4.800 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
50 Svar
Prævention til kvinder - herunder spiral. Prævention til kvinder - herunder spiral.
Søger nogle der kan komme med fordele af ulemper af denne form for prævention.
Bonusinfo: jeg har ikke født og har heller ingen intentioner herom:)
Efter -28 kg er min største frygt naturligvis vægtøgning.
0 synes godt om
dec 2005
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 208 Svar: 836
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 7
Det eneste jeg mærkede da jeg skulle have den sat op, var da de skulle mål min livmoder.. det var lidt ubehageligt..
Har plet blødt siden jeg fik den op i starten af dec '15..
Lidt on/off..
Men har fået af vide at dette skulle være normalt.. så jeg går bare og glæder mig til det stopper
dec 2005
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 7
dec 2005
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 642
Første problem kæresten ramte imod under sex ,
andet problem meget voldsomme blødninger
tredje problem blev gravid alligevel
Til gængæld har jeg været super glad for min p-stav, de holder i tre år ( jeg har haft 3 stk), kun en gang i starten måtte jeg tage p-piller oveni for at får styr på menses.
ellers har der intet været, eneste øv er dog at de kan gøre lidt ondt at få dem ud igen ( de kan have en tendens til at gro fast i fedtvævet på armen)
jan 2008
dengang fik jeg at vide at hormonspiralen skulle være mere sikker da den frigav, samme hormon som p-piller.
Men om man stadig kan få dem tør jeg ikke sige
jan 2008
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/spiral.htm
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 330
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1437 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 8.001
Så jeg overvejer at blive steriliseret, men jeg slipper så ikke for p-piller alligevel, da jeg bløder meget kraftigt, når jeg ikke får hormoner tilføjet.
dec 2005
jul 2012
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.372
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
aug 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 759
De første par måneder havde jeg også kraftigere menstruationssmerter, men det blev bedre med tiden.
Jeg har ikke oplevet vægtændringer og jeg er sådan indenfor normal området. (60-62 kg og 169 cm)
Jeg fik kobberspiral for at undgå hormoner, da min moster fik brystkræft i en ung alder, og jeg har en masse knuder i mine bryster, der voksede. Lægerne synes jeg skulle holde mig fra hormoner. Efter jeg derfor stoppede på p-piller, blev knuderne mindre.
Senere fik både min mor og deres sidste søster også brystkræft, så jeg holder mig i hvert fald fra hormoner og vil gerne anbefale kobberspiralen.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Kan dog mærke at det begynder at være tid til at få den udskiftet....
jan 2008
Som stine siger så kan man få brændt (laser behandlet ) slimhinderne for at stoppe blødningerne
lidt læsestof
Jeg har fået den og været meget glad for den
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.488
Jeg fik den første spiral da jeg var 35 siden da har jeg ikke haft menstruation andet end lidt pletblødning i ny og næ. Jeg har ikke smerter fra underlivet mere og vi behøves ikke at bekymre os om at huske prævention
Jeg har ikke oplevet vægtøgning, uren hud osv.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 192
dec 2005
Har hørt andre sige at deres menstruation udeblev helt efter spiral vat sag op, hvordan oplever I dette??
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.135
Kobber er vist den mest brugte, hvis man ikke har fået børn.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
aug 2008
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Har ikke fået børn, men havde ingen problemer med at få en recept på spiral fra lægen (nogen læger vil ikke give spiral til kvinder der ikke har født). Jeg fik sat den op hos en gynækolog, og syntes ikke at det var specielt ubehageligt.
Det er det bedste jeg nogensinde har gjort
Det gode ved en hormonspiral er at den kun afgiver en lille bitte smule hormoner, lokalt i underlivet, og derfor ikke forøger risikoen for blodpropper (som f.eks. p-piller). Det er disse hormoner der gør at nogen kvinder (bl.a. mig) slipper for at få mens (og dermed smerter). Hvor i mod en alm. kobberspiral ofte vil medføre kraftigere blødning.
aug 2008
dec 2010
Hvis den virker efter hensigten, er det en fantastisk løsning
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Har osse overvejet sådan en pga. voldsomme mens-smerter.
Det der (endnu) har afholdt mig fra at få sådan en er netop at man læser skrækhistorier om hvor smertefuldt det kan være at få den sat op.
Og så er jeg altså nødt til at spørge, for nu har jeg læst det flere steder og det er osse nævnt her -hvor udbredt er det lige, det der med at manden kan mærke den (nogen fortæller manden ligefrem har fået kradset/prikket hul så det blødte
jan 2007
-hvor udbredt den slags er ved jeg jo så ikke, men det er jo osse nævnt her i tråden, så går da udfra at nogen rent faktisk oplever det... og det lyder ikke rart hehe
aug 2008
jan 2007
jan 2007
Så ja, det lyder dælme skræmmende at få sat op (åbenbart især hvis man ikke har født)... men kan jo alligevel være bedre end alternativet.
aug 2008
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Lægen tog med øjeblikkelig virkning mine P-piller fra mig sidste mandag, da jeg langt om længe ( efter årtier) tog mig sammen til at bestille tid ang. Min migræne
Nu er jeg lige stand by i 1 mdr, hvor vi skal se om jeg får en slem migræne igen (uden P-pillerne). Migrænen er blevet værre de sidste par år.
Hun anbefalede spiral, men sagde ikke hvilken..... Nu har jeg googlet temmelig meget og kommet frem til, jeg kun vil have spiral, hvis det er en hormonspiral. Jeg fravælger kobberspiral pga bivirkningerne ( øget blødning, smerter osv), det ønsker jeg ikke mere af. Om hun så vil give mig en hormonspiral pga migrænen ved jeg ikke, men som jeg kan læse mig til burde det ikke have indflydelse og noget slipper endda af med dem
Jeg skal have en tid i næste måned, hvor vi skal snakke om det.....
Jeg frygter ikke at få den sat op ( har født 2 gange)
Nogen der har erfaringer med hormonel migræne og hormonspiral??
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Jeg fungerer bare rigtigt dårligt på p-piller, både den ene og den anden generation. Den ene bliver jeg hysterisk af og den anden taber jeg hår af. Man kan få en mini hormonspiral, som kun holder i 3 år, som de anbefaler, når man ikke har født. Det er desværre bare de hormoner, som jeg taber håret af. Men den udgiver kun 7mgr pr dag, hvor man med 2. generationspiller får 30 mgr og 150 mgr. Det er dælme en forskel.
Så jeg må til gynækolog og have lagt en kobberspiral. Den holder i 5 år og koster 300 kr.
feb 2006
I hvert fald på mini-spiralen.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Min datter har fået p-sprøjte, samme virkning som p-staven. den skal gives hver 3. måned og er ret billig (72 kr)
min læge vil ikke give p-stav, hun har flere gange måtte "grave rundt" for at pille en stav ud af kvinder, så hun anbefaler hellere p-sprøjte.
der har været lidt rod i blødningerne, nogle måneder helt uden, og en med pletblødning og til sidst normaliseret, ellers ingen bivirkninger, ej heller vægtøgning.
Det ser ud til at fungere godt.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Tja, nogle skriver den hjælper andre at den forværre, men som jeg har haft det de sidste par år kan det snart ikke blive værre, så jeg tror, jeg vil give det et forsøg. Den kan jo altid fjernes igen
Må se hvad lægen råder mig til
Jeg skal ikke have mini-spiral, da jeg har født 2 gange
MLA: Tanken har strejfet mig om sterilisation er løsningen, men jeg ved ikke rigtigt
maj 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 97
Jeg kan i hvert fald anbefale p-stav! Tog et par kilo på af den, men de forsvandt hurtigt igen
dec 2010
Jeg har den almindelige hormonspiral, der virker i ca. 5 år. Gav cirka 1200 kr. for den, og de penge er hurtigt tjent ind igen med alt det jeg sparer på piller og bind
Jeg har som sagt ikke født, og syntes ikke at det gjorde ondt at få sat spiralen op. Det nev en lille bitte smule, og var hurtigt overstået. Mens.smerter er langt, langt værre !!
Mht. sterilisation, så har jeg en veninde som blev steriliseret for mange år siden (pga. at hun har sukkersyge, og derfor ikke ville have børn). Hun blev slemt, slemt skuffet, da det gik op for hende at hun stadig fik mens hver mdr. = ondt
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Helt unge piger, der aldrig har dyrket sex, og dermed heller ikke fået børn, kan som regel få hormonspiral (der skulle være en helt lille en), hvis der er indikation for det.
Jeg har hormonspiral, for at undgå smerter i maven, migræne, men mest for at undgå, at blive skingrende psykisk ustabil, hver evig eneste mdr.
Det er meget "normalt" for kvinder med affektive sindslidelser (jeg er bipolar), at få hormonspiral, da den hormonudløste ustabilitet, er en diagnose i sig selv, for os :o)
Og hormonspiralen virker for langt de fleste af os. Det er et absolut fåtal, jeg har oplevet har haft problemer. Men de findes selvf.
Hvis ikke den virker, jamen, så tager man den ud ... Det er meget sjældent der er permanente bivirkninger.
Her taler jeg IKKE kobberspiral, den er jeg ikke fan af, den gamle model smadrede en masse kvinders underliv, men det var for mange mange år siden, det sidder bare så dybt i mig, at den er totalt no go, i mit hoved :o)
Men det er jo også nemt, når jeg ikke selv har prøvet de nye, som jeg ellers kun har hørt godt om :o)
Det første halve års tid, efter min hormonspiral blev sat op, blødte jeg en del, da livmoderslimhinden skal helt i bund, før den virker som den skal.
Derfor vil det være individuelt, hvornår og hvordan hormonspiralen virker.
Fordi hormonerne udskilles lokalt og det derfor er et absolut minimum, af hormon, der ryger i blodbanen (i forhold til alle andre hormonholdige præventionsformer), er det oplagt at bruge hormonspiral, hvis man får forskellige former for medicin.
Jeg får fx. noget stemningsstabiliserende, som oprindeligt er epilepsimedicin, og dette ville ikke virke optimalt, hvis jeg fx. fik P-piller, da hormonniveauet i blodet, der er alt for højt, og dermed mindsker virkningen af medicinen.
Jeg er glad for, at slippe for menstruationerne og smerterne især. Mine migræner er ikke blevet værre. Tværtimod er de blevet mindre hyppige, da de oftest kommer i forbindelse med menstruation, og der går som regel mindst 3 mdr. imellem disse.
Acne/uren hud/bumser, får jeg som regel udelukkende i forbindelse med menstruation. Der er de så også slemme ...
Men de går væk igen, når menstruationen er ovre. Så det drejer sig som regel "kun" om en periode på 3 dage hver 3. mdr. ... Så det er til at overskue.
Mange slanke mennesker kan helt slippe for menstruation i årevis ...
Jeg ved ikke hvor ondt det gør at få den sat op/taget ud. Men det finder jeg snart ud af, da den skal skiftes.
Jeg var under fuld bedøvelse, da jeg fik sat den op, da den lige så godt kunne sættes op, når jeg alligevel var under. Jeg fik ved samme lejlighed nemlig fjernet en æggestok, som var blevet smadret af en cyste. Så smerterne i dagene efter, var jeg sådan set ret ligeglad med, hvor de kom fra. De var der jo bare. Og det var ikke vildt voldsomt.
Alle skrækhistorierne, er desværre med til, at mange, vælger spiralen fra, udelukkende på baggrund af dem.
Min søster på 32 år har endometriose, og hun vil ikke så meget som overveje, at få en spiral, som kunne give hende en livskvalitet hun ikke har haft siden sin første menstruation som 13-årig, fordi hun har hørt rigtig mange skrækshistorier.
Så vil hun hellere fortsætte med at leve med forfærdelige invaliderende smerter :o( Det er frustrerende.
Jeg lever lidt efter, at jeg gerne prøver det meste, mindst een gang. Funker det ikke, jamen så stopper man og lader være at gøre det igen.
Dog er intuitionen den der står for den afgørende beslutning, i alt. Hvis den siger noget er helt no go, så er det en god idé at lytte :o)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.372
Jeg tog p-piller før.
Jeg har så heller ikke let ved at blive gravid.
Fx smed jeg pillerne fordi jeg fik voldsom kvalme af dem.
Der gik 2 år før jeg blev gravid trods mig og kæresten boede sammen og havde kæreste-samkvem
Efter min datter blev født tog jeg ikke piller og da hun var næsten 6 år blev jeg sterilliseret og havde i mellemtiden ikke været gravid.
Jeg vil aldrig nogensinde kunne finde på at få spiral, jeg bryder mig slet ikke om ideen om der sidder en dims "fast" dernede. (Mine æggeledere er brændt over)
okt 2007
De har vævet rundt i det ... i stedet for. Og det gør jo selvf. hun er ret skeptisk over for lægeverdenen.
Hun var gravid for 2 år siden, men stadig var der ingen der havde fortalt hende, at hun havde endometriose, og smerterne var fuldstændig sindsyge. Hun valgte, af andre grunde, at få en abort.
Men hvis hun vidste, at hun har endometriose, i det meste af underlivet, havde hun måske valgt anderledes.
Hun vil gerne have et barn, inden hun gør noget alt for invasivt, men det er jo ikke noget man sådan bare lige begiver sig i krig med, da hun pga. hendes smerter, og derfor mange sygeperioder, nu mister sig arbejde.
Hun har ikke prøvet andet end P-piller og smertestillende. Hun fik diagnosen imellem Jul og Nytår. Det er overalt i underlivet på hende nu.
Jeg tager med hende til samtale på gyn. i februar, men ingen af os er jo inde i noget som helst ang. den sygdom, end hvad der er almen viden.
Visanne kender jeg ikke, men bivirkningerne ser grumme ud?
Hmm .. måske jeg skulle finde de bedste grupper på nettet, og råde hende til at smutte derind, og snakke med ligesindede .. Kender du sådanne grupper?
okt 2007
Jeg synes ikke, at praktiserende læger som udgangspunkt har kompetencerne til at ligge den op, og ej heller at sikre at den sidder rigtig og scanne for hvorvidt der udvikles cyster etc.
Det bør udelukkende være en gynækologopgave, efter min mening.
dec 2010
Kan kun anbefale at få en hormonspiral, og forestiller mig at det må være bedst at få sat den op hos en gynækolog, som jo også har mulighed for at scanne, og se om den sidder som den skal.
jul 2012
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.105
Nøøøj hvor jeg er glad for den. Den har helt stoppet mine blødninger, og at gå fra 40 dage til 0 - WIN!!!!
Mht at tage på.. mjoeh, det har jeg da. Men desværre kan jeg nok ikke skyde skylden på spiralen.. skylden ligger sådan mere på cola, chips og chokolade
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.407
Jeg får en P-sprøjte og jeg har kun været glad for den.
Giver 50 kr hver 3. måned, og har stort set ingen smerter længere _)
feb 2006
Prævention til kvinder - herunder spiral.