd så man skal nok kigge sig godt for smiley Og det er faktisk ret ofte tilfældet med nogle af de lidt mere 'sjældne' racer smiley Jeg har en Irsk Terrier, der er 'træningsnarkoman' og som 'løber på væggene' hvis jeg springer træning over et par dage. Han har to kuldbrødre, der er venlige overfor samtlige fremmede hunde de møder uanset køn. Det er ikke sådan hele racen er smiley


  • #44   26. feb 2021 Jeg har også mødt en staby, der havde lidt nervøst sind, men mit indtryk er at det er muligt at få styret udenom.

    Det der med at en jagthund skulle løbe efter vildt har jeg aldrig rigtig forstået.

    Det er da om nogen, jagthundene, hvor det skal være muligt at stoppe dem i at fise efter vildt. Det er da ret upraktisk at have en hund med på jagt, der bare løber efter vildt på eget initiativ.

    Men det er da klart at de skal have en interesse for vildt, de skal bare også kunne "styre sig".

    Men selvfølgelig er der individer i racer som ikke fungerer med det de egentlig "burde". Jeg har da også hørt om lydangste tollere, og det er da helt skævt.

    Ret ærgerligt at have en lydangst hund med på jagt.


  • #45   26. feb 2021 "Det er da om nogen, jagthundene, hvor det skal være muligt at stoppe dem i at fise efter vildt. Det er da ret upraktisk at have en hund med på jagt, der bare løber efter vildt på eget initiativ." Præcist smiley

  • #46   26. feb 2021 Tinna, fuldkommen enig.
    Den der med, at den kan ikke gå løs fordi det er en jagthund er godt nok en dum undskyldning som man hørere rigtig ofte.


  • #47   26. feb 2021 Ja, jeg har nemlig hørt det flere gange.

    Og undret mig. Er da glad for at det ikke kun er mig der synes det lyder helt skørt smiley


  • #48   26. feb 2021 Så en jagthunde race er måske ikke noget som helt kan udelukkes alligevel, i forhold til den aktivitet som vi kan tilbyde, selvom den ikke vil blive brugt til jagt og der er en del vildt, både rådyr og ræve ude ved os, som den selvfølgelig ikke må rende efter? smiley


  • #49   26. feb 2021 Nej, det synes jeg ikke. Spørg ind til det, når I graver mere i racen smiley

    Min toller smutter kun efter en hare, hvis hun ikke er i gang med andet, og den lige popper op foran hende, men hun løber ikke ret langt efter den.

    Lige egern trigger hende ret meget, men alt andet vildt overvejer hun ikke engang at løbe efter.

    Vi kan også have vores kanin løs i haven, uden hun drøner efter ham.

    Hun kan synes det er sjovt at få fuglene i luften, men kan vendes inden hun når at gøre det.

    Kig på at træne stop jagten / impulskontrol uanset hvilken hund I ender med smiley


  • #52   26. feb 2021 Hmm..

    Jeg synes ikke der skal en hel del træning til, ved de jagthunderacer jeg kender til.


  • #55   26. feb 2021 Sofia # 51
    Det er altså ikke rigtig, en jagthund behøver ikke at være sværere at lære ikke at jagte vildt som blandt andet en hyrdehund eller Husky.
    Mange jagthunderacer er det faktisk lettere at lære ikke at jagte vildt som andre racer.


  • #57   26. feb 2021 Puha Sam har afsindigt stærkt jagt instinkt, jeg troede rigtig jeg skulle lære Sam at gå uden snor, selv om opdrætter sagde det nok ikke ville ende sådan..
    Amen for pokker jeg har givet op, jeg tror aldrig han kommer til at kunne være uden snor igen, uden hegn bag, han er så impulsiv og lever for at finde fært og være ude på stor afstand...
    Det lykkedes ham at stikke af fra min søster med snor på, efter en hare, det tog 3 uger at afkode ham med den vane, at prøve at stikke af med snor på efter alt det bevægede sig smiley
    Men det er måske heller ikke smart at gå til lure coursing og schweiss spor, eller kan det lykkedes at administrere begge dele, så man rent faktisk også kan gå løs, selvom man dyrker instinktet..
    Jeg har givet op smiley


  • #58   26. feb 2021 Jeg tænker heller ikke RR når jeg sådan lige tænker typisk jagthund.

    De skulle også oprindeligt være noget mere selvstændige i deres jagt, skulle de ikke?


  • #63   26. feb 2021 Sådan generelt set, kan man jo finde problemer ved alle racer, men man kan altså også problematisere tingene helt ud af proportioner, hvis man går for højt op i dem smiley

    Det vil også altid være sådan, at man kan risikere at få et eksemplar der ikke lever op til varedeklarationen, så man kan lige så godt acceptere at man, uanset racevalg, på et eller andet punkt bliver udfordret i forhold til de forventninger man måtte have.

    Mit kendskab til forskellige racer er begrænset, men lige m.h.t. Hovawart synes jeg godt at jeg kan sige, at de problemer mange beskriver, stammer fra forventningerne til racen, som desværre i DK blev dannet i perioden hvor et par kenneler (med samme ejer) masseproducerede racen i en grad hvor den dels degenererede voldsomt, og dels endte op hos mennesker som måske slet ikke skulle have haft sådan en hund.

    Racen er ikke uproblematisk, og den ER ikke den letteste at træne, men i forhold til det der ønskes her, vil den i mine øjne passe fint.

    Aggression overfor andre hunde er helt klart en mulighed, men det kommer sjældent til udtryk når det er hunde der kender hinanden og dermed accepteres som familie.

    Så er der jo også lige det, at de fleste kommer til at se bedre ud, når de følges af en Hovawart smiley



  • #64   28. feb 2021 i et opslag hvor der efterlyses en hund med begrænset jagtdrift, undrer det mig lidt at der anbefales så mange jagthunderacer. Er jeg den eneste der synes man skal bruge en hund til det den er avlet til ??. Uanset race så skal der trænes impulskontrol med de ønsker der til hunden, men jeg synes det ville være synd at købe en race hvor træningen ville gå imod hundens instinktive adfærd.

  • #65   28. feb 2021 Dalmatiner, Berner sennen boxer og stor puddel er umiddelbart de første jeg tænker på;) ville aldrig anbefale en jagthund til en familie hvor jagt er bandlyst!

  • #66   28. feb 2021 #65 der kan være meget jagt i storpudlen - taler af erfaring her ??

  • #67   28. feb 2021 # 64
    Nete, hvad med dig selv, bruger du din egen til jagt, for det er jo det den er lavet til ?

    ... og hyrdehundene er så forbeholdt ganske få håndfulde mennesker, som er i besiddelse af får, kvæg, eller andre dyr der kan hyrdes.
    Og de store vogtende racer kommer til at uddø, for dem har vi jo hellere ikke rigtig arbejde til her hjemme ??


  • #68   28. feb 2021 Undskyld ts for at gå på afveje. Jeg er ikke så god I de store hunde så det lader jeg de andre om smiley

    Men jeg er altså forvirret. Jeg troede at jagthunde netop IKKE skulle jagte vildt, og at det var både farligt og dumt på en jagt at de gjorde (her mener jeg ikke jagthunde det løber fugle op) men hjorte og den slags, som er det ts jo spørger ind til. Måske jeg tager fejl, jeg har aldrig ejet en jagthund eller været med på jagt.


  • #69   28. feb 2021 Enig My, og dem der løber fugle op, er de "stående jagthunde" de render hellere ikke efter fuglene, men står stille, nærmest stivner når de har fået fært af fuglen.
    Når jægeren så har skudt den render de hen og henter fuglen.


  • #70   28. feb 2021 Tak for forklaring anni, så burde de jo heller ikke jagte rundt efter dyr. Selvfølgelig skal man nok træne det, men det skal man jo med langt de fleste. Selv min lille chihuahua jagter jo fugle i haven. Da hun var lille var det fuglene der jagtede hende smiley men det er vidst en anden snak smiley

    Tak for opklaringen


  • #71   28. feb 2021 Retrieverne er jagthunde, men de må søreme ikke lette, før de har fået lov. Og de vil passe eminent til rally og lignende, bare de får lov at lave noget smiley

  • #72   1. mar 2021 #66 nej, det var hensigten, for der er lidt potentiale, men til jagttræningen havde han mere travl med samle de andre hundes dummier end sin egen, og han bryder sig ikke om mænd, slet ikke mænd med har, så han ville bide de fleste jægere i røven. Men byttedriften er der. Men jeg ser mange anbefaler stående jagthunde racer, som er skabt til de lange søg, og det er jo lige netop det der ikke søges.

  • jan F
    jan F Tilmeldt:
    feb 2021

    Svar: 13
    #73   2. mar 2021 nu har jeg slet ikke læst alle forslag men efter min mening er en samojede tæt på verdens mest perfekte hund, de er vildt smukke både udenpå men især indeni, og de er i den grad venligtsindede overfor alt levende, men de er lidt udfordrende at opdrage da de er moderat lydige af natur, de har simpelthen en selvstændig mening, men de er også meget loyale så med den rette hundepædagogik kan de gøres 99% lydige, men der skal arbejdes med sagen, og så elsker de at løbe ;o) og bliver "aldrig" trætte.

  • #74   2. mar 2021 # 72
    Nete, en stående jagthund der læber med på rideturene får ikke dækket sit behov for at løbe langt/meget og snuse ?

    Der er vist ikke så stor forskel på at rende rundt og søge når mennesket sidder på hest eller om mennesket går på egne ben.
    Den største forskel er vist, at rytteren ikke lige skyder et par fasaner undervejs hunden kan apportere, men der gør jægeren jo hellere ikke hver gang.



  • #75   2. mar 2021 Men skal vel ikke nødvendigvis bruge en hund til det den oprindeligt er avlet til. Det handeler vel om at hvorvidt man kan tilbyde den en aktivering, der er 'racerelevant'. Jeg kender dælme mange hunde af jagtracer der ikke går på jagt men som bruges temmelig aktivt til alt muligt andet hundesport (rally, DcH-programmet DKK LP, agility osv osv). Det trives det faktisk rigtig rigtig godt med. Jeg træner i DcH programmet; vi ser rigtig mange labradors af jagtlinier. Og de er bare sk*de-gode i det program smiley De jagtracer der er nævnt her i tråden er jo for de flestes vedkommende meget samarbejdende. Det behov får de da til fulde opfyldt i den hverdag der beskrives af TS. Det er deres store samarbejdsvilje der gør det at det er så forholdsvist nemt at træne dem til at lade være med at løbe efter vildt.
    Det vil blive temmelig udfordrende at lære en fx spidshund eller en slædehund at komme med på rideture i løs udgave smiley
    En dalmatiner har sørme også temmelig stort jagtinstinkt - ihvertfald de 10-15 stykker jeg har kendt gennem årene smiley De hører jo altså også hjemme i gruppen for drivende jagthunde og schweisshunde smiley De er heller ikke heeelt nemme at gøre meget lydige så de kan gå løse steder hvor man risikere at møde vildt smiley
    Jeg ville hellere sætte pengene på at en gammel dansk hønsehund kunne lære at rende med hesten uden at fise afsted selv efter et stykke vildt. Den er vist heller ikke helt så 'stort gående' som de engelske stående hunde og fx de tyske hønsehunde.
    Jeg har en terrier. Det er i den grad også en jagtrace. Den er lavet til selvstændig jagt. RIgtig mange terriers er totalt håbløse at lære at gå løse; når deres jagtinstintk trigges så lukker de totalt af for omverdenen og går på jagt. Sådan er det jo altså ikke at have en samarbejdende jægere.
    Langt de fleste hunderacer besidder jo altså en eller anden form for jagt/vildinteresse: De er jo trods alt rovdyr smiley Fx hyrdeinstintk er jo et modificeret jagtinstinkt og hyrder tænder også på noget der bevæger sig. Der hvor man vil have størtst sansynlighed for at finde minimal jagtinteresse er som Krumme siger blandt molosser/dogger i gruppe 2 (schnauzere og pinchere har massere af jagtinstinkt smiley ) eller i gruppe 9 (selskabshundene).


  • #76   2. mar 2021 Og ikke at forglemme, så er der altså virkelig mange jagthunde der bare ligger stille og slet slet ikke laver noget som helst mellem jagtperioderne.
    Jeg er ret sikker på, at hvis man spørger disse hunde om de hellere vil bo et sted, hvor de går på jagt nogle gange i årets løb eller om de hellere vil bo hos en person der laver andet arbejde med den hele tiden, så ville den vælge det sidste.


  • #77   2. mar 2021 Det kan godt være at en stående hund ikke må jage på egen hånd, men de skal samtidig have KÆMPE interesse i fugle og/eller hårvildt (afhængigt af race).
    En stående hund uden vildtinteresse virker ligesom ikke ret godt til at finde vildtet. Det betyder, at man bevæger sig lidt på en knivsæg i forhold til at jage eller ikke jage.

    Det er muligt at nogle individer af gammel dansk og en staby er så afdæmpet i deres vildtinteresse og har så lille en aktionsradius at det kan fungere, men jeg ville ikke anbefale en stående race til at løbe med løs på løbeture hvor der er vildt.

    Jeg har ikke læst alle forslag, men jeg synes flatter lyder som et udemærket bud, måske en hvid schæfer, korthåret collie kunne være bud på en race.


  • #78   2. mar 2021 Lige en indskydelse, husk man må ikke ride med hunden i snor smiley det er nemlig forbudt, at lufte dyr fra motorkøretøj, hvilket en hest sidestilles med smiley derfor skal vi ride i siden af vejen smiley smiley

  • #79   2. mar 2021 Salla, af nysgerrighed - hvor står det?

    Umiddelbart fremgår det af færdselslovens § 2, stk. 10, at heste falder under samme regler som kørende, men ikke at de betragtes som motorkøretøj smiley

    Og man må jo sådan set gerne lufte hund fra cykel...


  • #80   2. mar 2021 Men det gør de, vi må f.eks ikke ride på cykelstien, hvor en knallert heller ikke må køre.


    profilbillede
  • #81   2. mar 2021 A

    Er en cykel et motorkøretøj? Nej vel smiley


  • #82   2. mar 2021 Salla en knallert 30 mener jeg de hedder skal faktisk kører på cykelstien smiley

  • #83   2. mar 2021 Nej, men du skriver jo motorkøretøj, og det er hverken cykel eller hest smiley Både hest og cykel defineres som køretøj, dvs. minus motor.

    Men hvor står der, at man ikke må lufte hund fra hest eller cykel, som du jo skriver, man ikke må?


  • #84   2. mar 2021 Det kunne måske fremme forståelse, hvis du læste bestemmelsen. Selv tak smiley

    § 2. I denne lov forstås ved:

    1. Akseltryk:

    det tryk, der overføres til vejen fra hjulene på en aksel.

    2. Bil:

    motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.

    3. Blokvogn:

    bil, sættevogn- eller påhængsvogn, hvis vægt, akseltryk, dimensioner eller øvrige konstruktion udelukker køretøjet fra registrering som bil, sættevogn- eller påhængsvogn, og som er beregnet til transport af særlig tungt eller omfangsrigt gods.

    4. Egenvægt:

    vægten af køretøj med tilbehør, som køretøjet normalt medfører. Vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand, samt fører medregnes ikke til egenvægten.

    5. Fodgængerfelt:

    den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane eller cykelsti, og som er særligt afmærket.

    6. Førerret:

    retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, bortset fra lille knallert.

    7. Knallert:

    to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

    8. Krybespor:

    særlig vognbane, som med færdselstavle anvises for langsomtkørende færdsel.

    9. Kørebane:

    den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke cykelsti eller ridesti. Reglerne om færdsel på kørebane gælder også for færdsel på cykelsti og ridesti.

    10. Køretøj:

    indretning på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne for kørende gælder, i den udstrækning de kan anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste eller driver kreaturer.

    11. Letbanekøretøj:

    transportmiddel, som er indrettet til befordring af passagerer eller til udførelse af arbejde på letbanespor m.v., og som kører i eget letbanespor på vej i et lukket letbanesystem adskilt fra anden jernbaneinfrastruktur.

    12. Lygtetændingstiden:

    tiden fra solnedgang til solopgang eller i øvrigt, når anvendelse af køretøjets lygter på grund af mørke, tåge, dis, regn eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold er påkrævet enten for at gøre køretøjet synligt for andre trafikanter eller for at give føreren tilstrækkelig synsvidde.

    13. Motorcykel:

    motorkøretøj på 2 hjul, med eller uden sidevogn, og motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt ikke overstiger 400 kg.

    14. Motordrevet køretøj:

    køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.

    15. Motorkøretøj:

    motordrevet køretøj, der hovedsageligt er indrettet til selvstændigt at benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog ikke som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til andet formål, og som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer inddeles i bil og motorcykel.

    16. Motorredskab:

    motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet som arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km i timen. Motordrevet køretøj, der er bestemt til at føres af en gående, anses som motorredskab.

    17. Motorvej og motortrafikvej:

    vej, som er forbeholdt færdsel med motorkøretøjer, og som med færdselstavler er afmærket som henholdsvis motorvej og motortrafikvej.

    18. Parkering:

    enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering. Et køretøj, som hensættes, fordi det på grund af uheld eller teknisk fejl ikke er i stand til at fortsætte kørslen ved egen kraft eller ikke er i stand til at fortsætte kørslen forsvarligt, anses for parkeret, 18 timer efter at det er hensat.

    19. Påhængskøretøj:

    køretøj, der efter sin indretning er bestemt til at blive trukket af andet køretøj. Påhængskøretøjer inddeles i påhængsvogn, sættevogn og påhængsredskab.

    20. Påhængsredskab:

    andet påhængskøretøj end påhængsvogn og sættevogn. Campingvogn anses som påhængsredskab.

    21. Påhængsvogn:

    påhængskøretøj, der hovedsageligt er indrettet til befordring af personer eller gods, sættevogn dog undtaget.

    22. Sidevogn:

    et-hjulet køretøj, der kobles til siden af et tohjulet køretøj, og som hovedsageligt er indrettet til befordring af personer eller gods.

    23. Sættevogn:

    påhængskøretøj, der hovedsageligt er indrettet til befordring af personer eller gods, og som kobles til det trækkende køretøj således, at køretøjet eller dets last delvist hviler på det trækkende køretøj.

    24. Totalvægt:

    køretøjets øjeblikkelige vægt med driftsmidler, fører og last (faktiske totalvægt) eller den ved registrering eller godkendelse tilladte største vægt af køretøjet med driftsmidler, fører og last (tilladte totalvægt).

    25. Trafikant:

    enhver, der færdes eller i øvrigt opholder sig på vej eller i køretøj eller letbanekøretøj på vej.

    26. Traktor:

    motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet til at trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km i timen.

    27. Tættere bebygget område:

    område, hvis grænser tilkendegives ved særlig afmærkning.

    28. Vej:

    vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

    29. Vejkryds:

    vejkryds, vejforgrening og vejudmunding.

    30. Vognbane:

    enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er tilstrækkeligt bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul.


  • #85   2. mar 2021 A nu stopper du altså, jeg er hamrende træt af din nedladende måde at være over for mig på!

    Du er hermed på ignorer

    Selv tak


  • #87   2. mar 2021 Åh gud smiley

    Du skriver i #78 at en hest er et motorkøretøj. Og at ts ikke må lufte hund til hest. Jeg forsøger egentlig bare at finde ud af, hvor du har det fra. Det er såmænd muligt at du har ret, men argumentationen er ikke, at en hest er et motorkøretøj smiley


  • #88   2. mar 2021 #86 det var også min tanke hvis det ikke SKAL være en stor hund. Det er en aktiv hund, der gerne vil træne, men med begrænset vildtinteresse.

  • #89   2. mar 2021 Hver obs på sind mht. Kromfohrländer.

    De har tendens til at være reserveret. De ruhårede skulle være mere reserverede end de glathårede. Fik jeg at vide for nogle år siden smiley


  • #91   2. mar 2021 Sofia, det er rigtigt. Hun skriver også, at det er fordi en hest er et motorkøretøj. Det er det ikke, men det skulle såmænd ikke undre mig, at der var regler om at lufte hund fra hesteryg.

    Jeg møder lidt for tit en dame, som har verdens sureste, løse hund med, når hun rider. Den farer gerne efter andre hunde, og skaber sig. Nu er hun blevet politianmeldt for løs hund, og det lader til at have fået hende til at lade dyret blive hjemme. Men det ville da være godt at vide, hvis man ikke må have hunden i snor fra hesteryg, for så er mulighederne i den skov udtømt for damen.


  • #93   2. mar 2021 Angående spørgsmålet om, hvorvidt en hest i hundeluftningsøjemed sidestilles med en Velo-Solex, en grå Ferguson eller en lidt rusten SCO, der er jeg sikker på, at vi må have HG's førende jurist på banen. I andre amatører, haha - I aner ikke en kæft om den slags.

  • #94   2. mar 2021 Hippe, køretøj ja, ikke motorkøretøj. Den har jo i sagens natur ikke en motor (med mindre man er ovre i noget kødscooter smiley ).

    Pointen er bare argumentationen i, at man ikke må lufte hund fra hesteryg. Hvilket i øvrigt jo er ret relevant for TS. Men jeg tænker ikke at TS kan bruge spekulationer eller diskussioner om, hvorvidt en hest er et køretøj eller et motorkøretøj, til noget. Men hvis nogen kan smide et link til den regel der siger, at man ikke må have en hund med, med eller uden snor, når man sidder på en hest, så er der sikkert flere der bliver klogere (mig selv inklusiv).


  • #95   2. mar 2021 Fx Agria ( https://www.agria.dk/hest/hesteartikler/pasning--pleje/pas-pa-heste-i-trafikken/ ) skriver at heste betragtes som et køretøj og derfor ikke man må anvende cykelsti eller fortov, når man rider. Det må jo så betyde at den sidestilles med biler og lign. tænker jeg.

  • #98   2. mar 2021 Sofia, det vil jeg tro. Den bestemmelse ser udtømmende ud, så det kun er “cykel med hjælpemotor”. Cykling med hund er jo også en del af PH-programmet, så det ville være skørt, hvis det var forbudt smiley



  • #100   2. mar 2021 Sofia, det er det.
    For en del år siden var der tale om at afskaffe den del i prøverne da den er total forældet, men det blev aldrig til noget.
    Cykeldelen er helt fra gamle dage, da betjentene cyklede rundt med tjenestehundene.


  • #101   2. mar 2021 Sofia, det foregår på den måde. at hundeføreren står med sin cykel på højre side og den løse hund sidder i grundstilling i venstre side.
    Når hundeføreren stiger på cyklen skal hunde uden kommando rende bagom cyklen på cyklens højre side og trave ved siden af cyklen ved hundeførerens ben de 20-30 meter der cykles.
    Standser hundeføreren cyklen skal hunden løbe bagom cyklen og sætte sig i grundstilling.


  • #103   2. mar 2021 Jeg har et par gange prøvet at cykle med Conor. Det tales der stadig om her på egnen(nu sker der heller ikke så meget). Fuld fart - bremsen i x 50, sådan i løse tal. Jeg fik da pulsen op, men mest pga frustration smiley

  • #106   9. mar 2021 Hold da op, tråden er godt nok rendt af sporet smiley nå, men jeg har ingen umiddelbare planer om, at hunden skulle have snor på når vi red. Noget siger mig at det hurtigt kunne gå galt for både hund og pony, så det sker ikke smiley
    Og tusind tak for hjælp og input til racer som kunne passe til vores behov smiley


Kommentér på:
Bud på passende race

Annonce